ORDIN Nr. 231
din 24 septembrie 2009
pentru stabilirea
criteriilor si conditiilor de închiriere de catre Ministerul Administratiei si
Internelor, pe perioada determinata, a unor spatii locative necesare cazarii
politistilor si cadrelor militare în activitate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 28 septembrie 2009
Având în vedere prevederile art. 17 alin. (51)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin stabileşte criteriile şi
condiţiile de închiriere de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe
perioadă determinată, a unor spaţii locative necesare cazării poliţiştilor şi
cadrelor militare în activitate, în baza art. 17 alin. (51) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - (1) Inchirierea spaţiilor locative prevăzute
la art. 1 se efectuează prin structurile Ministerului Administraţiei şi
Internelor menţionate la art. 15 de la persoane fizice sau juridice, pentru o
perioadă minimă de un an.
(2) Atribuirea contractelor de închiriere se realizează
prin procedura de cerere de oferte, aplicându-se criteriul preţului cel mai
scăzut pentru stabilirea ofertei câştigătoare. Etapele procedurii cererii de
oferte sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Condiţiile şi criteriile care stau la baza
încheierii contractelor de închiriere prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a) încadrarea strictă în fondurile alocate;
b) utilizarea eficientă a fondurilor publice;
c) spaţiile locative care urmează să fie închiriate
trebuie să fie branşate la utilităţile publice;
d) numărul spaţiilor locative închiriate să fie
corelat cu numărul solicitărilor;
e) spaţiile locative închiriate trebuie să
îndeplinească exigenţele minimale prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Contractele de închiriere vor fi înregistrate la
direcţiile generale ale finanţelor publice, cu excepţia celor încheiate cu
persoane juridice care au în obiectul de activitate închirierea de imobile.
(5) Procedurile de închiriere şi proiectele
contractelor de închiriere încheiate în urma aplicării acestor proceduri se
avizează de către o comisie constituită la nivelul ordonatorilor secundari de
credite pentru ordonatorii terţiari din subordine şi de către o comisie numită
de către secretarul general pentru ordonatorii de credite din finanţarea directă
a ordonatorului principal de credite.
Art. 3. - (1) Beneficiază de spaţiile locative
prevăzute la art. 1 poliţiştii şi cadrele militare în activitate numiţi în
prima funcţie sau mutaţi în interesul serviciului într-o altă localitate decât
cea în care îşi au domiciliul, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) nu efectuează naveta la şi de la locul de muncă
din/în localitatea de domiciliu;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine ori nu a deţinut locuinţă proprietate
personală în localitatea în care a fost numit în prima funcţie sau mutat în
interesul serviciului;
c) poliţistul/cadrul militar în activitate/ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuinţă din fondul locativ de stat în localitatea unde a fost numit în prima
funcţie sau mutat în interesul serviciului;
d) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de
orice altă formă de sprijin pentru construirea sau cumpărarea unei locuinţe
prin intermediul ministerului sau nu i-a fost repartizată locuinţă de serviciu
sau de intervenţie.
(2) Beneficiază de spaţiile locative prevăzute la art.
1 poliţiştii şi cadrele militare în activitate numiţi în prima funcţie sau
mutaţi în interesul serviciului în localitatea în care îşi au domiciliul dacă
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine sau nu a deţinut locuinţă proprietate
personală în localitatea de domiciliu;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuinţă din fondul locativ de stat în localitatea de domiciliu;
c) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de
orice altă formă de sprijin pentru construirea sau cumpărarea unei locuinţe
prin intermediul ministerului sau nu i-a fost repartizată locuinţă de
serviciu/de intervenţie.
Art. 4. - Pentru obţinerea unui spaţiu locativ,
poliţistul/cadrul militar în activitate trebuie să înainteze şefului unităţii
din care face parte un raport individual, însoţit de copii ale tuturor
documentelor care să justifice solicitarea formulată şi încadrarea acesteia în
prevederile legale.
Art. 5. -In cazul în care soţul/soţia
poliţistului/cadrului militar în activitate este încadrat/încadrată în
structuri ale ministerului care îşi au sediul în aceeaşi localitate,
beneficiază de prevederile prezentului ordin numai unul dintre aceştia.
Art. 6. - (1) Spaţiul locativ se dă în folosinţă
gratuită, în urma unei anchete sociale, pe baza unui angajament, încheiat pe
perioada derulării contractului de închiriere, între structura care a efectuat
închirierea şi poliţistul/cadrul militar în activitate căruia i s-a repartizat.
Angajamentul va fi întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Anchetele sociale se efectuează de către comisiile
prevăzute la art. 13, respectiv art. 14 din prezentul ordin.
Art. 7. - Pentru încheierea angajamentului,
poliţistul/cadrul militar în activitate prezintă, în original şi în copie,
următoarele documente:
a) documentul de identitate;
b) certificatul de naştere pentru titular şi membrii
familiei, după caz;
c) certificatul de căsătorie, după caz;
d) declaraţia notarială, dată pe propria răspundere de
către beneficiarul repartiţiei şi de către soţ/soţie, din care să rezulte că
îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) sau art. 3 alin.
(2) lit. a).
Art. 8. - (1) Dreptul de folosinţă gratuită a spaţiului
locativ primit începe la data semnării angajamentului.
(2) Intre locator şi beneficiarul angajamentului nu se
stabilesc raporturi juridice.
Art. 9. - Situaţiile în care angajamentul îşi încetează
valabilitatea, precum şi termenele de eliberare a spaţiului locativ sunt
următoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost
încheiat, dacă nu s-a solicita prelungirea, sau în cazul încetării contractului
de închiriere;
b) în termen de 30 de zile de când beneficiarul
angajamentului şi-a încetat activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor ca urmare a pensionării, inclusiv pe caz de boală, sau a clasării
ca inapt;
c) când beneficiarul angajamentului a fost mutat în
altă localitate, în termen de 30 de zile de la data mutării;
d) în termen de 30 de zile de la data înregistrării,
la secretariatul structurii din care face parte, a solicitării beneficiarului
de încetare a angajamentului;
e) când beneficiarul angajamentului a dobândit, în
aceeaşi localitate, o locuinţă proprietate personală, în termen de 30 de zile
de la data dobândirii;
f) când beneficiarul angajamentului a încetat
raporturile de serviciu cu Ministerului Administraţiei şi Internelor din motive
imputabile lui sau prin demisie, în termen de 30 de zile de la aceasta;
g) când beneficiarul angajamentului nu s-a achitat de
obligaţiile care îi revin pe o perioadă de 3 luni, în termen de 30 de zile de
la expirarea celor 3 luni;
h) în situaţia în care nu s-a mutat efectiv în locuinţa
repartizată din motive imputabile lui în termen de 30 de zile de la data
încheierii angajamentului, cu plata contravalorii chiriei aferente acestei
perioade;
i) în termen de 30 de zile de la decesul beneficiarului
de angajament. Pentru această perioadă, drepturile şi obligaţiile
beneficiarului se exercită de către membrii de familie care locuiau cu acesta
la data decesului.
Art. 10. - (1) Beneficiarii angajamentelor au
următoarele obligaţii:
a) să nu cedeze spaţiile repartizate;
b) să folosească spaţiile preluate, în exclusivitate
sau în comun, numai în conformitate cu destinaţia pe care acestea o au din
construcţie;
c) să nu execute modificări constructive ale spaţiilor
preluate;
d) să achite cu regularitate, inclusiv pentru membrii
familiei cu care locuiesc, toate cotele care le revin din cheltuielile de
întreţinere, precum şi cele pentru repararea părţilor şi instalaţiilor din
folosinţa exclusivă;
e) să predea spaţiul locativ în condiţii normale de
folosinţă, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi
bunurile din dotare.
(2) Beneficiarii angajamentelor au dreptul să solicite,
în scris, unităţilor din care fac parte reînnoirea angajamentului cu cel puţin
30 de zile înainte de expirarea acestuia.
Art. 11. - (1) Structurile Ministerului Administraţiei
şi Internelor care au realizat închirierea spaţiilor locative au obligaţia de a
preda beneficiarului angajamentului locuinţa în condiţii normale de folosinţă
şi urmăresc modul în care acesta se achită de toate obligaţiile care îi revin.
(2) Structurile care au realizat închirierea au
obligaţia de a reînnoi angajamentele pentru care au primit solicitări, dacă
beneficiarul îndeplineşte condiţiile menţionate la art. 3.
(3) In situaţia în care beneficiarul angajamentului
refuză să remedieze daunele produse din vina lui, structura care a realizat
închirierea ia măsuri de recuperare de la cei vinovaţi a pagubelor produse,
conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 12. - La nivelul aparatului central al
ministerului şi al structurilor subordonate unităţilor centrale se constituie
Comisia aparatului central de repartizare a spaţiilor locative închiriate, a
cărei componenţă şi atribuţii sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 13. - (1) La nivelul fiecărei structuri din cadrul
aparatului central al ministerului se constituie comisii de anchetă socială
numite prin ordin de zi/dispoziţie zilnică a şefului structurii la începutul
fiecărui an, formate din cel puţin 3 membri, un preşedinte şi un secretar.
(2) Comisiile de anchetă socială prevăzute la alin. (1)
au următoarele atribuţii:
a) primesc cererile de spaţii locative ale cadrelor,
depuse la secretariatul structurii din care fac parte, cărora le pot solicita
date şi documente suplimentare cu privire la cererea formulată;
b) analizează situaţia locativă a solicitanţilor, scop
în care efectuează anchete sociale şi verifică la faţa locului situaţia şi
condiţiile de locuit ale acestora;
c) analizează şi fac propuneri către comisia aparatului
central de aprobare a solicitărilor de schimburi de spaţii locative între
cadre;
d) aduc la cunoştinţa şefului unităţii care a realizat
închirierea orice modificare intervenită în raporturile de serviciu sau de
muncă ale personalului căruia i-au fost repartizate în folosinţă gratuită
spaţii locative;
e) întocmesc, la începutul fiecărui an, până la data
de 31 ianuarie, situaţia privind necesarul de locuinţe pentru personalul
structurii;
f) înaintează către unitatea care a realizat
închirierea spaţiilor locative cererile de reînnoire a angajamentelor.
Art. 14. - La nivelul fiecărei structuri al cărei şef
are calitatea de ordonator secundar sau terţiar de credite se constituie
comisii de anchetă socială şi repartizare a spaţiilor locative închiriate, ale
căror componenţă şi atribuţii sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 15. - (1) Inchirierea spaţiilor locative la
nivelul municipiului Bucureşti se realizează de către:
a) Direcţia economico-administrativă pentru
structurile aparatului central;
b) ordonatorii secundari de credite pentru aparatul
propriu şi structurile subordonate din municipiul Bucureşti;
c) ordonatorii terţiari de credite din finanţarea
directă a ordonatorului principal.
(2) La nivel judeţean închirierea spaţiilor locative
se realizează de către fiecare ordonator de credite pentru personalul propriu.
(3) Pentru centrele medicale judeţene, precum şi
pentru personalul structurilor teritoriale ai căror şefi nu sunt ordonatori de
credite, închirierea şi repartizarea spaţiilor locative se realizează de către
inspectoratele judeţene de poliţie.
Art. 16. - (1) Evidenţa spaţiilor locative se ţine de
către fiecare unitate care realizează închirierea şi se centralizează la
structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite, precum şi la
Direcţia logistică, centralizat pentru Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(2) Structurile de specialitate ale ordonatorilor
secundari de credite, precum şi ordonatorii terţiari de credite din finanţarea
directă a ordonatorului principal au obligaţia să transmită Direcţiei logistice
orice modificare a situaţiei spaţiilor locative, în termen de 30 de zile de la
apariţia acesteia.
Art. 17. -Inchirierea spaţiilor locative se efectuează
în urma centralizării cererilor poliţiştilor/cadrelor militare în activitate
care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) şi (2).
Art. 18. - Hotărârile comisiilor pot fi contestate
potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 19.-Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul ordin. Art. 20. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
ANEXA Nr. 1
Etapele procedurii de cerere de oferte
1. Structura care realizează închirierea, prin
comisia de anchetă socială şi repartizare a spaţiilor locative, elaborează
procedura de urmat în vederea închirierii şi o transmite spre avizare
comisiilor prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordin.
2. Comisia de anchetă socială şi repartizare a
spaţiilor locative întocmeşte caietul de sarcini şi îl supune aprobării şefului
unităţii.
3. Procedura de cerere de oferte se iniţiază prin
publicarea unui anunţ de închiriere într-un ziar local sau naţional, precum şi
prin afişarea acestuia la sediul instituţiei, care trebuie să conţină adresa şi
data-limită de depunere a ofertelor.
4. Ofertele primite se înregistrează la secretariatul
structurii care realizează închirierea spaţiilor locative.
5. Şedinţa de deschidere a ofertelor se finalizează
printr-un proces-verbal semnat de către membrii comisiei de anchetă socială şi
repartizare a spaţiilor locative, precum şi de către ofertanţii sau
reprezentanţii acestora prezenţi la şedinţă, în care se consemnează modul de
desfăşurare, elementele principale ale fiecărei oferte şi lista documentelor
depuse de fiecare ofertant.
6. Comisia de anchetă socială şi repartizare a
spaţiilor locative analizează ofertele depuse, în sensul respectării
prevederilor art. 2 alin. (3) din ordin.
7. Comisia de anchetă socială şi repartizare a
spaţiilor locative hotărăşte pe baza criteriului preţul cel mai scăzut
oferta/ofertele câştigătoare şi întocmeşte procesul-verbal de atribuire.
8. Structura care realizează închirierea comunică în
termen de 3 zile rezultatul şedinţei de evaluare tuturor ofertanţilor.
9. Proiectele contractelor de închiriere se transmit
spre avizare comisiilor prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordin.
ANEXA Nr. 2
ANGAJAMENT
Nr......din......
- model -
I. Părţile
angajamentului
Intre (structura..................................), cu
sediul în......................................, reprezentată
prin......................................... şi
domnul/doamna..........................................................., în
calitate de beneficiar, din unitatea.................................................,
posesor(oare) al/a BI/CI seria............nr..................................,
eliberat(ă) de......................................la data
de..............................., în baza Procesului-verbal de repartiţie
nr.............din .......................................al comisiei de
anchetă socială şi repartizare a spaţiilor
locative......................................................, s-a încheiat
prezentul angajament.
II. Obiectul
angajamentului
Art. 1. - Obiectul angajamentului este procurarea
folosinţei gratuite a spaţiului locativ situat în..............
Art. 2. -Valabilitatea angajamentului este
de.........ani, cu începere de la data semnării.
Art. 3. -Angajamentul poate fi reînnoit la solicitarea
scrisă a domnului/doamnei................, făcută cu cel puţin 30 de zile
înainte de expirare, cu acordul unităţii..........., dacă sunt îndeplinite
condiţiile legale care au stat la baza încheierii lui.
Art. 4. -Tacita relocaţiune nu operează.
III. Obligaţiile
unităţii
Art. 5. - Structura se obligă:
a) să predea beneficiarului locuinţa în stare normală
de folosinţă;
b) să urmărească modul în care beneficiarul se achită
de toate obligaţiile care îi revin.
IV. Obligaţiile
beneficiarului
Art. 6. - Beneficiarul se obligă:
a) să nu cedeze spaţiile repartizate;
b) să folosească spaţiile preluate, în exclusivitate
sau în comun, numai în conformitate cu destinaţia pe care acestea o au din
construcţie;
c) să nu execute modificări constructive ale spaţiilor
preluate;
d) să achite cu regularitate, inclusiv pentru membrii
familiei cu care locuiesc, toate cotele care le revin din cheltuielile de
întreţinere, precum şi cele pentru repararea părţilor şi instalaţiilor din
folosinţa exclusivă;
e) să predea spaţiul locativ în condiţii normale de
folosinţă, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi
bunurile din dotare.
Art. 7. - Forţa majoră exonerează de răspundere
părţile.
V. Litigii
Art. 8. - Litigiile de orice fel decurgând din
executarea prezentului angajament sunt de competenţa instanţei judecătoreşti de
drept comun.
VI. Incetarea angajamentului
Art. 9. - Situaţiile în care angajamentul îşi încetează
valabilitatea, precum şi termenele de eliberare a spaţiului locativ sunt
următoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost încheiat,
dacă nu s-a solicitat prelungirea, sau în cazul încetării contractului de
închiriere;
b) în termen de 30 de zile de când beneficiarul
angajamentului şi-a încetat activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor ca urmare a pensionării, inclusiv pe caz de boală, sau a clasării
ca inapt;
c) când beneficiarul angajamentului a fost mutat în
altă localitate, în termen de 30 de zile de la data mutării;
d) în termen de 30 de zile de la data înregistrării, la
secretariatul structurii din care face parte, a solicitării beneficiarului de
încetare a angajamentului;
e) când beneficiarul angajamentului a dobândit, în
aceeaşi localitate, o locuinţă proprietate personală, în termen de 30 de zile
de la data dobândirii;
f) când beneficiarul angajamentului a încetat
raporturile de serviciu cu Ministerul Administraţiei şi Internelor din motive
imputabile lui sau prin demisie, în termen de 30 de zile de la aceasta;
g) când beneficiarul angajamentului nu s-a achitat de
obligaţiile care îi revin pe o perioadă de 3 luni, în termen de 30 de zile de
la expirarea celor 3 luni;
h) în situaţia în care nu s-a mutat efectiv în locuinţa
repartizată din motive imputabile lui în termen de 30 de zile de la data
încheierii angajamentului, cu plata contravalorii chiriei aferente acestei
perioade;
i) în termen de 30 de zile de la decesul beneficiarului
de angajament. Pentru această perioadă, drepturile şi obligaţiile
beneficiarului se exercită de către membrii de familie care locuiau cu acesta
la data decesului.
VII. Prezentul
angajament se încheie în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Data.................................
Unitatea,
.......................................
Beneficiar,
.......................................
ANEXA Nr. 3
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
Comisiei aparatului central de repartizare a
spatiilor locative închiriate
1. Componenţă:
Preşedinte - secretar general;
Membri:
a) şefii/adjuncţii structurilor aparatului central;
b) preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor - ca
invitat;
c) preşedinţii organizaţiilor sindicale, legal
constituite, reprezentative la nivelul aparatului central al ministerului - ca
invitaţi.
Secretar - directorul/directorul adjunct al
Direcţiei economico-administrative.
2. Atribuţii:
a) hotărăşte, cu majoritate simplă, în plen,
repartizarea numerică şi nominală a spaţiilor locative, pe baza documentelor
transmise de comisii de anchetă socială prevăzute la art. 13 alin. (1) din
ordin;
b) aprobă solicitările de schimburi de spaţii locative
între cadre;
c) întocmeşte procesul-verbal de repartizare a
locuinţelor, care, după semnarea de către toţi membrii comisiei, se transmite
unităţii care închiriază spaţiile locative, în vederea încheierii
angajamentului.
ANEXA Nr. 4
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
comisiilor de anchetă socială şi repartizare a
spaţiilor locative închiriate
1. Componenţă:
Preşedinte - şeful/adjunctul structurii care
realizează închirierea spaţiilor locative;
Membri:
a) şeful componentei de logistică;
b) consilierul juridic;
c) şeful componentei de resurse umane;
d) reprezentantul Corpului Naţional al Poliţiştilor,
după caz - ca invitat;
e) câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale,
legal constituite, reprezentative la nivelul structurii care realizează
închirierea spaţiilor locative, după caz - ca invitaţi.
Secretar - şeful componentei de administrare a
patrimoniului imobiliar.
NOTĂ:
In cadrul comisiilor de anchetă socială şi repartizare
a spaţiilor locative închiriate constituite la nivelul inspectoratelor de poliţie
judeţene participă, ca membri, şefii structurilor teritoriale care nu au
calitatea de ordonator de credite.
2. Atribuţii:
a) primesc şi înregistrează cererile de spaţii
locative ale cadrelor, cărora le pot solicita date şi documente suplimentare cu
privire la cererea formulată;
b) analizează situaţia locativă a solicitanţilor, scop
în care efectuează anchete sociale şi verifică la faţa locului situaţia şi
condiţiile de locuit ale acestora;
c) analizează şi aprobă solicitările de schimburi de
spaţii locative între cadre;
d) întocmesc procesul-verbal de analiză şi repartizare;
e) întocmesc, la începutul fiecărui an, până la data
de 31 ianuarie, situaţia privind necesarul de locuinţe pentru personalul
structurii.