ORDIN Nr. 275
din 13 noiembrie 2009
pentru stabilirea
criteriilor si conditiilor de închiriere si repartizare de catre Ministerul
Administratiei si Internelor a unor spatii locative necesare cazarii
politistilor si cadrelor militare în activitate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 779 din 13 noiembrie 2009
Având în vedere că, potrivit art. 31 alin. (1) şi (11)
din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi
completările ulterioare, şi art. 201 alin. 1 şi 2 din Legea nr.
80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, poliţiştii/cadrele militare în activitate au dreptul la o
compensaţie lunară pentru chirie de până la 50% din salariul de bază, în
situaţia în care nu li se poate asigura spaţiu de locuit corespunzător, numărul
mare al personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor care potrivit
legii beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie,
ţinând seama de starea generală a societăţii româneşti,
precum şi de dinamica situaţiei operative datorate recesiunii economice, de
faptul că Ministerul Administraţiei şi Internelor se află în imposibilitatea de
a mai acorda compensaţia lunară pentru chirie poliţiştilor/cadrelor militare în
activitate, în cuantumul la care aceştia ar avea dreptul potrivit legii, fiind
astfel afectată desfăşurarea activităţii specifice instituţiei în domeniul
ordinii şi siguranţei publice,
luând în considerare soluţia identificată prin
adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2009 pentru completarea
art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, care stabileşte că Ministerul
Administraţiei şi Internelor poate închiria, pe perioadă determinată, în
condiţiile legii, spaţii locative necesare cazării personalului propriu, ce se
dau în folosinţă gratuită poliţiştilor şi cadrelor militare în activitate care
îndeplinesc condiţiile legale amintite,
în temeiul art. 7 alin. (4) şi art. 17 alin. (51)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei si
internelor, interimar, emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin stabileşte criteriile şi
condiţiile de închiriere şi repartizare de către Ministerul Administraţiei şi
Internelor a unor spaţii locative necesare cazării poliţiştilor şi cadrelor
militare în activitate.
Art. 2. - (1) Inchirierea spaţiilor locative prevăzute
la art. 1 se realizează de către structurile Ministerului Administraţiei şi
Internelor, de la persoane fizice sau juridice, după cum urmează:
a) Direcţia economico-administrativă, pentru personalul
unităţilor aparatului central al ministerului şi al structurilor subordonate
acestora din municipiul Bucureşti, ai căror şefi nu au calitatea de ordonator
de credite sau nu dispun de structuri logistice;
b) ordonatorul de credite, pentru personalul propriu şi
al structurilor subordonate acestora, ai căror şefi nu au calitatea de
ordonator de credite;
c) inspectoratul de poliţie judeţean, pentru personalul
prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. f), g) şi i);
d) instituţia prefectului, pentru personalul
serviciilor publice comunitare din cadrul acesteia.
(2) Atribuirea contractelor de închiriere se realizează
printr-o procedură de solicitare de oferte, pentru fiecare tip de unitate
locativă, aplicându-se criteriul preţului cel mai scăzut, în ordine
crescătoare, până la acoperirea necesarului de spaţii locative.
(3) Contractele de închiriere se înregistrează la
direcţiile generale ale finanţelor publice, cu excepţia celor încheiate cu
persoane juridice care au în obiectul de activitate închirierea de imobile.
(4) Procedurile de închiriere şi proiectele
contractelor de închiriere se aprobă de către fiecare structură care are
dreptul să încheie contracte de închiriere.
Art. 3. - (1) Condiţiile care stau la baza încheierii
contractelor de închiriere sunt următoarele:
a) încadrarea strictă în fondurile alocate;
b) utilizarea eficientă a fondurilor publice;
c) numărul spaţiilor locative închiriate trebuie să se
încadreze în numărul solicitărilor;
d) spaţiile locative închiriate trebuie să fie branşate
la utilităţi publice;
e) spaţiile locative închiriate trebuie să
îndeplinească exigenţele minimale prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) spaţiile locative închiriate trebuie să fie situate
în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea poliţiştii/cadrele militare
care vor beneficia de acestea şi la o distanţă de cel mult 500 m de cel/cea mai
apropiat (ă) punct de acces/staţie pentru mijloace de transport în comun;
g) spaţiile locative trebuie să fie închiriate pentru o
perioadă de minimum 5 ani, cu prelungirea automată a contractelor de
închiriere, dacă proprietarii nu îşi exprimă, cu cel puţin 30 de zile înainte
de expirarea termenului prevăzut pentru încetarea contractelor, opţiunea
privind rezilierea acestora;
h) cheltuielile curente aferente administrării
spaţiului locativ închiriat trebuie să fie de cel mult 30% din salariul de
bază/solda lunară.
(2) Contractele de închiriere pot fi încheiate şi cu
exceptarea de la îndeplinirea următoarelor condiţii prevăzute la alin. (1),
dacă există acordul expres al solicitantului acelui spaţiu, astfel:
a) lit. d) - pot fi încheiate contracte de închiriere
dacă, din motive obiective, spaţiile locative ofertate în mediul rural nu sunt
branşate la utilităţi publice;
b) lit. e) - pot fi încheiate contracte de închiriere
atunci când spaţiile locative ofertate nu îndeplinesc exigenţele minimale;
c) lit. f) - spaţiile locative închiriate sunt situate
în locaţii care permit îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
d) lit. g) - pot fi încheiate contracte de închiriere
pentru o perioadă mai mică de 5 ani dacă, din motive obiective, contractele de
închiriere nu pot fi încheiate pentru o perioadă de 5 ani;
e) lit. h) - cheltuielile curente aferente
administrării spaţiului locativ închiriat pot fi mai mari decât nivelurile
stabilite.
(3) Prin cheltuieli curente aferente administrării
spaţiului locativ, în sensul alin. (1) lit. h), se înţelege:
a) cheltuieli privind furnizarea apei potabile şi
menajere, agentului termic, gazelor şi energiei electrice;
b) cheltuieli pentru administrarea şi întreţinerea
spaţiilor comune: igienizarea spaţiilor, energie electrică, paza spaţiilor
locative.
Art. 4. - (1) Beneficiază de spaţiile locative
prevăzute la art. 1 poliţistul şi cadrul militar în activitate numiţi în prima
funcţie sau mutaţi în interesul serviciului într-o altă localitate/garnizoană
decât cea în care îşi au domiciliul, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) nu efectuează naveta la şi de la locul de muncă;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine locuinţă proprietate personală în
localitatea/garnizoana în care a fost numit în prima funcţie sau mutat în
interesul serviciului;
c) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuinţă din fondul locativ de stat în localitatea/garnizoana unde a fost numit
în prima funcţie sau mutat în interesul serviciului;
d) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de
nicio altă formă de sprijin pentru construirea sau cumpărarea unei locuinţe
prin intermediul ministerului ori nu i-a fost repartizată locuinţă de serviciu/de
intervenţie.
(2) Beneficiază de spaţiile locative prevăzute la art.
1 poliţistul şi cadrul militar în activitate numiţi în prima funcţie sau mutaţi
în interesul serviciului în localitatea/garnizoana în care îşi au domiciliul,
dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu deţine locuinţă proprietate personală în
localitatea de domiciliu;
b) poliţistul/cadrul militar în activitate ori
soţia/soţul acestuia/acesteia nu are atribuită, prin contract de închiriere, o
locuinţă din fondul locativ de stat în localitatea de domiciliu;
c) nu a beneficiat, nici el/ea şi nici soţia/soţul, de
nicio altă formă de sprijin pentru construirea sau cumpărarea unei locuinţe
prin intermediul ministerului ori nu i-a fost repartizată locuinţă de
serviciu/de intervenţie;
d) poliţistul/cadrul militar în activitate se află în
una dintre situaţiile prevăzute la art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr. 284/2005 privind stabilirea cuantumului şi condiţiilor de acordare a
compensaţiei lunare pentru chirie cuvenite poliţiştilor, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, după caz, la art. 3 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.867/2005 privind stabilirea cuantumului şi condiţiilor de acordare
a compensaţiei lunare pentru chirie cadrelor militare în activitate din
Ministerul Apărării Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Beneficiază de spaţiile locative prevăzute la art.
1 poliţistul/cadrul militar în activitate numit în prima funcţie sau mutat în
interesul serviciului într-o altă localitate/garnizoană decât cea în care îşi
are domiciliul, care ulterior îşi stabileşte domiciliul în noua localitate si
îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-d).
Art. 5. - (1) Şeful structurii este obligat să
înştiinţeze în scris personalul propriu care îndeplineşte condiţiile prevăzute
la art. 31 alin. (1) şi (V) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, sau la art. 201
alin. 1 şi 2 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu
modificările şi completările ulterioare, cu privire la posibilitatea asigurării
unor spaţii locative necesare cazării acestuia.
(2) In vederea asigurării unui spaţiu locativ,
personalul prevăzut la alin. (1) care beneficiază de compensaţia lunară pentru
chirie trebuie să înainteze şefului structurii din care face parte rapoarte
individuale cuprinzând:
a) datele necesare stabilirii exigenţelor minimale pe
care trebuie să le îndeplinească spaţiul locativ;
b) datele la care se referă criteriile de repartizare a
spaţiilor locative prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Personalul prevăzut la alin. (1) care nu
beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie poate să înainteze şefului
structurii din care face parte rapoarte individuale cuprinzând datele prevăzute
la alin. (2), precum şi date privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art.
4 alin. (1) sau, după caz, la art. 4 alin. (2).
(4) Rapoartele individuale înaintate potrivit alin. (2)
şi (3) stau la baza formulării solicitării ofertei de spaţii locative şi
trebuie însoţite de copii ale documentelor care atestă datele din raport.
(5) Prin personal care beneficiază de compensaţia
lunară pentru chirie se înţelege poliţistul/cadrul militar în activitate
căruia i s-a aprobat acordarea compensaţiei lunare pentru chirie, chiar dacă
plata efectivă a dreptului bănesc nu se realizează, şi nu a intervenit o
situaţie de încetare a acestui drept.
Art. 6. - (1) In cazul în care soţul/soţia
poliţistului/cadrului militar în activitate este încadrat/încadrată în
structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor care au sediul în
aceeaşi localitate/garnizoană, beneficiază de prevederile prezentului ordin
numai unul dintre aceştia.
(2) In situaţia în care poliţiştii/cadrele militare în
activitate, soţ şi soţie, locuiesc la adrese diferite, fiind despărţiţi în
fapt, fiecare dintre aceştia beneficiază de prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - (1) In vederea stabilirii necesarului de
spaţii locative care se dau în folosinţă gratuită, se efectuează anchete
sociale de către comisiile prevăzute la art. 16.
(2) In urma efectuării anchetei sociale, în funcţie de
încadrarea în condiţiile de atribuire a spaţiilor locative, comisiile de
anchetă socială acceptă/resping rapoartele depuse de solicitanţi.
(3) Rezultatele anchetelor sociale se consemnează
într-un proces-verbal care se înaintează structurilor care au dreptul să
încheie contracte de închiriere.
(4) Structurile prevăzute la alin. (3) iniţiază şi
derulează procedurile de închiriere a spaţiilor locative prin compartimentul
specializat în achiziţii, în baza procesului-verbal prevăzut la alin. (3).
Art. 8. - (1) Comisiile prevăzute la art. 17 alin. (2)
analizează, pe baza documentelor puse la dispoziţie de către compartimentul
prevăzut la art. 7 alin. (4), ofertele de spaţii locative primite şi stabilesc
eligibilitatea acestora.
(2) Pentru aparatul central analizarea ofertelor de
spaţii locative şi stabilirea eligibilităţii acestora se realizează de către
Direcţia economico-administrativă, prin compartimentul specializat în
achiziţii.
(3) Ofertele eligibile se prezintă persoanelor care au
înaintat rapoarte individuale, însoţite de documente justificative care atestă
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 4.
(4) Ordinea prezentării ofertelor se stabileşte pe baza
criteriilor de repartizare a spaţiilor locative prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 9. - (1) In urma prezentării ofertelor, persoanele
care au înaintat rapoarte individuale trebuie să îşi exprime în scris, în
termen de 5 zile lucrătoare, acordul sau refuzul cu privire la atribuirea
spaţiului locativ. Neexprimarea opţiunii privind atribuirea spaţiului locativ,
în termen, se consideră refuz tacit.
(2) Atunci când poliţistul/cadrul militar în activitate
care beneficiază de compensaţie de chirie refuză repartizarea unui spaţiu
locativ, dacă acel spaţiu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. d)-h), devin incidente prevederile art. 15 lit. e) din Hotărârea
Guvernului nr. 284/2005, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după
caz, ale art. 14 lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.867/2005, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 10. - (1) Pe baza acordurilor exprimate în
condiţiile art. 9 alin. (1), structurile prevăzute la art. 2 alin. (1) încheie
contractele de închiriere a spaţiilor locative.
(2) Spaţiile locative închiriate se dau în folosinţă
gratuită pe baza:
a) contractului de comodat, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 2, încheiat între structura contractantă şi
poliţistul/cadrul militar în activitate căruia i s-a repartizat spaţiul
locativ, denumit în continuare titularul contractului de comodat;
b) procesului-verbal de predare-primire a spaţiului
locativ şi a bunurilor aferente înscrise în inventarul anexat acestuia.
Art. 11. - (1) Pentru încheierea contractului de
comodat, poliţistul/cadrul militar în activitate prezintă, în original şi în
copie, următoarele documente:
a) documentul de identitate al titularului contractului
de comodat;
b) certificatul de naştere al titularului contractului
de comodat şi, după caz, al membrilor de familie;
c) certificatul de căsătorie, după caz.
(2) La încheierea contractului de comodat,
poliţistul/cadrul militar în activitate trebuie să depună o declaraţie pe
propria răspundere prin care se obligă să informeze în scris comisia de anchetă
socială despre orice schimbare intervenită, de natură să modifice condiţiile
prevăzute la art. 4, în termen de cel mult 5 zile de la data la care au
intervenit aceste schimbări.
Art. 12. - Dreptul de folosinţă gratuită a spaţiului
locativ primit şi obligaţiile prevăzute la art. 14 alin. (1) încep la data
semnării contractului de comodat şi a procesului-verbal de predare-primire,
prevăzute la art. 10 alin. (2).
Art. 13. - (1) Situaţiile în care contractul de comodat
îşi încetează valabilitatea sunt următoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost
încheiat, dacă nu s-a solicitat prelungirea;
b) în cazul încetării contractului de închiriere;
c) la solicitarea scrisă a titularului contractului de
comodat, înregistrată la secretariatul structurii din care face parte;
d) când titularul contractului de comodat nu şi-a
îndeplinit obligaţiile pentru o perioadă de 3 luni consecutive;
e) când titularul contractului de comodat nu s-a mutat
efectiv în locuinţa repartizată din motive imputabile lui, în termen de 30 de
zile de la data încheierii contractului de comodat;
f) când titularul contractului de comodat şi-a încetat
activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
g) când titularul contractului de comodat a fost mutat
în aceeaşi localitate/garnizoană sau a fost mutat în interesul serviciului în
altă localitate/garnizoană, la o altă structură din responsabilitatea celor
care au dreptul să încheie contracte de închiriere;
h) când titularul contractului de comodat s-a mutat la
cerere în altă localitate/garnizoană;
i) când titularul contractului de comodat a fost mutat
în interesul serviciului în altă localitate/garnizoană şi nu a intervenit
schimbarea structurii care are dreptul să încheie contracte de închiriere, dacă
titularul nu şi-a exprimat în scris acordul privind menţinerea valabilităţii
contractului de comodat;
j) când titularul contractului de comodat sau
soţul/soţia acestuia a dobândit, în aceeaşi localitate/garnizoană, o locuinţă
proprietate personală;
k) la încheierea căsătoriei, dacă soţul/soţia are
locuinţă proprietate personală în localitatea/garnizoana în care titularul
contractului de comodat a fost numit în prima funcţie sau mutat în interesul
serviciului;
l) când poliţistul/cadrul militar în activitate este
trimis în misiune permanentă în străinătate;
m) la încheierea contractului de închiriere pentru
locuinţa de serviciu sau locuinţa de intervenţie ori la data acceptării în
scris a cazării în căminul de garnizoană/localitate;
n) la încheierea de către poliţist sau de către
soţia/soţul acestuia/acesteia a contractului de închiriere pentru locuinţa
atribuită din fondul locativ de stat, în localitatea în care poliţistul a fost
numit în prima funcţie sau mutat în interesul serviciului;
o) la încheierea de către cadrul militar în activitate
sau de către soţul/soţia acestuia/acesteia a contractului de închiriere pentru
locuinţa atribuită din fondul locativ de stat, cu plata subvenţionată a
chiriei, a cărei locaţie îi permite îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
(2) In cazul în care titularul contractului de comodat
a fost mutat la o altă structură din responsabilitatea celor care au dreptul să
încheie contracte de închiriere din aceeaşi localitate/garnizoană în care îşi
desfăşoară activitatea, este obligatorie încheierea unui contract de
subînchiriere între cele două structuri.
Art. 14. - (1) Titularii contractelor de comodat au
următoarele obligaţii:
a) să nu cedeze dreptul de folosinţă asupra spaţiilor
locative repartizate;
b) să folosească spaţiile locative numai în
conformitate cu destinaţia acestora;
c) să nu execute modificări sau lucrări de construire
la spaţiile locative preluate;
d) să achite la termen cheltuielile curente aferente
administrării spaţiului locativ închiriat;
e) să predea spaţiul locativ în condiţii normale de
folosinţă, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi
bunurile din dotare.
(2) Titularii contractelor de comodat au următoarele
drepturi:
a) să solicite, în scris, structurilor din care fac
parte reînnoirea contractului de comodat cu cel puţin 30 de zile înainte de
expirarea acestuia;
b) să îşi exprime în scris acordul privind menţinerea
valabilităţii contractului de comodat, când au fost mutaţi în interesul serviciului
în altă localitate/garnizoană, fără a se schimba structura care are dreptul să
încheie contracte de închiriere;
c) să solicite în scris încetarea valabilităţii
contractului de comodat;
d) să solicite în scris aprobarea schimbului de spaţii
locative cu alt titular de contract de comodat, în cadrul aceleaşi structuri
care are dreptul să încheie contracte de închiriere;
e) să solicite în scris încheierea unui nou contract de
comodat când au fost mutaţi în aceeaşi localitate/garnizoană sau au fost mutaţi
în interesul serviciului în altă localitate/garnizoană, la o altă structură din
responsabilitatea celor care au dreptul să încheie contracte de închiriere.
Art. 15. - (1) Structurile contractante au obligaţia de
a preda titularului contractului de comodat locuinţa în condiţii normale de
folosinţă şi de a urmări modul în care acesta îşi îndeplineşte obligaţiile care
îi revin.
(2) Structurile contractante au obligaţia de a reînnoi
contractele de comodat pentru care au primit solicitări.
(3) In situaţia în care titularul contractului de
comodat refuză să remedieze daunele produse din motive imputabile acestuia,
structura contractantă ia măsuri de recuperare a pagubelor produse, conform
prevederilor legale în vigoare.
Art. 16. - (1) La nivelul structurilor Ministerului
Administraţiei şi Internelor se constituie comisii de anchetă socială, numite
prin ordin de zi/dispoziţie zilnică a şefului structurii, la începutul fiecărui
an, după cum urmează:
a) pentru personalul unităţilor aparatului central al ministerului
şi al structurilor subordonate acestora, comisii constituite la nivelul
fiecărei unităţi a aparatului central sau al structurilor subordonate acestora;
b) pentru personalul din aparatul propriu al fiecărui
ordonator secundar de credite, comisii constituite la nivelul fiecărei/fiecărui
direcţii sau serviciu independent din cadrul acestora, după caz;
c) pentru personalul Direcţiei Generale de Jandarmi a
Municipiului Bucureşti, Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti
şi Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Bucureşti,
comisii constituite la nivelul fiecărei/fiecărui direcţii, secţii, detaşament
sau serviciu independent din cadrul acestora, după caz;
d) pentru personalul inspectoratelor judeţene, comisii
constituite la nivelul fiecărei/fiecărui inspectorat, secţii, poliţii
municipale/orăşeneşti, detaşament sau sector de poliţie de frontieră din cadrul
acestora, după caz;
e) pentru personalul din aparatul propriu al
structurilor ai căror şefi au calitatea de ordonator terţiar de credite
nemenţionate la lit. c) şi d), comisii constituite la nivelul acestora;
f) pentru personalul Inspectoratului Naţional pentru
Evidenţa Persoanelor detaşat la serviciile publice comunitare teritoriale,
comisii constituite la nivelul inspectoratelor de poliţie judeţene;
g) pentru personalul din cadrul punctelor de frontieră
aeroportuare, comisii constituite la nivelul acestora;
h) pentru personalul serviciilor publice comunitare din
cadrul instituţiilor prefectului, comisii constituite la nivelul instituţiilor
prefectului;
i) pentru centrele medicale judeţene, precum şi pentru
personalul structurilor teritoriale nemenţionate la lit. f) şi g) ai căror şefi
nu sunt ordonatori de credite, comisii constituite la nivelul inspectoratelor
de poliţie judeţene.
(2) Componenţa şi atribuţiile comisiilor de anchetă
socială sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 17. - (1) La nivelul unităţilor aparatului central
al ministerului şi al structurilor subordonate acestora se constituie Comisia
aparatului central de repartizare a spaţiilor locative închiriate, a cărei
componenţă şi atribuţii sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(2) La nivelul fiecărei structuri al cărei şef are
calitatea de ordonator secundar sau terţiar de credite se constituie comisii de
repartizare a spaţiilor locative închiriate, ale căror componenţă şi atribuţii
sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 18. - (1) Evidenţa spaţiilor locative închiriate
se ţine de fiecare structură contractantă şi se centralizează la nivelul
ordonatorului secundar de credite, după caz, precum şi la Direcţia logistică,
pentru Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(2) Structurile de specialitate ale ordonatorilor
secundari de credite şi ale ordonatorilor terţiari de credite din finanţarea
directă a ordonatorului principal au obligaţia să transmită Direcţiei logistice
orice modificare a situaţiei spaţiilor locative închiriate, în termen de 30 de
zile de la apariţia acesteia.
Art. 19. - Structurile care gestionează resursele umane
comunică comisiilor de repartizare, în condiţiile legii şi potrivit
competenţelor, orice modificări de care au luat cunoştinţă intervenite în
situaţia familială sau în raporturile de serviciu ale personalului căruia i-au
fost repartizate în folosinţă gratuită spaţii locative.
Art. 20. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 21. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul viceprim-ministrului, ministrul administraţiei şi
internelor, nr. 231/2009 pentru stabilirea criteriilor şi condiţiilor de
închiriere de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe perioadă
determinată, a unor spaţii locative necesare cazării poliţiştilor şi cadrelor
militare în activitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 638 din 28 septembrie 2009.
Art. 22. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1
CRITERIILE
de repartizare a spatiilor locative
Repartizarea spaţiilor locative se face în următoarea
ordine de priorităţi:
a) când solicitanţii beneficiază de compensaţie lunară
pentru chirie, are prioritate solicitantul a cărui indemnizaţie lunară pentru
chirie este mai mare; în caz de egalitate, are prioritate solicitantul a cărui
vechime la plata compensaţiei lunare pentru chirie este mai mare;
b) când unul dintre solicitanţi beneficiază de
compensaţie lunară pentru chirie, acesta are prioritate în raport cu cei care
nu beneficiază de compensaţie lunară pentru chirie;
c) când solicitanţii nu beneficiază de compensaţie
lunară pentru chirie, are prioritate solicitantul al cărui venit lunar pe
familie este mai mic; în caz de egalitate, are prioritate solicitantul a cărui
vechime în serviciu/activitate în Ministerul Administraţiei şi Internelor este
mai mare.
Prin familia solicitantului se înţelege:
soţul/soţia şi copiii, dacă aceştia vor locui efectiv împreună cu solicitantul.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT DE COMODAT
Nr...............din.............................
- model -
I. Părţile
contractului
Intre (structura/unitatea................), cu sediul
în................, reprezentată prin.................., şi
domnul/doamna...................., în calitate de titular, din
structura/unitatea................, posesor (oare) al/a BI/CI
seria.........nr............., eliberat (ă) de..............la data
de..........., în baza Procesului-verbal de repartiţie nr.........
din...........al comisiei de repartizare a spaţiilor locative................,
s-a încheiat prezentul contract.
II. Obiectul
contractului
Art. 1. - Obiectul contractului îl constituie
stabilirea condiţiilor privind darea în folosinţă gratuită a spaţiului locativ
închiriat.
Art. 2. - Valabilitatea contractului este
de...............ani, cu începere de la data semnării acestuia de către ambele
părţi.
Art. 3. - Contractul poate fi reînnoit la solicitarea
scrisă a domnului/doamnei................., înaintată cu cel puţin 30 de zile
înainte de expirare, cu acordul structurii/unităţii........................
III. Obligaţiile
structurii/unităţii
Art. 4. - Structura se obligă:
a) să predea titularului contractului de comodat
locuinţa în stare normală de folosinţă, pe baza unui proces-verbal de
predare-primire a acesteia şi a bunurilor aferente; bunurile se înscriu în
inventare care se anexează la procesul-verbal;
b) să urmărească modul în care titularul contractului
de comodat îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin prin prezentul contract;
c) să reînnoiască contractul de comodat la solicitarea
scrisă a titularului;
d) să ia măsuri de recuperare a pagubelor produse din
motive imputabile titularului contractului de comodat;
e) dacă este cazul, să încheie, potrivit competenţei,
contracte de subînchiriere cu privire la spaţiile locative închiriate.
IV. Drepturile şi obligaţiile
titularului contractului de comodat
Art. 5. - (1) Titularul contractului de comodat se
obligă:
a) să nu cedeze dreptul de folosinţă asupra spaţiilor
locative repartizate;
b) să folosească spaţiile locative numai în
conformitate cu destinaţia acestora;
c) să nu execute modificări sau lucrări de construire
la spaţiile locative preluate;
d) să achite la termen cheltuielile curente aferente
administrării spaţiului locativ închiriat;
e) să predea spaţiul locativ în condiţii normale de
folosinţă, ţinând cont de starea acestuia la momentul închirierii, precum şi
bunurile din dotare.
(2) Titularul contractului de comodat are următoarele
drepturi:
a) să solicite în scris structurilor din care face
parte reînnoirea contractului de comodat cu cel puţin 30 de zile înainte de
expirarea acestuia;
b) să îşi exprime în scris acordul privind menţinerea
valabilităţii contractului de comodat, când a fost mutat în interesul
serviciului în altă localitate/garnizoană, fără a se schimba structura care are
dreptul să încheie contracte de închiriere;
c) să solicite în scris încetarea valabilităţii
contractului de comodat;
d) să solicite în scris aprobarea schimbului de spaţii
locative cu alt titular de contract de comodat, în cadrul aceleaşi structuri
care are dreptul să încheie contracte de închiriere;
e) să solicite în scris încheierea unui nou contract de
comodat, când a fost mutat în aceeaşi localitate/garnizoană sau când a fost
mutat în interesul serviciului în altă localitate/garnizoană, la o altă
structură din responsabilitatea celor care au dreptul să încheie contracte de
închiriere.
Art. 6. - Forţa majoră exonerează de răspundere
părţile.
V. Litigii
Art. 7. - Litigiile de orice fel decurgând din
executarea prezentului contract de comodat sunt de competenţa instanţei de
judecată.
VI. Incetarea contractului de comodat
Art. 8. - Situaţiile în care contractul de comodat îşi
încetează valabilitatea sunt următoarele:
a) la împlinirea termenului pentru care a fost
încheiat, dacă nu s-a solicitat prelungirea;
b) în cazul încetării contractului de închiriere;
c) la solicitarea scrisă a titularului contractului de
comodat, înregistrată la secretariatul structurii din care face parte;
d) când titularul contractului de comodat nu şi-a
îndeplinit obligaţiile pentru o perioadă de 3 luni consecutive;
e) când titularul contractului de comodat nu s-a mutat
efectiv în locuinţa repartizată din motive imputabile lui, în termen de 30 de
zile de la data încheierii contractului de comodat;
f) când titularul contractului de comodat şi-a încetat
activitatea în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
g) când titularul contractului de comodat a fost mutat
în aceeaşi localitate/garnizoană sau a fost mutat în interesul serviciului în
altă localitate/garnizoană, la o altă structură din responsabilitatea celor
care au dreptul să încheie contracte de închiriere;
h) când titularul contractului de comodat s-a mutat la
cerere în altă localitate/garnizoană;
i) când titularul contractului de comodat a fost mutat
în interesul serviciului în altă localitate/garnizoană şi nu a intervenit
schimbarea structurii care are dreptul să încheie contracte de închiriere, dacă
titularul nu şi-a exprimat în scris acordul privind menţinerea valabilităţii
contractului de comodat;
j) când titularul contractului de comodat sau
soţia/soţul acestuia/acesteia a dobândit, în aceeaşi localitate/garnizoană, o
locuinţă proprietate personală;
k) la încheierea căsătoriei, dacă soţul/soţia are
locuinţă proprietate personală în localitatea/garnizoana în care titularul
contractului de comodat a fost numit în prima funcţie sau mutat în interesul
serviciului;
l) când poliţistul/cadrul militar în activitate este
trimis în misiune permanentă în străinătate;
m) la încheierea contractului de închiriere pentru
locuinţa de serviciu sau locuinţa de intervenţie ori la data acceptării în
scris a cazării în căminul de garnizoană/localitate;
n) la încheierea de către poliţist sau de către
soţia/soţul acestuia/acesteia a contractului de închiriere pentru locuinţa
atribuită din fondul locativ de stat, în localitatea în care poliţistul a fost
numit în prima funcţie sau mutat în interesul serviciului;
o) la încheierea de către cadrul militar în activitate
sau de către soţia/soţul acestuia/acesteia a contractului de închiriere pentru
locuinţa atribuită din fondul locativ de stat, cu plata subvenţionată a
chiriei, a cărei locaţie îi permite îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
VII. Prezentul
contract de comodat se încheie în două exemplare, câte unul pentru fiecare
parte.
Structura/unitatea,
.....................................................
Titularul contractului de comoda
.....................................................
ANEXA Nr. 3
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
comisiilor de anchetă socială
1. Comisiile de anchetă socială au următoarea
componenţă:
a) membri:
- şeful/adjunctul şefului structurii în cadrul căreia
solicitantul îşi desfăşoară activitatea, care are şi calitatea de preşedinte al
comisiei, cu drept de vot;
- 2 poliţişti/cadre militare în activitate din cadrul
structurii în care îşi desfăşoară activitatea solicitantul, cu drept de vot;
b) secretar - un poliţist/cadru militar în activitate
din cadrul structurii în care îşi desfăşoară activitatea solicitantul, fără
drept de vot.
2. Lucrările comisiilor de anchetă socială se desfăşoară
în prezenţa membrilor acestora, iar deciziile se adoptă cu majoritate simplă.
3. La lucrările comisiilor de anchetă socială
participă, după caz, în calitate de invitaţi, fără drept de vot:
a) reprezentantul Corpului Naţional al Poliţiştilor;
b) câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale
legal constituite reprezentative la nivelul structurii în cadrul căreia
solicitantul îşi desfăşoară activitatea.
4. Comisiile de anchetă socială au următoarele
atribuţii:
a) efectuează verificarea situaţiei locative a
solicitantului şi a datelor menţionate în rapoartele individuale;
b) în urma efectuării anchetei sociale, în funcţie de
încadrarea în condiţiile de atribuire a spaţiilor locative, acceptă/resping
rapoartele depuse de solicitanţi;
c) consemnează rezultatele centralizate ale anchetelor
sociale într-un proces-verbal care se înaintează structurii contractante.
ANEXA Nr. 4
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
comisiei aparatului central de repartizare a
spaţiilor locative închiriate
1. Comisia aparatului central de repartizare a
spaţiilor locative închiriate are următoarea componenţă:
a) membri:
- secretarul general adjunct, care are şi calitatea de
preşedinte al comisiei, cu drept de vot;
- directorii structurilor aparatului central ai căror
conducători nu au calitatea de ordonatori de credite sau înlocuitorii legali ai
acestora, cu drept de vot;
- directorul Direcţiei economico-administrative sau
înlocuitorul legal al acestuia, cu drept de vot;
b) secretar - şeful Grupului suport logistic din cadrul
Direcţiei economico-administrative, fără drept de vot.
2. Lucrările comisiei se desfăşoară în prezenţa
membrilor acesteia, iar deciziile se adoptă cu majoritate simplă.
3. La lucrările comisiei participă, în calitate de
invitaţi, fără drept de vot:
a) reprezentantul Corpului Naţional al Poliţiştilor;
b) câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale
legal constituite reprezentative la nivelul structurii în cadrul căreia
solicitantul îşi desfăşoară activitatea.
4. Comisia are următoarele atribuţii:
a) analizează rezultatele selecţiei de oferte de spaţii
locative;
b) întocmeşte procesul-verbal de analiză şi repartizare
a spaţiilor locative închiriate;
c) aprobă solicitările de schimburi de spaţii locative
închiriate între personal.
ANEXA Nr. 5
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIILE
comisiilor de repartizare a spaţiilor locative
închiriate
1. Comisiile de repartizare a spaţiilor locative
închiriate au următoarea componenţă:
a) membri:
- şeful/adjunctul structurii contractante, care are şi
calitatea de preşedinte al comisiei, cu drept de vot;
- şeful componentei de logistică, cu drept de vot;
- consilierul juridic, cu drept de vot;
- şeful componentei de resurse umane, cu drept de vot;
- reprezentantul componentei financiare, cu drept de
vot;
b) secretar - şeful componentei de administrare a
patrimoniului imobiliar, fără drept de vot.
NOTĂ:
In cadrul comisiilor de repartizare a spaţiilor
locative închiriate constituite la nivelul inspectoratelor de poliţie judeţene
participă, ca membri cu drept de vot, şefii structurilor teritoriale care nu au
calitatea de ordonator de credite, pentru care inspectoratele de poliţie
judeţene realizează închirierea.
2. Lucrările comisiilor de repartizare a spaţiilor
locative închiriate se desfăşoară în prezenţa membrilor acestora, iar deciziile
se adoptă cu majoritate simplă.
3. La lucrările comisiilor de repartizare a spaţiilor
locative închiriate participă, după caz, în calitate de invitaţi, fără drept de
vot:
a) reprezentantul Corpului Naţional al Poliţiştilor;
b) câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale
legal constituite reprezentative la nivelul structurii în cadrul căreia
solicitantul îşi desfăşoară activitatea.
4. Comisiile au următoarele atribuţii:
a) analizează ofertele de spaţii locative şi stabilesc
eligibilitatea acestora;
b) întocmesc procesul-verbal de analiză şi repartizare
a spaţiilor locative închiriate;
c) aprobă solicitările de reînnoire a contractelor de
comodat şi schimburi de spaţii locative între personal;
d) întocmesc, la începutul fiecărui an, până la data de
31 ianuarie, situaţia privind necesarul de locuinţe pentru personalul propriu
şi al structurilor pentru care realizează închirierea.