ORDIN
Nr. 240 din 3 martie 2004
privind aprobarea Standardelor minimale pentru acreditarea cabinetelor medicale
de medicina muncii si a baremului minimal de dotare a acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 11 martie 2004
Vazand Referatul de aprobare al Directiei generale sanatate publica si
inspectia sanitara de stat nr. OB. 2.253/2004,
avand in vedere prevederile:
- Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica, cu modificarile
si completarile ulterioare;
- Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, cu modificarile
ulterioare;
- Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli
profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Standardele minimale pentru acreditarea cabinetelor medicale de
medicina muncii, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba Baremul minimal de dotare a cabinetului medical de medicina
muncii, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii, directiile de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, comisiile judetene de
acreditare a cabinetelor medicale, precum si celelalte structuri mentionate vor
duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 5
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se modifica corespunzator
Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 153/2003 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind infiintarea, organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
353 din 23 mai 2003.
Art. 6
Prezentul ordin va intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
STANDARDE MINIMALE
pentru acreditarea cabinetelor medicale de medicina muncii
I. Standarde referitoare la organizare
1. Cabinetul medical de medicina muncii este organizat in specialitatea
medicina muncii conform reglementarilor legale in vigoare.
2. Cabinetul medical de medicina muncii are certificat de inregistrare in
registrul unic al cabinetelor medicale, eliberat de directia de sanatate
publica, conform prevederilor legale in vigoare.
3. Cabinetul medical de medicina muncii are autorizatie sanitara de
functionare in vigoare, conform legii.
4. Cabinetul de medicina muncii autorizat poate deschide puncte de lucru in
intreprinderi.
5. Unitatea mobila medicala destinata controlului medical periodic se
defineste ca un centru de examinare screening, dotat cu aparatura autorizata de
Ministerul Sanatatii, care se deplaseaza la sediul unitatilor pe ai caror
angajati ii supravegheaza.
6. Cabinetul medical de medicina muncii are un regulament de organizare si
functionare de care intregul personal a luat cunostinta in scris.
II. Standarde referitoare la resursele fizice
7. Cabinetul medical de medicina muncii are un sediu aflat intr-un spatiu
de care dispune in mod legal.
8. Materialele sanitare si aparatele medicale utilizate in cadrul
activitatii medicale sunt inregistrate in inventarul unitatii si depozitate in
mod adecvat.
9. Dotarea minimala a cabinetului medical de medicina muncii este conform
baremului prevazut in anexa nr. 2 la ordin.
10. La sediul cabinetului medical de medicina muncii exista cel putin un
aparat telefonic functional, care are alocat un numar de apel.
III. Standarde referitoare la resursele umane
11. Medicii specialisti de medicina muncii, alt personal cu studii
superioare si asistentii medicali care lucreaza in cabinetul medical de
medicina muncii au autorizatie de libera practica valabila, conform
prevederilor legale.
12. Personalul angajat care lucreaza in cabinetul medical de medicina
muncii are contract de munca legal.
13. Medicii de medicina muncii care lucreaza in cabinetul medical de
medicina muncii sunt membri ai Colegiului Medicilor din Romania.
14. Asistentii medicali care lucreaza in cabinetul medical de medicina
muncii sunt membri ai Ordinului Asistentilor Medicali din Romania.
15. Toate persoanele care lucreaza in cabinetul medical de medicina muncii
au fise de post in care sunt definite atributiile acestora, semnate de persoana
in cauza si aprobate de reprezentantul legal al cabinetului medical.
16. La nivelul cabinetului medical de medicina muncii trebuie sa existe un
document intern prin care patronul cabinetului medical se angajeaza sa respecte
independenta profesionala a medicilor de medicina muncii si dreptul de decizie
al acestora.
17. Medicii si asistentele medicale care lucreaza in cabinetul medical de
medicina muncii au un program de lucru organizat, la care se face referire
expresa in programul afisat.
18. Pe intreaga perioada de lucru in cabinetul medical de medicina muncii
lucreaza un medic de medicina muncii titular, precum si alte persoane angajate
legal.
19. Personalul poarta in permanenta un ecuson pe care sunt scrise numele si
calificarea respectivei persoane.
IV. Standarde functionale generale
20. Cabinetele medicale de medicina muncii au un program de lucru afisat
vizibil. Programul de lucru poate fi flexibil, adaptandu-se solicitarilor
beneficiarilor.
21. Atat la intrarea, cat si in interiorul cabinetului medical de medicina
muncii nu trebuie sa existe pericol de accidentare sau de vatamare corporala
nici pentru pacienti, nici pentru personal.
22. Cabinetul medical de medicina muncii respecta prevederile legale in
vigoare, referitoare la examenele medicale la angajare, controalele medicale de
adaptare, periodice, la reluarea activitatii sau pentru consultatiile spontane.
23. Cabinetul medical de medicina muncii acorda servicii in mod
nediscriminatoriu in limitele contractului de prestari de servicii incheiat cu
angajatorul.
24. Cabinetul medical de medicina muncii foloseste pentru manevre care
implica solutii de continuitate materiale sanitare sterile de unica folosinta,
iar in cazul instrumentelor refolosibile, le sterilizeaza in mod adecvat.
V. Standarde functionale specifice
25. Cabinetul medical de medicina muncii asigura in principal servicii
privind:
- evaluarea riscurilor privind imbolnavirile profesionale;
- monitorizarea starii de sanatate a angajatilor prin: examene medicale la
angajare in munca, examen medical de adaptare, examen medical la reluarea
activitatii, control medical periodic;
- comunicarea existentei riscului de imbolnavire profesionala catre toti
factorii implicati in procesul muncii;
- indrumarea activitatii de reabilitare profesionala, reconversie
profesionala, reorientare profesionala in caz de accident de munca, boala
legata de profesie sau dupa afectiuni cronice;
- consilierea angajatorului privind adaptarea muncii si a locului de munca
la caracteristicile psihofiziologice ale angajatilor;
- consilierea angajatorului pentru fundamentarea strategiei de securitate
si sanatate la locul de munca;
- transmiterea la sistemul informational national a datelor privind
accidentele de munca si bolile profesionale.
26. Pentru examinari si evaluari specifice toxicologice, cabinetele de
medicina muncii vor fi abilitate de Ministerul Sanatatii.
27. Cabinetul medical de medicina muncii asigura indeplinirea
responsabilitatilor specifice privind declararea bolilor profesionale.
VI. Standarde referitoare la managementul informatiei
28. Cabinetul medical de medicina muncii realizeaza evidenta examenelor
medicale de angajare, controalelor medicale de adaptare si periodice,
examenelor medicale la reluarea activitatii si a consultatiilor spontane, a
angajatorilor/angajatilor care au solicitat aceste servicii medicale,
persoanelor care au furnizat serviciile, precum si momentele cand s-au
furnizat.
29. Dosarele medicale de medicina muncii, fisele de expunere la riscuri
profesionale si datele de morbiditate profesionala vor fi pastrate la nivelul
cabinetelor de medicina muncii pe perioada prevazuta de legislatia in vigoare.
30. Cabinetul medical de medicina muncii are un document intern aprobat de
reprezentantul legal, in care se mentioneaza ca intregul personal este obligat
sa pastreze confidentialitatea fata de terti (conform reglementarilor in
vigoare) privind rezultatele investigatiilor efectuate in cadrul examenelor
medicale de medicina muncii.
31. Angajatii carora li s-au oferit servicii medicale de medicina muncii au
acces la toate informatiile referitoare la starea lor de sanatate si continute
in dosarul medical.
32. Angajatorilor si angajatilor li se vor transmite fisele de aptitudine.
33. Cabinetul medical de medicina muncii trebuie sa ia masuri pentru
protectia informatiei si a suportului acesteia impotriva pierderii, degradarii
si folosirii acesteia de catre persoane neautorizate.
34. In cazul schimbarii furnizorului de servicii de medicina muncii,
inregistrarile medicale se vor preda noului cabinet de medicina muncii agreat
de angajator.
35. La transferul in alta unitate angajatului i se vor inmana copii ale
dosarului medical si ale fisei de expunere la riscuri profesionale, pentru a fi
predate la cabinetul de medicina muncii al unitatii respective.
36. Angajatorii in procedura de faliment vor informa cabinetul de medicina
muncii si vor preda inregistrarile medicale structurilor de medicina muncii din
directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti.
37. La intreruperea temporara sau definitiva a activitatii angajatului,
cabinetul de medicina muncii va preda o copie a dosarului medical al acestuia
medicului de familie.
38. Dosarul medical este protejat de prevederile legislatiei in vigoare
privind secretul medical si este necomunicabil angajatorului.
VII. Controlul profesional al activitatii
39. Controlul profesional al activitatii angajatului se face de catre
directia de sanatate publica pe raza careia functioneaza structura de medicina
muncii.
ANEXA 2
BAREM MINIMAL
de dotare a cabinetului medical de medicina muncii
Dotare minimala:
- canapea pentru consultatii;
- dulap pentru instrumente si medicamente;
- stetoscop;
- tensiometru;
- ciocan de reflexe;
- cantar pentru adulti;
- taliometru;
- optotip pentru distanta si aproape.
Optional (in afara baremului minimal):
- electrocardiograf;
- audiometru;
- otoscop;
- set de diapazoane;
- spirometru;
negatoscop;
aparatura specifica evaluarii factorilor de munca (sonometru, detectoare
portabile de gaze, luxmetru, anemometru, hygrometru, psihrometru,
globtermometru, catatermometru etc.).