ORDIN Nr. 2417
din 12 decembrie 2006
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane privind software-ul in sistemele ATM,
RACR-ESARR 6, editia 01/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 13 februarie 2007
Pentru îndeplinirea atribuţiilor
ce revin Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ca
autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul îndeplinirii obligaţiilor asumate de statul
român prin Convenţia internaţională privind cooperarea pentru siguranţa
navigaţiei aeriene EUROCONTROL şi ca urmare a aprobării de către Comisia
permanentă EUROCONTROL prin Decizia nr. 100 din 6 noiembrie 2003 a Cerinţei
EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei ESARR 6, „Software în sistemele
ATM", spre a fi transpusă şi implementată în cadrul naţional de
reglementare în domeniul managementului traficului aerian al statelor membre
EUROCONTROL,
în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 21/1999 pentru ratificarea Protocolului armonizând Convenţia internaţională
privind cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL din 13
decembrie 1960, după efectuarea unor modificări, adoptat la Bruxelles la 27
iunie 1997, şi a Protocolului adiţional privind trecerea de la regimul
Acordului multilateral privind tarifele de rută din 12 februarie 1981 la
regimul anexei IV („Dispoziţii
privind sistemul comun de tarife de rută") la Convenţia internaţională privind
cooperarea pentru siguranţa navigaţiei aeriene EUROCONTROL, armonizată prin
Protocolul adoptat la Bruxelles la 27 iunie 1997, aprobată prin Legea nr.
97/1999,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale
art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice
Civile Române, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct.
12 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6, ediţia 01/2006,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Agenţii aeronautici civili care utilizează
software-ul în sistemele ATM în scopul asigurării mişcării eficiente şi în
condiţii de siguranţă a aeronavelor în toate fazele lor de operare în spaţiul
aerian naţional şi pe teritoriul României au obligaţia să elaboreze, în termen
de maximum 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, proceduri
şi instrucţiuni specifice proprii pentru implementarea şi aplicarea
prevederilor RACR-ESARR 6,ediţia 01/2006, conform atribuţiilor şi
responsabilităţilor ce le revin în domeniul managementului traficului aerian,
şi să supună aceste proceduri şi instrucţiuni specifice spre aprobare Regiei
Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română".
Art. 3. - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română" şi agenţii aeronautici civili prevăzuţi la art. 2 vor lua
măsurile necesare ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin,
potrivit atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ
CIVILĂ ROMÂNĂ
privind software-ul în sistemele ATM, RACR-ESARR 6,
ediţia 01/2006
PREAMBUL
(1) Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi
în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prin reglementări specifice domeniului, precum şi în
conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională,
semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, şi ale altor tratate internaţionale la
care România este parte.
(2) Reglementările aeronautice civile şi
civil-militare române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu
prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu
prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la
Chicago la 7 decembrie 1944, ale standardelor şi practicilor recomandate în anexele
la aceasta, precum şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte,
astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de
elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice
civile române.
(3) In baza prevederilor Codului aerian civil,
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitatea sa de
organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de
stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementări specifice care stau la
baza desfăşurării activităţilor aeronautice civile, având caracter obligatoriu
pentru orice persoană fizică sau juridică care desfăşoară activităţi
aeronautice civile în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, precum
şi pentru cele care, prin activităţile desfăşurate, pot pune în pericol
siguranţa zborurilor şi securitatea aeronautică.
(4) In temeiul dispoziţiilor
Codului aerian civil şi ale Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind
înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare,
Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română", organism tehnic
specializat aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, fiind desemnată autoritate naţională de supervizare, îndeplineşte
funcţia de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel
naţional. Astfel, exercitarea atribuţiilor ce îi revin în această calitate
pentru domeniul său de competenţe presupune şi supervizarea furnizorilor de
servicii de navigaţie aeriană, ceea ce include şi realizarea în mod direct a
procesului de supraveghere a siguranţei în domeniul managementului traficului aerian (ATM).
(5) Prezenta reglementare reprezintă transpunerea în
cadrul naţional reglementat a documentului EUROCONTROL ESARR 6 „Cerinţe
EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei - software în sistemele ATM" (Eurocontrol Safety Regulatory Requirement 6 - Software in ATM
Systems), document ce a fost elaborat de Comisia
pentru Reglementarea Siguranţei (Safety Regulation
Commission - SRC) din cadrul EUROCONTROL, cu
consultarea specialiştilor în domeniu din cadrul statelor membre. Documentul
tratează implementarea sistemelor de asigurare a siguranţei software-ului,
pentru a se asigura că riscurile asociate utilizării software-ului în sistemele
ATM de sol având legătură cu siguranţa sunt reduse la un nivel tolerabil.
(6) Obiectivul ESARR 6 este
de a furniza la nivelul statelor membre EUROCONTROL un set de cerinţe
armonizate de reglementare a siguranţei pentru utilizarea software-ului în
sistemele ATM. Documentul nu identifică niciun standard de asigurare a
utilizării software-ului ca mijloc de conformare acceptat pentru a îndeplini
prevederile lui obligatorii, lăsând la latitudinea statelor membre dezvoltarea
unor mijloace de conformare adecvate.
(7) ESARR 6 a fost elaborat ca urmare a Deciziei nr.
6/8/5 a SRC prin care a fost aprobată includerea în programul de lucru al
acestei comisii a dezvoltării unei cerinţe EUROCONTROL de reglementare a
siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM, fiind recunoscut
faptul că până la acel moment nu exista un precedent în acest domeniu în cadrul
standardelor şi practicilor recomandate ale Organizaţiei Aviaţiei Civile
Internaţionale (OACI).
(8) ESARR 6 reprezintă continuarea dezvoltării
procesului de reglementare a siguranţei şi extinde prevederile ESARR 4 „Cerinţe
EUROCONTROL pentru reglementarea siguranţei privind evaluarea şi reducerea
riscurilor în ATM"1) în ceea ce priveşte implicaţiile utilizării software-ului asupra
sistemelor ATM. Siguranţa este o caracteristică esenţială a sistemelor ATM,
aceasta având un impact hotărâtor asupra eficacităţii operaţionale. Sistemele
ATM implică acum interacţiuni importante într-un mediu integrat în continuă
dezvoltare, automatizarea funcţiilor operaţionale efectuate anterior prin
proceduri manuale, creşterea nivelului de complexitate, iar utilizarea masivă
şi sistematică a software-ului impune o abordare mult mai metodică pentru
realizarea siguranţei.
(9) In scopul de a asigura un grad de conformitate cât
mai ridicat între documentul EUROCONTROL ESARR 6 şi RACR-ESARR 6, capitolul de
termeni şi definiţii din prezenta reglementare a fost menţinut ca anexă la
RACR- ESARR 6, în mod similar cu anexa A la ESARR 6.
I. MATERIAL INTRODUCTIV
A. Domeniul de utilizare
1. RACR-ESARR 6 abordează utilizarea software-ului în
cadrul sistemelor ATM de sol având legătură cu siguranţa, folosite pentru
furnizarea serviciilor ATM traficului aerian civil, inclusiv toate modificările
on-line aduse software-ului utilizat în regim operaţional (cum ar fi cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim
operaţional).
2. Domeniul de utilizare al
RACR-ESARR 6 este limitat la componenta de la sol a ATM şi la serviciile conexe
furnizate de la sol, inclusiv sistemele CNS, aflate sub controlul managerial al
furnizorului de servicii ATM. RACR-ESARR 6 nu poate fi aplicat pentru
componentele spaţiale sau aeropurtate ale sistemelor ATM decât dacă va fi
modificat şi evaluat în mod corespunzător.
3. Prevederile acestei cerinţe de reglementare a
siguranţei au fost dezvoltate în baza faptului că un proces a priori efectiv de
evaluare şi reducere a riscului este condus până la un nivel corespunzător
astfel încât să se asigure faptul că este acordată atenţia cuvenită tuturor
aspectelor referitoare la managementul traficului aerian, inclusiv cu privire
la funcţiile ATM ce urmează a fi îndeplinite de
software.
4. Scopul acestei cerinţe de reglementare a
siguranţei este de a furniza organizaţiilor de reglementare a siguranţei în domeniul ATM, precum şi furnizorilor
de servicii ATM un set uniform şi armonizat de cerinţe de reglementare a
siguranţei pentru utilizarea software-ului în sistemele ATM.
B. Obiectiv privind
siguranţa
Principalul obiectiv privind siguranţa software-ului,
necesar a fi atins de sistemele ATM care utilizează software, este de a asigura
că toate riscurile asociate utilizării software-ului
ATM au fost reduse la un nivel tolerabil.
II. SOFTWARE ÎN SISTEMELE ATM
1. Cerinţe generale privind
siguranţa
1.1. In cadrul sistemului propriu de management al
siguranţei şi ca parte a activităţilor proprii de evaluare şi reducere a
riscurilor, furnizorul de servicii ATM trebuie să definească şi să implementeze
un sistem de asigurare a siguranţei software (Software
Safety Assurance System - SSAS), care să trateze în mod specific aspectele legate de software,
inclusiv toate situaţiile de modificare în regim operaţional a software-ului (cutover - tranziţie sau hot swapping - transfer în regim
operaţional).
1.2. Furnizorul de servicii ATM trebuie să se
asigure, cel puţin, că, prin intermediul Sistemului de asigurare a siguranţei
software:
a) cerinţele pentru software definesc corect ceea ce
este cerut de software, în scopul de a fi satisfăcute cerinţele şi obiectivele
privind siguranţa, aşa cum acestea
1) Cerinţele ESARR
4, emise la 5 aprilie 2001, au fost transpuse în legislaţia naţională prin
RACR-ESARR 4, reglementare aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 617/2004.
au fost identificate în cadrul procesului de evaluare şi reducere a
riscului;
b) trasabilitatea este avută în vedere referitor la
toate cerinţele software;
c) implementarea software-ului nu include şi funcţii
care să afecteze negativ siguranţa;
d) software-ul ATM satisface cerinţele sale la un
nivel de încredere care este concordant cu nivelul de pericol pe care l-ar
putea induce software-ul;
e) cerinţele generale privind siguranţa menţionate
mai sus sunt îndeplinite şi argumentele pentru demonstrarea asigurării necesare
sunt întotdeauna derivate:
(i) dintr-o versiune executabilă cunoscută a software-ului;
(ii) dintr-un domeniu cunoscut de date de
configurare; şi
(iii) dintr-un set cunoscut de produse software şi
documente de descriere (inclusiv specificaţii) care au fost utilizate
în realizarea acelei versiuni.
1.3. Furnizorul de servicii
ATM trebuie să furnizeze Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă
Română" (R.A. AACR) asigurările necesare că au fost satisfăcute cerinţele pct. 1.2.
2. Cerinţe pentru sistemul
de asigurare a siguranţei software
Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel puţin, că Sistemul de asigurare a siguranţei
software:
2.1. este documentat în mod specific ca parte a
documentaţiei generale de evaluare şi diminuare a riscului;
2.2. stabileşte niveluri de asigurare software
tuturor software-urilor ATM utilizate în regim operaţional;
2.3. include asigurări pentru:
a) validitatea cerinţelor software;
b) verificarea software-ului;
c) managementul configurării software-ului;
d) trasabilitatea cerinţelor software.
2.4. determină rigoarea cu care asigurările sunt
stabilite. Rigoarea trebuie să fie definită pentru fiecare nivel de asigurare
software şi trebuie să crească pe măsură ce creşte nivelul de pericol pe care
l-ar putea induce software-ul. In acest scop:
a) variaţia în rigoare a asigurărilor per nivel de
asigurare software trebuie să includă următoarele criterii:
(i) necesar a fi realizată în mod independent;
(ii) necesar a fi obţinută;
(iii) nenecesar;
b) asigurările corespunzătoare fiecărui nivel de
asigurare software trebuie să ofere suficientă încredere că software-ul ATM
poate fi operat în condiţii tolerabile de siguranţă;
2.5. utilizează rezultatele experienţei utilizării
software-ului ATM pentru a confirma că Sistemul de asigurare a siguranţei
software şi alocarea nivelurilor de asigurare software sunt corespunzătoare. In
acest scop, efectele rezultând din orice cedare sau funcţionare defectuoasă a
software-ului ce rezultă din experienţa operaţională privind managementul
traficului aerian, raportate în conformitate cu RACR-ESARR 2, trebuie să fie
evaluate în ceea ce priveşte corespondenţa acestora faţă de RACR-ESARR 4;
2.6. furnizează acelaşi nivel de încredere, prin
orice mijloace alese şi agreate cu R.A. AACR, pentru software-ul ATM dezvoltat
special sau nedezvoltat special (de exemplu: aplicaţii software tip COTS -
produse software care sunt deja executate şi care sunt disponibile pentru
vânzare publicului general), cu acelaşi nivel de asigurare software.
3. Cerinţe pentru nivelul
de asigurare software
Furnizorul de servicii ATM
trebuie să asigure, cel puţin, că în cadrul Sistemului de asigurare a
siguranţei software:
3.1. nivelul de asigurare software asociază rigoarea
asigurărilor funcţionării aplicaţiei software cu nivelul de pericol pe care
l-ar putea induce software-ul ATM, utilizând schema de clasificare a
severităţii din ESARR 4, combinată cu probabilitatea de apariţie a unui anumit
efect advers. Trebuie să fie identificate cel puţin 4 niveluri de asigurare
software, dintre care nivelul 1 de asigurare software va indica cel mai critic nivel;
3.2. un nivel alocat de asigurare software trebuie să fie proporţional cu cel mai defavorabil efect pe care cedările
sau funcţionările defectuoase ale software-ului le poate produce, conform
prevederilor ESARR 4. Aceasta trebuie să ia, de asemenea, în considerare şi
riscurile asociate cedărilor sau funcţionărilor defectuoase ale software-ului,
precum şi mijloacele de protecţie identificate privind arhitectura
software-ului sau procedurile folosite;
3.3. componentelor software-ului ATM care nu pot fi
considerate a fi independente una faţă de alta trebuie să le fie alocat nivelul
de asigurare software al celei mai critice dintre componentele dependente
respective.
4. Cerinţe pentru
asigurările privind validitatea cerinţelor software
Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel
puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că cerinţele
software:
4.1. specifică, după caz, comportarea funcţională
(regim nominal şi degradat) a software-ului ATM, performanţele referitoare la
viteza de procesare a datelor, capacitatea, acurateţea, utilizarea resurselor
software pe hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii
de operare anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare;
4.2. sunt complete şi corecte şi sunt, de asemenea,
conforme cu cerinţele de siguranţă ale sistemului.
5. Cerinţe pentru
asigurările privind verificările software
Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel
puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:
5.1. comportarea funcţională a software-ului ATM,
performanţele relative la timp/sincronizare, utilizarea resurselor software pe
hardware-ul pe care urmează să fie folosit, robusteţea în condiţii de operare
anormale, precum şi toleranţa la supraîncărcare satisfac cerinţele software;
5.2. software-ul ATM este verificat în mod corespunzător prin analize şi/sau teste şi/sau mijloace
echivalente, după cum a fost agreat cu R.A. AACR;
5.3. verificarea software-ului ATM este corectă şi
completă.
6. Cerinţe pentru
asigurările privind managementul configuraţiei software
Furnizorul de servicii ATM
trebuie să asigure, cel puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei
software, că:
6.1. identificarea configuraţiei, trasabilitatea şi
înregistrarea statutului configuraţiei există astfel încât să poată fi
demonstrat faptul că datele privind ciclul de viaţă software se află sub
controlul configuraţiei pe tot ciclul de viaţă al software-ului ATM;
6.2. raportarea problemelor, stabilirea acţiunilor
corective, precum şi urmărirea implementării acestora sunt definite astfel
încât să poată fi demonstrat faptul că au fost reduse problemele privind
siguranţa asociate utilizării software-ului;
6.3. există proceduri de recuperare şi accesare
astfel încât datele privind ciclul de viaţă software să poată fi regenerate şi
disponibile pentru tot ciclul de viaţă al software-ului ATM.
7. Cerinţe pentru
asigurările privind trasabilitatea cerinţelor software
Furnizorul de servicii ATM trebuie să asigure, cel
puţin, în cadrul Sistemului de asigurare a siguranţei software, că:
7.1. fiecare cerinţă software
este trasabilă până la acelaşi nivel de proiectare la care este demonstrată
îndeplinirea satisfacerii acesteia.
7.2. fiecare cerinţă software, la fiecare nivel de
proiectare pentru care este demonstrată îndeplinirea acesteia, este trasabilă
cu o cerinţă de sistem.
8. Aplicabilitate
8.1. Această cerinţă de reglementare privind siguranţa
se aplică furnizorilor civili de servicii ATM care au responsabilităţi pentru
managementul siguranţei referitor la sistemele ATM amplasate la sol şi la alte servicii conexe furnizate de la sol (inclusiv cele CNS), aflate
sub controlul lor managerial.
8.2. Sistemul de asigurare a siguranţei software deja
existent pentru sistemele ATM aflate sub controlul managerial direct al
organizaţiilor ATM militare poate fi acceptat pe baza evaluării conforme cu
prevederile obligatorii ale prezentei cerinţe de reglementare privind
siguranţa.
8.3. Prevederile prezentei reglementări reprezintă
cerinţele minime la nivel naţional de reglementare a siguranţei în acest domeniu.
9. Exceptări
Niciuna.
10. Definiţii
10.1. Utilizarea termenilor specifici prevăzuţi în
prezenta reglementare se face în conformitate cu definiţiile acestora precizate
în anexa la aceasta.
ANEXA
la RACR-ESARR 6
GLOSAR - TERMENI Şl DEFINIŢII
Termen
|
Definiţie
|
Acurateţe
(cf. ESARR 6, Accuracy)
|
- precizia cerută a rezultatelor
calculate
|
Asigurarea siguranţei
(cf. ESARR 6, Safety Assurance)
|
- toate acţiunile, planificate şi
sistematice, necesare pentru a furniza încrederea corespunzătoare că un
produs, un serviciu, o organizaţie sau un sistem realizează un nivel
acceptabil sau tolerabil de siguranţă
|
Capacitate software
(cf. ESARR 6, Software Capacity)
|
- abilitatea software de a
prelucra/manipula un anumit volum de fluxuri de date
|
Cedare software
(cf. ESARR 6, Software Failure)
|
- incapacitatea unui program de a
efectua în mod corect o funcţie cerută
|
Cerinţă de reglementare a siguranţei
(cf. ESARR 6,
Safety Regulatory Requirement)
|
- o prevedere referitoare la siguranţă,
stabilită în mod formal de autoritatea desemnată de reglementare a
siguranţei, care, dacă este respectată/ îndeplinită, va conduce la
recunoaşterea competenţei în ceea ce priveşte siguranţa
|
Cerinţă de sistem
(cf. ESARR 6, System Requirement)
|
- cerinţă privind siguranţa derivată
pentru un sistem în conformitate cu prevederile ESARR 4
|
Cerinţă privind siguranţa
(cf. ESARR 6, Safety Requirement)
|
- un mijloc de reducere a riscului,
definit potrivit unei strategii de reducere a riscurilor, prin care se îndeplineşte
un anumit obiectiv de siguranţă. Cerinţele de siguranţă pot avea diverse
forme, inclusiv ca cerinţe organizaţionale, operaţionale, procedurale,
funcţionale, de performanţă şi de interoperabilitate sau caracteristici de
mediu de operare
|
Cerinţă software
(cf. ESARR 6, Software Requirement)
|
- o descriere a ceea ce trebuie să fie
realizat/produs de software, precizându-se intrările/inputurile şi
constrângerile, iar dacă aceste cerinţe sunt satisfăcute, va fi asigurat
faptul că software-ul ATM funcţionează în siguranţă şi în conformitate cu
nevoile operaţionale
|
Ciclu de viaţă software
(cf. ESARR 6, Software Life Cycle)
|
- 1.o colecţie ordonată de procese
determinate de o organizaţie pentru a fi satisfăcătoare şi corespunzătoare
pentru a produce un produs software;
- 2. perioadă care începe odată cu decizia de a produce sau de
a modifica un produs software şi care se termină atunci când produsul
respectiv este retras din serviciu
|
CNS
(cf. ESARR 6, CNS)
|
- comunicaţii, navigaţie şi supraveghere
|
Componente software
(cf. ESARR 6, Software Components)
|
- o componentă poate fi înţeleasă ca un
modul care poate fi instalat sau conectat împreună cu alte module
reutilizabile software în scopul de a le combina şi de a crea un software
specific
|
Componentă independentă software (cf. ESARR 6, Independent Software
Components)
|
- acele componente software care nu sunt
scoase din operare de către aceeaşi condiţie de nefuncţionare care a cauzat
apariţia pericolului
|
Date de configurare
(cf. ESARR 6, Configuration Data)
|
- date care configurează un software generic pentru o
situaţie particulară pentru care este utilizat (de exemplu, date care
adaptează un sistem de procesare a datelor de zbor pentru un anumit spaţiu
aerian, prin stabilirea poziţiilor rutelor aeriene, punctelor de raportare,
mijloacelor de navigaţie, aeroporturilor şi a altor elemente importante
pentru navigaţia aeriană)
|
Date privind ciclul de viaţă software (cf. ESARR 6, Software Life Cycle
Data)
|
- date care sunt produse pe perioada ciclului de viaţă
software pentru a planifica, conduce, explica, defini, înregistra sau a
furniza evidenţe privind activităţile desfăşurate. Aceste date permit
desfăşurarea proceselor ciclului de viaţă software, autorizarea sistemelor
sau a echipamentelor şi modificarea postautorizare a produsului software
|
Echipament ATM autorizat pentru
utilizare operaţională (cf.
ESARR 6, ATM equipment approved for operational use)
|
- toate sistemele inginereşti, instalaţiile sau
dispozitivele care fie au fost utilizate direct de către utilizatorii
spaţiului aerian (de exemplu, instalaţiile de la sol pentru navigaţia
aeriană), fie sunt utilizate în regim operaţional pentru furnizarea
serviciilor de management al traficului aerian
|
Element care nu face obiectul dezvoltării respective (NDI) (cf. ESARR 6, Non-Developmental Item -
NDI)
|
- element al software-ului care nu este
dezvoltat în cadrul contractului
respectiv
notă: Acest element poate fi considerat ca un Commercial
Off-the-shelf
Software (COTS).
|
Evaluare
(cf. ESARR 6, Assessment)
|
- o apreciere bazată pe argumentare/judecată din punct
de vedere operaţional şi ingineresc, precum şi/sau pe metode de analiză
|
Evaluarea riscului
(cf. ESARR 6, Risc assessment)
|
- o evaluare cu scopul de a se stabili dacă riscurile
identificate efectiv sau presupuse sunt acceptabile ori tolerabile
|
Furnizor de servicii ATM
(cf. ESARR 6, ATM Service-Provider)
|
- o organizaţie responsabilă şi autorizată să
furnizeze serviciu/servicii ATM
|
Integritatea siguranţei software (cf. ESARR 6, Software Safety
Integrity)
|
- măsuri care semnifică probabilitatea software-ului
de a-şi realiza funcţia în condiţiile stabilite şi în cadrul unei perioade
stabilite de timp
|
Managementul traficului aerian (ATM) (cf. ESARR 6, ATM)
|
- ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol
(ele includ serviciile de trafic aerian - ATS,
managementul spaţiului aerian -
ASM, managementul fluxurilor de trafic aerian - ATFM) şi din aer, care este necesar să existe pentru
mişcarea sigură şi eficientă a aeronavelor pe durata tuturor fazelor de
operare
|
Obiectiv privind siguranţa
(cf. ESARR 6, Safety Objective)
|
- ţinta planificată privind siguranţa. Indeplinirea
unui astfel de obiectiv se poate demonstra prin mijloace corespunzătoare,
care trebuie determinate, în acord cu autoritatea de reglementare a
siguranţei. In mod specific pentru
ESARR 4 şi pentru ESARR 6, un obiectiv privind siguranţa este o formulare de ordin calitativ sau
cantitativ care defineşte frecvenţa ori probabilitatea maximă cu care se
presupune că poate să apară un pericol
|
Performanţele de sincronizare/timp ale
software-ului (cf. ESARR 6, Software Timing
Performance)
|
- timpul necesar software-ului de a răspunde unor
intrări/inputuri stabilite sau unor evenimente periodice şi/sau performanţa
software în ceea ce priveşte schimbul de mesaje prelucrate în unitatea de timp
|
Pericol
(cf. ESARR 6, Hazard)
|
- orice condiţie, eveniment sau circumstanţă care ar
putea induce un accident
|
(cf. ESARR 6, Risk)
|
- combinaţie între probabilitatea sau frecvenţa de
apariţie a unui pericol definit şi magnitudinea consecinţelor acestei
situaţii
|
Realizarea siguranţei
(cf. ESARR 3, Safety Achievement)
|
- rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu
scopul realizării unui nivel de siguranţă acceptabil sau tolerabil
|
Realizat în mod independent (cf. ESARR 6, Achieved with
Independence)
|
- vezi definiţia pentru „ verificare în mod independent".
|
Reducerea riscului
(cf. ESARR 6, Mitigation or
Risk Mitigation)
|
- acţiuni întreprinse cu scopul de a controla sau de a
preveni ca un pericol să cauzeze prejudicii, precum şi de a reduce riscurile
la un nivel tolerabil sau
acceptabil
|
Robusteţea software
(cf. ESARR 6, Software Robustness)
|
- comportarea software-ului în cazul apariţiei unor
intrări/inputuri neaşteptate, cedării componentelor hardware sau întreruperii
alimentării cu energie electrică, fie în cadrul sistemului de calcul, fie în cadrul dispozitivelor
conectate la acesta
|
Serviciu ATM
(cf. ESARR 6, ATM Service)
|
- un serviciu furnizat în scopul
managementului traficului aerian
|
Servicii conexe
(cf. ESARR 6, Supporting Services)
|
- sisteme, servicii şi aranjamente care includ serviciile de
comunicaţii, navigaţie şi supraveghere, care concură la furnizarea unui
serviciu ATM
|
Software
(cf. ESARR 6, Software)
|
- programe pentru calculator şi date de configurare
corespunzătoare, inclusiv software care nu face obiectul dezvoltării
respective (de exemplu, software brevetat, software tip COTS sau cel
reutilizat), dar excluzând elementele electronice cum ar fi acele aplicaţii
specifice circuitelor integrate, reţelelor
circuit-poartă programabile sau controloarelor logice pentru semiconductoare
|
Software ATM
(cf. ESARR 6, ATM Software)
|
- software utilizat pentru managementul
traficului aerian. Vezi
şi definiţia pentru „software".
|
Software în operare/exploatare (cf. ESARR 6, Operating Software)
|
- acel software utilizat pe un echipament ATM
autorizat pentru
utilizare operaţională
A se vedea şi definiţia pentru
„echipament ATM autorizat pentru utilizare
operaţională".
|
Siguranţă
(cf. ESARR 6, Safety)
|
- marja rămasă (gradul de libertate) faţă de un risc
inacceptabil de producere a
unui prejudiciu
|
Sistem ATM
(cf. ESARR 6, ATM System)
|
- parte a unui sistem ANS compus dintr-o componentă
ATM aflată la sol şi dintr-o componentă ATM aflată la bordul aeronavelor
|
Sistem de management al siguranţei
(SMS)
(cf. ESARR 6, Safety Management
System, SMS)
|
- abordarea în mod explicit şi sistematic a
activităţilor prin care managementul siguranţei se efectuează de către o
organizaţie cu scopul de a realiza un nivel de siguranţă acceptabil sau
tolerabil
|
Toleranţa la încărcare excesivă/
supraîncărcare
(cf. ESARR 6, Overload Tolerance)
|
- comportarea unui sistem şi, în caz particular, a
toleranţei acestuia, atunci când intrările (input-urile) au loc cu o rată mai
mare decât cea prevăzută pentru operarea normală a sistemului.
|
Tranziţie - Cutover Transfer în regim
operaţional - Hot Swapping
(cf. ESARR 6, Cutover/(Hot Swapping)
|
- modalitatea de înlocuire a componentelor sistemului
CNS/ATM sau a aplicaţiilor software în timp ce sistemul CNS/ATM este
operaţional
|
Utilizarea resurselor
(cf. ESARR 6, Resource Usage)
|
- nivelul/cantitatea resurselor din cadrul unui sistem
de calcul care poate fi utilizată de către aplicaţia software
notă: Resursele pot include memoria
principală (care poate fi de mai multe categorii, cum ar fi memoria pentru
datele permanente, pentru stocarea temporară a datelor şi pentru resursele
critice), capacitatea discului şi lărgimea benzii de comunicaţii şi mai pot
include tipul aplicaţiilor software interne (cum ar fi numărul de fişiere
care pot fi deschise în mod
simultan).
|
Validitate a cerinţelor
(cf. ESARR 6, Requirements Validity)
|
- confirmare prin examinare şi furnizare de evidenţe
obiective că cerinţele specifice pentru o anumită utilizare sunt aşa cum au
fost proiectate
|
Verificare
(cf. ESARR 6, Verification)
|
- o confirmare prin examinarea evidenţelor că un
produs, un proces sau serviciu, îndeplineşte cerinţele specificate
|
Verificare completă şi corectă
a software-ului ATM
(cf. ESARR 6, Correct and Complete
ATM Software Verification)
|
- toate cerinţele software stabilesc în mod corect
ceea ce este cerut componentei software ca urmare a procesului de evaluare şi
diminuare a riscului, iar implementarea lor este dovedită la nivelul cerut de
către nivelul de asigurare software
|
Verificare în mod independent (cf. ESARR 6, Independence)
|
- pentru activităţile corespunzătoare procesului de
verificare a software-ului, verificarea în mod independent este realizată
atunci când activităţile corespunzătoare procesului de verificare sunt
realizate de către o persoană (sau mai multe persoane), alta decât cea care a
dezvoltat elementul verificat; pot fi utilizate unul sau mai multe
instrumente pentru a se realiza echivalenţa activităţii de verificare umană.
|