ORDIN Nr. 25
din 11 ianuarie 2008
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului nr. 21/2007 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane
RACR-RA, Regulile aerului, editia 02/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 22 ianuarie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul armonizării reglementărilor aeronautice
civile naţionale în domeniul regulilor generale aplicabile tuturor aeronavelor
civile care circulă în spaţiul aerian naţional cu standardele şi practicile
recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, cuprinse în
anexa nr. 2 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internaţională,
ediţia 10, iulie 2005, cu amendamentele ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din
Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu
modificările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I. -Anexa „Reglementarea aeronautică civilă română RACR-RA, Regulile
aerului, ediţia 02/2006" la Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 21/2007 pentru aprobarea Reglementării
aeronautice civile române RACR-RA, Regulile aerului, ediţia 02/2006, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 şi 71 bis din 30 ianuarie 2007, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Punctul 1 al RACR-RA
1.030 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. Acord ADS-C. Un plan de raportare care stabileşte
condiţiile de raportare a datelor ADS-C (de exemplu: datele solicitate de
unitatea de trafic aerian şi frecvenţa rapoartelor ADS-C care trebuie să fie
agreate înaintea utilizării ADS-C în furnizarea serviciilor de trafic aerian).
NOTĂ:
Termenii acordului care se vor schimba între sistemul
de la sol şi aeronavă se stabilesc prin intermediul unui contract sau o serie
de contracte."
2. Punctul 24 al RACR-RA
1.030 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„24. Contract ADS-C. Un mijloc prin care termenii unui
acord ADS-C vor fi schimbaţi între sistemul de la sol şi aeronavă, prin data
link, specificând condiţiile în care rapoartele ADS-C vor fi iniţiate şi ce
date vor conţine rapoartele.
NOTĂ:
Termenul abreviat ADS contract este de obicei utilizat când se referă la eventualitatea unui
contract ADS, o cerere de contract ADS, un contract ADS periodic sau un mod de
urgenţă."
3. La RACR-RA 1.030,
după punctul 84 se introduce un nou punct, punctul 841, cu următorul cuprins:
„841. Supraveghere
dependentă automată - ADS-B (broadcast-emisiune). Un mijloc prin care o
aeronavă, vehicule de aerodrom şi alte obiecte pot transmite si/sau recepţiona
automat date, precum: identificarea, poziţia, şi date adiţionale, după caz,
într-o emisiune prin data link."
4. La RACR-RA 3.020,
preambulul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„RACR-RA 3.020. Evitarea coliziunilor
Niciuna dintre aceste reguli nu
îl absolvă pe pilotul comandant de responsabilitatea luării acestor măsuri,
inclusiv manevrele de evitare
a coliziunii bazate pe avertismentele de proximitate furnizate de echipamentul
ACAS, prin care să evite eventuala coliziune.
In scopul prevenirii potenţialelor
coliziuni, indiferent de tipul zborului sau de clasa spaţiului aerian în care
operează aeronava, vigilenţa echipajului la bordul unei aeronave trebuie să fie
continuă atât în zbor, cât şi în timpul deplasării pe suprafaţa de mişcare a
unui aerodrom."
5. La punctul 2 al RACR-RA
3.020, Partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. Prioritatea de trecere
Aeronava care are prioritate de trecere trebuie să îşi
menţină capul de zbor şi viteza."
6. Punctul 3.1.1. din RACR-RA 3.060 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.1.1. Aeronavele aflate în zboruri controlate, care
transmit către unităţile ATS competente informaţii de poziţie prin data link,
trebuie să transmită rapoartele de poziţie prin voce numai la cerere.
NOTĂ:
Condiţiile şi circumstanţele în
care transmisia ADS-B sau SSR Mod C a altitudinii barometrice îndeplineşte
cerinţele pentru informaţia de nivel în rapoartele de poziţie sunt indicate în
PANS-ATM (Doc. OACI 4444)."
7. RACR-RA 3.070 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„RACR-RA 3.070. Intervenţia ilicită
1. O aeronavă care face obiectul unei intervenţii
ilicite va depune toate eforturile şi va folosi toate mijloacele disponibile
pentru a notifica unităţii ATS competente despre acest fapt, indicându-i toate
circumstanţele semnificative asociate acestei intervenţii şi orice deviere
necesară de la planul de zbor curent impusă de circumstanţe, în scopul de a
permite unităţii ATS să dea prioritate acelei aeronave şi să reducă pe cât
posibil conflictul de trafic cu alte aeronave.
NOTE:
1. Responsabilităţile unităţilor ATS în situaţii de
intervenţie ilicită sunt conţinute în RACR-ATS, ediţia 1/ 2005.
2. Procedurile care trebuie urmate de o aeronavă
supusă unei intervenţii ilicite şi care nu poate să notifice aceasta unei
unităţi ATS sunt conţinute în anexa nr. 5 şi 6 la prezentele reglementări.
3. Măsurile ce trebuie luate de aeronavele echipate cu
transponder SSR, ADS-B şi ADS-C, care fac obiectul unei intervenţii ilicite,
sunt conţinute în anexa 11 OACI, PANS-ATM (OACI Doc. 4444) şi PANS-OPS (OACI
Doc. 8168), în reglementările naţionale române şi în actele normative interne
din domeniu aplicabile, respectiv se va afişa cod 7700.
2. Dacă o aeronavă face obiectul unei intervenţii
ilicite, pilotul comandant trebuie să încerce să aterizeze cât mai repede
posibil pe cel mai apropiat aerodrom adecvat sau desemnat de autoritatea
corespunzătoare, dacă situaţia de la bordul aeronavei nu impune altceva.
NOTE:
1. Cerinţele referitoare la situaţiile în care o
aeronavă aflată la sol face obiectul unei intervenţii ilicite sunt conţinute în
legislaţia şi reglementările naţionale specifice privind securitatea
aeronautică - Hotărârea Guvernului nr. 443/2005 pentru aprobarea Programului
naţional de securitate aeronautică.
2. A se vedea paragraful 2.040 din prezenta reglementare
referitoare la autoritatea pilotului comandant."
8. RACR-RA 4.010 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„RACR-RA 4.010. Zborurile VFR
vor fi executate în condiţii de vizibilitate şi distanţă faţă de nori cel puţin
egale cu cele specificate în tabelul 3.1, excepţie făcând zborurile VFR speciale.
Zborurile VFR de operaţiuni speciale care urmează a fi
efectuate la înălţimi de siguranţă şi/sau vizibilităţi în afara limitelor
stabilite de prezenta reglementare, precum şi/sau în zone aglomerate necesită
aprobarea AACR şi, după caz, a MAp.
Regulile pentru efectuarea zborurilor la vedere (VFR)
sunt aplicabile tuturor zborurilor efectuate ziua
şi/sau noaptea, în condiţii VMC, specificate în tabelul 3.1."
9. RACR-RA 4.070 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„RACR-RA 4.070. Zborurile VFR efectuate la nivelurile
de croazieră, atunci când se operează peste altitudinea de 900m (3000 ft)
deasupra solului sau apei ori la valori mai mari specificate de autoritatea ATS
competentă, vor fi efectuate la un nivel de croazieră corespunzător
traiectului, aşa cum este specificat în tabelul cuprinzând nivelurile de
croazieră cuprins în anexa nr. 3 la prezentele reglementări. Excepţie fac
cazurile în care există alte dispoziţii cuprinse într-o autorizare ATS sau
proceduri corespunzătoare specificate de către autoritatea ATS
competentă."
10. In anexa nr. 2 la RACR-RA „Interceptarea
aeronavelor civile", punctul 1.3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.3. Când este disponibil radarul secundar de
supraveghere sau ADS-B , acesta va fi folosit pentru identificarea aeronavelor
civile în zonele unde acestea pot fi supuse interceptării."
11. In anexa nr. 2 la
RACR-RA „Interceptarea aeronavelor civile", după punctul 2.1 se introduce
o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) să selecteze funcţiunea corespunzătoare de urgenţă
dacă este echipată cu ADS-B sau ADS-C, dacă nu sunt furnizate alte instrucţiuni
de către unitatea de trafic aerian corespunzătoare."
12. In anexa nr. 4 la
RACR-RA „Baloane libere nepilotate", punctul 3.4 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„3.4. Un balon liber greu nepilotat nu va fi operat în
următoarele condiţii:
a) în zona în care este în uz un echipament SSR de sol,
în afara cazului în care este echipat cu transponder SSR cu capabilitatea de
raportare a altitudinii, care operează continuu pe un cod alocat ori care poate
fi cuplat, dacă este necesar, de staţia care efectuează vectorizarea; sau
b) în zona în care este în uz un echipament ADS-B de
sol, în afara cazului în care este echipat cu transmiţător ADS-B cu
capabilitatea de raportare a altitudinii, care operează continuu pe un cod
alocat sau care poate fi cuplat, dacă este necesar, de staţia care efectuează
vectorizarea."
13. In anexa nr. 4 la
RACR-RA „Baloane libere nepilotate" punctul 5.1.2., litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) codul SSR, adresa aeronavei sau frecvenţa NDB,
dacă este cazul."
14. In anexa nr. 5 la
RACR-RA „Intervenţia ilicită", punctul 2.1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„2.1. Dacă pilotul comandant nu poate proceda spre un
aerodrom în conformitate cu regulile prevăzute la paragraful 3.07.2, el/ea va
încerca să continue zborul pe traiectul şi la nivelul de zbor de croazieră
alocat cel puţin până când va fi capabil să informeze o unitate ATS sau se află
în interiorul acoperirii radar ori ADS-B."
15. In anexa nr. 5 la
RACR-RA „Intervenţia ilicită" punctul 2.2., litera a) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,a) să încerce să emită avertizări pe canalul VHF în
uz sau pe frecvenţa VHF de urgenţă şi pe alte canale corespunzătoare în afară
de situaţiile în care condiţiile de la bordul aeronavei impun altfel. Alte
echipamente de bord ca, de exemplu, transponderul şi data link vor fi folosite
atunci când utilizarea acestora este avantajoasă şi circumstanţele permit
aceasta; şi."
16. In anexa nr. 6 la RACR-RA „Interceptarea
aeronavelor civile metoda standard stabilită
pentru manevrele executate de aeronava interceptoare faţă de aeronava civilă
interceptată" punctul 2.3, litera g) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
,,g) Facilităţile echipamentelor radar de supraveghere
secundare şi/sau ADS-B vor fi disponibile, în măsura posibilităţilor, pentru a
permite unităţilor de control interceptoare să identifice şi prin acest mijloc
aeronavele civile în zone în care altfel ar putea fi interceptate. Asemenea
echipamente trebuie să permită recunoaşterea identificării aeronavei şi
recunoaşterea imediată a unor condiţii critice sau de urgenţă ."
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Direcţia
generală aviaţie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă
„Autoritatea Aeronautică Civilă Română" şi agenţii aeronautici civili
români vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat