ORDIN
Nr. 251 din 1 iunie 2002
privind aprobarea Regulamentului de abilitare a persoanelor fizice si
persoanelor juridice pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 5 iulie 2002
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
in temeiul prevederilor art. 5 din Legea protectiei muncii nr. 90/1996,
republicata, ale art. 25 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si
desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative si ale art.
35 alin. (3) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,
in baza art. 7 si art. 14 lit. D pct. 2 din Hotararea Guvernului nr. 4/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
in conformitate cu art. 39 din Normele generale de protectie a muncii,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor
juridice pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Regulamentul prevazut la art. 1 intra in vigoare la data publicarii
prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Incepand cu aceeasi data se abroga Regulamentul de atestare a capacitatii
profesionale a unor persoane fizice si de abilitare a unor persoane juridice
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii, aprobat prin Ordinul
ministrului muncii si protectiei sociale nr. 236/1998, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 mai 1998.
Art. 3
Directia securitatii si sanatatii in munca, Inspectia Muncii si
inspectoratele teritoriale de munca vor aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste conditiile necesare pentru persoanele
fizice si juridice care solicita abilitarea pentru a presta servicii in
domeniul protectiei muncii, in conformitate cu prevederile art. 39 din Normele
generale de protectie a muncii, precum si procedura de abilitare a acestora.
Art. 2
Pe baza evaluarii capacitatii si competentei solicitantului de a presta
servicii in domeniul protectiei muncii, Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale emite Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii.
Art. 3
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice abilitate de catre Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale pot incheia contracte de prestari de servicii
cu persoane juridice care desfasoara activitati cu personal angajat, pentru
urmatoarele activitati din domeniul protectiei muncii:
a) elaborarea documentatiilor necesare in vederea obtinerii autorizatiei de
functionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protectiei muncii, in
conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996,
republicata, precum si cu art. 1 alin. (4) si art. 3 alin. (5) lit. e) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor;
b) elaborarea si/sau completarea instructiunilor tehnice, de lucru, precum
si a instructiunilor proprii de aplicare a normelor de protectie a muncii in
functie de particularitatile proceselor de munca, in conformitate cu art. 5
alin. (6) si art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicata;
c) efectuarea instructajului de protectie a muncii, precum si testarea
cunostintelor in domeniul protectie a muncii la categoriile de personal
stabilite de conducerea unitatii contractante, in conformitate cu art. 18 alin.
(1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicata, si cu art. 56 din Normele
generale de protectie a muncii;
d) cercetarea accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporara de
munca, in conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicata,
si intocmirea dosarului;
e) verificarea dotarilor echipamentelor tehnice cu aparatura de masura si
control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protectie, precum si a
dotarilor cu mijloace de prevenire si avertizare a starilor de pericol si
informarea conducatorului unitatii in conformitate cu art. 12 alin. (1) - (3)
din Legea nr. 90/1996, republicata;
f) studii referitoare la procesele tehnologice si/sau de munca si evaluarea
factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesionala, inclusiv
stabilirea masurilor de asigurare a unor conditii normale de lucru;
g) verificarea documentatiilor de proiectare si executie a constructiilor,
a echipamentelor tehnice, precum si a tehnologiilor de fabricatie, cu respectarea
normelor de protectie a muncii si/sau a standardelor, in conformitate cu art.
18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicata;
h) elaborarea documentatiei necesare pentru certificarea echipamentelor
tehnice si echipamentelor individuale de protectie, precum si pentru avizarea
prototipurilor de echipament individual de protectie si de lucru, in
conformitate cu art. 12 alin. (4) si art. 15 alin. (2) si (3) din Legea nr.
90/1996, republicata;
i) formarea specialistilor in domeniul protectiei muncii, in conformitate
cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicata, si cu art. 80 din
Normele generale de protectie a muncii;
j) instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a persoanelor cu
atributii in domeniul protectiei muncii, in conformitate cu art. 18 alin. (1)
lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicata;
k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitantilor, in
scopul orientarii si indrumarii acestora pe locuri de munca si profesiuni, in
concordanta cu caracteristicile lor psihologice, in raport cu particularitatile
activitatii si cu conditiile de munca impuse de postul de lucru, in
conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996, republicata,
si cu art. 40 din Normele generale de protectie a muncii;
l) orice alte servicii care vizeaza imbunatatirea conditiilor de munca,
prevenirea accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale (sistem
informational si de evidenta statistica in domeniul protectiei muncii,
intocmirea registrelor de evidenta ale unitatii si a rapoartelor anuale, in
conformitate cu prevederile stabilite de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale, sau la perioadele solicitate de angajator, cu privire la situatia
conditiilor de munca din unitati, intocmirea documentatiilor cu caracter tehnic
de informare si atentionare specifice unitatii).
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) sunt cele care revin angajatorului,
in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 4
(1) Serviciile in domeniul protectiei muncii se pot efectua numai de catre
persoanele cu studii si competenta in domeniu, dupa cum urmeaza:
a) persoanele care au lucrat cel putin 5 ani in cadrul directiilor de
specialitate ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Inspectiei Muncii
si inspectoratelor teritoriale de munca si care in prezent sunt in activitate
in alte unitati sau sunt pensionate de cel mult 3 ani;
b) persoanele cu studii superioare din compartimentele de protectia muncii
din unitati, aflate in activitate sau pensionate de cel mult 3 ani, avand o
vechime de cel putin 5 ani in aceasta activitate;
c) persoanele cu studii medii, cu o vechime de cel putin 10 ani in
compartimentele de protectia muncii din unitati;
d) persoanele cu studii superioare tehnice, care au absolvit cursuri
postuniversitare de minimum 8 saptamani in domeniul protectiei muncii;
e) persoanele cu studii superioare de specialitate in psihologie;
f) persoanele care au dobandit functia de psiholog pana in anul 1990, cu
obligatia prezentarii de documente justificative care sa ateste o experienta de
minimum 5 ani in domeniu.
(2) Se interzice acordarea de consultanta, in baza prezentului regulament,
de catre persoanele aflate in activitate in cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, Inspectiei Muncii si inspectoratelor teritoriale de
munca.
Art. 5
Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei
muncii se acorda pentru efectuarea activitatilor prevazute la art. 3 alin. (1),
daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 4, precum si conditiile
generale si specifice prevazute in prezentul regulament.
Art. 6
Conditiile generale pentru toate activitatile mentionate la art. 3 alin.
(1) sunt cunoasterea Legii nr. 90/1996, republicata, a Normelor generale de
protectie a muncii si a normelor specifice de securitate a muncii pentru
ramurile, subramurile si activitatile din economia nationala pentru care se
solicita certificatul.
Art. 7
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. a) conditiile
specifice se refera la cunoasterea Normelor metodologice privind autorizarea
functionarii persoanelor fizice si juridice din punct de vedere al protectiei
muncii, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, Hotararii Guvernului nr.
599/2001 pentru stabilirea modelului si continutului cererii de inregistrare si
ale certificatului de inregistrare a comerciantului si a Hotararii Guvernului
nr. 625/2001 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a functionarii
comerciantilor - partea referitoare la protectia muncii.
Art. 8
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. b) nu sunt necesare
conditii specifice.
Art. 9
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. c) conditiile
specifice se refera la cunoasterea Normelor metodologice privind avizarea
documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul
protectiei muncii.
Art. 10
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. d) conditiile
specifice se refera la cunoasterea Normelor metodologice privind comunicarea,
cercetarea, inregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca si
declararea, confirmarea, inregistrarea, raportarea, evidenta bolilor
profesionale, precum si a celorlalti indicatori care definesc morbiditatea
profesionala.
Art. 11
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. e) nu sunt necesare
conditii specifice.
Art. 12
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. f) conditiile
specifice sunt dupa cum urmeaza:
a) solicitantul trebuie sa fie absolvent al cursurilor postuniversitare de
minimum 8 saptamani, dedicate metodelor de evaluare a riscurilor;
b) solicitantul trebuie sa posede cunostinte in domeniu.
Art. 13
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. g) conditiile
specifice se refera la cunoasterea cerintelor esentiale de securitate si
sanatate in munca, transpuse prin norme, standarde si alte reglementari in
vigoare.
Art. 14
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. h) conditiile
specifice sunt dupa cum urmeaza:
a) solicitantul trebuie sa fie absolvent al cursurilor postuniversitare de
minimum 8 saptamani, dedicate certificarii;
b) solicitantul trebuie sa posede cunostinte despre Normele metodologice
privind certificarea calitatii de protectie a prototipurilor sortimentelor de
echipament individual de protectie si de lucru si avizarea introducerii lor in
fabricatie, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) solicitantul trebuie sa posede cunostinte despre Normele metodologice
referitoare la certificarea calitatii din punct de vedere al securitatii
muncii, a echipamentelor tehnice, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) solicitantul trebuie sa posede cunostinte despre cerintele esentiale de
securitate si sanatate in munca, transpuse in norme, standarde si alte
reglementari in vigoare;
e) solicitantul trebuie sa posede cunostinte despre seria de standarde ISO
9000 si EN 45000.
Art. 15
(1) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. i) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a avea cunostinte
despre Normele metodologice privind avizarea documentatiilor cu caracter tehnic
de informare si instruire in domeniul protectiei muncii si de a demonstra, cu
documente, ca pentru o perioada de cel putin 3 ani detine sau are acces la:
a) spatiu in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a
muncii si ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie
a muncii;
c) mobilier in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a
muncii.
(2) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. i) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul
didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, carti, brosuri etc.) si
testele de verificare a cunostintelor, avizate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale.
(3) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. i) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca
lectorii au o vechime in domeniul protectiei muncii de cel putin 5 ani si se
incadreaza in urmatoarele categorii:
a) sunt din reteaua directiilor de specialitate in domeniu din cadrul
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Inspectiei Muncii si
inspectoratelor teritoriale de munca, in conditiile tarifarii conform ordinelor
ministrului muncii si solidaritatii sociale;
b) sunt din cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucuresti;
c) sunt pensionari proveniti din reteaua directiilor de specialitate in
domeniu din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Inspectiei
Muncii si inspectoratelor teritoriale de munca;
d) sunt cadre didactice care predau cunostinte generale in domeniul
protectiei muncii pentru institutiile de invatamant liceal, tehnic, de maistri,
postliceal si superior.
(4) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. i) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca detine
avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Art. 16
(1) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. j) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a avea cunostinte
despre Normele metodologice privind avizarea documentatiilor cu caracter tehnic
de informare si instruire in domeniul protectiei muncii si de a demonstra, cu
documente, ca pentru o perioada de cel putin 3 ani detine sau are acces la:
a) spatiu in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a
muncii si ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie
a muncii;
c) mobilier in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a
muncii.
(2) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. j) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul
didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, carti, brosuri etc.) si
testele de verificare a cunostintelor, avizate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale.
(3) Conditiile specifice pe care trebuie sa le indeplineasca lectorii sunt
similare cu cele prevazute la art. 15 alin. (3).
Art. 17
(1) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. k) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca pentru
o perioada de cel putin 3 ani detine sau are acces la:
a) spatiu, in conformitate cu prevederile Normelor generale de protectie a
muncii si ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura adecvata.
(2) Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. k) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca detine
baterii de teste pentru determinarea caracteristicilor psihoprofesionale ale
solicitantilor.
(3) Solicitantul trebuie sa aiba studii superioare in domeniul psihologiei.
Art. 18
Pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. l) conditiile
specifice se refera la obligativitatea solicitantului de a avea cunostinte
despre:
a) Normele metodologice privind locul de munca cu pericol deosebit si
pericol iminent de accidentare;
b) Normele metodologice privind finantarea cheltuielilor pentru realizarea
masurilor de protectie a muncii;
c) Normele metodologice privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea,
raportarea, evidenta accidentelor de munca si declararea, confirmarea,
inregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum si a
celorlalti indicatori care definesc morbiditatea profesionala.
CAP. 2
Procedura de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii
Art. 19
In vederea obtinerii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii
in domeniul protectiei muncii, persoanele fizice si juridice interesate vor
inainta Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale - Directia securitatii si
sanatatii in munca un dosar cuprinzand documentele necesare conform prezentului
regulament.
Art. 20
Pentru persoanele fizice care solicita abilitarea din punct de vedere al
protectiei muncii dosarul trebuie sa contina urmatoarele documente:
a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii (anexa nr. 1), in doua exemplare semnate
in original;
b) curriculum vitae;
c) copii de pe documentele care atesta pregatirea profesionala (diploma de
studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare si/sau
instruire, testare si perfectionare in domeniul protectiei muncii);
d) documente care atesta vechimea in activitatea de protectie a muncii si
experienta in ramurile, subramurile si activitatile pentru care se solicita
Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei
muncii (copie de pe cartea de munca sau adeverinte de la locul de munca);
e) copie de pe decizia de pensionare, in cazul pensionarilor;
f) copii de pe documentele care dovedesc atestarea acestora de catre
institutii abilitate, ca de exemplu: Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucuresti
(evaluarea riscurilor), organisme abilitate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale (medii explozive), Inspectia de Stat pentru Controlul
Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat (cazane si
recipiente sub presiune, mecanisme si instalatii de ridicat), Compania
Nationala de Electricitate - S.A. (instalatii electrice), Societatea Nationala
de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalatii de alimentare cu gaze
naturale);
g) documente care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute la art. 12
lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 si 17, dupa caz;
h) avizul scris al inspectoratului teritorial de munca din judetul in care
isi are sediul persoana juridica sau domiciliul persoana fizica.
Art. 21
(1) Pentru persoanele juridice care solicita abilitarea din punct de vedere
al protectiei muncii sunt necesare urmatoarele documente:
a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii (anexa nr. 1), in doua exemplare semnate
in original;
b) actul constitutiv al societatii comerciale, cu mentionarea, in cadrul
obiectului de activitate al persoanei juridice, a activitatilor de prestari de
servicii in domeniul protectiei muncii;
c) fisa de prezentare a persoanei juridice;
d) acte care sa dovedeasca faptul ca persoana nominalizata sa coordoneze
activitatea de prestari de servicii in domeniul protectiei muncii, desfasurata
in cadrul persoanei juridice, se incadreaza in prevederile art. 4;
e) curriculum vitae al coordonatorului activitatii si al personalului de
specialitate in domeniul protectiei muncii (experti pe domenii);
f) copii de pe documentele care atesta pregatirea profesionala (diploma de
studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare si/sau
instruire, testare si perfectionare in domeniul protectiei muncii) pentru
personalul de conducere si de administrare a persoanei juridice, pentru
coordonatorul activitatii si pentru personalul de specialitate in domeniul
protectiei muncii;
g) copii de pe documentele care sa ateste pentru personalul de specialitate
angajat ca expert o vechime in protectia muncii de minimum 3 ani;
h) cazierul personalului de conducere si de administrare a persoanei
juridice, precum si cazierul coordonatorului activitatii in domeniul protectiei
muncii;
i) documente care atesta vechimea in activitatea de protectie a muncii si
experienta in ramurile, subramurile si activitatile pentru care se solicita
abilitarea (copie de pe cartea de munca sau adeverinte de la locul de munca)
persoanei care va coordona activitatea de prestari de servicii in domeniu,
precum si documente care atesta vechimea si experienta personalului de
specialitate;
j) documente care sa ateste angajarea de catre persoana juridica a
coordonatorului activitatii de prestari de servicii in domeniul protectiei
muncii;
k) dupa caz, in functie de activitatile pentru care se solicita
certificatul, documente care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 si 17, dupa caz.
(2) La interviu persoana juridica va fi reprezentata de patronul firmei si
de persoana sau persoanele nominalizate sa coordoneze activitatea in domeniul
protectiei muncii.
(3) Din fisa de prezentare a persoanei juridice, insotita de memoriu,
trebuie sa rezulte:
a) competenta persoanei juridice, exprimata prin numar de salariati, numar
de ingineri, juristi, alti specialisti, documente referitoare la sediu
(amplasamentul, schita spatiului disponibil), daca are acces la cabinet
amenajat, dotarea cu mobilier, aparatura, materiale de instruire, de testare si
mijloace de propaganda, eventuale recomandari etc.;
b) compatibilitatea obiectivelor din sfera de activitate a persoanei
juridice cu cerintele actelor normative (legi, hotarari ale Guvernului, norme,
normative, standarde etc.) din domeniul protectiei muncii;
c) pregatirea profesionala si experienta personalului de specialitate
(experti pe domenii), a celui de conducere si de administrare, cursuri de
formare si instruire/perfectionare, in domeniul protectiei muncii, absolvite.
In functie de activitatile pentru care se solicita Certificatul de abilitare
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii se vor prezenta copii de
pe documentele care dovedesc atestarea de catre institutii abilitate, ca de
exemplu: Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. Bucuresti (evaluarea riscurilor), organisme abilitate de
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (medii explozive), Inspectia de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat (cazane si recipiente sub presiune, mecanisme si instalatii de
ridicat), Compania Nationala de Electricitate - S.A. (instalatii electrice),
Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalatii de
alimentare cu gaze naturale).
Art. 22
Persoanele fizice sau juridice care solicita acordarea Certificatului de
abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii pentru
activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. k) vor depune dosarele la
Comisia de evaluare pentru psihologi ulterior verificarii continutului de catre
Directia securitatii si sanatatii in munca din cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale.
Art. 23
In situatia in care o persoana juridica, titulara a unui certificat de
abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii, intentioneaza
sa isi deschida filiala in alt judet decat cel in care isi are sediul, va
inainta comisiei din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
cererea si documentatia necesara pentru abilitarea filialei de a presta
servicii in domeniul protectiei muncii. In acest caz dosarul va contine si
certificatul de abilitare al persoanei juridice de care apartine filiala,
precum si avizul scris al inspectoratului teritorial de munca din judetul pe
teritoriul caruia isi va desfasura activitatea filiala.
Art. 24
(1) In cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale se infiinteaza
Comisia de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii, ale carei atributii sunt:
a) analiza documentatiei prin care se solicita abilitarea;
b) organizarea unui examen scris si a unui interviu cu solicitantii pentru
evaluarea competentei si capacitatii de a presta servicii in domeniul
protectiei muncii. Examenul scris si interviul se sustin de catre toti
solicitantii, fara exceptii;
c) evaluarea, dupa caz, in functie de ramurile, subramurile si activitatile
pentru care se solicita abilitarea, a gradului de indeplinire a conditiilor
prevazute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 si 17, dupa caz;
d) realizarea, daca este cazul, a unui audit la sediul solicitantului;
e) aprobarea sau respingerea solicitarii de abilitare.
(2) Componenta si modul de organizare si functionare a Comisiei de
abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta servicii
in domeniul protectiei muncii se stabilesc prin ordin al secretarului de stat
coordonator al activitatii de securitate si sanatate in munca din cadrul
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 25
Pentru persoanele fizice sau juridice care solicita acordarea
Certificatului de abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei
muncii pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. k), examenul scris
se va realiza de catre Comisia de evaluare pentru psihologi.
Art. 26
(1) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii, conform anexei nr. 2, se elibereaza in urmatoarele conditii:
a) persoana fizica sau coordonatorul activitatii de prestari de servicii in
domeniul protectiei muncii, in cazul persoanei juridice, indeplineste
conditiile prevazute la art. 4 si dovedeste aceasta cu documente;
b) solicitantul indeplineste conditiile prevazute la art. 12 lit. a), art.
14 lit. a), art. 15, 16 si 17, dupa caz;
c) documentatia depusa la comisie este completa;
d) exista avizul favorabil scris al inspectoratului teritorial de munca din
judetul in care solicitantul isi are sediul ori, dupa caz, domiciliul;
e) solicitantul este declarat admis la examenul sustinut in fata comisiei.
(2) In cazul in care solicitantul nu indeplineste una dintre conditiile
mentionate mai sus sau nu promoveaza examenul, dosarul se restituie pe baza de
semnatura.
Art. 27
(1) Valabilitatea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii in
domeniul protectiei muncii este de 3 ani. Pentru reinnoirea acestuia personalul
de specialitate va absolvi in mod obligatoriu cursuri de instruire, testare si
perfectionare. Cheltuielile pentru aceste cursuri vor fi suportate de catre
titularul certificatului.
(2) Modificarea oricarei conditii initiale in baza careia s-a obtinut
certificatul conduce la incetarea valabilitatii acestuia.
Art. 28
Inspectoratele teritoriale de munca vor verifica respectarea de catre
persoanele care detin Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in
domeniul protectiei muncii a tuturor conditiilor prevazute in prezentul
regulament si vor propune comisiei din cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, daca este cazul, retragerea certificatului.
Art. 29
Pentru persoanele fizice sau juridice abilitate in domeniul protectiei
muncii pentru activitatea prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. k) supravegherea
activitatii si respectarii conditiilor pentru care a fost emis certificatul va
fi efectuata de catre Comisia de evaluare pentru psihologi impreuna cu
inspectoratele teritoriale de munca.
CAP. 3
Procedura de reinnoire si/sau extindere a Certificatului de abilitare
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii
Art. 30
Reinnoirea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii se face la expirarea termenului sau la modificarea
conditiilor initiale ori in situatia extinderii domeniului de valabilitate a
acestuia.
Art. 31
Cererea de reinnoire a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii
in domeniul protectiei muncii se va depune cu 30 de zile inainte de expirarea
termenului de valabilitate.
Art. 32
In vederea reinnoirii si/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru
a presta servicii in domeniul protectiei muncii, persoanele fizice si
persoanele juridice abilitate vor prezenta urmatoarele documente:
a) cerere pentru reinnoirea si/sau extinderea certificatului (anexa nr. 1),
in doua exemplare semnate in original;
b) avizul scris al inspectoratului teritorial de munca, care sa contina o
evaluare a activitatii desfasurate de solicitant;
c) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii, in original;
d) originalul si copia de pe documentele care justifica reinnoirea si/sau
extinderea certificatului (certificatul de absolvire a cursurilor de instruire,
testare si perfectionare in domeniul protectiei muncii ori de pregatire
profesionala in alte ramuri si subramuri de activitate etc.);
e) document de la primarie, care sa ateste ca persoana fizica este
autorizata sa desfasoare activitati independente, potrivit legii, sau in cazul
persoanei juridice, actul constitutiv (statut si/sau contract de societate) si
dovada inmatricularii societatii comerciale in registrul comertului.
Art. 33
Solicitantii vor sustine un examen scris si un interviu in vederea
reinnoirii si/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru a presta
servicii in domeniul protectiei muncii. Pentru persoanele fizice si juridice
abilitate in domeniul protectiei muncii pentru activitatea prevazuta la art. 3
alin. (1) lit. k) reinnoirea se va face si pe baza unui acord de principiu dat
de catre Comisia de evaluare pentru psihologi.
CAP. 4
Obligatiile si raspunderile persoanelor fizice atestate si persoanelor
juridice abilitate sa presteze servicii in domeniul protectiei muncii
Art. 34
Persoanele fizice si persoanele juridice abilitate sa presteze servicii in
domeniul protectiei muncii au urmatoarele obligatii:
a) prezentarea unui raport semestrial asupra activitatii desfasurate in
domeniul protectiei muncii, care se va inainta la inspectoratul teritorial de
munca pana la data de 20 a lunii urmatoare incheierii semestrului, intocmit
conform formularului prevazut in anexa nr. 3;
b) cunoasterea legislatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca, a
Normelor generale de protectie a muncii si a normelor specifice de securitate a
muncii pentru unitatile cu care incheie contracte de prestari de servicii;
c) cunoasterea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 90/1996,
republicata, elaborate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale - Protectia
muncii;
d) cunoasterea metodelor de evaluare a nivelului de risc profesional si de
stabilire a locurilor de munca cu pericol deosebit;
e) evaluarea situatiei protectiei muncii, potrivit contractului de prestari
de servicii, in stricta corelare cu prevederile actelor normative in vigoare;
f) respectarea stricta a regulilor si masurilor de protectie a
informatiilor confidentiale privind persoanele juridice contractante de
prestari de servicii;
g) mentinerea capacitatii tehnice si organizatorice care sa permita
prestarea serviciilor in domeniul protectiei muncii in conditiile pentru care a
fost emis Certificatul de abilitare pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii.
Art. 35
Persoanele fizice si juridice care detin Certificat de abilitare pentru a
presta servicii in domeniul protectiei muncii au raspunderea pentru:
a) calitatea si legalitatea serviciilor prestate;
b) sesizarea in scris a patronului sau managerului asupra unor deficiente
ale echipamentelor tehnice (lipsa sau nefunctionarea aparaturii de masura si
control, a dispozitivelor de protectie etc.) care pot genera accidente de munca
sau boli profesionale;
c) sesizarea in scris a inspectoratelor teritoriale de munca asupra unor
riscuri care pot genera accidente cu urmari grave, constatate cu prilejul
prestarii serviciilor;
d) prestarea serviciilor numai in domeniile (ramuri, subramuri si
activitati) si conditiile pentru care s-a eliberat Certificatul de abilitare
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 36
Contractul de prestari de servicii in domeniul protectiei muncii, incheiat
intre prestator si beneficiar, nu absolva patronul sau managerul de raspunderea
ce ii revine, potrivit legii, pentru asigurarea securitatii si sanatatii
salariatilor sai in exercitarea profesiei si a atributiilor pentru care au fost
angajati.
Art. 37
Tarifele pentru plata serviciilor prestate se stabilesc, in functie de
complexitatea acestor servicii, pe baza de negocieri intre partile
contractante.
Art. 38
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament si au
urmatorul continut:
- anexa nr. 1 - Cerere de solicitare a Certificatului de abilitare pentru a
presta servicii in domeniul protectiei muncii;
- anexa nr. 2 - Certificat de abilitare pentru a presta servicii in
domeniul protectiei muncii;
- anexa nr. 3 - Raport de activitate semestrial.
ANEXA 1
Numarul si data de inregistrare
la persoana solicitanta
........./..................
Catre
MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Comisia de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a
presta servicii in domeniul protectiei muncii
Prin prezenta va rugam sa analizati dosarul anexat, in vederea eliberarii
Certificatului de abilitare pentru a presta servicii in domeniul protectiei
muncii. Avem competenta, capacitate si personal cu pregatire corespunzatoare.
In sustinerea celor de mai sus va prezentam urmatoarele:
1. Denumirea/Numele si prenumele, precum si sediul/adresa persoanei
juridice/fizice ..............................................................,
codul postal .................
Telefon acasa ..................., telefon serviciu ......................,
fax .......................
2. Numele si prenumele patronului sau ale persoanei fizice ................
...........................................................................
3. Numele si prenumele, pregatirea profesionala si experienta personalului
care va presta asemenea servicii*1):
________________________________________________________________________________
Nr. crt. Numele si prenumele Pregatirea profesionala Functii
indeplinite*2)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
4. Activitatile pentru care se solicita certificatul (conform art. 3 din
Regulamentul de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a
presta servicii in domeniul protectiei muncii):
...........................................................................
...........................................................................
5. Ramurile si subramurile economiei nationale pentru care se solicita
certificatul (conform Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala):
...........................................................................
...........................................................................
------------
*1) Se va completa numai de catre persoanele juridice.
*2) Se vor completa functiile indeplinite in activitatea de prestari de
servicii in domeniul protectiei muncii din cadrul persoanei juridice
(coordonator al activitatii, expert tehnic, executant etc.).
ANEXA 2
Romania
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
CERTIFICAT DE ABILITARE
pentru a presta a servicii in domeniul protectiei muncii
Nr. 43PS .......... din .................
Se abiliteaza persoana fizica/juridica .................................*1)
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii pentru urmatoarele
ramuri, subramuri si activitati:
- ramurile si subramurile .................................................
- activitatile conform anexei care face parte integranta din prezentul
certificat.
Serviciile prestate vor respecta cu strictete prevederile Legii protectiei
muncii nr. 90/1996, republicata, Normele generale de protectie a muncii,
normele metodologice, normele specifice de securitate a muncii si celelalte
acte normative referitoare la securitatea si sanatatea in munca.
Valabil pana la ...................., cu posibilitate de prelungire.
Secretar de stat,
......................
Presedintele
Comisiei de abilitare a persoanelor
fizice si persoanelor juridice
pentru a presta servicii in domeniul
protectiei muncii,
.................................
------------
*1) Se vor completa denumirea si adresa persoanei fizice/juridice.
ANEXA 1
la Certificatul nr. ..............
LISTA
cuprinzand activitatile de prestari de servicii in domeniul protectiei muncii
pentru care se elibereaza certificatul
.........................................................................*)
a) elaborarea documentatiilor necesare in vederea obtinerii autorizatiei de
functionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protectiei muncii,
potrivit art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996,
republicata, precum si art. 1 alin. (4) si art. 3 alin. (5) lit. e) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor;
b) elaborarea si/sau completarea instructiunilor tehnice de lucru, precum
si a instructiunilor proprii de aplicare a normelor de protectie a muncii in
functie de particularitatile proceselor de munca, in conformitate cu art. 5
alin. (6) si art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicata;
c) efectuarea instructajului de protectia muncii, precum si testarea
cunostintelor in domeniul protectiei muncii la categoriile de personal
stabilite de conducerea unitatii contractante, potrivit art. 18 alin. (1) lit.
f) din Legea nr. 90/1996, republicata, si art. 56 din Normele generale de
protectie a muncii;
d) cercetarea accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporara de
munca, potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicata, si
intocmirea dosarului;
e) verificarea dotarilor echipamentelor tehnice cu aparatura de masura si
control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protectie, precum si a
dotarilor cu mijloace de prevenire si avertizare a starilor de pericol si
informarea conducatorului unitatii potrivit art. 12 alin. (1) - (3) din Legea
nr. 90/1996, republicata;
f) studii referitoare la procesele tehnologice si/sau de munca si evaluarea
factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesionala, inclusiv
stabilirea masurilor de asigurare a unor conditii normale de lucru;
g) verificarea documentatiilor de proiectare si executie a constructiilor,
a echipamentelor tehnice, precum si a tehnologiilor de fabricatie cu
respectarea normelor de protectie a muncii si/sau a standardelor, potrivit art.
18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicata;
h) elaborarea documentatiei necesare pentru certificarea echipamentelor
tehnice si echipamentelor individuale de protectie, precum si pentru avizarea
prototipurilor de echipament individual de protectie si de lucru, potrivit art.
12 alin. (4) si art. 15 alin. (2) si (3) din Legea nr. 90/1996, republicata;
i) formarea specialistilor in domeniul protectiei muncii, potrivit art. 20
lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicata, si art. 80 din Normele generale de
protectie a muncii;
j) instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a persoanelor cu
atributii in domeniul protectiei muncii, potrivit art. 18 alin. (1) lit. i) din
Legea nr. 90/1996, republicata;
k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitantilor in scopul
orientarii si indrumarii acestora pe locuri de munca si profesiuni, in
concordanta cu caracteristicile lor psihologice, in raport cu particularitatile
activitatii si cu conditiile de munca impuse de postul de lucru, potrivit art.
18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996, republicata, si art. 40 din Normele
generale de protectie a muncii;
l) orice alte servicii care vizeaza imbunatatirea conditiilor de munca,
prevenirea accidentelor si a imbolnavirilor profesionale (sistem informational
si de evidenta statistica in domeniul protectiei muncii, intocmirea registrelor
de evidenta ale unitatii si a rapoartelor anuale, in conformitate cu cerintele
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, sau la perioadele solicitate de
client, cu privire la situatia conditiilor de munca din unitati, intocmirea
documentatiilor cu caracter tehnic de informare si atentionare specifice
unitatii).
Secretarul Comisiei de abilitare
a persoanelor fizice si persoanelor juridice
pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii,
...............................
------------
*) Se vor completa denumirea si adresa titularului de autorizatie (persoana
fizica sau persoana juridica), precum si numele si prenumele coordonatorului
activitatii de prestari de servicii in domeniul protectiei muncii, dupa caz.
ANEXA 3
Denumirea persoanei juridice/numele Nr. ........./............
persoanei fizice ............................
Adresa ......................................
Localitatea ................................,
judetul .....................................
Cod postal .................................,
telefon ..............., fax ................
Posesor al Certificatului de abilitare pentru
a presta servicii in domeniul protectiei
muncii nr. ............. din ................
RAPORT DE ACTIVITATE SEMESTRIAL
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Profilul activitatii
B - Numarul total de salariati
C - Numarul de participanti la activitatea desfasurata
D - Accidente usoare
E - Accidente de munca
F - Accidente de traseu sau de circulatie
G - Incidente periculoase
H - Imbolnaviri profesionale
I - Cauza evenimentului
______________________________________________________________________________
| | | | Date referitoare la beneficiar | |
| | | |_____________________________________|
|
|Nr. |Activitatea|Beneficiarul| A| B| C| Daca s-au | Felul
|Observatii|
|crt.|desfasurata| | | | |inregistrat| evenimentelor |
|
| | | | | | | evenimente| |
|
| | | | | | |___________|________________|
|
| | | | | | | DA | NU |D |E |F |G |H |I|
|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
|____|___________|____________|__|__|__|_____|_____|__|__|__|__|__|_|__________|
| TOTAL: |
|___________________________________________________________________|
Titularul Certificatului de abilitare Coordonatorul activitatii
pentru a presta servicii in domeniul de prestari de servicii in
protectiei muncii*1) domeniul protectiei
muncii*2)
------------
*1) Semnatura persoanei fizice sau semnatura si stampila conducatorului
persoanei juridice.
*2) Valabil numai pentru persoane juridice.