ORDIN
Nr. 274 din 2 iulie 2002
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a consiliilor de
disciplina prevazute in Statutul personalului silvic
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 16 septembrie 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul prevederilor art. 50 si ale art. 58 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 427/2001,
in baza art. 9 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a consiliilor de
disciplina prevazute in Statutul personalului silvic, cuprins in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Consiliile de disciplina constituite la nivelul autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, al Regiei Nationale a Padurilor si al
directiilor silvice vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prevederilor
prezentului ordin componenta nominala a consiliilor de disciplina se stabileste
prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, pentru consiliul de disciplina constituit la nivelul acesteia,
respectiv prin decizie a directorului general al Regiei Nationale a Padurilor,
pentru consiliile de disciplina constituite la nivelul Regiei Nationale a
Padurilor si al directiilor silvice.
Art. 3
Abaterile disciplinare savarsite de personalul silvic care are si functie
publica se cerceteaza numai de consiliul de disciplina constituit la nivelul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in conformitate cu
dispozitiile regulamentului prevazut la art. 1.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a consiliilor de disciplina prevazute in Statutul
personalului silvic
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliile de disciplina constituite potrivit prezentului regulament
cerceteaza abaterile savarsite de personalul silvic de la actele normative
specifice domeniului silviculturii, de la indatoririle acestui personal fata de
prevederile contractului individual de munca si de la normele generale de
comportare in serviciu.
Art. 2
In activitatea pe care o desfasoara consiliile de disciplina vor respecta
urmatoarele principii:
a) prezumtia de nevinovatie - conform careia, atat timp cat vinovatia nu
este dovedita, persoana acuzata este nevinovata;
b) garantarea dreptului la aparare - cel invinuit avand dreptul sa fie
audiat, sa prezinte dovezi in apararea sa si sa fie asistat de un aparator;
c) solutionarea fara intarziere a cauzei;
d) asigurarea posibilitatii persoanelor aflate pe pozitii divergente de a
se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legatura cu abaterea
disciplinara pentru care a fost sesizat consiliul de disciplina;
e) respectarea unui raport corect intre gravitatea abaterii disciplinare,
circumstantele savarsirii acesteia si sanctionarea disciplinara propusa sa fie
aplicata;
f) legalitatea sanctiunii propuse;
g) unicitatea sanctiunii, conform careia pentru o abatere disciplinara nu
se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
CAP. 2
Constituirea consiliilor de disciplina
Art. 3
(1) In vederea analizarii abaterilor disciplinare ale personalului silvic
se constituie urmatoarele consilii de disciplina:
a) la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si
la nivelul Regiei Nationale a Padurilor se constituie cate un consiliu de
disciplina alcatuit din 5 membri titulari si 2 membri supleanti;
b) la nivelul directiilor silvice teritoriale din subordinea Regiei
Nationale a Padurilor se constituie cate un consiliu de disciplina format din 4
membri titulari.
(2) Abaterile disciplinare savarsite de personalul silvic din Institutul de
Cercetari si Amenajari Silvice si din unitatile sale componente sunt analizate
si cercetate de consiliul de disciplina constituit la nivelul Regiei Nationale
a Padurilor.
Art. 4
Membrii consiliului de disciplina constituit la nivelul autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura vor fi desemnati astfel:
a) secretarul de stat care coordoneaza activitatea domeniului silviculturii
desemneaza un membru titular care va avea si functia de presedinte al
consiliului de disciplina;
b) personalul silvic incadrat in compartimentele cu specific silvic va
desemna 2 membri titulari si un membru supleant. Unul dintre membrii titulari
va avea functia de consilier juridic;
c) conducerile compartimentelor cu specific silvic vor desemna 2 membri
titulari si un membru supleant din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim
silvic si cinegetic.
Art. 5
Membrii consiliului de disciplina constituit la nivelul Regiei Nationale a
Padurilor vor fi desemnati astfel:
a) 4 din cei 5 membri titulari si unul din cei 2 membri supleanti vor fi
nominalizati din randul personalului silvic din Regia Nationala a Padurilor;
b) al 5-lea membru titular va fi consilierul juridic sef al Regiei
Nationale a Padurilor;
c) al 2-lea membru supleant va fi nominalizat de sindicatul salariatilor
din cadrul Regiei Nationale a Padurilor.
Art. 6
Membrii consiliului de disciplina constituit la nivelul fiecarei directii
silvice teritoriale din subordinea Regiei Nationale a Padurilor vor fi
desemnati astfel:
a) 2 ingineri silvici alesi prin vot secret de personalul silvic din cadrul
directiei silvice in care se constituie respectivul consiliu de disciplina;
b) consilierul juridic al directiei silvice;
c) un reprezentant nominalizat de catre sindicatul din unitate, care
indeplineste conditiile legale de reprezentativitate.
Art. 7
Functiile de conducere ale compartimentelor cu specific silvic din cadrul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, cele de director
general, director general adjunct si director in Regia Nationala a Padurilor,
precum si cele de director si de inginer-sef de la directiile silvice sunt
incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de disciplina.
Art. 8
(1) Secretarul consiliului de disciplina este numit de secretarul de stat
care coordoneaza activitatea domeniului silvic pentru consiliul de disciplina
constituit la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, respectiv de conducerile unitatilor silvice pentru consiliile de
disciplina constituite la nivelul acestora.
(2) Secretarul nu face parte din consiliul de disciplina.
Art. 9
(1) Personalul silvic numit in consiliile de disciplina va avea gradele
profesionale prevazute la art. 51 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 427/2001.
(2) Pentru a asigura corectitudinea deplina in desfasurarea activitatii
consiliilor de disciplina si pentru stabilirea unor hotarari drepte in cazurile
cercetate, personalul silvic numit in aceste consilii va avea o probitate
morala recunoscuta.
Art. 10
(1) Membrii consiliilor de disciplina se numesc pentru o perioada de 3 ani.
(2) Inlocuirea unui membru al consiliului de disciplina inainte de
expirarea mandatului poate avea loc in cazul aparitiei unei situatii de
incompatibilitate, demisiei, aparitiei unor motive de sanatate sau a altor
cauze de forta majora (intreruperea activitatii, deces etc.).
(3) Mandatul de membru al consiliului de disciplina se suspenda in
urmatoarele situatii:
a) membrul respectiv a savarsit o fapta care constituie obiectul unui dosar
analizat de consiliul de disciplina;
b) s-a dispus inceperea urmaririi penale impotriva membrului consiliului de
disciplina;
c) membrul respectiv s-a pronuntat in orice mod cu privire la fapta aflata
in cercetare, anterior solutionarii cazului si adoptarii unei hotarari a
consiliului de disciplina;
d) cand unul dintre membrii consiliului de disciplina este sot, ruda sau
afin pana la gradul al patrulea inclusiv cu personalul silvic a carui fapta
face obiectul cazului aflat pe rolul consiliului de disciplina; acesta va fi
recuzat si nu are drept de vot.
(4) Cererea de suspendare se formuleaza in scris de persoana care poate
dovedi existenta situatiilor prevazute la alin. (3) si se depune la
presedintele consiliului de disciplina. Cererea de suspendare se poate formula
in scris si de catre membrul consiliului de disciplina aflat in una dintre
situatiile prevazute la alin. (3) si se depune, de asemenea, la presedintele
consiliului de disciplina.
(5) Consiliul de disciplina se va pronunta in termen de 3 zile de la
inregistrarea cererii prevazute la alin. (4), fara participarea membrului in
cauza; in situatia in care cererea de suspendare este justificata, se
procedeaza la inlocuirea membrului suspendat.
(6) In cazul in care presedintele consiliului de disciplina se afla in una
dintre situatiile prevazute la alin. (3), cererea de suspendare se depune la
conducatorul autoritatii/unitatii silvice care l-a numit. Acesta verifica
veridicitatea celor sesizate si, daca acestea corespund, se emite actul prin
care se dispune suspendarea presedintelui consiliului de disciplina respectiv.
(7) In cazul in care au intervenit situatiile prevazute la alin. (2), (5)
si (6), completarea locului vacant in consiliul de disciplina se face dupa cum
urmeaza:
a) in cadrul consiliilor de disciplina constituite la nivelul autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura si al Regiei Nationale a
Padurilor completarea locului ramas vacant se face prin titularizarea unui
membru supleant. Titularizarea respectiva se face prin dispozitie a
presedintelui consiliului de disciplina, in situatia in care in cauza se afla
un membru titular, sau de conducatorul autoritatii/unitatii silvice in care
este constituit consiliul respectiv, cand in cauza este presedintele
consiliului de disciplina;
b) in cadrul consiliului de disciplina constituit la o directie silvica
completarea locului ramas vacant se face in conditiile art. 6, iar numirea
persoanei astfel desemnate se face prin decizie a directorului general al
directiei silvice.
CAP. 3
Atributiile consiliului de disciplina
Art. 11
(1) Consiliile de disciplina preiau spre analiza toate cazurile de abateri
disciplinare pentru care organele abilitate sa faca constatari propun sanctiuni
potrivit prevederilor art. 48 alin. (3) si ale art. 49 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
427/2001.
(2) Sesizarile referitoare la abaterile disciplinare ale personalului
silvic, care provin din partea institutiilor sau a organismelor centrale si
locale din afara sectorului silvic, se depun la conducerea autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura sau, dupa caz, la conducerea Regiei
Nationale a Padurilor, respectiv a directiilor silvice. Acestea le transmit
spre cercetare consiliilor de disciplina. Nerespectarea acestei proceduri
atrage in mod automat neinceperea cercetarii cazului in speta de catre
consiliul de disciplina.
Art. 12
(1) In vederea desfasurarii corespunzatoare a actului de analiza si
cercetare a cazului de abatere disciplinara ce trebuie solutionat, consiliul de
disciplina are urmatoarele atributii:
a) stabileste persoanele care urmeaza sa fie audiate si le convoaca,
precizand data, ora si locul unde acestea trebuie sa se prezinte;
b) audiaza persoana a carei fapta constituie obiectul sesizarii,
persoana/persoanele ale caror marturii pot inlesni solutionarea cazului, precum
si, daca este necesar, persoana care a facut constatarea faptei cuprinse in dosarul
supus cercetarii;
c) solicita, in functie de situatie, declaratii scrise persoanelor
prevazute la lit. b);
d) poate solicita orice inscrisuri legale care sunt in legatura cu cazul
analizat si care ar putea inlesni solutionarea acestuia;
e) propune mentinerea, modificarea sau anularea sanctiunii disciplinare
constatate in conditiile art. 48 alin. (3) si ale art. 49 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 427/2001;
f) intocmeste periodic rapoarte cu privire la cazurile pe care le-a
analizat si modul in care au fost solutionate si le depune la conducatorul
unitatii silvice in cadrul careia este constituit.
(2) Cazurile care privesc retragerea calitatii de membru al Corpului silvic
se analizeaza si se solutioneaza numai de consiliile de disciplina constituite
la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si al
Regiei Nationale a Padurilor, in conformitate cu dispozitiile art. 51 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 427/2001.
Art. 13
Principalele atributii ale presedintelui consiliului de disciplina sunt:
a) stabileste cadrul si conditiile desfasurarii sedintelor consiliului de
disciplina, precizand data, ora si locul, precum si ordinea de zi ale acestora;
b) conduce sedintele consiliului de disciplina;
c) coordoneaza consiliul de disciplina si activitatea secretarului
acestuia;
d) reprezinta consiliul de disciplina in fata conducatorului unitatii
silvice in care respectivul consiliu este constituit, precum si in fata
persoanelor fizice sau juridice care au legatura cu activitatea acestui
consiliu de disciplina.
Art. 14
Secretarul consiliului de disciplina are urmatoarele atributii:
a) inregistreaza documentele referitoare la abaterile disciplinare ale
personalului silvic repartizate spre solutionare, in conditiile prevazute la
art. 11;
b) convoaca, din dispozitia presedintelui consiliului de disciplina,
membrii consiliului, persoana care face obiectul dosarului ce urmeaza sa fie
cercetat, precum si persoanele care urmeaza sa fie audiate in cauza respectiva;
convocarea la consiliul de disciplina se face prin instiintare scrisa luata la
cunostinta prin semnatura;
c) redacteaza si asigura semnarea procesului-verbal al sedintelor
consiliului de disciplina de catre membrii acestuia;
d) redacteaza si semneaza, alaturi de membrii consiliului de disciplina,
actele emise in numele acestui consiliu si le prezinta conducatorului unitatii
in cadrul careia a fost constituit;
e) tine evidenta corespondentei si efectueaza alte lucrari necesare
desfasurarii corespunzatoare a activitatii consiliului de disciplina.
CAP. 4
Functionarea consiliilor de disciplina
Art. 15
Consiliul de disciplina este legal constituit si isi poate desfasura
activitatea in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor titulari,
respectiv a cel putin unui membru supleant.
Art. 16
(1) Consiliul de disciplina se intruneste in prima sa sedinta in termen de
10 zile de la emiterea actului de numire a membrilor sai.
(2) Sedintele consiliului de disciplina se desfasoara de regula lunar sau
ori de cate ori situatia o impune; sedintele nu sunt publice.
(3) Convocarea membrilor consiliului de disciplina se face de secretar, din
dispozitia presedintelui, cu minimum 3 zile inainte pentru sedintele ordinare
si cu minimum 24 de ore inainte in cazul sedintelor extraordinare; in
dispozitia de convocare se precizeaza ordinea de zi, locul de desfasurare,
precum si data si ora de incepere a lucrarilor.
Art. 17
Hotararile consiliului de disciplina se adopta cu majoritate simpla de
voturi, respectiv jumatate plus unu din numarul membrilor prezenti.
Art. 18
Consiliul de disciplina cerceteaza abaterile disciplinare pentru care
organul de constatare a propus sanctiunile prevazute la art. 48 alin. (2) lit.
d), e), f) si g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 427/2001.
Art. 19
(1) Faptele supuse analizei consiliului de disciplina se vor dezbate numai
in baza unei cercetari prealabile din care trebuie sa rezulte fara echivoc daca
cel anchetat este sau nu este vinovat.
(2) Consiliul de disciplina este obligat sa asigure personalului silvic
anchetat posibilitatea de a lua la cunostinta, in mod nemijlocit, acuzatiile
care i se aduc. In acest sens membrii consiliului de disciplina se pot deplasa
la locul de munca al celui in cauza sau il pot invita pe acesta la sediul
consiliului de disciplina, astfel incat sa fie create conditiile ca cel
anchetat sa isi poata sustine in cunostinta de cauza punctul de vedere.
Art. 20
(1) Efectuarea cercetarii abaterii disciplinare care formeaza obiectul unui
dosar aflat in lucru la consiliul de disciplina impune audierea tuturor
persoanelor implicate in cazul analizat, culegerea tuturor informatiilor
necesare pentru rezolvarea cazului si administrarea probelor, precum si
verificarea documentelor si a declaratiilor prezentate.
(2) Audierile prevazute la alin. (1) se consemneaza intr-un proces-verbal,
sub sanctiunea nulitatii. Procesul-verbal se semneaza de presedinte, de membri
si de secretarul consiliului de disciplina, precum si de persoana audiata.
(3) Refuzul personalului silvic de a se prezenta la audiere sau de a semna
declaratia referitoare la abaterile disciplinare cercetate se consemneaza in
procesul-verbal mentionat la alin. (2).
Art. 21
(1) Analizele si dezbaterile ce au loc in cadrul sedintelor consiliului de
disciplina se inscriu intr-un proces-verbal de sedinta, semnat de presedinte,
de membri si de secretar.
(2) Lipsa nejustificata a persoanelor citate in conditiile prevazute la
art. 16 alin. (3) nu impiedica desfasurarea sedintelor consiliului de
disciplina.
Art. 22
(1) Pe baza rezultatelor cercetarilor intreprinse consiliul de disciplina
intocmeste un raport privitor la abaterea disciplinara analizata, in care se
vor prezenta elementele de identificare a cazului respectiv si a persoanei implicate
in acesta, precum si urmatoarele date:
a) prezentarea succinta a faptei cercetate si a circumstantelor in care a
fost savarsita;
b) probele administrate;
c) propunerea privind sanctiunea disciplinara aplicata sau, dupa caz, de
clasare a cauzei;
d) motivarea propunerii.
(2) Raportul se semneaza de presedintele si de membrii consiliului de
disciplina, precum si de secretar si se dateaza.
(3) Opiniile separate, exprimate de membrii consiliului de disciplina cu
ocazia analizelor si dezbaterilor prevazute la art. 21 alin. (1), se formuleaza
in scris, se motiveaza si se anexeaza la raportul consiliului de disciplina.
(4) Raportul astfel intocmit se depune in maximum 5 zile lucratoare de la
data ultimei sedinte a consiliului de disciplina la conducatorul
autoritatii/unitatii silvice in care isi desfasoara activitatea personalul
silvic a carui abatere disciplinara a fost cercetata.
Art. 23
In vederea stabilirii sanctiunii disciplinare aplicabile personalului
silvic pentru fapta savarsita vor fi avute in vedere sanctiunea propusa de
organul constatator, rezultatele cercetarii intreprinse de consiliul de
disciplina, precum si urmatoarele elemente:
a) cauzele care au determinat savarsirea abaterii disciplinare;
b) imprejurarile in care aceasta a fost savarsita;
c) gradul de vinovatie al faptuitorului;
d) gravitatea si consecintele abaterii disciplinare;
e) conduita celui implicat, luandu-se in considerare si
existenta/inexistenta unor antecedente disciplinare.
Art. 24
(1) Impotriva hotararilor consiliului de disciplina persoanele in cauza pot
face contestatie in termen de 30 de zile de la comunicarea hotararii
consiliului de disciplina.
(2) Contestatia se adreseaza, in functie de locul de munca al persoanei
sanctionate, fie secretarului de stat care coordoneaza activitatea de
silvicultura din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, fie conducerii Regiei Nationale a Padurilor, respectiv conducerii
directiilor silvice.
(3) Analizarea contestatiei, solutionarea si comunicarea solutiei adoptate
contestatarului si consiliului de disciplina se vor face in termen de maximum
30 de zile de la data inregistrarii contestatiei.
(4) In termen de 15 zile de la data comunicarii solutionarii contestatiei,
in cazul in care se mentine sanctiunea stabilita de consiliul de disciplina,
conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura,
respectiv al unitatii silvice, va emite ordinul, respectiv decizia de sanctionare.
(5) Conducatorul autoritatii/unitatii silvice nu poate aplica o sanctiune
disciplinara mai grava decat cea propusa de consiliul de disciplina.
Art. 25
Dreptul persoanei sanctionate de a se adresa instantelor de contencios
administrativ este garantat, in acest caz plangerea urmand sa se faca de cei in
cauza in termen de 15 zile de la luarea la cunostinta.
Art. 26
Impotriva ordinului sau deciziei de sanctionare persoana sanctionata se
poate adresa instantei de contencios administrativ sau instantei pentru litigii
de munca, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicarea ordinului sau a
deciziei de sanctionare.
Art. 27
Consiliile de disciplina de la nivelul directiilor silvice vor inainta spre
solutionare consiliului constituit la nivelul Regiei Nationale a Padurilor
eventualele situatii care vizeaza conducerea directiilor silvice sau unii
reprezentanti ai acestor unitati in organele superioare, pentru care apreciaza,
pe baza de probe si documente, ca solutionarea este de competenta Regiei
Nationale a Padurilor.
Art. 28
In cazul in care pe parcursul cercetarilor persoana al carei dosar este
supus analizei se transfera legal intr-un alt loc de munca, consiliul de
disciplina care efectueaza cercetarea va transmite la acel loc de munca
raportul cuprinzand descrierea faptei si concluziile cercetarii efectuate de
consiliul de disciplina.
CAP. 5
Relatia consiliilor de disciplina cu administratia silvica
Art. 29
Intre consiliile de disciplina si conducerile compartimentelor cu specific
silvic din cadrul autoritatii publice care raspunde de silvicultura sau, dupa
caz, al Consiliului de administratie al Regiei Nationale a Padurilor, respectiv
comitetele directoare ale directiilor silvice, nu exista relatii de subordonare.
Art. 30
(1) Conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, precum si conducerea Regiei Nationale a Padurilor, respectiv
conducerile directiilor silvice, aproba sanctiunile disciplinare in baza
propunerilor inaintate de consiliul de disciplina de la nivelul respectiv.
(2) Conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, precum si conducerea Regiei Nationale a Padurilor, respectiv
conducerile directiilor silvice, au latitudinea de a tine seama sau nu de
hotararile adoptate de consiliile de disciplina, asumandu-si in acest sens
responsabilitatea deplina in fata legii.
Art. 31
Salariatii nominalizati in consiliile de disciplina, inclusiv secretarul
consiliului, vor avea prevazute atributii specifice in fisa postului si vor
beneficia de facilitatile necesare pentru exercitarea in conditii normale a
atributiilor ce le revin in aceasta calitate.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 32
(1) Consiliile de disciplina vor tine o evidenta stricta intr un registru
special a tuturor documentelor ce fac obiectul analizarii cazurilor cu care
sunt sesizate si vor asigura confidentialitatea si securitatea acestor
documente, precum si arhivarea lor.
(2) Responsabilitatea indeplinirii prevederilor alin. (1), precum si cea
referitoare la consemnarea proceselor verbale ale sedintelor consiliului de
disciplina si la comunicarea hotararilor adoptate celor interesati revin
secretarului consiliului de disciplina.