ORDIN
Nr. 275 din 18 iunie 2003
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 10 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. 62 alin. (1) din Legea nr. 38/2003 privind
transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003,
in temeiul art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 8/2001 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice,
cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei publice emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de
taxi si in regim de inchiriere
I. Dispozitii generale
Art. 1
Transportul de persoane in regim de taxi reprezinta o modalitate
complementara de a satisface nevoia de mobilitate atat a locuitorilor
localitatii, cat si a celor aflati in tranzit.
Art. 2
Serviciul public de transport de persoane sau bunuri in regim de taxi poate
fi executat de catre operatorii de transport taxi si de taximetristii
independenti numai daca sunt autorizati de catre autoritatile administratiei
publice, prin serviciul transporturi locale.
Art. 3
(1) Operatorul de transport taxi este persoana juridica romana care, pe
baza de licenta de transport si licente de executie pe vehicule, poate fi
autorizat sa execute transport in regim de taxi cu autovehicule agreate,
detinute in proprietate, cu contracte de leasing sau cu contracte de
inchiriere.
(2) Contractul de inchiriere autovehicule este documentul incheiat in forma
autentica, prin care un locator, persoana fizica sau juridica romana, transmite
dreptul de folosinta a autovehiculului pe perioada determinata unui operator de
transport, numit locatar.
(3) Un autovehicul se considera detinut pe baza de contract de inchiriere
daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) este inmatriculat in judetul unde este valabila licenta de transport sau
exemplarul de serviciu al acesteia;
b) este pus la dispozitia exclusiva a locatarului, care suporta toate
cheltuielile legate de exploatare, intretinere, reparatii si taxe, pe toata
durata contractului si fara conducator auto;
c) conducatorul auto este angajatul locatarului;
d) folosinta este cedata oneros, pe baza de chirie.
(4) Autovehiculelor achizitionate in sistem leasing li se aplica regimul
juridic al autovehiculelor inchiriate, numai pe perioada de valabilitate a
contractului de leasing.
(5) Taximetristul independent este persoana fizica autorizata in
conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2002 privind organizarea si
desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice, care, pe baza
unei licente taxi si a licentei de executie pe vehicul, detinut in proprietate
sau cu contract de leasing, poate obtine autorizarea efectuarii serviciului
public de transport in regim de taxi cu autovehiculul agreat.
(6) Dovada executarii transportului public in regim de taxi este realizata
prin emiterea, prin intermediul aparatului de taxat, a bonului client care va
evidentia explicit contravaloarea serviciului prestat pe care clientul trebuie
sa-l plateasca.
Art. 4
(1) La nivel central, judetean si local reprezentarea si protectia
intereselor profesionale ale operatorilor de transport in regim de taxi, ale
operatorilor dispecer taxi, ale salariatilor acestora, precum si ale
taximetristilor independenti se realizeaza prin camerele taximetristilor, ca
filiale judetene ale Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania, si prin
filialele judetene ale unei asociatii profesionale reprezentative.
(2) O asociatie profesionala este considerata reprezentativa daca
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este constituita conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) reprezinta operatorii de transport in regim de taxi si operatorii
activitatilor conexe activitatii de taximetrie, salariatii acestora si
taximetristii independenti, care reprezinta minimum 10% din totalul acestora,
existenti la nivel national;
c) are filiale judetene, persoane juridice, in cel putin 50% din judetele
tarii, inclusiv municipiul Bucuresti;
d) detine hotararea Tribunalului Bucuresti in ceea ce priveste
reprezentativitatea.
Art. 5
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice autoritatile
administratiei publice locale din localitatile unde se desfasoara activitate de
transport public local, precum si consiliile judetene isi vor infiinta in
structuri compartimentul privind serviciul de transport local, respectiv
judetean.
II. Proceduri de autorizare
Art. 6
(1) Serviciul de transport local al autoritatii administratiei publice
locale elibereaza autorizatia pentru executarea serviciului public de transport
persoane/bunuri in regim de taxi (anexa nr. 1) pentru:
1. operatorul de transport taxi, care prezinta urmatoarele documente
valabile:
a) copie de pe certificatul de inmatriculare la Oficiul registrului
comertului al operatorului de transport ca agent economic, persoana juridica;
b) codul fiscal al agentului economic;
c) copie de pe licenta de transport pentru localitatea de sediu sau a
exemplarului de serviciu al acesteia pentru o filiala, sucursala sau un punct
de lucru din alt judet, eliberata de catre agentia Autoritatii Rutiere Romane
din judetul unde operatorul are sediul;
d) copii ale licentelor de executie pe vehicul pentru taxiurile care vor fi
utilizate sub licenta de transport sau sub exemplarul de serviciu al acesteia,
dupa caz, valabila pentru localitatea respectiva, numita localitate de
autorizare;
e) copii de pe contractele individuale de munca ale conducatorilor auto
utilizati in localitatea de autorizare, angajati pe perioada nedeterminata,
vizate de autoritatea publica competenta, potrivit legii;
f) copii de pe atestatele profesionale ale conducatorilor auto angajati ca
taximetristi.
Operatorul de transport taxi trebuie sa faca dovada ca are ca angajati
proprii cel putin atatia conducatori auto cate licente de executie pe vehicule
detine pentru localitatea respectiva;
g) dovada ca toate taxiurile sunt deservite printr-un dispecer taxi, sub
rezerva ca dupa obtinerea autorizatiilor taxi va prezenta copie de pe
contractul de deservire incheiat cu un dispecer taxi;
h) recomandarea din partea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei
Nationale a Taximetristilor din Romania, sau din partea filialei unei asociatii
profesionale reprezentative existente, care se va elibera gratuit de catre
aceasta;
2. taximetristul independent, care prezinta urmatoarele documente valabile:
a) copie de pe autorizatia eliberata pentru executarea unei activitati
economice, conform Legii nr. 507/2002;
b) copie de pe licenta taxi eliberata de agentia Autoritatii Rutiere Romane
din judetul de domiciliu sau resedinta;
c) copie de pe licenta de executie pe vehicul pentru autovehiculul
utilizat, detinut in proprietate sau cu contract de leasing, eliberata de
agentia Autoritatii Rutiere Romane;
d) copie de pe atestatul de pregatire profesionala valabil;
e) dovada ca taximetristul este deservit de un dispecer taxi, sub rezerva
ca va prezenta, dupa obtinerea autorizatiei taxi, copie de pe contractul de
deservire incheiat cu un dispecer taxi;
f) recomandarea din partea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei
Nationale a Taximetristilor din Romania, sau din partea filialei asociatiei
profesionale reprezentative existente, care se va elibera gratuit.
(2) Toate copiile solicitate se autentifica pentru conformitate de catre
functionarul desemnat al serviciului de transport local.
(3) Recomandarea necesara prevazuta la alin. (1) pct. 2 lit. f) trebuie sa
confirme ca operatorul sau taximetristul independent dovedeste probitatea
morala si profesionala necesara desfasurarii activitatii respective.
Art. 7
(1) Dupa eliberarea autorizatiei pentru executarea serviciului public de
transport persoane/bunuri in regim de taxi, operatorul de transport taxi sau
taximetristul independent va putea primi cate o autorizatie taxi (anexa nr. 2)
pentru fiecare licenta de executie pe vehicul detinuta, valabila.
(2) Numarul de autorizatii taxi pentru transportul de persoane, permanente
sau sezoniere, si numarul de autorizatii taxi pentru transportul de bunuri vor
fi limitate prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, si cu acordul Camerei taximetristilor, ca
filiala a Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania, si a filialei
asociatiei profesionale reprezentative existente.
(3) Autorizatia taxi contine si numarul de ordine atribuit, incepand cu 1,
la nivelul fiecarei localitati de autorizare.
(4) Pentru a obtine autorizatie taxi sezoniera, taximetristul independent
trebuie sa fie autorizat in conditiile legii, cu derogarile acordate privind
obligatia asigurarii culorii taxiului si a dotarii acestuia cu statie radio.
Art. 8
(1) Autorizatiile taxi obtinute se vor elibera operatorului sau
taximetristului independent pe baza licentei de executie pe vehicul valabile si
numai dupa prezentarea de catre acesta a copiei de pe asigurarea pasagerilor si
bagajelor acestora pentru riscuri, valabila pentru autovehiculul aflat sub
autorizatia taxi, pentru intreaga durata de valabilitate a acesteia.
(2) Daca in intervalul de doua luni de la distribuirea autorizatiei taxi
operatorul sau taximetristul independent nu prezinta dovada asigurarii
pasagerilor si bagajelor acestora pentru riscuri, autorizatia va fi anulata de
emitent si redistribuita conform listei de asteptare respective.
Art. 9
(1) Numarul maxim de autorizatii taxi permanente se stabileste pentru 5
ani, prin hotarare a consiliului local, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, si cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a
Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania, si a filialei asociatiei
profesionale reprezentative existente.
(2) Din numarul total de autorizatii taxi permanente stabilit, o treime va
fi asigurata grupei taximetristilor independenti si doua treimi grupei operatorilor
de transport taxi.
(3) Numarul maxim de autorizatii taxi sezoniere se stabileste anual;
acestea sunt valabile pentru un singur sezon, a carui perioada se stabileste
prin hotarare a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei
Nationale a Taximetristilor din Romania, si a filialei asociatiei profesionale
reprezentative existente, dar care nu poate depasi 3 luni consecutive pe an.
(4) Numarul maxim de autorizatii taxi eliberate poate fi majorat, numai
daca se considera necesar, prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu consultarea Camerei
taximetristilor, ca filiala a Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania,
si a filialei asociatiei profesionale reprezentative existente.
(5) Prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, se va aproba Regulamentul privind
desfasurarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi permanente si
sezoniere, denumit in continuare regulament, procedura care va respecta
prevederile Legii nr. 38/2003 si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 10
(1) Serviciul de transport local va face cunoscuta, prin mass-media locale,
cu 40 de zile calendaristice inainte, data la care se va desfasura procedura de
atribuire a numarului de autorizatii taxi permanente si sezoniere stabilite.
(2) Anuntul va cuprinde informatii privind:
a) data limita si locul unde se va desfasura procedura de atribuire a
autorizatiilor taxi;
b) numarul autorizatiilor taxi permanente care vor fi atribuite pentru
grupa operatorilor, numarul de autorizatii permanente care vor fi atribuite
pentru grupa taximetristilor independenti si numarul autorizatiilor taxi
sezoniere care vor fi atribuite taximetristilor independenti si operatorilor,
dupa caz;
c) data limita si locul unde se vor depune toate cererile privind
solicitarea celor 3 categorii de autorizatii din partea celor interesati;
d) documentele care trebuie prezentate de fiecare solicitant pentru a fi
admis in procedura de atribuire a autorizatiilor taxi;
e) prevederi ale regulamentului.
(3) Depunerea cererilor solicitantilor si a documentelor necesare se va realiza
pana la 20 de zile fata de data declansarii procedurii de atribuire a
autorizatiilor taxi.
(4) Documentele depuse o data cu cererea sunt urmatoarele:
- copie de pe autorizatia pentru executarea serviciului public de transport
persoane/bunuri in regim de taxi, eliberata de serviciul de transport local al
autoritatii administratiei publice locale;
- lista autovehiculelor pentru care solicitantul detine licente de executie
pe vehicul, agreate ca taxiuri, si pentru care solicita autorizatii taxi.
(5) Dupa primirea documentelor solicitate, functionarii serviciului de
transport local le vor verifica si le vor pune in concordanta cu evidentele
proprii, vor solicita completarile necesare sau le vor respinge motivat. In
ultimele 10 zile, inainte de declansarea procedurii de atribuire a
autorizatiilor taxi, nu se va mai admite nici o primire de dosare, intervalul
fiind consacrat doar rezolvarii contestatiilor.
Art. 11
Procedura de atribuire a autorizatiilor taxi se realizeaza in 3 etape:
A. Etapa 1 - atribuirea autorizatiilor taxi permanente, stabilite pentru
grupa taximetristilor independenti
1. Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate depaseste numarul
autorizatiilor taxi stabilite pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare
intre solicitanti pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2. Criteriile pe baza carora se va stabili un punctaj de departajare pot
fi:
a) vechimea autovehiculului, in functie de data de fabricatie;
b) gradul de confort asigurat de autovehicul, pe tipuri constructive
existente, conform cererilor;
c) gradul de poluare realizat, in functie de tipul de carburant utilizat -
benzina, motorina sau GPL;
d) durata de cand practica legal si fara intrerupere activitatea de
taximetrie.
3. Dupa stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizatiile taxi
permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, in ordinea descrescatoare
a listei.
Restul taximetristilor independenti care nu au participat la atribuire vor
fi trecuti pe lista de asteptare nr. 1, in ordinea descrescatoare stabilita.
4. Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate este mai mic decat numarul
autorizatiilor taxi stabilit, dupa satisfacerea cererilor, numarul
autorizatiilor taxi neatribuite va constitui prima rezerva.
B. Etapa a 2-a - atribuirea autorizatiilor taxi permanente, stabilite
pentru grupa operatorilor de transport taxi
1. Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate depaseste numarul
autorizatiilor taxi stabilit pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare
intre solicitanti, pe baza unor criterii stabilite prin regulament.
2. Criteriile pe baza carora se va stabili un punctaj de departajare pot
fi:
a) criteriile prevazute la etapa 1;
b) alte criterii precum:
- forma de detinere a autovehiculelor respective - in proprietate, leasing
sau inchiriere;
- numarul de autovehicule pentru care se solicita autorizatii taxi.
3. In alta varianta se poate stabili un singur criteriu pe baza caruia
fiecare operator poate primi un numar de autorizatii taxi permanente,
proportional cu numarul de autovehicule detinute, inscrise in cererea de
acordare.
4. Dupa stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizatiile taxi
permanente vor fi atribuite pentru o durata de 5 ani, in ordinea descrescatoare
a listei.
5. Operatorii de transport taxi care nu au primit autorizatiile taxi
solicitate vor fi trecuti pe lista de asteptare nr. 2, in ordinea
descrescatoare stabilita, si vor primi in aceasta ordine autorizatii taxi
neatribuite din prima rezerva constituita, daca exista, pentru o durata de 1
an.
Pe lista de asteptare nr. 2 raman inscrisi operatorii de transport care nu
au primit autorizatiile taxi solicitate.
6. Daca numarul autorizatiilor taxi solicitate este mai mic decat numarul
autorizatiilor taxi stabilit, dupa satisfacerea cererilor, numarul
autorizatiilor taxi neatribuite va constitui a doua rezerva.
7. Taximetristii independenti aflati pe lista de asteptare nr. 1 vor primi
in ordine descrescatoare autorizatii taxi neatribuite din a doua rezerva,
pentru o durata de 1 an.
Pe lista de asteptare nr. 1 raman inscrisi taximetristii independenti care
nu au primit autorizatiile taxi solicitate.
C. Etapa a 3-a - atribuirea autorizatiilor taxi sezoniere stabilite
1. Atribuirea incepe cu cererile taximetristilor independenti ramasi,
inscrisi in lista de asteptare nr. 1, dupa care urmeaza celelalte cereri ale
taximetristilor independenti pentru autorizatii taxi sezoniere, departajati,
daca este cazul, dupa criterii stabilite prin regulament, iar daca este cazul,
se continua cu cererile operatorilor de transport ramasi, inscrisi in lista de
asteptare nr. 2.
2. Solicitantii autorizatiilor taxi permanente ramasi, inscrisi in cele
doua liste de asteptare, nu pot fi obligati sa accepte autorizatii taxi
sezoniere decat in conditia in care au cereri exprese in acest sens.
3. Taximetristii independenti care au solicitat autorizatii taxi sezoniere
si nu au participat la atribuire raman inscrisi in ordine descrescatoare pe
lista de asteptare nr. 3.
4. In conditiile in care dupa procedurile respective mai raman neatribuite
autorizatii taxi, procedura ramane deschisa si, lunar, se va repeta in
conditiile in care apar solicitari.
5. Un operator de transport taxi nu poate primi mai mult de 30% din numarul
total de autorizatii taxi stabilit pentru grupa operatorilor.
6. In cota de 30% se va avea in vedere si cota de participare a
operatorului de transport si a membrilor familiei in alte firme de transport de
persoane in regim de taxi din localitatea respectiva.
7. Pe toata durata de valabilitate a autorizatiei taxi, aceasta nu poate fi
retrasa decat in cazurile imputabile beneficiarului, conform prevederilor
legii.
8. Autorizatiile taxi astfel disponibilizate vor fi oferite solicitantilor
de pe lista de asteptare tinand de grupa in care a fost repartizata initial
autorizatia, pentru durata de 5 ani. In cazul in care pe lista de asteptare a
grupei respective nu exista nici un solicitant, aceasta se acorda pentru 1 an
unui solicitant de pe cealalta lista de asteptare.
9. Listele de asteptare pot fi completate permanent cu noi solicitanti, in
ordinea inscrierii, in conditiile stabilite prin regulament.
10. Un autovehicul poate fi inlocuit justificat cu alt autovehicul agreat,
sub aceeasi autorizatie taxi, in urmatoarele cazuri:
- autovehiculul inlocuit nu mai este agreat de Registrul Auto Roman ca
autovehicul taxi;
- autovehiculul inlocuit a fost instrainat de operator sau taximetristul
independent;
- autovehiculul inlocuit a fost scos din circulatie;
- autovehiculul inlocuit a facut obiectul unui contract de inchiriere si
contractul a fost reziliat sau si-a incetat valabilitatea, dar nu in mai putin
de 1 an de la data incheierii acestuia;
- autovehiculul inlocuit a facut obiectul unui contract de leasing si a
fost restituit societatii de leasing.
In cazul in care inlocuirea nu se poate incadra in una dintre situatiile de
mai sus, autorizatia taxi va fi retrasa si redistribuita pe lista de asteptare
a grupei respective.
Art. 12
(1) Dupa atribuirea autorizatiei taxi, taxiul nu poate fi introdus in
activitate decat daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) are aplicate pe cele doua portiere spate, iar in cazul transportului de
bunuri, pe partile laterale ale cabinei sau caroseriei, cele doua indicatoare
marcate care trebuie sa contina:
- numarul autorizatiei taxi;
- localitatea de autorizare;
- data expirarii autorizatiei taxi;
b) indicatorul marcat va fi stabilit ca model unic la nivelul localitatii,
prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a Camerei
Nationale a Taximetristilor din Romania, si a filialei asociatiei profesionale
reprezentative existente, si va indeplini urmatoarele conditii:
- va avea forma, dimensiunile, dimensiunile inscrisurilor si culorile
astfel incat sa poata fi lizibil de la o distanta de 100 m;
- sa aiba inscrisurile in relief, pentru a nu putea fi falsificat;
- sa aiba un sistem de prindere de portiera care sa il asigure contra
desprinderii cu usurinta;
- sa nu poata fi indepartat de pe portiera decat de persoana desemnata de
serviciul de transport local al administratiei publice centrale;
c) are aplicate pe cele doua portiere fata valoarea tarifului pe kilometru,
a tarifului pe ora si a tarifului de pornire.
(2) Pentru organele de control, neconcordanta dintre indicatiile Liber si
Ocupat ale lampii taxi si regimul de operare a aparatului de taxat poate fi
considerata flagrant si constituie motiv de oprire a taxiului de catre
autoritatile abilitate si de control privind aceasta neconcordanta.
Art. 13
(1) Activitatea de dispecerat taxi este o activitate conexa activitatii de
transport persoane in regim de taxi si se poate desfasura numai pe baza de
licenta de executie pentru activitati conexe, eliberata de catre agentia
Autoritatii Rutiere Romane.
(2) Un operator de transport persoane in regim de taxi poate executa si
activitate de dispecerat taxi, in conditiile in care detine si licenta de
executie pentru aceasta activitate.
(3) Operatorul dispecer executa serviciul de dispecerat taxi pentru orice
operator de transport taxi sau taximetrist independent, pe baza de contract
oneros, la care acestia ataseaza copie de pe autorizatia de executie a
serviciului de transport persoane in regim de taxi detinuta.
(4) O data cu incheierea contractului, operatorul dispecer va atasa la
evidenta din Registrul statiilor radio din dotarea taxiurilor deservite si
copie de pe actul de proprietate sau de detinere asupra statiei radio de catre
operatorul de transport sau de catre taximetristul independent.
III. Reglementari privind desfasurarea activitatii de transport in regim de
taxi
Art. 14
(1) Prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, cu consultarea Camerei taximetristilor, ca filiala a
Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania, si a filialei asociatiei
profesionale reprezentative existente, se stabilesc pe raza
administrativ-teritoriala a localitatii locurile de asteptare pentru taxiurile
existente, cu avizul Politiei Rutiere.
(2) Fiecare loc de asteptare va fi amenajat pentru un numar prestabilit de
taxiuri si semnalizat in acest sens.
(3) Accesul oricarui taxi in zona de asteptare, pe locul prestabilit, se
face nediscriminatoriu si in limita locurilor disponibile.
(4) In locurile de asteptare, taxiurile vor accesa in ordinea venirii, iar
angajarea serviciului de catre client se face, de regula, in ordinea in care
acestea au ocupat locurile de asteptare.
(5) Prin aceeasi hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, se va stabili daca accesul taxiurilor in
locurile de asteptare va fi gratuit sau pe baza unei taxe unice, stabilite la
nivelul localitatii sau la nivelul fiecarui loc de asteptare.
(6) In cazuri deosebite, prin hotarare se pot stabili si taxe diferentiale
de acces in anumite locuri de asteptare, taxe care vor fi platite numai de
taxiurile care vor avea acces in acel loc, pe baza unor criterii prestabilite
prin regulament.
Art. 15
(1) Un autovehicul taxi, disponibil pentru a fi angajat de un client,
trebuie sa se afle obligatoriu in pozitia Liber, respectiv avand lampa verde
aprinsa, indiferent daca se gaseste in miscare sau intr-un loc de asteptare.
(2) Un autovehicul taxi aflat in pozitia Liber este obligat sa accepte
nediscriminatoriu comanda explicita a primului client, indiferent de traseul si
destinatia solicitata de acesta.
Art. 16
Solicitarea clientului trebuie sa fie explicita, realizata direct, verbal,
prin semnal cu mana ridicata, sau prin comanda telefonica ori indirect,
printr-un dispecer. Un client nu poate fi refuzat decat in conditii bine
justificate.
Art. 17
Angajarea serviciului unui taxi aflat in miscare in pozitia Liber poate fi
realizata de catre client in urmatoarele moduri:
- semnalizand cu mana de pe marginea trotuarului sau a drumului, dintr-un
loc unde nu este interzisa oprirea taxiului;
- semnalizand cu mana sau prin alte mijloace aflate la dispozitie dintr-o
statie taxi.
Art. 18
(1) In conditia in care consiliul local sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti nu poate asigura suficiente locuri de asteptare a
taxiului, poate amenaja statii taxi, cu avizul Politiei Rutiere, in care
clientii pot astepta sau pot opri, prin semnalizare cu mana sau prin alte
mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate in miscare, in pozitia
Liber.
(2) Statiile taxi astfel infiintate trebuie sa asigure un singur loc pentru
un taxi oprit temporar pentru imbarcare sau debarcare clienti si sa fie
semnalizate corespunzator si dotate cu telefon public, tablou cu numerele de
telefon ale tuturor dispeceratelor taxi si indicator care, la comanda
clientului, semnalizeaza luminos taximetristului aflat in miscare prezenta
clientului in statie.
(3) Este interzisa realizarea a orice fel de publicitate a unui numar de
apel al unui dispecer taxi care nu este autorizat prin licenta de executie.
(4) Prin hotarare a consiliului local, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, cu avizul Politiei Rutiere si cu consultarea Camerei
taximetristilor, ca filiala a Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania,
si a filialei asociatiei profesionale reprezentative existente, se vor stabili
si semnaliza corespunzator cazurile de exceptare a interdictiilor privind
oprirea sau accesul in unele zone din interiorul localitatii, de catre taxiuri,
in conditiile stabilite de lege.
Art. 19
(1) Un taxi poate transporta la o cursa maximum 4 persoane, dintre care, de
regula, numai una este client, respectiv persoana care emite explicit comanda
si realizeaza plata integrala a costului serviciului, conform datelor inscrise
in bonul client. Clientul decide traseul si destinatia si este raspunzator de
plata corespunzatoare a serviciului.
(2) In cazuri justificate, taximetristul poate transporta si un alt client
in aceeasi cursa, dar cu acceptul primului client in ceea ce priveste traseul
si modul de defalcare a sumei de plata, stabilita conform bonului client.
(3) Deplasarea taxiului de la locul in care taximetristul primeste comanda
prin dispecer sau telefon si pana la locul preluarii clientului, precum si
deplasarea fara client in timpul programului se fac in pozitia Liber.
Art. 20
Un taximetrist nu poate deservi permanent un traseu prestabilit care
depaseste localitatea de autorizare. Prezenta taximetristului cu taxiul intr-o
localitate, alta decat localitatea de autorizare, nu poate fi justificata decat
ca urmare a executarii unei comenzi ocazionale.
Art. 21
(1) Un conducator auto poate practica activitatea de taximetrist daca
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are varsta de 21 de ani impliniti;
b) detine permis de conducere categoria B de 3 ani sau categoria C de 2
ani;
c) este angajatul operatorului de transport taxi, detinatorul taxiului sau
este taximetrist independent si proprietarul taxiului;
d) detine certificat de atestare a pregatirii profesionale valabil;
e) este apt din punct de vedere medical si psihologic;
f) detine certificatul de atestare profesionala valabil, eliberat de catre
agentia Autoritatii Rutiere Romane dupa promovarea unui test grila.
(2) Dovada indeplinirii conditiilor de la lit. c) se face cu legitimatia de
serviciu, certificatul de inmatriculare al taxiului si ecusonul cu fotografie
afisat vizibil la bord.
Art. 22
(1) In cazul savarsirii unor abateri prevazute in reglementarile in
vigoare, certificatul de atestare a pregatirii profesionale va fi retinut de
catre reprezentantii organelor de control autorizate si va fi predat agentiei
Autoritatii Rutiere Romane o data cu copia documentului de constatare, care va
lua masuri de restituire, suspendare sau anulare, dupa caz.
(2) Retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale se face
in urmatoarele cazuri:
a) taximetristul a realizat transport public fara ca aparatul de taxat sa
fie in functiune;
b) taximetristul nu poate justifica provenienta aparatului de taxat sau a
statiei radio de pe taxi;
c) taximetristul a fost implicat cu vinovatie in activitati cu caracter
infractional sau acte antisociale grave;
d) taximetristul a fost implicat cu vinovatie in accidente de circulatie
grave, soldate cu victime omenesti si pagube materiale insemnate;
e) taximetristul a avut un comportament evident agresiv in raporturile sale
cu organele de control autorizate sau cu clientii;
f) taximetristul are cazier judiciar;
g) taximetristul este inapt din punct de vedere medical si/sau psihologic;
h) taximetristului i s-a suspendat sau anulat permisul de conducere;
i) taximetristul si-a inceput activitatea cu sigiliul de la aparatul de
taxat rupt sau fara valabilitate.
Art. 23
(1) Controalele aplicate asupra activitatii taximetristilor se pot executa
in urmatoarele conditii:
a) controale pe traseu, executate de echipaje mixte, din care trebuie sa
faca parte un reprezentant al Politiei Rutiere. Aceste controale se executa
planificat sau la cererea expresa a unui organ de control autorizat;
b) controlul privind activitatea taxiurilor, pe perioada cat acestea
stationeaza in locurile de asteptare. Pentru efectuarea acestor controale nu
este obligatorie prezenta politistului rutier;
c) controlul taxiurilor pe perioada cat acestea stationeaza la sediul
firmei. Pentru efectuarea acestor controale nu este necesara prezenta
politistului rutier.
(2) Fiecare organ de control autorizat va efectua controlul numai in
domeniul in care are atributii in ceea ce priveste desfasurarea activitatii de
taximetrie.
Art. 24
(1) Tariful total al transportului de persoane in regim de taxi, dupa
finalizarea unei curse, este realizat prin insumarea la taxa de pornire a
tarifului transportului pentru distanta parcursa si a tarifului transportului
pentru timpii de stationare in timpul derularii cursei.
(2) Tariful transportului pe distanta parcursa sau pentru timpii de
stationare se obtine aplicandu-se tariful pe kilometru la distanta parcursa,
respectiv tariful pe ora la timpul de stationare consumat in timpul cursei.
(3) In cazul transportului de bunuri in regim de taxi, la tariful
transportului pentru distanta parcursa si pentru timpul de stationare consumat
in timpul cursei se adauga si tarifele privind incarcarea si/sau descarcarea
realizata de catre conducatorul auto sau de catre persoana desemnata de acesta.
Art. 25
In stabilirea tarifului total al prestatiei trebuie sa se tina cont de
urmatoarele elemente:
a) ponderea tarifului pe timp, a tarifului pe distanta si a taxei de
pornire in tariful total al prestatiei;
b) includerea in tariful total al prestatiei a tuturor cheltuielilor reale,
fixe si variabile, realizate pentru asigurarea desfasurarii transportului in
regim de taxi;
c) tariful total al prestatiei sa nu fie stabilit sub costuri;
d) asigurarea unui profit rezonabil peste costul minim al prestatiei.
Art. 26
(1) Pentru combaterea concurentei neloiale intre executantii activitatii de
transport persoane in regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri,
precum si pentru protectia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu consultarea Camerei
taximetristilor, ca filiala a Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania,
si a filialei asociatiei profesionale reprezentative existente, va stabili prin
hotarare limitele maxime si minime ale tarifelor pe kilometru, limite intre
care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber.
(2) Pentru evaluarea limitelor tarifare, Camera taximetristilor va furniza
consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz,
datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare.
IV. Dispozitii finale
Art. 27
In aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice se vor realiza
urmatoarele:
a) autoritatile administratiei publice locale vor intocmi sau reactualiza
propriile regulamente privind organizarea si desfasurarea activitatii de
transport in regim de taxi. In finalizarea acestei obligatii se va tine cont de
prevederile prezentelor norme metodologice;
b) autoritatile administratiei publice locale vor verifica toate
autorizatiile emise pentru operatori si taximetristi independenti si le vor
prelungi temporar pana la 31 decembrie 2003 pe cele care au fost eliberate in
conformitate cu prevederile existente pana la prezentele norme metodologice;
c) toate aparatele de taxat si statiile radio existente pe taxiurile cu
autorizatiile temporare stabilite la lit. b) vor putea fi utilizate pana la
inlocuirea lor conform legii, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2003. Pana la
inlocuirea aparatelor de taxat cu modelul omologat stabilit prin lege,
tarifarea se va realiza incepand cu 28 aprilie 2003 pe baza aparatului de taxat
existent, iar evidenta incasarilor totale zilnice pe fiecare autovehicul taxi
se va realiza de fiecare operator sau taximetrist independent pe baza de
chitanta fiscala;
d) atestatele pregatirii profesionale ale taximetristilor, existente la
data de 28 aprilie 2002, vor fi valabile pana la 31 decembrie 2003;
e) stabilirea prin hotarare a consiliului local sau a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, dupa caz, cu consultarea Camerei taximetristilor si
a asociatiei profesionale reprezentative existente, a unor reglementari
privind:
- numarul maxim de autorizatii taxi sezoniere si permanente care se vor
atribui operatorilor si taximetristilor independenti;
- culoarea autovehiculelor taxi;
- Regulamentul de organizare si desfasurare a activitatii de transport in
regim de taxi;
- Regulamentul privind desfasurarea procedurii de atribuire a autorizatiilor
taxi permanente si sezoniere;
- perioadele in care se asigura autorizarea operatorilor de transport si a
taximetristilor independenti pentru executarea serviciului public de transport
persoane sau transport bunuri in regim de taxi;
f) declansarea procedurii de atribuire a autorizatiilor taxi sezoniere si
permanente, cu caracter temporar, urmand ca dupa dotarea taxiurilor, conform
legii, pana la 31 decembrie 2003, autorizatiile taxi temporare sa fie declarate
permanente dupa reconfirmarea agrearii la Registrul Auto Roman;
g) operatorii de transport, taximetristii independenti si operatorii
dispeceri vor solicita de la agentia Autoritatii Rutiere Romane eliberarea
licentelor de transport, a licentelor taxi si a licentelor de executie pentru
dispeceri taxi, in conditiile stabilite de lege, in termene care sa le asigure
participarea la atribuirea autorizatiilor taxi.
Art. 28
In conditiile respectarii in termenele stabilite de lege a acestor
prevederi, autorizatiile taxi ramase temporare dupa 1 ianuarie 2004 vor fi
redistribuite, conform procedurilor stabilite, solicitantilor de pe listele de
asteptare.
Art. 29
(1) Daca se confirma abateri grave ale taximetristului de la prevederile
standardului profesional, autoritatea constatatoare va instiinta in scris
Camera taximetristilor, ca filiala a Camerei Nationale a Taximetristilor din
Romania, sau filiala asociatiei profesionale reprezentative existente, care a
inaintat recomandarea pentru a obtine certificatul de atestare a pregatirii
profesionale.
(2) Recomandarea respectiva trebuie sa certifice ca activitatea si
comportamentul taximetristului sunt conforme cu prevederile standardului
ocupational respectiv.
Art. 30
(1) Timpul de lucru al unui taximetrist nu poate depasi 48 de ore
saptamanal sau 12 ore la nivelul unei zile, astfel incat taximetristului sa i
se asigure minimum 8 ore de odihna neintrerupta.
(2) Timpul de lucru zilnic se defineste ca intervalul cuprins intre
momentul inceperii primei curse si momentul finalizarii ultimei curse, dupa cum
rezulta din raportul de inchidere zilnica, furnizat de aparatul de taxat.
(3) Nu vor fi considerati timpi de lucru pauzele mai mari de 15 minute
intre doua curse consecutive, pauze in care autovehiculul taxi a stationat.
Art. 31
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
(Model)
AUTORIZATIE Nr. .......
pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri in regim de
taxi
__________________________________________________________
|(numele operatorului de transport taxi, persoana
juridica)|
|__________________________________________________________|
Se autorizeaza
............................................................,
__________________________________________________________
|(numele taximetristului independent, persoana fizica)
|
|__________________________________________________________|
reprezentat prin persoana desemnata ................, pentru a executa
serviciul public de transport persoane/bunuri in regim de taxi.
Autorizatia este valabila pentru o perioada de ....... ani, incepand cu
data de ............. pana la data de ..............
Data eliberarii ................
Primar, Secretar,
................ ..................
ANEXA 2
la normele metodologice
(Model)
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI/
CONSILIUL LOCAL ............................
AUTORIZATIE Nr. .......
______________________________
| Operatorul de transport taxi |
|______________________________|
______________________________ ........................................,
|Taximetristul independent |
|______________________________|
posesor al Autorizatiei nr. ............ pentru executarea serviciului public
de transport persoane/bunuri in regim de taxi, eliberata pe data de
.............., valabila cu autoturismul/autovehiculul marca ........, nr.
circulatie ........., incepand cu data de .................... pana la data de
.......................
Autorizatia este netransmisibila.
Primar, Secretar,
................ ..................