LEGE
Nr. 38 din 20 ianuarie 2003
privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 45 din 28 ianuarie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentei legi reglementeaza transporturile publice de persoane
sau bunuri in regim de taxi sau de persoane in regim de inchiriere.
Art. 2
Reglementarea transportului de persoane sau bunuri in regim de taxi si a
transportului de persoane in regim de inchiriere asigura realizarea unei
protectii reale a intereselor clientilor, taximetristilor si operatorilor de
transport.
Art. 3
(1) Transportul public de persoane cu autovehicule se realizeaza contra
cost, pe baza de bon client, in regim de taxi, si pe baza de contract, in regim
de inchiriere.
(2) Transportul public de bunuri cu autovehicule in regim de taxi se
realizeaza contra cost, in cuantum stabilit pe baza de bon client.
(3) Serviciile publice de transport in regim de taxi sau de inchiriere pot
fi efectuate de catre operatorul de transport cu autovehicule detinute cu orice
titlu, cu exceptia contractului de comodat.
(4) Serviciile publice de transport in regim de taxi pot fi efectuate si de
catre orice taximetrist independent autorizat, care utilizeaza in acest scop un
singur autovehicul aflat in proprietate.
Art. 4
(1) Transporturile de persoane sau bunuri in regim de taxi fac parte din
categoria serviciilor publice de transport local de interes public si se afla
sub autoritatea administratiilor publice locale.
(2) Transportul de persoane in regim de inchiriere face parte din categoria
transporturilor publice si se afla sub autoritatea Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei prin Autoritatea Rutiera Romana.
Art. 5
(1) Costul transporturilor de persoane si bunuri in regim de taxi se
determina prin insumarea tarifelor pe distanta parcursa si/sau timpul de stationare,
masurate de un aparat de taxat aflat in dotarea autovehiculului respectiv, la
care se adauga, dupa caz, si alte tarife.
(2) Costul transportului de persoane in regim de inchiriere se determina
prin aplicarea tarifului pe distanta si/sau timpul, dupa caz, cat autovehiculul
se afla la dispozitia clientului, conform contractului.
Art. 6
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) afisaj client - indicator alfanumeric al aparatului de taxat care are
rolul de a afisa, in mod lizibil pentru client, in mod succesiv indicatii
privind costul prestatiei efectuate pana la momentul respectiv si in mod
continuu pozitia de operare in care este taximetrul in acel moment si tariful
aplicat;
b) aparat de taxat - aparat de marcat electronic fiscal montat la loc
vizibil, care include un taximetru, calculeaza automat si indica permanent
sumele datorate de client, pentru care, la sfarsitul cursei, emite un bon
client, pe baza tarifelor care au fost programate. Aparatul de taxat trebuie sa
fie dotat cu o memorie electronica fiscala care sa asigure inregistrarea,
controlul activitatii si veniturilor realizate si sa poata emite alte
documente, conform reglementarilor in vigoare;
c) bon client - bonul fiscal emis numai de aparatul de taxat cu ocazia
finalizarii cursei privind transportul de persoane sau bunuri, care cuprinde
detalierea datelor referitoare la acest transport si care constituie singurul
document justificativ pe baza caruia clientul executa plata prestatiei respective;
d) cheie electronica - cheie dotata cu memorie electronica, folosita pentru
identificarea soferului de taxi, colectarea datelor si pentru programarea
tarifelor;
e) client - persoana care a angajat, direct sau prin dispecer, executarea
transportului unor persoane sau al unor bunuri, dupa caz, in numele careia se
executa transportul si care plateste, dupa efectuarea acestuia, intreaga
contravaloare a prestatiei conform datelor inscrise in bon client sau, in cazul
transportului in regim de inchiriere, plata serviciului se realizeaza pe baza
documentelor fiscale cu regim special, in conformitate cu contractul de
inchiriere incheiat cu operatorul de transport;
f) dispecerat taxi (denumit in continuare dispecerat) - activitate conexa
transportului in regim de taxi, care preia telefonic si transmite comenzile
clientului prin statia radio de emisie-receptie catre taximetrist;
g) cursa - deplasarea executata cu taxiul pe un traseu comandat sau
acceptat de client, la care punctul de inceput este locul imbarcarii sau locul
acceptat, dupa caz, iar punctul de finalizare este locul destinatiei;
h) fiscalizarea memoriei electronice - identificarea memoriei electronice
fiscale si, respectiv, a operatorului de transport sau a taximetristului
independent, dupa caz;
i) lampa taxi - caseta luminata, montata pe cupola taxiului, perpendicular
pe axa longitudinala, care pe laturile fata si spate, alaturi de inscrisul
central TAXI, contine lampi care indica pozitia "Liber" sau
"Ocupat" a taxiului si care trebuie sa fie vizibile de la o distanta
de minimum 100 de metri;
j) loc de asteptare a clientilor - spatiu special amenajat si semnalizat de
catre autoritatea administratiei publice locale, cu numar de locuri
prestabilit, pentru stationarea taxiurilor in asteptare in pozitia
"Liber";
k) memoria electronica fiscala - componenta a aparatului de taxat, care
poate inmagazina, pe baza de program, date privind activitatea taxiului
continute in bonul client, in conditii de neconvertibilitate, inaccesibilitate
si securitate;
l) operator de transport taxi - persoana juridica romana care detine in
conditiile art. 3 alin. (3) un parc de autovehicule din categoria celor
prevazute pentru activitatea de taximetrie, dotate specific pentru efectuarea
transportului de persoane sau bunuri in regim de taxi, dupa caz, si autorizat,
in conditiile art. 9;
m) operator de transport in regim de inchiriere - persoana juridica romana
autorizata conform Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile
rutiere, aprobata cu modificari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile
ulterioare;
n) raportul taximetristului - raport de control nefiscal, continand date
corespunzatoare activitatii unui taximetrist din raportul fiscal de inchidere
zilnica, in conditiile in care in perioada de 24 de ore a unei zile au activat
pe taxi si alti taximetristi;
o) sigiliu fiscal - sigiliu aplicat pe carcasa aparatului de taxat si pe
memoria fiscala in scopul de a nu permite, fara desigilare, accesul la memoria
electronica fiscala;
p) sigiliu de protectie - sigiliu aplicat la loc vizibil pentru protectia
cablajului de conectare a aparatului de taxat, protectie ce nu poate fi
inlaturata fara desigilare;
q) sigiliu metrologic - sigiliu aplicat pe taximetru in scopul de a nu
permite, fara desigilare, accesul la operatiuni privilegiate;
r) taxi - autovehicul din categoria autoturisme pentru transportul de
persoane sau de pana la 3,5 tone capacitate maxima totala autorizata pentru
transportul de bunuri, care, pe baza licentei de executie pe vehicul, poate
executa transporturi in regim de taxi;
s) taximetru - componenta a aparatului de taxat prin intermediul careia se
masoara timpul si distanta parcursa si care calculeaza automat sumele datorate
de client;
t) taximetrist - conducatorul auto atestat profesional sa efectueze
transport in regim de taxi;
u) taximetrist independent - persoana fizica autorizata conform legii, care
desfasoara transport de persoane sau bunuri in regim de taxi cu un singur
autovehicul aflat in proprietatea sa. In conditiile prezentei legi,
taximetristul independent va fi supus aceluiasi tratament ca si operatorul de
transport in regim de taxi, cu privire la sanctionarea si respectarea
reglementarilor in vigoare, dupa caz. Prin derogare de la prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare, taximetristul
independent va primi licenta taxi eliberata de Autoritatea Rutiera Romana, cu
respectarea conditiilor prevazute de prezenta lege;
v) tarif incarcare/descarcare - tarif al activitatii prestate de
taximetrist sau de alti angajati ai operatorului de transport pentru
incarcarea, descarcarea si manipularea bunurilor (manual sau mecanizat) in cazul
transporturilor de bunuri;
w) tarif de pornire - tarif unic, exprimat in lei, inregistrat automat de
aparatul de taxat la inceputul cursei, care apare pe afisaj client o data cu
activarea dispozitivului de control din pozitia de operare Liber in pozitia de
operare Ocupat;
x) tarif de stationare - tarif exprimat in lei/ora, aplicat automat de
aparatul de taxat pentru perioada cat taxiul a stationat la dispozitia
clientului, la cererea acestuia, precum si pentru perioadele in care taxiul,
aflat in cursa, s-a deplasat sub limita vitezei de comutare;
y) transport de persoane in regim de inchiriere - transport executat cu un
autoturism pus la dispozitia unui client, pe baza de contract de inchiriere cu
titlu oneros, cu sau fara conducator auto, tarifat pe ora sau pe zi, cu plata
anticipata a prestatiei contractate pe baza de documente, conform legii;
z) viteza de comutare - viteza limita cu care se deplaseaza taxiul, sub
care aparatul de taxat comuta automat tarifarea distantei parcurse cu tarifarea
timpului consumat sau invers, dupa caz.
CAP. 2
Autorizarea si efectuarea transportului in regim de taxi sau in regim de
inchiriere
SECTIUNEA 1
Autorizarea transportului in regim de taxi
Art. 7
Transporturile de persoane sau bunuri in regim de taxi se pot executa ca
servicii de interes public pentru populatie, de regula, in interiorul unei
localitati, numai pe baza autorizatiei pentru transport in regim de taxi,
valabila, emisa de autoritatea administratiei publice locale, in conditiile
prezentei legi.
Art. 8
Autorizarea operatorului de transport sau a taximetristului independent
pentru efectuarea transportului in regim de taxi se poate realiza pentru
transportul de persoane sau transportul de bunuri, dupa caz.
Art. 9
Autorizatia pentru transport de persoane sau bunuri in regim de taxi se
emite la cererea operatorului de transport sau a taximetristului independent de
catre autoritatea administratiei publice locale sau a municipiului Bucuresti pe
raza careia solicitantul isi desfasoara activitatea, isi are sediul sau o
filiala, dupa caz, pe baza unei documentatii minime, care trebuie sa contina
urmatoarele:
a) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului al
operatorului de transport respectiv sau, dupa caz, copie de pe autorizatia
eliberata taximetristului independent, potrivit legii;
b) copie de pe licenta de transport corespunzatoare sau exemplarul de
serviciu al acesteia, respectiv licenta taxi, dupa caz, eliberata sau vizata de
agentia Autoritatii Rutiere Romane din judetul respectiv sau din municipiul
Bucuresti, dupa caz. Licenta de transport pentru operatorul de transport in
regim de taxi se va elibera in aceleasi conditii in care Autoritatea Rutiera
Romana o acorda in transportul public local de calatori, conform legii.
Taximetristii independenti vor primi licenta taxi eliberata de Autoritatea
Rutiera Romana, in conditiile prezentarii certificatului valabil de atestare a
pregatirii profesionale eliberat de agentiile Autoritatii Rutiere Romane, a
actelor ce dovedesc proprietatea asupra autovehiculului utilizat, precum si a
cazierului judiciar;
c) copiile licentelor de executie pe vehicul ale taxiurilor utilizate,
licente eliberate de agentia Autoritatii Rutiere Romane din judetul respectiv
sau din municipiul Bucuresti, pe baza licentei de transport, a exemplarului de
serviciu sau a licentei taxi, dupa caz. Licenta de executie pe vehicul se
elibereaza numai pentru autovehiculele inmatriculate in judetul pentru care
este valabila licenta de transport sau exemplarul de serviciu al acesteia.
Licenta de executie pe vehicul se elibereaza pe baza prezentarii urmatoarelor
documente:
- certificatul de agreere pentru utilizarea autovehiculului in regim de
taxi, eliberat de Registrul Auto Roman;
- copia certificatului de inmatriculare si a cartii de identitate a
autovehiculului;
- talonul anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectia tehnica
valabila;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor pentru riscurile ce cad in sarcina
operatorilor de transport si a taximetristilor independenti;
- asigurarea obligatorie de raspundere civila auto;
- dovada platii taxei catre Autoritatea Rutiera Romana;
d) dovada ca fiecare taximetrist este angajat al operatorului de transport
sau ca taximetristul independent este proprietarul taxiului, precum si ca
acestia detin certificatul de atestare a pregatirii profesionale eliberat de
agentia Autoritatii Rutiere Romane.
Art. 10
Autorizatia pentru transport de persoane sau bunuri in regim de taxi
eliberata operatorului de transport sau taximetristului independent este unica.
Pe baza acesteia, autoritatea administratiei publice locale poate elibera cate
o autorizatie taxi permanenta sau sezoniera, dupa caz, pentru fiecare licenta
de executie pe vehicul detinuta, care contine si numarul de ordine atribuit.
Art. 11
Autorizatia pentru transport de persoane sau bunuri in regim de taxi,
precum si autorizatia taxi au valabilitatea egala cu cea a licentei de
transport, respectiv cu licenta de executie pe vehicul, dupa caz.
Art. 12
(1) Autorizatia se primeste sub rezerva prezentarii la emitent, pana la
inceperea activitatii, a dovezii detinerii asigurarii pentru riscurile civile
la care clientii pot fi supusi in timpul transportului in ceea ce priveste
integritatea lor fizica sau a bunurilor, riscuri care cad in sarcina
operatorului de transport, conform legii.
(2) Prezentarea dovezii conditioneaza inceperea activitatii si, in aceste
conditii, daca termenul depaseste doua luni de la data emiterii autorizatiei,
emitentul poate decide suspendarea sau anularea acesteia.
Art. 13
In cadrul atributiilor de coordonare a activitatilor privind serviciile
publice, respectiv transportul in regim de taxi, autoritatile administratiei
publice locale sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, emit reglementari
referitoare la:
a) modul de desfasurare a transportului de persoane sau de bunuri pe
teritoriul localitatii respective, in conformitate cu reglementarile generale
in vigoare;
b) nivelul tarifelor aplicate, astfel cum sunt definite la art. 49 lit. c);
c) programele de lucru obligatorii;
d) interdictiile si restrictiile privind activitatea in regim de taxi;
e) locurile de asteptare sau de stationare a taxiurilor;
f) obligatiile operatorilor de transport si ale taximetristilor
independenti privind desfasurarea serviciului de interes public;
g) controlul activitatii taxiurilor pe traseu;
h) taxele si impozitele locale ce se impun;
i) norma privind gradul de asigurare a numarului de locuri de asteptare a
clientilor in raport cu numarul de autorizatii taxi emise.
Art. 14
(1) Activitatea de transport public local de persoane realizata in regim de
taxi trebuie dimensionata in raport cu gradul de satisfacere a transportului
public local de persoane realizat cu autobuze, troleibuze, microbuze, tramvaie
sau metrou, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiilor publice locale si ale municipiului
Bucuresti vor limita numarul maxim de autorizatii taxi permanente si sezoniere
dupa urmatoarele criterii:
a) gradul de satisfacere a transportului public local de persoane realizat
cu autobuze, troleibuze, microbuze, tramvaie sau metrou, dupa caz;
b) norma cuprinsa la art. 13 lit. i);
c) gradul de poluare;
d) cererea si oferta permanenta si sezoniera;
e) gradul de aglomeratie in trafic si altele.
(3) Numarul maxim de autorizatii taxi permanente si sezoniere, pentru
perioada acordata, se va stabili prin hotarare a consiliului local, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu consultarea asociatiilor.
(4) Dupa acordarea numarului maxim de autorizatii taxi permanente si
sezoniere stabilit, autoritatea administratiei publice locale, respectiv a
municipiului Bucuresti, nu va mai elibera nici o autorizatie taxi decat in
conditia vacantarii uneia dintre acestea.
(5) Distribuirea numarului de autorizatii taxi permanente pentru grupa
operatorilor de transport si pentru grupa taximetristilor independenti se va
realiza de catre autoritatile administratiei publice locale. Distribuirea
autorizatiilor taxi pentru taximetristii independenti se va realiza in
proportie de o treime din numarul total al autorizatiilor taxi permanente,
aceasta precedand distribuirea pentru grupa operatorilor de transport.
(6) In conditiile in care numarul de autorizatii taxi permanente,
repartizate conform prevederilor alin. (5), nu este acoperit de catre grupa
operatorilor de transport, respectiv de catre grupa taximetristilor
independenti, autoritatea administratiei publice locale va proceda, dupa caz,
astfel:
a) operatorilor de transport li se vor oferi autorizatiile taxi permanente
din cota taximetristilor independenti, in limita autorizatiilor taxi permanente
nesolicitate de acestia;
b) taximetristilor independenti li se vor oferi autorizatii taxi permanente
din cota operatorilor de transport, in limita autorizatiilor taxi permanente
nesolicitate de acestia.
(7) In conditiile in care numarul de autorizatii taxi permanente solicitate
pentru una dintre grupe este mai mare decat numarul de autorizatii stabilit
pentru grupa respectiva, autoritatea administratiei publice locale va organiza
licitatie publica pentru oferirea numarului de autorizatii stabilit. O
autorizatie taxi permanenta se acorda operatorului de transport sau
taximetristului independent pe o durata de 5 ani, timp in care acesta poate
detine autorizatia, cu intreruperi din cauze imputabile lui.
(8) In conditiile alin. (6), in care cererea de autorizatii taxi permanente
a unei grupe este mai mica decat numarul de autorizatii repartizate grupei,
autorizatiile permanente disponibile vor fi oferite solicitantilor celeilalte
grupe prin licitatie publica, pentru o durata de un an, perioada dupa care se
va proceda in conformitate cu prevederile alin. (6).
(9) Autoritatea administratiei publice locale nu va oferi unui operator de
transport in regim de taxi mai mult de 30% din autorizatiile taxi permanente
stabilite pentru grupa respectiva.
(10) Autorizatiile sezoniere vor fi acordate cu prioritate taximetristilor
independenti autorizati.
(11) In cazul in care un operator de transport sau un taximetrist
independent renunta sau i se anuleaza, din cauze imputabile, una dintre
autorizatiile taxi, autoritatea administratiei publice locale o va oferi
solicitantilor indreptatiti, inclusi in listele de asteptare facute publice,
conform prevederilor alin. (6) - (8).
(12) In conditiile in care posesorul autorizatiei taxi permanente
inlocuieste din motive justificate autovehiculul cu alt autovehicul agreat,
autorizatia taxi ramane valabila.
Art. 15
(1) Activitatea de dispecerat taxi poate fi executata numai de o persoana
juridica romana sau de catre un operator de transport in regim de taxi, denumit
in continuare operator dispecer, in baza licentei de executie eliberate de
Autoritatea Rutiera Romana, pe baza urmatoarelor documente:
a) dovada ca operatorul detine baza tehnico-materiala necesara, respectiv
sediul, dotarea si frecventa radio protejata pentru operatorii de transport si
taximetristii independenti deserviti;
b) autorizatia pentru reteaua de comunicatii independente eliberata de
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei;
c) dovada existentei contractelor privind dispecerizarea, realizate cu toti
operatorii de transport si taximetristii independenti deserviti;
d) lista statiilor de radio din dotarea taxiurilor, operatorilor de
transport si a taximetristilor independenti deserviti, cu seriile si codurile
de apel ale acestora;
e) documentele solicitate de agentiile Autoritatii Rutiere Romane in
legatura cu persoana desemnata sa conduca activitatea de dispecerat;
f) alte documente stabilite prin normele privind transportul rutier,
solicitate de agentiile Autoritatii Rutiere Romane.
(2) Operatorul dispecer detine un registru cu evidenta stricta a statiilor
radio de emisie-receptie din dotarea taxiurilor deservite, care cuprinde
elementele de identificare si durata de valabilitate a autorizatiei de
functionare a acestora.
Art. 16
Licenta de executie pentru activitatea de dispecerat poate fi retrasa de
catre emitent in urmatoarele cazuri:
a) dispeceratul deserveste taxiuri dotate cu statii radio a caror
provenienta legala nu poate fi dovedita;
b) dispeceratul deserveste operatori de transport in regim de taxi sau
taximetristi independenti, neautorizati;
c) dispeceratul deserveste autoturisme care realizeaza transporturi in
regim de inchiriere, carora le este interzisa folosirea statiilor radio de
emisie-receptie.
SECTIUNEA a 2-a
Executarea transporturilor in regim de taxi
Art. 17
Transportul in regim de taxi se poate executa numai la solicitarea
clientului si pe orice traseu deschis circulatiei publice.
Art. 18
In raport cu localitatea unde operatorul de transport sau taximetristul
independent este autorizat, acesta poate executa transportul in regim de taxi
in urmatoarele situatii:
a) de regula, in interiorul localitatii de autorizare, in trafic local;
b) ocazional, intre localitatea de autorizare si alte localitati sau puncte
de interes, in trafic interurban, numai la cererea expresa a clientului, cu
acordul taximetristului;
c) ocazional, intre localitatea de autorizare aflata intr-o zona
administrativ-teritoriala limitrofa cu una din frontiere si alte localitati
similare de peste frontiera, in trafic international de frontiera, daca
acordurile bilaterale permit aceasta. In acest caz licentele vor fi acordate in
conditiile executarii transporturilor publice internationale de persoane,
conform normelor privind transportul rutier, in vigoare.
Art. 19
Este interzis transportul persoanelor in regim de taxi pe trasee fixe,
prestabilite de taximetrist, care depasesc localitatea de autorizare.
Art. 20
(1) Taxiurile au acces in conditii egale si nediscriminatorii in locurile
de asteptare a clientilor, in limita locurilor vacante.
(2) Accesul in locurile de asteptare a clientilor poate fi gratuit sau
autoritatea administratiei publice locale poate institui o taxa generala,
platita de fiecare taxi autorizat.
(3) In lipsa locurilor de asteptare a clientilor, taxiurile pot stationa
numai in locurile permise pentru autovehicule.
Art. 21
(1) Orice persoana are acces egal si nediscriminatoriu in angajarea serviciilor
unui taxi aflat in pozitia Liber, stationar sau in miscare.
(2) Angajarea serviciilor unui taxi aflat in miscare in pozitia Liber se
poate realiza de catre client semnalizand vizibil.
(3) Angajarea serviciilor unui taxi se poate realiza telefonic prin
intermediul unui dispecerat al carui operator este detinator de licenta de
executie.
(4) Pentru angajarea sau realizarea transportului persoanelor cu handicap
locomotor, cu copii sub doi ani, al persoanelor bolnave sau aflate in
imposibilitatea de a se deplasa, taxiul poate opri si circula in regim special
in zone unde circulatia este restrictionata, fara a afecta siguranta celorlalti
participanti la trafic.
Art. 22
Se interzice transportul pe o singura cursa a mai mult de un client, astfel
cum acesta este definit la art. 6 lit. e).
Art. 23
(1) Timpul in care se desfasoara o cursa este cel cuprins intre momentul
inceperii cursei si momentul finalizarii acesteia.
(2) Momentul inceperii cursei este acela in care intre client si
taximetrist s-a convenit executarea acesteia si coincide cu momentul trecerii
de la pozitia Liber la pozitia Ocupat.
(3) Momentul finalizarii cursei taxiului este acela al eliberarii sale la
destinatie de catre client, care coincide cu trecerea de la pozitia Ocupat la
pozitia Liber, dupa emiterea bonului client de catre aparatul de taxat in
pozitia Plata.
(4) Daca taxiul nu se deplaseaza de la trecerea in pozitia Ocupat, aparatul
de taxat va trebui sa inceapa inregistrarea in regim de stationare la
dispozitia clientului, dupa afisarea tarifului de pornire.
Art. 24
In cazul angajarii taxiului printr-un dispecer, locul si momentul inceperii
cursei sunt locul si momentul preluarii clientului.
SECTIUNEA a 3-a
Executarea transportului de persoane in regim de inchiriere a
autoturismului
Art. 25
(1) Transportul de persoane in regim de inchiriere se executa de catre
operatorii de transport in conditiile existentei licentei de transport si a
licentelor de executie pe vehicul, eliberate in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare.
(2) In cazul autoturismului pus la dispozitie fara sofer, costurile
realizate cu carburantii, cu taxele de drum, de parcare sau de acces sunt in
sarcina clientului.
(3) Pentru executarea acestui transport, la bordul autoturismului trebuie
sa existe: licenta de executie pe vehicul, documentul fiscal cu regim special
valabil privind modul de plata a intregului transport, contractul incheiat
intre operator si client, asigurarea pentru vehicul si pentru client, precum si
certificatul de inmatriculare cu talonul avand inspectia periodica valabila.
(4) Este interzis a se executa transport in regim de taxi cu autoturisme
destinate transportului in regim de inchiriere; acestea nu trebuie sa aiba in
dotare aparate de taxat sau statii radio de emisie-receptie.
(5) Autoturismele trebuie sa aiba la vedere, pe parbriz si pe luneta, cate
un ecuson cu textul RENT A CAR, asigurat contra cost de catre agentia
Autoritatii Rutiere Romane o data cu acordarea licentei de executie pentru
vehicul.
(6) Operatorul este obligat sa asigure clientul pentru eventualele
accidente suferite de acesta in timpul transportului, pentru cauze imputabile
operatorului de transport.
SECTIUNEA a 4-a
Atestarea profesionala a taximetristilor
Art. 26
(1) Pentru a putea practica activitatea de taximetrist in transportul in
regim de taxi, conducatorul auto trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba permis de conducere categoria B valabil si o vechime de cel
putin 3 ani sau permis de conducere categoria C valabil si o vechime de cel
putin 2 ani;
b) sa detina certificat de atestare a pregatirii profesionale valabil;
c) sa faca dovada ca este angajat al operatorului de transport care detine
taxiul pe care il conduce sau ca este proprietarul mijlocului de transport
respectiv, in cazul taximetristului independent;
d) sa fie apt din punct de vedere medical si psihologic.
(2) Certificatul de atestare se elibereaza de catre agentia Autoritatii
Rutiere Romane pe raza careia conducatorul auto activeaza, in urma promovarii
unui test-grila.
(3) Pentru a sustine testul-grila conducatorul auto trebuie sa prezinte la
agentia Autoritatii Rutiere Romane urmatoarele documente:
a) dovada absolvirii unui curs de pregatire profesionala pentru practicarea
taximetriei, cu o durata de maximum 3 luni;
b) dovada platii in contul agentiei Autoritatii Rutiere Romane a taxei
privind testarea si costul certificatului de atestare a pregatirii
profesionale.
(4) Testul-grila, care este aprobat prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei, se considera promovat in cazul obtinerii
a cel putin 70% din punctajul maxim.
(5) In caz de nepromovare a testului-grila, conducatorul auto are dreptul
la o noua testare dupa maximum 15 zile, in conditiile respectarii prevederilor
alin. (3) lit. b).
(6) Dupa un al doilea test nepromovat conducatorul auto mai poate solicita
o noua testare numai dupa absolvirea unui nou curs de pregatire profesionala.
Art. 27
(1) Conditiile de pregatire profesionala a conducatorilor auto in vederea
obtinerii certificatului de atestare a pregatirii profesionale, necesar
practicarii activitatii de taximetrist se vor stabili de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Pregatirea profesionala va fi asigurata, de regula, in judetul
respectiv, printr-o unitate de scolarizare a conducatorilor auto, autorizata pe
baza unei programe de scolarizare, aprobata de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(3) Pentru a putea urma cursurile de pregatire profesionala, conducatorii
auto solicitanti vor prezenta urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) copie de pe permisul de conducere valabil;
c) cazierul judiciar;
d) copie de pe cartea de munca, daca exista;
e) copie de pe actul de identitate;
f) dovada ca este apt medical si psihologic pentru transportul de persoane;
g) adeverinta eliberata de Serviciul Politiei Rutiere, din care sa rezulte
ca in ultimul an nu a avut suspendat dreptul de a conduce un autovehicul si nu
a fost implicat in accidente rutiere;
h) dovada platii taxei de scolarizare, a taxei privind testul-grila si a
costului certificatului de atestare a pregatirii profesionale.
Art. 28
(1) Certificatul de atestare a pregatirii profesionale se elibereaza pentru
5 ani si poate fi prelungit pentru inca 3 ani.
(2) Certificatul de atestare a pregatirii profesionale este valabil cu
vizarea anuala gratuita si sustinerea testului-grila o data la 2 ani la agentia
Autoritatii Rutiere Romane, precum si cu dovada ca taximetristul este apt din
punct de vedere medical si psihologic.
(3) Neacordarea vizei anuale in termen poate fi contestata de taximetrist
la Autoritatea Rutiera Romana - sediul central. Contestatia se rezolva in
maximum 15 zile.
(4) Certificatul de atestare a pregatirii profesionale este valabil si in
alt judet, cu conditia preluarii evidentei si vizarii atestatului de catre
agentia Autoritatii Rutiere Romane din judetul unde va activa taximetristul.
Art. 29
(1) Certificatul de atestare a pregatirii profesionale se retine de catre
organele de control in drept daca se constata ca transportul s-a efectuat fara
aparatul de taxat in functiune sau cu aparat de taxat si/sau statie radio de
emisie-receptie a caror provenienta legala nu poate fi justificata, precum si
in alte cazuri stabilite de prezenta lege.
(2) Certificatul de atestare a pregatirii profesionale retinut, impreuna cu
o copie de pe documentul de constatare a cauzei care a determinat retinerea, se
depune la agentia Autoritatii Rutiere Romane, care va decide suspendarea sau
anularea acestuia, in termen de 3 zile de la retinere.
(3) Impotriva masurii de anulare a certificatului de atestare a pregatirii
profesionale conducatorul auto poate face contestatie la Autoritatea Rutiera
Romana - sediul central, care va solutiona cazul in maximum 30 de zile de la
data depunerii contestatiei. In cazul mentinerii masurii de anulare, acesta se
poate adresa instantei de judecata, potrivit legii.
(4) Regimul suspendarii sau anularii permisului de conducere se aplica si
certificatului de atestare a pregatirii profesionale.
CAP. 3
Autovehiculele taxi
Art. 30
(1) Pentru transportul de persoane sau transportul de bunuri in regim de
taxi vor fi agreate de catre Registrul Auto Roman ca taxiuri numai autoturisme
si, respectiv, autovehicule care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt dotate cu aparat de taxat cu aprobare de model si verificate de
Biroul Roman de Metrologie Legala, in stare de functionare, si avizate conform
prevederilor prezentei legi si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicata;
b) sunt dotate legal cu statii radio de emisie-receptie si alarma sofer, in
stare de functionare; dotarea cu statii radio de emisie-receptie este optionala
pentru taximetristii independenti care detin autorizatii taxi sezoniere;
c) sunt dotate cu lampa taxi in stare de functionare, conform prevederilor
prezentei legi, omologata de catre Registrul Auto Roman;
d) aparatul de taxat intra in functiune doar in momentul in care a fost
activat de dispozitivul de comanda fixat in una dintre pozitiile de operare
autorizate;
e) autoturismul, respectiv autovehiculul, are insemnele, inscrisurile, elementele
de culoare ale caroseriei si dotarile stabilite conform prevederilor prezentei
legi.
(2) Pentru taxiul destinat transportului de persoane trebuie ca
autoturismul agreat sa fie dotat cu portiere de acces si evacuare in dreptul
fiecarei banchete sau scaun pentru clienti, dupa caz, precum si cu spatiu
corespunzator transportului bagajelor de mana si nu poate transporta mai mult
de 4 persoane in afara conducatorului auto.
(3) Pentru taxiul destinat transportului de bunuri, autovehiculul, cu sau fara
remorca, trebuie sa fie destinat in exclusivitate transportului de bunuri.
(4) Alte categorii de autovehicule sunt interzise a fi agreate pentru
transportul de persoane sau bunuri in regim de taxi.
Art. 31
(1) Taxiul trebuie sa ofere in exterior prin insemne, inscrisuri, elemente
de caroserie de culoare stabilita si dotari, vizibile de la distanta,
informatii privind tarifele de transport aplicate, necesare atat clientului
potential, cat si organelor de control si supraveghere autorizate.
(2) Linia mediana orizontala a caroseriei, de regula sub nivelul geamului,
va fi marcata pe partile laterale de o banda dubla de carouri tip sah, de
culori alternative alb si negru, de dimensiuni 3 x 3 cm la autoturisme si 5 x 5
cm la celelalte vehicule.
(3) In cazul taxiurilor cu autorizatie taxi permanenta, cel putin deasupra
benzii duble tip sah caroseria va avea obligatoriu culoarea stabilita prin
hotarare a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, cu consultarea asociatiilor.
(4) Pe portierele din spate se va aplica vizibil un indicator marcat,
detasabil, care sa reprezinte numarul de autorizatie taxi atribuit operatorului
de transport de catre autoritatea administratiei publice a localitatii de
autorizare, data expirarii acesteia, precum si localitatea de autorizare.
Modelul indicatorului marcat detasabil si al sistemului de prindere a acestuia
este stabilit de autoritatea administratiei publice locale. Indicatorul marcat
detasabil se monteaza si se demonteaza de catre o persoana desemnata de
autoritatea administratiei publice locale. Indicatorul marcat detasabil se
aplica pentru intreaga perioada de valabilitate a autorizatiei taxi.
(5) Dotarea exterioara a taxiului consta intr-o lampa taxi, de culoare
galbena, cu inscrisul TAXI pe fata si spate, aprinsa permanent in timpul
programului de lucru si care contine doua lampi suplimentare, de culori
diferite, a caror semnificatie, vazute din fata, este urmatoarea:
a) in stanga, o lampa de culoare rosie care, atunci cand este aprinsa,
indica pozitia Ocupat a taxiului, respectiv exista comanda client si prestatia
se tarifeaza;
b) in dreapta, o lampa de culoare verde care, atunci cand este aprinsa,
indica pozitia Liber a taxiului, respectiv nu exista comanda client.
(6) In cazul taxiurilor apartinand operatorilor de transport in regim de
taxi, persoane juridice, lampa taxi poate fi astfel dimensionata incat pe
partile laterale ale lampii taxi sa se poata inscrie vizibil datele de
identificare a operatorului de transport si numarul de apel telefonic al
operatorului dispecer care il deserveste.
(7) Modelul lampii taxi va fi omologat de Registrul Auto Roman.
Art. 32
Indicatiile lampii taxi trebuie sa aiba corespondent, vizibil pentru
client, in afisajul client al aparatului de taxat.
Art. 33
Pozitiile de operare autorizate ale taxiului sunt urmatoarele:
a) pozitia Liber - este aprinsa permanent lampa de culoare verde din lampa
taxi. In aceasta pozitie vor fi sterse si resetate la zero toate indicatiile de
pret ale ultimei calatorii de pe afisajul client;
b) pozitia Ocupat - este aprinsa permanent lampa de culoare rosie din lampa
taxi;
c) pozitia Plata - la trecerea in aceasta pozitie se stinge lampa rosie, se
aprinde lampa verde, iar afisajul client indica suma finala ce trebuie platita
de client. Din pozitia Plata nu se poate trece in pozitia Ocupat sau Liber
decat dupa emiterea bonului client de aparatul de taxat;
d) pozitia Masurare - se aplica in sistemul dublu de tarifare
distanta-timp, in care cantitatile masurate parcurse se afiseaza.
Art. 34
In cazul in care taxiul este folosit de operatorul de transport sau de
taximetrist in alte scopuri decat transportul in regim de taxi, se instituie
pozitia de operare Privat, caz in care aparatul de taxat este scos din
functiune. In pozitia Privat lampa taxi va fi scoasa de pe cupola.
Art. 35
(1) Taxiul trebuie sa aiba afisate pe portierele din fata valoarea
tarifelor pe kilometru si pe ora si tariful de pornire, astfel incat acestea sa
fie vizibile de la 5 metri.
(2) Taxiul trebuie sa aiba afisat in interior, la loc vizibil, un ecuson
cuprinzand numele si fotografia conducatorului auto.
Art. 36
(1) Un taxi poate avea ca dotare, pe langa statia radio de emisie-receptie,
un dispozitiv GPS de monitorizare si apel.
(2) Un taxi poate avea dotari optionale, cum ar fi: dispozitivul de
inregistrare a precizarilor facute de client, perete despartitor intre
conducatorul auto si clienti, climatizator, cititor de carduri, precum si
altele.
Art. 37
(1) Pe toata durata activitatii taxiurile pot fi supuse controlului in ceea
ce priveste respectarea prevederilor prezentei legi de catre reprezentantii
organelor de control autorizate, respectiv:
a) administratia publica locala;
b) organele fiscale locale si judetene;
c) organele de specialitate din Ministerul Finantelor Publice, precum si
din unitatile sale teritoriale;
d) Autoritatea Rutiera Romana;
e) Biroul Roman de Metrologie Legala;
f) structurile politiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al
Politiei Romane;
g) Registrul Auto Roman;
h) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
(2) In traficul rutier controlul autovehiculelor se va efectua de catre reprezentantii
autoritatilor mentionate la alin. (1), numai impreuna cu politia rutiera.
(3) Principalele obiective ale controlului efectuat asupra taxiurilor sunt
cele stabilite de reglementarile specifice, emise de organismele prevazute la
alin. (1), precum si urmatoarele:
a) controlul existentei si valabilitatii exemplarului de serviciu al
autorizatiei la bordul taxiului;
b) controlul functionarii aparatului de taxat si al integritatii
sigiliilor;
c) controlul corespondentei dintre indicatiile furnizate in exterior de
lampa taxi si indicatiile si inregistrarile aparatului de taxat;
d) controlul respectarii prevederilor privind aplicarea tarifelor si a
nivelului acestora;
e) cand a fost descarcat in memorie ultimul raport fiscal de inchidere
zilnica sau ultimul bon client;
f) daca clientii primesc bonul client si daca continutul acestuia este
conform cu prevederile legii;
g) preluarea spre analiza si control a datelor din memoria fiscala.
(4) Controlul efectuat in conditiile alin. (1), in timpul deplasarii
taxiului in pozitia Ocupat, se efectueaza, de regula, in cazul de flagrant.
CAP. 4
Aparatul de taxat
Art. 38
Aparatul de taxat trebuie sa indeplineasca toate conditiile si functiile
prevazute de normele legale in vigoare.
Art. 39
Functiile interzise aparatelor de taxat sunt cele prevazute in normele
legale in vigoare, precum si urmatoarele functii:
a) inregistrarea tarifelor doar valoric, fara identificarea felului
serviciului tarifat;
b) functionarea aparatului in conditiile deconectarii dispozitivelor de
imprimare si afisaj client, a memoriei electronice fiscale si a lampii taxi;
c) modificarea tarifelor sau a cotei T.V.A. inainte de obtinerea raportului
fiscal de golire zilnica;
d) modificari ale ceasului de timp real, altele decat trecerea de la ora de
vara la ora de iarna si invers sau variatii mai mari de +/- 10 minute.
Art. 40
Aparatul de taxat trebuie sa se blocheze automat in conditiile prevazute de
normele legale in vigoare, precum si in urmatoarele conditii:
a) nu este conectat sistemul de imprimare, afisajul client sau lampa taxi;
b) capacitatea de inmagazinare a memoriei electronice fiscale s-a epuizat;
c) daca dupa 24 de ore de la emiterea ultimului raport fiscal de inchidere
zilnica se incearca tiparirea primului bon client fara emiterea automata a
raportului fiscal de inchidere zilnica pentru perioada respectiva;
d) daca la incarcarea memoriei dedicate bonurilor client sau inainte de
inchiderea fiscala zilnica nu se emite automat rola jurnal ce va contine
copiile bonurilor client din ziua respectiva.
Art. 41
Conditiile minimale tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca in
functionarea lor aparatele de taxat sunt cele prevazute in normele legale in
vigoare, precum si urmatoarele conditii:
a) sa furnizeze informatii reale si autentice privind serviciile de
transport in regim de taxi efectuate la nivelul unei perioade de lucru de 24 de
ore si pe o perioada mai lunga, prin citirea memoriei fiscale;
b) sa asigure, prin intermediul tastaturii, al imprimantei sau al cheii
electronice, accesul la datele privind serviciile prestate;
c) sa asigure posibilitatea de a controla suma de control a programului,
buna functionare a memoriei electronice fiscale si a functiilor asociate;
d) sa asigure accesul la regimul de lucru programare, numai dupa
indepartarea sigiliului fiscal aplicat aparatului de taxat;
e) sa asigure prin programare posibilitatea de a lucra cu doua tarife,
tarif de zi si tarif de noapte, in transportul de persoane. Tariful de zi se
percepe intre orele 6,00 - 22,00, iar tariful de noapte intre orele 22,00 -
6,00;
f) sa asigure automat, prin program, decizia de schimbare a orei de vara si
a orei de iarna, precum si a anilor bisecti;
g) sa asigure ca viteza de comutare limita sa fie de 10 km pe ora;
h) sa tipareasca bonul client cu datele de pe afisajul client si sa stearga
automat aceste date o data cu trecerea din pozitia Plata;
i) sa tipareasca raportul soferului, raportul fiscal de inchidere zilnica,
raportul memoriei fiscale sau sa permita citirea inregistrarilor din memoria
electronica fiscala prin intermediul cheii electronice;
j) sa introduca in memoria fiscala datele prevazute de normele legale in
vigoare, precum si urmatoarele date:
- numarul de inmatriculare a autovehiculului taxi;
- numarul aprobarii metrologice de model a aparatului de taxat;
- setul de tarife de lucru si modificarile lor;
- coeficientul aparatului de taxat K;
- numarul si data fiecarui raport de inchidere zilnica, care va cuprinde
minimum urmatoarele informatii: parcursul total (km), parcursul total cu
calatori (km), valoarea totala incasata, valoarea T.V.A., numarul fiecarei
curse efectuate;
- numarul de telefon si fax al operatorului de transport;
- numarul de inmatriculare a vehiculului;
- data, ora si minutul introducerii in exploatare;
- componentele antetului;
k) sa functioneze normal la temperaturi cuprinse intre -30 grade C si +55
grade C.
Art. 42
Bonul client trebuie sa contina elementele precizate in normele legale in
vigoare, precum si urmatoarele elemente:
- numarul de telefon si fax al operatorului de transport;
- numarul bonului client, data si ora;
- codul fiscal al operatorului de transport;
- numarul cursei;
- numele taximetristului;
- numarul de inmatriculare a autovehiculului taxi si numarul autorizatiei
taxi;
- numarul aprobarii metrologice de model al aparatului de taxat;
- tariful de pornire;
- tariful pe kilometru parcurs;
- distanta parcursa si valoarea;
- tariful pe ora/minut de stationare;
- durata stationarii si valoarea;
- tariful orar pentru incarcare/descarcare, daca este cazul;
- durata prestatiei pentru incarcare/descarcare, daca este cazul;
- costul total al serviciului;
- valoarea si cota T.V.A. aferente.
Art. 43
Este interzisa efectuarea unui transport in regim de taxi cu aparatul de
taxat defect, cu lampa taxi scoasa din functiune sau fara eliberarea bonului
client respectiv la finalul cursei.
Art. 44
(1) Producatorul sau, dupa caz, importatorul de aparate de taxat furnizeaza
o data cu aparatul dotarea tehnica si procedeul tehnic sau programul dupa care
se realizeaza tarifarea si se pot obtine informatiile continute in memoria
electronica fiscala.
(2) Perioada de garantie este de minimum un an.
Art. 45
(1) Aplicarea sau inlaturarea sigiliului fiscal al aparatului de taxat,
precum si introducerea programului privind modul de tarifare si tarifele se
realizeaza numai de catre reprezentantul autorizat, conform Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata.
(2) Filiala judeteana a Biroului Roman de Metrologie Legala, prin
reprezentantul sau autorizat, verifica si testeaza aparatul de taxat si aplica
sigiliul de protectie si sigiliul metrologic dupa montarea sa pe taxi, ocazie
cu care elibereaza buletinul metrologic.
(3) Unitatea service autorizata instaleaza aparatele de taxat pe taxi,
introduce, testeaza si verifica programele de lucru necesare. In caz de
interventie asupra aparatului de taxat, unitatea service are dreptul sa
inlature si sa aplice sigiliul de protectie.
Art. 46
In situatia functionarii taxiului cu mai multi soferi alternativ, in cadrul
unui program zilnic de lucru, fiecare sofer incepe activitatea prin accesarea
identitatii sale in programul aparatului de taxat, prin introducerea unei chei
electronice, prin intermediul careia se poate executa si controlul asupra
activitatii depuse de acesta.
CAP. 5
Tarife privind transportul in regim de taxi
Art. 47
Evaluarea costului transportului in regim de taxi poate fi realizata in una
dintre urmatoarele modalitati:
a) in functie de distanta parcursa;
b) in functie de timpul cronometrat consumat;
c) in functie de distanta si timpul realizate pe cursa in cazul unor
transporturi de bunuri.
Art. 48
Costul total al unui transport in regim de taxi se compune, de regula, din
urmatoarele elemente:
1. In cazul transportului de persoane:
a) tariful de pornire;
b) costul total privind distanta parcursa, calculat automat in functie de
tariful pe kilometru programat;
c) costul total privind timpul consumat in stationari la dispozitia
clientului, la care se adauga timpul consumat in parcurgerea unor distante cu
viteza sub viteza de comutare de 10 km/ora, calculat automat in functie de
tariful pe timp programat.
2. In cazul transportului de bunuri sunt posibile doua variante:
a) aplicabila, de regula, la toate taxiurile respective, la care costul
total calculat la pct. 1 se suplimenteaza, daca este cazul, cu costul privind
prestatia efectuata de taximetrist, manual sau mecanizat, in activitatea de
incarcare/descarcare a bunurilor transportate. Acest cost suplimentar se
introduce de catre taximetristi prin tastarea numerica programabila existenta,
in functie de tariful pentru incarcare/descarcare stabilit, si se adauga prin
actionarea tastaturii respective;
b) aplicabila optional pentru taxiuri a caror capacitate de transport
totala maxima autorizata depaseste o tona, pentru care se poate folosi tariful
dublu, distanta-timp, simultan, la al carui cost se suplimenteaza costul total
privind prestatia efectuata de taximetrist in activitatea de
incarcare/descarcare, daca este cazul, calculata conform prevederilor lit. a).
Art. 49
Regulile generale privind modul de stabilire a tarifelor sunt urmatoarele:
a) tariful pe distanta, lei/km, si tariful pe timp, lei/ora, se stabilesc
in functie de caracteristicile tehnice si de capacitatea de transport maxima
autorizata ale autovehiculelor respective. In cazul taxiurilor pentru
transportul persoanelor se va tine seama si de nivelul confortului oferit;
b) costul transportului nu este conditionat de numarul persoanelor sau de
cantitatea de bunuri transportate, atata timp cat acestea nu depasesc
capacitatea de transport autorizata a taxiului;
c) nivelul tarifelor excesive si de ruinare, asa cum sunt ele definite la
art. 6 lit. f) din Legea concurentei nr. 21/1996, pe distanta si timp,
stabilite prin hotarari ale autoritatii administratiei publice locale sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, cu consultarea filialelor locale ale
asociatiilor definite la art. 54;
d) pentru circulatia in afara localitatii autorizate, tariful pe distanta
poate fi cu maximum 80% mai mare decat tariful aplicat in localitate, daca
clientul nu utilizeaza taxiul pe parcursul de intoarcere;
e) in cazul localitatilor mari si foarte mari si in mod special al celor in
componenta carora intra si suburbii, consiliile locale pot stabili niveluri
tarifare diferentiate intre zonele centrale si zonele de margine;
f) in stabilirea tarifului pe distanta si tarifului pe timp pentru fiecare
taxi se va tine cont de urmatoarea relatie: raportul dintre tariful pe timp,
exprimat in lei/h, si tariful pe distanta, exprimat in lei/km, trebuie sa fie
egal cu 10, care este valoarea limita a vitezei de comutare, exprimata in km/h;
g) in cazul evaluarii pe afisajul client a costului calatoriei in functie
de distanta, pentru toate categoriile de tarife, dupa trecerea in pozitia
Ocupat afisarea tarifului de pornire este prima modificare a indicatorului,
urmatoarea avand loc dupa parcurgerea unei distante initiale de 400 de metri.
Modificarile ulterioare ale indicatorului trebuie sa aiba loc din 200 in 200 de
metri, interval definit ca distanta ulterioara;
h) in cazul evaluarii pe afisajul client a costului calatoriei in functie
de timp, pentru toate categoriile de tarife, dupa trecerea in pozitia Ocupat
afisarea tarifului de pornire este prima modificare a indicatorului care are
loc dupa o perioada initiala insumand 72 de secunde stationare sau circulatie
sub viteza de comutare. Modificarile ulterioare ale indicatorului trebuie sa
aiba loc din 36 in 36 de secunde, interval definit ca timp ulterior;
i) in stabilirea distantelor si timpilor prevazuti la lit. g) si h) trebuie
respectata urmatoarea relatie: raportul dintre distanta initiala si distanta
ulterioara trebuie sa fie egal cu raportul dintre timpul initial si timpul
ulterior;
j) in cazul tarifarii duble simultane, in pozitia Masurare, aplicand
tariful pe ora si tariful pe kilometru in cadrul transportului de bunuri in
regim de taxi, costul prestatiei creste simultan pe baza distantei parcurse si
a timpului consumat. In acest caz tariful aplicat este tarif unic pe intreaga
cursa, din momentul trecerii taximetrului din pozitia de operare Liber in
pozitia Ocupat si pana in momentul revenirii in pozitia initiala Liber.
Tarifarea dubla se poate aplica, de regula, pentru autovehicule cu capacitate
de transport mai mare, la care timpul in stationare la dispozitia clientului
este cel putin de doua ori mai mare decat timpul in circulatie;
k) tariful de pornire nu poate depasi valoric tariful pe kilometru aplicat;
l) tariful pentru incarcare/descarcare poate fi compus din tariful pentru
operatiunile de incarcare/descarcare, mecanice sau manuale, si operatiunile de
manipulare a bunurilor de catre taximetristi sau de catre manipulanti, angajati
ai operatorului de transport. Lucrarile mecanizate de incarcare/descarcare
trebuie sa aiba un tarif prestabilit pe operatiune, iar tariful pentru
operatiunile manuale se convine inainte de executare cu clientul, pe baza unui
tarif orar prestabilit. Intregul cost al incarcarii/descarcarii si manipularii
bunurilor, daca acestea sunt executate de catre angajatii operatorului de
transport, se regaseste in bonul client pe care acesta il plateste la
inchiderea prestatiei;
m) comutarea inregistrarii costului pe distanta in inregistrarea costului
pe timp sau invers se realizeaza la trecerea de la viteza de circulatie la
valori sub limita vitezei de comutare ori la oprire, respectiv de la starea de
oprire sau de la viteza sub limita vitezei de comutare la viteza de circulatie,
dupa caz.
Art. 50
Daca in derularea cursei, conform indicatiilor afisajului client, se
constata incetarea inregistrarii valorilor in modulul fiscal, taximetristul va
solicita clientului plata serviciului in limita valorii afisate de aparatul de
taxat.
Art. 51
Corectarea indicatiilor ceasului electronic se poate realiza in limita a
maximum +/- 3 minute, cumulat la nivelul unei luni.
CAP. 6
Obligatiile operatorului de transport, ale taximetristului si ale
clientului cu privire la desfasurarea operatiunii de transport in regim de taxi
Art. 52
In vederea realizarii transportului de persoane sau bunuri in regim de
taxi, in conditii de siguranta, calitate si legalitate, operatorul de
transport, taximetristul si clientul trebuie sa respecte urmatoarele obligatii:
A. Obligatiile operatorului de transport sau ale taximetristului
independent, dupa caz:
a) sa asigure executarea serviciilor de transport in regim de taxi in
conditii de legalitate, siguranta si calitate;
b) sa nu execute alte categorii de transporturi publice decat in regim de
taxi, cu taxiuri autorizate si avand insemnele de identificare proprii;
c) sa angajeze ca taximetristi numai conducatori auto care detin
certificate de atestare a pregatirii profesionale si corespund Standardului
ocupational al taximetristului;
d) sa asigure dispecerizarea activitatii si posibilitatea monitorizarii
pozitiei taxiurilor in activitate;
e) sa asigure clientului si celorlalte persoane beneficiul asigurarii lor
sau a bunurilor acestora pe toata durata transportului, chiar daca
taximetristul nu a eliberat bonul client;
f) sa asigure posibilitatea ca taximetristul sa poata transmite la
societate orice informatie referitoare la intreruperea efectuarii unei curse
sau alte evenimente referitoare la siguranta transportului sau a sa personala;
g) sa anunte autoritatea de politie, fiscala, de metrologie si agentia
service de care depinde, in caz de furt sau disparitie, in orice mod, a
aparatului de taxat sau a statiei radio de emisie-receptie de pe taxi;
h) sa instiinteze in scris asociatia din care face parte taximetristul in
legatura cu intreruperea contractului individual de munca sau cu sanctiunile
aplicate acestuia pentru abateri disciplinare;
i) sa prezinte in termen aparatul de taxat la verificarea metrologica
periodica.
B. Obligatiile taximetristului:
a) sa aiba un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul,
respectand conduita de buna practica, conform prevederilor din Cartea
taximetristului;
b) sa respecte solicitarile legale ale clientului;
c) sa opreasca pe traseu, la semnul clientului, cand se afla in pozitia de
operare Liber, cu exceptia cazului cand se deplaseaza sa preia un client la
comanda dispecerului sau conditiile de trafic nu permit aceasta manevra;
d) sa elibereze bonuri client la finalul cursei, pe baza carora va incasa
contravaloarea prestatiei efectuate;
e) sa nu pretinda ca plata pentru prestatia efectuata decat suma prevazuta
pe bonul client;
f) sa nu implice taxiul in mod deliberat, direct sau indirect, in
activitati cu caracter infractional sau alte acte antisociale;
g) sa anunte organele de politie in cel mai scurt timp si cu prioritate
despre orice eveniment grav la care a participat sau a fost martor;
h) sa asigure protectie clientului cat timp acesta se gaseste in taxi;
i) sa transporte clientul la destinatie pe traseul optim sau pe traseul
solicitat de acesta;
j) sa nu incarce taxiul peste capacitatea sau gabaritul de transport
autorizat;
k) in cazul transportului de persoane, sa transporte bagajele clientilor in
limitele spatiului destinat pentru acestea, fara perceperea de tarife
suplimentare;
l) sa prezinte informatiile cerute sau sa faciliteze accesul organelor de
control imputernicite la aparatul de taxat, pentru verificare;
m) sa nu transporte bagaje sau bunuri care sa nu permita inchiderea
portbagajului, portierelor si a geamurilor;
n) sa nu angajeze transportul unui client aflat in stare avansata de
ebrietate sau aflat in stare de a dezvolta o situatie conflictuala;
o) sa nu execute activitatea de transport in regim de taxi fara a avea
sigiliile corespunzatoare la aparatul de taxat;
p) sa nu transporte clienti pe bancheta din fata decat in cazul cand pe
bancheta din spate nu mai este loc;
r) sa nu execute activitate de transport in regim de taxi fara a avea
aparatul de taxat si lampa taxi in functiune pentru pozitia de operare
respectiva;
s) sa poata prezenta la control, in timpul activitatii, urmatoarele
documente:
- permisul de conducere;
- certificatul de atestare a pregatirii profesionale;
- autorizatia taxi;
- licenta de executie pentru vehicul;
- certificatul de inmatriculare cu inspectia periodica valabila;
- asigurarea pentru persoane si bagajul acestora;
t) sa poarte obligatoriu centura de siguranta cand circula fara client, in restul
cazurilor portul centurii fiind optional.
C. Obligatiile clientului:
a) sa solicite, sa preia si sa pastreze bonul client la coborarea din taxi;
b) sa nu plateasca serviciile pe care i le-a realizat taximetristul, decat
in limita sumei totale prevazute in bonul client;
c) sa nu provoace sau sa nu dezvolte stari conflictuale cu taximetristul in
timpul desfasurarii cursei respective;
d) sa nu oblige sau sa nu impuna, sub orice modalitate, taximetristului sa
execute transporturi prevazute la lit. B.f);
e) sa acorde sprijin taximetristului in cazul agresarii acestuia in timpul
efectuarii transportului si sa anunte imediat organele de politie in legatura
cu aceste evenimente;
f) sa sesizeze primaria localitatii de autorizare si filiala judeteana a
Oficiului de Protectie a Consumatorilor, dupa caz, in legatura cu practici
neconforme ale taximetristului sau care au creat prejudicii ori rabat de la
calitatea serviciilor;
g) sa nu ocupe scaunul de langa taximetrist daca exista loc disponibil pe
bancheta din spate.
Art. 53
In situatii critice justificate taximetristul poate transmite apel de
urgenta prin mijloacele specifice de comunicare aflate in dotarea
autovehiculului taxi. Serviciile specializate de interventie rapida vor actiona
in regim de urgenta, pe baza localizarii realizate prin sistemul national unic
pentru apeluri de urgenta.
Art. 54
(1) Reprezentarea si protectia intereselor profesionale ale operatorilor de
transport si ale taximetristilor independenti se realizeaza prin camerele
taximetristilor si asociatiile profesionale reprezentative, constituite conform
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, denumite
asociatii in prezenta lege.
(2) Asociatiile asigura reprezentarea intereselor profesionale ale
taximetristilor in relatiile cu autoritatile administratiei publice, cu alte
autoritati si cu organisme interne si internationale.
(3) Asociatiile participa, cu caracter consultativ, la intocmirea de catre
autoritatile administratiei publice a reglementarilor de organizare a
serviciului de interes public de transport in regim de taxi si in regim de
inchiriere.
(4) Asociatiile promoveaza, impreuna cu Consiliul pentru Standarde
Ocupationale si Atestare, Standardul ocupational al taximetristului, pe baza
caruia vor elabora Cartea taximetristului, ghid de buna practica a profesiei
respective.
CAP. 7
Sanctiuni si contraventii
Art. 55
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art. 19, art. 52 lit. A.i), lit. B.a), c), e),
g), h), j), l), m), n), p) si s) si ale art. 67 alin. (1);
- nerespectarea prevederilor art. 30 alin. (4), art. 34 si 35;
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (4), art. 52 lit. A.b) si c);
- nerespectarea prevederilor art. 43, mai putin cele privitoare la
eliberarea bonului client, si ale art. 52 lit. B.o) si r);
- nerespectarea prevederilor art. 45;
c) cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei:
- nerespectarea prevederilor art. 52 lit. A.a) si e);
- nerespectarea prevederilor art. 52 lit. B.f);
- nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) si ale art. 49;
d) cu amenda de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei nerespectarea
prevederilor art. 7, art. 15 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1).
Art. 56
(1) Pe langa sanctiunile prevazute la art. 55 se dispune si suspendarea sau
anularea autorizatiei taxi in urmatoarele situatii:
a) suspendarea autorizatiei taxi pentru o perioada cuprinsa intre 1 - 3
luni in urmatoarele cazuri:
- cand una dintre conditiile acordarii autorizatiei taxi nu mai este
indeplinita;
- cand perioada de valabilitate a autorizatiei taxi a expirat cu mai mult
de 10 zile;
- la a doua sanctiune privind incalcarea prevederilor art. 52 lit. B.r);
b) anularea autorizatiei taxi in urmatoarele cazuri:
- cand se anuleaza licenta de transport, exemplarul de serviciu al acesteia
sau licenta de executie pe vehicul, din cauze imputabile;
- la a treia suspendare a autorizatiei taxi in decurs de 2 ani consecutivi;
- cand se constata ca taxiul este dotat cu aparat de taxat sau statie radio
de emisie-receptie a caror provenienta legala nu poate fi dovedita;
- cand organele fiscale autorizate constata abateri repetate in ceea ce
priveste utilizarea defectuoasa a aparatului de taxat in scopul evaziunii
fiscale;
- in cazul implicarii taxiului in actiuni prevazute la art. 52 lit. B.f).
(2) Indicatorul marcat detasabil al taxiului se demonteaza de pe acesta de
persoana desemnata de administratia publica locala, o data cu aplicarea
sanctiunii de suspendare sau anulare a autorizatiei taxi, si nu va fi remontat
decat in cazul ridicarii sanctiunii respective.
Art. 57
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, astfel cum a
fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 58
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, dupa caz, de
reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor prevazute la art. 37 alin. (1).
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59
(1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, republicata, pana la data de 1 ianuarie 2004 toti operatorii de
transport in regim de taxi si taximetristii independenti vor finaliza dotarea
si pregatirea taxiurilor in vederea autorizarii, conform prevederilor art. 30
alin. (1) si art. 31.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi autoritatile
administratiei publice locale, impreuna cu reprezentanti ai directiilor
generale ale finantelor publice judetene sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti, precum si ai asociatiilor, vor intocmi, de comun acord, programe de
dotare esalonata trimestrial, pana la data de 1 ianuarie 2004, a taxiurilor
autorizate cu aparate de taxat, lampi taxi si statii radio de emisie-receptie,
conform prezentei legi. In functie de aceste esalonari se vor stabili termenele
de valabilitate a autorizatiilor prevazute la art. 62 alin. (2).
Art. 60
Dispozitiile art. 4 alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, republicata, se vor aplica corespunzator si in cazul lampilor taxi si
statiilor radio de emisie-receptie.
Art. 61
Comisia de avizare a distributiei si utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale va autoriza distribuitorii care trebuie sa indeplineasca
suplimentar urmatoarele conditii:
a) sa aiba reprezentanti legali in judete si in municipiul Bucuresti pentru
distributia si service-ul aparatelor de taxat si sa asigure piesele de schimb
pentru perioada de garantie si postgarantie pe perioada normala de functionare
a aparatelor, conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat
in active corporale si necorporale, cu modificarile ulterioare;
b) reprezentantii legali de service ai distribuitorilor trebuie sa fie
dotati cu aparatura necesara programarii si testarii functionarii
echipamentelor respective.
Art. 62
(1) In termen de 3 luni de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, autoritatile administratiilor publice locale isi
vor reactualiza propriile regulamente privind activitatea de transport in regim
de taxi, in conformitate cu prevederile prezentei legi. In acelasi termen
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Industriei si Resurselor si Ministerul
Administratiei Publice vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei
legi sau isi vor modifica normele existente, dupa caz.
(2) In cadrul termenului prevazut la alin. (1) vor fi verificate toate
autorizatiile taxi emise pentru operatori si taximetristi independenti si vor
fi prelungite temporar, pana la 31 decembrie 2003, acelea care corespund
prevederilor legale ale autoritatilor administratiilor publice locale in ceea
ce priveste autorizarea.
Art. 63
(1) Atestatele pregatirii profesionale ale taximetristilor existente la
data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt valabile pana la data de 31
decembrie 2003.
(2) Aparatele de taxat si statiile radio din dotarea taxiurilor, care nu
corespund prevederilor prezentei legi, vor primi, pana la schimbarea acestora,
aviz temporar de functionare pana la 31 decembrie 2003, in conditiile prevazute
la art. 59 alin. (2). Pana la aceasta data se va asigura tarifarea pe baza
aparatului de taxat existent si evidenta integrala a incasarilor zilnice pe
baza de chitanta.
Art. 64
Aparatele de taxat vor fi avizate de Comisia de avizare a distributiei si
utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, in baza omologarii tehnice
a taximetrului, efectuata de Biroul Roman de Metrologie Legala, a avizului
tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat
electronic fiscal, emis de persoana juridica notificata in acest sens de catre
Ministerul Industriei si Resurselor, precum si in baza celorlalte documente
prevazute de normele legale in vigoare.
Art. 65
Raspunderea operatorului de transport in regim de taxi sau a
taximetristului independent pentru daunele produse clientilor in timpul
transportului din vina sa este integrala si se acopera pe baza asigurarii de
raspundere civila.
Art. 66
Autoritatea administratiei publice locale sau filiala judeteana a
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor are obligatia ca, in
maximum 3 zile de la primirea sesizarii clientului, conform art. 52 lit. C.f),
sa analizeze, sa ia masurile ce se impun sau, dupa caz, sa sesizeze organul de
politie, agentia Autoritatii Rutiere Romane, directia finantelor publice,
Biroul Roman de Metrologie Legala, dupa caz, pentru ca acestea sa aplice
masurile ce se impun in termen de maximum 15 zile, termen in care clientul va
primi si raspunsul cuvenit.
Art. 67
(1) Orice inscrisuri sau simboluri aplicate pe partea exterioara a
taxiului, care reprezinta publicitate pentru terti, nu se pot mentine sau
realiza fara avizul administratiei publice locale si nu vor fi admise daca
afecteaza inscrisurile si insemnele de pe taxi prevazute de lege.
(2) In cazul taxiurilor Registrul Auto Roman nu va elibera certificatul de
agreare, daca acestea nu au geamuri transparente sau le au acoperite cu
inscrisuri, colante ori alte dotari, care atenueaza vizibilitatea atat
dinauntru, cat si din afara.
Art. 68
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 90 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 9 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU