ORDIN Nr. 2782
din 12 decembrie 2007
referitor la aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului national al elevilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 31 ianuarie 2008
In conformitate cu Legea învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării
nr. 4.925/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional al elevilor, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, inspectoratele şcolare
judeţene/al municipiului Bucureşti
şi unităţile de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional al elevilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Consiliul naţional
al elevilor din România (CNE) este structură consultativă a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului (MECT) şi
reprezintă, la nivel naţional, elevii din învăţământul preuniversitar.
Art. 2. - CNE este organizat şi funcţionează conform
prezentului regulament.
Art. 3. - Activitatea CNE se desfăşoară pe principiul
reprezentativităţii la nivel naţional şi are ca obiect coordonarea consiliilor
judeţene ale elevilor (CJE).
Art. 4. - Prin activitatea desfăşurată, CNE contribuie
la realizarea unui parteneriat educaţional viabil în sistemul educaţional
preuniversitar românesc.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea
CNE
Art. 5. - (1) CNE este format
din 45 de membri [preşedinţii CJE/al Consiliului Municipal al Elevilor
Bucureşti (CMEB) şi cei
3 vicepreşedinţi ai CMEB, aleşi prin vot democratic la nivelul fiecărui
judeţ/al municipiului Bucureşti], al căror mandat expiră odată cu încetarea
calităţii de elev.
(2) Preşedinţii CJE/CMEB sunt
înlocuiţi, în situaţii speciale, de vicepreşedinţii de la nivel judeţean,
respectiv de preşedinţii de sector, în cazul municipiului Bucureşti.
(3) Incetarea calităţii de elev sau, după caz,
demiterea din funcţia de preşedinte/vicepreşedinte al CJE atrage demiterea din
CNE.
Art. 6. - Activitatea CNE se desfăşoară prin adunări
generale cu caracter ordinar şi extraordinar. Acestea sunt întruniri la care
sunt convocaţi de către Biroul executiv al CNE toţi cei 45 de membri de drept
ai CNE şi care sunt validate numai în condiţiile prezenţei a jumătate plus unu
din numărul membrilor CNE.
a) Adunările generale ordinare
ale CNE se desfăşoară bianual.
b) Adunările generale extraordinare ale CNE se
desfăşoară ocazional, la convocarea organismelor de specialitate din Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) - Direcţia generală management învăţământ preuniversitar (DGMIP) sau a două treimi din numărul
membrilor Biroului executiv al CNE ori a jumătate din numărul membrilor CNE.
Art. 7. - (1) CNE emite hotărâri valabile cu votul a
jumătate plus unu din numărul membrilor CNE prezenţi, care devin obligatorii
pentru toate CJE şi pentru structurile subordonate acestora numai după
validarea lor de către MECT - DGMIP.
(2) Orice hotărâre comunicată către CJE fără a fi
validată de către MECT- DGMIP este nulă de drept.
Art. 8. - CNE îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu
special repartizat în incinta Palatului Copiilor. MECT va pune la dispoziţia
CNE, din inventarul Palatului Copiilor, logistica necesară desfăşurării
activităţii elevilor în condiţii optime (computere conectate la internet,
copiator, scanner, fax etc).
Art. 9. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin,
CNE colaborează cu departamentele educativ şi management educaţional de la
nivelul inspectoratului şcolar judeţean, cu directorii şi cadrele didactice de
la palatele şi cluburile elevilor, cu direcţiile judeţene pentru tineret, cu
MECT, CJE, cu structurile asociative ale părinţilor, cu alte instituţii şi
organisme de specialitate locale, regionale, naţionale sau internaţionale,
guvernamentale ori neguvernamentale.
Art. 10. - Structura operativă a CNE este Biroul
Executiv al CNE, ales prin vot democratic dintre membrii CNE şi format din 11
elevi care îndeplinesc următoarele funcţii:
a) 1 preşedinte;
b) 8 vicepreşedinţi (corespunzător celor 8 regiuni de
dezvoltare economică);
c) 2 secretari (executivi).
Art. 11.-Atribuţiile şi responsabilităţile CNE sunt:
a) asigură comunicarea dintre
elevi şi conducerea MECT, identificând, receptând şi propunând spre dezbatere
acestuia problemele, ideile, soluţiile şi aspectele vieţii şcolare ale elevilor
din întreaga ţară;
b) elaborează, împreună cu
reprezentanţii MECT, proiectul-cadru al regulamentului de organizare şi
funcţionare al consiliului elevilor de la nivelul
judeţului/localităţii/unităţii de învăţământ şi monitorizează respectarea
acestuia la nivel judeţean;
c) desemnează reprezentaţi în comisiile de lucru ale
MECT, inspectoratul şcolar judeţean (ISJ) şi ale altor instituţii care solicită acest lucru;
d) formulează propuneri pentru îmbunătăţirea vieţii şcolare,
a proiectelor şcolare şi extraşcolare;
e) organizează seminarii, întâlniri, conferinţe,
schimburi de experienţă, competiţii, tabere sau cursuri pentru formarea elevilor;
f) prezintă trimestrial MECT
raportul de activitate la nivel naţional şi local;
g) efectuează sondaje de opinie
cu privire la diversele aspecte ale vieţii şcolare;
h) comunică permanent cu CJE;
i) oferă consiliere şi asistenţă CJE.
j) organizează acţiuni de
caritate, campanii de strângere de fonduri destinate elevilor;
k) elaborează proiecte naţionale şi internaţionale
proprii sau în colaborare cu diverse instituţii;
l) are rol consultativ şi de
observator la activităţile desfăşurate de CJE.
Art. 12. -Atribuţiile preşedintelui CNE sunt:
a) intermediază legătura MECT cu CNE;
b) reprezintă CNE la diverse
evenimente/manifestări naţionale sau internaţionale;
c) exprimă opinii, puncte de vedere, reacţii ale CNE;
d) convoacă şi susţine,
împreună cu membrii Biroului executiv al CNE, conferinţe de presă.
e) elaborează sau aprobă comunicate de presă;
f) aprobă, promovează şi implementează politica de
imagine a CNE, pe care o propune spre avizare MECT;
g) conduce întâlnirile Biroului executiv al CNE;
h) prezidează adunările generale ale CNE;
i) pregăteşte împreună cu secretarii şi vicepreşedinţii
ordinea de zi a şedinţelor;
j) asigură respectarea prezentului regulament de către
toţi membrii CNE;
k) asigură desfăşurarea discuţiilor într-un spirit de
corectitudine, precum şi respectarea disciplinei şi a libertăţii de exprimare a
tuturor membrilor CNE;
l) propune spre adoptare
hotărârile CNE.
Art. 13. -Atribuţiile vicepreşedinţilor CNE sunt:
a) coordonează activitatea CJE din regiunea de
responsabilitate;
b) asigură transpunerea în fapt a hotărârilor CNE;
c) oferă consiliere şi suport
CJE din zonă, la solicitarea acestora;
d) moderează forumurile pe probleme specifice elevilor.
Art. 14. -Atribuţiile secretarilor CNE sunt:
a) pregătesc agenda şedinţelor
CNE şi o fac cunoscută membrilor CNE cu o săptămână înainte;
b) pregătesc materialele
necesare întâlnirilor şi logistica aferentă;
c) elaborează hotărârile şi le
comunică, spre aprobare, MECT;
d) redactează procesele-verbale ale întâlnirilor, le
postează pe site-ul CNE şi le transmit către toţi membrii CNE şi reprezentanţii
MECT responsabili pentru CNE.
e) menţin activă comunicarea
dintre membrii CNE, Biroul executiv, MECT, CJE etc.
f) înregistrează şi urmăresc
fluxul unor documente ca: procesele-verbale, propunerile
de proiecte si alte documente ale CNE;
g) actualizează periodic
informaţia de pe site-ul oficial al MECT, secţiunea „Elevi";
h) actualizează periodic informaţia de pe site-ul
oficial al CNE.
Art. 15. - Mandatul membrilor Biroului executiv încetează în următoarele cazuri:
a) demisie - trebuie anunţată Biroului executiv cu cel
puţin două săptămâni înainte.
b) imposibilitate de exercitare
a mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni;
c) transfer la o unitate de învăţământ din afara ţării;
d) conform deciziei CNE - pe
baza evaluării activităţii desfăşurate;
e) conform deciziei CNE - la încetarea calităţii de
elev.
Art. 16. - Convocarea CNE se face cu două săptămâni înainte de adunarea generală ordinară şi
cu cel puţin o săptămână înainte de adunarea generală extraordinară. In
convocare se vor preciza data, ora, locul şi ordinea de zi ale întâlnirii.
Art. 17. -Adunarea generală a CNE este legal
constituită dacă sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor
delegaţi. Dacă la prima convocare nu se întruneşte minimul necesar de membri,
se va proceda la o convocare în cel mai scurt timp.
Art. 18. - Convocarea Biroului executiv se face cu cel
puţin două săptămâni înainte de întâlnire, precizându-se data, ora, locul şi
ordinea de zi.
Art. 19. -Intâlnirea Biroului
executiv este legal constituită dacă sunt prezenţi jumătate plus unu din
numărul membrilor.
Art. 20. - Ordinea de zi a întâlnirilor Biroului
executiv se poate schimba doar prin votul majorităţii simple.
Art. 21. -In scopul organizării şi validării adunărilor
generale ale CNE, se constituie la nivel naţional, în coordonarea MECT - DGMIP,
Comisia naţională de validare.
Art. 22. - Comisia naţională de validare este formată
din 8 inspectori responsabili cu activitatea educativă, câte unul pentru fiecare regiune de dezvoltare, 4 directori de la licee care s-au
remarcat prin activitatea consiliului elevilor, membrii Biroului executiv al
CNE.
Art. 23. - Candidaturile pentru Biroul executiv al CNE
se depun la Comisia naţională de validare, după criterii şi în intervale de
timp stabilite anual de către aceasta, în colaborare cu MECT.
Art. 24. - Candidaţii eligibili pentru Biroul executiv
al CNE trebuie să aibă o experienţă de membru în consiliul elevilor din
instituţia din care provin/au provenit de cel puţin un an, atestată printr-o
adeverinţă semnată de directorii unităţilor şcolare respective, sau o
experienţă de voluntar în organisme neguvernamentale de minimum un an, atestată
de către ONG-ul respectiv, sunt preşedinţi, vicepreşedinţi sau secretari ai CJE
şi nu sunt elevi în clasa a XII-a/a XIII-a.
Art. 25. - Dosarele de candidatură trebuie să conţină
următoarele documente:
- curriculum vitae;
- proiect de plan de activităţi
pentru CNE;
- formular de candidatură, conform anexei nr. 1 care
face parte integrantă din prezentul regulament;
- adeverinţe doveditoare ale activităţii, conform art.
24.
Documentele vor fi prezentate atât în format scris, cât
şi electronic.
Art. 26. - Criteriile de evaluare a candidaturilor se
regăsesc în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 27. - (1) Candidaţii selectaţi de Comisia
naţională de validare a candidaturilor pentru Biroul executiv îşi vor susţine
candidatura în cadrul adunării generale, în două etape:
- etapa 1 - pe secţiuni
structurate pe criteriul celor 8 regiuni de dezvoltare: vor fi susţinute
candidaturile pentru cei 8 vicepreşedinţi. La fiecare secţiune va fi ales
vicepreşedinte elevul cu numărul cel mai mare de voturi din regiunea
respectivă;
- etapa a 2-a în plenul adunării generale: vor fi
susţinute candidaturile pentru preşedinte şi pentru cei 2 secretari executivi.
Candidatul care va întruni cel mai mare număr de voturi va fi ales preşedinte,
următorii doi clasaţi ca număr de voturi exprimate vor fi aleşi secretari
executivi.
(2) Fiecare judeţ, cu excepţia municipiului Bucureşti,
are un singur drept de vot, exercitat de preşedintele CJE, respectiv de
vicepreşedintele CJE, în cazul absentei motivate a preşedintelui CJE.
(3) Municipiul Bucureşti are 4
drepturi de vot, exercitate de către preşedintele Consiliului Municipal al Elevilor
Bucureşti, respectiv de cei 3 vicepreşedinţi.
(4) După prezentarea
candidaturilor se votează. Timpul de prezentare a
candidaturilor este de maximum 15 minute.
Art. 28. - Mandatul membrilor Biroului executiv al CNE
este de maximum 2 ani.
Art. 29. - Biroul executiv se întruneşte bisemestrial
sau ocazional, la convocarea organismelor de specialitate din MECT- DGMIP ori
la cererea a jumătate plus unu din numărul membrilor Biroului executiv.
Art. 30. - Schimbarea din funcţie a preşedintelui sau a
unui membru al Biroului executiv se poate face la propunerea MECT sau a unei
treimi din numărul membrilor CNE, prin hotărârea adoptată cu votul a două
treimi din numărul membrilor Biroului executiv.
Art. 31. - La întâlnirile reprezentanţilor CNE, precum
şi la şedinţele Biroului executiv pot participa şi reprezentanţi ai MECT şi
ISJ. De asemenea, la aceste întâlniri pot participa şi reprezentanţi ai
ONG-urilor sau ai altor instituţii care solicită acest lucru, cu acordul
Biroului executiv al CNE.
Art. 32. - CNE va colabora îndeaproape cu CJE, pentru
implicarea permanentă în viaţa şcolară şi a comunităţilor pe care le
reprezintă.
Art. 33. - (1) Cheltuielile ocazionate de participarea
membrilor CNE la adunările generale, conferinţe, seminarii, întâlniri de lucru,
constând în transport, cazare şi masă, vor fi finanţate de MECT, prin
inspectoratele şcolare judeţene.
(2) CNE va avea prioritate în
utilizarea în scopuri ştiinţifice şi recreative a patrimoniului taberelor
şcolare, actualmente centre de recreere şi divertisment, aflate în jurisdicţia
Autorităţii Naţionale pentru Tineret (ANT).
Consiliul judeţean al elevilor
Art. 34. - CJE este structura
judeţeană reprezentativă a elevilor, subordonată ierarhic CNE, care coordonează
activitatea tuturor consiliilor elevilor de la nivelul unităţilor de
învăţământ.
Art. 35. - Structurile subordonate CJE sunt consiliul
local al elevilor, respectiv consiliul pe şcoală al
elevilor.
Art. 36. - (1) Biroul executiv al CJE va avea
următoarea componenţă obligatorie:
- un preşedinte;
- 1-3 vicepreşedinţi, în funcţie de mărimea judeţului;
- un secretar executiv.
(2) Schimbarea din funcţie a preşedintelui CJE sau a
unui membru al Biroului executiv se poate face la propunerea ISJ sau a unei
treimi din numărul membrilor CJE, prin hotărârea adoptată cu votul a două
treimi din numărul membrilor Biroului executiv.
Art. 37. - Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al CJE este elaborat de către CNE şi este
avizat de MECT.
Art. 38. - CJE elaborează, împreună cu reprezentanţii
ISJ, proiectul-cadru al Regulamentului de organizare şi funcţionare al
consiliului elevilor de la nivelul unităţii de învăţământ şi îl supune
aprobării Consiliului de administraţie al ISJ.
Art. 39. - CJE monitorizează la nivel judeţean
respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al consiliului elevilor
de la nivelul unităţii de învăţământ.
Art. 40. - Pentru îndeplinirea
atribuţiilor ce îi revin, CJE colaborează cu departamentele educativ şi
management educaţional de la nivelul inspectoratului şcolar judeţean, cu
directorii şi cadrele didactice de la palatele şi cluburile elevilor, cu
direcţiile judeţene pentru tineret, consiliile locale ale elevilor/consiliile
pe şcoală ale elevilor, cu structurile asociative ale părinţilor, cu alte
instituţii şi organisme de specialitate locale, regionale, naţionale sau
internaţionale, guvernamentale sau neguvernamentale.
Art. 41. - CJE funcţionează în
Palatul Copiilor din fiecare reşedinţă de judeţ. ISJ va pune la dispoziţia CJE,
în inventarul Palatului Copiilor, logistica necesară desfăşurării activităţii
elevilor în condiţii optime (computere conectate la internet, copiator, scanner, fax etc).
Art. 42. - In localităţile cu peste 5 unităţi de
învăţământ se pot constitui consilii locale ale elevilor (CLE), cu acordul CJE şi cu aprobarea
ISJ. Acestea funcţionează după regulamentul elaborat de CJE.
Art. 43. - (1) In fiecare unitate de învăţământ de stat şi particular se constituie consiliul elevilor,
denumit consiliul pe şcoală al elevilor (CŞE), format din liderii
elevilor de la fiecare clasă.
(2) Consiliul pe şcoală al elevilor (CŞE) funcţionează
în baza unui regulament propriu, elaborat de CJE, avizat de conducerea unităţii
de învăţământ şi aprobat de Consiliul de administraţie al ISJ, anexă la
regulamentul intern al unităţii de învăţământ.
(3) Consiliul pe şcoală al
elevilor (CŞE) îşi desemnează reprezentanţii, elevi din clasele a IX-a - a
XII-a/a XIII-a sau din învăţământul postliceal, pentru a participa la şedinţele
consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 44. - (1) Prezentul regulament intră în vigoare de
la data aprobării lui prin ordin al MECT.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentului regulament, CNE va elabora şi aproba regulamentul CJE.
(3) In termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentului regulament, CJE va elabora şi aproba regulamentul
Consiliului pe şcoală al elevilor (CŞE).
Art. 45. - Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii
pentru toţi membrii CNE, respectiv CJE/CLE/Consiliului pe şcoală al elevilor
(CŞE).
Art. 46. - Modificările prezentului regulament se fac
cu avizul CNE şi cu aprobarea MECT, intrând în vigoare în termen de două
săptămâni de la aprobare.
ANEXA Nr. 1 la regulament
ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
DIRECŢIA GENERALĂ MANAGEMENT ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR
DIRECŢIA MANAGEMENT ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALE
Funcţia pentru care candidează (P, VP, S)*)
............................................................................
FORMULAR DE CANDIDATURĂ
1. Numele şi
prenumele...............................................................................................................................................................................................
2.
Clasa......................................................................................................................................................................................................................
3.
Şcoala....................................................................................................................................................................................................................
4. Judeţul........................................................................................................................................................................ ...........................................
5. E-mail....................................................................................................................................................................................................................
6.
Telefon...................................................................................................................................................................................................................
7. Persoană de contact
(referinţe)................................................................................................................................................................................
8. Activitate în consiliul
elevilor/ONG..........................................................................................................................................................................
9. Scurt argument al intenţiei de
candidatură................................................................................................................................................................
10. Principiul managerial
fundamental..........................................................................................................................................................................
11. Slogan..................................................................................................................................................................................................................
*) P, VP, S = preşedinte, vicepreşedinte, secretar.
ANEXA Nr. 2 la regulament
ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
DIRECŢIA GENERALĂ MANAGEMENT ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR
DIRECŢIA MANAGEMENT ŞI PROGRAME EDUCAŢIONALE
EVALUAREA Şl PUNCTAREA DOCUMENTELOR DE CANDIDATURĂ
• 40 puncte - Curriculum vitae
1. minimum un an experienţă în
consiliul elevilor/un an ONG - 5 puncte
2. performanţe academice - 5
puncte
3. performanţe coordonare
activităţi educative, extraşcolare - 5 puncte
4. competenţe de organizare de
evenimente (la nivel local, judeţean, naţional) - 5 puncte
5. participarea în programe,
proiecte educaţionale naţionale şi internaţionale în zona de participare la
viaţa şcolii şi a comunităţii - 10 puncte
6. iniţiator/colaborator/participant
la evenimente cu caracter civic- 10 puncte
• 60 puncte - Plan de
activităţi
1. Planificare realistă - 20
puncte
2. Creativitate - 10 puncte
3. Aplicabilitate - 10 puncte
4. Claritate - 10 puncte
5. Adecvare la obiectivele/rolul CNE - 10 puncte