ORDIN Nr. 4247
din 21 iunie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului national al elevilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 469 din 8 iulie 2010
Având în vedere prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional al elevilor, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.
2.782/2007 referitor la aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Consiliului naţional al elevilor, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 77 din 31 ianuarie 2008.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectoratele şcolare
judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, conducerea unităţilor
de învăţământ şi Consiliul naţional al elevilor vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional
al elevilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Consiliul naţional al elevilor (CNE)
reprezintă interesele elevilor din învăţământul preuniversitar de stat şi
privat din România la nivel naţional.
Art. 2. - CNE este structură consultativă, partener al
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului si Sportului (MECTS).
Art. 3. - CNE este organizat şi funcţionează conform
prezentului regulament.
Art. 4. -Activitatea CNE se desfăşoară la nivel
naţional, respectând principiul reprezentativităţii. CNE coordonează consiliile
regionale ale elevilor1, care la rândul lor coordonează consiliile
judeţene ale elevilor.
Art. 5. - Obiectivele CNE sunt realizarea şi derularea
unui parteneriat educaţional viabil/funcţional în sistemul educaţional
preuniversitar românesc, în care elevii să îşi exprime liber interesele şi să
participe activ la procesul decizional.
CAPITOLUL II
Organizare şi funcţionare
Art. 6. - (1) CNE este format din 45 de membri, după
cum urmează:
- 41 de preşedinţi ai consiliilor judeţene ale elevilor
(CJE),
- preşedintele şi 3 vicepreşedinţi ai Consiliului
Municipal al Elevilor Bucureşti (CME).
(2) Membrii CNE sunt aleşi prin vot democratic la
nivelul fiecărui judeţ/al municipiului Bucureşti.
(3) In situaţii speciale, preşedinţii CJE/CME pot fi
supliniţi sau înlocuiţi de vicepreşedinţii de la nivel judeţean/municipal.
(4) Incetarea calităţii de elev sau, după caz,
demiterea din funcţia de preşedinte al CJE/CME atrage pierderea calităţii de
membru CNE.
Art. 7. - Organismele de conducere ale CNE sunt:
1. Adunarea generală. Este forul suprem de decizie, în
cadrul căruia au loc alegerile pentru funcţiile de preşedinte şi de secretari
şi se stabilesc obiective cu privire la activitatea CNE şi eventualele
modificări ale regulamentului de organizare şi funcţionare.
2. Biroul executiv. Este structura operativă şi este
alcătuit din: preşedintele CNE, 2 secretari executivi ai CNE şi 8 preşedinţi ai
consiliilor regionale ale elevilor (CRE), care au funcţie de
vicepreşedinţi în cadrul Biroului. Din cei 8 preşedinţi ai CRE se alege
preşedintele CNE. Locul preşedintelui CRE care câştigă alegerile va fi luat de
candidatul care a obţinut locul 2 la alegerile din regiunea respectivă.
II.1 Adunarea generală a CNE
Art. 8. - (1) Adunările generale au caracter ordinar
sau extraordinar.
(2) Adunarea generală ordinară se desfăşoară o dată pe
an şi are următoarea ordine de zi:
a) alegeri pentru funcţiile din cadrul Biroului
executiv;
b) prezentarea rapoartelor de activitate a
preşedintelui CNE, a CRE-urilor şi a CJE-urilor/CME;
c) sesiuni de formare furnizate de instituţii
guvernamentale sau neguvernamentale cu activitate şi scop educaţionale;
d) stabilirea strategiei de dezvoltare a CNE pe termen
scurt, mediu şi lung;
e) stabilirea calendarului de activităţi.
1 Consiliile
regionale ale elevilor corespund teritorial celor 8 regiuni de dezvoltare ale
României.
(3) Adunarea generală extraordinară este convocată la
iniţiativa a cel puţin două treimi din numărul membrilor Biroului executiv al
CNE, a jumătate plus unu din numărul membrilor Adunării generale sau a MECTS.
Activitatea CNE se desfăşoară în concordanţă cu deciziile Adunării generale.
(4) La Adunarea generală participă toţi cei 45 de
membri de drept ai CNE.
(5) Adunarea generală este validă în condiţiile prezenţei
a minimum jumătate plus unu din numărul membrilor delegaţi ai CNE.
(6) Participarea la lucrările Adunării generale a
oricărei alte persoane decât cele menţionate pe lista de invitaţi se supune la
vot.
Art. 9. - (1) Adunarea generală a CNE emite hotărâri
valabile cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor CNE prezenţi.
(2) Adunarea generală a CNE emite recomandări pentru
CRE, CJE şi pentru consiliile consultative ale elevilor, cu respectarea
reglementărilor legale aflate în vigoare.
(3) Adunarea generală a CNE este legal constituită dacă
sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor de drept. Dacă la prima
convocare nu se întruneşte numărul minim necesar de membri, se va proceda la o
nouă convocare după minimum o lună.
(4) Convocarea Adunării generale ordinare a CNE se face
cu o lună înainte de către Biroul executiv, cu sprijinul MECTS.
(5) Convocarea Adunării generale extraordinare a CNE se
face cu cel puţin două săptămâni înainte cu sprijinul MECTS.
(6) Adunarea generală a CNE nu poate lua decizii care
afectează autonomia CJE/CME.
Art. 10. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin, membrii CNE colaborează cu departamentul educativ de la nivelul
inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti (ISJ/ISMB), cu directorii şi cadrele didactice de la palatele şi
cluburile elevilor, cu direcţiile judeţene pentru tineret, cu MECTS, cu
structurile asociative studenţeşti din România, CRE, CJE/CME, cu structurile
asociative ale părinţilor şi cu alte instituţii de specialitate locale,
regionale, naţionale sau internaţionale, guvernamentale ori neguvernamentale.
II.2. Biroul executiv al CNE
Art. 11. - (1) Structura operativă a CNE este Biroul
executiv al CNE, ales prin vot democratic dintre membrii CNE care au fost
desemnaţi ca preşedinţi ai CRE.
(2) Biroul executiv al CNE este format din 11 elevi
care îndeplinesc următoarele funcţii:
a) un preşedinte (ales din cei 8 preşedinţi ai CRE);
b) 8 vicepreşedinţi (corespund regiunilor de dezvoltare
economică ale României);
c) 2 secretari executivi.
CAPITOLUL III
Atribuţii şi responsabilităţi
Art. 12. - CNE, prin Biroul executiv, are următoarele
atribuţii şi responsabilităţi:
1. reprezintă şi apără drepturile şi interesele
elevilor, colaborând cu factorii de decizie din cadrul MECTS pentru respectarea
drepturilor elevilor, aşa cum rezultă din convenţiile internaţionale la care
România este parte semnatară;
2. asigură comunicarea dintre elevi şi conducerea
MECTS, identificând, receptând şi propunând acestuia spre dezbatere şi
soluţionare aspecte ale vieţii şcolare ale elevilor din întreaga ţară;
3. elaborează proiectul-cadru al Regulamentului de
organizare şi funcţionare a CNE şi monitorizează respectarea acestuia la nivel
naţional, regional şi judeţean. Regulamentul de organizare şi funcţionare a CNE
este aprobat prin votul a minimum două treimi din numărul membrilor CNE. De
asemenea elaborează documente şi seturi de proceduri privind organizarea
internă şi funcţionarea;
4. desemnează reprezentanţii în comisiile de lucru ale
MECTS şi ale altor instituţii care îi solicită colaborarea;
5. formulează propuneri pentru îmbunătăţirea vieţii
şcolare, a proiectelor şcolare şi extraşcolare;
6. organizează seminare, întâlniri, conferinţe,
dezbateri, schimburi de experienţă, competiţii, tabere sau concursuri pentru
elevi;
7. prezintă semestrial MECTS raportul de activitate la
nivel naţional, regional şi judeţean;
8. efectuează sondaje de opinie cu privire la diverse
aspecte ale vieţii şcolare;
9. comunică permanent cu CRE şi CJE/CME şi le oferă
consiliere şi asistenţă;
10. organizează acţiuni de caritate, campanii de
strângere de fonduri destinate elevilor;
11. elaborează proiecte naţionale şi internaţionale
proprii sau în colaborare cu diverse instituţii;
12. are rol consultativ şi de observare a activităţilor
organizate de CRE şi CJE/CME;
13. propune spre aprobare Adunării generale Strategia
de dezvoltare a CNE;
14. elaborează o strategie de acţiune şi de mediere, în
situaţia în care drepturile şi interesele elevilor sunt ameninţate sau lezate.
Art. 13. - Mandatul membrilor Biroului executiv
încetează în următoarele cazuri;
a) demisie, care trebuie anunţată Biroului executiv cu
cel puţin o lună înainte;
b) imposibilitatea de exercitare a mandatului şi a
atribuţiilor pentru o perioadă mai mare de 3 luni;
c) transfer la o altă unitate de învăţământ;
d) conform deciziei CRE, pe baza activităţii
desfăşurate, prin votul a minimum două treimi din numărul membrilor acestuia;
e) conform deciziei CRE, la încetarea calităţii de
elev;
f) la propunerea a jumătate plus unu din numărul
membrilor Biroului executiv şi aprobarea prin vot cu majoritate simplă a
membrilor Biroului executiv.
Art. 14. - Mandatul membrilor Biroului executiv al CNE
este de maximum 2 ani.
Art. 15. - Biroul executiv al CNE se întruneşte
trimestrial şi extraordinar, la solicitarea a jumătate plus unu din numărul
membrilor.
Art. 16. - Convocarea Biroului executiv se face cu cel
puţin o săptămână înainte de întâlnire.
Art. 17. -Intâlnirea Biroului executiv este legal
constituită prin prezenţa a jumătate plus unu din numărul membrilor.
Art. 18. - Ordinea de zi a întâlnirilor Biroului
executiv al CNE se poate schimba doar prin votul majorităţii simple.
Art. 19. - In cadrul adunărilor generale ale CNE se
constituie Comisia naţională de validare. Aceasta este formată din membrii
Biroului executiv, cel puţin un reprezentant al MECTS cu atribuţii în domeniu
şi un membru desemnat al Consiliului consultativ al CNE.
Art. 20. - Candidaturile pentru Biroul executiv al CNE
se depun la Comisia naţională de validare, după criterii şi în intervale de
timp stabilite anual de către acesta.
Art. 21. - Candidaţii pentru preşedinţia CNE trebuie să
îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să deţină funcţia de preşedinte pe regiunea pe care
o reprezintă;
b) să aibă o experienţă de membru în consiliul elevilor
din instituţia pe care o reprezintă de cel puţin un an, atestată printr-o
adeverinţă semnată de directorul unităţii şcolare/voluntar în organisme
neguvernamentale de minimum un an, atestată de organizaţia neguvernamentală
respectivă;
c) să aibă calitatea de elev.
Art. 22. - Dosarele de candidatură trebuie să conţină
următoarele documente:
• curriculum vitae;
• scrisoare de motivaţie;
• formular de candidatură, conform anexei care face
parte integrantă din prezentul regulament;
• procesul-verbal semnat la şedinţa de alegeri la nivel
regional/judeţean;
• propunere de proiect naţional;
• strategia de dezvoltare a CNE, în viziune personală.
Documentele vor fi prezentate atât în format scris, cât şi electronic.
Art. 23. - La întâlnirile reprezentanţilor CNE, precum
şi la şedinţele Biroului executiv pot participa şi reprezentanţi ai MECTS. De
asemenea, la aceste întâlniri pot participa şi reprezentanţi ai organizaţiilor
neguvernamentale sau ai altor instituţii cu care colaborează CNE, cu acordul
membrilor Biroului executiv al CNE.
Art. 24. - Relaţia dintre CRE, CJE şi CNE, prin Biroul
executiv, este una de subordonare, parţial cu caracter de mentorat. In cazul în
care aceste organisme nu funcţionează, CNE poate interveni şi poate aplica
prezentul regulament, mergând până la destituirea conducerilor acestor
organisme şi organizarea de noi alegeri.
Art. 25. - (1) Cheltuielile ocazionate de participarea
membrilor CNE la adunările generale, conferinţe, seminare, întâlniri de lucru,
constând în transport, cazare, masă, vor fi suportate de MECTS, prin ISJ/ISMB.
(2) Decontul legat de deplasarea membrilor CNE/CRE/CJE
se face de către ISJ/ISMB în baza ordinului de deplasare.
Art. 26. - CNE va avea prioritate în utilizarea pentru
scopuri organizatorice, educative, ştiinţifice şi recreative a patrimoniului
taberelor şcolare, actualmente centre de recreere şi divertisment pentru
tineret.
III.1. Preşedintele
Art. 27. - (1) Preşedintele CNE este ales pe o perioadă
de maximum 2 ani dintre preşedinţii de regiuni, prin votul majoritar al
membrilor CNE prezenţi la Adunarea generală.
(2) Fiecare judeţ, cu excepţia municipiului Bucureşti,
are un singur drept de vot, exercitat de preşedintele CJE, respectiv de
vicepreşedintele CJE, în cazul absentei motivate a preşedintelui CJE.
(3) Municipiul Bucureşti are dreptul la 4 voturi
exprimate de către preşedinte şi de către cei 3 vicepreşedinţi.
Art. 28. - Preşedintele CNE are următoarele atribuţii:
a) intermediază legătura dintre MECTS şi CNE;
b) reprezintă CNE la diverse evenimente/manifestări
naţionale sau internaţionale;
c) exprimă opinii, puncte de vedere şi reacţii ale CNE;
d) convoacă şi susţine împreună cu membrii Biroului
executiv al CNE conferinţe de presă;
e) elaborează şi aprobă comunicate de presă;
f) aprobă, promovează şi implementează politica de
acţiune şi imagine a CNE, pe care o propune MECTS în vederea finanţării;
g) conduce întâlnirile Biroului executiv al CNE;
h) prezidează adunările generale ale CNE;
i) pregăteşte împreună cu secretarii şi vicepreşedinţii
agenda şedinţelor;
j) asigură respectarea prezentului regulament de către
toţi membrii CNE;
k) asigură desfăşurarea discuţiilor într-un spirit de
corectitudine şi respectare a disciplinei şi libertăţii de exprimare a tuturor
membrilor CNE;
l) propune spre adoptare hotărârile CNE;
m) desemnează un înlocuitor dintre membrii Biroului
executiv al CNE, în cazul în care nu poate fi prezent la o activitate care
implică CNE;
n) trimite semestrial către MECTS raportul de
activitate al CNE.
Art. 29. - Schimbarea din funcţie a preşedintelui CNE
se poate face la propunerea majorităţii simple a membrilor Biroului executiv al
CNE, prin hotărârea adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor
Biroului executiv, pe baza proceselor-verbale încheiate la întâlnirile
regionale efectuate în acest scop, iar validarea se face în cadrul Adunării
generale.
III.2. Vicepreşedinţii
Art. 30. -Vicepreşedinţii CNE au calitatea de
preşedinţi ai CRE pe care le reprezintă şi sunt aleşi pe o perioadă de maximum
2 ani prin vot democratic de către membrii CRE, prin majoritate simplă.
Art. 31. -Vicepreşedinţii CNE au următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea CJE din regiunea de
responsabilitate;
b) asigură transpunerea în fapt a hotărârilor CNE;
c) oferă consiliere şi suport CJE din zonă, la
solicitarea acestora;
d) moderează întâlnirile pe probleme specifice
elevilor;
e) desemnează o persoană dintre preşedinţii CJE din
regiunea pe care o coordonează pentru a participa la adunările Biroului
executiv al CNE, în cazul în care nu pot fi prezenţi din motive obiective;
f) aduc la cunoştinţa MECTS încălcări ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar;
g) solicită semestrial rapoarte de activitate ale CJE,
pe care le prezintă membrilor Biroului executiv al CNE.
Art. 32. - Schimbarea din funcţie a vicepreşedinţilor
se face în urma hotărârilor CJE din regiunea pe care o reprezintă, prin votul a
două treimi din CRE.
III.3. Secretarii
Art. 33. - CNE are 2 secretari care sunt responsabili
pentru cele două departamente interne:
• Departamentul educaţie şi comunicare, care se ocupă
de relaţia cu MECTS, inspectoratele, implicarea CNE în comisiile de dialog, de
relaţia cu mass-media;
• Departamentul de organizare internă, care se ocupă de
problemele interne ale CNE, la nivel naţional şi regional.
Secretarii vor fi aleşi pe o perioadă de maximum 2 ani
de către Adunarea generală a CNE în urma prezentării candidaturilor în faţa
acestora. Dosarul de candidatură va cuprinde:
• curriculum vitae şi scrisoare de motivaţie;
• plan de dezvoltare a CNE, fiecare pe departamentul
pentru care candidează.
După susţinerea candidaturilor se votează, timpul fiind
stabilit în funcţie de numărul candidaţilor şi anunţat în prealabil. Secretarii
pot fi aleşi din rândul membrilor CNE.
Art. 34. - Secretarii de departamente au următoarele
atribuţii:
I. Secretarul Departamentului de organizare internă
a) elaborează strategia de dezvoltare pentru departamentul
pe care îl conduce;
b) pregăteşte agenda şedinţelor Biroului executiv al
CNE şi Adunării generale a CNE şi o face cunoscută membrilor CNE cu două
săptămâni înainte;
c) pregăteşte materialele necesare întâlnirilor şi
logistica aferentă;
d) redactează procesele-verbale ale întâlnirilor, le
postează pe site-ul CNE şi le transmite către toţi membrii CNE şi menţine
activă comunicarea dintre membrii CNE, Biroul executiv, MECTS, CRE şi CJE;
e) în caz extraordinar, când preşedintele nu îşi poate
îndeplini atribuţiile, acestea îi revin secretarului Departamentului de
organizare internă.
II. Secretarul Departamentului educaţie şi
comunicare
a) elaborează strategia de dezvoltare pentru
departamentul pe care îl conduce;
b) transmite poziţia CNE reprezentanţilor MECTS
responsabili pentru CNE, ISJ şi altor instituţii ale statului;
c) înregistrează şi urmăreşte fluxul unor documente ca:
procesele-verbale, propunerile de proiecte si alte documente ale CNE;
d) actualizează periodic informaţia de pe site-ul
oficial al CNE;
e) reprezintă CNE în relaţia cu mass-media;
f) elaborează comunicate de presă şi le propune spre
aprobarea Biroului executiv.
Art. 35. - Secretarul poate fi schimbat ca urmare a
neîndeplinirii atribuţiilor, la propunerea a două treimi şi prin votul a
jumătate plus unu din numărul membrilor Biroului executiv.
Art. 36. - Mandatul membrilor CNE încetează în
următoarele cazuri:
a) demisie, care trebuie anunţată Biroului executiv cu
cel puţin două săptămâni înainte;
b) imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o
perioadă mai mare de 3 luni;
c) transfer la o unitate de învăţământ din afara
judeţului;
d) conform deciziei CRE sau a CJE, pe baza evaluării
activităţii desfăşurate;
e) conform deciziei CNE, la încetarea calităţii de
elev;
f) la propunerea a jumătate plus unu din numărul
membrilor Biroului executiv şi aprobarea prin vot cu majoritate simplă a
membrilor Biroului executiv.
III. Consiliul consultativ al CNE
Art. 37. - (1) Consiliul consultativ al CNE este format
din cadre didactice din învăţământul preuniversitar, foşti membri ai CNE şi/sau
persoane care sprijină activ CNE, alese de către membrii CNE pe o perioadă de 3
ani pentru a oferi consultanţă şi pentru a facilita predarea/preluarea
atribuţiilor, pe mandate diferite, în cadrul CNE. Este coordonat de către un
cadru didactic, denumit coordonator CNE.
(2) Pentru a asigura obiectivitatea în relaţia cu MECTS
şi pentru asigurarea autonomiei de funcţionare, se recomandă ca membrii
Consiliului consultativ al CNE să nu fie din cadrul MECTS sau ISJ.
(3) Membrii Consiliului consultativ al CNE asigură
cadrul logistic şi legal pentru buna desfăşurare a întâlnirilor CNE.
Coordonatorul CNE sprijină direct activitatea Biroului executiv al CNE şi face
aprecieri şi recomandări asupra activităţii acestuia.
(4) In scopul asigurării legalităţii funcţionarii CNE
şi al promovării unei politici de comunicare obiective şi transparente cu
partenerii sociali, membrii Consiliului consultativ al CNE nu pot fi membri ai
vreunei formaţiuni politice.
(5) Numărul membrilor Consiliului consultativ al CNE nu
poate fi mai mare decât numărul membrilor CNE.
CAPITOLUL IV
Funcţionarea structurilor subordonate
IV. 1. CRE
Art. 38. - CRE este structură reprezentativă a
elevilor, subordonată direct CNE, care coordonează activitatea CJE dintr-o
regiune de dezvoltare economică.
Art. 39. - Structurile subordonate CRE sunt CJE.
Art. 40. - CRE sunt formate din preşedinţii şi
vicepreşedinţii CJE, fiecare judeţ având dreptul la 2 reprezentanţi.
Preşedintele CRE trebuie să deţină calitatea de preşedinte CJE.
Art. 41. - Fiecare CRE va avea un preşedinte, un
vicepreşedinte şi un secretar ales din rândul membrilor.
Art. 42. -Atribuţiile funcţiilor de la nivelul CRE sunt
aceleaşi cu atribuţiile funcţiilor omologe de la nivelul CNE (cu adaptările de
proporţionalitate necesare).
Art. 43. - Fiecare CRE îşi asumă responsabilitatea de a
organiza anual minimum 3 întâlniri regionale.
Art. 44. - Convocarea CRE se face cu două săptămâni
înainte de Adunarea generală ordinară şi cu cel puţin o săptămână înainte de
Adunarea generală extraordinară. La aceste întâlniri pot participa, la
invitaţia membrilor CRE, reprezentanţii MECTS şi inspectorii educativi din
cadrul ISJ din regiunea economică respectivă. Prezenţa la Adunarea generală a
oricăror altor persoane decât cele menţionate ca invitaţi este supusă la vot.
IV.2. CJE/CME
Art. 45. - CJE/CME este structura reprezentativă a
elevilor la nivel judeţean/municipal, subordonată CRE şi CNE, care coordonează
activitatea consiliilor locale ale elevilor (CLE) şi a consiliilor
şcolare ale elevilor (CSE).
Art. 46. - Structura CJE/CME şi atribuţiile funcţiilor
de la nivelul CJE/CME sunt aceleaşi cu structura şi atribuţiile funcţiilor
omologe de la nivelul CNE (cu adaptările de proporţionalitate necesare).
Art. 47. -Activitatea CJE şi CME se desfăşoară prin
adunări generale cu caracter ordinar şi extraordinar. La aceste întruniri sunt
convocaţi toţi membrii de drept de către Biroul executiv al CJE/CME.
Intrunirile sunt validate numai în condiţiile prezenţei a jumătate plus unu din
numărul membrilor CJE/CME.
Art. 48. -Adunările generale ale CJE/CME se desfăşoară
lunar, în mod ordinar, sau extraordinar, ori de cate ori este nevoie , la
convocarea Biroului executiv al CJE/CME, a jumătate plus unu din numărul
membrilor CJE/CME, cu o săptămână înainte. Toate costurile întâlnirilor
ordinare/extraordinare sunt decontate din bugetul ISJ/ISMB.
Art. 49. - Convocarea Adunării generale a CJE/CME se
face cu o săptămână înainte, prin adresă scrisă, la iniţiativa unei treimi din
membrii Biroului executiv sau a jumătate plus unu din numărul de membri ai
CJE/CME.
Art. 50. - Adunarea generală a CJE/CME este legal
constituită prin prezenţa a jumătate plus unu din membrii delegaţi. Dacă la
prima convocare nu se întruneşte minimul necesar de membri, se va proceda la o
nouă convocare în cel mai scurt timp.
Art. 51. - Hotărârile CJE/CME către structurile
subordonate, consiliile consultative ale elevilor sau CLE se emit cu votul a
jumătate plus unu din numărul de membri.
Art. 52. - CJE/CME îşi desfăşoară activitatea într-un
spaţiu amenajat în incinta Palatului copiilor sau în alte sedii stabilite de
ISJ/ISMB (direcţiile judeţene pentru tineret, instituţii de învăţământ liceal).
ISJ/ISMB va pune la dispoziţia CJE/CME logistica necesară desfăşurării activităţii
acestuia (fax, conectare la internet, scaner, computer, cost telecomunicaţii).
Art. 53. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi
revin, CJE/CME colaborează cu departamentul educativ de la nivelul ISJ/ISMB,
palatul şi cluburile copiilor, cu direcţiile judeţene pentru tineret, cu
structurile asociative ale părinţilor, cu alte instituţii şi organisme de
specialitate locale, regionale, naţionale sau internaţionale, guvernamentale
sau neguvernamentale.
Art. 54. - Structura operativă a CJE/CME este Biroul
executiv, ales prin vot democratic dintre membrii CJE şi format din elevi care
îndeplinesc următoarele funcţii:
a) un preşedinte;
b) 1-3 vicepreşedinţi în funcţie de mărimea judeţului);
c) 1-2 secretari (executivi).
Art. 55. - Biroul executiv al CJE/CME are următoarele
atribuţii şi responsabilităţi:
1. asigură comunicarea dintre elevi şi conducerea
ISJ/ISMB, identificând, receptând şi propunând acestuia spre dezbatere şi
soluţionare aspecte ale vieţii şcolare a elevilor din întreaga ţară;
2. colaborează cu factorii de decizie din cadrul
ISJ/ISMB pentru respectarea drepturilor elevilor, aşa cum rezultă din
convenţiile internaţionale la care România este parte semnatară;
3. desemnează reprezentanţii în comisiile de lucru ale
ISJ/ISMB şi ale altor instituţii care îi solicită colaborarea;
4. formulează propuneri pentru îmbunătăţirea vieţii
şcolare, a proiectelor şcolare şi extrascolare;
5. organizează seminare, întâlniri, conferinţe,
dezbateri, schimburi de experienţă, competiţii, tabere sau concursuri pentru
elevi;
6. prezintă semestrial ISJ/ISMB raportul de activitate
la nivel judeţean;
7. efectuează sondaje de opinie cu privire la diverse
aspecte ale vieţii şcolare;
8. comunică permanent cu CRE şi CSE şi le oferă
consiliere şi asistenţă;
9. organizează acţiuni de caritate şi campanii de
strângere de fonduri destinate elevilor;
10. elaborează proiecte naţionale şi internaţionale
proprii sau în colaborare cu diverse instituţii;
11. are rol consultativ şi de observare a activităţilor
organizate de către CSE şi CLE;
12. ia poziţie publică atunci când drepturile elevilor
nu sunt respectate;
13. organizează acţiuni specifice prin care exprimă
poziţia şi interesele elevilor.
Art. 56. - Schimbarea din funcţie a preşedintelui
CJE/CME sau a unui membru al Biroului executiv se poate face la propunerea unei
treimi din numărul membrilor CJE/CME, prin hotărârea adoptată cu votul a două
treimi din numărul membrilor CJE/CME.
Art. 57. - CJE/CME va avea în componenţă 1-6 comisii,
dintre care următoarele sunt obligatorii:
• concursuri şcolare şi extrascolare;
• cultură, educaţie şi programe şcolare;
• sport şi programe de tineret;
• avocatul elevului.
Art. 58. - Convocarea Biroului executiv al CJE/CME se
face cu cel puţin o săptămână înainte. Intâlnirea este legal constituită dacă
sunt prezenţi jumătate plus unu din numărul membrilor.
Art. 59. - Ordinea de zi se poate schimba doar prin
votul majorităţii simple.
Art. 60. - Candidaturile pentru Biroul executiv se
depun la Comisia de validare după criterii şi la intervale de timp stabilite
anual.
Art. 61. - Candidaţii pentru Biroul executiv trebuie să
îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să aibă o experienţă de membru în Consiliul elevilor
din instituţia pe care o reprezintă de cel puţin un an, atestată printr-o
adeverinţă semnată de directorul unităţii şcolare;
b) să fie preşedinţi ai CSE.
Art. 62. - Dosarele de candidatură trebuie să conţină
următoarele documente:
• curriculum vitae;
• scrisoare de motivaţie;
• proces-verbal de la şedinţa de alegeri;
• adeverinţe doveditoare ale activităţii;
• formular de candidatură, conform anexei;
• propunere de proiect judeţean;
• strategia de dezvoltare a CJE/CME, în viziune
personală. Documentele vor fi prezentate în format atât scris, cât şi electronic.
Art. 63. - Candidaţii selectaţi/validaţi de către
Comisia de validare, formată din membrii Biroului executiv, a candidaturilor
pentru Biroul executiv îşi vor susţine candidatura în cadrul Adunării generale.
Candidatul care va întruni cel mai mare număr de voturi va fi ales preşedinte,
pentru fiecare dintre posturile vacante urmând a se vota în parte.
Art. 64. - Mandatul membrilor Biroului executiv este de
maximum 2 ani.
Art. 65. - Principalele atribuţii si responsabilităţi
ale CJE/CME sunt:
a) reprezintă şi apără drepturile şi interesele
elevilor;
b) asigură comunicarea dintre elevi şi conducerea
ISJ/ISMB, identificând, receptând şi propunând spre soluţionarea ISJ
problemele, ideile şi aspectele vieţii şcolare a elevilor din judeţ;
c) monitorizează la nivel judeţean respectarea
regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliilor elevilor de la
nivelul unităţilor de învăţământ;
d) formulează propuneri pentru îmbunătăţirea vieţii
şcolare, a proiectelor şcolare şi extrascolare;
e) organizează seminare, întâlniri, conferinţe,
schimburi de experienţă, competiţii, tabere sau cursuri pentru formarea
elevilor;
f) efectuează sondaje de opinie cu privire la diverse
aspecte ale vieţii şcolare;
g) comunică permanent şi oferă consiliere CSE şi CLE;
h) organizează acţiuni de caritate şi campanii de
strângere de fonduri destinate elevilor.
Art. 66. -Atribuţiile preşedintelui CJE sunt
următoarele:
1. intermediază legătura dintre ISJ şi CJE;
2. reprezintă CJE/CME la nivelul CNE ca membru de drept
şi face parte din CRE;
3. reprezintă CJE/CME la diverse
evenimente/manifestări, exprimă puncte de vedere şi reacţii ale CJE/CME,
convoacă şi susţine conferinţe de presă, împreună cu membrii Biroului executiv;
4. participă la şedinţele Consiliului de administraţie
al ISJ; în cazul în care nu poate participa, este înlocuit de un alt membru al
Biroului executiv;
5. conduce întâlnirile Biroului executiv al CJE/CME şi
prezidează adunările generale ale CJE/CME;
6. pregăteşte ordinea de zi a şedinţelor împreună cu
secretarii şi asigură desfăşurarea discuţiilor într-un spirit de corectitudine,
de libertate de exprimare;
7. asigură respectarea prezentului regulament şi
propune spre adoptare hotărârile CJE/CME;
8. trimite semestrial către preşedintele CRE raportul
de activitate al CJE/CME.
Art. 67. - Vicepreşedintele CJE/CME are următoarele
atribuţii:
1. asigură funcţionarea CJE/CME în absenţa
preşedintelui şi preia atribuţiile acestuia;
2. oferă consiliere şi suport CLE şi CSE, la
solicitarea acestora;
3. moderează întâlniri ale elevilor pe probleme
specifice acestora.
Art. 68. - Secretarul CJE/CME are următoarele
atribuţii:
1. pregăteşte agenda şedinţelor CJE/CME şi o face
cunoscută membrilor CJE cu o săptămână înainte;
2. pregăteşte materialele necesare întâlnirilor şi
logistica aferentă;
3. redactează procesele-verbale ale întâlnirilor, le
postează pe site-ul CJE/CME şi le transmite către toţi membrii CJE/CME şi
reprezentanţii ISJ/ISMB responsabili pentru CJE/CME;
4. menţine activă comunicarea dintre membrii CJE/CME,
ISJ/ISMB, CRE;
5. înregistrează şi urmăreşte fluxul unor documente ca:
procese-verbale, propuneri de proiecte si alte documente ale CJE/CME;
6. actualizează periodic informaţia de pe site-ul
oficial al CJE/CME;
7. reprezintă CJE/CME în relaţia cu mass-media;
8. elaborează comunicate de presă şi le propune spre
aprobare preşedintelui.
Art. 69. - Preşedintele, vicepreşedintele sau
secretarul pot fi schimbaţi ca urmare a neîndeplinirii atribuţiilor, la
propunerea a jumătate plus unu din numărul membrilor Biroului executiv sau a
1/3 din membrii CJE/CME şi prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor
CJE/CME.
Art. 70. - Mandatul membrilor Biroului executiv al
CJE/CME încetează în următoarele cazuri:
a) demisie;
b) imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o
perioadă mai mare de 6 săptămâni;
c) transfer la o unitate de învăţământ din altă
localitate;
d) conform deciziei CJE/CME, pe baza evaluării
activităţii desfăşurate;
e) la încetarea calităţii de elev.
Art. 71. - La întâlnirile reprezentanţilor CJE/CME,
precum şi la şedinţele Biroului executiv pot participa şi reprezentanţi ai
MECTSşi ISJ/ISMB, cu acordul membrilor CJE/CME. De asemenea, la aceste
întâlniri pot participa şi reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale sau
ai altor instituţii care solicită acest lucru şi care au protocoale de
colaborare încheiate cu CJE/CME si cu acordul membrilor Biroului executiv al
CJE/CME.
Art. 72. -In localităţile cu peste 5 unităţi de
învăţământ se pot constitui CLE, cu acordul CJE/CME. Acestea funcţionează după
regulamentul elaborat de CJE/CME.
Art. 73. - CJE/CME elaborează proiectul-cadru de
regulament de organizare şi funcţionare a CLE, care se adoptă prin votul
majorităţii simple a membrilor CJE/CME.
Art. 74. - CJE/CME pot beneficia de
serviciile/sprijinul unui profesor consilier ales de către membrii CJE/CME.
Pentru buna desfăşurare a activităţii CJE/CME, acesta va colabora cu
inspectorii educativi din cadrul inspectoratelor şcolare.
IV.3. CSE
Art. 75. - In fiecare unitate de învăţământ de stat şi
particular se constituie CSE, format din liderii elevilor de la fiecare clasă,
aleşi în mod democratic.
Art. 76. - CSE funcţionează pe baza unui regulament
propriu elaborat de CJE/CME şi adaptat la specificul şi nevoile şcolii, anexă
la regulamentul intern al unităţii de învăţământ.
Art. 77. - CSE îşi desemnează reprezentantul, elev în
clasele IX-a - a XII-a/XIII-a sau din învăţământul postliceal, pentru a
participa ca membru de drept la şedinţele Consiliului de administraţie al unităţii,
cu drept de contrasemnare în probleme care îi privesc pe elevi.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 78. - (1) La nivelul responsabilităţilor membrilor
CNE reprezintă abatere nerespectarea prevederilor art. 10, art. 12, punctele
1-12, art. 28, 31, 34 şi se sancţionează cu propunerea de demitere.
(2) La nivelul responsabilităţilor membrilor CRE
reprezintă abatere nerespectarea prevederilor art. 43 şi se sancţionează cu
propunerea de demitere.
(3) La nivelul responsabilităţilor membrilor CJE/CME
reprezintă abatere nerespectarea prevederilor art. 66, 68, 79 şi se
sancţionează cu propunerea de demitere.
Art. 79. - (1) Absenţa nemotivată la mai mult de două
şedinţe ale Biroului executiv la nivel de CNE atrage demiterea.
(2) Absenţa nemotivată la mai mult de 3 şedinţe ale
Biroului executiv la nivel de CJE atrage demiterea.
Art. 80. - Propunerea de demitere a preşedintelui CRE
de către membrii CJE-urilor din regiunea respectivă se face pe baza studierii
rapoartelor de activitate.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 81. - (1) Prezentul regulament este adoptat de
către Adunarea generală a CNE.
(2) Prezentul regulament intră în vigoare de la data
aprobării lui prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului.
(3) Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii
pentru toţi membrii CNE, respectiv CRE/CJE/CLE/CSE.
Art. 82. - Modificările prezentului regulament se fac
cu avizul CNE şi cu aprobarea MECTS.
Prezentul regulament a fost elaborat şi aprobat în
şedinţa Adunării Generale a Consiliului Naţional al Elevilor, desfăşurată la
Deva, în perioada 23-25 aprilie 2010.
ANEXA la regulament
FORMULAR DE CANDIDATURA
Formularul va fi însoţit de:
- proiectul de dezvoltare a Consiliului Naţional al
Elevilor (CNE)
- curriculum vitae european
- recomandare din partea conducerii unităţii de
învăţământ
- recomandare din partea Consiliului elevilor din
unitatea de Învăţământ/ Consiliul Judeţean al Elevilor
- planul strategic de acţiune
- funcţia pentru care
candidează.......................................................................
1. Date despre candidat
Denumirea instituţiei şcolare
|
|
Adresa
|
|
Nr. telefon/fax
|
|
E-mail
|
|
Website
|
|
Date de contact (telefon şi e-mail)
|
|
2. Descrieţi pe scurt cele mai importante
caracteristici ale dumneavoastră, relevante pentru CNE
3. Indicaţi 3 dintre cele mai importante valori
europene dezvoltate de dumneavoastră pe care vreţi să le implementaţi în
sistemul de învăţământ prin intermediul CNE
4. Faceţi o scurtă prezentare a principalelor
activităţi/proiecte/programe comunitare în care aţi fost implicat
|
Activitatea/proiectul
|
|
1.
|
Perioada în care s-a derulat
|
|
2.
|
Grup-ţintă şi beneficiari, la nivelul parteneriatului
|
|
3.
|
Coordonator
|
|
4.
|
Obiective
|
|
5.
|
Produsele finale şi rezultatele obţinute şi gradul lor de
utilizare concretă la nivelul parteneriatului, al instituţiei şi în afara
acesteia
|
|
6.
|
Metodele de evaluare şi de diseminare folosite
|
|
7.
|
Impactul (asupra instituţiei, personalului şcolii, elevilor,
părinţilor, comunităţii locale etc.)
|
|
8.
|
Caracterul inovator
|
|
9.
|
Sustenabilitatea activităţilor desfăşurate şi rezultatelor
obţinute la nivel instituţional şi la nivelul parteneriatului
|
|
Priorităţile dumneavoastră pentru dezvoltarea
CNE/Consiliilor Regionale ale Elevilor (CRE)/Consiliilor Judeţene ale Elevilor
(CJE)
5. Planul de acţiune pentru CNE/CRE/CJE
Activitatea/ Proiectul
|
Perioada de desfăşurare
|
Grup-ţintă şi beneficiari,
la nivelul parteneriatului
|
Obiective
|
Produsele finale şi rezultatele
aşteptate.
Caracterul inovator
|
Metodele de evaluare şi de
diseminare prevăzute.
Asigurarea sustenabilităţii
|
Impactul aşteptat
(asupra instituţiei, personalului
şcolii, elevilor, părinţilor, comunităţii locale etc.)
|
|
|
|
|
|
|
|
Data..........................................................................
Numele şi
prenumele..................................................
Semnătura.................................................................