ORDIN
Nr. 282 din 11 aprilie 1997
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 bis din 26 mai 1997
Luand in considerare noile principii introduse de legislatia din domeniul
gospodaririi apelor si necesitatea reglementarii modului de aplicare a
acestora,
vazand referatul Directiei strategii si reglementarea resurselor de apa,
in temeiul prevederilor Legii apelor nr. 107/1996 si ale Hotararii
Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Procedura privind participarea utilizatorilor de apa,
riveranilor si publicului in activitatea de consultare, prevazuta in anexa nr.
1 ce face parte integranta din prezentul ordin.
2. Prezentul ordin se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei. Incepand cu aceeasi data se abroga Ordinul ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului nr. 849/04.12.1996.
3. Directia strategii si reglementarea resurselor de apa din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Regia Autonoma
"Apele Romane" vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Ioan Oltean
ANEXA 1
PROCEDURA
privind participarea utilizatorilor de apa, riveranilor si publicului in
activitatea de consultare
1. Prevederi generale
Art. 1
Unitatile de gospodarire a apelor vor facilita participarea utilizatorilor
de apa, riveranilor si publicului in luarea deciziilor privind gospodarirea
apelor.
Art. 2
Unitatile de gospodarire a apelor vor promova actiuni de constientizare a
publicului privind masurile de utilizare durabila a apei; se vor publica
periodic informatii privind starea de calitate a resursei de apa, prognoze
privind prevenirea si controlul viiturilor.
Art. 3
Consultatiile trebuie sa aiba loc intr-o etapa anterioara elaborarii
deciziilor, la un nivel in care optiunile sunt inca deschise, iar influenta
publicului poate fi exercitata.
Art. 4
Unitatile de gospodarire a apelor trebuie sa ofere publicului asistenta
suplimentara si explicatiile necesare facilitarii dialogului, intr-un interval
de timp prestabilit.
Art. 5
Unitatile de gospodarire a apelor sunt responsabile pentru pregatirea
efectiva a persoanelor desemnate sa asigure accesul utilizatorilor de apa,
riveranilor si publicului la informatie si facilitarea participarii acestuia la
elaborarea deciziilor in domeniul gospodaririi apelor.
Art. 6
Unitatile de gospodarire a apelor au obligatia sa analizeze orice
informatie provenita de la persoane fizice si juridice, altele decat
utilizatorii care au produs poluarea accidentala.
Art. 7
In arhiva unitatilor de gospodarire a apelor se vor pastra, separat, pe tematici,
toate documentele, informatiile, comentariile si observatiile formulate, pentru
a inlesni accesul operativ al tuturor partilor interesate la argumentarile
anterior exprimate si pentru a evita comentarii ulterioare.
Art. 8
Orice persoana poate solicita si obtine copii dupa documentele si
comentariile supuse analizei, in conformitate cu prevederile reglementarii
"Mecanismul de acces la informatia de gospodarire a apelor".
II. Forme de participare a publicului
Art. 9
Dreptul de a participa al publicului include si posibilitatea acestuia de a
face comentarii in legatura cu actele normative in vigoare sau proiectele de
acte normative si de a supune analizei unitatilor de gospodarire a apelor noi
probleme in domeniul gospodaririi apelor, care ar trebui reglementate printr-un
act normativ. In termen de 45 de zile de la primirea propunerii formulate de
public, unitatea de gospodarire a apelor va incepe elaborarea actului normativ
sau va refuza in scris, motivat, propunerea.
Art. 10
Persoana care solicita aviz de amplasament si/sau aviz de gospodarire a
apelor va anexa la cererea sa o copie dupa scrisoarea de informare publica a
intentiilor privind activitatea propusa, adresata autoritatii publice locale,
si confirmarea de primire a scrisorii de catre acea autoritate. Scrisoarea va
fi redactata dupa modelul prezentat in anexa nr. 1.a).
Art. 11
Solicitantul va publica in ziarul local o informare cu privire la intentia
sa referitoare la activitatea propusa.
Informarea va fi publicata saptamanal, timp de 2 saptamani consecutiv.
O copie legalizata a articolului din ziar sau un exemplar din ziarul
respectiv se va anexa la cererea prin care se solicita aviz de amplasament sau
de gospodarire a apelor.
Art. 12
Evaluarea impactului produs asupra resursei de apa sau lucrarii de
gospodarire a apelor de o activitate existenta sau propusa reprezinta o forma
de participare a publicului.
Art. 13
Publicul poate participa prin reprezentantii sai in cadrul unor comitete,
comisii, consilii consultative, formate din experti, pe tematici specifice
domeniului gospodaririi apelor, ce pot include aspecte stiintifice, tehnice sau
legislative. Textele agendei de lucru si ale minutelor intalnirilor vor fi puse
la dispozitia publicului, spre consultare.
Art. 14
O alta forma de participare a publicului este consultarea detinatorilor de
terenuri riverane cu privire la:
a) delimitarea zonelor de protectie;
b) aplicarea, in functie de specificul local, a regimului restrictional de
folosire a terenurilor din zonele de protectie, din zona dig-mal si din
acumulari nepermanente;
c) readucerea apei in vechea albie, pe cheltuiala detinatorilor, in
situatia in care un curs de apa isi formeaza o albie noua, parasind in mod natural
pe cea veche;
d) emiterea avizului de amplasament.
Art. 15
Participarea publicului se face si prin consultarea utilizatorilor de apa
cu privire la:
a) elaborarea schemelor-cadru si a programelor de dezvoltare, inclusiv
pentru stabilirea cerintelor de apa, de valorificare a potentialului
hidroenergetic si de aparare impotriva inundatiilor, pe ansamblul teritoriului
national, pe etape de dezvoltare;
b) aplicarea prevederilor Legii apelor nr. 107/1996 privind protectia
apelor de suprafata si subterane, precum si pentru asigurarea alimentarii cu
apa, prin care se pot lua masuri ce afecteaza interesele utilizatorilor de apa,
cu exceptia unor situatii speciale cum ar fi secete, inundatii si altele
asemenea.
Art. 16
Organizatiile neguvernamentale vor fi consultate la elaborarea
schemelor-cadru si a programelor de dezvoltare, inclusiv pentru stabilirea
cerintelor de apa, de valorificare a potentialului hidroenergetic si de aparare
impotriva inundatiilor, pe ansamblul teritoriului national, pe etape de
dezvoltare.
III. Procedura de consultare a publicului
Art. 17
In vederea realizarii consultarii, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si, dupa caz, Regia Autonoma "Apele Romane" sau
filialele sale bazinale vor publica in ziarul local o informare cu privire la
masurile propuse.
Aceeasi informare se va transmite si utilizatorilor de apa, riveranilor,
precum si oricarei alte persoane ce ar putea fi afectata.
Modelul utilizat pentru redactarea informarii este prezentat in anexa nr.
1.b).
Art. 18
Masurile propuse, ca si orice documentatie de fundamentare a acestora, se
vor tine la dispozitia publicului de catre unitatile de gospodarire a apelor.
Art. 19
Comentariile, observatiile sau propunerile scrise asupra masurilor propuse
se vor transmite celui care a facut informarea, in termen de cel mult 45 de
zile de la data publicarii acesteia.
Art. 20
In cazul propunerii unor masuri speciale, importante sau controversate,
emitentul informatiei va organiza o dezbatere publica a acestora, dupa 60 de
zile de la publicarea informarii.
Audierea publica va permite partilor interesate sa formuleze observatii si
comentarii. Locul de desfasurare va fi precizat de catre unitatile de
gospodarire a apelor. Audierea publica se va organiza la cel putin 10 zile dupa
anuntarea acesteia.
Art. 21
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului sau, dupa caz, Regia
Autonoma "Apele Romane" va analiza observatiile si propunerile
efectuate ca rezultat al participarii publicului, inainte de a lua o hotarare.
Textul hotararii si al motivatiei acesteia vor fi puse la dispozitia
publicului.
ANEXA 1. a)
INFORMARE
Aceasta informare este efectuata de:
............................................................
[unitatea de gospodarire a apelor (denumire,
adresa, telefon)]
ce intentioneaza sa ........................................
(se descrie masura preconizata, care ar
putea afecta interesele riveranilor sau
utilizatorilor de apa si cadrul legal
in care aceasta se inscrie)
Ca rezultat al acestei masuri se vor produce urmatoarele:
............................................................
............................................................
Persoanele care doresc sa obtina informatii suplimentare
sau care intentioneaza sa transmita observatii, sugestii si
recomandari se pot adresa solicitantului la adresa
mentionata .................................................,
(numele persoanelor de contact, telefonul)
dupa data de ................................................
(data estimata la care se va transmite
solicitarea)
ANEXA 1. b)
INFORMARE
Aceasta informare este efectuata de:
............................................................
[unitatea, firma, compania etc. (denumire, adresa, telefon)]
ce intentioneaza sa solicite de la
............................................................
[unitatea de gospodarire a apelor (denumirea)]
aviz de gospodarire a apelor/aviz de amplasament pentru
desfasurarea activitatii de ...............................,
localizat in ..............................................,
(municipiu, localitate, judet)
sau pentru realizarea lucrarilor ..........................,
amplasate in ............................................. .
(municipiu, localitate, judet)
Aceasta investitie este .............................. .
(existenta/noua)
Ca rezultat al procesului de productie vor rezulta
........................................................
(temporar/permanent)
urmatoarele ape uzate: .....................................
(cantitati, concentratii)
ce se vor evacua in ............................, dupa ce au
(numele emisarului)
fost epurate prin ..........................................
(metoda de epurare)
Aceasta solicitare de aviz este conforma cu prevederile
Legii apelor nr. 107/1996.
Persoanele care doresc sa obtina informatii suplimentare
cu privire la solicitarea avizului de gospodarire a apelor
pot contacta solicitantul de aviz la adresa mentionata.
Persoanele care doresc sa transmita observatii, sugestii
si recomandari se pot adresa solicitantului sau la adresa
............................................................
(numele persoanei de contact, telefonul)
dupa data de ...............................................
(data estimata la care se va transmite
solicitarea de aviz)