ORDIN
Nr. 3297 din 25 februarie 2004
privind Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru functiile
de director si director adjunct la unitatile de invatamant preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 5 aprilie 2004
In baza prevederilor art. 145 alin. (1) din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art.
20 alin. (1), ale art. 21 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu modificarile
ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru
functiile de director si director adjunct la unitatile de invatamant
preuniversitar, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe pentru
invatamant preuniversitar si inspectoratele scolare duc la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
De la data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, se abroga Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 3.448/2002.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Atanasiu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a concursului pentru functiile de director si
director adjunct la unitatile de invatamant preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie este elaborata pe baza prevederilor art. 145 alin.
(1), (6), (7) si (9) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale prevederilor art. 20 alin. (1),
art. 21 alin. (1), (2), (3) si (4), art. 22 alin. (1) si ale art. 23 din Legea
nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare (denumita in continuare Legea nr. 128/1997).
Art. 2
(1) La concursul pentru ocuparea functiei de director*1) sau de director
adjunct la unitatile de invatamant preuniversitar poate candida:
a) personalul didactic care indeplineste conditiile de studii prevazute la
art. 7 alin. (1) lit. a) - c) din Legea nr. 128/1997, pentru unitatile de
invatamant cu personalitate juridica care au in structura numai grupe de
invatamant prescolar, primar sau ambele niveluri, dupa caz;
b) personalul didactic cu diploma de absolvire a unei institutii de invatamant
superior, cel putin de scurta durata [art. 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
128/1997], titular in specialitatea diplomei, pentru unitatile de invatamant
care au in structura clasele I - VIII, V - VIII, V - X, I - X si pentru scolile
de arte si meserii;
c) personalul didactic care indeplineste conditiile de studii prevazute la
art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 128/1997, pentru unitatile de invatamant
care au in structura clasele I - XII/XIII, V - XII/XIII, IX - XII/XIII sau
clase postliceale;
d) institutorul, invatatorul sau educatoarea, dupa caz, pentru al doilea
post de director adjunct la unitatile de invatamant in a caror structura sunt
incluse si clase ale invatamantului primar sau grupe de invatamant prescolar;
e) personalul didactic care apartine unei minoritati nationale sau este bun
cunoscator al limbii minoritatii respective, pentru unitatile de invatamant
distincte cu predare in limba unei minoritati nationale si pentru unitatile de
invatamant cu sectii de predare in limba unei minoritati nationale;
f) personalul didactic care indeplineste conditiile prevazute la art. 7
alin. (2) din Legea nr. 128/1997, pentru unitatile de invatamant special;
g) personalul didactic titular in invatamantul preuniversitar;
h) personalul didactic care are calitati profesionale, manageriale si
morale, dovedite prin calificativul "Foarte bine" in ultimii 3 ani;
i) personalul didactic care are disponibilitatea de a se implica in
rezolvarea problemelor unitatii de invatamant;
j) personalul didactic care are cel putin gradul didactic II si o vechime
la catedra de cel putin 5 ani*2).
(2) Inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, denumit in
continuare inspectorat scolar, prin inspectorul cu politici de selectie, evidenta,
mobilitate si promovare a personalului didactic, certifica la inscriere, pentru
fiecare candidat, posibilitatea ca, in cazul reusitei la concurs, acesta sa
poata efectua numarul de ore de predare in unitatea de invatamant pentru care
se organizeaza concursul sau intr-o unitate de invatamant apropiata de aceasta,
in aceeasi localitate/comuna.
(3) Cazurile care nu sunt prevazute in prezenta metodologie se solutioneaza
numai de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, prin Directia generala
evaluare, prognoze, strategii si programe pentru invatamant preuniversitar, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
------------
*1) In centrele judetene de asistenta psihopedagogica (CJAPP) functia de
director este indeplinita de coordonatorul CJAPP.
*2) Pentru candidatul la functia de coordonator CJAPP conditia de vechime
este de cel putin 5 ani in activitatea de asistenta si consiliere
psihopedagogica.
CAP. 2
Organizarea concursului pentru functiile de director si director adjunct
Art. 3
(1) Inspectoratul scolar are obligatia de a anunta organizarea concursului,
in presa locala si centrala, cu cel putin 30 de zile inainte, mentionand locul
unde este afisata lista posturilor vacante din unitatile de invatamant pentru
care se va desfasura concursul, precum si toate celelalte informatii
referitoare la inscrierea si participarea la concurs a candidatilor.
(2) In acelasi timp inspectoratul scolar afiseaza la sediul propriu lista
posturilor de conducere vacante, fisa postului, tematica, bibliografia,
perioada de inscriere, metodologia de concurs si lista documentelor necesare
inscrierii la concurs.
(3) Inscrierea la concurs se incheie cu 7 zile inainte de prima zi a
sesiunii de concurs. Nu sunt acceptati la inscriere decat candidatii ale caror
dosare intrunesc integral conditiile prevazute in prezenta metodologie.
(4) Inspectoratul scolar afiseaza la sediul sau, in cel mult 3 zile de la
data incheierii inscrierilor la concurs, graficul desfasurarii concursului, cu
specificarea programului zilnic, a locului de desfasurare, precum si lista
candidatilor inscrisi.
(5) Inspectoratul scolar inainteaza graficul de desfasurare a concursurilor
la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului - Directia generala evaluare,
prognoze, strategii si programe pentru invatamant preuniversitar, cu cel putin
3 zile inainte de data initiala a perioadei de organizare a concursurilor,
stabilita prin graficul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului
pentru judetul respectiv/municipiul Bucuresti.
(6) Orice modificare din motive obiective a programului de desfasurare a
concursului este adusa la cunostinta candidatilor si observatorilor, in scris,
cu cel putin 48 de ore inainte, de catre persoanele imputernicite din cadrul inspectoratului
scolar. Cand termenul de 48 de ore nu poate fi respectat, secretarul sau un
membru al comisiei de concurs intocmeste un proces-verbal in care se precizeaza
motivele datorita carora concursul nu se poate desfasura, pe care il semneaza
un membru al comisiei de concurs si observatorii.
(7) Comunicarea inspectoratului scolar la Ministerul Educatiei, Cercetarii
si Tineretului - Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe
pentru invatamant preuniversitar, pentru reprogramarea concursului respectiv,
este insotita de copia procesului-verbal. Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului avizeaza reprogramarea concursului.
Art. 4
Inspectorul scolar general emite, potrivit legii si prezentei metodologii,
cu 3 zile inainte de prima proba a concursului, decizia de constituire a
comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs, iar cu 48 de ore inainte de
prima proba a concursului, decizia de constituire a comisiei de concurs si
decizia de constituire a comisiei de contestatii.
Art. 5
Dosarul de inscriere la concurs, avizat de oficiul juridic al
inspectoratului scolar, se depune la inspectorul cu politici de selectie,
evidenta, mobilitate si promovare a personalului didactic si trebuie sa
contina:
1. cerere de inscriere in care se mentioneaza limba moderna cunoscuta;
2. curriculum vitae (redactat dupa un model elaborat de compartimentul
evaluare, prognoze, strategii si programe al inspectoratului scolar);
3. copii certificate "conform cu originalul" de catre conducerea
unitatii de invatamant de la care provine candidatul de pe:
- certificatul de nastere si, daca este cazul, certificatul de casatorie;
- actul de titularizare in unitatea de invatamant in care functioneaza;
- adeverintele/certificatele/diplomele de acordare a gradelor didactice/a
titlului stiintific de doctor;
- carnetul de munca sau documentul echivalent eliberat de unitatea de
invatamant, in conformitate cu art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificarile ulterioare, completat la zi;
- hotararile judecatoresti pentru persoanele care si-au schimbat numele din
diferite motive;
- procesul-verbal al consiliului scolar sau profesoral/de administratie din
ultima unitate de invatamant/ultima institutie de la care provine candidatul
privind recomandarea persoanei in cauza pentru functia de director/director
adjunct;
- alte documente doveditoare, anexate in original sau in copie, avizate
"conform cu originalul" de conducerea ultimei unitati de
invatamant/ultimei institutii de la care provine candidatul, care sa sustina
declaratiile din curriculum vitae;
4. copii legalizate de pe actele de studii (diploma, diploma de licenta,
foi matricole etc.): legalizarea acestora se face la notariat sau la alte
autoritati investite cu acest drept;
5. adeverinta de vechime la catedra, in specialitate (in original);
6. adeverinta cu punctajul si calificativele pentru ultimii 3 ani (in
original) si copiile fiselor de evaluare pe cei 3 ani;
7. adeverinta medicala (in original) din care sa reiasa ca persoana
respectiva este apta pentru a desfasura activitate intr-o unitate de invatamant
(conform art. 4 din Legea nr. 128/1997);
8. opisul dosarului, in doua exemplare; un exemplar se restituie cu
semnatura persoanei care a inregistrat inscrierea*3).
------------
*3) Dosarul se numeroteaza pe fiecare fila, iar numarul total de file se
consemneaza in opis.
Art. 6
Comisia pentru elaborarea subiectelor de concurs este formata din:
a) presedinte - un inspector scolar de specialitate pentru limbile moderne
de la inspectoratul scolar;
b) membri: 4 - 5 directori, recunoscuti prin autoritatea profesionala si
morala, provenind de la diferite tipuri de unitati de invatamant, cate un
inspector scolar de specialitate sau un profesor metodist pentru fiecare limba
moderna aleasa de candidati.
Art. 7
(1) Comisia de concurs pentru functia de director este constituita dupa cum
urmeaza:
a) presedinte - un inspector scolar general adjunct, de regula cel care are
in subordine compartimentul evaluare, prognoze, strategii si programe sau seful
serviciului evaluare, prognoze, strategii si programe;
b) membri:
- un inspector scolar pentru management scolar si evaluare institutionala
sau un inspector scolar de specialitate;
- un director*4), recunoscut prin autoritatea sa profesionala si morala, de
la o unitate de invatamant din judet/municipiul Bucuresti, de cel putin acelasi
grad cu cel al unitatii de invatamant pentru care se organizeaza concursul;
c) secretar - un inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul
scolar/director/director adjunct la o unitate de invatamant.
(2) Comisia de concurs pentru functia de director adjunct este constituita
dupa cum urmeaza:
a) presedinte - un inspector scolar general adjunct, de regula cel care are
in subordine compartimentul evaluare, prognoze, strategii si programe sau seful
serviciului evaluare, prognoze, strategii si programe;
b) 2 membri:
- un inspector scolar pentru management scolar si evaluare institutionala
sau un inspector scolar de specialitate;
- directorul unitatii de invatamant pentru care se organizeaza concursul;
c) secretar - un inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul
scolar/director/director adjunct la o unitate de invatamant.
(3) La desfasurarea concursului pentru functiile de director si director
adjunct sunt invitati sa participe in calitate de observator:
- un parinte desemnat/delegat de consiliul reprezentativ al parintilor din
unitatea de invatamant pentru care se organizeaza concursul;
- cate un reprezentant desemnat de federatiile care au organizatii
sindicale la nivel de unitate de invatamant; la unitatile de invatamant la care
nu exista organizatie sindicala, un reprezentant al salariatilor de la unitatea
scolara pentru care se tine concursul, ales in consiliul profesional deschis,
prin vot secret, cu majoritate simpla;
- un reprezentant al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Inspectoratul scolar invita in scris observatorii sa asiste la desfasurarea
concursului, cu cel putin 48 de ore inainte de data acestuia. Neprezentarea
observatorilor nu afecteaza legalitatea desfasurarii concursului.
(4) Secretarul si observatorii participa la activitatile comisiei de
concurs, dar nu se implica in examinarea si evaluarea candidatilor.
Observatorii au dreptul de a-si consemna observatiile in procesul-verbal
mentionat la art. 10.
(5) Pentru unitatile de invatamant militar, din comisia de concurs face
parte, in calitate de membru, si un delegat desemnat de ministerul de resort,
iar pentru unitatile de invatamant teologic, din comisia de concurs face parte,
in calitate de membru, inspectorul de specialitate pentru invatamant teologic
din Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Inspectoratul scolar solicita in scris ministerului de resort desemnarea
delegatului pentru comisia de concurs de la unitatea de invatamant militar si
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului desemnarea delegatului pentru
comisia de concurs de la unitatea de invatamant teologic.
------------
*4) Un coordonator al unui centru judetean de asistenta psihopedagogica din
alt judet, pentru functia de coordonator CJAPP.
CAP. 3
Probele de concurs si evaluarea candidatilor
Art. 8
(1) Concursul pentru functiile de conducere din unitatile de invatamant
consta in urmatoarele doua probe:
a) curriculum vitae, analiza si evaluarea acestuia pe baza criteriilor si
punctajului prezentate in anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Punctajul maxim
este de 45 de puncte (3 x 15 puncte/membru al juriului). Punctajul de promovare
a probei este de 24 de puncte (3 x 8 puncte/membru al juriului);
b) interviu: prin interviu se testeaza cunostintele de legislatie scolara
si de management educational ale candidatului, pe baza unui test tip grila, cu
30 itemi. Itemii sunt cu raspuns unic selectat din 4 variante, fiind notate cu
un punct sau 0 puncte. Punctajul maxim al probei este de 90 de puncte (3 x 30
de puncte, 3 fiind ponderea probei). Punctajul de promovare a probei este de 60
de puncte (3 x 20 de puncte). Cei 30 de itemi ai probei sunt repartizati
astfel:
- 10 itemi cu referire la legislatia scolara;
- 16 itemi privind managementul educational, din care 5 sa reflecte
cunoasterea metodologiei de elaborare a proiectului managerial al unei unitati
scolare, iar din restul de 11 itemi unul se redacteaza in toate limbile moderne
pentru care s-au facut optiuni de catre candidati;
- 4 itemi cu referire la cunoasterea si evaluarea personalitatii.
Pentru candidatii la functiile de conducere din invatamantul liceal si
postliceal proba de interviu va fi sustinuta cu ajutorul computerului si se va
folosi imprimanta pentru tiparirea testului rezolvat.
(2) Cele doua probe sunt obligatorii.
(3) Punctajul total maxim este de 135 de puncte, iar baremul de promovare a
concursului este de 84 de puncte.
Pentru unitatile de invatamant militar si pentru unitatile de invatamant
teologic punctajul total maxim este de 180 de puncte (60 de puncte/curriculum
vitae + 120 de puncte/interviu), punctajul de promovare fiind de 32 de puncte
(4 x 8 puncte/membru al juriului) pentru curriculum vitae si 80 de puncte (4 x
20 de puncte, 4 fiind ponderea probei) pentru interviu, iar baremul de
promovare a concursului este de 112 puncte. Testele grila se realizeaza de
catre presedinte si membrii comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs.
Comisia are obligatia de a elabora un numar de teste stabilit in functie de
numarul candidatilor, astfel:
- pentru 1 - 10 candidati se vor elabora N TESTE = 5 x numarul
candidatilor;
- pentru 11 - 30 de candidati se vor elabora N TESTE = 3 x numarul
candidatilor;
- pentru 31 - 50 de candidati se vor elabora N TESTE = 2 x numarul
candidatilor;
- pentru fiecare candidat in plus peste pragul de 50 se adauga inca un
test.
Continuturile testelor elaborate de comisie sunt strict secrete. Dupa ce au
fost elaborate, testele se inregistreaza in Word, pe dischete parolate,
protejate la scriere si numerotate. Pe fiecare discheta se inregistreaza un
singur test. Dischetele cu subiectele si opisul acestora (sigilat in plic),
imediat ce au fost inregistrate, se predau pentru pastrare, in secret,
inspectoratului scolar general. Inainte de inceperea concursului inspectorul
scolar general preda dischetele cu teste presedintelui comisiei de concurs.
Presedintele comisiei de concurs realizeaza biletele prin numerotare cu
numerele testelor aflate pe dischete.
CAP. 4
Desfasurarea concursului
Art. 9
(1) Evaluarea curriculumului vitae se face de catre presedintele comisiei
de concurs si de membrii acesteia, in plenul comisiei, prin acordarea de puncte
potrivit criteriilor de concurs si punctajului mentionate in anexa nr. 1, pe
baza documentelor din dosarul de inscriere care dovedesc cele afirmate in
curriculum vitae. Punctajul se aduce la cunostinta candidatului. In cazul in
care se considera depunctat, candidatul poate contesta pe loc evaluarea
curriculumului vitae, asistand la reevaluarea acestuia, sau, in scris, la
comisia de contestatii.
(2) Pentru proba de interviu candidatul extrage la intamplare un bilet in
fata comisiei de concurs. Numarul biletului extras reprezinta numarul testului
aflat pe discheta, pe care trebuie sa il rezolve candidatul la aceasta proba.
Pentru candidatii la functiile de conducere din unitatile de invatamant
prescolar si cele cu clasele I - VIII, un membru al comisiei tipareste la
imprimanta continutul dischetei cu numarul extras, testul fiind inmanat candidatului
pentru a-l completa.
Pentru candidatii la functiile de conducere din invatamantul liceal,
postliceal si profesional, presedintele comisiei de concurs inmaneaza discheta
candidatului. La primirea dischetei, acesta o introduce in computerul repartizat
si incepe rezolvarea testului. Durata desfasurarii probei este de o ora din
momentul deschiderii fisierului cu subiectul de pe discheta, respectiv din
momentul inmanarii formularului tiparit. Numarul candidatilor care participa
simultan la proba de interviu este de minimum 3, numarul maxim fiind determinat
de presedintele comisiei de concurs in functie de logistica aferenta de care
dispune inspectoratul scolar.
(3) Cele doua probe de concurs se desfasoara in aceeasi zi.
(4) Punctajul acordat la fiecare proba pentru fiecare candidat este inscris
in formularul-tip prevazut in anexa nr. 2.
Art. 10
(1) Sunt declarati promovati candidatii care au realizat cel putin
punctajul de promovare la fiecare dintre cele doua probe.
(2) Este declarat reusit la concurs candidatul promovat care a obtinut cel
mai mare punctaj total.
(3) In caz de egalitate de punctaj, este declarat reusit candidatul
promovat cu rezultatul cel mai bun la proba de interviu.
Art. 11
Secretarul comisiei de concurs intocmeste procesul-verbal (anexa nr. 3) in
care consemneaza desfasurarea si rezultatele concursului, precum si mentiunile
persoanelor desemnate ca observatori. Procesul-verbal este semnat de
presedintele comisiei de concurs, de membrii acesteia si de persoanele
desemnate ca observatori.
Art. 12
Punctajele obtinute la cele doua probe si punctajul total se afiseaza la
sediul inspectoratului scolar dupa incheierea concursului, in aceeasi zi.
Art. 13
(1) Eventualele contestatii se depun la registratura inspectoratului scolar
in termen de 3 zile lucratoare de la afisarea punctajelor, iar inspectoratul
scolar face publica lista contestatorilor.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre o comisie constituita dupa cum
urmeaza:
a) presedinte - inspectorul scolar general;
b) membri:
- un inspector scolar de specialitate/inspector scolar, altul decat cel din
comisia de concurs;
- un director*5) cu aceeasi pozitie in sistemul de invatamant cu cea a
directorului membru in comisia de concurs;
c) secretar - un inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul
scolar/un director/director adjunct la o unitate de invatamant.
La lucrarile comisiei de contestatii este invitat, in scris, sa participe
in calitate de observator cate un reprezentant desemnat de federatiile care au
organizatii sindicale la nivelul unitatii de invatamant. La unitatile de
invatamant la care nu exista organizatie sindicala este invitat, in scris, sa
participe reprezentantul personalului didactic de la unitatea de invatamant
pentru care se tine concursul, ales in consiliul profesoral deschis, prin vot
secret, cu majoritate simpla.
(3) Hotararea comisiei de contestatii se comunica contestatorului in termen
de 5 zile lucratoare de la expirarea termenului de depunere a contestatiilor,
cu confirmare de primire.
(4) Nu se pot contesta rezultatele la concurs ale altui candidat.
(5) Hotararea comisiei de contestatii este definitiva si poate fi atacata
numai prin procedura contenciosului administrativ.
(6) In termen de 24 de ore de la expirarea perioadei de solutionare a
contestatiilor, se afiseaza la sediul inspectoratului scolar rezultatele finale
ale concursului.
(7) Dreptul persoanei de a se adresa instantelor judecatoresti este
garantat. In acest caz persoana prezinta la inspectoratul scolar dovada
actionarii in judecata. Postul de conducere aflat in litigiu se ocupa cu
delegatie pana la pronuntarea sentintei judecatoresti definitive, care se
comunica in scris inspectoratului scolar.
------------
*5) Un coordonator al unui CJAPP, recunoscut prin autoritatea sa
profesionala, altul decat cel din comisia de concurs.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 14
(1) Numirea candidatilor declarati reusiti la concursul pentru functiile de
conducere din unitatile de invatamant de stat se face prin decizie a
inspectorului scolar general, cu exceptia directorilor de unitati de invatamant
liceal si postliceal, care sunt numiti prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului. Solicitarea numirii prin ordin al ministrului in
functia de director este insotita de formularele prevazute in anexele nr. 3 si
4, completate.
(2) In conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 53/2003,
cu modificarile ulterioare, numirea se face cu o perioada de proba de 90 de
zile. Aceasta perioada este inclusa in durata contractului de management
educational.
(3) O data cu emiterea deciziei, respectiv a ordinului de numire,
directorul incheie cu inspectorul scolar general contractul de management
educational (anexa nr. 5).
(4) Contractul de management educational se incheie pe o perioada de 4 ani
de la data numirii.
(5) Pentru persoanele care au mai putin de 4 ani pana la implinirea varstei
standard de pensionare, contractul de management se incheie pana la sfarsitul
anului scolar in care se realizeaza conditiile standard de pensionare.
Contractul poate fi prelungit anual, la cererea managerului, atat timp cat
acesta isi pastreaza calitatea de cadru didactic titular in invatamantul
preuniversitar, fara a se depasi 4 ani de la data numirii.
Art. 15
Cu 15 zile inainte de expirarea perioadei de proba, inspectorul scolar
general inainteaza Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului - Directia
generala evaluare, prognoze, strategii si programe pentru invatamant
preuniversitar, printr-o adresa, aprecierea sa privind corespunderea sub raport
managerial a persoanei numite in functia de director de liceu/scoala
postliceala, iar inspectorul scolar general adjunct/seful serviciului
compartimentului evaluare, prognoze, strategii si programe inainteaza
inspectorului scolar general, printr-o nota scrisa, aprecierea sa privind
corespunderea sub raport managerial a persoanei numite in functia de director
prin decizie a inspectorului scolar general, potrivit art. 14 alin. (1).
Aprecierea are la baza punctajul acordat in urma evaluarii continue realizate
de inspectorul scolar de management scolar, evaluare si dezvoltare
institutionala si consemnat in fisa de evaluare a directorului de unitate de
invatamant de catre inspectorul scolar general adjunct al
compartimentului/seful serviciului evaluare, prognoze, strategii si programe.
Aprecierea este insotita de fisa de evaluare a directorului de unitate de
invatamant, completata cu punctajul si calificativul obtinute de acesta.
Art. 16
Contractul de management educational se reziliaza:
1. in cazul in care persoanele prevazute la art. 14 alin. (1) si (2) se
dovedesc necorespunzatoare sub raport managerial (au obtinut calificativul
"Nesatisfacator" la evaluarea din perioada de proba);
2. daca pe perioada mandatului, prin evaluare anuala sau prin inspectie
speciala*6), persoana obtine calificativul "Nesatisfacator" sau se
constata neindeplinirea angajamentelor manageriale ori prejudicii aduse
invatamantului;
3. pentru nerespectarea cu vinovatie a obligatiilor contractuale, precum si
pentru savarsirea unei fapte de natura abaterilor disciplinare sau care
angajeaza raspunderea administrativa, civila ori penala, directorul/directorul
adjunct putand fi sanctionat potrivit dispozitiilor art. 116 lit. e) si f) din
Legea nr. 128/1997;
4. in cazul in care persoana isi pierde calitatea de cadru didactic titular
in invatamantul preuniversitar.
------------
*6) Efectuata de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti
sau de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Art. 17
In toate situatiile in care contractul de management inceteaza, inspectorul
scolar general emite decizie (pentru directorii/directorii adjuncti numiti prin
decizie) sau solicita Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului
elaborarea ordinului (pentru directorii numiti prin ordin al ministrului
educatiei, cercetarii si tineretului) de eliberare din functie, cu exceptia
situatiei prevazute la art. 16 pct. 3, in care, prin decizie a inspectorului
scolar general (pentru directorii/directorii adjuncti numiti prin decizie) sau
prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului (pentru
directorii numiti prin ordin al ministrului), se face comunicarea sanctiunii,
conform art. 123 alin. (3) din Legea nr. 128/1997.
Art. 18
Informatiile false cuprinse in curriculumul vitae, falsul in declaratii,
falsul in inscrisuri oficiale si sub semnatura privata, constatate de comisia de
concurs, atrag eliminarea candidatului din concurs si sesizarea organelor
competente.
Art. 19
Presedintii comisiilor, membrii acestora, precum si persoanele desemnate ca
observatori, inainte de desfasurarea concursului, dau o declaratie pe propria
raspundere ca nu au in randul candidatilor sot, sotie, rude sau afini pana la
gradul al IV-lea inclusiv ori relatii conflictuale cu vreun candidat.
Art. 20
(1) Prezenta metodologie intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile prezentei metodologii se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 128/1997.
Art. 21
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1*)
la metodologie
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
EVALUARE CURRICULUM VITAE
______________________________________________________________________________
|Nr. | CRITERII | Punctaj | Punctaj
|
|crt.| | maxim | realizat
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 1.| Studii*1) | 2 |
|
| |____________________________________________________|_________|__________|
| | Superioare de lunga durata | 2 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Superioare de scurta durata | 1,5 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Medii | 1 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 2.| Participare la stagii de formare/perfectionare | 5 |
|
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | A) in specialitate: | 3 | |
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | Doctorat | 1 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Cursuri postuniversitare/Masterat | 1 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Gradul I | 0,5 |
|
| | _________________________________________|_________|__________|
| | La nivel judetean/al mun. Bucuresti | 0,5 |
|
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | B) in management educational: | 2 |
|
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | La nivel judetean/al mun. Bucuresti | 1 |
|
| | _________________________________________|_________|__________|
| | La nivel national/strainatate | 1 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 3.| Experienta in activitate, dovedita: | 4 |
|
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | Inspector/director/director adjunct*2) | 1 |
|
| | _________________________________________|_________|__________|
| | Membru in consiliul de administratie/ | 0,5 |
|
| | consilier educativ/responsabil comisie | |
|
| | metodica | |
|
| | _________________________________________|_________|__________|
| | Membru in comisii de lucru ale | 0,5 |
|
| | inspectoratului scolar/MEC | |
|
| | _________________________________________|_________|__________|
| | Metodist/responsabil cerc pedagogic | 0,5 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Evaluarea rezultatelor ultimilor 3 ani*3)| 1,5 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 4.| Lucrari publicate | 1 |
|
| |____________________________________________________|_________|__________|
| | Pedagogice/de specialitate | 0,5 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Management educational | 0,5 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 5.| Participare la proiecte, conform programului | 2 |
|
| | managerial al inspectoratului scolar si al unitatii| | |
| | de invatamant | |
|
|
|____________________________________________________|_________|__________|
| | Proiecte de integrare europeana/ | 1 |
|
| | internationale | |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Proiecte interinstitutionale/comunitare/ | 1 |
|
| | alte proiecte (la nivel local/judetean) | |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| 6.| Distinctii, premii obtinute: | 1 |
|
| |____________________________________________________|_________|__________|
| | Acordate de MEC/ISJ/ISMB | 0,25 |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Acordate de comunitatea locala | 0,25 |
|
| | (consiliul local, alte institutii) | |
|
| |
_________________________________________|_________|__________|
| | Salariu de merit/Gradatie de merit | 0,5 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
| | TOTAL | 15 |
|
|____|____________________________________________________|_________|__________|
*1) Se puncteaza cea mai inalta forma de invatamant absolvita.
*2) In cazul in care contractul managerial a incetat inaintea expirarii
perioadei pentru care a fost incheiat, din motive imputabile persoanei,
experienta in activitatea de conducere, indrumare si control, nu se mai
puncteaza.
*3) Punctajul se stabileste prin cumularea rezultatelor fiselor de evaluare
anuale, dupa cum urmeaza:
0,25 .... pentru 86 - 95 puncte in fisa de evaluare;
0,50 .... pentru 96 - 100 puncte in fisa de evaluare.
ANEXA 2*)
la metodologie
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
INSPECTORATUL SCOLAR AL ____________________
NUMELE CANDIDATULUI ________________________
POSTUL PE CARE CANDIDEAZA __________________
BORDEROUL DE NOTARE
______________________________________________________________________________
| PROBA | PUNCTAJ | NOTARE
|
| | Maxim/ |____________________________________________________|
| | minim | Comisia | Nume si prenume | Punctaj |
Punctaj|
| | | | |individual| proba
|
|_____________|___________|______________|_________________|__________|________|
| CURRICULUM | / | Presedinte | | |
|
| VITAE | 45 / |______________|_________________|__________|
|
| | / | Membru | | | ______
|
| | / 24 |______________|_________________|__________||
||
| | / | Membru | | ||
||
|
|__/________|______________|_________________|__________||______||
| | / | Reprezentant | | |
|
| | 60 / 32 | culte/M.Ap.N.| | |
|
|_____________|____/______|______________|_________________|__________|________|
| INTERVIU | / | Presedinte | | |
|
| | 90 / |______________|_________________|__________|
|
| | / | Membru | | | ______
|
| | / 60 |______________|_________________|__________||
||
| | / | Membru | | ||
||
|
|___/_______|______________|_________________|__________||______||
| | / | Reprezentant | | |
|
| | 120 / 80 | culte/M.Ap.N.| | |
|
|_____________|____/______|______________|_________________|__________|________|
Punctajul total:
ANEXA 3*)
la metodologie
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
INSPECTORATUL SCOLAR AL _______________________
PROCES-VERBAL
Incheiat astazi, ____________, in urma sustinerii probelor de evaluare din
cadrul concursului pentru ocuparea functiei de director adjunct la:
___________________________________________________________________________.
La concurs participa urmatorii candidati:
1. ______________________________________
2. ______________________________________
3. ______________________________________
4. ______________________________________
5. ______________________________________
EVALUAREA CANDIDATILOR
______________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si prenumele | Punctaj total | Punctaj total | Rezultat:
|
|crt.| candidatului | C.V. | INTERVIU | PROMOVAT/
|
| | | | | NEPROMOVAT
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
| 1.| | | |
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
| 2.| | | |
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
| 3.| | | |
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
| 4.| | | |
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
| 5.| | | |
|
|____|_________________________|________________|________________|_____________|
TOTAL GENERAL
1. ______________________________________
2. ______________________________________
3. ______________________________________
4. ______________________________________
5. ______________________________________
Este declarat REUSIT in urma concursului, candidatul ______________________,
care a totalizat cel mai mare punctaj: ____________
Concursul s-a desfasurat potrivit Metodologiei de organizare si desfasurare
a concursului pentru functia de director/director adjunct de la unitatile de
invatamant preuniversitar, aprobata prin OMECT nr. ________
COMPONENTA COMISIEI
______________________________________________________________________________
| | Nume si prenume | Functia | Semnatura | Observatii
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Presedinte | | | |
|
| (evaluator 1) | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Membru | | | |
|
| (evaluator 2) | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Membru | | | |
|
| (evaluator 3) | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Membru | | | |
|
| (evaluator 4) | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Observator 1 | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Observator 2 | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
| Observator 3 | | | |
|
|____________________|___________________|___________|____________|____________|
ANEXA 4*)
la metodologie
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
JUDETUL ____________________ Data concursului: __/__/200_
MACHETA CANDIDATILOR LA FUNCTIA DE DIRECTOR/DIRECTOR ADJUNCT
______________________________________________________________________________
| Numele si | Data nasterii | Studii | Titular | Grad
|
| prenumele, | Nationalitatea | | la | didactic
|
| (F/M) | | | | si vechime
|
| | | | | la catedra
|
|_____________|_________________|_________________|_______________|____________|
| | / / | Superioare | Localitatea: | Doctorat
|
| | | l. durata | |
|
| | | _ | | _
|
| | zz/ll/aa | |_| | ............. | |_|
|
| ...........
|_________________|_________________|_______________|____________|
| | Romana | Superioare | Unitatea de | Grad I
|
| ........... | | s. durata | invatamant: |
|
| | _ | _ | | _
|
| ........... | |_| | |_| | | |_|
|
| |_________________|_________________|
|____________|
| ........... | Maghiara | Lic. ped. | ............ | Grad II
|
| | | | |
|
| | _ | _ | ............ | _
|
| _ | |_| | |_| | | |_|
|
| |_| |_________________|_________________| ............
|____________|
| | Germana | An abs. | |
|
| | | | |
|
| | _ | | |
|
| | |_| | ............... | |
|
| |_________________|_________________|_______________|____________|
| | Alta | Specializarea: | Catedra: | Ani
|
| | nationalitate | | | vechime
|
| | _ | 1 ............ | ............. | ..........
|
| | |_| | 2 ............ | |
|
| | (.............) |
|_______________|____________|
| | | | |
|
| | | | |
|
| | | | |
|
|_____________|_________________|_________________|_______________|____________|
- continuare -
______________________________________________________________________________
| Numele si | Postul | Situatia | NOTAREA | Punctaj
|
| prenumele, | pentru care | postului |____________________________| final
|
| (F/M) | concureaza | | Evaluator | C.V. |Interviu|
|
| | | | | | |
|
|_____________|______________|__________|____________|______|________|_________|
| | Localitatea | 1. vacant| | | |
|
| | | prin: |Presedinte | .... | ...... |
|
| | | | | | |
|
| | ............ | | |puncte| puncte |
|
| ........... |______________|__________|____________|______|________|
|
| | Unitatea de | demisie |Insp. sc. | | |
|
| ........... | invatamant: | titular |de | .... | ...... |
|
| | | _ |specialitate| | |
|
| ........... | | |_| | |puncte| puncte |
|
| | ............ |__________|____________|______|________| |
| ........... | | Evaluare | | | | _______
|
| | ............ | i.s.j. | Director | .... | ...... ||
||
| | | _ | | | ||
||
| | ............ | |_| | |puncte| puncte ||
||
| | |__________|____________|______|________||
||
| | | Demitere |Reprezentant| |
||_______||
| | | |culte/ | .... | ...... |
|
| | | _ |M.Ap.N. | | |
|
| | | |_| | |puncte| puncte |
|
| |______________|__________|____________|______|________|
|
| | _ | Expirare | | | |
|
| | Director |_| | mandat | TOTAL | .... | ...... |
|
| | | _ | | | |
|
| | | |_| | |puncte| puncte |(baremul
|
| |______________|__________|____________|______|________| de
|
| | Director _ |2. ocupat | | 24 | 60
|promovare|
| | adjunct |_| |prin | Punctaj de |puncte| puncte | 84 p
|
| | |delegatie | promovare
|______|________|_________|
| | | _ | | 32 | 80 | /112 p)
|
| | | |_| | |puncte| puncte |
|
|_____________|______________|__________|____________|______|________|_________|
Inspector scolar general adjunct, Secretar comisie,
ANEXA 5
la metodologie
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Inspectoratul Scolar al Judetului/Municipiului Bucuresti
Nr. ../.....
CONTRACT DE MANAGEMENT EDUCATIONAL
Art. 1
Partile contractante
1. Doamna/Domnul profesor ...................................., in calitate
de inspector scolar general/imputernicit al ministrului, numit in functie prin
Ordinul nr. ...../....... al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului,
reprezentand Inspectoratul Scolar al Judetului
..................../Municipiului Bucuresti, cu sediul in ...................,
str. .................. nr. ......
Si
2. Doamna/Domnul ........................................, cetatean roman,
domiciliata/domiciliat in ......................, str. ................ nr.
..., bl. ...., sc. ...., ap. ...., judetul/sectorul ................., avand
actul de identitate B.I./C.I./pasaport seria ......... nr. ............, eliberat
de Politia ..............., in calitate de director/director adjunct la
................., cu sediul in localitatea ............................, str.
.................. nr. ...., judetul/sectorul ................, telefon
............, numita/numit in functie incepand cu data de ............... prin
Ordinul/Decizia nr. ...../..... al ministrului educatiei, cercetarii si
tineretului/a inspectorului scolar general, denumit in continuare manager
educational
Art. 2
Obiectul contractului
Inspectoratul Scolar al Judetului ...................../Municipiului
Bucuresti, prin inspectorul scolar general, incredinteaza managerului
educational (directorului) conducerea si administrarea unitatii de invatamant,
in concordanta cu strategia si directiile de dezvoltare a invatamantului
preuniversitar, stabilite prin obiectivele reformei educationale in plan
national si local.
Art. 3
Durata contractului
Prezentul contract se incheie pe o perioada de ........ ani de la data
numirii in functie.
Art. 4
Drepturile si obligatiile directorului/directorului adjunct in calitate de
manager educational
A. Drepturile si obligatiile generale decurg din:
- art. 126 si 145 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- art. 50, 51, 109, 110, 112 si 113 din Legea privind Statutul personalului
didactic nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
- actele normative emise de Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului;
- dispozitiile inspectorului scolar general.
B. Atributiile sunt cele prevazute in:
- cap. III sectiunea a 2-a din Regulamentul de organizare si functionare a
unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului
educatiei si cercetarii nr. 4.747/2001.
C. Alte drepturi si obligatii contractuale:
- sa participe la programele de formare/perfectionare in domeniul
managementului educational. In cazul in care nu a parcurs un astfel de stagiu,
este obligatorie participarea la cursul de formare in primul an al mandatului;
- sa solicite si sa primeasca asistenta juridica din partea inspectoratului
scolar in toate problemele de legislatie, precum si in cazul unor litigii in
care este implicata unitatea de invatamant;
- sa elaboreze, la nivelul unitatii, documentele manageriale proprii;
- sa asigure infaptuirea acestora prin organizarea, desfasurarea si
evaluarea activitatii educationale din unitatea scolara;
- sa isi foloseasca intreaga capacitate de munca in interesul educatiei si
aplicarii reformei, comportandu-se in intreaga activitate cu probitate morala
si profesionala;
- sa nu desfasoare activitati contrare politicii educationale a
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Art. 5
Drepturile si obligatiile inspectorului scolar general
A. Drepturi:
- sa controleze, direct sau prin delegare de competente:
- stadiul aplicarii strategiei privind directiile de dezvoltare
elaborate si asumate la nivelul unitatii de invatamant;
- modul de exercitare a atributiilor managerului unitatii de
invatamant;
- derularea actului managerial in conformitate cu fisa postului;
- respectarea legalitatii in actul managerial, sub toate aspectele
sale;
- sa solicite directorului, semestrial, prezentarea documentelor privind
rezultatele scolare, a altor documente referitoare la indeplinirea obiectivelor
reformei si a sarcinilor specifice fisei postului, anexa la contract;
- sa evalueze activitatea managerului educational din proprie initiativa si
cand este sesizat de existenta unor disfunctii in activitatea acestuia.
B. Obligatii:
- sa asigure directorului libertatea in conducerea, organizarea si
coordonarea activitatii educationale, la nivelul unitatii de invatamant,
singurele delimitari fiind cele prevazute de reglementarile legale, precum si
de prezentul contract;
- sa asigure directorului, in calitate de manager educational, drepturile
prevazute la art. 4 si conditiile legale pentru indeplinirea obligatiilor cuprinse
la art. 4;
- sa evalueze activitatea managerului educational si sa acorde
calificativul anual in termenul legal;
- sa sesizeze organele competente in cazul in care sunt indicii privind
savarsirea unei infractiuni, unor fapte de coruptie (dare si primire de mita,
trafic de influenta, primirea de foloase necuvenite) si de complicitate la
acestea sau fapte ce atenteaza la bunele moravuri si sa suspende contractul de
management educational.
Art. 6
Loialitate si confidentialitate
Managerul educational trebuie sa manifeste loialitate fata de scoala,
discernamant, credibilitate si responsabilitate in deciziile sale, incredere in
capacitatile angajatilor, sa incurajeze si sa isi sustina colegii in vederea
motivarii pentru formare continua si pentru crearea in unitate a unui climat
optim desfasurarii procesului de invatamant.
Pe toata durata prezentului contract managerul educational este obligat sa
pastreze cu rigurozitate confidentialitatea asupra datelor si informatiilor
care nu sunt destinate publicarii sau care sunt prevazute cu acest caracter de
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului ori de inspectoratul scolar.
Aceasta obligatie se prelungeste pentru o perioada de 2 ani de la incetarea
contractului de management educational.
Art. 7
Raspunderea partilor
Pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor
prevazute in prezentul contract, partile raspund potrivit legii. Forta majora
apara partile de raspundere.
Raspunderea partilor este angajata pentru nerespectarea prevederilor legale
ale prezentului contract si pentru neindeplinirea deciziilor inspectoratului
scolar si a hotararilor Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Managerul educational raspunde administrativ, material si penal, dupa caz,
pentru daunele produse prin orice act al sau contra intereselor invatamantului,
prin acte de gestiune, imprudenta, precum si prin utilizarea abuziva sau
neglijenta a puterilor conferite.
Art. 8
Modificarea contractului
Partile vor putea adapta prezentul contract numai corespunzator
reglementarilor legale intervenite ulterior incheierii acestuia si care ii sunt
aplicabile.
Reevaluarea conditiilor contractuale se face anual.
Art. 9
Incetarea contractului
Prezentul contract inceteaza prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost incheiat;
b) destituirea din functie a managerului educational de catre inspectorul
scolar general in cazul neindeplinirii din culpa sau rea intentie a
obligatiilor asumate;
c) eliberarea din functie in urma evaluarii, in conformitate cu prevederile
art. 15 din Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru
functiile de director si director adjunct la unitatile de invatamant
preuniversitar, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si
tineretului nr. 3.297/2004, si cu prevederile Metodologiei de evaluare;
d) renuntarea managerului educational la mandatul incredintat, in situatia
neasigurarii conditiilor prevazute in contract ori in alte conditii intemeiate;
e) acordul partilor;
f) decesul sau punerea sub interdictie judecatoreasca a managerului
educational;
g) reorganizarea administrativ-teritoriala;
h) pensionare.
Art. 10
Litigii
Litigiile izvorate din incheierea, executarea, modificarea, incetarea si
interpretarea clauzelor prezentului contract, nerezolvate pe cale
administrativa sau administrativ-jurisdictionala, sunt de competenta
instantelor judecatoresti.
Art. 11
Alte clauze
Managerul educational are dreptul sa solicite mediere, consultanta si alte
masuri de protectie din partea inspectorului scolar general in solutionarea
situatiilor conflictuale cu persoane fizice sau juridice.
La incetarea prezentului contract managerul educational revine pe postul
(catedra) rezervat (rezervata).
Art. 12
Dispozitii finale
Prevederile prezentului contract se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr.
128/1997, ale Legii nr. 53/2003, Codului muncii si ale altor acte normative in
materie.
Inspector scolar general, Manager educational,
......................... ....................
Data ...................