ORDIN
Nr. 422 din 18 august 1998
pentru aprobarea Instructiunilor privind stabilirea personalului minim de
siguranta pentru navele si instalatiile plutitoare fluviale si de ape
interioare navigabile din marina civila romana
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 21 octombrie 1998
Ministrul transporturilor,
in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile,
in conformitate cu prevederile art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997
privind navigatia civila si ale Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind stabilirea personalului minim de siguranta
pentru navele si instalatiile plutitoare fluviale si de ape interioare
navigabile, din marina civila romana, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. va aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Cu data prezentului ordin orice dispozitie contrara isi inceteaza
aplicabilitatea.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind stabilirea personalului minim de siguranta pentru navele si
instalatiile plutitoare fluviale si de ape interioare navigabile, din marina
civila romana
CAP. 1
Definitii
Art. 1
In sensul prezentelor instructiuni:
1. personal minim de siguranta - persoanele (navigatorii) calificate si
atestate conform reglementarilor in vigoare, desemnate sa asigure siguranta
navei si a navigatiei;
2. personal necesar exploatarii si intretinerii navei - navigatorii,
posesori de brevete si de certificate de capacitate, calificati si atestati
conform reglementarilor in vigoare, cu care proprietarul/operatorul navei
suplimenteaza personalul minim de siguranta pentru realizarea scopurilor
economice ale voiajului si a activitatilor de intretinere a navei. La
stabilirea personalului necesar exploatarii si intretinerii navei se va tine
seama de zona de navigatie, durata si gradul de complexitate a voiajului si de
starea tehnica a navei, respectandu-se legislatia specifica domeniului muncii;
3. personal navigant brevetat reprezinta navigatorii care poseda un brevet
recunoscut de catre autoritatea de stat in domeniu;
4. personal navigant posesor de certificate de capacitate - navigatorii
care poseda un certificat de capacitate recunoscut de autoritatea de stat in
domeniu.
5. personal navigant auxiliar - membrii de echipaj care nu poseda brevet
sau certificat de capacitate, dar care indeplinesc functii la bord in baza
calificarii specifice;
6. conducator de nava/instalatie plutitoare - persoana care are calificarea
necesara si sub autoritatea careia este pusa nava/instalatia plutitoare,
convoiul, precum si echipajul;
7. nava fluviala sau de ape interioare navigabile - navele, astfel cum sunt
definite in reglementarile in vigoare, destinate executarii de activitati pe
fluviu, ape interioare navigabile sau acvatorii fluvio-maritime, inclusiv
ambarcatiunile mici, precum si aparatele (echipamentele) plutitoare, cum ar fi:
drage, elevatoare, macarale plutitoare, sonete si alte asemenea, cu si fara
propulsie;
8. instalatie plutitoare - orice constructii plutitoare pe fluviu, pe ape
interioare navigabile sau acvatorii fluvio-maritime, care in mod normal nu sunt
destinate deplasarii, cum ar fi: docuri, debarcadere, hangare si altele
asemenea;
9. certificat privind incadrarea navei cu personal minim de siguranta -
documentul emis de Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., prin capitania
portului de inmatriculare, pentru fiecare nava in parte, in care se inscrie
numarul si functiile personalului minim de siguranta. Modelul Certificatului
privind incadrarea navei cu personal minim de siguranta este prezentat in anexa
nr. II la prezentele instructiuni.
CAP. 2
Dispozitii generale
Art. 2
(1) Prezentele instructiuni se aplica tuturor navelor si instalatiilor
plutitoare fluviale, sub pavilion romanesc, aflate pe apele interioare
navigabile ori acvatorii fluvio-maritime ale Romaniei sau ale altor state.
(2) Prezentele instructiuni nu se aplica navelor fluviale/instalatiilor
plutitoare care apartin Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de
Interne.
Art. 3
Situatiile in care se poate afla o nava, corespunzator starii sale tehnice,
sunt urmatoarele:
1. nava in exploatare - atunci cand starea corpului asigura flotabilitatea,
masinile, instalatiile, echipamentele si dotarile sunt complete si in stare de
functionare, echipajul este complet, iar nava este apta de a fi imediat
folosita conform destinatiei sale, chiar daca nu este utilizata efectiv;
2. nava scoasa din exploatare - atunci cand starea corpului asigura
flotabilitatea, masinile, instalatiile, echipamentele si dotarile sunt, partial
sau total, scoase din starea de functionare, echipajul este redus ca numar fata
de situatia in care nava este in exploatare, iar nava este apta de a fi
folosita, conform destinatiei sale, numai dupa terminarea lucrarilor de
reparatie si dupa completarea echipajului;
3. nava la parcul rece sau nava in iernatic - atunci cand starea corpului
asigura flotabilitatea, masinile, echipamentele, instalatiile si dotarile sunt
complete si puse in stare de conservare, nu are echipaj ci doar paza asigurata
de personal calificat din randul navigatorilor, iar nava este apta de a fi
folosita, conform destinatiei sale, numai dupa deconservarea mijloacelor
tehnice din dotare, dupa completarea echipajului si dupa aprovizionare;
4. nava dezarmata - atunci cand starea corpului asigura flotabilitatea,
masinile, echipamentele, instalatiile si dotarile sunt, partial sau total,
demontate si debarcate, nu are echipaj, ci doar paza asigurata de personal
calificat din randul navigatorilor, iar nava este apta de a fi folosita,
conform destinatiei sale, numai dupa rearmarea corespunzatoare.
Art. 4
(1) Pentru realizarea unei navigatii sigure atat in apele interioare
navigabile ale Romaniei, cat si in apele altor state, proprietarul/operatorul
navei/instalatiei plutitoare va imbarca obligatoriu, pe langa personalul minim
de siguranta, si personalul necesar exploatarii si intretinerii navei, tinand
seama de destinatia si de specificul navei, de starea tehnica, de durata si
gradul de complexitate a voiajului, precum si de necesitatea asigurarii
timpului de odihna, in conformitate cu normele legale si cu conventiile
internationale la care Romania este parte.
(2) La bordul fiecarei nave/instalatii plutitoare se va gasi obligatoriu
Certificatul privind incadrarea navei cu personal minim de siguranta, emis de
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., prin capitania portului de
inmatriculare.
(3) Pentru navele/instalatiile plutitoare care, prin natura lor
constructiva, pot efectua mai multe activitati, capitania portului va emite
Certificatul privind incadrarea navei cu personal minim de siguranta, pentru
activitatea efectuata de nava conform declaratiei proprietarului/operatorului
navei instalatiei plutitoare. In cazul in care armatorul doreste schimbarea activitatii
navei si obtinerea unui alt certificat corespunzator noii activitati, va avea
obligatia predarii catre capitania portului de inmatriculare a navei a
vechiului certificat care isi va pierde in mod automat valabilitatea.
(4) Navele/instalatiile plutitoare nu pot pleca in voiaj, daca nu au la
bord personalul minim de siguranta conform Certificatului privind incadrarea
navei cu personal minim de siguranta.
Art. 5
Stabilirea personalului minim de siguranta pentru alte tipuri de
nave/instalatii plutitoare care nu sunt prevazute in prezentele instructiuni se
va face de catre Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., la solicitarea
armatorului/operatorului navei.
Art. 6
(1) Situatiile care nu sunt prevazute in prezentele instructiuni se reglementeaza,
pentru fiecare caz in parte, de catre Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C.
(2) In cazuri temeinic fundamentate, Inspectoratul Navigatiei Civile -
I.N.C. poate acorda derogari cu privire la numarul si functiile personalului
minim de siguranta.
(3) Pentru navele de pasageri, indiferent de marimea, de numarul de locuri
sau de puterea motorului, precum si pentru navele-scoala nu se admit derogari
de la prevederile prezentelor instructiuni.
CAP. 3
Reguli de normare a personalului minim de siguranta pentru
navele/instalatiile plutitoare fluviale si de ape interioare navigabile
Art. 7
Personalul minim de siguranta pentru navele/instalatiile plutitoare
fluviale si de ape interioare navigabile va fi format numai din navigatori de
cetatenie romana si este prevazut in anexa nr. I la prezentele instructiuni.
Art. 8
Aparatele si instalatiile plutitoare maritime, atunci cand sunt folosite pe
ape interioare navigabile, isi pot desfasura activitatea cu personalul minim de
siguranta maritim sau pot avea la bord personalul minim de siguranta, conform
prevederilor anexei nr. I, pentru navele, aparatele si instalatiile plutitoare
fluviale similare.
Art. 9
La navele/instalatiile plutitoare fluviale, propulsate de masini cu abur,
in locul motoristilor pot fi normati fochisti.
CAP. 4
Nave in stationare
A. Nave in exploatare
Art. 10
(1) Pe timpul stationarii in porturi sau in afara porturilor la
navele/instalatiile plutitoare fluviale si de ape interioare navigabile
serviciul de garda se va organiza conform regulamentului serviciului la bord.
(2) Pe navele, aparatele si instalatiile plutitoare fluviale la care
personalul minim de siguranta este format dintr-un posesor al unui certificat
de capacitate punte si dintr-un posesor al unui certificat de capacitate
masini, serviciul de garda si de siguranta va putea fi asigurat, pe rand, de
fiecare dintre ei.
(3) La navele fluviale tehnice, desemnate pentru interventii, care isi
desfasoara activitatea continuu (24 de ore din 24 de ore), personalul minim de
siguranta va trebui sa se afle in permanenta la bord, iar nava trebuie sa fie
apta in orice moment pentru plecarea in misiune.
B. Nave scoase din exploatare
Art. 11
In functie de starea navei si a instalatiei plutitoare, conform art. 3,
respectiv in conservare, si in functie de locul de stationare, personalul
pentru paza si siguranta va fi stabilit de catre capitania portului in raza
careia stationeaza.
Art. 12
Personalul necesar pazei si sigurantei navelor/instalatiilor plutitoare
aflate in iernatic se va stabili in conformitate cu Instructiunile pentru
organizarea iernaticelor.
ANEXA Nr. 1
la instructiuni
PERSONALUL MINIM DE SIGURANTA
pentru navele si instalatiile plutitoare fluviale si de ape interioare
navigabile din marina civila romana
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Capitan fluvial
B - Ofiter fluvial
C - Sef mecanic fluvial
D - Ofiter mecanic fluvial
E - Ofiter electrician fluvial
F - Ofiter radiotelegrafist
G - Sef echipaj fluvial
H - Conducator salupa fluviala
I - Carmaci
J - Timonier fluvial
K - Marinar
L - Ajutor ofiter mecanic
M - Motorist
N - Electrician bord
O - Fochist
P - Capitan dragor
R - Sef dragor
S - Dragor
1. Autopropulsate
______________________________________________________________________________
\
Tipul de nava \ Functii
\ A B C D E F G H I J K L M N O P R S
________________________\_____________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
______________________________________________________________________________
1.1 Salupe fluviale si de
ape interioare
navigabile
1.1.1. Salupe de servitute
(inspectie)
a) salupe cu jet
tip KS 1
b) pana la 150 CP
(110,40 kW) inclusiv
si salupe rapide pe
aripi portante 1
c) peste 150 CP
(110,40 kW) 1 1
d) salupa rapida
pe aripi portante de
la 151 CP (111,13 kW)
pana la 250 CP
(184,70 kW) inclusiv 1 1
e) peste 250 CP 1 1 1
1.1.2. Salupe de servitute
si de pasageri
a) pana la 150 CP
(110,40 kW) inclusiv 1 1
b) de la 151 CP (111,36
kW) pana la 300 CP
(220,80 kW) inclusiv 1 1
c) peste 300 CP 1 1 1
1.1.3. Salupe remorcher
a) pana la 150 CP
(110,40 kW) inclusiv 1 1
b) peste 150 CP
(110,40 kW) 1 1
1.1.4. Salupe de stins
incendiu
a) pana la 1.000 CP
(736,00 kW) inclusiv 1 1 1
b) peste 1.000 CP
(736,00 kW) 1 1 1 1
1.2. Pilotine
a) pana la 600 CP
(441,60 kW) inclusiv 1 1 1
b) peste 600 CP
(441,60 kW) 1 1 1
1.3. Bacuri de traversare
a) pana la 350 CP
(257,60 kW) inclusiv 1 1 1
b) peste 350 CP
(257,60 kW) 1 1 1
1.4 Remorchere fluviale si de
ape interioare navigabile
a) pana la 600 CP
(441,60 kW) inclusiv 1 1 1
b) de la 601 CP
(442,33 kW) pana la
2.500 CP (1.840,00 kW)
inclusiv 1 1 1 1
c) de la 2.501 CP
(1.840,73 kW) pana la
5.000 CP (3.680,00 kW)
inclusiv 1 1 1 1 1
d) multifunctionale de la
5.000 CP (3.680,00 kW)
pana la 11.000 CP
(7.360,00 kW) inclusiv 1 1 1 1 1 1 1
1.5. Impingatoare fluviale si
de ape interioare
navigabile
a) pana la 1.000 CP
(736,00 kW) inclusiv 1 1 1
b) de la 1.001 CP
(736,74 kW) pana la
3.000 CP (2.208,00 kW)
inclusiv 1 1 1 1 1
c) de la 3.001 CP
(2.208,74 kW) pana la
5.000 CP (3.680,00 kW)
inclusiv 1 1 1 1 1 1
1.6. Nave de pasageri fluviale
si de ape interioare
navigabile
a) nave de pasageri
(agrement, hidrobuze)
pana la 150 de locuri
inclusiv 1 1 1
b) nave de pasageri de
600 locuri tip MIRCESTI,
MUNTENIA 1 1 1 1 1 1
c) nave pentru turism tip
DUMBRAVITA si
PRIVIGHETOAREA 1 1
d) nave de pasageri TUDOR
VLADIMIRESCU, BORCEA 1 1 1 1 1 1
e) nave de pasageri cu
jet, pana la 60 de locuri 1 1 1 1
f) nave de pasageri pe
aripioare portante, pana
la 120 de locuri 1 1 1 1
g) nave de pasageri de
croaziera internationala 1 1 1 1 1 1 1 2 3
h) nave de pasageri pana
la 150 de locuri si cu
puterea motorului de 65 CP 1 1 1
1.7. Nave fluviale si de ape
interioare navigabile, de
transport marfa sau mixte
(marfa si pasageri)
1.7.1. Bacuri
a) pana la 50 tone
capacitate, fara
pasageri 1
b) pana la 50 tone
capacitate, cu pasageri 1 1
c) peste 50 tone
capacitate, fara
pasageri 1
d) peste 50 tone
capacitate, cu pasageri 1 1
e) bac motor - BM 1 1 1
1.7.2. Nave de transport marfa
autopropulsate
1.7.2.1. Nave de transport
marfuri generale
(slep motor)
a) pana la 1.500
tone capacitate
inclusiv 1 1 1 1
b) peste 1.500 tone
capacitate 1 1 1 1
1.7.2.2. Nave de transport
marfuri lichide
(tanc motor)
a) pana la 1.500 tone
capacitate inclusiv 1 1 1 1 1
b) peste 1.500 tone
capacitate 1 1 1 1 1 1
1.8. Nave de semnalizare 1 1 1 1
1.9. Nave de stins incendii
a) nava fluviala
specializata pentru
stins incendii 1 1 1 1 1
b) nava fluvio-maritima
specializata pentru
stins incendii 1 1 1 1 1 1
1.10. Nave pentru colectarea
reziduurilor 1 1 1
1.1.1. Drage*)
a) de 400 mc/h tip
OVIDIU si de 500 mc/h
tip ORAVITA 1 1 1 1 1
b) de 400 mc/h tip
CALATIS 1 1 1 1 1 1
c) de 600 mc/h tip
FILIASI 1 1 1 1 1 1
1.12. Salande
a) de la 170 mc pana
la 400 mc 1 1 1
b) de 500 mc tip
GORGOVA si CHILIA 1 1 1 1
c) de la 750 mc pana
la 940 mc hidroclap
fluvio-maritim tip
IGLICIOARA 1 1 1 1
1.13. Macara plutitoare 1 1 1 1 1 1
______________________________________________________________________________
*) Pentru toate tipurile prevazute la lit. a), b) si c) de la acest punct,
dragele vor avea normat, pe timpul deplasarii, si un post de capitan fluvial
sau de capitan maritim portuar.
2. Nepropulsate
______________________________________________________________________________
\
Tipul de nava \ Functii
\ A B C D E F G H I J K L M N O P R S
________________________\_____________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
______________________________________________________________________________
2.1. Nave de transport
a) ceamuri, gabare,
mahone, bacuri, pana la
500 tone inclusiv 1*)
b) ceamuri, gabare,
mahone, bacuri, peste
500 tone 1
c) slep, tanc, indiferent
de capacitate 1
d) tanc depozit 1*)
e) barje de orice tip
2.2. Bacuri si poduri
plutitoare pentru
traversare 1*)
2.3. Pontoane (dormitor,
de acostare, atelier,
pentru apa etc.) 1*)
2.4. Drage
a) draga pitica tip DELTA 1 1 1
b) draga electrica de
120 mc/h 1 1 1
c) draga electrica de
160 mc/h 1 1 1 1
d) draga electrica
absorbanta/refulanta
SND 350 1 1 1 1 1
e) draga cu aburi
absorbanta/refulanta de
600 mc/h 1 1 1 1 1
f) draga de la 600 mc/h
pana la 800 mc/h 1 1 1 1
2.5. Salande 1*)
2.6. Instalatie plutitoare de
extras balast 1 1 1 1 1 1
2.7. Macara plutitoare 1 1 1
2.8. Excavator si graifer pe
corp plutitor 1*)
2.9. Elevator 1 1 1
2.10. Deroseza 1 1 1 1
2.11. Soneta plutitoare 1 1 1
2.12. Macara pe corp plutitor 1*)
2.13. Doc plutitor 1 1 1 1 1 1
______________________________________________________________________________
*) Pentru functia de marinar prevazuta la pct. 2.1 lit. a), d) si e), la
pct. 2.2, 2.8 si 2.12 se cer minimum 2 ani vechime in functie pe navele in
exploatare.
ANEXA Nr. 2
la instructiuni
ROMANIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR - INSPECTORATUL NAVIGATIEI CIVILE
TRANSPORTMINISTERIUM - BINNENSCHIFFAHRT INSPEKTORAT
CERTIFICAT PRIVIND INCADRAREA NAVEI CU PERSONAL MINIM DE SIGURANTA
SCHIFFSBESATZUNGZEUGNIS
Nr. .........
Eliberat in numele Inspectoratului Navigatiei Civile din Romania
Aussgestelt in Namen der Romania durch die Binnenschiffahrt Inspektorat
Numele navei .......... Tipul navei ......... Portul de inregistrare ......
Schiffname Schiffsart Heimathafen
Indicativul ........... Tonajul ............. Puterea motoarelor ..........
Unterscheidungssignal Bruttoraumgehalt Maschinenleistung
Zona de navigatie ................. Timpul de lucru (ore/zi) ..............
Fahrtgebiet Arbeitzeit (Uhr/Tag)
Certificam prin prezentul certificat ca, in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului transporturilor nr. ..../...., nava este considerata ca
navigand in conditii de siguranta deplina, daca personalul minim de siguranta
este in conformitate cu cel din prezentul certificat.
Hiermit bestatigen wir laut Ministerbefehl Nr. ...../....., dass das Schiff
zu sicherheits Bedingungen fahrt, wenn das minimale Sicherheitspersonal durch.
Prezentul certificat este valabil pentru urmatoarele activitati ..........
.
Das gegenwartige Zeugnis ist fur folgende Berufe gultig
Schimbarea sectorului de navigatie, a caracteristicilor sau a clasei navei
ori efectuarea altor activitati decat cele inscrise in prezentul certificat
impune revizuirea incadrarii navei cu personal minim de siguranta.
Die Anderung des Navigationscharakter, des Kennzeichens oder Klasse des
Schiffes, oder die Durchfuhrung von andere alles die odengenannte Berufe setzen
die Durchschicht des Schiffesklassifizierung mit Sicherheitspersonal durch.
...............................................................................
TOTAL:
...............................................................................
Acest certificat este valabil numai pentru nave sub pavilion romanesc, pana
la data de ............ .
Diese Schiffsbesatzungzeugnis gilt zum, fur der Schiffs unter
Rumanischefahre
Data (Datum):
Inspectoratul Navigatiei Civile - Inspector-sef
Binnenschiffahrt Inspektorat - Inspektorchef
........................................
Semnatura
Unterschrift