ORDIN Nr. 425
din 14 februarie 2008
privind aprobarea Statutului
Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 4 martie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 42/2005 privind
instituirea unor măsuri de reorganizare a Casei de Economii şi Consemnaţiuni
C.E.C. - S.A. în vederea privatizării, aprobată prin Legea nr. 285/2005, cu
modificările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Statutul Casei de Economii şi
Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. -
S.A. va duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 979/2005 privind
aprobarea Statutului Casei de Economii şi Consemnaţiuni
C.E.C. - S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 635 din
19 iulie 2005.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Cheltuielile de publicare a prezentului ordin
în Monitorul Oficial al României, Partea I, se suportă
de către Casa de Economii si Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
STATUTUL
Casei de Economii şi
Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, emblema, sediul social şi
durata de funcţionare
ARTICOLUL 1
Denumirea
1.1. Denumirea societăţii comerciale reglementate
prin prezentul statut va fi Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.,
prescurtat C.E.C. - S.A.
1.2. In toate actele oficiale Casa de Economii şi
Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., denumită în continuare Banca,
se identifică prin denumire, forma juridică,
capitalul social, adresa sediului social, numărul şi data înmatriculării în
registrul comerţului, codul unic de înregistrare, numărul şi data
înmatriculării în registrul instituţiilor de credit şi prin emblema Băncii.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
2.1. Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.
este persoană juridică română, organizată în forma juridică a unei societăţi pe
acţiuni, şi îşi desfăşoară activitatea ca bancă, în conformitate cu prevederile
legislaţiei aplicabile, ale prezentului statut, ale regulamentului propriu de
organizare şi funcţionare adoptat de Bancă (regulamentul de organizare şi
funcţionare) şi a reglementărilor interne emise în condiţiile legii (reglementările
interne).
ARTICOLUL 3
Emblema
3.1. Emblema Băncii se compune din reprezentări grafice
şi denumiri (marca şi denumirea Băncii formată din „Casa de Economii şi
Consemnaţiuni" şi literele C.E.C).
3.2. Emblema este formată dintr-un triunghi
portocaliu, bordat cu negru, care sugerează un acoperiş. In interiorul
triunghiului, la partea superioară dreapta, este trasată o linie neagră, pe
care se află un cerc de culoare galbenă, bordat cu negru, care sugerează o
monedă. Această reprezentare grafică se transformă într-o puşculiţă, sugerând
economisirea. Sub acest desen se află literele „CEC", scrise cu caractere
mari de tipar, masive, de culoare neagră.
3.3. Emblema Băncii este prezentată în forma grafică
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul statut.
ARTICOLUL 4
Sediul social
4.1. Sediul social al Băncii este în România,
municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 13, sectorul 3. Sediul social poate
fi mutat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor,
denumită în continuare adunarea generală extraordinară a acţionarilor.
4.2. Banca îşi desfăşoară activitatea prin sucursale,
agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea sedii secundare fără personalitate
juridică în ţară şi în străinătate. Banca poate înfiinţa ori desfiinţa astfel
de sedii secundare, potrivit legii şi prezentului statut.
ARTICOLUL 5
Durata de funcţionare
5.1. Banca funcţionează pe durată nelimitată.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate şi completarea acestuia
ARTICOLUL 6
Obiectul de activitate
6.1. Activitatea principală a Băncii este „Alte
activităţi de intermedieri monetare" - cod CAEN 6512 şi domeniul principal
este „Intermediere monetară" - cod CAEN 651.
6.2. Banca poate desfăşura, în limita autorizaţiei
acordate de Banca Naţională a României, precum şi sub rezerva obţinerii
celorlalte autorizări cerute de lege, următoarele activităţi:
a) atragere de depozite si de alte fonduri rambursabile
- cod CAEN 6512;
b) contractare de credite, incluzând printre altele:
credite de consum, credite ipotecare, finanţarea tranzacţiilor comerciale,
operaţiuni de factoring, scontare, forfetare - cod CAEN 6512;
c) servicii de transfer monetar - cod CAEN 6512;
d) emitere şi administrare de mijloace de plată, cum ar
fi: cărţi de credit, cecuri de călătorie şi altele asemenea, inclusiv emitere
de monedă electronică - cod CAEN 6512;
e) emitere de garanţii si asumare de angajamente - cod
CAEN 6512;
f) tranzacţionare în cont propriu sau în contul
clienţilor - cod CAEN 6512,'în condiţiile legii, cu:
• instrumente ale pieţei monetare, cum sunt: cecuri,
cambii, bilete la ordin, certificate de depozit;
• valută;
• contracte futures şi options;
• instrumente având la bază
cursul de schimb şi rata dobânzii;
• valori mobiliare şi alte instrumente financiare;
g) intermediere, în condiţiile legii, în oferta de
valori mobiliare şi alte instrumente financiare, prin subscrierea şi
plasamentul acestora ori prin plasament si prestarea de
servicii aferente - cod CAEN 6712;
h) acordare de consultanţă cu privire la structura
capitalului, strategia de afaceri şi alte aspecte legate de aceasta,
consultanţă şi prestare de servicii cu privire la fuziuni şi achiziţii de
societăţi comerciale - cod CAEN 6713;
i) intermediere pe piaţa interbancară - cod CAEN 6512;
j) administrare de portofolii ale clienţilor si
consultantă legată de aceasta - cod CAEN 6712;
k) păstrare în custodie şi administrare de valori
mobiliare şi alte instrumente financiare - cod CAEN
6512;
l) prestare de servicii privind
furnizarea de date şi referinţe în domeniul creditării - cod CAEN 6512;
m) închiriere de casete de siguranţă - cod CAEN 6512;
n) depozitare de active ale fondurilor de investiţii şi
societăţilor de investiţii - cod CAEN 6512;
o) distribuire de titluri de participare la fonduri de
investiţii şi acţiuni ale societăţilor de investiţii - cod CAEN 6523;
p) acţionare că operator al Arhivei Electronice de
Garanţii Reale Mobiliare - cod CAEN 6713;
q) operaţiuni cu metale şi pietre preţioase şi obiecte
confecţionate din acestea - cod CAEN 6512;
r) operaţiuni în mandat -cod CAEN 6512, cod CAEN 6720:
• distribuţie pentru obligaţiuni municipale;
• distribuţie pentru obligaţiuni corporative;
• distribuţie de acţiuni;
• distribuţie de dividende;
• efectuare de operaţiuni privind execuţia de casă a
bugetului statului în limita mandatului primit;
• efectuare de operaţiuni în calitate de agent de
asigurare;
• acţionare în calitate de agent în cadrul contractului
de credit sindicalizat, în baza mandatului primit de la celelalte bănci
cofinantatoare;
• efectuare de operaţiuni de debitare automată a
contului clienţilor persoane fizice şi juridice, în baza mandatului acordat de
aceştia;
• efectuare de plăţi compensatorii cuvenite persoanelor
fizice şi juridice ca urmare a declarării falimentului unor bănci, în baza
contractului de mandat încheiat cu Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar;
• deschidere de conturi ale clienţilor la alte bănci şi
efectuare de operaţiuni în numele şi pe seama acestora, pentru colectarea de
numerar;
• plata beneficiilor cuvenite deţinătorilor de
titluri de participare ale fondurilor deschise de investiţii şi, respectiv,
dividende cuvenite acţionarilor societăţilor de investiţii, în numele şi pe
seama acestor fonduri şi a societăţilor de investiţii;
s) servicii de procesare de date, administrare de baze
de date ori alte asemenea servicii pentru terţi - cod CAEN 7230, cod CAEN 7240,
cod CAEN 8042;
t) participare la capitalul
social al altor entităţi - cod CAEN 7415;
u) închiriere de bunuri mobile şi imobile, în
condiţiile legii, către terţi - cod CAEN 7020;
v) primire de sume spre consemnare, efectuare de plăţi,
schimb valutar - cod CAEN 6512;
w) transport intern şi internaţional cu mijloace
proprii şi închiriate pentru necesităţile generale ale băncii, precum şi
activităţi de pază a bunurilor şi persoanelor - cod CAEN 7460;
x) orice alte activităţi permise a fi desfăşurate de
bănci în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu autorizările legale
aferente.
6.3. Banca poate presta servicii auxiliare sau conexe
legate de activităţile desfăşurate, cum ar fi: deţinerea şi administrarea de
bunuri mobile şi imobile necesare desfăşurării activităţii sau pentru folosinţa
salariaţilor.
6.4. Banca poate desfăşura următoarele operaţiuni cu
bunuri mobile şi imobile - cod CAEN 8042, 5510, 7020, 7012, 5263, incluzând,
dar fără a se limita la:
a) operaţiuni necesare desfăşurării activităţii;
b) operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile destinate
perfecţionării pregătirii profesionale a salariaţilor, organizării unor spaţii
de odihnă şi recreere sau asigurării de locuinţe pentru salariaţi şi familiile
acestora;
c) operaţiuni cu bunuri mobile şi imobile dobândite ca
urmare a executării silite a creanţelor Băncii.
6.5. In realizarea obiectului de activitate şi a
operaţiunilor corespunzătoare acestuia, Banca elaborează reglementări interne
proprii.
CAPITOLUL III
Capitalul social, majorarea şi reducerea capitalului
social, acţiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
7.1. Capitalul social al Băncii, subscris şi vărsat
integral, este de 649.700.000 lei, împărţit în 6.497.000 de acţiuni nominative
cu o valoare nominală de 100 lei/acţiune. La data aprobării prezentului statut
acestea aparţin în proporţie de 100% statului Român, care îşi exercită
drepturile şi îşi asumă toate obligaţiile aferente poziţiei de acţionar unic,
prin Ministerul Economiei si Finanţelor.
7.2. Pentru desfăşurarea activităţii sale, Banca
constituie fondul de rezervă, fondul pentru riscuri bancare generale, precum şi
alte fonduri, în condiţiile prevăzute de lege.
7.3. Majorarea, reducerea sau reîntregirea capitalului
social se face pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor
Băncii, potrivit legii şi prezentului statut.
7.4. Orice modificare a nivelului capitalului social al
Băncii se notifică Băncii Naţionale a României.
ARTICOLUL 8
Majorarea capitalului social
8.1. Majorarea
capitalului social se poate face prin emiterea de noi acţiuni sau prin
majorarea valorii nominale a acţiunilor existente,' în schimbul unor noi
aporturi în numerar ori prin utilizarea altor surse prevăzute de legislaţia
bancară. Nu se pot emite acţiuni noi de o valoare mai mică decât valoarea
nominală a celor existente.
8.2. Acţiunile emise pentru majorarea capitalului
social vor fi oferite spre subscriere acţionarilor Băncii, proporţional cu
numărul acţiunilor pe care le deţin şi cu obligaţia de exercitare a dreptului
de subscriere în termenul şi în condiţiile stabilite prin hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor. Hotărârea adunării generale extraordinare
a acţionarilor pentru majorarea capitalului social se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a, acordându-se pentru exerciţiul dreptului de
preferinţă un termen de cel puţin o lună, cu începere din ziua publicării.
8.3. In situaţia în care, după expirarea termenului
prevăzut la pct. 8.2, au mai rămas acţiuni nesubscrise, acestea vor putea fi
oferite terţilor, în termenul şi în condiţiile stabilite prin hotărâre a
adunării generale extraordinare a acţionarilor, sau vor fi anulate.
8.4. Hotărârea adunării generale extraordinare a
acţionarilor privind majorarea capitalului social are efect numai în măsura în
care a fost dusă la îndeplinire în termen de un an de la data adoptării
acesteia.
ARTICOLUL 9
Reducerea capitalului social
9.1. Capitalul social
poate fi redus în condiţiile legii şi ale prezentului statut, cu condiţia de a
nu fi mai mic decât nivelul minim stabilit prin legislaţia bancară.
9.2. Capitalul social poate fi redus prin:
a) micşorarea numărului de acţiuni;
b) reducerea valorii nominale a acţiunilor;
c) dobândirea propriilor acţiuni, urmată de anularea
lor;
d) alte procedee prevăzute de lege.
9.3. Hotărârea adunării generale extraordinare a
acţionarilor pentru reducerea capitalului social se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a. Reducerea capitalului social va putea fi
făcută numai după trecerea a două luni din ziua în care hotărârea a fost
publicată în Monitorul Oficial al României.
9.4. Când Banca a emis obligaţiuni, nu se va putea proceda
la reducerea capitalului social prin restituiri făcute acţionarilor din sumele
rambursate în contul acţiunilor decât în proporţie cu valoarea obligaţiunilor
rambursate.'
ARTICOLUL 10
Acţiunile
10.1. Acţiunile Băncii se
înscriu în registrul acţionarilor, ţinut prin grija Consiliului de
administraţie la sediul social al Băncii sau, în cazul în care Banca încheie un
contract cu o societate de registru independent, de către aceasta din urmă.
10.2. Acţiunile sunt emise în formă dematerializată şi
sunt indivizibile. Când o acţiune nominativă devine proprietatea mai multor
persoane, Banca nu este obligată să înscrie transmiterea atât timp cât acele
persoane nu vor desemna un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor
rezultând din acţiune. Atât timp cât o acţiune este proprietatea indiviză sau
comună a mai multor persoane, acestea sunt răspunzătoare în mod solidar pentru
efectuarea vărsămintelor datorate.
10.3. Banca nu poate dobândi
propriile sale acţiuni fie direct, fie prin persoane care acţionează în nume
propriu, dar pe seama Băncii, în afară de cazul în care adunarea generală
extraordinară a acţionarilor hotărăşte altfel, cu respectarea legii.
10.4. Banca nu poate să acorde avansuri sau împrumuturi
şi nici să constituie garanţii în vederea subscrierii sau dobândirii propriilor
sale acţiuni de către un terţ.
10.5. Orice acţiune subscrisă şi vărsată integral
conferă titularului dreptul la un vot în adunarea generală a acţionarilor
Băncii, denumită în continuare adunarea generală ordinară a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere ale
Băncii, dreptul de a participa la împărţirea profitului proporţional cu cota
deţinută din capitalul social, precum şi orice alt drept sau obligaţie
prevăzută de legislaţia în vigoare pentru acţionarul unei societăţi comerciale.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală ordinară, Adunarea generală extraordinară, convocarea şi ţinerea
adunărilor generale
ARTICOLUL 11
Adunarea generală
ordinară
11.1. In afară de dezbaterea altor probleme înscrise pe
ordinea de zi, adunarea generală ordinară a acţionarilor este obligată:
a) să aprobe strategia Băncii şi programul anual de
activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar
următor;
b) să discute, să aprobe sau să modifice situaţiile
financiare anuale, pe baza rapoartelor Consiliului de administraţie şi
auditorului financiar, şi să repartizeze profitul;
c) să revoce şi să numească membrii Consiliului de
administraţie al Băncii şi să desemneze dintre membrii acestuia preşedintele şi
vicepreşedinţii Băncii, denumiţi în continuare directorii Băncii, cărora
li se va delega conducerea Băncii, care vor reprezenta şi vor angaja Banca în
limita legii şi a prezentului statut;
d) să fixeze remuneraţia cuvenită membrilor Consiliului
de administraţie şi directorilor Băncii pentru exerciţiul în curs, să aprobe
termenii şi condiţiile contractului de administrare şi să stabilească cuantumul
asigurării de răspundere profesională a membrilor Consiliului de administraţie;
e) să numească sau să demită auditorul financiar şi să
aprobe termenii şi condiţiile contractului de audit financiar, inclusiv durata
minimă pentru contractarea serviciilor de audit;
f) să se pronunţe asupra gestiunii membrilor
Consiliului de administraţie şi să îi descarce de gestiune pentru activitatea
din anul precedent adunării generale în care se face analiza;
g) să hotărască gajarea, închirierea sau desfiinţarea
uneia ori a mai multor unităţi ale Băncii.
ARTICOLUL 12
Adunarea generală extraordinară
12.1. Adunarea generală extraordinară a acţionarilor
are competenţa să decidă cu privire la următoarele aspecte, precum şi orice
alte competenţe acordate prin lege:
a) majorarea, reducerea sau reîntregirea capitalului
social;
b) dizolvarea, divizarea, fuziunea cu alte bănci;
c) emiterea de obligaţiuni;
d) conversia unei categorii de obligaţiuni în altă
categorie sau în acţiuni;
e) modificarea şi completarea obiectului de activitate;
f) mutarea sediului Băncii;
g) aprobarea încheierii de către directorii Băncii a
actelor juridice privind dobândirea, înstrăinarea, închirierea, schimbul sau
constituirea în garanţie a bunurilor aflate în patrimoniul Băncii, a căror
valoare depăşeşte jumătate din valoarea contabilă a activelor Băncii la data
încheierii actului juridic respectiv;
h) înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare:
sucursale, agenţii, reprezentanţe ori alte asemenea unităţi fără personalitate
juridică;
i) conversia acţiunilor nominative în acţiuni la
purtător sau a acţiunilor la purtător în acţiuni nominative;'
j) conversia acţiunilor dintr-o categorie în cealaltă;
k) schimbarea formei juridice a societăţii;
l) rectificarea bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar în curs;
m) oricare altă modificare a
prezentului statut sau oricare altă hotărâre pentru care este cerută aprobarea
adunării generale extraordinare a acţionarilor.
12.2. Adunarea generală extraordinară a acţionarilor
Băncii va putea delega Consiliului de administraţie al acesteia orice altă
atribuţie stabilită în competenţa sa şi care, potrivit legii, poate fi delegată
acestuia.
ARTICOLUL 13
Convocarea adunării generale
13.1. Adunările generale ale acţionarilor se convoacă
de către Consiliul de administraţie al Băncii la sediul acesteia sau în locul
indicat în convocare. Preşedintele Consiliului de administraţie sau, în lipsa
acestuia, vicepreşedintele desemnat de preşedinte va semna convocarea.
13.2. Adunarea generală extraordinară a acţionarilor
se întruneşte ori de câte ori este necesar.
13.3. Consiliul de administraţie este obligat să
convoace de îndată Adunarea generală a acţionarilor, la cererea scrisă a
acţionarilor reprezentând cel puţin 5% din capitalul social şi dacă cererea
cuprinde dispoziţii ce intră în atribuţiile adunării generale a acţionarilor.
Adunarea generală a acţionarilor va fi convocată în termen de cel mult 30 de
zile şi se va întruni în termen de cel mult 60 de zile de la data primirii
cererii.
13.4. Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii
adunării, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicită a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Când pe ordinea de zi
figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să
cuprindă textul integral al propunerilor. (In cazul în care pe ordinea de zi
figurează numirea membrilor Consiliului de administraţie, în convocare se va
menţiona că lista cuprinzând informaţii cu privire la numele, localitatea de
domiciliu şi calificarea profesională ale persoanelor propuse pentru funcţia de
administrator se află la dispoziţia acţionarilor, putând fi consultată şi
completată de aceştia).
13.5. Convocarea şedinţelor adunărilor generale ale
acţionarilor se poate face fie prin publicarea acesteia în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, şi într-unui dintre ziarele de largă răspândire din
localitatea în care se află sediul Băncii, cu cel puţin 30 de zile înainte de
ţinerea acestora, fie prin scrisoare recomandată expediată, cu cel puţin 30 de
zile înainte de data ţinerii adunării, la adresa acţionarilor înscrisă în Registrul
acţionarilor. Schimbarea adresei unui acţionar nu poate fi opusă Băncii, dacă
nu i-a fost comunicată în scris de acţionar, anterior datei expedierii
scrisorii de convocare. Convocarea poate fi făcută şi prin scrisoare transmisă
pe cale electronică, având încorporată, ataşată sau logic asociată semnătura
electronică extinsă, expediată cu cel puţin 30 de zile înainte de data ţinerii
adunării la adresa acţionarului înscrisă în registrul acţionarilor.
13.6. Acţionarii reprezentând întreg capitalul social vor
putea, dacă niciunul dintre ei nu se opune, să ţină o adunare generală şi să ia
orice hotărâre de competenţa acesteia, fără respectarea formalităţilor cerute
pentru convocarea ei.
13.7. Situaţiile financiare
anuale, raportul anual al Consiliului de administraţie, precum şi propunerea cu
privire la distribuirea de dividende se pun la dispoziţia acţionarilor la
sediul Băncii, de la data convocării adunării generale. La cerere, acţionarilor
li se vor elibera copii de pe aceste documente.
13.8. In cazul în care Banca deţine o pagină de
Internet proprie, convocarea, orice alt punct adăugat pe ordinea de zi la
cererea acţionarilor, în conformitate cu legea societăţilor comerciale, precum
şi documentele prevăzute la art. 13.7 se pot publica şi pe pagina de internet,
pentru liberul acces al acţionarilor.
ARTICOLUL 14
Ţinerea adunărilor generale
14.1. Hotărârile
adunărilor generale ale acţionarilor se iau prin vot deschis.
14.2. Votul secret este obligatoriu
pentru numirea sau revocarea membrilor Consiliului de administraţie, pentru
numirea, revocarea ori demiterea auditorilor financiari şi pentru luarea hotărârilor referitoare la
răspunderea membrilor organelor de administrare, de conducere şi de control ale
Băncii.
14.3. Hotărârile luate de adunările generale ale
acţionarilor, în limitele legii sau ale prezentului statut, sunt obligatorii
chiar pentru acţionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat
împotrivă. Hotărârile adunării generale contrare legii sau statutului pot fi
atacate în justiţie, în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial' al României, Partea a IV-a, de oricare dintre acţionarii care nu au
luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă şi care au cerut să
se insereze aceasta în procesul-verbal al şedinţei. Dacă hotărârea este atacată
de toţi administratorii, Banca va fi reprezentată în justiţie de persoana
desemnată de preşedintele instanţei dintre acţionarii ei, care va îndeplini
mandatul cu care a fost însărcinată, până ce adunarea generală convocată în
acest scop va numi un reprezentant.
14.4. Membrii Consiliului de administraţie nu pot
ataca hotărârea adunării generale a acţionarilor privitoare la revocarea
acestora din funcţie.
14.5. Adunarea generală a
acţionarilor este prezidată de preşedintele Consiliului de administraţie sau,
în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Persoana care prezidează şedinţa adunării generale a acţionarilor propune şi
adunarea generală alege dintre angajaţii Băncii 1-3 secretari'tehnici, care vor
verifica lista de prezenţa a acţionarilor, indicând capitalul social pe care îl
reprezintă fiecare şi îndeplinirea tuturor formalităţilor cerute de lege şi de
prezentul statut pentru ţinerea adunării generale. Unul dintre secretarii tehnici
întocmeşte procesul-verbal al şedinţei adunării generale a acţionarilor.
14.6. Procesul-verbal al şedinţei adunării generale a
acţionarilor se semnează de către reprezentanţii acţionarului în adunare,
preşedintele Consiliului de administraţie sau de către persoana care a prezidat
şedinţa şi, respectiv, de către secretarul tehnic, care va constata
fndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul adunării generale,
acţionarii prezenţi, numărul acţiunilor', dezbaterile în rezumat, hotărârile luate,
iar, la cererea acţionarilor, declaraţiile făcute de ei în şedinţă.
14.7. La procesul-verbal se vor anexa actele
referitoare la convocare, precum şi listele de prezenţă a acţionarilor.
Procesul-verbal va fi înregistrat în Registrul adunărilor generale ale
acţionarilor.
14.8. Pentru a fi opozabile terţilor, hotărârile
adunării generale a acţionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul
registrului comerţului, spre a fi menţionate în registru şi publicate în
Monitorul' Oficial al României, Partea a IV-a. Hotărârile privind modificarea
statutului nu vor putea fi executate mai înainte de ducerea la îndeplinire a
formalităţilor de publicitate.
14.9. Adunarea generală ordinară a acţionarilor este
legal întrunită şi poate lua hotărâri cu respectarea următoarelor prevederi:'
a) la prima convocare este necesară prezenţa
acţionarilor care să reprezinte cel puţin jumătate din capitalul social, iar
hotărârile să fie luate de acţionarii ce deţin majoritatea absolută din
capitalul social reprezentat în adunare;
b) dacă adunarea generală a acţionarilor nu poate lucra
din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la lit. a), aceasta se va
întruni ca urmare a unei noi convocări, unde poate să delibereze asupra
problemelor puse pe ordinea de zi a celei dintâi adunări, oricare ar fi partea
de capital social reprezentată de acţionarii prezenţi, cu majoritatea
capitalului sociai reprezentat în adunare.
14.10. Pentru validitatea deliberărilor adunării
generale extraordinare a acţionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenţa acţionarilor deţinând
cel puţin o pătrime din numărul total de drepturi de vot;
b) la convocările următoare, prezenţa acţionarilor
reprezentând cel puţin o cincime din numărul total de drepturi de vot.
14.11. Hotărârile sunt luate cu majoritatea voturilor
deţinute de acţionarii prezenţi sau reprezentaţi. Decizia de modificare a
obiectului principal de activitate al Băncii, de reducere sau majorare a capitalului social, de
schimbare a formei juridice, de fuziune, divizare sau de dizolvare a Băncii se
ia cu o majoritate de cel puţin două treimi din drepturile de vot deţinute de
acţionarii prezenţi sau reprezentaţi.
14.12. Acţionarii Băncii îşi exercită dreptul de vot în
adunările generale proporţional cu numărul acţiunilor pe care le deţin.
14.13. Dreptul de vot nu poate fi cedat. Orice
convenţie privind exercitarea într-un anumit fel a dreptului de vot este nulă.
14.14. Acţionarii vor putea fi reprezentaţi în
adunările generale prin alţi acţionari sau prin alte persoane care nu au
calitatea de acţionar, în baza unei procuri sau împuterniciri speciale, conform
legii. Procurile sau împuternicirile vor fi depuse în original cu 48 de ore
înainte de adunare sau în termenul prevăzut în convocare, sub sancţiunea
pierderii exerciţiului dreptului de vot în acea adunare. Procurile vor fi
reţinute de Bancă, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
14.15. Membrii Consiliului de administraţie şi
angajaţii Băncii nu îi pot reprezenta pe acţionari, sub sancţiunea nulităţii
hotărârii, dacă fără votul acestora nu s-ar fi obţinut majoritatea cerută.
14.16. Membrii Consiliului de administraţie al Băncii
nu pot vota, în baza acţiunilor pe care le posedă, nici personal, nici prin
mandatar, descărcarea gestiunii lor sau o problemă în care persoana ori
administraţia lor ar fi în discuţie. Ei pot vota însă situaţia financiară
anuala dacă, deţinând cel puţin jumătate din participarea la capitalul social,
nu se poate forma majoritatea legală fără votul lor.
14.17. Acţionarul care, într-o anumită operaţiune,
are, fie personal, fie ca mandatar al unei alte persoane, un interes contrar
celui al Băncii are obligaţia să se abţină de la deliberările privind acea
operaţiune. Acţionarul care contravine acestei dispoziţii este răspunzător de
daunele produse Băncii, dacă fără votul sau nu s-ar fi obţinut majoritatea
cerută.
14.18. Adunările generale ale acţionarilor se pot ţine
şi prin corespondenţă. In acest caz, voturile asupra punctelor înscrise pe
ordinea de zi vor fi considerate valabil exprimate dacă sunt semnate de
reprezentanţii acţionarului şi comunicate preşedintelui Consiliului de
administraţie până la data convenită în convocare. Procesul-verbal al şedinţei
va face referire la faptul că adunarea generală a acţionarilor a fost ţinută
prin corespondenţă.
CAPITOLUL V
Administrarea şi conducerea băncii, atribuţiile administratorilor şi directorilor,
convocarea şi ţinerea şedinţelor
Consiliului de administraţie şi ale Comitetului de direcţie
ARTICOLUL 15
Administrarea Băncii
15.1. Banca este administrată, în sistem unitar, de un
consiliu de administraţie format din cel puţin 7 şi cel mult 11 membri,
persoane fizice. Dacă adunarea generală a acţionarilor nu decide altfel,
fiecare membru al Consiliului de administraţie este numit pe o perioadă de 4
ani, cu posibilitatea de a fi reales pentru perioade
suplimentare.
15.2. Pentru ca numirea unui membru al Consiliului de
administraţie să fie valabilă din punct de vedere juridic, persoana numită
trebuie să o accepte în mod expres.
15.3. Consiliul de administraţie al Băncii este condus
de un preşedinte, desemnat de adunarea generală ordinară a acţionarilor dintre
membrii Consiliului de administraţie. In accepţiunea legii societăţilor
comerciale, preşedintele Consiliului de administraţie este în acelaşi timp şi
director, denumit in continuare preşedintele Băncii, căruia îi este
delegată conducerea Băncii şi are drepturile şi obligaţiile prevăzute de legea
societăţilor comerciale pentru directorul general.
15.4. Ceilalţi membri ai Consiliului de administraţie,
cărora li s-a delegat de către adunarea generală a acţionarilor conducerea
Băncii, în calitate de directori ai Băncii, vor deţine
funcţiile de vicepreşedinţi ai Băncii, fiecare denumit
în continuare vicepreşedinte.
Vicepreşedintele Băncii are drepturile şi
obligaţiile prevăzute de legea societăţilor comerciale pentru directorul
general adjunct.
15.5. Preşedintele Băncii coordonează activitatea
Consiliului de administraţie şi a Comitetului de direcţie şi raportează cu
privire la aceasta adunării generale ordinare a acţionarilor.
15.6. In cazul în care preşedintele Băncii se află în
imposibilitate temporară de a-şi exercita atribuţiile, pe durata respectivei
stări de imposibilitate Consiliul de administraţie poate însărcina un vicepreşedinte
cu îndeplinirea funcţiei de preşedinte.
15.7. In cazul în care locul unuia sau mai multor
membri ai Consiliului de administraţie devine vacant, membrii rămaşi în
Consiliul de administraţie, cu un cvorum de două treimi şi cu o majoritate de
50% plus unu, pot numi membri temporari până la următoarea adunare generală a
acţionarilor. Dacă vacanţa prevăzută mai sus determină scăderea numărului
membrilor Consiliului de administraţie sub minimul legal, membrii rămaşi
convoacă de urgenţă adunarea generală ordinară a acţionarilor, pentru a
completa numărul membrilor Consiliului de administraţie.
15.8. Membrii Consiliului de administraţie, înainte
de preluarea funcţiei, urmează să încheie asigurare de răspundere profesională,
precum şi să depună semnătura lor la oficiul registrului comerţului, conform
legislaţiei în vigoare.
15.9. Cuantumul asigurării fiecărui membru al
Consiliului de administraţie va fi stabilit de adunarea generală a
acţionarilor, asigurarea se va reînnoi şi se va menţine pe toată durata mandatului
acestora. Primele de asigurare vor fi achitate de Bancă pe toată durata
mandatului membrilor Consiliului de administraţie.
15.10. Membrii Consiliului de administraţie îşi vor
exercita mandatul cu loialitate, în interesul Băncii, cu prudenţa şi diligenta
unui bun administrator. Un membru al Consiliului de administraţie nu încalcă
această obligaţie dacă în momentul luării unei decizii de afaceri acesta este
în mod rezonabil îndreptăţit să considere că acţionează în interesul Băncii şi
pe baza unor informaţii adecvate. Decizie de
afaceri, în sensul prezentului statut, este orice
decizie de a lua sau de a nu lua anumite măsuri cu privire la administrarea
Băncii.
15.11. Membrii Consiliului de administraţie nu vor
divulga informaţiile confidenţiale şi secretele comerciale ale Băncii, la care
au acces în calitatea lor de administratori. Această obligaţie le revine şi
după încetarea mandatului de administrator.
15.12. Membrii Consiliului de administraţie sunt
solidar răspunzători faţă de Bancă pentru:
a) realitatea vărsămintelor efectuate de acţionari;
b) existenţa reală a dividendelor plătite;
c) existenţa registrelor cerute de lege şi corecta lor
ţinere;
d) exacta îndeplinire a hotărârilor adunărilor
generale;
e) stricta îndeplinire a
îndatoririlor pe care legea şi prezentul statut le impun.
15.13. Membrii Consiliului de administraţie sunt
solidar răspunzători cu predecesorii lor imediaţi, dacă, având cunoştinţă de
neregulile comise de ei, nu dezvăluie aceste nereguli auditorului financiar.
Răspunderea pentru acţiunile şi omisiunile unora dintre membrii Consiliului de
administraţie nu se extinde şi asupra acelor membri ai Consiliului de
administraţie care au votat împotrivă şi au solicitat să se înregistreze despre
aceasta în registrul hotărârilor Consiliului de administraţie şi care au
informat în scris auditorul financiar despre votul lor împotrivă.
15.14. Membrul Consiliului de administraţie care nu a
participat la şedinţe va fi răspunzător pentru hotărârile adoptate la aceste
şedinţe dacă în decurs de o lună de la data la care i-au fost aduse la
cunoştinţă aceste hotărâri nu şi-a înregistrat în registrul hotărârilor
Consiliului de administraţie opoziţia sa şi nu a notificat în scris în aceeaşi
perioadă auditorul financiar despre această opoziţie.
ARTICOLUL 16
Convocarea şi ţinerea şedinţelor Consiliului de
administraţie
16.1. Consiliul de administraţie al Băncii se
întruneşte ori de câte ori este necesar, însă cel puţin o dată la 3 luni.
16.2. Preşedintele Băncii convoacă Consiliul de
administraţie, stabileşte ordinea de zi, veghează asupra informării adecvate a
membrilor Consiliului de administraţie cu privire la punctele aflate pe ordinea
de zi şi prezidează întrunirea.
16.3. Consiliul de administraţie este, de asemenea,
convocat la cererea motivată a cel puţin 2 dintre membrii săi. In acest caz,
ordinea de zi este stabilită de către autorii cererii. Preşedintele Băncii este
obligat să dea curs unei astfel de cereri.
16.4. Directorii Băncii care nu au şi calitatea de
membri ai Consiliului de administraţie, precum şi auditorul financiar pot fi
convocaţi la orice şedinţă a Consiliului de administraţie; în acest caz aceştia
sunt obligaţi să participe. Ei nu au drept de vot, cu excepţia directorilor
Băncii care sunt şi membri ai Consiliului de administraţie.
16.5. Şedinţele Consiliului de administraţie sunt
prezidate de preşedintele Băncii sau, în lipsa acestuia, de către unul dintre
vicepreşedinţi desemnat de preşedinte. Dacă preşedintele în funcţie al
Consiliului de administraţie nu poate sau îi este interzis să participe la vot,
ceilalţi membri ai Consiliului de administraţie vor putea alege un preşedinte
de şedinţă, având aceleaşi drepturi ca preşedintele în funcţie.
16.6. Convocările pentru întrunirile Consiliului de
administraţie vor cuprinde locul unde se va ţine şedinţa, data şi ordinea de
zi. Asupra punctelor care nu sunt prevăzute pe ordinea de zi se pot lua decizii
doar în cazuri de urgenţă. Pentru lucrările de secretariat, Consiliul de
administraţie numeşte un secretar tehnic dintre angajaţii Băncii. După fiecare
şedinţă se întocmeşte un proces-verbal, la care sunt anexate şi procurile sau
împuternicirile prevăzute la art. 16.7, în' care se consemnează ordinea
deliberărilor, deciziile luate, membrii care au participat la şedinţă, numărul
de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal va fi înscris în
registrul şedinţelor Consiliului de administraţie şi va fi semnat de secretarul
tehnic şi de membrii care au luat parte la şedinţă.
16.7. Convocarea Consiliului de administraţie se va
face de preşedintele Băncii sau, în lipsa acestuia, de către unul dintre
vicepreşedinţi desemnat de preşedinte, de regulă cu cel puţin 3 zile înainte de
data desfăşurării şedinţei. Membrii Consiliului de administraţie participă
personal la şedinţă sau pot fi reprezentaţi de alţi membri ai Consiliului de
administraţie, în baza unei procuri sau împuterniciri speciale.
16.8. Participarea membrilor Consiliului de
administraţie al Băncii la şedinţele acestuia poate avea loc şi prin
intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă, videoconferinţă,
teleconferinţă, e-mail sau fax. Mijloacele de comunicare la distanţă prevăzute
mai sus trebuie să întrunească condiţiile tehnice necesare pentru identificarea
participanţilor, participarea efectivă a acestora la şedinţa Consiliului de
administraţie şi retransmiterea deliberărilor în mod continuu. Numărul
şedinţelor ţinute prin mijloace de comunicare la distanţă nu trebuie să
depăşească jumătate din numărul total de şedinţe ţinute într-un an.
16.9. In cazuri excepţionale, justificate prin urgenţa
situaţiei şi prin interesul Băncii, deciziile Consiliului de administraţie pot
fi luate prin votul unanim exprimat în scris al membrilor, fără a mai fi
necesară convocarea acestora. Nu se poate recurge la această procedură în cazul
deciziilor Consiliului de administraţie referitoare la situaţiile financiare
anuale ori la capitalul autorizat.
16.10. Pentru valabilitatea deciziilor Consiliului
de administraţie al Băncii este necesară prezenţa personală a cel puţin jumătate
din numărul membrilor Consiliului de administraţie, iar deciziile se iau cu
majoritatea membrilor prezenţi personal sau reprezentaţi.
16.11. Fiecare membru al Consiliului de administraţie
are dreptul la un vot în şedinţele Consiliului de administraţie al Băncii.
16.12. Banca poate acorda
credite pentru membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţii
acţionarilor în adunarea generală, dar clauzele operaţiunii nu pot fi mai
favorabile decât cele pe care în mod obişnuit Banca le practică faţă de terţe
persoane. Banca nu garantează împrumuturi pe care aceştia le-ar contracta cu
altă instituţie de credit.
ARTICOLUL 17
Atribuţiile Consiliului de administraţie
17.1. Consiliul de
administraţie este responsabil de îndeplinirea tuturor actelor necesare şi
utile pentru realizarea obiectului de activitate al Băncii, cu excepţia celor
rezervate de lege pentru adunarea generală a acţionarilor.
17.2. Consiliul de administraţie are următoarele
atribuţii principale, în limitele prevederilor legale imperative:
a) supune aprobării adunării generale ordinare a
acţionarilor strategia Băncii, programul anual de activitate, bugetul de
venituri şi cheltuieli şi programul de investiţii pentru exerciţiul financiar următor;
b) analizează şi îşi însuşeşte situaţiile financiare
anuale: bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificărilor
capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi notele
explicative pe care, împreună cu raportul Consiliului de administraţie şi cu raportul auditorului financiar asupra
situaţiilor anualei le supune spre aprobare adunării generale ordinare a
acţionarilor;
c) duce la îndeplinire hotărârile adunărilor generale
ale acţionarilor;
d) propune adunării generale extraordinare a
acţionarilor luarea deciziilor prevăzute la art. 12.1, precum şi luarea altor
decizii de competenţa adunării generale extraordinare a acţionarilor;
e) propune adunării generale ordinare a acţionarilor
angajarea serviciilor de audit financiar cu auditori financiari persoane
juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România, precum şi
luarea altor decizii de competenţa adunării generale ordinare a acţionarilor;
f) revizuieşte şi supune aprobării adunării generale
ordinare a acţionarilor periodic,
cel puţin anual, strategiile generale şi politicile privitoare la activitatea
Băncii;
g) stabileşte niveluri acceptabile pentru riscurile
semnificative şi asigură luarea măsurilor necesare de către Comitetul de
direcţie pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea şi controlul riscurilor
respective, inclusiv pentru activităţi externalizate;
h) aprobă profilul de risc şi politicile sau
strategiile privind administrarea riscurilor din cadrul Băncii şi reconsideră
profilul de risc;
i) analizează periodic şi, după caz, revizuieşte
politicile privind administrarea riscurilor;
j) aprobă procedurile de stabilire a competenţelor şi a
responsabilităţilor în domeniul administrării riscurilor;
k) aprobă politica de externalizare şi externalizarea
unor activităţi ale Băncii;
l) supraveghează Comitetul de
direcţie în legătură cu modul în care acesta monitorizează funcţionarea
adecvată şi eficientă a sistemului de control intern al Băncii;
m) asigură implementarea de către Comitetul de direcţie
a recomandărilor formulate de auditul intern, de auditorul financiar şi de
Banca Naţională a României cu privire la deficienţele sistemului de control
intern şi la examinarea efectului măsurilor implementate;
n) aprobă structura organizatorică a Băncii şi
regulamentul de organizare şi funcţionare;
o) aprobă relocarea de unităţi teritoriale ale Băncii,
precum şi modificările în situaţia acestora, la propunerea Comitetului de
direcţie şi propune adunării generale a acţionarilor înfiinţarea ori
desfiinţarea unor unităţi teritoriale;
p) aprobă politica de instruire a personalului;
q) aprobă planul de audit intern al Băncii şi
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comitetului de audit;
r) aprobă participarea Băncii cu capital la investiţii
financiare şi bancare, precum şi la alţi operatori economici din ţară şi din
străinătate, în condiţiile prevăzute de legislaţia bancară;
s) hotărăşte în legătură cu politica de acordare a
creditelor şi aprobă competenţele de acordare a acestora pe diferitele niveluri
de structuri organizatorice;
t) aprobă acordarea de credite în condiţii de favoare
prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru angajaţii
Băncii, care excedează competenţelor decizionale ale Comitetului de direcţie
şi, respectiv, termenii şi condiţiile în care se acordă acestea;
u) aprobă încheierea de acte juridice prin care Banca
să dobândească, să înstrăineze, să închirieze, să schimbe sau să constituie în
garanţie bunuri aflate în patrimoniul ei, a căror valoare cumulată în cursul
exerciţiului financiar se situează între 10% şi 50% din valoarea activelor nete
ale Băncii la data încheierii actelor juridice
respective;
v) aprobă afilierea Băncii la organisme financiare
internaţionale, precum şi la acordurile de colaborare cu aceste instituţii;
w) stabileşte limitele globale de expunere faţă de
instituţiile de credit, societăţile de asigurări, fondurile de garantare a
creditelor şi pe piaţa de capital;
x) autorizează ocuparea de către directorii Băncii a
funcţiilor de reprezentanţi în adunările generale ale acţionarilor sau de
administratori în alte societăţi comerciale la care Banca este acţionar, cu
respectarea prevederilor legislaţiei societăţilor comerciale şi bancare;
y) exercită orice alte atribuţii conferite prin
reglementările Băncii Naţionale a României;
z) până la convocarea adunării generale, numeşte
administratori provizorii, în caz de vacanţă a unuia sau mai multor membri ai
Consiliului de administraţie, inclusiv în cazul vacanţei, indiferent de motiv,
a funcţiei de preşedinte sau vicepreşedinte, deliberând în prezenţa a două
treimi din numărul membrilor şi cu votul majorităţii acestora.
17.3. Consiliul de administraţie al Băncii are
competenţe decizionale generale cu privire la orice domeniu care nu a fost dat
în competenţa adunării generale a acţionarilor, cu excepţia domeniilor date de
prezentul statut în competenţa altor factori de decizie, precum şi a domeniilor
asupra cărora Consiliul de administraţie decide delegarea responsabilităţilor
în sarcina altor factori de decizie.
17.4. Următoarele competenţe de bază ale Consiliului
de administraţie nu pot fi delegate Comitetului de direcţie:
a) stabilirea direcţiilor principale de activitate şi
de dezvoltare a Băncii;
b) stabilirea sistemului contabil şi de control
financiar şi aprobarea planificării financiare;
c) supravegherea activităţii Comitetului de direcţie;
d) pregătirea raportului anual, organizarea adunării
generale a acţionarilor şi implementarea hotărârilor acesteia;
e) introducerea cererii pentru deschiderea procedurii
insolvenţei Băncii, potrivit legii privind procedura insolvenţei.
17.5. De asemenea, nu pot fi
delegate Comitetului de direcţie atribuţiile primite de către Consiliul de
administraţie din partea adunării generale a acţionarilor.
17.6. Membrul Consiliului de administraţie care, într-o
anume tranzacţie, are interese directe sau indirecte care intră în conflict cu
interesele Băncii trebuie să îi informeze pe ceilalţi membri din Consiliul de
administraţie şi pe auditorul financiar despre aceasta şi nu trebuie să ia parte
la nicio deliberare privitoare la tranzacţia în cauză. Aceleaşi obligaţii le
are şi membrul Consiliului de administraţie în cazul în care ştie că sunt
interesate soţul sau soţia sa, rudele sau afinii săi până la gradul al IV-lea
de rudenie inclusiv.
17.7. Membrii Consiliului de administraţie care nu
respectă prevederile art. 17.6 sunt răspunzători pentru pagubele provocate
Băncii.
ARTICOLUL 18
Conducerea Băncii
18.1. Conducerea Băncii este delegată de Consiliul de
administraţie, în condiţiile legii şi ale prezentului statut, directorilor
Băncii, adică preşedintelui şi vicepreşedinţilor Băncii, care împreună
constituie Comitetul de direcţie. Directorii Băncii sunt responsabili cu luarea
tuturor măsurilor aferente conducerii acesteia, în limitele obiectului de
activitate al Băncii şi cu respectarea competenţelor exclusive rezervate de
lege sau de prezentul statut, Consiliului de administraţie şi adunării generale
a acţionarilor.
18.2. Directorii Băncii pot fi salariaţi ai acesteia
şi trebuie să exercite exclusiv funcţia pentru care au fost numiţi.
18.3. Banca este angajată
prin semnătura a cel puţin 2 directori sau a cel puţin 2 salariaţi ai Băncii,
potrivit listei de semnături autorizate, împuterniciţi de Comitetul de
direcţie, în conformitate cu regulamentele' proprii ale Băncii şi cu
reglementările emise de Banca Naţională a României în acest sens.
18.4. In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
Băncii emite ordine şi alte acte de dispoziţie, în conformitate cu legislaţia
aplicabilă, cu prevederile prezentului statut, ale regulamentului de organizare
şi funcţionare şi ale reglementărilor interne.
18.5. Preşedintele Băncii va fi responsabil, în
principal, pentru:
a) elaborarea şi prezentarea planurilor strategice;
b) organizarea şi conducerea
corespunzătoare a Băncii;
c) implementarea şi urmărirea modului de executare a
planurilor şi strategiilor aprobate.
18.6. In acest sens, are obligaţia:
a) să convoace, să prezideze şi să conducă şedinţele
Consiliului de administraţie şi ale Comitetului de direcţie, precum şi ale
altor comitete, conform structurii organizatorice a comitetelor permanente şi
ad-hoc ale Băncii;
b) să urmărească implementarea deciziilor Consiliului
de administraţie şi ale Comitetului de direcţie;
c) să conducă şi să coordoneze activitatea zilnică a
Băncii şi să supravegheze administrarea activelor şi pasivelor Băncii;
d) să stabilească obiective şi standarde pentru
diferitele activităţi ale Băncii şi să urmărească îndeplinirea acestora;
e) sa aprobe măsurile privind atragerea
responsabilităţii salariaţilor Băncii; şi
f) sa îndeplinească orice alte responsabilităţi
desemnate acestuia de către Consiliul de administraţie sau decurgând din lege.
18.7. Preşedintele Băncii are dreptul să delege
permanent sau temporar o parte din atribuţiile sale oricărui vicepreşedinte.
18.8. Această delegare, retragerea sa şi modificarea
vor fi făcute întotdeauna în scris şi comunicate imediat spre informare
acţionarului, Comitetului de direcţie,
Consiliului de administraţie şi, dacă se consideră necesar de către Comitetul
de direcţie, autorităţilor competente şi terţelor părţi cu care Banca are
relaţii de afaceri.
18.9. Atribuţiile şi competenţele specifice ale
preşedintelui şi vicepreşedinţilor Băncii, precum şi modul în care aceştia
coordonează activitatea zilnică a Băncii împreună sau separat se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare.
ARTICOLUL 19
Convocarea şi ţinerea şedinţelor Comitetului de
direcţie
19.1. Comitetul de direcţie se întruneşte cel puţin o
dată pe săptămână sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui
Băncii sau, în lipsa acestuia, a unuia dintre vicepreşedinţi desemnat de
preşedinte, şi ia decizii cu majoritatea absolută a voturilor membrilor săi. In
situaţii de paritate de voturi, votul preşedintelui Băncii este decisiv.
19.2. Şedinţele Comitetului de direcţie sunt prezidate
de preşedintele Băncii sau, în lipsa acestuia, de către unul dintre
vicepreşedinţi desemnat de preşedinte.
19.3. Votul în cadrul Comitetului de direcţie nu poate
fi dat prin delegaţie.
19.4. Comitetul de direcţie prezintă trimestrial
Consiliului de administraţie o informare asupra îndeplinirii obiectivelor
dispuse de Consiliul de administraţie, precum şi asupra investiţiilor şi altor
operaţiuni care au modificat patrimoniul acesteia cu valori mai mici de 10% din
valoarea activelor nete ale Băncii la data operaţiunii.
ARTICOLUL 20
Atribuţiile Comitetului de direcţie
20.1. Comitetul de direcţie asigură desfăşurarea
activităţii curente a Băncii, în limita atribuţiilor menţionate la art. 20.2,
precum şi a altor competenţe delegate de Consiliul de administraţie.
20.2. Atribuţiile delegate de către Consiliul de
Administraţie Comitetului de direcţie, în limita prevederilor legale
imperative, sunt, în principal, următoarele:
a) elaborează strategia şi programul anual de
activitate ale Băncii, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi
proiectul programului de investiţii, pe care le supune dezbaterii Consiliului de administraţie, în vederea
înaintării spre aprobare adunării generale a acţionarilor;
b) implementează strategiile generale şi politicile
privitoare la activitatea Băncii, aprobate de adunarea generală a acţionarilor;
c) coordonează procesul de elaborare a procedurilor de
identificare, evaluare, monitorizare şi control pentru riscurile semnificative
şi ia măsurile necesare pentru identificarea, evaluarea, monitorizarea şi
controlul acestor riscuri;
d) se asigură că responsabilităţile delegate
directorilor Băncii, cu privire la stabilirea politicilor şi procedurilor de
control intern, sunt îndeplinite în mod corespunzător;
e) supune aprobării
Consiliului de administraţie structura organizatorică a Băncii şi regulamentul
de organizare şi funcţionare;
f) aprobă numărul total de salariaţi, nomenclatorul de
funcţii, sistemul de salarizare şi alte forme de remunerare a personalului şi
menţine o structură
organizatorică adecvată realizării strategiei generale a Băncii;
g) se asigură că toate activităţile Băncii sunt
realizate de personal calificat, având experienţa şi cunoştinţe necesare;
h) asigură instruirea corespunzătoare a personalului
propriu prin implementarea politicilor de pregătire, care vor fi revizuite
anual şi supuse spre aprobare Consiliului de administraţie;
i) aprobă reglementările interne ale Băncii în ceea ce
priveşte stabilirea principiilor generale şi regulile de bază necesare
elaborării acestora;
j) supune aprobării Consiliului de administraţie sau
adunării generale a acţionarilor, după caz, înfiinţarea, relocarea ori desfiinţarea
unor unităţi teritoriale ale Băncii, precum şi modificările în situaţia
acestora;
k) aprobă acordarea de credite
care excedează competenţelor decizionale ale comitetelor de credite şi,
respectiv, termenii şi condiţiile în care se acordă acestea;
l) aprobă acordarea de credite
în condiţii de favoare prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi
stimulente pentru salariaţii Băncii, care excedează competenţelor decizionale
ale comitetelor de credite şi, respectiv, termenii şi condiţiile în care se acordă
acestea;
m) aprobă persoanele împuternicite să tranzacţioneze pe
piaţa interbancară în contul Băncii şi în contul clienţilor, precum şi limita
maximă de poziţie deschisă pe fiecare arbitrajist şi pe total trezorerie;
n) aprobă fondurile de premiere a salariaţilor Băncii
şi repartizarea acestora;
o) aprobă sumele ce revin din fondul de participare la
profit salariaţilor din Centrala Băncii, precum şi fondurile pe sucursale;
p) aprobă încheierea contractelor de publicitate,
sponsorizări, donaţii şi mecenat, în condiţiile legii;
q) aprobă stabilirea de relaţii de corespondent cu alte
bănci şi aprobă plafoanele de lucru cu acestea, în cadrul limitelor de expunere
aprobate de Consiliul de administraţie al Băncii;
r) aprobă formarea unor comitete şi comisii de lucru,
stabilind structura şi limitele de competenţă ale acestora;
s) aprobă încheierea de acte juridice prin care Banca
să dobândească, să înstrăineze, să închirieze, să schimbe sau să constituie în
garanţie bunuri aflate în patrimoniul ei, a căror valoare cumulată în cursul exerciţiului financiar se situează
sub 10% din valoarea activelor nete ale Băncii la data încheierii actelor
juridice. Comitetul de direcţie poate delega altor comitete şi directorilor
Băncii competenţe pe plafoane valorice, expres determinate, pentru încheierea
unor acte juridice prin care Banca să dobândească, să închirieze, să
înstrăineze, să schimbe sau să constituie în garanţie bunurile aflate în
patrimoniul Băncii, în limita prevăzută mai sus;
t) aprobă nivelul ratelor dobânzilor, comisioanelor şi
spezelor bancare practicate de Bancă;
u) autorizează ocuparea de către alţi salariaţi ai
Băncii, cu excepţia membrilor Comitetului de direcţie, a funcţiilor de
reprezentanţi în adunările generale ale acţionarilor sau de administratori în
alte societăţi comerciale la care Banca este acţionar, cu respectarea
prevederilor legislaţiei comerciale şi bancare;
v) aprobă contractul colectiv de muncă;
w) poate delega preşedintelui Băncii sau
vicepreşedinţilor Băncii competenţe pentru desfăşurarea anumitor operaţiuni,
potrivit legii, cu precizarea expresă a limitelor mandatului dat;
x) rezolvă orice alte probleme
stabilite de Consiliul de administraţie al Băncii şi îndeplineşte hotărârile
luate de acesta;
y) exercită orice alte atribuţii, cu excepţia celor
aflate în competenţa exclusivă a adunării generale a acţionarilor sau a
Consiliului de administraţie
al Băncii.
20.3. Prin decizii ale Consiliului de administraţie se
pot delega sau stabili în sarcina Comitetului de direcţie şi alte atribuţii fără
a se modifica corespunzător prezentul statut.
20.4. Comitetul de direcţie
poate delega o parte din atribuţiile sale către directorii Băncii, în funcţie
de aria de activitate coordonată de fiecare, cu acordul Consiliului de
administraţie. Aceste atribuţii şi delegări vor fi prevăzute în Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Băncii.
CAPITOLUL VI
Comitetul de audit, auditorul financiar
ARTICOLUL 21
Comitetul de audit
21.1. Comitetul de
audit este un comitet permanent, independent faţă de Comitetul de direcţie al
Băncii, constituit în baza prevederilor legii societăţilor comerciale şi a
reglementărilor emise de Banca Naţională a României. Comitetul de audit este
subordonat direct Consiliului de administraţie al Băncii. Comitetul de audit
are funcţie consultativă în ceea ce priveşte strategia şi politica Băncii
privind sistemul de control intern, auditul intern şi auditul financiar,
respectiv controlul modului în care riscurile semnificative sunt administrate.
21.2. Comitetul de audit este format din membri ai
Consiliului de administraţie neexecutivi, alţii decât cei care au sau au avut
calitatea de conducător.
21.3. Principalele atribuţii ale Comitetului de audit
sunt:
a) încurajează comunicarea între membrii Consiliului
de administraţie, directorii Băncii, auditul intern, auditorul financiar şi
Banca Naţională a României;
b) avizează statutul auditului intern, planul de
audit şi revizuirea sa, precum şi necesarul de resurse aferente acestei
activităţi;
c) asigură relaţia cu auditorul financiar al Băncii,
în sensul primirii planului de audit şi analizării constatărilor şi
recomandărilor acestuia, precum şi ale altor organe de supraveghere şi control
din afara Băncii;
d) analizează şi avizează constatările şi
recomandările auditului intern şi planurile pentru implementarea acestora;
e) avizează raportul anual privind angajamentele de
audit desfăşurate în perioada respectivă, din care să reiasă constatările şi
recomandările auditului intern şi modul de implementare a recomandărilor respective
de către conducerea structurii auditate;
f) are acces la orice date sau înregistrări necesare
îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
g) Comitetul de audit poate formula recomandări
adresate Consiliului de administraţie privind strategia şi politica Băncii în
domeniul controlului intern, auditului intern şi auditului financiar, precum şi
pentru numirea auditorului financiar al instituţiei de credit.
21.4. Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comitetului de audit face parte integrantă din Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Băncii.
ARTICOLUL 22
Auditorul financiar
22.1. Auditorul financiar este
numit de adunarea generală ordinară a acţionarilor dintre persoanele juridice
autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România să desfăşoare
activitate de audit financiar în condiţiile legii. Auditorul financiar este
înlocuit periodic.
22.2. Consiliul de
administraţie este împuternicit să încheie şi să negocieze cu auditorul
financiar termenii şi condiţiile contractului de asigurare de servicii de audit
financiar, în baza aprobării prealabile a adunării generale a acţionarilor
privind numirea auditorului financiar.
22.3. Auditorul financiar este obligat sa facă dovada
încheierii asigurării pentru riscul profesional în exercitarea activităţii de
audit financiar.
22.4. In desfăşurarea activităţii lor, auditorul
financiar este obligat să respecte:
a) codul de conduită etică şi profesională în domeniul
auditului financiar, precum şi standardele de audit, aşa cum sunt acestea
prevăzute de legislaţia specifică în domeniu, precum şi de reglementările
Băncii Naţionale a României;
b) termenii şi condiţiile
contractului de servicii încheiat cu Banca.
22.5. Auditorul financiar are următoarele atribuţii
legale:
a) să întocmească un raport anual împreună cu opinia
sa, din care să rezulte dacă situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a
poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie ale
Băncii şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată,'
potrivit standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari
din România;
b) să analizeze practicile şi procedurile controlului
şi auditului intern şi, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, să
facă recomandări Băncii pentru remedierea lor;
c) să furnizeze, la solicitarea Băncii Naţionale a
României, orice detalii, clarificări, explicaţii referitoare la datele cuprinse
în situaţiile financiare ale Băncii;
d) orice alte atribuţii stabilite prin lege, precum şi
prin normele şi reglementările Băncii Naţionale a României.
22.6. Auditorul financiar poate fi invitat la şedinţele
Consiliului de administraţie şi ale Comitetului de audit, ia care ia parte fără
a avea drept de vot.
CAPITOLUL VII
Registrele băncii şi situaţiile financiare anuale
ARTICOLUL 23
Registrele Băncii
23.1. In afară de evidenţele prevăzute de lege, Banca
întocmeşte şi păstrează la sediul său social documente şi evidenţe originale, în limba română, cuprinzând:
a) Statutul, precum şi toate actele adiţionale prin
care acesta a fost modificat;
b) un registru al acţionarilor care să cuprindă, după
caz, numele şi prenumele, codul numeric personal,
denumirea,
domiciliul sau sediul acţionarilor cu acţiuni
nominative, precum şi vărsămintele făcute în contul acţiunilor;
c) un registru al şedinţelor şi deliberărilor
adunărilor generale;
d) un registru al şedinţei şi deliberărilor
Consiliului de administraţie, Comitetului de direcţie şi ale comitetelor
prevăzute de lege sau de reglementările Băncii Naţionale a României şi, după caz,
ale comitetelor constituite pe baza hotărârii organelor statutare ale Băncii;
e) un registru al deliberărilor şi constatărilor făcute
de auditori interni, în exercitarea mandatului lor;
f) reglementările proprii referitoare la desfăşurarea
activităţii, precum şi toate amendamentele la acestea;
g) orice alte registre prevăzute de acte normative
speciale.
23.2. Registrele prevăzute la
art. 23.1 lit. b) şi c) vor fi ţinute prin grija Consiliului de administraţie,
cel prevăzut la lit. d) prin grija organului în cauză, iar cel prevăzut la lit.
e) prin grija auditorilor interni; registrele prevăzute la art. 23.1 lit. g)
vor fi ţinute în condiţiile prevăzute de actele normative respective.
23.3. Administratorii au obligaţia să pună la
dispoziţia acţionarilor şi a oricăror alţi solicitanţi informaţii privind
structura acţionariatuiui Băncii şi să le elibereze, la cerere, certificate
privind aceste date. De asemenea, sunt obligaţi să pună la dispoziţia
acţionarilor, în aceleaşi condiţii, registrul prevăzut la art. 23.1 lit. c).
23.4. Registrul acţionarilor se ţine în sistem
computerizat. Banca poate contracta cu o societate de registru independent
privat ţinerea registrului acţionarilor în sistem computerizat şi efectuarea
înregistrărilor şi a altor operaţiuni legate de acest registru. In cazul în
care registrul acţionarilor este ţinut de către o societate de registru
independent autorizată, este obligatorie menţionarea în registrul comerţului a
firmei şi a sediului acesteia, precum şi a oricăror modificări intervenite cu
privire la aceste elemente de identificare.
23.5. Banca întocmeşte şi păstrează la sediul social
sau la sucursalele şi agenţiile' sale un exemplar al documentelor
contractuale,' documentaţia internă aferentă tranzacţiilor derulate, evidenţa
zilnică a înregistrărilor
pentru fiecare client, din care să rezulte cel puţin caracteristicile
tranzacţiilor derulate şi soldul datorat clientului sau instituţiei de credit,
precum şi orice informaţii privitoare la relaţiile sale de afaceri cu clienţii
şi cu alte persoane pe care Banca Naţională a României le poate prevedea prin
reglementări specifice.
ARTICOLUL 24
Situaţiile financiare
24.1. Situaţiile financiare anuale vor fi întocmite şi
auditate în condiţiile prevăzute de lege şi de reglementările specifice emise
de Banca Naţională a României.
24.2. Consiliul de administraţie trebuie să prezinte
auditorilor interni şi auditorilor financiari, cu cel puţin 30 de zile înainte
de ziua stabilită pentru adunarea generala a acţionarilor, situaţia financiară
anuală pentru exerciţiul financiar precedent, însoţită de raportul lor şi de
documentele justificative.
24.3. Raportul auditorului
financiar rămâne depus la sediul Băncii în cele 15 zile care preced adunarea
generală a acţionarilor, pentru a fi consultat de acţionari.
24.4. La cerere, Consiliul de administraţie
eliberează acţionarilor copii de pe aceste documente.
24.5. Consiliul de administraţie este obligat ca, în
termen de 15 zile de la data adunării generale a acţionarilor, să depună la
registrul comerţului copii pe suport hârtie şi în formă electronică sau numai în formă electronică, având
ataşată o semnătură electronică extinsă, ale situaţiilor financiare anuale,
însoţite de raportul lor sau raportul auditorilor financiari, precum şi de
procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor, în condiţiile prevăzute de
Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare. Un anunţ prin care se confirmă depunerea acestor acte va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala Băncii
şi prin grija oficiului registrului comerţului.
24.6. Aprobarea situaţiilor
financiare anuale de către adunarea generală a acţionarilor nu împiedică
exercitarea acţiunii în răspundere împotriva membrilor Consiliului de
administraţie, membrilor Comitetului de direcţie sau auditorilor financiari
pentru daune cauzate de aceştia prin încălcarea îndatoririlor lor faţă de
Bancă.
24.7. Profitul rămas după plata impozitului datorat
se repartizează în conformitate cu hotărârea adunării generale a acţionarilor
în acest sens şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
24.8. Acoperirea pierderilor se
va face în condiţiile legii şi pe baza hotărârii adunării generale a
acţionarilor.
CAPITOLUL VIII
Fuziunea, dizolvarea, divizarea şi lichidarea
băncii, secretul
profesional, reglementări privind funcţionarea băncii, dispoziţii finale
ARTICOLUL 25
Fuziunea, dizolvarea, divizarea şi lichidarea Băncii
25.1. Fuziunea, dizolvarea, divizarea şi lichidarea
Băncii se efectuează în condiţiile şi în conformitate cu prevederile legale în
vigoare la momentul respectiv.
ARTICOLUL 26
Secretul profesional
26.1. Orice membru al Consiliului de administraţie,
al Comitetului de direcţie, angajaţii Băncii şi orice persoană care sub o formă
sau alta participă la conducerea, administrarea, auditarea, controlul ori
activitatea Băncii au obligaţia să păstreze secretul
profesional.
26.2. Informaţii de natura secretului profesional pot
fi furnizate, în măsura în care acestea sunt justificate de scopul pentru care
sunt cerute ori furnizate, numai în situaţiile prevăzute de legislaţia în
vigoare.
ARTICOLUL 27
Reglementări privind funcţionarea Băncii
27.1. Conform legii privind activitatea bancară şi
reglementărilor emise de Banca Naţională a României, Banca emite reglementări
interne, care determină modul în care aceasta îşi desfăşoară activitatea.
27.2. Banca, Consiliul de
administraţie, Comitetul de direcţie, Comitetul de audit, auditorul financiar
şi angajaţii Băncii îşi îndeplinesc activitatea în conformitate cu legile în
vigoare, cu prezentul statut, cu regulamentul de organizare şi funcţionare şi
cu reglementările interne.
ARTICOLUL 28
Dispoziţii finale
28.1. Modificarea şi completarea statutului Băncii se
pot face doar în scris, în baza aprobării adunării generale a acţionarilor, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu excepţiile stabilite prin
prezentul statut. Actele adiţionale modificatoare vor fi semnate de oricare
dintre directorii Băncii. După fiecare modificare a statutului Băncii, actul
adiţional şi textul complet al statutului, actualizat cu toate modificările
aduse, se vor înregistra la registrul comerţului, conform legii.
28.2. Prezentul statut se completează în mod
corespunzător cu dispoziţiile legale în materie. Orice prevedere a prezentului
statut care contravine, în totalitate ori în parte, unor norme legale
imperative va fi considerată nulă în măsura respectivă şi va fi înlocuită de
drept cu prevederea legală aplicabilă, fără a aduce atingere celorlalte prevederi
ale prezentului statut.
28.3. Prezentul statut a fost aprobat de adunarea
generală extraordinară a acţionarilor din data de 28
decembrie 2007.
ANEXA la statut
EMBLEMA BĂNCII