ORDIN
Nr. 426 din 13 decembrie 2001
privind aprobarea Normei de metrologie legala CEE "NML CEE-77/95
Taximetre"
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 7 februarie 2002
Ministrul industriei si resurselor,
avand in vedere prevederile art. 26 din Hotararea Guvernului nr. 1.055/2001
privind conditiile de introducere pe piata a mijloacelor de masurare,
in baza art. 3 pct. 3 din Hotararea Guvernului nr. 853/1999 privind
organizarea si functionarea Biroului Roman de Metrologie Legala,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma de metrologie legala CEE "NML CEE-77/95
Taximetre", prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data de 5 noiembrie 2002.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
NORMA DE METROLOGIE LEGALA CEE
"NML CEE-77/95 Taximetre"
Art. 1
Prezenta norma de metrologie legala CEE se aplica aparatelor de masurat
timpul si distanta, denumite taximetre.
Art. 2
(1) Se admite aplicarea marcajelor CEE pe taximetrele care indeplinesc
prevederile prezentei norme de metrologie legala CEE.
(2) Taximetrele se supun controlului metrologic prin aprobare de model CEE
si verificare initiala CEE, in conformitate cu prevederile pct. 1.2.2 din anexa
nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.055/2001 privind conditiile de introducere
pe piata a mijloacelor de masurare si in conditiile stabilite in anexa la
prezenta norma de metrologie legala CEE.
Art. 3
(1) Introducerea pe piata a taximetrelor nu poate fi impiedicata, interzisa
sau restrictionata daca acestea poarta marcajele CEE pentru aprobare de model
si verificare initiala, prevazute la pct. 3.2 din anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 1.055/2001, sau daca sunt fabricate intr-un stat membru al
Uniunii Europene si poarta marcajele CEE corespunzatoare.
(2) Biroul Roman de Metrologie Legala va controla daca operatiunile
aferente etapelor suplimentare verificarii initiale CEE sunt efectuate conform
prevederilor pct. 7.3 din anexa la prezenta norma de metrologie legala CEE
inainte de punerea in functiune a taximetrelor si daca acestea nu au fost deja
efectuate intr-un stat membru al UE.
Art. 4
Anexa face parte integranta din prezenta norma de metrologie legala CEE.
ANEXA 1
la NML CEE-77/95
1. Terminologie
1.1. Aparate de masurat timpul si distanta, denumite taximetre
Aparatele de masurat timpul si distanta, denumite in continuare taximetre,
sunt aparatele care, in functie de caracteristicile autovehiculului pe care
sunt instalate si de tarifele pentru care sunt setate, calculeaza automat si
afiseaza constant, in timpul functionarii, sumele datorate de utilizatorii
autovehiculelor destinate transportului public, denumite autovehicule taxi, pe
baza distantei parcurse si, sub o anumita limita de viteza, a timpului de
ocupare a autovehiculului.
Prezenta anexa urmeaza sa fie revizuita conform prevederilor art. 27 din
Hotararea Guvernului nr. 1.055/2001, pentru a include taximetrele care
incorporeaza un dispozitiv electronic in succesiunea masurarii. Pana atunci
taximetrele electronice nu pot obtine aprobarea de model CEE.
1.2. Termeni specifici
Indicatia taximetrului depinde - indiferent de pozitia tarifara - de
constanta "k" a aparatului si de coeficientul caracteristic
"w" al autovehiculului pe care acesta este montat. Coeficientul
"w" este functia de circumferinta efectiva "u" a rotilor
autovehiculului si a raportului de transmisie intre numarul de rotatii
efectuate de roti si numarul de rotatii ale piesei prevazute pe autovehicul
pentru racordarea la taximetru.
1.2.1. Constanta "k" a taximetrului
Constanta "k" a taximetrului este marimea caracteristica ce
indica tipul si numarul de semnale pe care taximetrul le receptioneaza pentru a
indica corect distanta parcursa.
Constanta "k" se exprima:
- in rotatii pe kilometru (rot./km); sau
- in impulsuri pe kilometru (impuls/km),
in functie de forma sub care informatia referitoare la distanta parcursa de
autovehicul este inregistrata de taximetru, respectiv sub forma de numar de
rotatii efectuate de cablul flexibil de antrenare in punctul in care acesta
intra in taximetru sau sub forma de semnale electrice.
1.2.2. Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului
Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului este marimea
care indica tipul si numarul de semnale destinate antrenarii taximetrului,
afisata de piesa corespunzatoare din dotarea autovehiculului, special prevazuta
in acest scop, corespunzator distantei parcurse.
Coeficientul "w" se exprima:
- in rotatii pe kilometru parcurs (rot./km); sau
- in impulsuri pe kilometru parcurs (impuls/km),
in functie de forma sub care informatia referitoare la distanta parcursa de
autovehicul este inregistrata de taximetru, respectiv sub forma de numar de
rotatii efectuate de piesa care antreneaza taximetrul sau sub forma de semnale
electrice.
Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului variaza in
functie de o serie de factori, in special de gradul de uzura a pneurilor si de
presiunea in pneuri, de incarcatura transportata de autovehicul si de
conditiile de calatorie. Acest coeficient este determinat in conditiile de
referinta pentru incercarea autovehiculului, prevazute la pct. 1.2.7.
1.2.3. Circumferinta efectiva "u" a rotilor
Circumferinta efectiva "u" a rotii autovehiculului, care
antreneaza direct sau indirect taximetrul, este distanta parcursa de
autovehicul in timpul unei rotatii complete a rotii respective. Daca taximetrul
este actionat simultan de doua roti, circumferinta efectiva reprezinta media
circumferintelor efective ale fiecareia dintre cele doua roti, exprimata in
milimetri.
Circumferinta efectiva "u" a rotii este corelata cu coeficientul
caracteristic "w" al autovehiculului, prevazut la pct. 1.2.2, si,
acolo unde este necesar sa fie identificata, aceasta se determina in conditiile
de referinta pentru incercarea autovehiculului, prevazute la pct. 1.2.7.
1.2.4. Dispozitiv de adaptare
Dispozitivul de adaptare este destinat reglarii coeficientului
caracteristic "w" al autovehiculului, in functie de constanta "k"
a taximetrului.
1.2.5. Erori tolerate
Erorile tolerate mentionate la pct. 5 depind exclusiv de taximetru.
Valorile adevarate, mentionate la pct. 5, utilizate la determinarea erorilor,
se calculeaza in functie de constanta "k" a taximetrului si de
tarifele pentru care acesta a fost programat.
1.2.6. Viteza de comutare
Viteza de comutare este viteza cu care mecanismul de antrenare a
dispozitivului de inregistrare al taximetrului trece de la masurarea timpului
la masurarea distantei parcurse sau invers.
Viteza de comutare se obtine impartind tariful dupa timp la tariful dupa
distanta.
1.2.7. Conditiile de referinta pentru incercarea autovehiculului, in
vederea determinarii coeficientului caracteristic al acestuia
Conditiile de referinta pentru incercarea autovehiculului sunt indeplinite
daca:
a) roata sau rotile care actioneaza taximetrul sunt prevazute cu pneuri a
caror circumferinta efectiva "u" este aceeasi cu cea a rotilor
folosite la determinarea coeficientului caracteristic "w". Pneurile
trebuie sa fie in stare buna si sa fie umflate la presiunea corecta;
b) sarcina transportata de autovehicul este de aproximativ 150 kg. (Aceasta
corespunde prin conventie greutatii a doua persoane adulte, inclusiv soferul);
c) autovehiculul se deplaseaza prin autopropulsie pe o suprafata plana, in
linie dreapta, cu o viteza de 40 +/- 5 km/h.
Daca incercarile se efectueaza in alte conditii decat cele mentionate mai
sus, de exemplu alte greutati, alte viteze sau la viteza de mers la pas,
utilizand un stand pentru incercari etc., rezultatele vor fi corectate
aplicandu-se coeficientii de conversie necesari pentru a transforma valoarea
rezultata in valoarea care s-ar fi obtinut in conditiile de referinta pentru
incercarea autovehiculului, mentionate la lit. a), b) si c).
2. Unitati de masura
Unitatile de masura utilizate exclusiv pentru indicatiile generate sau
afisate de taximetre sunt urmatoarele:
- metrul sau kilometrul, pentru distanta;
- secunda, minutul sau ora, pentru timp.
Costul calatoriei se va exprima in lei.
3. Caracteristici tehnice
3.1. Aparat de masurat si dispozitiv de calcul
3.1.1. Taximetrul este construit astfel incat sa calculeze si sa afiseze
costul calatoriei exclusiv in functie de:
a) distanta parcursa (calcul dupa distanta), cand autovehiculul se
deplaseaza cu o viteza mai mare decat viteza de comutare;
b) timp (calcul dupa timp), cand autovehiculul se deplaseaza cu o viteza
mai mica decat viteza de comutare sau cand stationeaza.
3.1.2. Calculul dupa distanta se efectueaza prin intermediul rotilor
autovehiculului, iar mersul in marsarier al autovehiculului nu are ca efect
reducerea costului calatoriei sau a distantei afisate.
Calculul dupa timp se efectueaza prin intermediul unui cronometru care este
actionat numai prin pornirea dispozitivului de comanda al taximetrului.
In cazul in care cronometrul mecanic este cu intoarcere manuala, acesta
trebuie sa functioneze cel putin 8 ore neintors sau doua ore in cazul in care
este prevazut cu un mecanism de intoarcere care se declanseaza la fiecare
actionare manuala premergatoare pornirii taximetrului.
Daca cronometrul mecanic este cu intoarcere electrica, procesul trebuie sa
fie automat.
Cronometrajul electric trebuie sa fie in permanenta in stare de
functionare.
3.1.3. In cazul calculului dupa distanta, pentru fiecare tarif prima
modificare a indicatiei taximetrului se produce dupa parcurgerea unei distante
initiale, care poate fi diferita de intervalele de distanta ulterioare.
Urmatoarele modificari ale indicatiilor taximetrului corespund unor intervale
de distanta egale.
In cazul calculului dupa timp, pentru fiecare tarif prima modificare a
indicatiei taximetrului se produce dupa un interval de timp initial, care poate
fi diferit de intervalele de timp ulterioare. Urmatoarele modificari ale
indicatiilor taximetrului corespund unor intervale de timp egale intre ele.
In conditiile in care nu se produce nici o schimbare de antrenare, raportul
dintre distanta initiala si intervalele de distanta ulterioare este identic cu
raportul dintre timpul initial si intervalele de timp ulterioare, indiferent de
tariful practicat.
3.1.4. Dispozitivul de adaptare este construit astfel incat sa nu permita
accesul la alte piese componente ale taximetrului prin deschiderea carcasei.
3.1.5. Taximetrul este proiectat astfel incat orice modificare in
dispozitivul de calcul, impusa de necesitatea schimbarii tarifelor, sa poata fi
usor executata.
Daca taximetrul este conceput pentru mai multe pozitii tarifare, acesta
calculeaza si afiseaza costul calatoriei in toate pozitiile suplimentare, pe
baza tarifului selectat.
3.2. Dispozitivul de comanda
3.2.1. Taximetrul este construit astfel incat sa nu poata fi pus in
functiune inainte de a fi actionat de un dispozitiv de comanda fixat in una
dintre urmatoarele pozitii autorizate:
3.2.2. Pozitia "liber"
In pozitia "liber":
a) pe cadranul taximetrului nu este afisat nici un cost sau indicatia
acestuia este zero. In pozitia "liber" taximetrul poate insa sa
indice taxa de pornire;
b) atat calculul dupa distanta, cat si cel dupa timp nu activeaza
dispozitivul care afiseaza suma de plata;
c) dispozitivul de afisare a eventualelor sume suplimentare, mentionate la
pct. 3.3.7, nu indica nimic sau este la pozitia "zero".
3.2.3. Alte pozitii
Dispozitivul de comanda este astfel conceput incat, pornind de la pozitia
"liber", taximetrul sa poata fi fixat succesiv in urmatoarele pozitii
de operare:
a) in pozitia "ocupat", in diversele pozitii de functionare la
oricare dintre tarifele existente, fiind activate calculul dupa timp si
calculul dupa distanta;
b) in pozitia "total" (sau "plata") afisand suma totala
de plata. In aceasta pozitie calculul dupa timp este oprit, iar calculul dupa
distanta este pornit la tariful selectionat anterior, pe pozitia
"ocupat".
3.2.4. Functionarea dispozitivului de comanda
Functionarea dispozitivului de comanda se supune urmatoarelor restrictii:
a) pornind de la pozitia "ocupat" de functionare la un tarif
oarecare, nu este posibila readucerea taximetrului la pozitia "liber"
fara a trece prin pozitia "total" ("plata"). Este posibila
comutarea de la un tarif la altul;
b) pornind de la pozitia "total" ("plata"), nu este
posibila readucerea taximetrului in pozitia "ocupat" de functionare
la un tarif oarecare fara a trece prin pozitia "liber";
c) taximetrul este proiectat astfel incat comutarea de la un tarif la
altul, prin trecerea sa prin pozitia "liber", sa fie posibila numai
daca, la trecerea sa prin aceasta pozitie, sunt intrunite conditiile prevazute
pentru pozitia respectiva pe dispozitivul de comanda prevazut la pct. 3.2.2;
d) dispozitivul de comanda este conceput astfel incat sa nu poata fi actionat,
pentru a permite taximetrului sa fie fixat in alte pozitii de functionare decat
cele mentionate la lit. a), b) si c).
3.2.5. Dispozitii speciale
Independent de cerintele stabilite la pct. 3.2.4, diversele tarife se
succed automat, in functie de distanta parcursa sau de timpul in care vehiculul
a fost ocupat.
3.3. Dispozitivul de afisare
3.3.1. Panoul frontal al taximetrului este construit astfel incat
indicatiile care intereseaza pasagerul sa fie lizibile atat ziua, cat si
noaptea.
3.3.2. Suma de plata este usor de observat prin simpla citire a unui sir de
cifre de minimum 10 mm inaltime.
Cand aparatul este pornit de la pozitia "liber" prin actionarea
dispozitivului de comanda, cadranul afiseaza suma fixa reprezentand taxa de pornire.
Dupa aceea suma de plata afisata se modifica discontinuu, majorandu-se
succesiv cu o valoare monetara constanta.
3.3.3. Taximetrul este prevazut cu un dispozitiv care afiseaza constant pe
cadran pozitia de functionare activata a dispozitivului de comanda.
3.3.4. Taximetrul este proiectat astfel incat sa permita unui repetor al
pozitiilor dispozitivului de comanda sa afiseze, in exteriorul vehiculului,
pozitia de functionare sau tariful practicat.
Acest repetor nu perturba functionarea corecta a taximetrului si nici nu
permite accesul la mecanismul de antrenare a taximetrului.
3.3.5. Daca afisarea indicatiilor obligatorii nu apare sub forma de cifre
sau litere luminoase, taximetrul trebuie sa fie dotat cu un dispozitiv de
iluminat pentru aceste afisaje, suficient de puternic pentru a permite citirea
cu usurinta, dar fara sa deranjeze vederea.
Dispozitivul de iluminat este astfel conceput incat sa permita inlocuirea
sursei de lumina fara a fi necesara demontarea pieselor sigilate ale
aparatului.
3.3.6. Taximetrul este astfel proiectat incat sa fie posibila dotarea sa cu
totalizatoarele care indica:
a) distanta totala parcursa de autovehicul;
b) distanta totala parcursa de autovehiculul ocupat;
c) numarul total de curse;
d) numarul de valori monetare mentionate la pct. 3.3.2.
Totalizatoarele trebuie sa isi indeplineasca corect functia pentru care au
fost concepute. Ele afiseaza informatia sub forma unui sir de cifre de minimum
4 mm inaltime.
3.3.7. Taximetrul este astfel proiectat incat sa poata fi dotat cu un
dispozitiv de afisare a unor sume suplimentare, care actioneaza independent de
indicatorul de cost si revine automat la zero cand vehiculul este in pozitia
"liber".
Acest dispozitiv afiseaza eventualele sume suplimentare sub forma unui sir
de cifre de minimum 8 mm inaltime, dar nu mai mari decat cifrele care arata
costul calatoriei.
3.4. Dispozitive suplimentare optionale
Taximetrul poate fi dotat cu dispozitive suplimentare, cum ar fi:
a) dispozitive de inregistrare, utile detinatorului vehiculului;
b) dispozitive de imprimat cu banda sau cartela, pentru redarea sumei de
plata.
Prezenta si functionarea dispozitivelor optionale nu afecteaza functionarea
corecta a taximetrului.
3.5. Constructie
3.5.1. Taximetrele sunt construite rezistente si sigure.
Componentele lor de baza sunt confectionate din materiale care le confera
rezistenta si stabilitatea adecvate.
3.5.2. Carcasa taximetrului si a dispozitivului de adaptare neincorporat in
carcasa taximetrului, precum si mansoanele elementelor de transmisie se
confectioneaza astfel incat componentele de baza ale mecanismelor incorporate
sa nu fie accesibile din exterior si sa fie protejate impotriva prafului si
umezelii.
Componentele care permit reglarea taximetrului nu sunt accesibile fara
ruperea sigiliilor de protectie mentionate la pct. 6.
4. Marcaje
4.1 Semne de marcare si identificare generala
Fiecare taximetru poarta pe cadran sau pe o placuta atasata urmatoarele
marcaje, vizibile si lizibile in conditii normale de instalare:
a) numele, adresa sau marca producatorului;
b) tipul taximetrului, numarul si anul de fabricatie;
c) marcajul aprobarii de model CEE;
d) constanta taximetrului "k" (determinata cu o incertitudine mai
mica de +/- 0,2%).
Fiecare taximetru va fi prevazut cu spatii pentru:
a) informatii suplimentare, daca este cazul, referitoare la taximetru sau
la vehicul;
b) alte marcaje, exceptand marcajul CEE de verificare initiala partiala.
4.2. Semne de marcare speciale
4.2.1. Semnificatia valorilor inregistrate de taximetru apare clar, lizibil
si vizibil in dreptul ferestrei fiecarui dispozitiv de afisare.
4.2.2. Denumirea sau simbolul unitatii monetare este afisat in dreptul
cadranului care arata costul calatoriei si al cadranului care afiseaza sumele
de plata suplimentare.
5. Erori tolerate
Pentru verificarea pe standul de incercare a unui taximetru pregatit pentru
instalare si dotat cu accesoriile sale, valoarea adevarata a marimilor masurate
este cea rezultata din valoarea "k" afisata pe aparat si tariful
(tarifele) pentru care taximetrul a fost programat.
Valoarea adevarata a acestor marimi se situeaza intre limita maxima si
limita minima a indicatiilor admise.
5.1. In cazul calculului dupa distanta, erorile tolerate pentru o distanta
parcursa data nu trebuie sa depaseasca:
a) pentru distanta initiala, mentionata la pct. 3.1.3: +/- 1% din valoarea
conventional adevarata; totusi, pentru distante initiale de sub 1.000 m se
accepta un interval de +/- 10 m;
b) pentru distantele ulterioare: +/- 1% din valoarea adevarata.
5.2. In cazul calculului dupa timp, erorile tolerate pentru un timp dat nu
trebuie sa depaseasca:
a) pentru timpul initial, mentionat la pct. 3.1.3: +/- 1,5% din valoarea
adevarata; totusi, pentru timpi initiali de pana la 10 minute se accepta un
interval de +/- 9 secunde;
b) pentru timpii ulteriori: +/- 1,5% din valoarea adevarata.
6. Sigilii
6.1. Urmatoarele componente ale taximetrului sunt construite astfel incat
sa permita aplicarea unui sigiliu:
a) carcasa in care este inclus mecanismul intern al taximetrului;
b) carcasa dispozitivului de adaptare;
c) capacele de protectie ale dispozitivelor mecanice sau electrice care
leaga punctul de intrare al taximetrului de piesa corespunzatoare din dotarea
autovehiculului, destinata cuplarii acestuia la aparatul de taxat, inclusiv
piesele detasabile ale dispozitivului de adaptare;
d) racordurile de cabluri electrice, in cazul in care mecanismele de
cronometrare sunt cu intoarcere electrica si dispozitivul de comanda al
taximetrului este actionat electric;
e) toate placutele destinate marcajelor obligatorii sau marcajelor de
verificare;
f) cablurile electrice de conexiune aferente dispozitivului repetor
mentionat la pct. 3.3.4, daca acesta exista.
6.2. Toate aceste sigilii se aplica astfel incat accesul la componentele si
conexiunile protejate sa nu fie posibil fara distrugerea sigiliului.
6.3. Certificatul de aprobare de model CEE indica locurile de aplicare a
sigiliilor si, daca este cazul, tipul si forma dispozitivelor de sigilare.
7. Verificarea initiala CEE
7.1. Daca se solicita o verificare CEE completa, verificarea initiala a
taximetrului este efectuata in mai multe etape.
7.2. Prima etapa: taximetrul primeste marca CEE de verificare initiala
partiala, daca:
a) modelul a primit aprobarea de model CEE;
b) taximetrul este conform modelului aprobat si poarta marcajele prevazute
la pct. 4.1;
c) erorile taximetrului respecta cerintele pct. 5.1 si 5.2.
7.3. Etapele suplimentare verificarii initiale CEE a caror responsabilitate
apartine Biroului Roman de Metrologie Legala.
Acestea sunt:
1. inainte de montarea in vehicul:
a) verificarea reglajelor aparatului;
b) verificarea reglajelor tarifare;
2. dupa montarea in vehicul:
verificarea ansamblului taximetru autovehicul.