ORDIN Nr. 50
din 10 aprilie 2009
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Directiei pentru dezvoltarea
capacitatii administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 15 aprilie 2009
In conformitate cu prevederile:
- art. 1, 19, 21, art. 22 alin.
(7) şi art. 23 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale, cu modificările ulterioare;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura
organizatorică şi efectivele Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008, cu modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Direcţiei pentru dezvoltarea capacităţii administrative, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, se abrogă Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr.
529/2008 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Direcţiei generale pentru dezvoltarea capacităţii
administrative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579
din 31 iulie 2008.
Art. 3. - Direcţia generală resurse umane şi Direcţia
pentru dezvoltarea capacităţii administrative vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Direcţiei pentru
dezvoltarea capacităţii administrative
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Direcţia pentru dezvoltarea capacităţii
administrative, denumită în continuare direcţie, este o structură de specialitate
a aparatului central, segment administraţie publică, al Ministerului
Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare MAI,
fără personalitate juridică, cu rolul de
Autoritate de management pentru Programul operaţional „Dezvoltarea Capacităţii
Administrative", denumit în continuare PO DCA, având responsabilitatea gestionării şi implementării asistenţei
financiare alocate acestui program, conform prevederilor art. 18 din Hotărârea
Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de
gestionare a instrumentelor structurale.
(2) Activitatea direcţiei este coordonată de către
secretarul de stat pentru reformă în administraţia publică.
Art. 2. - Direcţia asigură în activitatea sa aplicarea
legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi a
instrucţiunilor emise de ministrul administraţiei şi internelor, precum şi a
dispoziţiilor secretarului de stat pentru reformă în administraţia publică, în
domeniul său de competenţă.
Art. 3. - (1) In îndeplinirea
atribuţiilor, direcţia cooperează cu celelalte direcţii ale MAI si colaborează
cu unităţi aflate în subordinea acestuia, pe probleme de interes comun,
potrivit legii şi ordinelor ministrului administraţiei şi internelor, cu
instituţii şi autorităţi din administraţia publică centrală şi locală, precum
şi cu instituţii ale Uniunii Europene (UE).
(2) Diagrama de relaţii a direcţiei este prevăzută în
anexele nr. 1 a) şi 1 b) la prezentul regulament.
CAPITOLUL II
Organizarea direcţiei
Art. 4. - (1) Structura
organizatorică a direcţiei este următoarea:
a) conducerea direcţiei;
b) Compartimentul de contractare şi
monitorizare a implementării proiectelor;
c) Unitatea de comunicare, Sistemul unic de management
al informaţiei - SMIS şi
Tehnologia informaţiei - IT
d) Serviciul strategie şi coordonare program;
e) Compartimentul management financiar;
f) Compartimentul control şi antifraudă;
g) Unitatea de evaluare;
h) Unitatea de gestionare a documentelor şi
înregistrărilor;
i) Unitatea nereguli şi recuperări debite.
(2) Structura organizatorică a direcţiei este prevăzută
în anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 5. -Intre compartimentele direcţiei se stabilesc
relaţii de cooperare, în vederea îndeplinirii atribuţiilor.
Art. 6. - (1) Personalul
direcţiei este format din funcţionari publici şi personal contractual
repartizaţi pe domenii de activitate.
(2) Intreg personalul direcţiei este subordonat
directorului.
(3) Personalul direcţiei răspunde pentru executarea
sarcinilor de serviciu încredinţate, potrivit fişei postului.
Art. 7. - Fişa postului pentru personalul direcţiei va
fi întocmită de către conducătorul compartimentului în cadrul căruia îşi
desfăşoară activitatea titularul postului, se contrasemnează de către
superiorul conducătorului compartimentului şi se aprobă de către conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice.
CAPITOLUL III
Atribuţiile direcţiei
Art. 8. - Potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului
nr. 457/2008 şi a regulamentelor Comisiei Europene (CE), direcţia are
următoarele atribuţii principale:
a) asigură îndeplinirea atribuţiilor ce decurg din funcţiile
prevăzute la art. 60 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006;
b) contribuie la elaborarea şi modificarea
documentelor programatice (de exemplu, Cadrul Strategic Naţional de Referinţă (CSNR), programul operaţional etc.)
c) negociază cu Comisia Europeană PO DCA, în
conformitate cu prevederile art. 32, 33 şi 37 din Regulamentul Consiliului nr.
1.083/2006;
d) asigură implementarea şi monitorizarea
implementării PO DCA şi răspunde pentru utilizarea eficientă, efectivă şi
transparentă a fondurilor din care acesta se finanţează;
e) analizează şi propune modificări ale PO DCA, pe care
le supune Comitetului de monitorizare;
f) asigură şi răspunde pentru buna gestionare
financiar-contabilă a operaţiunilor finanţate şi derulate prin PO DCA;
g) participă la reuniunile anuale cu Comisia Europeană
pentru examinarea progresului implementării PO DCA, în conformitate cu
prevederile art. 68 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006; informează
Comitetul de monitorizare al PO DCA cu privire la observaţiile CE şi
colaborează cu Autoritatea de coordonare a instrumentelor structurale, denumită
în continuare ACIS, şi
Autoritatea de certificare şi plată, denumită în continuare ACP, pentru întreprinderea acţiunilor
necesare în soluţionarea observaţiilor;
h) asigură corelarea operaţiunilor din PO DCA cu cele
din celelalte programe finanţate din fondurile structurale şi, dacă este cazul,
cu programele operaţionale finanţate din Fondul European Agricultură şi
Dezvoltare Rurală şi Fondul European de Pescuit, sub coordonarea ACIS;
i) urmăreşte dezvoltarea parteneriatelor în procesul de
programare şi în fazele de implementare a PO DCA, în conformitate cu
prevederile art. 11 din Regulamentul Consiliului nr.
1.083/2006;
j) asigură dezvoltarea capacităţii administrative a structurilor
implicate în derularea PO DCA, sub coordonarea si cu sprijinul ACIS;
k) asigură dezvoltarea competenţelor profesionale şi
pregătirea profesională continuă în domeniile specifice de competenţă ale
personalului din direcţie;
l) elaborează proceduri pentru
gestionarea PO DCA, în vederea asigurării îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin
conform prezentului articol;
m) păstrează înregistrări pentru fiecare activitate în
forma originală sau versiuni certificate, conforme cu originalele, pe suporturi
de date acceptate şi în condiţii corespunzătoare;
n) furnizează ACIS informaţiile solicitate pentru
verificarea ex-ante, monitorizarea anuală şi verificarea ex-post a respectării
principiului adiţionalităţii, în conformitate cu prevederile art. 15 din
Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006;
o) furnizează, în limita competenţelor, informaţiile
necesare ACIS şi ACP pentru îndeplinirea de către acestea a atribuţiilor ce le
revin prin reglementările în vigoare;
p) asigură prevenirea neregulilor, identifică neregulile,
constată creanţele bugetare şi asigură recuperarea sumelor rezultate din
nereguli, în limita competenţelor;
q) transmite ACP rapoarte privind neregulile
identificate şi sumele plătite necuvenit, precum şi
rapoarte privind recuperarea sumelor plătite necuvenit, a celor neutilizate şi
a celor rezultate din nereguli;
r) pune la dispoziţia CE, la cerere, lista
operaţiunilor încheiate care fac obiectul închiderii parţiale în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
s) elaborează, cu sprijinul celorlalte structuri
implicate, descrierea sistemelor de management si control pentru PO DCA;
ş) elaborează şi implementează Planul multianual de
evaluare şi se asigură că acesta este utilizat ca instrument strategic şi de
management pe parcursul implementării programului operaţional;
t) elaborează si implementează Planul de comunicare
pentru PO DCA;
ţ) contribuie, împreună cu ACIS, la dezvoltarea şi
implementarea Sistemului unic de management al informaţiilor SMIS - CSNR;
u) colaborează cu ACIS în vederea asigurării unui cadru
procedural eficient şi armonios pentru implementarea instrumentelor
structurale;
v) colaborează cu ACIS pentru realizarea activităţilor
de informare privind fondurile structurale;
w) realizează stabilirea, documentarea, implementarea,
menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a eficacităţii unui sistem de management
al calităţii;
x) verifică şi avizează proiectele legislative iniţiate
de alte structuri implicate în gestionarea fondurilor structurale la nivel
naţional şi care ar putea afecta direct sau indirect implementarea PO DCA;
y) iniţiază şi promovează propuneri legislative în
vederea îmbunătăţirii condiţiilor de implementare a PO DCA;
z) cooperează cu Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP)
şi Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea
Achiziţiilor Publice (UCVAP) pentru angajarea şi utilizarea corectă şi eficientă a fondurilor
comunitare şi evitarea aplicării corecţiilor financiare ca urmare a
nerespectării legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
CAPITOLUL IV
Conducerea direcţiei
Art. 9. - (1) Conducerea direcţiei se exercită de către
director şi directorii adjuncţi.
(2) Fişele posturilor de director, respectiv directori
adjuncţi sunt prevăzute în anexele nr. 3, 4 şi 5 la prezentul regulament.
Art. 10. - (1) Directorul conduce întreaga activitate
desfăşurată de personalul direcţiei şi o reprezintă în relaţia cu celelalte
unităţi ale MAI cu instituţii, autorităţi şi organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale şi locale, precum şi cu instituţii ale UE, în limitele de
competenţă stabilite de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(2) In condiţiile legii şi ale reglementărilor în
vigoare, directorul poate delega atribuţii din competenţa sa directorilor
adjuncţi, iar în lipsa acestora altor persoane din cadrul direcţiei.
(3) In baza şi executarea ordinelor sau a
instrucţiunilor ministrului administraţiei şi internelor, precum şi a
dispoziţiilor secretarului de stat, directorul emite dispoziţii.
Art. 11. - Directorul răspunde de întreaga activitate
pe care o desfăşoară direcţia în faţa ministrului şi a secretarului de stat
pentru reformă în administraţia publică.
Art. 12. - (1) Directorii
adjuncţi, şeful Serviciului strategie şi coordonare program, personalul
Unităţii de evaluare, personalul Unităţii nereguli şi recuperări debite şi
personalul Unităţii de gestionare a documentelor şi înregistrărilor se
subordonează nemijlocit directorului şi răspund în faţa acestuia de planificarea,
organizarea şi desfăşurarea activităţilor proprii, aşa cum sunt prevăzute în
cap. V din prezentul regulament.
(2) Personalul Compartimentului management financiar,
precum şi personalul Compartimentului control şi antifraudă se subordonează
nemijlocit directorului adjunct cu atribuţii în domeniul financiar şi control,
răspunzând în faţa acestuia de planificarea, organizarea şi desfăşurarea
activităţilor proprii, aşa cum sunt prevăzute în cap. V
din prezentul regulament; în absenţa directorului
adjunct financiar şi control, personalul Compartimentului management financiar
şi personalul Compartimentului control şi antifraudă răspund pentru activitatea
desfăşurată în faţa directorului.
(3) Personalul Compartimentului
de contractare şi monitorizare a implementării proiectelor, precum şi
personalul Unităţii de comunicare, SMIS şi IT se subordonează nemijlocit
directorului adjunct implementare, răspunzând în faţa acestuia de planificarea,
organizarea şi desfăşurarea activităţilor proprii, aşa cum sunt prevăzute în
cap. V din prezentul
regulament; în absenţa directorului adjunct implementare, personalul
Compartimentului de contractare şi monitorizare a implementării proiectelor,
precum şi personalul Unităţii de comunicare, SMIS şi IT răspund pentru
activitatea desfăşurată în faţa directorului.
(4) Şeful Serviciului strategie şi coordonare program
se subordonează nemijlocit directorului, răspunzând în faţa acestuia de
planificarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor proprii, aşa cum sunt
prevăzute în cap. V din
prezentul regulament; în absenţa şefului Serviciului strategie şi coordonare
program, personalul serviciului răspunde pentru activitatea desfăşurată în faţa
directorului.
Art. 13. - Conducerea direcţiei analizează modul în
care sunt îndeplinite obiectivele asumate prin documente strategice şi
atribuţiile prevăzute prin fişele posturilor şi dispune măsurile care se impun
sau face propuneri de îmbunătăţire a activităţii.
CAPITOLUL V
Atribuţiile structurilor componente din cadrul
direcţiei
SECŢIUNEA I
Structuri în coordonarea directorului adjunct
implementare
Art. 14. - Directorul adjunct implementare coordonează
două structuri, respectiv Compartimentul de contractare şi monitorizare a
implementării proiectelor şi Unitatea de comunicare, SMIS şi IT, cu următoarele
atribuţii comune:
a) elaborează şi amendează Documentul-cadru de
implementare (DCI), în
concordanţă cu obiectivele şi priorităţile stabilite prin programul operaţional
şi îl supune avizării Ministerului Finanţelor Publice;
b) elaborează manualele de proceduri specifice fiecărei
unităţi/compartiment şi asigură pistele de audit corespunzătoare;
c) organizează lansarea cererilor de proiecte şi de
idei de proiecte;
d) asigură corespondenţa cu solicitanţii/beneficiarii
pe întreaga durată a procesului de contractare şi monitorizare a implementării
proiectelor;
e) acordă asistenţă continuă potenţialilor beneficiari/
beneficiarilor prin asigurarea unui help desk pe toată perioada de derulare a
PO DCA;
f) se asigură de îndeplinirea de către beneficiari a
obligaţiilor de informare şi publicitate stabilite de regulamentele comunitare;
g) previne, detectează şi raportează în scris către
ofiţerul de nereguli şi riscuri toate neregulile identificate în activitatea
curentă;
h) organizează activităţi de informare şi diseminare a
bunelor practici;
i) asigură păstrarea în vederea arhivării a
documentelor proprii, conform cerinţelor naţionale şi comunitare.
Art. 15. - Atribuţiile specifice Compartimentului de
contractare şi monitorizare a implementării proiectelor sunt următoarele:
a) elaborează criteriile de selecţie şi le transmite
spre aprobare Comitetului de monitorizare;
b) realizează evaluarea preliminară a ideilor de
proiect şi acordă asistenţă potenţialilor beneficiari
în dezvoltarea ideii de proiect;
c) organizează procesul de evaluare a cererilor de
finanţare;
d) asigură verificarea conformităţii administrative
şi a eligibilităţii cererilor de finanţare;
e) pregăteşte documentaţia pentru luarea deciziei
privind finanţarea şi realizează punerea ei în aplicare;
f) elaborează contracte/ordine de finanţare cu
beneficiarii proiectelor aprobate, prin care se stabilesc drepturile şi
obligaţiile direcţiei şi, respectiv, ale beneficiarului, precum şi condiţiile
specifice referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu
regulamentele comunitare aplicabile şi cu legislaţia naţională în vigoare;
g) are competenţe în faza de angajare a cheltuielilor
din cadrul execuţiei bugetare, prin parcurgerea paşilor pentru întocmirea şi
aprobarea angajamentelor bugetare şi legale;
h) are competenţe în faza de lichidare a cheltuielilor
din cadrul execuţiei bugetare, asigurându-se că produsele şi serviciile
cofinanţate sunt livrate/realizate şi activităţile sunt îndeplinite în
conformitate cu prevederile contractuale, prin verificarea documentelor anexate
cererilor de rambursare şi solicitărilor de acordare a prefinanţării;
i) analizează şi evaluează stadiul implementării
proiectului, aşa cum rezultă din datele cuprinse în
rapoartele de monitorizare;
j) planifică şi efectuează vizitele în teritoriu şi
realizează, în cazuri excepţionale, verificări suplimentare pentru a monitoriza
stadiul de desfăşurare a activităţilor stabilite prin contract;
k) trimite către beneficiar concluziile şi/sau
recomandările şi urmăreşte îndeplinirea recomandărilor făcute în urma
analizării şi evaluării rapoartelor, efectuării vizitelor şi verificărilor
suplimentare;
l) pune la dispoziţia
unităţilor interesate documentaţia necesară care să asigure exercitarea
atribuţiilor Comitetului de monitorizare;
m) răspunde de gestionarea dosarului proiectului;
n) asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate
a informaţiilor în SMIS - CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea
şi nivelul de completare a datelor din competenţa sa.
Art. 16. -Atribuţiile specifice Unităţii de comunicare,
SMIS şi IT sunt următoarele:
a) creează si dezvoltă un sistem eficient de promovare
a PO DCA;
b) asigură îndeplinirea obligaţiilor legate de
informare şi publicitate, în conformitate cu prevederile părţii 1 din
Regulamentul Comisiei nr. 1.828/2006;
c) asigură comunicarea pe problematica PO DCA cu
potenţialii beneficiari şi cu publicul larg;
d) diseminează informaţiile relevante şi asigură
îndrumarea beneficiarilor;
e) realizează si pune în aplicare planul de comunicare
pentru PO DCA;
f) asigură informarea cetăţenilor şi a mass-mediei cu
privire la rolul UE în derularea PO DCA şi conştientizarea potenţialilor
beneficiari cu privire la oportunităţile generate de
implementarea acestuia, în conformitate cu prevederile comunitare;
g) asigură avizul de conformitate pentru măsurile de
informare şi publicitate luate de beneficiari în vederea respectării
legislaţiei comunitare şi a prevederilor contractuale;
h) asigură buna funcţionare a
SMIS, în vederea colectării informaţiilor referitoare la implementare, necesare
managementului financiar, monitorizării, verificării, auditării şi evaluării
programului operaţional;
i) gestionează baza de date privind ideile de proiect
şi cererile de finanţare primite de direcţie;
j) dezvoltă mecanismul privind alocarea cererilor de
finanţare şi a ideilor de proiect ofiţerilor de proiect;
k) gestionează baza de date privind evaluatorii externi
şi interni a cererilor de finanţare;
l) realizează rapoarte şi
sinteze privind situaţia ideilor de proiect şi a cererilor de finanţare aflate
în diferite etape ale implementării în cadrul direcţiei;
m) asigură planificarea, dezvoltarea, întreţinerea şi
monitorizarea unitară a sistemului IT din cadrul direcţiei, precum şi
eliminarea disfuncţionalităţilor acestuia în limita competenţelor;
n) analizează şi întocmeşte necesităţile de programe
informatice, precum şi solicitările tehnice pentru componente hardware în
vederea asigurării compatibilităţii cu programele software rulate pe calculatoare;
o) asigură planificarea, proiectarea şi implementarea
sistemului de securitate a reţelei proprii;
p) asigură implementarea sistemului de baze de date
(conform cerinţelor de implementare) şi accesul la conţinutul
acesteia;
r) administrează serverele de reţea proprii;
s) asigură actualizarea site-ului/portalului web al
direcţiei;
t) reprezintă direcţia, din punct de vedere tehnic, în
relaţia cu compartimentul de achiziţii publice al MAI, pentru achiziţiile de IT;
u) asigură securitatea echipamentelor IT şi a datelor
prin măsuri IT specifice;
v) asigură salvarea datelor şi informaţiilor la nivelul
direcţiei, prin mecanisme IT specifice.
SECŢIUNEA a 2-a
Serviciul strategie şi coordonare program
Art. 17. - Serviciul strategie
şi coordonare program este format din Unitatea de coordonare şi sinteză şi
Secretariatul tehnic comitet de monitorizare, având următoarele atribuţii
comune:
a) asigură elaborarea şi actualizarea PO DCA, în
parteneriat cu actorii implicaţi;
b) asigură monitorizarea PO DCA;
c) asigură corespondenţa cu actorii implicaţi pe
întreaga durată a procesului de elaborare/actualizare a PO DCA;
d) asigură legătura cu instituţiile şi/sau structurile
implicate în gestionarea fondurilor structurale;
e) asigură corelarea operaţiunilor
din PO DCA cu operaţiunile din celelalte programe finanţate din fonduri
structurale;
f) urmăreşte dezvoltarea parteneriatelor în procesul
de programare şi în fazele de implementare a PO DCA, în conformitate cu
prevederile legislaţiei comunitare;
g) asigură coordonarea axei prioritare 3 -Asistenţa
tehnică a PO DCA, prin asigurarea gestionării fondurilor alocate acestei
priorităţi;
h) elaborează manualele de proceduri specifice fiecărei
unităţi şi asigură pistele de audit corespunzătoare;
i) asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate
a informaţiilor în SMIS - CSNR şi în SFC, fiind responsabilă de acurateţea,
integritatea şi nivelul de completare a datelor din competenţa sa;
j) previne, detectează şi raportează în scris către
ofiţerul de nereguli şi riscuri toate neregulile identificate în activitatea
curentă.
Art. 18. -Atribuţii specifice ale Unităţii de
coordonare şi sinteză sunt următoarele:
a) elaborează/actualizează capitolele specifice din
CSNR;
b) propune, în vederea
negocierii, modificări ale PO DCA reprezentanţilor Comisiei Europene, în
conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006;
c) derulează activităţile necesare demarării
procesului de programare a următoarei perioade de programare a fondurilor structurale;
d) realizează, actualizează şi implementează Strategia
de resurse umane a direcţiei;
e) gestionează, în colaborare cu Direcţia generală
resurse umane, segment al administraţiei publice, resursele umane ale
direcţiei;
f) elaborează/actualizează şi
monitorizează implementarea Planului de instruire pentru personalul direcţiei,
a beneficiarilor şi potenţialilor beneficiari ai PO DCA şi a membrilor
Comitetului de monitorizare al PO DCA;
g) desfăşoară activităţi de raportare generală asupra
activităţii direcţiei;
h) asigură legătura cu actorii implicaţi în coordonarea
asistenţei tehnice aferente programelor operaţionale finanţate din fonduri
structurale;
i) asigură legătura cu structurile MAI implicate în
gestionarea achiziţiilor publice efectuate din fondurile axei prioritare 3 -
Asistenţa tehnică a PO DCA;
j) asigură legătura cu structurile MAI responsabile de
gestiunea financiară a fondurilor alocate axei prioritare 3 - Asistenţa tehnică
a PO DCA;
k) verifică cererile depuse spre finanţare din axa prioritară
3 - Asistenţa tehnică a PO DCA şi asigură implementarea proiectelor care
primesc finanţare din aceste fonduri, prin întocmirea, avizarea şi aprobarea,
după caz, a documentelor precum cereri de rambursare, rapoarte tehnice de progres etc;
l) comunică lunar pentru luna
următoare necesarul de credite din fondurile alocate axei prioritare 3 -
Asistenţa tehnică a PO DCA către structurile MAI responsabile de gestiunea
financiară a acestor fonduri;
m) furnizează informaţiile necesare referitoare la axa
prioritară 3 - Asistenţa tehnică a PO DCA pentru fundamentarea prognozelor
pentru fluxul de numerar şi cel de plată întocmite de Compartimentul management
financiar;
n) certifică realitatea şi conformitatea cheltuielilor
efectuate din proiectele finanţate din axa prioritară 3 -Asistenţa tehnică a PO
DCA, în calitate de beneficiar al acestor fonduri;
o) acordă viza compartimentului de specialitate în
cazul ordonanţărilor de plată pentru cheltuielile efectuate în cadrul
proiectelor finanţate din axa prioritară 3 -Asistenta tehnică a PO DCA;
p) participă la reuniunile şi grupurile de lucru
dedicate asigurării demarcaţiei şi complementarităţii între programele
operaţionale, informează şi/sau implementează, după caz, recomandările
rezultate;
r) asigură legătura cu
reprezentanţii altor autorităţi de management şi/sau organisme intermediare din
ţară sau din străinătate.
Art. 19. -Atribuţiile specifice Secretariatului tehnic
Comitet de monitorizare sunt următoarele:
a) asigură constituirea şi organizarea Comitetului de
monitorizare al PO DCA, în conformitate cu prevederile art. 63 şi 64 din
Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006;
b) desfăşoară activităţi specifice de monitorizare a
implementării PO DCA şi asigură legătura cu reprezentanţii CE în cadrul procesului
de analiză a performanţei acestuia;
c) prezintă Comitetului de monitorizare progresul în
atingerea obiectivelor specifice ale acestuia, precum şi a ţintelor stabilite
pentru fiecare axă prioritară, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006;
d) colectează, analizează, înregistrează, prelucrează
şi integrează în mod continuu şi sistematic, atât de la structurile interne
responsabile, cât şi din surse externe, informaţii fizice şi financiare privind
implementarea PO DCA;
e) colaborează cu instituţii de profil pentru
colectarea datelor statistice şi a celor provenite din surse administrative
necesare monitorizării PO DCA;
f) elaborează Raportul anual de implementare, precum
şi Raportul final de implementare pentru PO DCA, în conformitate cu prevederile
art. 67 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006, şi le supune aprobării
Comitetului de monitorizare, ulterior consultării ACIS şi a ACP;
g) realizează coordonarea dintre asistenţa financiară
de preaderare (PHARE), cea de postaderare (Facilitatea de tranziţie) şi Fondul
Social European (FSE) pentru
evitarea dublei finanţări;
h) elaborează informări referitoare la stadiul fizic
şi/sau financiar de implementare a PO DCA;
i) desfăşoară activităţile specifice organizării
reuniunilor Comitetului de monitorizare al PO DCA, precum şi activităţile
postreuniune şi asigură legătura cu personalul acestui organism pe perioada
dintre reuniuni;
j) elaborează, după caz, colectează şi integrează
documente supuse informării sau aprobării Comitetului de monitorizare al PO
DCA.
SECŢIUNEA a 3-a
Compartimentul management financiar
Art. 20. - Compartimentul management financiar este
format din Unitatea de validare şi Unitatea de plăţi şi contabilitate, având
următoarele atribuţii comune de management financiar:
a) derulează gestionarea financiar-contabilă a
operaţiunilor finanţate prin PO DCA;
b) elaborează şi implementează procedurile operaţionale
ale procesului de management financiar al fondurilor derulate prin PO DCA,
asigurând îmbunătăţirea activităţilor specifice, care garantează o pistă de
audit adecvată;
c) asigură fundamentarea programării bugetare a
sumelor necesare finanţării proiectelor, pentru sursele de finanţare
reprezentând fonduri externe nerambursabile primite din FSE, precum şi pentru
cele alocate de la bugetul de stat;
d) autorizează şi efectuează plăţile pentru
prefinanţare şi pentru rambursarea cheltuielilor eligibile/TVA efectuate de
către beneficiarii proiectelor finanţate prin PO DCA;
e) transmite informări financiare
privind angajările bugetare şi legale, validarea cheltuielilor, plata sumelor,
evidenţa financiar-contabilă către ACP, Comisia Europeană şi alte organe
abilitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f) transmite sesizări către ofiţerul de nereguli şi
riscuri, în cazul constatării unor nereguli privind derularea operaţiunilor
financiar-contabile;
g) se asigură că debitele constatate prin titlul de
creanţă se înregistrează în conformitate cu planul contabil şi se deduc din
cererile de rambursare depuse de beneficiarii PO DCA;
h) are competenţe în fazele de execuţie bugetară:
angajarea cheltuielilor prin controlul financiar preventiv propriu şi Unitatea
de plăţi şi contabilitate, lichidarea cheltuielilor prin Unitatea de validare,
ordonanţarea cheltuielilor prin Unitatea de validare, control financiar
preventiv propriu şi Unitatea de plăţi şi contabilitate, plata cheltuielilor
prin Unitatea de plăţi şi contabilitate;
i) asigură păstrarea în vederea arhivării a
documentelor proprii conform cerinţelor naţionale şi comunitare;
j) efectuează reconcilieri periodice interne şi externe
pentru a se asigura controlul intern al datelor şi raportărilor;
k) asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate
a informaţiilor în SMIS - CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea
şi nivelul de completare a datelor din competenţa sa.
Art. 21. - Unitatea de validare are următoarele
atribuţii specifice:
a) se implică în faza de lichidare a cheltuielilor din
cadrul execuţiei bugetare prin determinarea sumelor datorate beneficiarilor
proiectelor finanţate prin PO DCA, în cadrul raportului de validare;
b) are competenţe în faza de ordonanţare a
cheltuielilor bugetare, prin care se confirmă că plata sumelor din cadrul
cererilor de rambursare sau al solicitărilor de acordare a prefinanţării poate
fi realizată;
c) asigură recuperarea integrală a prefinanţării
acordate beneficiarilor, progresiv din cererile de rambursare depuse înainte de
plata finală a proiectului;
d) asigură validarea cererilor de rambursare de la
beneficiari, în vederea efectuării plăţilor din fonduri comunitare sau de la
bugetul de stat;
e) asigură deducerea sumelor reprezentând debite de
recuperat stabilite prin titlurile de creanţă din cererea de rambursare;
f) iniţiază prognozele de fluxuri de fonduri aferente
prefinanţării, cofinanţării/TVA de la bugetul de stat, precum şi ale celor
aferente contribuţiei UE şi le transmite către Unitatea de plăţi şi
contabilitate spre completare şi transmitere la ACP.
Art. 22. - Unitatea de plăţi şi contabilitate are
următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează şi fundamentează estimările privind
creditele de angajament şi creditele bugetare pentru fonduri UE şi contribuţie
naţională;
b) elaborează şi transmite ACP notificări cu privire la
cererea de suplimentare a bugetului, însoţite de prognoze ale fluxului de
numerar pentru rambursarea cheltuielilor eligibile din bugetul de stat,
inclusiv TVA aferentă, în vederea asigurării cofinanţării de la bugetul de
stat;
c) efectuează deschiderile de credite bugetare în
limita creditelor bugetare şi potrivit destinaţiilor aprobate pe capitole,
subcapitole, titluri de cheltuieli;
d) elaborează şi transmite ACP cereri de fonduri
lunare pentru sumele aprobate ca fiind eligibile la nivel de direcţie, însoţite
de prognoze ale fluxului de fonduri aferente contribuţiei UE;'
e) elaborează şi transmite ACP notificări de
prefinanţare însoţite de prognoze ale fluxului de fonduri de prefinanţare de la
UE, pe baza contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii;
f) are competenţe în fazele de angajare şi ordonanţare
a execuţiei bugetare, prin care se confirmă că sumele angajate/ordonanţate se
încadrează în liniile bugetare aprobate şi în disponibilul existent la momentul
angajării/ordonanţării;
g) are competenţe în faza de plată a cheltuielilor
publice, prin efectuarea plăţilor conform ordonanţărilor de plată;
h) primeşte de la ACP sumele aferente programului
operaţional şi efectuează plăţile, din fondurile UE şi din cofinantarea de la
bugetul de stat, către beneficiari în mod regulat, fără întârzieri sau deduceri
nejustificate;
i) asigură înregistrarea şi raportarea operaţiilor
financiare într-un sistem contabil computerizat, în conformitate cu planul
contabil şi procedurile în vigoare, utilizând coduri pentru toate operaţiile
contabile aferente PO DCA, în vederea reflectării surselor de finanţare (FSE,
bugetul de stat etc);
j) elaborează şi transmite ACP situaţii financiare de
sinteză (declaraţii lunare de cheltuieli validate ca fiind eligibile la nivelul
PO DCA, informări cu privire la plăţile de prefinanţare efectuate, declaraţii
de cheltuieli pentru închideri parţiale);
k) actualizează tabelul centralizator privind
managementul ratei de schimb pentru PO DCA.
Art. 23. - (1) In cadrul Compartimentului management financiar se acordă viză de control financiar preventiv propriu,
în sensul verificării sistematice şi identificării proiectelor de operaţiuni
care nu respectă condiţiile de legalitate, regularitate şi/sau, după caz, de
încadrare în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi de angajament şi
prin a căror efectuare s-ar prejudicia fondurile publice naţionale şi
comunitare.
(2) Persoana responsabilă cu
controlul financiar preventiv propriu acordă viză pentru proiectele de
operaţiuni derulate în cadrul activităţilor specifice ale direcţiei, stabilite
prin reglementările interne ale MAI.
(3) Persoana desemnată cu controlul financiar
preventiv propriu are şi rolul de supraveghere a organizării, ţinerii,
actualizării şi raportării evidenţei angajamentelor bugetare şi legale.
(4) Persoana desemnată cu controlul financiar
preventiv propriu întocmeşte şi transmite rapoarte trimestriale şi anuale
privind activitatea de control financiar preventiv propriu către Direcţia
generală financiară şi alte structuri abilitate.
SECŢIUNEA a 4-a
Compartimentul control şi antifraudă
Art. 24. - Personalul Compartimentului control şi
antifraudă asigură respectarea legalităţii, regularităţii şi conformităţii în
utilizarea şi administrarea fondurilor provenite din asistenţa financiară
nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin FSE, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente, în scopul protejării intereselor financiare ale
bugetului UE şi ale bugetului de stat, având următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează analiza de risc şi întocmeşte Planul de
control pentru proiectele finanţate prin PO DCA;
b) asigură condiţiile necesare pentru derularea
controalelor la faţa locului, în sensul pregătirii documentelor necesare efectuării misiunii de control, culegerii
datelor referitoare la proiectul analizat şi elaborării fişelor de verificări;
c) în baza planului de control efectuează verificări
la faţa locului, în orice fază de implementare a proiectelor, privind
furnizarea de produse şi servicii, realitatea cheltuielilor declarate de
beneficiari pentru operaţiuni, precum şi conformitatea acestora cu datele
prezentate în rapoartele de progres şi în cererile de rambursare, cu termenii
şi condiţiile contractului/ordinului de finanţare, cu reglementările legale
comunitare şi naţionale;
d) efectuează acţiuni de control în cazurile în care
există indicii şi/sau sesizări provenite din interiorul şi exteriorul
autorităţii de management (AM), inclusiv a celor cuprinse în rapoartele de audit, cu privire la
gestiunea financiară defectuoasă sau frauduloasă a fondurilor provenite din
asistenţa financiară externă nerambursabilă, precum şi din cofinantarea
naţională aferentă;
e) efectuează misiuni de control ad-hoc dispuse prin
decizia conducerii direcţiei, ori de câte ori aceasta consideră că este
necesar;
f) realizează verificări la faţa locului ex-post,
pentru verificarea cu precădere a păstrării pistei de audit de către
beneficiari;
g) efectuează verificări administrative ale
achiziţiilor publice în baza documentelor justificative solicitate de direcţie;
h) sesizează ofiţerul de nereguli şi riscuri cu privire
la neregulile/suspiciunile de fraudă constatate în timpul verificărilor
efectuate;
i) întocmeşte procesul-verbal de control la faţa
locului şi raportul de control pentru fiecare misiune de control realizată;
j) monitorizează acţiunile corective şi modul de
îndeplinire de către beneficiari a măsurilor dispuse ca
urmare a misiunilor de control efectuate;
k) stabileşte obligaţiile de plată privind creanţele
bugetare provenite din sumele plătite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau
din sume de cofinanţare aferente, ca urmare a neregulilor, cadrul legal
încălcat şi persoanele obligate la plată, prin întocmirea proceselor-verbale de
constatare pentru individualizarea creanţelor bugetare, ce reprezintă titlu de
creanţă în condiţiile legii;
l) colaborează cu
Compartimentul de management financiar şi cu Unitatea nereguli şi recuperări
debite în ceea ce priveşte evidenţa contabilă şi recuperarea debitelor, precum
şi cu celelalte structuri interne din cadrul MAI, în vederea îndeplinirii
atribuţiilor specifice;
m) colaborează cu instituţiile şi autorităţile
naţionale cu atribuţii în domeniu, în scopul protecţiei intereselor financiare
ale UE;
n) asigură înregistrarea şi actualizarea informaţiilor
în SMIS - CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea şi nivelul de
completare a datelor din competenţa sa;
o) elaborează manualele de
proceduri specifice şi asigură pistele de audit corespunzătoare.
SECŢIUNEA a 5-a
Unitatea nereguli şi recuperări debite
Art. 25. - Personalul Unităţii nereguli şi recuperări
debite asigură prevenirea, detectarea şi evaluarea neregulilor identificate,
raportarea şi monitorizarea cazurilor de nereguli, recuperarea debitelor
provenite din utilizarea necorespunzătoare a fondurilor, având următoarele
atribuţii specifice:
a) asigură documentarea, implementarea, controlul şi
îmbunătăţirea activităţilor specifice printr-un sistem de proceduri şi
instrucţiuni scrise, care garantează o pistă de audit adecvată;
b) contribuie prin activităţi specifice de prevenire a
neregulilor şi a altor fapte ilegale, inclusiv prin identificarea, analiza,
prioritizarea şi controlul riscurilor identificate pentru fiecare
obiectiv/activitate specifică direcţiei, în scopul implementării unui
management eficient al riscurilor;
c) în cazul primirii unor
sesizării din surse interne sau externe autorităţii de management privind
suspiciuni de nereguli, incluzând actele primare administrative de constatare
emise de autorităţi competente, alertează conducerea direcţiei în scopul
analizei pentru declanşarea acţiunilor preventive şi acţiunilor proprii de
verificare, stabilire şi individualizare a obligaţiilor de plată (organizate de
membrii Compartimentului control şi antifraudă din cadrul direcţiei) sau, după
caz, notifică alte structuri competente pentru realizarea
verificărilor/investigaţiilor specifice;
d) în cazul primirii unor
sesizării privind nereguli/alte acte primare administrative de constatare,
informează personalul direct implicat din cadrul direcţiei, în scopul reducerii
gradului de impact negativ al neregulii sau posibilităţii de apariţie a unei
nereguli similare;
e) asigură caracterul complet şi corect al
înregistrărilor din registrul riscurilor, registrul sesizărilor de nereguli, registrul
cazurilor de nereguli şi registrul debitorilor;
f) întocmeşte şi transmite ACP şi, după caz, altor
autorităţi competente naţionale notificările şi rapoartele privind neregulile,
precum şi cele privind debitele înregistrate şi stadiul recuperării acestora;
g) monitorizează cazurile de nereguli înregistrate de
la detectarea lor până la stingerea creanţelor bugetare rezultate din nereguli
şi implementării eventualelor măsuri corective aplicate pentru eliminarea
riscului de a se repeta;
h) colaborează cu Compartimentul management financiar
în ceea ce priveşte evidenţa contabilă şi deducerea din cererile de rambursare
a debitelor înregistrate şi a majorărilor de întârziere aferente;
i) în cazul nerecuperării administrative prin plată
voluntară sau prin deducere a creanţelor stabilite prin titlul de creanţă,
transmite către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală procesul-verbal de
constatare/hotărârea judecătorească şi dovada comunicării către debitor în
scopul aplicării procedurii de executare silită;
j) colaborează cu structurile MAI şi, după caz, cu alte
structuri naţionale competente, în scopul menţinerii evidenţei recuperării
creanţelor şi aplicării eventualelor măsuri corective stabilite de procedurile
administrative civile şi/sau penale;
k) efectuează reconcilieri periodice interne şi externe
pentru a se asigura controlul intern al datelor şi raportărilor;
l) colaborează cu instituţiile
şi autorităţile naţionale/comunitare cu atribuţii în domeniu în scopul
prevenirii şi luptei antifraudă;
m) asigură înregistrarea şi actualizarea informaţiilor
în SMIS - CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea şi nivelul de
completare a datelor din competenţa sa;
n) elaborează manualele de proceduri specifice şi
asigură pistele de audit corespunzătoare.
SECŢIUNEA a 6-a
Unitatea de evaluare
Art. 26. - Personalul Unităţii de evaluare are
următoarele atribuţii specifice:
a) coordonează activităţile de
evaluare a PO DCA;
b) elaborează şi implementează Planul multianual de
evaluare;
c) menţine legătura cu principalii actori implicaţi în
evaluarea PO DCA;
d) informează Comitetul de monitorizare al PO DCA
asupra rezultatelor evaluărilor şi asupra modalităţilor propuse pentru
implementarea acestora;
e) convoacă şi conduce activităţile Comitetului de
coordonare pentru evaluarea programului operaţional;
f) organizează evaluările intermediare ale PO DCA;
g) propune Comitetului de monitorizare realizarea de evaluări ad-hoc ale PO DCA, atunci când se
înregistrează îndepărtări semnificative de la obiectivele propuse iniţial;
h) coordonează procesul de contractare a proiectelor de
evaluare;
i) controlează din punct de vedere calitativ rapoartele
de evaluare primite;
j) monitorizează progresul realizat în implementarea
recomandărilor de evaluare;
k) asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate
a informaţiilor în SMIS - CSNR, fiind responsabilă de acurateţea, integritatea
şi nivelul de completare a datelor din competenţa sa;
l) elaborează manualele de
proceduri specifice şi asigură pistele de audit corespunzătoare.
SECŢIUNEA a 7-a
Unitatea de gestionare a documentelor şi
înregistrărilor
Art. 27. - Personalul Unităţii de gestionare a
documentelor şi înregistrărilor are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură circuitul documentelor în cadrul direcţiei,
potrivit unui document independent, aprobat de conducerea direcţiei;
b) organizează, identifică şi arhivează documentele
direcţiei (electronic şi pe hârtie), răspunzând de depozitarea şi predarea
acestora arhivei MAI;
c) asigură trasabilitatea documentelor;
d) identifică riscurile asociate obiectivelor
procesului de control al documentelor şi înregistrărilor şi răspunde de
implementarea măsurilor de reducere/eliminare stabilite
de factorii decizionali;
e) colaborează cu personalul direcţiei cu atribuţii
de secretariat tehnic al Comitetului de monitorizare al PO DCA;
f) elaborează manualele de proceduri specifice şi
asigură pistele de audit corespunzătoare;
g) gestionează procesul de contestaţii conform
procedurii.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 28. - Personalul direcţiei execută deplasări
interne şi externe în interes de serviciu, potrivit dispoziţiilor conducerii
direcţiei.
Art. 29. - Personalul direcţiei
respectă confidenţialitatea datelor în exercitarea atribuţiilor de serviciu, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 30. - După aprobare, Regulamentul de organizare şi
funcţionare al direcţiei se aduce la cunoştinţa personalului direcţiei, care
este obligat să-l cunoască în părţile ce îl privesc şi să aplice întocmai
prevederile acestuia.
Art. 31. -In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentului regulament se vor elabora fişele posturilor personalului
din cadrul direcţiei.
Art. 32. -Anexele nr. 1 a), 1 b) şi anexele nr. 2-5 fac
parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1a)* la regulament
DIAGRAMA DE RELAŢII INTERNE
a Direcţiei pentru dezvoltarea capacităţii
administrative
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI
ŞI INTERNELOR

Direcţia pentru Dezvoltarea Capacităpi Administrative

* Anexa nr. 1 a) este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1b)* la regulament
DIAGRAMA DE RELAŢII EXTERNE
a Direcţiei generale pentru dezvoltarea capacităţii
administrative
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI Şl INTERNELOR

Direcţia pentru Dezvoltarea Capacităţii
Administrative

* Anexa nr. 1 b) este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 2* la
regulament
ORGANIGRAMA
Direcţiei pentru dezvoltarea capacităţii
administrative
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR

Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional
Dezvoltarea Capacităţii Administrative

* Anexa nr. 2 este reprodusă în
facsimil.
ANEXA Nr. 3 la regulament
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Direcţia pentru dezvoltarea
capacităţii administrative
|
Aprob
Conducătorul instituţiei,
.............................................
|
FISA POSTULUI
Nr. 1
Denumirea postului: director
Nivelul postului: funcţie
publică de conducere
Scopul principal al postului1:
- îndeplineşte activităţi
specifice utilizării fondurilor structurale;
- coordonează, îndrumă, verifică şi răspunde de
întreaga activitate desfăşurată de personalul Direcţiei pentru dezvoltarea
capacităţii administrative.
Condiţii specifice privind ocuparea postului:
• Studii de specialitate: studii superioare de lungă
durată, absolvite cu diplomă de licenţă
• Perfecţionări (specializări): managementul fondurilor
europene
• Cunoştinţe de operare calculator: Windows, Word,
Excel, Power Point, Internet Explorer, Microsoft
Outlook - nivel avansat
• Limbi străine2 (necesitate şi grad de cunoaştere): limba engleză - nivel avansat
•Abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare:
- capacitatea de adaptare la activităţi complexe în
continuă modificare;
- aptitudini deosebite de
analiză şi sinteză şi de întocmire a rapoartelor;
- abilităţi pentru susţinerea de prezentări;
- capacitatea de a lucra atât în echipă, cât şi
independent;
- spirit constructiv în abordarea problemelor;
- corectitudine, disciplină şi un angajament clar în administrarea fondurilor publice.
• Cerinţe specifice (de exemplu: călătorii frecvente,
delegări):
- cunoaşterea procesului de utilizare a fondurilor
structurale, atitudine proactivă în raport cu atribuţiile postului;
- disponibilitate pentru călătorii, delegări în ţară şi
peste hotare;
- capacitate de comunicare eficientă.
• Competenţă managerială:
- capacitate de a coordona, organiza, conduce,
controla, delega, în gestionarea resurselor umane, de a dezvolta abilităţile
personalului, abilităţi în domeniul instruirii, de mediere şi negociere,
obiectivitate în apreciere.
Atribuţii3 specifice gestionării asistenţei financiare nerambursabile -
reprezintă 80% din totalul atribuţiilor de serviciu:
• coordonează eventualele modificări aduse
documentelor strategice pentru fundamentarea accesării fondurilor europene:
Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii administrative" (PO DCA), precum şi a
Documentului-cadru de implementare (DCI);
• negociază în baza mandatului acordat eventualele
modificări ale PO DCA cu reprezentanţii Comisiei Europene;
• urmăreşte identificarea şi pregătirea listei de
proiecte care vor fi incluse în Programul operaţional „Dezvoltarea capacităţii
administrative";
• coordonează activitatea de resurse umane la nivelul D
DCA;
• supervizează elaborarea
rapoartelor anuale şi a raportului final privind implementarea tehnică şi
financiară a PO DCA;
1 Se vor indica
necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice.
2 Şi limba
minorităţilor naţionale, acolo unde este cazul.
3 Se stabilesc pe
baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică,
în concordanţă cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi
dificultate va creşte treptat în funcţie de gradul profesional, pentru
funcţiile publice de execuţie, sau de nivelul competenţei manageriale, pentru
funcţiile publice de conducere şi pentru funcţiile publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici.
• face parte din Comitetul de monitorizare al PO DCA;
• participă la reuniunile comitetelor de monitorizare
ale altor programe operaţionale ca membru titular sau supleant;
• coordonează actualizarea documentelor strategice
potrivit recomandărilor venite ca urmare a rapoartelor de monitorizare şi
evaluare;
• dispune identificarea măsurilor ce trebuie întreprinse
în vederea remedierii eventualelor nereguli constatate prin rapoartele de
monitorizare şi evaluare;
• aprobă raportul D DCA privind neregulile în vederea
transmiterii acestuia la Autoritatea de certificare şi plată;
• realizează sinteze şi raportări solicitate de şefii
ierarhici;
• asigură stabilirea, documentarea, implementarea,
menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a eficacităţii sistemului de management al
calităţii;
• analizează ori de câte ori
este necesar modul în care sunt îndeplinite obiectivele şi atribuţiile
persoanelor din subordine, prevăzute prin fişele posturilor, şi dispune
măsurile necesare.
Atribuţii cu caracter general reprezentând 20% din
totalul atribuţiilor de serviciu:
• participă la sesiuni/seminarii/reuniuni pe teme de
administraţie publică şi conexe;
• diseminează informaţii generale în domeniul
administraţiei publice.
Identificarea funcţiei publice
Denumire: director
Vechimea în specialitate necesară4 : 5 ani în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice
Sfera relaţională:
A. Intern:
a) relaţii ierarhice:
- subordonat faţă de secretarul de stat pentru reforma
în administraţia publică;
- superior personalului din cadrul D DCA;
b) relaţii funcţionale: cu
celelalte direcţii/direcţii generale din cadrul MAI;
c) relaţii de control: îndrumă şi controlează
activităţile personalului din cadrul D DCA;
d) relaţii de reprezentare: reprezintă direcţia şi,
după caz, pe bază de mandat, ministerul în relaţia cu alte instituţii,
autorităţi şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
locale.
B. Extern:
a) cu autorităţi şi instituţii publice: reprezintă
direcţia şi, după caz, pe bază de mandat, şi ministerul;
b) cu şeful de misiune desemnat pentru managementul
Fondului Social European de la Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale;
c) în relaţie cu organizaţii internaţionale:
reprezintă direcţia, şi după caz, pe bază de mandat, ministerul.
Limite de competenţă5:
- îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute în fişa postului şi a sarcinilor primite de la conducerea
departamentului, ministerului.
Delegarea de atribuţii:
- în lipsa titularului postului, atribuţiile din
prezenta fişă vor fi preluate de către persoana desemnată prin delegare scrisă.
Intocmit de6:
|
Luat la cunoştinţă de către
ocupantul postului:
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere: Secretar
de stat
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere:
Director
|
Semnătura.............................
Data întocmirii.........................
|
Semnătura.............................
Data......................................
|
4 Se stabileşte pe
baza prevederilor legale.
5 Reprezintă
libertatea decizională de care beneficiază titularul pentru îndeplinirea
atribuţiilor care îi revin.
6 Se întocmeşte de
conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea titularul
postului.
ANEXA Nr. 4 la regulament
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Direcţia pentru dezvoltarea
capacităţii administrative
|
Aprob
Conducătorul instituţiei,
..............................................
|
FISA POSTULUI
Nr. 2
Denumirea postului: director
adjunct
Nivelul postului: funcţie
publică de conducere
Scopul principal al postului1:
- îndeplinirea unor activităţi specifice utilizării
fondurilor structurale;
- asigurarea funcţionării şi utilizării sistemului de
gestionare financiar-contabilă şi de control a operaţiunilor finanţate şi
derulate prin PO DCA.
Condiţii specifice privind ocuparea postului:
• Studii de specialitate: studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă
• Perfecţionări (specializări): managementul fondurilor
europene
• Cunoştinţe de operare calculator: Windows, Word,
Excel, Power Point, Internet Explorer, Microsoft Outlook - nivel avansat
• Limbi străine2 (necesitate şi grad de cunoaştere): limba engleză - nivel avansat
•Abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare:
- capacitatea de adaptare la activităţi complexe în
continuă modificare;
- aptitudini deosebite de analiză şi sinteză şi de
întocmire a rapoartelor;
- abilităţi pentru susţinerea de prezentări;
- capacitatea de a lucra atât în echipă, cât şi
independent;
- spirit constructiv în abordarea problemelor;
- corectitudine, disciplină şi un angajament clar în
administrarea fondurilor publice.
• Cerinţe specifice (de exemplu: călătorii frecvente,
delegări):
- cunoaşterea procesului de utilizare a fondurilor
structurale, atitudine proactivă în raport cu atribuţiile postului;
- disponibilitate pentru călătorii, delegări în ţară şi
peste hotare;
- capacitate de comunicare eficientă.
• Competenţă managerială:
- capacitate de a coordona, organiza, conduce,
controla, delega, în gestionarea resurselor umane, de a dezvolta abilităţile
personalului, abilităţi în domeniul instruirii, de mediere şi negociere,
obiectivitate în apreciere.
Atribuţii3 specifice gestionării asistenţei financiare nerambursabile -
reprezintă 80% din totalul atribuţiilor de serviciu:
• coordonează, îndrumă şi verifică activităţile
desfăşurate de personalul din cadrul Compartimentului control şi antifraudă şi
al Compartimentului de management financiar;
• asigură funcţionarea şi gestionarea sistemului
financiar-contabil a operaţiunilor finanţate şi derulate prin PO DCA;
• gestionează derularea activităţilor privind controlul
la faţa locului a operaţiunilor desfăşurate de beneficiari;
• semnează şi aplică sigiliul pentru „Bun de
plată" pe solicitarea de acordare a prefinanţării pe raportul de validare
în vederea rambursării către beneficiari a cheltuielilor eligibile din FSE şi
BS;
• aprobă previziunile fluxurilor de numerar (lunare) şi
plăţi (trimestriale) înaintate de AM către ACP;
• verifică şi semnează notificarea cu privire la
contractele de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrări
încheiate între un beneficiar şi un operator economic;
1 Se vor indica
necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice.
2 Şi limba
minorităţilor naţionale, acolo unde este cazul.
3 Se stabilesc pe
baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică,
în concordanţă cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi
dificultate va creşte treptat, în funcţie de gradul profesional, pentru
funcţiile publice de execuţie, sau de nivelul competenţei manageriale, pentru funcţiile
publice de conducere şi pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei
înalţilor funcţionari publici.
• verifică şi semnează informarea privind plăţile de
prefinanţare efectuate, respectiv declaraţia privind eligibilitatea
cheltuielilor la nivel de axă prioritară a PO DCA.
• coordonează elaborarea manualelor şi procedurilor
privind managementul financiar şi sistemul de control;
• analizează ori de câte ori este necesar modul în
care sunt îndeplinite obiectivele şi atribuţiile persoanelor din subordine,
prevăzute prin fişele posturilor, şi dispune măsurile necesare;
• supervizează elaborarea rapoartelor periodice şi
finale privind implementarea financiară a programului;
• notifică conducerea D DCA cu privire la orice
modificare de procedură;
• efectuează informări financiare către Autoritatea de
certificare şi plată, Comisia Europeană şi alte organe abilitate, la
solicitarea acestora;
• îndeplineşte atribuţii în conformitate cu
activităţile de management financiar şi control solicitate de şefii ierarhici.
Atribuţii cu caracter general - reprezentând 20% din
totalul atribuţiilor de serviciu:
• participă la sesiuni/seminarii/reuniuni pe teme de
administraţie publică şi conexe;
• diseminează informaţii generale în domeniul
administraţiei publice.
Identificarea funcţiei publice
Denumire: Director adjunct
Vechimea în specialitate necesară4: 5
ani în specialitatea studiilor
Sfera relaţională:
A. Intern:
a) relaţii ierarhice:
- subordonat nemijlocit faţă de directorul Direcţiei
pentru dezvoltarea capacităţii administrative;
- subordonat faţă de secretarul de stat pentru reforma
în administraţia publică;
b) relaţii funcţionale: cu personalul D DCA şi
celelalte direcţii/direcţii generale din cadrul MAI;
c) relaţii de control: îndrumă şi controlează
activităţile personalului din cadrul D DCA;
d) relaţii de reprezentare: reprezintă direcţia
generală şi, după caz, pe bază de mandat, ministerul în relaţia cu alte
instituţii naţionale.
B. Extern:
a) cu autorităţi şi instituţii publice: reprezintă
direcţia şi, după caz, pe bază de mandat, ministerul;
b) cu organizaţii internaţionale: reprezintă direcţia
şi, după caz, pe bază de mandat, ministerul.
Limite de competenţă5:
- îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în fişa postului
şi a sarcinilor primite de la conducerea direcţiei, departamentului,
ministerului.
- în lipsa directorului asigură conducerea Direcţiei
pentru dezvoltarea capacităţii administrative.
Delegarea de atribuţii şi competenţă:
- în lipsa titularului postului, atribuţiile din
prezenta fişă vor fi preluate de persoana desemnată de şeful ierarhic superior.
Intocmit de6:
|
Luat la cunoştinţă de către
ocupantul postului:
|
Contrasemnează7:
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere:
Director
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere:
Director adjunct implementare
|
Numele şi prenumele:
Secretar de stat,
...........................
|
Semnătura.......................
Data..............................
|
Semnătura.....................
Data.............................
|
Semnătura...............
Data........................
|
4 Se stabileşte pe
baza prevederilor legale.
5 Reprezintă
libertatea decizională de care beneficiază titularul pentru îndeplinirea
atribuţiilor care îi revin.
6 Se întocmeşte de
conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea titularul
postului.
7 Contrasemnează
superiorul conducătorului compartimentului.
ANEXA Nr. 5 la regulament
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Direcţia pentru dezvoltarea
capacităţii administrative
|
Aprob
Conducătorul instituţiei,
.....................................................................
|
FISA POSTULUI
Nr.............
Denumirea postului: director
adjunct
Nivelul postului: funcţie
publică de conducere
Scopul principal al postului1:
- îndeplinirea unor activităţi specifice utilizării fondurilor structurale;
- asigurarea funcţionării şi utilizării sistemului de
implementare.
Condiţii specifice privind ocuparea postului:
• Studii de specialitate: studii superioare de lungă
durată, absolvite cu diplomă de licenţă
• Perfecţionări (specializări): managementul fondurilor
europene
• Cunoştinţe de operare calculator: Windows, Word,
Excel, Power Point, Internet Explorer, utilizare programe specifice de e-mail
• Limbi străine2 (necesitate şi grad de cunoaştere): limba engleză - nivel avansat
•Abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare:
- abilităţi de a lucra cu resursele umane disponibile;
- capacitatea de adaptare la activităţi complexe în
continuă modificare;
- aptitudini deosebite de analiză şi sinteză;
- abilităţi de reprezentare a compartimentului pe care
îl conduce şi de comunicare;
- capacitatea de a coordona activităţile personalului
din subordine în echipă, cât şi independent;
- spirit constructiv în abordarea problemelor;
- corectitudine, disciplină şi un angajament clar în
administrarea fondurilor publice.
• Cerinţe specifice (de exemplu: călătorii frecvente,
delegări):
- cunoaşterea procesului de utilizare a fondurilor structurale,
atitudine proactivă în raport cu atribuţiile postului;
- disponibilitate pentru călătorii, delegări în ţară şi
peste hotare;
- capacitate de comunicare eficientă.
• Competenţă managerială:
- capacitate de a coordona, organiza, conduce, controla,
delega, în gestionarea resurselor umane, de a dezvolta abilităţile
personalului, abilităţi în domeniul instruirii, de mediere şi negociere,
obiectivitate în apreciere.
Atribuţii3 specifice gestionării asistenţei financiare nerambursabile -
reprezintă 80% din totalul atribuţiilor de serviciu:
• se asigură de ducerea la îndeplinire a activităţilor
personalului din subordine;
• coordonează elaborarea manualelor şi a procedurilor
privind evaluarea, selecţia şi monitorizarea proiectelor, precum şi a
instrucţiunilor aferente;
• coordonează elaborarea manualelor şi a procedurilor
privind procesul de comunicare şi cel de tehnologia informaţiei;
• analizează ori de câte ori este necesar modul în
care sunt îndeplinite obiectivele şi atribuţiile persoanelor din subordine,
prevăzute prin fişele posturilor, şi dispune măsurile necesare;
• asigură schimbul de informaţii privind aspectele
tehnice ale implementării programului cu direcţiile implicate din cadrul
Comisiei Europene;
• notifică conducerea D DCAcu privire la orice
modificare de procedură;
• coordonează activitatea de elaborare a criteriilor
de selecţie şi transmiterea lor spre aprobare
Comitetului de monitorizare;
• asigură respectarea criteriilor de selecţie,
monitorizare, raportare şi comunicare stabilite în PO DCA;
• asigură derularea unui proces de selecţie şi
contractare rapid, simplu, eficient şi flexibil;
• coordonează monitorizarea
constantă a proiectelor selectate (contractelor) pentru a se asigura
respectarea legislaţiei şi a regulilor naţionale şi comunitare;
1 Se vor indica
necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice.
2 Şi limba
minorităţilor naţionale, acolo unde este cazul.
3 Se stabilesc pe
baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică,
în concordanţă cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi
dificultate va creşte treptat în funcţie de gradul profesional, pentru
funcţiile publice de execuţie, sau de nivelul competenţei manageriale, pentru
funcţiile publice de conducere şi pentru funcţiile publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici.
• are competenţe în faza de angajare a cheltuielilor
din cadrul execuţiei bugetare prin acordarea vizei de specialitate pe angajamentul
bugetar individual, pe angajamentul legal (contractul de finanţare) şi pe
propunerea de angajare a unei cheltuieli;
• are competenţe în faza de lichidare a cheltuielilor
din cadrul execuţiei bugetare prin semnarea şi aplicarea sigiliului pentru
certificarea realităţii, regularităţii şi legalităţii operaţiunilor pe
solicitarea de acordare a prefinanţării şi pe cererea
de rambursare a beneficiarului;
• îndrumă promovarea eficientă a PO DCA şi sprijinirea corespunzătoare a
potenţialilor beneficiari;
• coordonează punerea la dispoziţie a documentaţiei
necesare exercitării atribuţiilor Comitetului de monitorizare (oferă inclusiv
date de implementare pentru elaborarea rapoartelor anuale şi finale);
• îndrumă activitatea de administrare a sistemului IT şi
coordonează managementul sistemului SMIS din cadrul D DCA;
• participă la reuniunile comitetelor de monitorizare
ale altor programe operaţionale ca membru titular sau supleant;
• ocupantul postului are acces la informaţii cu
caracter strict secret.
Atribuţiile specifice direcţiei generale -
reprezintă 20% din totalul atribuţiilor de serviciu:
• realizează sinteze şi raportări solicitate de şefii
ierarhici;
• îndeplineşte alte atribuţii necesare bunei
funcţionări a direcţiei, în limita competenţelor dispuse de superiorul
ierarhic.
Identificarea funcţiei publice corespunzătoare
postului
Denumire: director
adjunct
Vechimea în
specialitate necesară4: 5 ani în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice
Sfera relaţională:
A. Intern:
a) relaţii ierarhice:
• subordonat nemijlocit faţă de directorul Direcţiei
pentru dezvoltarea capacităţii administrative;
• subordonat faţă de secretarul
de stat pentru reformă în administraţia publică;
b) relaţii funcţionale: cu experţii din cadrul
direcţiei si cu personalul din celelalte direcţii de specialitate ale MAI;
c) relaţii de reprezentare: reprezintă direcţia şi,
după caz, pe bază de mandat, ministerul în relaţia cu alte instituţii
naţionale.
B. Extern:
a) cu autorităţi şi instituţii publice: reprezintă
direcţia şi, după caz, pe bază de mandat, reprezintă ministerul;
b) în relaţie cu organizaţii internaţionale:
reprezintă direcţia şi, după caz, pe bază de mandat, reprezintă ministerul.
Limite de competenţă5:
- îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în fişa postului
şi a sarcinilor primite de la conducerea departamentului, ministerului;
- în lipsa directorului are delegate atribuţii de conducere a direcţiei. Delegarea de atribuţii
şi competenţă:
- în lipsa titularului postului, atribuţiile din
prezenta fişă vor fi preluate de persoana desemnată de şeful ierarhic superior.
Intocmit de6:
|
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului:
|
Contrasemnează7:
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere:
Director
|
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere:
Director adjunct implementare
|
Numele şi prenumele:
Secretar de stat,
..............................
|
Semnătura.......................
Data..............................
|
Semnătura.....................
Data.............................
|
Semnătura...............
Data........................
|
4 Se stabileşte pe
baza prevederilor legale.
5 Reprezintă
libertatea decizională de care beneficiază titularul pentru îndeplinirea
atribuţiilor care îi revin.
6 Se întocmeşte de
conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea titularul
postului.
7 Contrasemnează
superiorul conducătorului compartimentului