ORDIN
Nr. 5468 din 14 noiembrie 2003
privind aprobarea Metodologiei si a criteriilor de acordare a gradatiei de
merit si a salariului de merit in invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 3 februarie 2004
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (9) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in baza consultarii federatiilor sindicale din invatamant recunoscute la
nivel national,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu modificarile
ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit si a
salariului de merit in invatamantul preuniversitar, cuprinse in anexa*) care
face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara prezentei metodologii.
Art. 3
Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe pentru
invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si
Tineretului, inspectoratele scolare si unitatile de invatamant vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
METODOLOGIA SI CRITERIILE DE ACORDARE A GRADATIEI DE MERIT SI A SALARIULUI
DE MERIT IN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
SECTIUNEA I
ACORDAREA GRADATIEI DE MERIT IN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (3) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare, personalul didactic de predare, didactic auxiliar si cel de
conducere din unitatile de invatamant poate beneficia de gradatia de merit,
acordata prin concurs.
Art. 2
(1) Aceasta gradatie se acorda pentru 10% din posturile didactice existente
la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 20% din salariul de baza al
functiei didactice sau postului persoanei in cauza.
(2) Gradatia de merit se include in salariul de baza.
(3) Numarul de gradatii finantate in anul 2004, inclusiv cele aflate in
plata pentru anii 2001, 2002, 2003, nu trebuie sa depaseasca 10% din totalul
posturilor didactice de predare, didactice auxiliare si de conducere existente
la data de 01.09.2003.
Art. 3
Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 4 ani.
Art. 4
(1) Personalul didactic care a beneficiat de gradatie de merit poate
participa din nou la concurs.
(2) Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si
de salariu de merit.
(3) Gradatia de merit se acorda incepand cu data de 01.07.2004.
CAP. 2
Inscrierea pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 5
La concursul pentru acordarea gradatiei de merit poate participa:
a) Personalul didactic de predare, didactic auxiliar cu contract de munca
si cel de conducere din unitatile de invatamant cu o vechime in invatamantul
preuniversitar de cel putin 4 ani;
b) Personalul didactic titular in invatamantul preuniversitar care are
performante deosebite in inovarea didactica si desfasoara activitatea de
formare continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar la Casa
Corpului Didactic, in ultimii 4 ani.
Personalul didactic trebuie sa efectueze:
- un numar minim de 2 (doua) ore/saptamana in specialitate - obligatia de
catedra;
sau
- 72 ore/anual, activitate de formare continua.
Aceleasi conditii trebuie sa le indeplineasca:
- personalul didactic titular de la Centrele Judetene de Asistenta
Psihopedagogica;
- personalul didactic titular de la cluburile scolare, cluburile si
palatele copiilor cu statut de unitati de invatamant subordonate
inspectoratului scolar, precum si cel de la Palatul Copiilor din Bucuresti;
- personalul didactic auxiliar din unitatile conexe invatamantului si de la
Cluburile si Palatele Copiilor.
CAP. 3
Criterii pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 6
Activitatea candidatilor inscrisi pentru acordarea gradatiei de merit,
inclusa in raportul de autoevaluare, se evalueaza pe baza unei fise elaborate
de inspectoratul scolar, tinandu-se seama de urmatoarele criterii care trebuie
indeplinite de candidat, in perioada ultimilor 4 ani de activitate:
1. Criteriul activitatilor complexe cu valoare instructiv-educativa, cum
sunt:
a) rezultate deosebite obtinute in pregatirea prescolarilor si elevilor in
raport cu standardele curriculare de performanta, materializate in rezultate
ale elevilor la clasa, la testari si examene nationale de sfarsit de ciclu,
rezultatele obtinute cu clasa (ex. ponderea elevilor cu performante in clasa
urmatoare);
b) performante verificate in utilizarea Sistemului Educational
Informatizat, pentru cadrele didactice din unitatile de invatamant in care
acesta exista;
c) performante in pregatirea elevilor distinsi la concursurile si
olimpiadele scolare, materializate in obtinerea locului I, II, III la faza
internationala, faza nationala sau faza judeteana;
d) pregatirea loturilor olimpice, activitatea in centrele de excelenta,
participarea, in calitate de membru al juriului, al comitetului de organizare
si de insotitor al elevilor, la concursurile si olimpiadele judetene,
interjudetene, nationale, internationale;
e) activitati educative organizate in scoala;
f) rezultatele comunicarii cu parintii si autoritatile locale;
g) realizarile de proiecte extracurriculare cu finantare extrabugetara;
h) rezultate obtinute in centrele de excelenta;
i) rezultatele obtinute in dezvoltarea unor activitati practice, educative
pentru formarea de abilitati de comunicare, antreprenoriale si tehnice;
j) rezultate obtinute in proiecte de parteneriat educational;
k) calificativ "foarte bine" in perioada ultimilor 4 ani de
activitate.
2. Criteriul privind performantele deosebite in inovarea didactica,
materializate in:
a) contributia la elaborarea de programe scolare, regulamente, metodologii,
indrumatoare metodice, manuale scolare, auxiliare didactice, avizate de
M.E.C.T., reviste scolare avizate de inspectoratul scolar sau de M.E.C.T.;
b) activitatea de mentorat, participarea cu comunicari la simpozioane
judetene, regionale (zonale), nationale si/sau internationale, participarea la
formarea personalului didactic prin Casa Corpului Didactic, in calitate de
formator, contributia la cercetari stiintifice fundamentale in domeniul
problematicii invatamantului si educatiei sau in domeniul specializarii;
3. Criteriul activitatilor educative desfasurate in institutii,
participarea la programe sau proiecte recunoscute la nivel judetean si
national, cu cerinte educative speciale;
4. Criteriul privind participarea la proiecte validate si confirmate de
rezultatele obtinute in cadrul programelor de reforma educationala, coordonate
de inspectoratul scolar sau de directiile generale din M.E.C.T., prin
contributie personala;
5. Criteriul privind cresterea prestigiului si a calitatii activitatii
unitatii de invatamant, prin pozitia unitatii de invatamant in ierarhia
stabilita de inspectoratele scolare, ca urmare a:
- rezultatelor concursului de admitere la licee in ultimii patru ani;
- evaluarii unitatilor conexe pe baza nivelului de dezvoltare
institutionala si in raport cu dezvoltarea economica sociala a
localitatii/regiunii.
In acest caz vor fi luate in considerare:
a) contributiile independente si in echipa la dezvoltarea teoriei si
practicii managementului educational si institutional, in contextul Reformei
invatamantului;
b) realizarea unor proiecte cu finantare din surse extrabugetare;
c) rezultatele care demonstreaza o foarte buna comunicare si colaborare cu
reprezentantii comunitatii locale si regionale.
6. Rezultatele obtinute prin participare la examenele de capacitate/teste
nationale, evaluare nationala, bacalaureat si de absolvire.
Art. 7
Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradatiei
de merit sunt stabilite in fisa de evaluare a activitatii, elaborata de
inspectoratul scolar, pe baza fisei postului.
NOTA:
Consiliul de Administratie al inspectoratului scolar detaliaza criteriile
si punctajele cu ponderile aferente, separat pentru educatoare, invatatori,
profesori si cadre didactice din invatamantul vocational, sportiv, cluburi si
palatele copiilor, invatamant special si personal didactic auxiliar.
CAP. 4
Procedura de acordare a gradatiei de merit
Art. 8
(1) Pentru operativitate, inspectorul scolar general numeste prin decizie o
comisie de coordonare a lucrarilor in vederea gestionarii dosarelor depuse si
stabileste totodata activitatile pe care le desfasoara aceasta comisie.
Aceasta comisie este formata din:
a) presedinte - un inspector scolar general adjunct;
b) secretar - referent de la compartimentul salarizare, normare;
c) membri - inspectori scolari de specialitate.
(2) Reprezentantii Federatiilor Sindicale reprezentative recunoscute la
nivel national participa in calitate de observatori, la toate lucrarile, au
drept de acces la documentele comisiilor si pot solicita consemnarea, in
procesul-verbal, a propriilor observatii.
Art. 9
(1) In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (5) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare, procedura de atribuire a gradatiei de merit, prin concurs, se desfasoara
in urmatoarele faze:
1. Candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de invatamant
raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate, insotit de documente
doveditoare, realizat in conformitate cu fisa de evaluare (elaborata de inspectoratul
scolar).
2. Consiliul profesoral al unitatii de invatamant, pe baza dezbaterilor
asupra modului in care raportul reflecta realizarile candidatului potrivit
fisei de evaluare, formuleaza o apreciere sintetica asupra candidatului.
3. Directorul unitatii scolare depune la secretariatul inspectoratului
scolar raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral, precum si
propria apreciere care trebuie sa fie obiectiva, cu referire si la deontologia
profesionala, la abilitatile de comunicare ale candidatului in cadrul unitatii
de invatamant in care isi desfasoara activitatea. Aprecierea directorului
coordonator al unitatii scolare se face de catre inspectorul de management si
evaluare institutionala.
4. In urma consultarii consiliului consultativ de specialitate, inspectorul
de specialitate intocmeste un raport motivat referitor la activitatea
candidatului in specialitate.
5. Comisia de coordonare a lucrarilor, in vederea obtinerii gradatiei de
merit, primeste raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral si
a directorului unitatii, precum si raportul motivat al inspectorului scolar de
specialitate, pe care le examineaza si le prezinta consiliului de administratie
al inspectoratului scolar.
6. Consiliul de administratie stabileste lista candidatilor admisi, in
ordinea punctajului acordat, si o afiseaza la I.S.J./I.S.M.B.
7. Cadrele didactice au drept de contestatie asupra punctajului acordat, la
inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, in conformitate cu
graficul din anexa nr. 1 a Sectiunii I. Contestatiile se rezolva de o comisie
de solutionare a contestatiilor condusa de inspectorul scolar general care
hotaraste conform prevederilor art. 50 alin. (5) lit. d) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic cu modificarile si completarile
ulterioare, iar rezultatul ramane definitiv. La comisiile de contestatii
participa si reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative, recunoscute
la nivel national, in calitate de observatori.
8. Hotararea asupra rezultatului concursului, precum si ponderea pe
diferite specialitati si unitati de invatamant apartine inspectorului scolar
general.
9. Consiliul de administratie al inspectoratului scolar inainteaza lista
candidatilor validati la Directia Generala Evaluare, Prognoze, Strategii si
Programe pentru Invatamant Preuniversitar din cadrul M.E.C.T., pentru
elaborarea ordinului ministrului.
(2) Lista transmisa la M.E.C.T., cu adresa de inaintare, contine:
a) Numarul total si modul de calcul al numarului de gradatii acordate la
nivelul judetului;
b) Observatiile liderilor de sindicat desemnati de federatiile sindicale
din invatamant recunoscute la nivel national, care au participat la procedura
de acordare a gradatiei de merit, cu statut de observator;
c) Tabelul nominal cu candidatii admisi, conform anexei nr. 2 a Sectiunii
I.
Art. 10
Directia Generala Evaluare, Prognoze, Strategii si Programe pentru
Invatamant Preuniversitar din cadrul M.E.C.T. verifica incadrarea in numarul de
locuri si respectarea procedurii de acordare a gradatiei de merit si elaboreaza
ordinul ministrului pentru acordarea gradatiei de merit cadrelor didactice
conform listelor primite de la inspectoratele scolare.
NOTA:
Locurile ramase vacante dupa emiterea ordinului ministrului se vor include
in numarul de locuri pentru anul urmator, fara a se depasi procentul de 10% din
totalul posturilor didactice existente, in anul pentru care se face calculul.
ANEXA 1
la sectiunea I
Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit -
sesiunea 2004
20.01 - 17.02.2004: depunerea dosarelor la registratura I.S.J./I.S.M.B.;
18.02 - 05.03.2004: verificarea dosarelor de catre inspectorii de
specialitate;
18.02 - 05.03.2004: consultarea dosarelor de catre reprezentantii
federatiilor sindicale si refacerea punctajelor, in situatia in care
observatiile sunt juste, impreuna cu inspectorul de specialitate;
06.03.2004: Consiliul de Administratie al inspectoratului scolar analizeaza
dosarele propuse si alcatuieste lista candidatilor admisi;
07.03.2004: afisarea listei la avizierul I.S.J./I.S.M.B.;
10.03 - 11.03.2004: depunerea contestatiilor;
12.03.2004: rezolvarea contestatiilor de catre comisie;
13.03.2004: validarea rezultatelor finale ale concursului de catre
Consiliul de Administratie al I.S.J./I.S.M.B.;
20.03.2004: inaintarea la M.E.C.T., in vederea emiterii Ordinului
Ministrului, a tabelului nominal cu personalul didactic de predare, didactic
auxiliar si cel de conducere din unitatile de invatamant, nominalizat pentru
acordarea gradatiei de merit.
ANEXA 2
la sectiunea I
______________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si | Functia |Specialitatea | Vechimea in| Unitatea de|
Punctajul|
|crt.| prenumele | | | invatamant | invatamant | obtinut
|
|____|___________|_________|______________|____________|____________|__________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|___________|_________|______________|____________|____________|__________|
NOTA:
In cazul personalului didactic de indrumare si control, in rubrica
"unitatea de invatamant" se va preciza unitatea de invatamant unde
are obligatia de predare. Adeverintele emise de unitatile de invatamant
respective, se vor anexa la lista transmisa, prin posta, la M.E.C.T.
SECTIUNEA II
ACORDAREA SALARIULUI DE MERIT IN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 11
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (7) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare, personalul didactic si didactic auxiliar poate beneficia de salariu
de merit.
Art. 12
Numarul salariilor de merit se calculeaza la totalul posturilor didactice
si didactice auxiliare existente la nivelul inspectoratului scolar si se
distribuie pe unitati de invatamant, indiferent de numarul cadrelor didactice
si didactice auxiliare ale acestora, iar acordarea lor se va face cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 13
(1) Salariul de merit este un procent de 15%, aplicat la salariul de baza.
(2) Persoanele care beneficiaza de salariu de merit se stabilesc o data pe
an, de regula dupa aprobarea bugetului de stat, in raport cu rezultatele
obtinute in activitatea desfasurata. Pentru personalul nou-angajat, salariul de
merit se poate acorda dupa o perioada de 6 luni de la angajare.
(3) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numarul
total de posturi didactice si didactice auxiliare prevazut in statul de functii
al unitatilor bugetare, din care cel putin doua treimi vor fi utilizate pentru
functiile de executie si cel mult 1/3 pentru functiile de conducere din unitati
de invatamant.
Art. 14
Pentru directorii si directorii adjuncti, salariile de merit se aproba de
Consiliul de Administratie al inspectoratului scolar din numarul salariilor
repartizate unitatii respective.
Art. 15
Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si de
salariu de merit.
Art. 16
Salariul de merit se acorda pe an calendaristic, incepand cu 01.01.2004.
Art. 17
(1) Contestatiile se depun la conducerea unitatii de invatamant sau la
organul ierarhic superior (I.S.J./I.S.M.B.), dupa caz, in termen de 5 zile
calendaristice, de la data comunicarii rezultatelor.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre o comisie numita prin decizia
directorului unitatii, respectiv inspectorului scolar general.
(3) Hotararea comisiei de solutionare a contestatiei, de la nivelul
I.S.J./I.S.M.B., este definitiva.
CAP. 2
Criterii de baza pentru acordarea salariului de merit
Art. 18
Criterii privind calitatea activitatii instructiv-educative: (50 puncte).
a) calificativ "foarte bine" in anul scolar precedent;
b) activitate de profesor coordonator care raspunde de domeniul educativ,
scolar si extrascolar;
c) utilizarea fluenta a Sistemului Educativ Informatizat, pentru cadrele
didactice din unitatile de invatamant in care acesta exista;
d) activitati educative desfasurate cu elevii care au nevoi speciale;
e) activitate de sef de catedra/comisie metodica, metodist, coordonator
cerc pedagogic;
f) performante obtinute in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in urma
testarilor si a examenelor de sfarsit de ciclu;
g) rezultate obtinute cu prescolarii/elevii la concursurile si olimpiadele
scolare la nivel local si national.
Art. 19
Criterii privind activitatea metodica, stiintifica si culturala: (50
puncte).
a) valorificarea competentelor dobandite in cadrul cursurilor de
perfectionare, prin sustinerea de activitati demonstrative sau comunicari la
sesiuni stiintifice de specialitate, in scoala;
b) sustinerea de activitati demonstrative sau comunicari la sesiuni stiintifice
de specialitate, la nivel judetean/national;
c) elaborarea si publicarea unor studii si articole in reviste de
specialitate;
d) obtinerea unor rezultate deosebite cu elevii, in urma participarii la
activitati cultural-artistice si sportive recunoscute de Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului;
e) responsabilitati suplimentare la nivel local, judetean sau national
(membru in Comisia Nationala de Specialitate, indrumarea colectivelor
redactionale ale revistelor scolare, coordonarea unor programe educationale
etc.);
f) contributii la cresterea prestigiului si a calitatii activitatii
unitatii de invatamant prin forme de parteneriat cu reprezentanti ai
comunitatii locale, agenti economici etc;
g) gradul de stimulare si de valorizare a potentialului profesional al
personalului din unitatea pe care o conduce;
h) realizarea unor proiecte de finantare din surse extrabugetare.
Art. 20
Fiecare unitate scolara, prin consiliul de administratie, va stabili o fisa
cu punctaj defalcat, in vederea evaluarii dosarelor depuse pentru acordarea
salariului de merit.
Art. 21
La toate etapele de acordare a salariului de merit participa, in calitate
de observatori, liderul/liderii organizatiilor sindicale din unitate.
NOTA:
1. Realizarea punctelor f), g) si h) sunt obligatorii pentru personalul
didactic de conducere.
2. Pentru personalul incadrat in I.S.J./I.S.M.B. si in Ministerul
Educatiei, Cercetarii si Tineretului constituie criteriu de acordare a
salariului de merit si evaluarea calitatii si eficientei activitatilor
stabilite prin fisa postului, de catre o comisie special constituita, la nivel
de I.S.J./I.S.M.B./M.E.C.T.
3. Pentru personalul didactic auxiliar si nedidactic, salariul de merit se
va acorda in urma evaluarii calitatii si eficientei activitatilor cuprinse in
fisa postului, de catre consiliul de administratie al unitatii
scolare/I.S.J./I.S.M.B./M.E.C.T.
ANEXA 1
la sectiunea II
Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea salariului de merit -
sesiunea 2004
15.11. - 30.11.2003: I.S.J./I.S.M.B. va analiza, repartiza si transmite
unitatilor de invatamant, numarul salariilor de merit;
05.12. - 15.12.2003: personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic
din invatamant, cu rezultate deosebite va intocmi un raport de autoevaluare a
activitatii si o cerere, pe care le va depune la conducerea unitatii;
15.12 - 16.12.2003: cererea si raportul vor fi analizate in consiliul
profesoral al unitatii, care va formula o apreciere sintetica (pentru fiecare
solicitant in parte) si va face propuneri, pe care le va inainta spre aprobare
consiliului de administratie;
17.12 - 18.12.2003: consiliul de administratie aproba nominal personalul
caruia i se atribuie salariul de merit, in limita locurilor acordate de
inspectoratul scolar si le transmite I.S.J./I.S.M.B. spre validare;
18.12.2003: validarea si afisarea rezultatelor;
19.12 - 23.12.2003: depunerea si solutionarea contestatiilor si afisarea
rezultatelor la contestatii.
NOTA:
1. Personalul didactic de conducere din unitatile de invatamant si
personalul de indrumare si control din cadrul inspectoratelor scolare vor
intocmi si depune raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate, la
inspectoratul scolar.
2. Aprobarea nominala va fi data in consiliul de administratie al
inspectoratului scolar, in limita locurilor aprobate.