ORDIN Nr. 6
din 23 iulie 2009
privind aprobarea
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii
Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006
privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele
de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 602 din 31 august 2009
Având în vedere dispoziţiile art. 126, art. 130-134,
art. 278, art. 384 şi ale art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 2 lit. a) din Regulamentul Băncii
Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii, aprobat prin Ordinul nr.
10/107/2006,
în temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a
României, precum şi ale art. 1, art. 2 şi ale art. 7 alin. (1), (3), (10) şi
(15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Banca Naţională a României si Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru
modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul
riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii
potrivit abordării bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
12/109/2006, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la
art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Banca Naţională a României şi Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Regulamentul Băncii Naţionale a României şi
al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul
riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii
potrivit abordării bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
12/109/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 şi
1.033 bis din 27 decembrie 2006, cu modificările şi completările aduse prin
Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 12/5/2009, va fi republicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXA
REGULAMENT Nr. 12/5/2009
pentru modificarea şi completarea Regulamentului
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating
Articol unic. -
Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru
instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe
modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi
al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 si 1.033 bis din 27
decembrie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (9) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(9) Termenii şi expresiile «risc de credit al
contrapartidei», «contrapartidă centrală», «tranzacţii cu termen lung de
decontare», «tranzacţii de creditare în marjă», «tranzacţie de răscumpărare»,
«set de compensare» şi «ajustare unilaterală a evaluării creditului» au
semnificaţia prevăzută de Regulamentul BNR-CNVM nr. 20/25/2006 privind
tratamentul riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor
financiare derivate, al tranzacţiilor de răscumpărare, al operaţiunilor de
dare/luare de titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de
decontare şi al tranzacţiilor de creditare în marjă."
2. La articolul 1, alineatul (14) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(14) Expresia «portofoliu de tranzacţionare» are
semnificaţia prevăzută de Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind
adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de
investiţii."
3. La articolul 2, punctul 8 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„8. expunere - un activ sau un element din afara
bilanţului prevăzut în anexa la Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de
investiţii potrivit abordării standard, cu completările ulterioare."
4. La articolul 2, după punctul 8 se introduc opt
noi puncte, punctele 9-16, cu următorul cuprins:
„9. abordare pe modele interne de rating de bază -
abordarea bazată pe modele interne de rating în care instituţiile de credit
utilizează propriile estimări ale probabilităţii de nerambursare şi valorile
reglementate pentru pierderea în caz de nerambursare şi pentru factorul de
conversie;
10. abordare pe modele interne de rating avansată -
abordarea bazată pe modele interne de rating în care instituţiile de credit
utilizează propriile estimări ale probabilităţii de nerambursare, ale pierderii
în caz de nerambursare şi ale factorului de conversie;
11. operaţiuni de dare sau luare de titluri sau
mărfuri cu împrumut - orice tranzacţie care corespunde definiţiei prevăzute
în cadrul Regulamentului BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului
instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii pentru «operaţiuni de dare
de titluri/mărfuri cu împrumut» sau «operaţiuni de luare de titluri/mărfuri cu
împrumut»;
12. structură de conducere - organele de
administrare şi de conducere ale unei instituţii de credit stabilite potrivit
actelor constitutive, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
care asigură îndeplinirea funcţiei de supraveghere şi a funcţiei de conducere
în cadrul instituţiei de credit;
13. funcţie de supraveghere - ansamblul
atribuţiilor de supraveghere/control exercitate asupra organelor cu funcţie de
conducere, care revin consiliului de administraţie, în cadrul sistemului unitar
de administrare, şi consiliului de supraveghere, în cadrul sistemului dualist
de administrare;
14. funcţie de conducere - ansamblul atribuţiilor
structurii de conducere, reprezentată de directori, în cadrul sistemului unitar
de administrare, şi de către directorat, în cadrul sistemului dualist de
administrare;
15. control intern - proces continuu, destinat
să furnizeze o asigurare rezonabilă pentru îndeplinirea obiectivelor
de performanţă - eficacitatea activităţilor desfăşurate, respectiv gradul de
îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activităţi şi
raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activităţii
respective, şi eficienţa activităţilor desfăşurate, respectiv maximizarea
rezultatelor unei activităţi în relaţie cu resursele utilizate -, de informare
- credibilitatea, integritatea şi furnizarea la timp a informaţiilor financiare
şi ale celor necesare conducerii - şi de conformitate - conformarea cu legile
şi reglementările aplicabile, precum şi cu politicile şi procedurile interne -
şi care, pentru a fi eficace, necesită implementarea următoarelor 3 funcţii:
funcţia de control al riscurilor, funcţia de conformitate şi funcţia de audit
intern. Controlul intern include, de asemenea, organizarea contabilităţii,
tratamentul informaţiilor, evaluarea riscurilor şi sistemele de măsurare a
acestora;
16. persoane cu funcţie de conducere de nivel mediu
a unor activităţi - persoane nominalizate să asigure conducerea
structurilor în cadrul cărora se desfăşoară activităţile instituţiei de
credit."
5. La articolul 3 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) ratingurile interne şi estimările cu privire la
stările de nerambursare şi pierderi, utilizate în vederea determinării
cerinţelor de capital, precum şi sistemele şi procesele asociate au un rol
hotărâtor în administrarea riscurilor şi în procesul decizional, precum şi în mecanismul
de aprobare a creditelor, alocarea internă a capitalului şi în cadrul de
administrare a activităţii al instituţiei de credit;".
6. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) instituţia de credit colectează şi păstrează toate
datele relevante pentru a susţine în mod efectiv propriul proces de
cuantificare şi administrare a riscului de credit; şi".
7. La articolul 13, litera b) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,b) creanţe sau creanţe potenţiale faţă de
instituţii;".
8. La articolul 16 alineatul (1), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să fie înregistrate faţă de una sau mai multe
persoane fizice sau faţă de o entitate mică sau mijlocie, cu condiţia ca, în
acest din urmă caz, suma totală pe care clientul debitor sau grupul de clienţi
aflaţi în legătură o datorează instituţiei de credit, societăţii-mamă şi
filialelor acesteia, inclusiv orice expunere restantă, dar excluzând creanţele
sau creanţele potenţiale garantate cu proprietăţi imobiliare cu destinaţie
locativă, să nu depăşească echivalentul în lei al sumei de 1 milion euro,
potrivit informaţiilor deţinute de instituţia de credit, care trebuie să fi
luat măsuri rezonabile pentru a confirma respectivele informaţii;".
9. La articolul 16 alineatul (3), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) expuneri de tip retail reînnoibile eligibile, care
respectă prevederile cap. II art. 43 alin. (2) şi (3);."
10. La articolul 22, alineatul (5) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(5) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (3),
valoarea ponderată la risc a expunerilor pentru riscul de credit în cazul
expunerilor provenind din finanţări specializate poate fi calculată potrivit
prevederilor cap. II art. 36. Banca Naţională a României aprobă metodologia
întocmită de instituţiile de credit pentru aplicarea ponderilor de risc
respectivelor expuneri."
11. La articolul 22, alineatul (7) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(7) In cazul expunerilor încadrate în clasa de
expuneri prevăzută la art. 13 lit. d), instituţiile de credit trebuie să
determine propriile estimări ale pierderilor în caz de nerambursare şi ale
factorilor de conversie, în conformitate cu prevederile art. 3-6 şi ale cap.
V."
12. La articolul 23 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) pentru toate celelalte expuneri suport
se aplică prevederile Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de
investiţii potrivit abordării standard, cu următoarele modificări:
(i) expunerile se încadrează în clasa de expuneri
adecvată şi le este aplicată ponderea de risc aferentă nivelului scalei de
evaluare a calităţii creditului care are o valoare imediat superioară valorii
nivelului la care ar fi încadrată în mod normal expunerea respectivă; şi
(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale
scalei de evaluare a calităţii creditului, cărora le-ar fi atribuită în mod
normal o pondere de risc de 150%,li se aplică o pondere de risc de 200%."
13. La articolul 23, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul în care expunerile sub forma titlurilor
de participare deţinute în OPC nu îndeplinesc criteriile stabilite la art. 61
şi 62 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de
credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit
abordării standard sau instituţia de credit nu are cunoştinţă de toate
expunerile suport ale OPC, instituţia de credit trebuie să ia în considerare în
mod direct expunerile suport şi să calculeze valorile ponderate la risc ale
expunerilor şi valorile pierderii aşteptate în conformitate cu metoda prevăzută
în cap. II art. 48-50. In cazul în care, în vederea îndeplinirii acestui scop,
instituţia de credit nu are capacitatea de a distinge între expuneri din
investiţii de tip private equity, expuneri din titluri de capital
tranzacţionate la bursă şi expuneri din alte titluri de capital, aceasta va trata
expunerile respective ca expuneri din alte titluri de capital. Pentru aceste
scopuri, expunerile, altele decât cele din titluri de capital, se încadrează în
una dintre clasele (expuneri din investiţii de tip private equity, expuneri
din titluri de capital tranzacţionate la bursă sau expuneri din alte titluri de
capital) prevăzute în art. 48, iar expunerile a căror natură nu este cunoscută
se încadrează în clasa expunerilor din alte titluri de capital."
14. La articolul 23 alineatul (4), litera b) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,b) pentru toate celelalte expuneri suport
se aplică prevederile Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de
investiţii potrivit abordării standard, cu următoarele modificări:
(i) expunerile se încadrează în clasa de expuneri
adecvată şi le este aplicată ponderea de risc aferentă nivelului scalei de
evaluare a calităţii creditului care are o valoare imediat superioară valorii nivelului
la care ar fi încadrată în mod normal expunerea respectivă; şi
(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale
scalei de evaluare a calităţii creditului, cărora le-ar fi atribuită în mod
normal o pondere de risc de 150%, li se aplică o pondere de risc de 200%."
15. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 25. - Calcularea valorii pierderii aşteptate
potrivit prevederilor cap. II art. 58-64 trebuie să se bazeze pe aceleaşi
valori de intrare ale probabilităţii de nerambursare, ale pierderii în caz de
nerambursare şi ale valorii expunerii, aferente fiecărei expuneri, ca cele
utilizate la determinarea valorii ponderate la risc a expunerilor în
conformitate cu prevederile art. 22 şi 23. Pentru expunerile aflate în stare de
nerambursare, în cazul în care instituţiile de credit utilizează propriile
estimări ale pierderilor în caz de nerambursare, pierderea aşteptată trebuie să
ia valoarea celei mai bune estimări a instituţiei de credit cu privire la
pierderea aşteptată pentru expunerea aflată în stare de nerambursare, în
conformitate cu prevederile cap. V art. 195."
16. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 33. - Fără a aduce atingere prevederilor art.
35-39, valoarea ponderată la risc în cazul expunerilor faţă de societăţi,
instituţii, administraţii centrale sau bănci centrale se calculează în
conformitate cu următoarele formule:
Corelaţia (R) = 0.12x (1-EXP (-50*PD))/(1-EXP
(-50))+0.24* [1-(1-EXP'(-50*PD))/(1-EXP(-50))]
Ajustarea în funcţie de scadentă (b) =
[0,11852-0,05478*ln(PD)]2
Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[(1-R)-0,.5 *
G (PD) + (R/(1-R))0..5 * G (0.999)] - PD * LGD) * (1-1.5*b)-1
* (1+(M-2.5) * b)* 12.5* 1.06
N(x) reprezintă funcţia
de distribuţie cumulativă a unei variabile aleatoare normale standard (care
exprimă probabilitatea ca o variabilă aleatoare normal distribuită, cu media
zero şi varianta 1, să fie mai mică sau egală cu x).
G(z) reprezintă inversa
funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilă aleatoare normală
standard [care exprimă valoarea x astfel încât N (x) = z].
Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea
expunerii.
In cazul în care probabilitatea de nerambursare este
nulă, ponderea de risc este 0%.
In cazul în care probabilitatea de nerambursare este
unitară:
- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare
pentru care instituţiile de credit utilizează valorile pierderii în caz de
nerambursare prevăzute în cap. III art. 73, ponderea de risc este 0%; şi
- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare
pentru care instituţiile de credit utilizează propriile estimări ale pierderii
în caz de nerambursare, ponderea de risc este maximum {0%; 12,5*(LGD-ELBE)},
unde:
ELBE reprezintă
cea mai bună estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptată
în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art.
195."
17. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 34. - Pentru orice expunere care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 30 şi 61 din Regulamentul BNR - CNVM nr.
19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de
instituţiile de credit şi firmele de investiţii, valoarea ponderată la risc a
expunerii poate fi ajustată în conformitate cu următoarea formulă:
Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea
expunerii*(0,15+160*PDpp),
unde:
PDpp este
probabilitatea de nerambursare aferentă furnizorului de protecţie.
Ponderea de risc (RW) se calculează utilizând formula
relevantă de ponderare la risc a expunerii prevăzută la art. 33, probabilitatea
de nerambursare aferentă debitorului şi pierderea în caz de nerambursare
aferentă unei expuneri directe comparabile faţă de furnizorul de protecţie.
Ajustarea în funcţie de scadenţă (b) se calculează prin utilizarea celei mai
scăzute dintre următoarele valori: probabilitatea de nerambursare a
furnizorului de protecţie şi probabilitatea de nerambursare a
debitorului."
18. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 35. -In cazul expunerilor faţă de societăţi,
atunci când cifra de afaceri anuală totală consolidată la nivelul grupului din
care face parte societatea este mai mică de 50 de milioane euro, instituţiile
de credit pot utiliza, pentru calculul ponderilor de risc, formula de corelaţie
de mai jos.
Corelaţia (R)= 0.12*(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) +
0.24*[1-(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) ]-0.04*(1-(S-5)/45),
unde:
S reprezintă cifra de afaceri anuală totală
consolidată, care este exprimată în milioane euro şi care se încadrează în
intervalul valoric de 5 milioane euro şi 50 de milioane euro (5 milioane euro
=< S =<50 de milioane euro). Cifrele de afaceri al căror nivel raportat
este mai mic de 5 milioane euro trebuie tratate ca fiind egale cu 5 milioane
euro.
Pentru creanţele achiziţionate, cifra de afaceri anuală
totală consolidată este media cifrelor de afaceri asociate creanţelor,
ponderată în funcţie de nivelul expunerilor individuale din cadrul
portofoliului.
Instituţiile de credit trebuie să utilizeze totalul
activelor consolidate la nivelul grupului în locul cifrei de afaceri anuale
totale consolidate, în cazul în care cifra de afaceri anuală totală consolidată
nu reprezintă un indicator semnificativ pentru dimensiunea întreprinderii, iar
totalul activelor consolidate reprezintă un indicator cu un grad mai mare de
relevanţă decât cifra de afaceri anuală totală consolidată."
19. La articolul 36, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Banca Naţională a României autorizează
o instituţie de credit să aplice, de o manieră generală, ponderi de risc
preferenţiale de 50% expunerilor din categoria 1 şi, respectiv, de 70%
expunerilor din categoria 2, în condiţiile în care Banca Naţională a României
este convinsă că standardele de acordare a creditelor şi alte caracteristici de
risc, aferente instituţiei de credit, sunt în mod substanţial solide pentru
categoria relevantă."
20. La articolul 36, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) In procesul de încadrare în categoriile menţionate
la alin. (1), în vederea aplicării ponderilor de risc expunerilor care provin
din finanţarea specializată, instituţiile de credit trebuie să aibă în vedere
următorii factori: puterea financiară, cadrul juridic şi politic, caracteristicile
tranzacţiei şi/sau ale activului, soliditatea sponsorului şi a promotorului,
inclusiv veniturile generate de orice parteneriat public-privat, precum şi
mecanismele de garantare aferente."
21. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 40. - Sub rezerva prevederilor art. 42 şi 43,
valoarea ponderată la risc pentru expunerile de tip retail se calculează
potrivit următoarelor formule:
Corelaţia (R) = 0.03*(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35)) +
0.16*[1-(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35))]
Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[ (1-R)-0..5
*G(PD)+(R/(1-R)).0.5 * G(0.999)] - PD*LGD)*12.5*1.06
N(x) reprezintă funcţia
de distribuţie cumulativă a unei variabile aleatoare normale
standard (care exprimă probabilitatea ca o variabilă aleatoare normal distribuită,
cu media zero şi varianta 1, să fie mai mică sau egală cu x).
G(z) reprezintă inversa
funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilă aleatoare normală
standard [care exprimă valoarea x pentru care N (x) = z].
Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea
expunerii.
In cazul în care probabilitatea de nerambursare este
unitară (aferentă expunerilor aflate în stare de nerambursare), ponderea de
risc este valoarea maximă dintre {0%; 12,5*(LGD-ELBE)},
unde:
ELBE reprezintă
cea mai bună estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptată
în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art.
195."
22. La articolul 43 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) expunerile sunt reînnoibile, negarantate şi, în
măsura în care creditul nu este utilizat, revocabile imediat şi necondiţionat
de către instituţia de credit. In acest context, expunerile reînnoibile sunt
definite ca reprezentând acele expuneri în cazul cărora soldurile clienţilor
pot fluctua în funcţie de deciziile acestora de a împrumuta şi de a rambursa,
într-o limită stabilită de instituţia de credit. Angajamentele de finanţare
neutilizate pot fi considerate ca fiind revocabile necondiţionat de instituţia
de credit dacă termenii contractuali permit acesteia să le revoce în măsura
maximă permisă de legislaţia privind protecţia consumatorului şi legislaţia
conexă;".
23. La articolul 44, litera b) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,b) Creanţele achiziţionate nu trebuie să fi fost
generate printr-o operaţiune în condiţii de favoare între vânzător şi debitor,
şi anume vânzătorul şi debitorul trebuie să interacţioneze ca agenţi
independenţi pe piaţa financiară. Astfel, nu sunt eligibile creanţele din
tranzacţii între conturile aceleiaşi societăţi, precum nici creanţele
evidenţiate în conturi de compensare reciprocă între societăţi care vând şi
cumpără una de la cealaltă;".
24. La articolul 47, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1)şi
(2), Banca Naţională a României poate permite determinarea valorii ponderate la
risc pentru expunerile din titluri de capital faţă de societăţile prestatoare
de servicii auxiliare în conformitate cu tratamentul aplicat activelor, altele
decât cele care reprezintă creanţe de natura creditelor."
25. Articolul 48 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 48. - Valoarea ponderată la risc a expunerii se
calculează conform următoarei formule:
Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea
expunerii.
Ponderea de risc (RW) este de 190% pentru expunerile
din investiţii de tip private equity din cadrul portofoliilor suficient
de diversificate.
Ponderea de risc (RW) este de 290% pentru expunerile
din titluri de capital tranzacţionate la bursă.
Ponderea de risc (RW) este de 370% pentru orice alte
expuneri din titluri de capital."
26. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 49. - Poziţiile scurte cash şi instrumentele
financiare derivate din afara portofoliului de tranzacţionare pot compensa
poziţiile lungi în titluri de capital identice, cu condiţia ca aceste
instrumente să fi fost în mod explicit destinate acoperirii expunerilor din
titluri de capital specifice şi să asigure acoperirea pentru încă cel puţin un
an. Alte poziţii scurte se tratează ca şi cum ar fi poziţii lungi, prin
aplicarea ponderii de risc relevante, la valoarea absolută a fiecărei poziţii.
In cazul poziţiilor ale căror scadenţe sunt decalate, se aplică metoda
utilizată pentru expunerile faţă de societăţi pentru determinarea
efectului/tratamentul decalajului de scadenţă, conform prevederilor art.
86."
27. La articolul 51, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Valoarea ponderată la risc a expunerii se
calculează conform formulelor prevăzute la art. 33. Dacă instituţiile de credit
nu dispun de suficiente informaţii pentru a utiliza definiţia stării de
nerambursare, prevăzută la cap. V art. 160-163, ponderilor de risc le este
aplicat un factor de multiplicare de 1,5."
28. La articolul 68, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Dacă o instituţie de credit are aprobarea de a
utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare pentru
expunerile faţă de societăţi şi dacă, în cazul creanţelor achiziţionate faţă de
societăţi, poate descompune estimările proprii ale pierderii aşteptate, într-o
manieră de încredere, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de
nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a
probabilităţii de nerambursare."
29. La articolul 72, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care o instituţie de credit are
aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare
pentru expunerile faţă de societăţi şi poate descompune, într-o manieră de
încredere, estimările proprii ale pierderii aşteptate aferente riscului de
diminuare a valorii creanţei, pentru creanţele achiziţionate faţă de societăţi,
în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, instituţia
de credit poate utiliza propria estimare a probabilităţii de
nerambursare."
30. Articolul 74 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 74. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 73,
în ceea ce priveşte riscul de diminuare a valorii creanţei şi riscul de
nerambursare, în cazul în care o instituţie de credit a primit aprobarea Băncii
Naţionale a României să utilizeze propriile estimări ale pierderii în caz de
nerambursare pentru expunerile faţă de societăţi şi poate descompune, într-o
manieră de încredere, propriile estimări ale pierderii aşteptate aferente
creanţelor faţă de societăţi, achiziţionate de instituţia de credit, în
probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva
instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în caz de
nerambursare pentru aceste creanţe."
31. Articolul 76 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 76. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 73
şi 75, în scopul art. 34, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere
directă, comparabilă, faţă de furnizorul de protecţie este fie cea aferentă
unei tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea aferentă unei tranzacţii
negarantate cu debitorul, după cum dovezile disponibile şi structura garanţiei
personale indică faptul că, în cazul în care, pe durata de viaţă a tranzacţiei
garantate, atât garantul, cât şi debitorul s-ar afla în stare de nerambursare,
suma recuperată ar depinde de situaţia financiară a garantului sau, respectiv,
a debitorului."
32. La articolul 77, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 77. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor
alin. (2) şi ale art. 78-84, instituţiile de credit aplică expunerilor din
tranzacţii de răscumpărare sau din operaţiuni de dare sau luare de titluri sau
mărfuri cu împrumut o valoare a scadenţei de 0,5 ani, iar pentru toate
celelalte expuneri o valoare a scadenţei de 2,5 ani."
33. La articolul 85, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 85. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
78, 79, 81 şi 82, scadenţa este de cel puţin o zi pentru:
- instrumentele financiare derivate prevăzute în anexa
la Regulamentul BNR -CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit
al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzacţiilor
de răscumpărare, al operaţiunilor de dare/luare de titluri/mărfuri cu împrumut,
al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al tranzacţiilor de creditare
în marjă care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale;
- tranzacţiile de creditare în marjă care sunt
acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale; şi
- tranzacţiile de răscumpărare şi operaţiunile de dare
sau luare de titluri sau mărfuri cu împrumut."
34. La articolul 85, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) Fără a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81
şi 82, în cazul altor expuneri pe termen scurt, care nu fac parte din
finanţarea curentă a debitorului, scadenţa nu va fi mai mică de o zi. Pentru
fiecare situaţie trebuie să se analizeze cu atenţie detaliile specifice."
35. La articolul 89, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care o instituţie de credit poate să
descompună într-o manieră de încredere estimările proprii ale pierderii
aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii creanţei aferent creanţelor
achiziţionate, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de
nerambursare, aceasta poate utiliza estimarea proprie a probabilităţii în caz
de nerambursare."
36. La articolul 92, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care, pentru creanţele achiziţionate,
o instituţie de credit poate să descompună, într-o manieră de încredere,
estimările proprii ale pierderii aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii
creanţei, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare,
respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în
caz de nerambursare."
37. Articolul 94 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 94. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 93,
în scopul art. 41, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere directă,
comparabilă, faţă de furnizorul de protecţie este fie cea asociată unei
tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea asociată unei tranzacţii
negarantate cu debitorul, după cum dovezile disponibile şi structura garanţiei
personale indică faptul că, în cazul în care atât garantul, cât şi debitorul se
află în stare de nerambursare pe durata de viaţă a tranzacţiei garantate, suma
recuperată ar depinde de situaţia financiară a garantului sau, respectiv, a
debitorului."
38. La articolul 108 alineatul (2), litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) 0% pentru angajamentele de cumpărare neutilizate
privind creanţele achiziţionate reînnoibile, care sunt revocabile necondiţionat
sau care permit efectiv instituţiei de credit revocarea automată, în orice
moment şi fără aviz prealabil.
Pentru a putea aplica un factor de conversie de 0%,
instituţiile de credit trebuie să monitorizeze în mod activ situaţia financiară
a debitorului, iar sistemele lor de control intern trebuie să permită
detectarea imediată a oricărei deteriorări a calităţii creditului aferente
acestuia."
39. Articolul 119 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 119. - (1) In scopul prezentului regulament, prin
clasă de rating a debitorilor se înţelege o categorie de risc din cadrul
scalei de rating a debitorilor aferente unui sistem de rating, în care
debitorii sunt alocaţi pe baza unui set distinct şi specificat de criterii de
rating care stau la baza estimării probabilităţii de nerambursare.
(2) O instituţie de credit trebuie să formalizeze
relaţia dintre clasele de rating ale debitorilor, din perspectiva nivelului
riscului de nerambursare corespunzător fiecărei clase de rating, şi criteriile
utilizate în vederea diferenţierii acelui nivel al riscului de
nerambursare."
40. La articolul 120, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Concentrările semnificative în cadrul unei singure
clase de rating trebuie justificate prin dovezi empirice convingătoare cu
privire la faptul că respectiva clasă de rating a debitorilor acoperă un
interval suficient de îngust al probabilităţii de nerambursare şi că riscul de
nerambursare al tuturor debitorilor din această clasă de rating se situează în
cadrul acestui interval."
41. Articolul 122 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 122. - (1) In scopul prezentului regulament, prin
clasă de rating a tranzacţiilor se înţelege o categorie de risc din
cadrul scalei de rating a tranzacţiilor, aferentă unui sistem de rating, în
care sunt încadrate expunerile pe baza unui set distinct şi specificat de
criterii de rating, în baza cărora se obţin propriile estimări ale pierderilor
în caz de nerambursare. Definiţia clasei de rating a tranzacţiilor trebuie să
includă atât o descriere a modului în care expunerile sunt alocate respectivei
clase, cât şi a criteriilor utilizate pentru a diferenţia nivelul de risc de-a
lungul claselor de rating.
(2) Concentrările semnificative în cadrul unei singure
clase de rating a tranzacţiilor trebuie justificate prin dovezi empirice
convingătoare cu privire la faptul că respectiva clasă de rating a
tranzacţiilor acoperă un interval suficient de îngust al pierderii în caz de
nerambursare şi că riscul aferent tuturor expunerilor din această clasă de
rating se situează în cadrul acestui interval."
42. La articolul 123, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Fără a aduce atingere prevederilor art. 118,
instituţiile de credit prevăzute la alin. (1) trebuie să dispună, pentru aceste
expuneri, de un minim de 4 clase de rating pentru debitorii care nu se află în
stare de nerambursare şi de cel puţin o clasă de rating pentru debitorii care
se află în stare de nerambursare."
43. Articolul 145 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 145. - Instituţia de credit trebuie să dispună de
un ciclu periodic de validare a modelului, care să includă monitorizarea
performanţei şi a stabilităţii acestuia, examinarea specificaţiilor sale,
precum şi testarea rezultatelor modelului în raport cu rezultatele
efective."
44. La articolul 147, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Documentaţia trebuie să ateste respectarea
cerinţelor minime prevăzute în acest capitol şi să trateze subiecte precum:
diferenţierea portofoliilor, criteriile de rating, responsabilităţile părţilor
care acordă ratinguri debitorilor şi expunerilor, frecvenţa cu care sunt revizuite
alocările pe clase de rating şi pe grupe de risc şi monitorizarea procesului de
rating de către persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu
relevante."
45. La articolul 150, litera a) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,a) să descrie detaliat teoria, ipotezele şi/sau baza
matematică şi empirică, plecând de la care estimările sunt alocate claselor de
rating, debitorilor, expunerilor sau grupelor de risc, precum şi sursa/sursele
de date utilizate la estimarea modelului;".
46. Articolul 151 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 151. - Utilizarea unui model achiziţionat de la
un furnizor terţă parte, care pretinde drepturi de proprietate asupra
tehnologiei, nu exonerează instituţia de credit de îndeplinirea cerinţelor cu
privire la documentaţie sau a oricăror altor cerinţe cu privire la sistemele de
rating. Instituţiei de credit îi revine sarcina de a demonstra Băncii Naţionale
a României îndeplinirea acestor cerinţe."
47. La articolul 154, litera f) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,f) datele cu privire la pierderea în caz de
nerambursare aferentă fiecărei expuneri, înainte şi după luarea în considerare
a efectelor unei garanţii personale sau unui instrument financiar derivat de
credit, în cazul acelor instituţii de credit care reflectă, în calculul
pierderii în caz de nerambursare, efectele de diminuare a riscului de credit
aferente garanţiilor personale sau instrumentelor financiare derivate de
credit; şi".
48. La articolul 160, alineatul (8) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(8) In toate cazurile, expunerile întârziate la plată
trebuie să se situeze deasupra unui prag stabilit de Banca Naţională a
României, care reflectă un nivel acceptabil al riscului."
49. Articolul 163 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 163. -In cazul în care o instituţie de credit
consideră că o expunere, care anterior a fost clasificată ca fiind aflată în
stare de nerambursare, nu mai răspunde condiţiilor prevăzute de definiţia
stării de nerambursare, instituţia de credit trebuie să clasifice debitorul sau
tranzacţia după cum ar proceda în cazul unei expuneri care nu se află în stare
de nerambursare. In cazul în care condiţiile prevăzute de definiţia stării de
nerambursare sunt ulterior îndeplinite, se consideră că s-a înregistrat o altă
stare de nerambursare."
50. La articolul 167, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 167. - (1) Populaţia de expuneri reprezentată în
datele utilizate pentru estimare, standardele de creditare utilizate atunci
când au fost generate datele, precum şi alte caracteristici relevante trebuie
să fie comparabile cu cele ale expunerilor şi standardelor instituţiei de
credit."
51. Articolul 168 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 168. - In cazul creanţelor achiziţionate,
estimările trebuie să reflecte toate informaţiile relevante de care dispune
instituţia de credit cumpărătoare cu privire la calitatea creanţelor suport,
inclusiv datele cu privire la portofolii de creanţe similare, furnizate de
vânzător, de instituţia de credit cumpărătoare sau de surse externe. Instituţia
de credit cumpărătoare trebuie să evalueze orice date furnizate de vânzător, pe
care aceasta îşi bazează estimările."
52. Articolul 187 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 187. - Instituţiile de credit trebuie să
identifice şi să analizeze modificările aşteptate ale parametrilor de risc pe
durata de viaţă a expunerilor din credite [efectele maturizării expunerii (seasoning
effects)]."
53. Articolul 202 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 202. - Instituţiile de credit trebuie să estimeze
factorii de conversie pe clase de rating sau pe grupe ale tranzacţiilor, pe
baza mediei valorilor factorilor de conversie efectivi, pe clase de rating sau
pe grupe ale tranzacţiilor, luând în considerare toate stările de nerambursare
observate la nivelul surselor de date (medie ponderată în funcţie de numărul
stărilor de nerambursare)."
54. Articolul 205 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 205. - In vederea efectuării propriilor estimări
ale factorilor de conversie, instituţiile de credit trebuie să ia în
considerare politicile şi strategiile lor specifice adoptate în ceea ce
priveşte monitorizarea conturilor clienţilor şi procesarea plăţilor.
Instituţiile de credit trebuie, de asemenea, să ţină cont de capacitatea şi
voinţa lor de a împiedica noi trageri în circumstanţe apropiate intrării în
stare de nerambursare, cum ar fi încălcarea angajamentelor contractuale sau
alte evenimente considerate ca stări tehnice de nerambursare."
55. La articolul 218, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care există o neconcordanţă între
obligaţia care beneficiază de protecţie şi obligaţia de referinţă aferentă
instrumentului financiar derivat de credit sau între obligaţia care beneficiază
de protecţie şi obligaţia utilizată pentru a determina dacă s-a produs un
eveniment de credit, trebuie aplicate cerinţele prevăzute la art. 60 din
Regulamentul BNR - CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a
riscului de credit utilizate de instituţiile de credit şi firmele de
investiţii."
56. Articolul 226 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 226. - Instituţia de credit trebuie să se asigure
că primeşte la timp de la societatea de administrare rapoarte suficient de
detaliate privind maturizarea (ageing) şi diminuarea valorii creanţelor
achiziţionate, pentru a asigura conformitatea cu propriile criterii de
eligibilitate şi politici referitoare la acordarea de avansuri aferente
creanţelor achiziţionate, precum şi pentru a putea fi efectiv în măsură să
monitorizeze şi să confirme condiţiile de vânzare ale vânzătorului şi
diminuarea valorii creanţelor."
57. La articolul 229 alineatul (2), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) angajamente de audit, desfăşurate cu regularitate,
ale tuturor etapelor critice aferente programului pentru achiziţionarea
creanţelor;".
58. La articolul 232, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Analiza trebuie să se bazeze pe date care sunt
adecvate portofoliilor considerate, sunt actualizate cu regularitate şi acoperă
o perioadă de observare relevantă."
59. La articolul 236, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Datele utilizate pentru a reprezenta distribuţiile
rentabilităţii titlurilor de capital trebuie să reflecte perioada de
eşantionare cea mai lungă pentru care sunt disponibile date pertinente pentru a
reprezenta profilul de risc al expunerilor specifice ale instituţiei de credit
din titluri de capital. Datele utilizate trebuie să fie suficiente în vederea
furnizării unor estimări prudente ale pierderii care, din punct de vedere
statistic, trebuie să prezinte încredere şi să fie robuste şi care să nu se
bazeze în mod exclusiv pe considerente subiective sau care ţin de raţionamentul
profesional."
60. La articolul 237, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) Populaţia de expuneri reprezentată în datele
utilizate pentru estimare trebuie să fie în mare măsură similară sau cel puţin
comparabilă cu populaţia expunerilor instituţiei de credit din titluri de
capital."
61. La articolul 243, litera a) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,a) Integrarea deplină a modelului intern în cadrul
sistemelor globale de informare a structurii de conducere ale instituţiei de
credit şi în cadrul administrării portofoliului de titluri de capital din afara
portofoliului de tranzacţionare. Modelele interne sunt deplin integrate în
infrastructura de administrare a riscurilor aferentă instituţiei de credit,
dacă aceste modele sunt utilizate în mod special în vederea măsurării şi
evaluării performanţei portofoliului de titluri de capital (inclusiv
performanţa ajustată la risc), alocării capitalului economic expunerilor din
titluri de capital şi evaluării cu privire la adecvarea globală a capitalului
şi a procesului de administrare a investiţiilor."
62. La articolul 243, litera b) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,b) Sistemele de administrare, procedurile şi
funcţiile de control care asigură examinarea periodică şi independentă a
tuturor elementelor procesului intern de modelare, inclusiv aprobarea
revizuirilor modelului, verificarea datelor de intrare ale modelului şi
examinarea rezultatelor modelului, precum verificarea în mod direct a
calculelor privind riscul. Aceste examinări trebuie să evalueze nivelurile de
acurateţe, exhaustivitate şi adecvare ale datelor de intrare şi ale
rezultatelor modelului şi să se concentreze atât către identificarea şi limitarea
erorilor potenţiale asociate deficienţelor cunoscute, cât şi către
identificarea deficienţelor necunoscute ale modelului. Asemenea examinări pot
fi efectuate de către o structură internă independentă sau de către o terţă
parte independentă."
63. La articolul 243, litera e) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,e) Personalul responsabil cu oricare dintre aspectele
procesului de modelare trebuie să aibă o calificare adecvată. Persoanele cu
funcţie de conducere de nivel mediu relevante din cadrul instituţiei de credit
trebuie să aloce resurse umane suficient de calificate şi competente funcţiei
responsabile de modelare."
64. La articolul 248, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 248. - (1) Instituţiile de credit trebuie să utilizeze
şi alte instrumente de validare cantitativă şi comparaţii cu surse de date
externe. Analiza trebuie să se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliului
considerat, sunt actualizate în mod regulat şi acoperă o perioadă de observare
relevantă."
65. Titlul secţiunii 5 a capitolului V se modifică
şi va fi „Cadrul de administrare a activităţii şi monitorizarea".
66. Titlul subsecţiunii 5.1 din secţiunea 5 a
capitolului V se modifică şi va fi „Cadrul de administrare a activităţii".
67. Articolul 251 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 251. - Toate aspectele semnificative ale
proceselor de rating şi de estimare trebuie aprobate de structura de conducere
a instituţiei de credit sau de către un comitet desemnat în acest scop.
Structura de conducere şi, după caz, comitetul special desemnat trebuie să aibă
o înţelegere generală cu privire la sistemele de rating ale instituţiei de
credit, precum şi o înţelegere detaliată a rapoartelor de administrare
asociate."
68. Articolul 252 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 252. - Organele cu funcţie de conducere ale
instituţiei de credit trebuie să informeze organele cu funcţie de supraveghere
sau comitetul special desemnat cu privire la toate modificările semnificative
ale politicilor stabilite sau la toate derogările semnificative de la acestea,
care au un impact semnificativ asupra funcţionării sistemelor de rating ale
instituţiei de credit."
69. Articolul 253 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 253. - (1) Organele cu funcţie de conducere ale
instituţiei de credit trebuie să aibă o bună înţelegere asupra conceperii şi
funcţionării sistemelor de rating.
(2) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de
credit trebuie să se asigure în permanenţă că sistemele de rating funcţionează
în mod corect.
(3) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de
credit trebuie să fie informate cu regularitate de către unităţile de control
al riscului de credit cu privire la performanţa procesului de rating, aspectele
care necesită îmbunătăţiri şi stadiul eforturilor de remediere a deficienţelor
constatate anterior."
70. Articolul 254 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 254. -Analiza bazată pe modele interne de rating
a profilului de risc de credit al instituţiei de credit trebuie să fie o parte
esenţială a rapoartelor de administrare prezentate structurii de conducere sau,
după caz, comitetului special desemnat. Rapoartele trebuie să includă
informaţii cu privire la cel puţin următoarele aspecte: profilul de risc pe
clase de rating, migraţia debitorilor între clasele de rating, estimarea
parametrilor de risc relevanţi aferenţi fiecărei clase de rating şi compararea
ratelor de nerambursare efective, precum şi, în măsura în care estimările
proprii sunt utilizate, a valorii pierderilor în caz de nerambursare efective
şi a factorilor de conversie efectivi, cu valorile aşteptate şi cu rezultatele
simulărilor de criză. Frecvenţa rapoartelor trebuie să depindă de importanţa şi
tipul informaţiei, precum şi de nivelul ierarhic al destinatarului."
71. Articolul 255 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 255. - Unitatea de control al riscului de credit
trebuie să fie independentă faţă de personalul şi funcţiile responsabile cu
iniţierea sau reînnoirea expunerilor şi trebuie să raporteze direct organelor
cu funcţie de conducere. Această unitate este responsabilă cu conceperea sau
selectarea, implementarea, monitorizarea şi performanţa sistemelor de rating.
Unitatea de control al riscului elaborează şi analizează cu regularitate rapoarte
cu privire la rezultatele sistemelor de rating."
72. La articolul 256, litera c) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,c) implementarea procedurilor care vizează
verificarea aplicării definiţiilor claselor de rating şi grupelor de risc de o
manieră coerentă la nivelul diferitelor departamente şi localizări
geografice;".
73. După articolul 261 se introduce un nou
articol, articolul 2611, cu următorul cuprins:
„Art. 2611. - (1) Până la data de 31 decembrie 2017,
sunt exceptate de la aplicarea tratamentului riscului de credit potrivit
abordării bazate pe modele interne de rating anumite expuneri din titluri de
capital deţinute, la data de 31 decembrie 2007, de către instituţiile de
credit, inclusiv filialele din România ale instituţiilor de credit autorizate
în alte state membre.
(2) Poziţia pe titluri de capital care face obiectul
exceptării se calculează ca număr de părţi deţinute la data de 31 decembrie
2007 în capitalul unei entităţi plus orice părţi adiţionale care rezultă în mod
direct ca urmare a deţinerii părţilor respective, cu condiţia ca părţile
adiţionale să nu conducă la o creştere a cotei de participare la capitalul
entităţii.
(3) In situaţia în care o achiziţie conduce la
creşterea cotei de participare la capitalul unei entităţi, partea care
depăşeşte cota de participare iniţială nu face obiectul exceptării menţionate
la alin. (1). De asemenea, exceptarea nu este aplicabilă nici în cazul
deţinerilor care au beneficiat iniţial de exceptare, dar care au fost vândute
şi ulterior reachiziţionate.
(4) Expunerile din titluri de capital, cărora le sunt
aplicabile aceste prevederi tranzitorii, sunt supuse cerinţelor de capital
calculate în conformitate cu Regulamentul BNR - CNVM nr. 14/19/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de
investiţii potrivit abordării standard."
74. Formula de încheiere care urmează după articolul
265 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 pct.
24-29, art. 77, art. 84-89, art. 154 alin. (2), (3), (5), (6) şi (7) şi ale
anexei VII la Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activităţii instituţiilor de
credit (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177
din 30 iunie 2006."