ORDIN
Nr. 608 din 11 iunie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea platii obligatiilor fata de bugetul
de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 17 iunie 1999
Ministrul finantelor,
in temeiul prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
68/1999 privind stimularea platii obligatiilor fata de bugetul de stat si in
baza art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 68/1999 privind stimularea platii obligatiilor fata de
bugetul de stat, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, Directia Generala a Vamilor, directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat, precum si organele din
subordinea acestora vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 68/1999
privind stimularea platii obligatiilor fata de bugetul de stat
1.1. Potrivit art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 68/1999,
denumita in continuare ordonanta, majorarile de intarziere datorate bugetului
de stat, in conditiile legii, pana la data de 30 aprilie 1999, si neachitate
pana la data de 21 mai 1999 (data intrarii in vigoare a ordonantei) de catre
debitori, persoane juridice, indiferent de modul de organizare si de forma de
proprietate, se amana la plata pana la data de 30 noiembrie 1999.
Calculul majorarilor de intarziere prevazute la alineatul precedent se va
face de organele de control abilitate de lege, prin acte de constatare, ori de
persoanele juridice, pe propria raspundere, in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului finantelor nr. 620/1997 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, referitoare la plata obligatiilor bugetare si majorarilor de
intarziere, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.2. In perioada 30 aprilie - 30 noiembrie 1999, in care majorarile de
intarziere sunt amanate la plata, prevederile Ordinului ministrului finantelor
nr. 620/1997 nu se aplica pentru debitele restante la 30 aprilie 1999. Pentru
orice plata efectuata de debitor pana la indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 4 si/sau 5 din ordonanta, organul fiscal competent va efectua stingerea
obligatiilor bugetare restante, in ordinea vechimii, pentru impozitul, taxa sau
venitul bugetului de stat indicat de platitor.
1.3. Sumele reprezentand majorari de intarziere datorate pana la data de 30
aprilie 1999, achitate in mod voluntar de catre debitori sau incasate prin
executare silita ori prin aplicarea prevederilor art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 si ale Ordinului ministrului finantelor nr. 620/1997,
dupa data de 21 mai 1999 se compenseaza sau se restituie, la cerere, debitorilor
care beneficiaza de prevederile art. 4 si/sau 5 din ordonanta, in conditiile
legii.
Majorarile de intarziere achitate pana la data de 21 mai 1999 nu se
restituie.
1.4. De prevederile ordonantei poate beneficia orice debitor, persoana
juridica, numai pentru impozite, taxe si alte obligatii datorate bugetului de
stat.
2. In categoria majorarilor de intarziere prevazute la pct. 1 din
prezentele norme metodologice, datorate de catre persoane juridice, se cuprind:
a) majorarile de intarziere datorate pana la data de 30 aprilie 1999 si
neplatite pana la data de 21 mai 1999, aferente impozitelor, taxelor si altor
venituri ale bugetului de stat neplatite pana la data de 30 aprilie 1999,
calculate de organele de control abilitate de lege, prin acte de constatare,
precum si de persoanele juridice pe propria raspundere;
b) majorarile de intarziere datorate pana la data de 30 aprilie 1999 si
neplatite pana la data de 21 mai 1999, aferente impozitelor, taxelor si altor
venituri ale bugetului de stat, achitate pana la data de 30 aprilie 1999;
c) majorarile de intarziere neplatite, aferente impozitelor, taxelor si
altor venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada de pana la 30
aprilie 1999, stabilite prin acte de constatare incheiate de organele
competente ulterior datei de 21 mai 1999;
d) majorarile de intarziere neplatite pana la data de 21 mai 1999, datorate
pana la data de 30 aprilie 1999, pentru care s-au acordat, potrivit legii,
amanari sau esalonari, pentru care termenele de plata, stabilite conform
inlesnirilor acordate, sunt ulterioare datei de 21 mai 1999;
e) majorarile de intarziere neplatite pana la data de 21 mai 1999, datorate
pana la data de 30 aprilie 1999, stabilite prin acte de constatare, contestate
potrivit legii, si care se aflau la data de 21 mai 1999 in curs de solutionare
la organele competente;
f) majorarile de intarziere neplatite pana la data de 21 mai 1999, aferente
taxei pe valoarea adaugata pentru serviciile de natura celor prevazute la cap.
IV pct. 4.4 din normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.178/1996,
datorate ca urmare a neevidentierii acesteia in decontul lunar la randurile 3
si 13.
3. In categoria majorarilor de intarziere prevazute la art. 3 din ordonanta
se cuprind:
a) majorarile de intarziere cuprinse la pct. 2 din prezentele norme
metodologice;
b) majorarile de intarziere aferente debitelor restante la data de 30
aprilie 1999, respectiv cele datorate incepand cu data de 1 mai 1999 pana la
data platii debitului care le genereaza, inclusiv.
4. Sunt scutite de la plata majorarile de intarziere prevazute la pct. 2,
cu exceptia celor cuprinse la lit. b) si f), precum si cele de la pct. 3 lit.
b) din prezentele norme metodologice, determinate prin acte de constatare ale organelor
de control abilitate de lege in acest sens si/sau stabilite pe propria
raspundere de catre persoanele juridice, daca se indeplinesc cumulativ
urmatoarele doua conditii:
a) debitele restante la data de 30 aprilie 1999, care le-au generat, reprezentand
impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat, au fost achitate pana la
data de 21 mai 1999 ori se vor achita pana la data de 31 august 1999 inclusiv;
b) se achita integral, la scadenta, obligatiile provenind din impozite,
taxe si din alte venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada 30
aprilie - 31 august 1999 sau, in cazul in care acestea nu se achita la
scadenta, se platesc pana la data de 31 august 1999, impreuna cu majorarile de
intarziere aferente acestora.
In cazul in care debitorul se prevaleaza de dispozitiile art. 6 din
ordonanta si face plata integrala numai pentru un anumit impozit, taxa sau alt
venit al bugetului de stat, prevederile alineatului precedent se aplica pentru
acel impozit, taxa sau venit al bugetului de stat.
5. Se reduc la plata majorarile de intarziere prevazute la pct. 2, cu
exceptia celor cuprinse la lit. b) si f), precum si cele cuprinse la pct. 3
lit. b) din prezentele norme metodologice, determinate prin acte de constatare
ale organelor de control abilitate de lege in acest sens si/sau stabilite pe
propria raspundere de catre persoanele juridice, daca debitorii isi achita
integral obligatiile provenind din impozite, taxe si din alte venituri ale
bugetului de stat, datorate pe perioada cuprinsa intre 30 aprilie si termenele
prevazute la art. 5 alin. 1 din ordonanta, precum si eventualele majorari de
intarziere aferente acestora, cu:
a) 80%, in cazul in care debitele reprezentand impozite, taxe si alte
venituri ale bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor
achita pana la data de 30 septembrie 1999;
b) 60%, in cazul in care debitele reprezentand impozite, taxe si alte
venituri ale bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor
achita pana la data de 31 octombrie 1999;
c) 40%, daca debitele reprezentand impozite, taxe si alte venituri ale
bugetului de stat, restante la data de 30 aprilie 1999, se vor achita pana la
data de 30 noiembrie 1999.
In cazul in care debitorul se prevaleaza de dispozitiile art. 6 din
ordonanta si face plata integrala numai pentru un anumit impozit, taxa sau alt
venit al bugetului de stat, prevederile alineatului precedent se aplica pentru
acel impozit, taxa sau venit al bugetului de stat.
6.1. Majorarile de intarziere neplatite, pentru care termenele de plata,
stabilite conform inlesnirilor acordate in baza prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996, sunt cuprinse in perioada 21 mai - 30 noiembrie 1999,
se amana la plata pana la data de 30 noiembrie 1999.
6.2. Majorarile de intarziere amanate sau esalonate la plata, neachitate
pana la data de 21 mai 1999, se scutesc de la plata, daca debitorii, persoane
juridice, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) achita integral, pana la data de 31 august 1999, debitele care au
generat majorarile de intarziere ce fac obiectul inlesnirilor la plata
aprobate, precum si majorarile aferente, stabilite in baza art. 83 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996;
b) respecta prevederile art. 4 alin. 2 din ordonanta.
6.3. Debitorii, persoane juridice, care au esalonari la plata majorarilor
de intarziere, iar termenele de plata a ratelor, acordate conform inlesnirilor
la plata aprobate, sunt stabilite pana la data de 30 noiembrie 1999,
beneficiaza de prevederile art. 5 din ordonanta, daca diferentele de majorari
de intarziere (de 20%, 40% sau 60%, dupa caz), ramase de platit, se vor achita
in totalitate pana la data de 30 noiembrie 1999 inclusiv.
In cazul in care debitorii, persoane juridice beneficiaza de esalonari la
plata majorarilor de intarziere, iar termenele de plata a ratelor, acordate
conform inlesnirilor aprobate, sunt si ulterioare datei de 30 noiembrie 1999,
diferentele de majorari de intarziere (de 20%, 40% sau 60%, dupa caz), ramase
de platit, se vor achita conform aprobarilor acordate de organele abilitate, ca
urmare a cererilor pe care debitorii le vor depune in acest sens. In caz
contrar, organele abilitate vor stabili din oficiu termenele si cuantumul
ratelor pentru aceste diferente, instiintand despre aceasta debitorii.
In situatia in care debitorii, persoane juridice, nu se incadreaza in
prevederile art. 4 si/sau 5 din ordonanta, dupa caz, dar achita ratele la
debitele cu termene de plata stabilite in perioada 21 mai - 30 noiembrie 1999,
conform inlesnirilor acordate, iar majorarile de intarziere cu termene de plata
stabilite in perioada 21 mai - 30 noiembrie 1999, conform inlesnirilor
acordate, si amanate potrivit prevederilor art. 1 din ordonanta se achita pana
la data de 30 noiembrie 1999, inlesnirea aprobata ramane valabila.
6.4. Debitorii, persoane juridice, care beneficiaza de inlesniri la plata,
acordate conform Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, aflate in derulare, si care
apreciaza ca nu pot beneficia de prevederile ordonantei, vor respecta
inlesnirile respective astfel cum au fost aprobate.
7. Debitorii, persoane juridice, care nu beneficiaza de inlesnirile la
plata prevazute la art. 4 si/sau 5 din ordonanta, vor achita pana la data de 30
noiembrie 1999 majorarile de intarziere precizate la pct. 2 din prezentele
norme metodologice, amanate la plata pana la aceasta data.
8. Organele fiscale teritoriale vor urmari ca debitele restante la data de
30 aprilie 1999, precum si obligatiile provenind din impozite, taxe si din alte
venituri ale bugetului de stat, datorate pentru perioada cuprinsa intre 30
aprilie si termenele mentionate la art. 4 si 5 din ordonanta, sa fie achitate,
pe fiecare tip de venit al bugetului de stat, in ordinea vechimii acestora.
Vechimea debitelor se stabileste in functie de data scadentei acestora si
nu de termenul de plata acordat ca urmare a aprobarii unor amanari sau
esalonari la plata.
9. In cazul in care, ulterior datei de 30 aprilie 1999, organele de control
constata, pentru perioada 30 aprilie - 30 noiembrie 1999, diferente de
impozite, taxe si de alte venituri ale bugetului de stat, precum si majorari de
intarziere aferente acestora, inlesnirile prevazute la art. 4 sau 5 din
ordonanta raman valabile, daca debitorii care au beneficiat de acestea achita
in termenele stabilite prin actele de control aceste sume.
10. Inlesnirile la plata ce se acorda debitorilor, persoane juridice,
indiferent de modul de organizare si de forma de proprietate, potrivit art. 1
din ordonanta, se reflecta in contabilitate astfel:
A. In contabilitatea agentilor economici si a persoanelor juridice fara
scop lucrativ
a) Majorarile de intarziere prevazute la art. 1 din ordonanta, reflectate
in creditul contului 448 "Alte datorii si creante cu bugetul
statului" si, respectiv, in bilantul contabil la 31 decembrie 1998:
448 "Alte datorii = 7718 "Alte venituri
si creante cu exceptionale din
bugetul statului" operatiuni de gestiune"
si, concomitent,
- Debit cont de ordine si evidenta
8038 "Alte valori in afara bilantului".
Persoanele juridice fara scop lucrativ, care, din transpunerea soldurilor
conturilor contabile din vechiul plan de conturi in noul plan de conturi la
data de 1 ianuarie 1999, conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor
nr. 1.591/1998, au preluat obligatii de plata catre bugetul de stat privind
majorarile de intarziere in creditul contului 448 "Alte datorii si creante
cu bugetul statului", vor inregistra sumele respective la venituri,
astfel:
448 "Alte datorii = 7718 "Alte venituri
si creante cu exceptionale din
bugetul statului" operatiuni de gestiune"
(pentru activitatile economice)
448 "Alte datorii = 7399 "Alte venituri din
si creante cu activitatile fara
bugetul statului" scop lucrativ"
(pentru activitatile fara scop lucrativ)
448 "Alte datorii = 791 "Venituri cu destinatie
si creante cu speciala"
bugetul statului"
(pentru activitatile cu destinatie speciala)
Concomitent, sumele respective se evidentiaza si in debitul contului 8038
"Alte valori in afara bilantului".
b) Majorarile de intarziere inregistrate in perioada 1 ianuarie - 30
aprilie 1999 in creditul contului 448 "Alte datorii si creante cu bugetul
statului" (articol contabil 6718 = 448) vor fi stornate prin efectuarea
aceluiasi articol contabil in rosu sau cu semnul minus, astfel:
6718 "Alte cheltuieli = 448 "Alte datorii - cu sumele
exceptionale si creante cu in rosu sau
privind operatiunile bugetul cu semnul
de gestiune" statului" minus
si, concomitent,
- Debit cont de ordine si evidenta
8038 "Alte valori in afara bilantului".
La persoanele juridice fara scop lucrativ, in cadrul contului 6718
"Alte cheltuieli exceptionale privind operatiunile de gestiune"
sumele vor fi evidentiate in analitice distincte, pe feluri de activitati.
c) Majorarile de intarziere calculate de persoanele juridice pe propria
raspundere, potrivit art. 3 din ordonanta, si neinregistrate in conturi
bilantiere se vor reflecta in debitul contului de ordine si evidenta 8038
"Alte valori in afara bilantului".
d) La data de 30 noiembrie 1999 sumele evidentiate in debitul contului 8038
"Alte valori in afara bilantului" se vor regulariza astfel:
- majorarile de intarziere scutite de la plata ca urmare a achitarii
debitelor la termenele si in conditiile prevazute de ordonanta se vor evidentia
in creditul contului 8038 "Alte valori in afara bilantului";
- majorarile de intarziere aferente debitelor neachitate in conditiile
prevazute la art. 4 sau 5 din ordonanta se vor evidentia in creditul contului
8038 "Alte valori in afara bilantului" si, concomitent, in conturi
bilantiere, efectuandu-se articolul contabil:
6718 "Alte cheltuieli = 448 "Alte datorii si
exceptionale privind creante cu bugetul
operatiunile de statului"
gestiune"
La persoanele juridice fara scop lucrativ, in cadrul contului 6718
"Alte cheltuieli exceptionale privind operatiunile de gestiune"
sumele vor fi evidentiate in analitice distincte, pe feluri de activitati.
Majorarile de intarziere astfel evidentiate se vor reflecta in bilantul
contabil la data de 31 decembrie 1999.
B. In contabilitatea institutiilor publice
a) Majorarile de intarziere prevazute la art. 1 din ordonanta, reflectate
in creditul contului 232 "Decontari cu bugetul statului" (articol
contabil 410, 420, 421 = 232) si raportate prin darea de seama contabila la
data de 31 decembrie 1998, vor fi stornate prin efectuarea aceluiasi articol contabil
in rosu sau cu semnul minus, astfel:
% = 232 "Decontari - cu sumele
410 "Cheltuielile cu bugetul in rosu sau
institutiei publice statului" cu semnul
finantate de la minus
buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri
extrabugetare"
421 "Cheltuieli din
fonduri cu
destinatie speciala"
si, concomitent,
- Debit cont de ordine si evidenta
979 "Alte operatiuni in afara bilantului".
Aceste prevederi sunt aplicabile si in situatia majorarilor de intarziere
datorate bugetului de stat pentru debite restante, inregistrate in creditul
contului 232 "Decontari cu bugetul statului" pana la data de 30
aprilie 1999.
b) La data de 30 noiembrie 1999 majorarile de intarziere evidentiate in
contul in afara bilantului 979 "Alte operatiuni in afara bilantului"
se vor regulariza astfel:
- majorarile de intarziere scutite de la plata ca urmare a achitarii
debitelor la termenele si in conditiile prevazute de ordonanta se vor evidentia
in creditul contului 979 "Alte operatiuni in afara bilantului";
- majorarile de intarziere aferente debitelor neachitate in conditiile
prevazute la art. 4 sau 5 din ordonanta se vor evidentia in creditul contului
979 "Alte operatiuni in afara bilantului" si, concomitent, in
creditul contului 232 "Decontari cu bugetul statului", efectuandu-se
articolul contabil:
% = 232 "Decontari
410 "Cheltuielile cu bugetul
institutiei publice statului"
finantate de la
buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri
extrabugetare"
421 "Cheltuieli din
fonduri cu
destinatie speciala"
Majorarile de intarziere astfel evidentiate se vor reflecta in darea de
seama contabila incheiata la data de 31 decembrie 1999.
11. Potrivit dispozitiilor legale in materie, pe perioada de amanare la
plata a majorarilor de intarziere, prevazuta la art. 1 din ordonanta, termenul
de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a acestora se suspenda.
In aceasta perioada organele de executare ale unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor nu vor incepe sau nu vor continua, dupa caz, procedura
de executare silita prevazuta de lege.
Prevederile alineatului precedent nu sunt aplicabile debitelor reprezentand
impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat, care au generat majorari
de intarziere. Daca exista pericolul ca debitul sa nu poata fi realizat in
termenul legal de prescriptie prin efectuarea platii din proprie initiativa,
organele competente vor proceda la urmarirea acestuia prin modalitatile
prevazute de lege pentru executarea silita.
12. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei
debitorii persoane juridice, care pot beneficia de prevederile acestui act
normativ, vor depune situatia privind majorarile de intarziere calculate pana
la data de 30 aprilie 1999 si neplatite, pe feluri de venituri ale bugetului de
stat, conform anexei la prezentele norme metodologice, la organele fiscale
teritoriale la care sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe.
Debitele si/sau majorarile de intarziere pentru care sunt in derulare amanari
si/sau esalonari la plata (integral sau partial) se vor marca cu asterisc (*).
ANEXA 1
la normele metodologice
__________________________________________________________________________
| Denumirea platitorului ................................................. |
| Adresa ................................................................. |
| Inregistrat la ..................................... sub nr. ........... |
| Codul de inregistrare fiscala ........................... |
| Numarul de inregistrare ................../........... |
|__________________________________________________________________________|
Catre
Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat a judetului ........./municipiului Bucuresti
SITUATIA
privind majorarile de intarziere calculate pana la data de 30 aprilie 1999 si
neplatite, pe feluri de venituri ale bugetului de stat
- lei -
____________________________________________________________________________
| Nr. | Impozite, taxe si alte obligatii | Debit restant | Majorari de |
| crt. | datorate bugetului de stat | la 30 aprilie | intarziere |
| | | 1999 | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1. | BUGETUL DE STAT - TOTAL: | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.1. | Impozit pe profit | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.2. | Impozit pe salarii | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.3. | Impozit pe veniturile realizate de | | |
| | persoanele juridice nerezidente | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.4. | Impozit pe dividendele societatilor | | |
| | comerciale | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.5. | Accize (pentru intern si in vama) | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.6. | Impozit la titeiul si gazele naturale | | |
| | din productia interna | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.7. | T.V.A. (pentru intern si in vama) | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.8. | Impozit pe vanzari de active | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.9. | Varsaminte din profitul net al | | |
| | regiilor autonome | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.10.| Taxe vamale | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
| 1.11.| Alte obligatii datorate bugetului de | | |
| | stat - total, din care: | | |
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
|______|_______________________________________|_______________|_____________|
Sumele prevazute mai sus sunt calculate potrivit normelor legale.
Conducatorul unitatii,
............................
(numele, prenumele, functia,
semnatura si stampila)
Conducatorul compartimentului
financiar-contabil,
..................................
(numele, prenumele, functia,
semnatura si stampila)
Data depunerii ..............
NOTA:
Se vor marca cu asterisc (*) debitele si/sau majorarile de intarziere
pentru care sunt in derulare amanari si/sau esalonari la plata (integral sau
partial).