ORDIN Nr. 629
din 3 aprilie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind întocmirea si depunerea situatiilor financiare
trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare
lunare în anul 2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 10 aprilie 2009
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, ale
art. 80 alin. (2) şi ale art. 84 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele
publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 din
Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, ale art. 7 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare
în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor
publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2009, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de metodologie contabilă
instituţii publice va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare trimestriale ale instituţiilor publice,
precum si a unor raportări financiare lunare în
anul 2009
CAPITOLUL A
Situaţii financiare trimestriale
1. Autorităţile publice, ministerele, celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice autonome şi
instituţiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea
lor au obligaţia, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, să
întocmească situaţii financiare trimestriale şi anuale.
2. Situaţiile financiare care se întocmesc de
instituţiile publice la finele trimestrelor I, II şi III în anul 2009 se compun din: bilanţ, contul de rezultat
patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi
anexe la situaţiile financiare care includ politici contabile şi note
explicative.
3. Instituţiile publice întocmesc situaţiile
financiare trimestriale în anul 2009 potrivit modelelor prevăzute în anexele*)
la prezentele norme metodologice, adaptate structurii indicatorilor aprobaţi în
Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009 şi în Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 nr. 19/2009, precum şi potrivit altor
acte normative în vigoare, care le înlocuiesc pe cele aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de
completare a situaţiilor financiare
trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2006, precum şi modelele
acestora.
Corelaţiile dintre formulare sunt prevăzute în anexa
nr. 41 la prezentele norme metodologice.
4. Modelele formularelor actualizate
şi corelaţiile dintre acestea, valabile pentru raportările trimestriale ale
anului 2009, sunt afişate şi pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice: www.mfinante.ro/legislatie/reglementari contabile.
5. Legea nr. 82/1991, republicată, prevede la art. 36
alin. (4) şi (5) următoarele:
„(4) Instituţiile publice şi celelalte persoane
juridice, ai căror conducători au calitatea de ordonator de credite, depun un
exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale la organul ierarhic
superior, la termenele stabilite de acesta.
(5) Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, instituţiile
publice finanţate integral din venituri proprii, ai căror conducători au
calitatea de ordonatori principali de credite, precum şi direcţiile generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru situaţiile
financiare centralizate pe ansamblul judeţului şi al municipiului Bucureşti
privind execuţia bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
depun la Ministerul Finanţelor Publice un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit
normelor emise de acesta, la următoarele termene:
*) Anexele la normele metodologice se publică ulterior în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 242 bis în afara
abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu
publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri
nr. 1.
a) în termen de 60 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar;
b) în termen de 45 de zile de la încheierea
trimestrului de referinţă."
Având în vedere reglementările
mai sus menţionate, se stabilesc următoarele:
a) în vederea prezentării la termen a situaţiilor
financiare centralizate, ordonatorii principali de credite vor stabili
termenele de depunere a situaţiilor financiare de către ordonatorii secundari
sau terţiari de credite, după caz, iar ordonatorii secundari de credite vor
stabili termenele de depunere a situaţiilor financiare pentru ordonatorii
terţiari de credite;
b) în vederea prezentării la termen a situaţiilor
financiare centralizate ale unităţilor administrativ-teritoriale pe ansamblul
judeţului şi al municipiului Bucureşti, directorul executiv al direcţiei
generale a finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti va stabili
termenele de depunere a situaţiilor financiare de către unităţile
administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii, judeţe);
c) termenul de predare la Ministerul Finanţelor Publice
- Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice - a situaţiilor
financiare prevăzute la art. 36 alin. (5) din Legea nr. 82/1991, republicată,
la finele trimestrului I 2009 este 15 mai 2009. Pentru
trimestrele II şi III, termenul este 14 august,
respectiv 16 noiembrie 2009.
Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi instituţiile publice autonome au
obligaţia să se prezinte la Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice pentru a primi gratuit discheta cu
programul informatic de centralizare a situaţiilor financiare pentru
instituţiile publice, în vederea depunerii situaţiei financiare centralizate la
Ministerul Finanţelor Publice şi pe suport magnetic. Nu se admite depunerea
situaţiilor financiare fără prezentarea pe suport magnetic.
Nedepunerea situaţiilor financiare la termenele
prevăzute mai sus atrage răspunderea persoanelor vinovate, potrivit legii.
Situaţiile financiare centralizate se depun la Ministerul
Finanţelor Publice de către conducătorii compartimentelor financiar-contabile
sau de persoane cu atribuţii în activitatea de analiză şi centralizare a
acestora, care să poată oferi informaţiile necesare în legătură cu structura şi
conţinutul informaţiilor din situaţiile financiare prezentate.
6. Autorităţile publice, ministerele, celelalte organe
ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice autonome şi
instituţiile publice subordonate au obligaţia înscrierii codului de activitate
din noua Clasificare a activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007
privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN,
clasificare ce se aplică de la 1 ianuarie 2008.
7. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum şi
instituţiile publice din subordinea acestora, care încasează, administrează şi
utilizează venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuţia bugetului
astfel:
7.1. execuţia bugetului activităţilor finanţate
integral din venituri proprii cuprinse în anexa nr. 3
la Legea nr. 18/2009, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
7.2. execuţia bugetului instituţiilor publice şi
activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii, cuprinse în
anexa nr. 3 la Legea nr. 18/2009, precum şi în anexa nr. 6/04 la Legea nr.
19/2009, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
7.3. execuţia cumulată a bugetului instituţiilor
publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii
care va include atât execuţia bugetelor prevăzute la subpct. 7.1 şi 7.2, cât şi
a celorlalte bugete care cuprind veniturile proprii şi cheltuielile efectuate
potrivit unor legi specifice (codul 20).
Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe
ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice care raportează
execuţia cumulată a bugetului instituţiilor publice finanţate integral sau
parţial din venituri proprii, conform subpct. 7.3, vor prezenta şi o listă cu
instituţiile a căror execuţie bugetară este inclusă în această anexă.
8. Plăţile efectuate din fonduri externe
nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA, SAPARD) de către agenţii/autorităţi
de implementare în numele instituţiei publice se raportează în anexa nr. 6
„Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli", anexa
nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli",
anexa nr. 18 „Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile
- Cheltuieli", după caz, puse de acord cu datele din evidenţa
agenţiilor/autorităţilor de implementare (Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE
sau alte agenţii/autorităţi de implementare).
Anexele nr. 6 şi 7 la situaţiile financiare
trimestriale ce se depun la Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia generală
de metodologie contabilă instituţii publice vor purta viza
agenţiilor/autorităţilor de implementare prin care se confirmă exactitatea
plăţilor nete de casă raportate în conturile de execuţie de către instituţiile
publice - beneficiari finali ai fondurilor externe nerambursabile.
Totodată, aceste plăţi nu se raportează de către
instituţiile publice în „Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexele nr. 3
şi 4).
9. Ministerele, alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate
acestora, care încheie protocoale de predare/preluare de instituţii, structuri
sau activităţi potrivit unor acte normative pentru stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi locale, vor avea în
vedere următoarele:
a) ministerele, alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate
acestora, care au predat instituţii, structuri sau activităţi, întocmesc
bilanţul contabil de închidere la data predării/preluării, cu datele privind
„Soldul la începutul anului" (coloana 1) şi „Soldul la data
predării/preluării" (coloana 2). Pe baza datelor înscrise în coloana 2 se
scad din evidenţa contabilă drepturile şi obligaţiile instituţiei, structurii
sau activităţii predate, inclusiv bunurile mobile şi imobile aflate în
administrare sau, după caz, în proprietatea acestora, astfel:
892 „Bilanţ de închidere"
= %
Conturi de activ
şi
%
= 892 „Bilanţ de închidere"
Conturi de pasiv
b) ministerele, alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate
acestora, care au preluat instituţii, structuri sau activităţi, înregistrează
în evidenţa contabilă drepturile şi obligaţiile instituţiei, structurii sau
activităţii preluate, inclusiv bunurile mobile şi imobile aflate în
administrare sau, după caz, în proprietatea acestora, pe baza datelor înscrise
în coloana 2 din bilanţul contabil de închidere întocmit la data
predării/preluării, astfel:
% = 891
„Bilanţ de deschidere"
Conturi de activ
şi
891 „Bilanţ de deschidere"
= %
Conturi de pasiv
Datele din coloana 1 „Soldul la începutul anului"
se raportează în bilanţul instituţiilor publice care au preluat alte instituţii,
structuri sau activităţi.
Bilanţul contabil de închidere întocmit la data
predării va fi însoţit de balanţa de verificare sintetică, contul de rezultat
patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturile de execuţie întocmite
în structura bugetelor aprobate şi celelalte anexe pentru activitatea finanţată
din buget (de stat, local, asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj,
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate), venituri proprii,
venituri proprii şi subvenţii, credite externe, credite interne, fonduri
externe nerambursabile, după caz, întocmite potrivit metodologiei existente.
10. Instituţiile publice (sectoarele municipiului
Bucureşti) care au utilizat contul 524 „Disponibil din venituri încasate pentru
bugetul capitalei", pentru evidenţierea sumelor încasate potrivit legii,
reprezentând veniturile bugetului local al capitalei, stornează operaţiunile
respective înregistrate în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009 din acest cont
şi le înregistrează în contul 5294 cu aceeaşi denumire.
11. La „Conturile de execuţie - Cheltuieli"
(anexele nr. 6, 7, 10, 11, 13, 16, 18 şi 20), coloana 1 se completează cu
credite de angajament aferente acţiunilor multianuale cuprinse în anexele la
bugetele ordonatorilor principali de credite, anexe ce sunt considerate parte
integrantă a respectivelor bugete. Creditele de angajament şi acţiunile
multianuale sunt definite în Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale,
cu modificările şi completările ulterioare, şi în Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 547/2009 pentru modificarea şi completarea Normelor
metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor
instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea
angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.792/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 216 din 3 aprilie 2009.
12. In vederea întocmirii corecte a anexei nr. 40 a
„Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din
administraţia centrală la data de...." , anexei nr. 40 b „Situaţia
activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de......"
şi anexei nr. 40 c „Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din domeniul
asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de....",
instituţiile publice trebuie să dezvolte conturile contabile în analitice
distincte, astfel încât acestea să poată furniza informaţii detaliate pe
subsectoarele administraţiei publice: subsectorul administraţie publică
centrală, subsectorul administraţie publică locală, subsectorul asigurări
sociale.
In subsectorul administraţie publică centrală (cod
S1311) se cuprind instituţiile publice definite în Legea nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare, incluzând Parlamentul, Administraţia Prezidenţială,
ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte
autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile
publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare a acestora.
In subsectorul administraţie publică locală (cod S1313)
se cuprind instituţiile publice locale definite în Legea nr. 273/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, incluzând comunele, oraşele,
municipiile, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţele, municipiul Bucureşti,
instituţiile şi serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate
juridică, indiferent de modul de finanţare a acestora.
In subsectorul asigurări
sociale (cod S1314) se cuprind:
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi
instituţiile subordonate;
- Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti;
- Casa de Asigurări de Sănătate
a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
- Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale şi instituţiile subordonate;
- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi
instituţiile subordonate.
CAPITOLUL B
Raportări financiare lunare
1. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte
organe ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiile publice
autonome care încasează, administrează şi utilizează venituri proprii potrivit
art. 65 din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, raportează lunar
execuţia centralizată a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau
parţial din venituri proprii, aflate în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea lor, inclusiv a activităţilor finanţate integral din venituri
proprii şi, respectiv, a Fondului pentru mediu, în formularele din anexa nr. 5
„Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri", respectiv
din anexele nr. 6 şi 7.
La raportările lunare în formularul „Contul de execuţie
a bugetului instituţiei publice - Venituri" (anexa nr. 5) se completează
numai coloana 1 „Prevederi bugetare aprobate la finele perioadei de
raportare", coloana 2 „Prevederi bugetare trimestriale cumulate" şi
coloana 6 „Incasări realizate", iar în formularul din anexele nr. 6 şi 7
se completează numai coloana 1 „Credite de angajament", coloana 2 „Credite
bugetare anuale aprobate la finele perioadei de raportare", coloana 3
„Credite bugetare trimestriale cumulate" şi coloana 6 „Plăţi
efectuate".
2. Unităţile
administrativ-teritoriale raportează lunar execuţia cheltuielilor din
finanţările rambursabile externe şi interne, precum şi execuţia veniturilor şi
cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local, astfel:
a) cheltuielile efectuate din finanţările rambursabile
externe şi interne, în formularele:
- anexa nr. 15 „Contul de execuţie a bugetului
creditelor externe - Cheltuieli";
- anexa nr. 16 „Contul de execuţie a bugetului
creditelor interne - Cheltuieli";
- anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului
instituţiilor publice - Cheltuieli";
b) veniturile şi cheltuielile evidenţiate în afara
bugetului local, în formularele:
- anexa nr. 19 „Contul de execuţie a veniturilor şi
cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local -Venituri";
- anexa nr. 20 „Contul de
execuţie a veniturilor şi cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local -
Cheltuieli";
- anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului
instituţiilor publice - Cheltuieli".
In anexa nr. 19 „Contul de execuţie a veniturilor şi
cheltuielilor evidenţiate în afara bugetului local - Venituri" (formular
din situaţiile financiare), la indicatorul „Venituri" de la codul 36.11.10
„Fondul de rulment", în cursul anului se vor raporta numai veniturile
încasate în anul curent (fără cuprinderea excedentului rezultat din anii
precedenţi) provenite din dobânzile încasate în cursul anului pentru
disponibilităţile aflate în conturi la Trezoreria Statului (lunar).
3. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe
capitole, titluri şi articole de cheltuieli.
4. Termenul de depunere la Ministerul Finanţelor
Publice - Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice a
raportărilor financiare lunare precizate la cap. B pct. 1 şi 2 este data de 15
a lunii următoare celei de raportare.