ORDIN Nr. 655
din 7 martie 2007
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de punere in aplicare a Legii notarilor publici si a
activitatii notariale nr. 36/1995, adoptat prin Ordinul ministrului justitiei
nr. 710/C/1995
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 26 martie 2007
Având în vedere necesitatea modificării şi completării
unor dispoziţii ale Regulamentului de punere în aplicare a Legii notarilor
publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul
ministrului justiţiei nr. 710/C/1995,
văzând şi adresele nr. 2.423 din 25 septembrie 2006 şi
nr. 205 din 29 ianuarie 2007 ale Uniunii Naţionale a Notarilor Publici de
înaintare a propunerilor de modificare şi completare a dispoziţiilor
Regulamentului de punere în aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii
notariale nr. 36/1995,
în conformitate cu dispoziţiile art. 6 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul de punere în aplicare a Legii notarilor publici şi a
activităţii notariale nr. 36/1995, adoptat prin Ordinul ministrului justiţiei
nr. 710/C/1995, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 176 din 8 august 1995, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Alineatele (1), (2) şi (3) ale articolului 2 vor avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) Numărul notarilor publici şi al
birourilor notariale din localităţile aflate în circumscripţia fiecărei
judecătorii şi din municipiul Bucureşti se stabilesc prin ordin al ministrului
justiţiei, la propunerea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici. La
formularea propunerilor, Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici va avea
în vedere propunerile Camerelor notarilor publici, precum şi cerinţele
rezultate din întinderea teritoriului, numărul locuitorilor, volumul şi tipul
procedurilor notariale solicitate de către public, precum şi onorariile
încasate.
(2) Ministrul justiţiei va proceda la actualizarea
numărului notarilor publici şi al birourilor notariale în primul trimestru al
fiecărui an, la propunerea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici.
Ordinul de actualizare va cuprinde:
a) numărul notarilor publici în funcţie;
b) numărul locurilor vacante pentru notarii stagiari
care se vor angaja în birourile notariale;
c) numărul locurilor vacante pentru notarii stagiari care vor participa la examenul de definitivat;
d) numărul locurilor vacante pentru cei care au îndeplinit
timp de 5 ani funcţiile juridice prevăzute la art. 16 lit. g) din lege şi care
au promovat concursul prevăzut la art. 4 alin. (3) din prezentul regulament;
e) numărul locurilor vacante pentru schimbări de
sediu.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) nu se aplică
notarilor publici cărora Ie-a încetat suspendarea din exerciţiul funcţiei de
notar public."
2. Articolul 3 se abrogă.
3. Alineatele (3)
şi (4) ale articolului 4 vor avea următorul cuprins:
„(3) Verificarea cunoştinţelor se efectuează prin
concurs organizat anual, de regulă în perioada 1-30 noiembrie, de Consiliul
Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, cu acordul Ministerului Justiţiei, de
către o comisie formată din: un membru al Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, desemnat
de către acesta; un notar public desemnat de Consiliul Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici; 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei desemnaţi prin
ordin de ministrul justiţiei; un cadru didactic universitar în specialitatea
drept civil de la una dintre facultăţile de drept acreditate din ţară. Data
desfăşurării concursului se stabileşte de preşedintele Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici, cu acordul ministrului justiţiei.
(4) Tematica pentru fiecare concurs se va stabili din
domeniile prevăzute la art. 16 alin. (3) din prezentul regulament de către
Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, împreună cu direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei, cu consultarea unui cadru
didactic universitar în specialitatea drept civil de la una dintre facultăţile
de drept acreditate din ţară."
4. Alineatele (1) şi (4) ale articolului 5 vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Procedura desfăşurării
concursului este stabilită prin Regulamentul de organizare şi desfăşurare a
examenului de notar public pentru notarii stagiari şi a concursului pentru
ocuparea locurilor vacante de notar public.
........................................................................................................................................................................ ...............................
(4) In cazul în care constată că desfăşurarea
concursului s-a făcut potrivit legii, Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor
Publici îl validează şi înaintează Ministerului Justiţiei propunerile de numire
a candidaţilor declaraţi admişi."
5. Alineatul (2) al articolului 5 se abrogă.
6. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Propunerile de numire a notarilor publici se
vor înainta Ministerului Justiţiei de către Consiliul Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici, împreună cu următoarele documente care atestă îndeplinirea
condiţiilor prevăzute de art. 16 din lege:
- cererea de numire în funcţia de notar public;
- declaraţia pe propria răspundere a candidatului că
are numai cetăţenia română;
- dovada domiciliului în România;
- copie legalizată de pe diploma de studii;
- cazierul judiciar;
- referatul notarului public îndrumător şi notele sau
calificativele obţinute pe perioada de stagiu, pentru notarul stagiar;
recomandare de la ultimul loc de muncă privind reputaţia profesională şi
socială, pentru candidaţii admişi la concursul prevăzut la art. 4 din prezentul
regulament;
- adeverinţa medicală eliberată de o instituţie
medicală desemnată de Biroul executiv al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici,
care să ateste că este apt din punct de vedere medical;
- dovada că a fost declarat admis la examenul sau la
concursul de notar public;
- dovada privind exercitarea timp de 5 ani a uneia
dintre funcţiile juridice prevăzute de lege, pentru candidaţii admişi la
concursul prevăzut la art. 4 din prezentul regulament."
7. Alineatul (1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Notarul public este numit prin ordin al
ministrului justiţiei, pe baza referatului întocmit de direcţia de specialitate
din cadrul Ministerului Justiţiei privind îndeplinirea condiţiilor de numire
prevăzute de lege."
8. Alineatul (3) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
„(3) La cererea de înregistrare se va ataşa ordinul de
numire a notarului public, dovada existenţei sediului biroului notarial - prin
act de proprietate, contract de închiriere sau alt act, confirmarea Colegiului
director al Camerei notarilor publici, în cazul în care activitatea se
desfăşoară în baza unui contract de societate civilă, precum şi cu privire la
faptul că biroul notarial dispune de spaţiu corespunzător desfăşurării
activităţii şi conservării arhivei în bune condiţii. Dovada existenţei sediului
biroului notarial în localitatea în care notarul public a fost numit şi în localitatea
în care se asociază nu este necesară în cazul în care se asociază cu un notar
public care are înregistrat sediul biroului notarial."
9. Alineatul (1) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) In registrul special prevăzut la art. 8
alin. (1) se vor înscrie şi următoarele operaţiuni:
- modificări în modul de desfăşurare a activităţii în
cadrul biroului notarial;
- schimbarea sediului biroului notarial;
- radierea biroului notarial;
- înregistrarea şi încetarea activităţii sediilor secundare, potrivit art. 115 din lege."
10. După alineatul (1) al articolului 12 se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Notarul
stagiar este persoana care îndeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute la art.
16 lit. a)-f) din lege, a promovat examenul sau concursul de notar stagiar
organizat anual, de regulă în perioada 1-15 septembrie, de Consiliul Uniunii
Naţionale a Notarilor Publici, cu acordul Ministerului Justiţiei, şi este
angajat de notarul public îndrumător. Data susţinerii examenului sau
concursului de notar stagiar se stabileşte de preşedintele Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici, cu acordul ministrului justiţiei."
11. Alineatele (2) şi (4) ale articolului 12 vor
avea următorul cuprins:
„(2) Cererea de angajare,
avizată de Colegiul director al Camerei notarilor publici, va fi însoţită de
dovezile corespunzătoare îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 16 lit.
a)-f) din lege şi de dovada promovării examenului sau concursului de notar
stagiar.
........................................................................................................................................................................ .................................
(4) Examenul sau concursul va consta într-o probă
scrisă cu caracter teoretic. Tematica se va stabili din domeniile dreptului
civil şi legislaţiei notariale de către Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor
Publici, împreună cu direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Justiţiei, cu consultarea unui cadru didactic universitar în specialitatea
drept civil de la una dintre facultăţile de drept acreditate din ţară.
Comisia de examinare este formată din: un membru al
Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, desemnat de către acesta; 2
notari publici desemnaţi de Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici,
dintre care unul din Camera notarilor publici unde s-au înscris cei mai mulţi
candidaţi; un reprezentant al Ministerului Justiţiei desemnat prin ordin de
ministrul justiţiei; un cadru didactic universitar în specialitatea drept civil
de la una dintre facultăţile de drept acreditate din ţară. Rezultatele
examenului sau concursului se validează de Consiliul Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici."
12. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 14 vor avea următorul
cuprins:
„Art. 14. - (1) Uniunea Naţională a Notarilor Publici
organizează anual, de regulă în perioada 1 -31 octombrie, examenul de notar
public pentru notarii care, până la data examenului, au îndeplinit stagiul de
pregătire de 2 ani. Durata de pregătire a notarilor stagiari poate fi
considerată îndeplinită după cel puţin un an de activitate, dacă s-au distins
în profesie şi, anterior angajării lor, au exercitat şi alte funcţii de
specialitate juridică timp de cel puţin un an.
........................................................................................................................................................................ ..............................
(3) Camerele notarilor publici
vor înainta Uniunii Naţionale a Notarilor Publici cererile candidaţilor pentru
susţinerea examenului de notar public, împreună cu referatele notarilor publici
îndrumători, notele sau calificativele obţinute pe perioada de stagiu şi
dovezile privind îndeplinirea condiţiilor de la art. 16 lit. a)-f) din
lege."
13. Alineatul (2) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
„(2) Respingerea sau, după caz, lipsa nejustificată a
notarului stagiar la două examene de notar public consecutive, după efectuarea
stagiului, atrage încetarea contractului individual de muncă şi pierderea
calităţii de notar stagiar."
14. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 16 vor avea următorul
cuprins:
„Art. 16. - (1) Comisia de examinare va fi formată din:
- un membru al Consiliului
Uniunii Naţionale a Notarilor Publici, desemnat de către acesta;
- un reprezentant al Ministerului Justiţiei desemnat
de ministrul justiţiei;
- un cadru didactic universitar în specialitatea
drept civil de la una dintre facultăţile de drept din ţară;
- 2 notari publici desemnaţi de Consiliul Uniunii
Naţionale a Notarilor Publici.
........................................................................................................................................................................ .............................
(3) Examenul va consta din probe scrise cu caracter
teoretic şi practic din domeniile dreptului civil, dreptului familiei,
dreptului comercial, dreptului internaţional privat, procedurii notariale,
dreptului constituţional, precum şi legislaţiei notariale."
15. Alineatul (1) al articolului 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) In toate cazurile de încetare a
calităţii de notar public, de suspendare din funcţie pe o perioadă mai mare de
6 luni, precum şi în alte cazuri prevăzute de lege în care notarul public nu
îşi poate exercita profesia pe o perioadă mai mare de 6 luni, în lipsa unui
notar public asociat sau a unui alt notar public în aceeaşi circumscripţie
teritorială, Colegiul director al Camerei notarilor publici poate delega un
notar public pentru îndeplinirea activităţii notariale, în condiţiile
statutului, până la numirea unui notar public, încetarea suspendării din
funcţie sau, după caz, încetarea cauzei care a impus delegarea."
16. Alineatul (2) al articolului 21 se abrogă.
17. Articolul 22 se abrogă.
18. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Sediul biroului
notarial se stabileşte în localitatea prevăzută în ordinul de numire în funcţie
a notarului public sau la sediul unuia dintre notarii publici asociaţi.
(2) Asocierea notarilor publici în cadrul aceleiaşi
Camere a notarilor publici se aprobă de către Colegiul director, iar a
notarilor publici din Camere diferite, de către Consiliul Uniunii, la
propunerea Camerelor notarilor publici.
In cazul în care în localitatea
din care urmează să îşi schimbe temporar sediul notarul public, în vederea
asocierii, nu îşi mai desfăşoară activitatea un alt notar public, Colegiul
director al Camerei notarilor publici este obligat să asigure continuitatea
serviciului notarial, precum şi preluarea arhivei."
19. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Schimbarea sediului biroului notarului
public din localitatea în care îşi desfăşoară activitatea într-o localitate din
cadrul aceleiaşi circumscripţii sau din altă circumscripţie judecătorească se
face prin examen sau concurs pe post vacant, prevăzut în ordinul de
actualizare. In cazul decesului sau încetării calităţii de notar public a unuia
dintre asociaţi, locul rămas vacant va fi ocupat de asociatul care, anterior
asocierii, a fost numit în altă localitate, la cererea acestuia. In cazul
existenţei mai multor asociaţi care, anterior asocierii, şi-au desfăşurat
activitatea în alte localităţi, locul rămas vacant va fi ocupat prin concurs
organizat de Camera respectivă. La concurs pot participa numai notarii publici
care au avut calitatea de asociat al notarului public decedat sau căruia i-a
încetat calitatea.
In cazul în care în localitatea din care urmează să îşi
schimbe sediul notarul public nu îşi mai desfăşoară activitatea
un alt notar public, Colegiul director al Camerei notarilor
publici este obligat să asigure continuitatea serviciului notarial, precum şi
preluarea arhivei.
(2) Examenul sau concursul de schimbare de sedii se
organizează anual, de regulă în perioada 1-30 mai, de către Camerele notarilor
publici, şi constă într-o probă practică scrisă. Examenul sau concursul de
schimbare de sedii se susţine în faţa unei comisii formate din 3-5 notari
publici din cadrul Camerei notarilor publici respective. La examenul sau
concursul de schimbare de sediu va participa, în calitate de observator, un
reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat prin ordin al ministrului
justiţiei. Acesta va întocmi un raport privind desfăşurarea examenului sau
concursului de schimbare de sedii, pe care îl va înainta ministrului justiţiei
şi Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici.
(3) Rezultatele examenului sau concursului de
schimbare de sedii se validează de Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor
Publici, pe baza propunerilor Camerelor notarilor publici şi a raportului
întocmit de observator.
(4) Procedura desfăşurării examenului sau concursului
de schimbare de sedii este stabilită prin regulament aprobat prin ordin al
ministrului justiţiei.
(5) După emiterea ordinului ministrului justiţiei de
schimbare a sediului, notarul public are obligaţia de a face înscrierile
corespunzătoare potrivit prevederilor art. 8 din prezentul regulament; cu
privire la arhivă sunt aplicabile dispoziţiile art. 18 alin. (3) din prezentul regulament.
(6) Locurile rămase vacante după actualizare, în urma
concursului prevăzut la art. 4 din prezentul regulament, a examenului sau
concursului pentru schimbările de sedii, precum şi ca urmare a decesului sau
încetării calităţii de notar public vor fi prevăzute în următorul ordin de
actualizare, în situaţia în care menţinerea acestora se mai justifică."
20. Titlul capitolului III va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Biroul notarial. Evidenţele activităţii
notariale. Evidenţele Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici"
21. După alineatul (2) al articolului 36 se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul încetării activităţii notarului public,
arhiva biroului notarial va fi preluată, după caz, de alt notar din
circumscripţia aceleiaşi judecătorii sau de Camera notarilor publici."
22. La articolul 37, după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Evidenţele biroului notarilor publici asociaţi se
ţin în partidă comună, iar arhiva creată pe durata asocierii va rămâne
notarului public în al cărui sediu aceştia îşi desfăşoară activitatea. In cazul
în care sediul biroului notarului public este coproprietatea notarilor publici
asociaţi, arhiva va rămâne notarului public care îşi continuă activitatea în
acel sediu."
23. Alineatul (2) al articolului 38 va avea următorul cuprins:
„(2) Traducerile se efectuează de persoane autorizate
de Ministerul Justiţiei şi de interpreţii şi traducătorii autorizaţi în
specialitatea ştiinţe juridice în statele membre ale Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European de origine ori de provenienţă, ale căror
certificate sau alte documente similare sunt recunoscute de Ministerul
Justiţiei."
24. La articolul 40
alineatul (1), literele e) şi f) se abrogă.
25. Alineatul (4) al articolului 40 va avea
următorul cuprins:
„(4) Dacă în biroul notarial funcţionează mai mulţi
notari publici asociaţi, în registrele prevăzute la alin. (1) vor fi
evidenţiate separat lucrările şi onorariile pe numele fiecărui notar
public."
26. La articolul 40, după alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Notarul public întocmeşte evidenţa statistică a
lucrărilor şi operaţiunilor notariale."
27. Alineatul (4) al articolului 41 se abrogă.
28. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
„Art. 42. - In opisul registrului general se trec
numele şi prenumele tuturor părţilor care figurează în actele întocmite, în
ordine alfabetică. Legalizările copiilor şi traducerile nu se opisează."
29. Articolul 45 se abrogă.
30. După secţiunea a II-a „Evidenţele biroului
notarial" a capitolului III se introduce o nouă secţiune, secţiunea a
III-a, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a III-a
Evidenţele Uniunii
Naţionale a Notarilor Publici
Art. 561. - La
nivelul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România se înfiinţează
următoarele registre:
a) Registrul naţional de evidenţă a succesiunilor, în
care se înregistrează cauzele succesorale referitoare la cetăţenii străini sau
apatrizi, cu ultimul domiciliu în străinătate, de pe urma cărora au rămas
bunuri imobile în România (RNSE);
b) Registrul naţional de evidenţă a testamentelor
autentice (RNTA), în care se înregistrează toate dispoziţiile testamentare şi
revocarea lor;
c) Registrul naţional de
evidenţă a opţiunilor succesorale (RNOS), în care se înregistrează toate actele
notariale referitoare la acceptarea pură şi simplă, acceptarea sub beneficiu de
inventar şi renunţarea la succesiune;
d) Registrul naţional de evidenţă a revocării
procurilor (RNPR), în care se înregistrează toate actele de revocare expresă a
procurilor date în scopul încheierii de acte şi îndeplinirii de proceduri
notariale.
Art. 562. - (1)
Registrele prevăzute la art. 561 se ţin în format material şi electronic.
(2) Inregistrările se fac în momentul şi în ordinea
primirii lucrărilor.
(3) Erorile de înregistrare se îndreaptă fără a se
şterge vechiul text, doar prin bararea acestuia.
Art. 563. -
Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici va aproba prin hotărâre normele
metodologice privind procedura de operare în registrele prevăzute la art. 561 şi dovezile care se eliberează în
urma verificărilor.
Art. 564. - (1)
Notarii publici sunt obligaţi să comunice de îndată Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici informaţiile care au legătură cu actele şi procedurile
menţionate la art. 561, în vederea înregistrării.
(2) Notarii publici au obligaţia ca, înainte de
finalizarea actelor şi procedurilor notariale, să procedeze la consultarea
registrelor naţionale corespunzătoare, prevăzute la art. 561, solicitând în acest scop şi pe
cheltuiala părţilor un certificat eliberat de Uniunea Naţională a Notarilor
Publici în condiţiile stabilite prin normele metodologice."
31. Alineatul (1) al articolului 58 va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) Identitatea părţilor se stabileşte în
condiţiile art. 50 din lege, cu menţionarea numelui, prenumelui şi a codului
numeric personal ale persoanelor fizice sau, după caz, a denumirii, a codului
unic de înregistrare sau a codului fiscal şi a calităţii reprezentantului
îndreptăţit să încheie actul în numele persoanei juridice."
32. Alineatul (2) al articolului 58 se abrogă.
33. Alineatul (1) al articolului 60 va avea
următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) In cazul actelor supuse publicităţii mobiliare sau imobiliare, notarul public este obligat să
întreprindă de îndată în numele titularilor acestor drepturi, direct ori prin
angajaţii săi, demersurile necesare la biroul de publicitate competent şi să
înmâneze părţilor dovezile referitoare la înscrierea
drepturilor."
34. Alineatul (3) al articolului 60 se abrogă.
35. Alineatul (1) al articolului 70 va avea
următorul cuprins:
„Art. 70. - (1) In actele de transmisiuni sau
constituiri de drepturi reale imobiliare notarul public este obligat să verifice situaţia proprietăţii şi sarcinile bunului. In acest
scop, notarul public va pretinde prezentarea titlurilor de proprietate ale
înstrăinătorului şi, după caz, extrasul de carte funciară sau certificatul de
sarcini, precum şi certificatul de atestare fiscală."
36. Alineatul (1) al articolului 80 va avea următorul cuprins:
„Art. 80. - (1) Declaraţiile de renunţare la
succesiune, de acceptare pură şi simplă sau sub beneficiu de inventar se fac în
formă autentică şi se înscriu pentru opozabilitate în Registrul naţional de
evidenţă a opţiunilor succesorale (RNOS) prevăzut la art. 561."
37. După alineatul (1) al articolului 80 se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Fac excepţie
de la dispoziţiile alin. (1) declaraţiile de acceptare pură şi simplă făcute în
cadrul dezbaterii succesorale şi consemnate în încheierea de şedinţă."
38. Alineatul (2) al articolului 80 se abrogă.
39. Alineatul (3) al articolului 80 va avea
următorul cuprins:
„(3) Declaraţiile de opţiuni succesorale înscrise în
Registrul naţional de evidenţă a opţiunilor succesorale se păstrează în mape ţinute de Uniunea
Naţională a Notarilor Publici."
40. Alineatul (2) al articolului 81 se abrogă.
41. Alineatul (3) al articolului 95 se abrogă.
42. Articolul 96 va
avea următorul cuprins:
„Art. 96. - (1) Incheierea de legalizare a copiei de pe
un înscris întocmit într-o altă limbă decât cea română se semnează de notarul
public care a făcut confruntarea, în cazul în care limba străină este limba sa
maternă sau pentru care a fost autorizat ca traducător şi interpret. In cazul
în care confruntarea se face de către traducător, încheierea va fi semnată de
acesta în faţa notarului public, în afară de cazul în care traducătorul are
depus specimenul de semnătură la biroul notarial, la care se va anexa
traducerea în limba română a înscrisului, semnată de traducător.
(2) Copia înscrisului tradus se anexează la exemplarul
traducerii legalizate a acestuia, care rămâne în arhiva notarului public."
43. Alineatul (1) al articolului 109 va avea următorul cuprins:
„Art. 109. - (1) Evidenţele privind numărul notarilor
publici, al notarilor stagiari, al birourilor notariale, numirea, suspendarea
şi încetarea suspendării, asocierea şi încetarea asocierii, schimbarea sediului
biroului notarial, încetarea calităţii de notar public, înregistrarea şi
încetarea activităţii birourilor notariale sunt îndeplinite sau, după caz,
ţinute, potrivit legii, de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Justiţiei."
44. După articolul 127 se introduce un
nou articol, articolul 1271, cu
următorul cuprins:
„Art. 1271. -
Uniunea Naţională a Notarilor Publici şi Camerele notarilor publici pot elibera
persoanelor interesate, la cerere, copii certificate de pe actele pe care le
deţin."
Art. II. - (1) In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin, se vor stabili condiţiile de organizare şi desfăşurare a
examenului sau concursului de schimbare de sedii, prin regulament aprobat prin
ordin al ministrului justiţiei.
(2) In acelaşi termen,
Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenului de notar public pentru
notarii stagiari şi a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar
public se va modifica şi se va completa în mod corespunzător, urmând a stabili
şi condiţiile de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului de
notar stagiar.
Art. III. - Camerele
notarilor publici şi notarii publici, care ţin registrele speciale de renunţări
la succesiune, opisele acestora, precum şi declaraţiile înscrise în aceste
registre, le vor transmite Uniunii Naţionale a Notarilor Publici în vederea
creării bazei de date centralizate.
Art. IV. - Ordinul ministrului justiţiei nr. 710/C/1995, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 8
august 1995, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin, va fi republicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o nouă numerotare.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei