ORDIN
Nr. 710/C din 5 iulie 1995
pentru adoptarea Regulamentului de punere in aplicare a Legii notarilor publici
si a activitatii notariale, nr. 36/1995
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 8 august 1995
Ministrul justitiei,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 450/1994 privind organizarea
si functionarea Ministerului Justitiei,
avand in vedere dispozitiile art. 107 din Legea notarilor publici si a
activitatii notariale, nr. 36/1995,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se adopta Regulamentul de punere in aplicare a Legii notarilor publici si a
activitatii notariale, nr. 36/1995, cuprinsa in anexa, care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din Ministerul Justitiei si presedintii curtilor
de apel, ai tribunalelor si ai judecatoriilor, precum si notariatele de stat
care se desfiinteaza vor lua masuri de executare a dispozitiilor prevazute in
regulament.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul justitiei,
Gavril Iosif Chiuzbaian
ANEXA 1
REGULAMENT
de punere in aplicare a Legii notarilor publici si a activitatii notariale, nr.
36/1995
CAP. 1
Exercitarea functiei de notar public
Sectiunea I
Numirea notarului public, constituirea si inregistrarea birourilor
notariale
Art. 1
(1) Notarii publici isi exercita activitatea in cadrul unor birouri
notariale individuale sau prin asociere, in baza unui contract de societate
civila.
(2) In circumscriptia unei judecatorii pot functiona unul sau mai multe
birouri notariale.
(3) Competenta notariala a notarului public se intinde in intreaga
circumscriptie a judecatoriei in care isi are sediul biroul sau, cu exceptia
municipiului Bucuresti, unde sunt aplicabile prevederile art. 114 din Legea
notarilor publici si a activitatii notariale, denumita in continuare, lege.
Art. 2
(1) Numarul notarilor publici si al birourilor notariale din localitatile
aflate in circumscriptia fiecarei judecatorii si din municipiului Bucuresti se
stabilesc prin ordin al ministrului justitiei, la propunerea Consiliului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici, in functie de cerintele locale rezultate
din intinderea teritoriului, numarul locuitorilor, volumul solicitarilor
publicului.
(2) Ministrul justitiei va proceda la actualizarea numarului notarilor
publici si al birourilor notariale in fiecare an, de regula in primul
trimestru, la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica notarilor publici carora
le-a incetat suspendarea exercitarii functiei si persoanelor care au cerut in
conditiile art. 105 alin. 1 din lege sa devina notari publici.
Art. 3
La numire pe locurile vacante de notari publici, au prioritate notarii
stagiari care au promovat examenul de notar public, in ordinea mediilor si a
optiunii acestora.
Art. 4
(1) Pe locurile de notari publici care mai raman vacante, dupa acordarea
prioritatilor prevazute la art. 3, se pot numi dupa o prealabila verificare a
cunostintelor profesionale cei care au indeplinit timp de 5 ani functiile
juridice prevazute la art. 16 lit. g) din lege. Locurile vacante si data
verificarii cunostintelor profesionale se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei cu cel putin 30 de zile mai inainte de aceasta data.
(2) Cererile solicitantilor, impreuna cu documentatia care sa ateste
indeplinirea conditiilor prevazute de art. 16 din lege, se depun la Camerele
notarilor publici cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita si publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Verificarea cunostintelor se efectueaza prin concurs organizat de
Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici de catre o comisie formata din
2 notari publici cu o vechime de cel putin 10 ani in activitatea notariala,
desemnati de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici si un inspector general
notarial desemnat de ministrul justitiei.
(4) Tematica pentru fiecare concurs se va stabili din domeniile prevazute
la art. 16 alin. (3) din prezentul regulament de catre Consiliul Uniunii
Nationale a Notarilor Publici, impreuna cu compartimentul de specialitate
notariala din cadrul Ministerului Justitie.
(5) Media minima de promovare este 7,00, fara a putea fi mai mica de 5,00
la oricare dintre disciplinele de concurs.
Art. 5
(1) Comisia va intocmi un proces-verbal cu rezultatul concursului, care va
fi inaintat spre validare Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(2) Candidatii nemultumiti de rezultatele concursului sau de modul de
desfasurare a acestuia pot face contestatie in termen de 10 zile de la data
afisarii rezultatelor la sediile Camerelor notarilor publici. Contestatiile se
depun la Camera notarilor publici si se inainteaza spre solutionare Consiliului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(3) In situatia in care rezultatele concursului sunt invalidate, Consiliul
Uniunii Nationale a Notarilor Publici va dispune repetarea concursului
stabilind si data acestuia.
(4) In cazul in care constata ca desfasurarea concursului s-a facut
potrivit legii, Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici il valideaza si
inainteaza Ministerului Justitiei propunerile de numire a celor declarati
reusiti.
Art. 6
(1) Propunerile de numire a notarilor publici se vor inainta Ministerului
Justitiei de catre Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, impreuna cu
documentele care atesta indeplinirea conditiilor prevazute de art. 16 din lege:
- cererea de numire in care solicitantul va declara pe propria raspundere
ca are numai cetatenia romana;
- dovada domiciliului in Romania;
- copii de pe actele de studii;
- cazierul judiciar;
- caracterizarea de la Colegiul director al Camerei notarilor publici in
circumscriptia careia urmeaza sa-si desfasoare activitatea, cu privire la buna
sa reputatie;
- certificat medical de sanatate, cu atestarea deplinei sale capacitati
psihice;
- pentru notarul stagiar, dovada promovarii examenului de notar public;
- pentru cei care au sustinut concurs in conditiile art. 4 din prezentul
regulament, in afara dovezii privind exercitarea timp de 5 ani a uneia dintre
functiile juridice prevazute, se va prezenta si dovada ca au fost declarati
reusiti la concurs.
Art. 7
(1) Notarul public este numit prin ordin al ministrului justitiei pe baza
referatului intocmit de compartimentul de specialitate notariala din cadrul
Ministerului Justitiei privind indeplinirea conditiilor de numire prevazute de
lege.
(2) In ordinul de numire se va specifica circumscriptia judecatoriei in
care isi va avea sediul biroul notarului public si obligatia acestuia ca in
termen de 60 de zile, in conditiile art. 18 alin. 1 din lege, sa-si
inregistreze biroul individual sau, dupa caz, in asociere cu alt notar public.
Aceeasi obligatie revine si notarului public care iese dintr-o asociatie.
(3) In vederea prelungirii termenului de 60 de zile prevazut la alin. (2),
notarului public va depune o cerere in care va indica motivele justificate care
l-au impiedicat sa-si inregistreze biroul, confirmate de Colegiul director al
Camerei notarilor publici, in decurs de cel mult 10 zile de la expirarea
termenului prevazut la art. 18 alin. 1 din lege.
Art. 8
(1) Inregistrarea biroului notarial se face, la cererea notarului public
intr-un registru special tinut potrivit art. 18 din lege, de primul-grefier al
Curtii de apel, pe numele notarului public sau, dupa caz, al notarilor publici
asociati.
(2) In absenta primului-grefier, presedintele Curtii de apel va desemna un
alt grefier care sa efectueze inregistrarea.
(3) La cererea de inregistrare se va atasa ordinul de numire a notarului
public, dovada existentei sediului biroului notarial - prin act de proprietate,
contract de inchiriere sau alt act, confirmarea Colegiului director al Camerei
notarilor publici, in cazul in care activitatea se desfasoara in baza unui
contract de societate civila, precum si cu privire la faptul ca biroul notarial
dispune de spatiul corespunzator desfasurarii activitatii si conservarii
arhivei in bune conditii.
(4) La inregistrarea biroului notarial, notarul public va prezenta
specimenul de semnatura si modelul sigiliului.
(5) Documentatia prezentata la inregistrare se pastreaza in dosare
distincte pentru fiecare birou notarial.
(6) Primul-grefier va elibera in termen de 3 zile un certificat care atesta
efectuarea inregistrarii, pe care notarul public il va prezenta de indata
Camerei notarilor publici, iar aceasta il va comunica Ministerului Justitiei si
Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
Art. 9
(1) Sigiliul notarului public cuprinde stema Romaniei, numele, prenumele si
calitatea de notar public, precum si localitatea unde isi are sediul biroul sau
notarial. Modelul sigiliului este propus de Consiliul Uniunii Nationale a
Notarilor Publici si aprobat de ministrul justitiei.
(2) Pierderea sau disparitia sigiliului se inscrie in registrul special
prevazut in art. 8 alin. (1) din prezentul regulament, inregistrindu-se in
termen de 5 zile modelul noului sigiliu, care va contine elemente de
diferentiere fata de cel pierdut sau disparut.
Art. 10
(1) In registrul special prevazut la art. 8 alin. (1) se vor inscrie si
urmatoarele operatiuni:
- modificari in modul de desfasurare a activitatii in cadrul biroului
notarial;
- schimbarea sediului biroului notarial;
- radierea biroului notarial;
- inregistrarea si radierea sediilor secundare, potrivit art. 115 din lege.
(2) Operatiunile prevazute la alin. (1) se vor inregistra la cerere,
atasindu-se confirmarea Colegiului director al Camerei notarilor publici care,
dupa caz, poate solicita direct inregistrarea lor.
(3) Colegiul director al Camerei notarilor publici va avea acces permanent
la registrul special prevazut la art. 8 alin. (1), avand obligatia de a
instiinta pe ministrul justitiei si Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor
Publici despre toate inregistrarile.
Art. 11
(1) Inainte de inceperea activitatii notarul public va depune juramantul.
(2) La depunerea juramantului se va incheia un proces-verbal semnat de
notarul public si de cei in fata carora a fost depus, care se va pastra in evidenta
Ministerului Justitiei si a Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
Sectiunea a II-a
Notarii stagiari
Art. 12
(1) Numarul notarilor stagiari ce pot fi angajati in birourile notariale se
stabileste anual de Colegiul director al fiecarei Camere a notarilor publici.
(2) Cererea de angajare va fi insotita de dovezile corespunzatoare
indeplinirii conditiilor prevazute de art. 16 lit. a)-f) din lege si va fi
avizata de Colegiul director al Camerei notarilor publici.
(3) Angajarea notarului stagiar in cadrul unui birou notarial in care
functioneaza mai multi notari publici asociati se va face de catre notarul
public imputernicit prin contractul de societate civila.
Art. 13
(1) In perioada de stagiu, Camera notarilor publici va verifica semestrial
stadiul de pregatire si formare profesionala a notarului stagiar, precum si
modul cum acesta si-a indeplinit atributiile care i-au fost delegate de notarul
public.
(2) Constatarile verificarilor periodice si masurile luate se vor consemna
in procese-verbale semnate de reprezentantul Camerei notarilor publici si de
notarul public la care isi exercita activitatea notarul stagiar si se vor aduce
la cunostinta celui verificat.
Art. 14
(1) Uniunea Nationala a Notarilor Publici organizeaza anual examen de notar
public pentru notarii stagiari care au implinit efectiv 2 ani de activitate.
(2) Data examenului se va stabili de presedintele Uniunii Nationale a
Notarilor Publici cu acordul ministrului justitiei si va fi comunicata Camerelor
notarilor publici cu 45 de zile inainte de aceasta data, in vederea
instiintarii candidatilor.
(3) Uniunea Nationala a Notarilor Publici va inregistra cererile
candidatilor pentru sustinerea examenului de notar public, impreuna cu
rapoartele Camerelor notarilor publici, caracterizarile facute de notarii
publici, precum si dovezile privind indeplinirea conditiilor de la art. 16 lit.
a)-f) din lege.
Art. 15
(1) Dupa efectuarea stagiului, notarul stagiar este obligat sa se prezinte
la examenul de notar public.
(2) Respingerea sau, dupa caz, neprezentarea notarului stagiar la doua
examene de notar public, consecutive, dupa efectuarea stagiului, atrage
incetarea contractului sau de munca.
Art. 16
(1) Comisia de examinare va fi formata din:
- un membru al Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, desemnat
de presedintele acestuia;
- un inspector general notarial desemnat de ministrul justitiei;
- un cadru didactic universitar in specialitatea drept civil de la una
dintre facultatile de drept din tara, desemnat de consiliul profesoral al
facultatii respective;
- doi notari publici desemnati de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor
Publici.
(2) Comisia de examinare va fi prezidata de reprezentantul Consiliului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici si va stabili subiectele si conditiile de
examinare.
(3) Examenul va consta din probe scrise cu caracter teoretic si practic din
domeniile dreptului civil, dreptului familiei, dreptului comercial, dreptului
international privat, procedurii civile si notariale, precum si dreptului
constitutional.
(4) Media minima de promovare a examenului de notar public este de 7,00,
fara a putea fi mai mica de 5,00 la oricare dintre disciplinele sus-mentionate.
Art. 17
Cel care a promovat examenul de notar public este numit in aceasta calitate
de ministrul justitiei si isi va putea incepe activitatea in conditiile aratate
la art. 17 si 18 din lege si art. 8 si 9 din prezentul regulament. Dovada
existentei sediului nu este necesara in cazul in care se asociaza cu un notar
public care are birou notarial individual.
Sectiunea a III-a
Incetarea si suspendarea calitatii de notar public
Art. 18
(1) In toate cazurile de incetare a calitatii de notar public, in lipsa
unui notar public asociat sau a unui alt notar public in aceeasi circumscriptie
teritoriala, Colegiul director al Camerei notarilor publici poate delega un
notar public pentru indeplinirea activitatii notariale, in conditiile
statutului, pana la numirea unui notar public.
(2) Notarul public delegat va putea functiona, daca este posibil, in sediul
biroului notarial public caruia i-a incetat calitatea de notar public sau, in
caz contrar, Colegiul director al Camerei notarilor publici va stabili, pe
perioada delegarii, un nou sediu pentru biroul notarial.
(3) Se va proceda la inventarierea si sigilarea arhivei notarului public
care si-a incetat activitatea de catre o comisie formata din doi reprezentanti
desemnati de Colegiul director al Camerei notarilor publici. Daca este posibila
continuarea activitatii in acelasi sediu, arhiva inventariata va fi preluata de
notarul public delegat sau, dupa caz, numit, iar in caz contrar se va prelua si
se va preda de Colegiul director al Camerei notarilor publici unui alt notar
public care va fi numit in acea circumscriptie.
Art. 19
(1) In vederea incetarii calitatii de notar public, potrivit art. 23 lit.
a) si b) din lege, cererea se depune la Camera notarilor publici si va fi
inaintata prin Uniunea Nationala a Notarilor Publici ministrului justitie, care
o va solutiona in cel mult 15 zile de la inregistrarea acesteia la Ministerul
Justitiei.
(2) Pana la solutionarea cererii, notarul public isi va continua
activitatea.
Art. 20
Incetarea activitatii in cazurile prevazute la art. 23 lit. c)-g) din lege
se constata sau se dispune de ministrul justitiei la sesizarea Consiliului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau/si din oficiu in cazurile prevazute
la art. 23 lit. e) si f) din lege.
Art. 21
(1) In aplicarea art. 25 din lege, Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor
Publici, la sesizarea Colegiului director al Camerei notarilor publici, va
solicita ministrului justitiei suspendarea exercitarii functiei de notar public
pentru cazurile prevazute de art. 24 din lege, dispozitiile art. 18 din
prezentul regulament fiind aplicabile corespunzator.
(2) Pe perioada suspendarii calitatii de notar public, la propunerea
Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, ministrul justitiei va numi
un notar public in conditiile art. 3-5 din prezentul regulament.
(3) Incetarea suspendarii notarului public se dispune de ministrul
justitiei la solicitarea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici,
daca au disparut cauzele care au determinat-o.
Art. 22
Suspendarea in caz de incapacitate temporara de munca se dispune de
ministrul justitiei la sesizarea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor
Publici, cand aceasta depaseste o perioada mai mare de 6 luni; dispozitiile
art. 18 din prezentul regulament se vor aplica in mod corespunzator.
CAP. 2
Drepturile, indatoririle si raspunderea disciplinara a notarului public
Sectiunea I
Drepturi si indatoriri
Art. 23
Sediul biroului notarial se stabileste in localitatea in care isi are
domiciliul sau resedinta notarul public sau unul dintre notarii publici
asociati.
Art. 24
(1) Raspunderea civila a notarului public pentru prejudiciile cauzate prin
modul in care isi exercita obligatiile profesionale ce-i revin este garantata
prin Casa de asigurari constituita in conditiile art. 29 din lege.
(2) La inceputul activitatii sale, notarul public devine membru al Casei de
asigurari pentru garantarea raspunderii civile, care functioneaza in cadrul
Uniunii Nationale a Notarilor Publici, potrivit statutului propriu.
Art. 25
(1) Daca intr-o circumscriptie teritoriala functioneaza un singur birou
notarial si notarul public se afla in concediu de odihna sau absenteaza mai
mult de 5 zile, fara a depasi 6 luni, in lipsa unui notar public asociat,
Camera notarilor publici va delega un alt notar public pentru a asigura
functionarea acestui birou notarial, afara de cazul in care notarul public
titular se ingrijeste personal de substituirea sa, incunostintand in acest scop
Camera notarilor publici.
(2) In situatia in care in circumscriptia teritoriala functioneaza mai
multe birouri notariale, pentru cazurile aratate la alin. (1), Camera notarilor
publici va lua masuri pentru a se asigura continuarea lucrarilor de catre un
alt birou notarial din aceeasi circumscriptie teritoriala.
Art. 26
(1) In cazul in care notarul public nu-si poate exercita profesia pe o
perioada mai mare de 6 luni din motive temeinice, apreciate ca atare de Camera
notarilor publici, in absenta unui notar public asociat, pentru asigurarea
activitatii biroului notarial, acesta este obligat sa asigure substituirea sa
printr-un alt notar public din aceeasi circumscriptie teritoriala sau preluarea
activitatii sale de un notar public dintr-un alt birou notarial din aceeasi
circumscriptie teritoriala, cu incunostintarea prealabila a Camerei notarilor
publici.
(2) Daca in circumscriptia teritoriala nu functioneaza un alt birou
notarial, se va proceda corespunzator dispozitiilor de la art. 25 alin. (1) din
prezentul regulament.
Art. 27
(1) Notarul public isi poate schimba sediul biroului notarial intr-o
localitate din alta circumscriptie teritoriala in limita numarului notarilor
publici si al birourilor notariale din acea circumscriptie.
(2) Cererea va fi avizata de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor
Publici si aprobata de ministrul justitiei in conditiile art. 7 din prezentul
regulament.
(3) Notarul public a carui cerere de mutare a fost aprobata are obligatia
de a face inscrierile corespunzatoare potrivit prevederilor art. 8 din
prezentul regulament; cu privire la arhiva sunt aplicabile dispozitiile art. 18
alin. (3) din prezentul regulament.
Art. 28
(1) Notarul public are dreptul la onorariu pentru activitatea prestata.
(2) La stabilirea onorariilor prevazute de art. 28 lit. c) din lege,
Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va avea in vedere, pentru
actele notariale prevazute de lege in competenta exclusiva a notarului public,
tarife in functie de complexitatea si valoarea actului, iar pentru celelalte
acte notariale si consultatii juridice, sume fixe minimale.
(3) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici propune ministrului
justitiei actualizarea onorariilor minimale, ori de cate ori o astfel de masura
se justifica.
Art. 29
(1) Obligatia notarilor publici de a pastra secretul profesional le impune
interdictia de a da informatii, precum si de a permite accesul la actele
notariale ale altor persoane in afara partilor, succesorilor si reprezentantilor
acestora, precum si acelora care justifica un drept sau un interes legitim.
(2) Aceeasi obligatie revine si personalului angajat la biroul notarial.
(3) Notarul public chemat ca martor in fata unei instante judecatoresti sau
a unui organ de urmarire penala poate fi scutit de pastrarea secretului
profesional numai de cei interesati in apararea secretului, potrivit legii.
(4) In conditiile legii, inscrisurile originale aflate in arhiva biroului
notarial public pot fi cercetate de un magistrat, delegat in acest scop de
autoritatea judiciara competenta, iar daca acestea sunt cercetate pentru fals,
pot fi ridicate si raman la dosarul cauzei daca sunt declarate ca false, cu
obligatia comunicarii hotararii sau a ordonantei procurorului; in caz contrar,
actul se va restitui.
Art. 30
(1) Prestigiul profesional al notarului public ii impune interdictia de
a-si face reclama prin orice mijloace, afara de cazurile in care se recurge la
anunturi referitoare exclusiv la existenta si sediul biroului notarial,
programul de lucru si continutul activitatii.
(2) Uniunea Nationala a Notarilor Publici este indreptatita sa faca
publicitate prin mass-media asupra intregii activitati notariale, evidentiind
utilitatea si avantajele incheierii actelor prin notarii publici.
(3) Prin Buletinul Notarilor Publici, la inceputul fiecarui an, Uniunea
Nationala a Notarilor Publici va publica lista notarilor publici si a
birourilor notariale in care acestia functioneaza.
Sectiunea a II-a
Raspunderea disciplinara a notarului public
Art. 31
Pentru abaterile disciplinare prevazute in art. 39 din lege, Colegiul
director al Camerei notarilor publici exercita actiunea disciplinara impotriva
notarilor publici in termen de 60 de zile de la data cand a luat cunostinta de
existenta unei abateri, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii ei.
Art. 32
(1) Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina al Camerei
notarilor publici format din 3 notari publici, desemnati potrivit statutului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(2) In cazurile prevazute de art. 40 din lege se efectueaza obligatoriu o
cercetare prealabila de catre Colegiul director al Camerei notarilor publici.
In cadrul cercetarii prealabile se vor stabili faptele si urmarile acestora,
existenta vinovatiei, cat si orice date concludente. Ascultarea celui in cauza
si verificarea apararii notarului public cercetat sunt obligatorii. Refuzul
notarului public cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari
se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii. Notarul
public cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii, sa solicite
probe in aparare si sa fie asistat de un alt notar public ori de un avocat.
(3) Consiliul de disciplina citeaza pentru termenul de judecata Colegiul
director al Camerei notarilor publici si pe notarul public in cauza, caruia i
se va aduce la cunostinta continutul dosarului.
Art. 33
Hotararea Consiliului de disciplina se pronunta cu majoritate de voturi si
se redacteaza in cel mult 15 zile, comunicandu-se atat notarului public, cat si
Colegiului director al Camerei notarilor publici, in vederea exercitarii
dreptului de contestatie la Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
Art. 34
(1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici solutioneaza
contestatiile impotriva hotararii Consiliului de disciplina cu citarea
partilor.
(2) Decizia Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici se pronunta
cu majoritate de voturi, se redacteaza in termen de 15 zile de la pronuntare si
se comunica partilor.
Art. 35
Sanctiunile disciplinare de suspendare din functie si de excludere din
profesie se pun in aplicare prin ordin al ministrului justitiei.
CAP. 3
Biroul notarial si evidenta activitatii notariale
Sectiunea I
Organizarea biroului notarial
Art. 36
(1) Notarul public va tine lucrarile de registratura, secretariat si
arhiva, precum si o evidenta financiar-contabila pentru activitatea desfasurata
de biroul sau.
(2) Biroul notarului public va detine spatii corespunzatoare pentru
desfasurarea lucrarilor. La sediul biroului notarial se va afisa numele
notarului public sub care a fost inregistrat biroul sau, in caz de asociere,
numele stabilit prin contractul de societate civila.
Art. 37
In cazul in care, in cadrul biroului notarial functioneaza mai multi notari
publici asociati, fiecare isi exercita personal profesiunea si raspunde
individual pentru activitatea sa.
Art. 38
(1) Pentru efectuarea lucrarilor din cadrul biroului notarial, notarul
public poate incheia contracte de munca cu unul sau mai multi secretari si,
dupa caz, cu alt personal auxiliar, avand si posibilitatea de a incheia
contracte civile cu colaboratori externi.
(2) Traducerile se efectueaza de persoane autorizate de Ministerul
Justitiei, in baza unui certificat de traducator eliberat potrivit
dispozitiilor legale sau a licentei in litere - filologie, avand specializarea
in limba straina respectiva.
(3) Angajarea personalului si incheierea contractelor civile cu
colaboratori externi in cadrul biroului notarial in care functioneaza mai multi
notari publici asociati se vor face de notarul public imputernicit prin
contractul de societate civila.
Art. 39
(1) Biroul notarului public functioneaza in toate zilele lucratoare,
asigurandu-se in cazuri urgente, posibilitatea de a efectua actele solicitate
si in afara orelor de program, precum si in zilele nelucratoare. Programul de
functionare va fi afisat.
(2) In cazul in care biroul notarului public are un sediu secundar, in
conditiile art. 115 din lege, programul de functionare a acestuia va fi astfel
stabilit, incat sa nu afecteze activitatea la sediul biroului notarial.
Sectiunea a II-a
Evidentele biroului notarial
Art. 40
(1) Biroul notarului public tine urmatoarele registre:
a) registrul general;
b) opisul registrului general;
c) registrul de succesiuni;
d) opisul succesiunilor;
e) registru special de renuntari la succesiune;
f) opisul renuntarilor la succesiune;
g) registrul de termene succesorale;
h) registru de depozite;
i) registru de proteste;
j) registru de consultatii juridice notariale;
k) registru de traduceri;
l) registru de corespondenta.
(2) Evidentele de la alin. (1) se tin separat in cazul organizarii unui
sediu secundar al biroului notarial.
(3) Actele intocmite si consultatiile juridice notariale vor fi evidentiate
in aceste registre, mentionandu-se totodata si onorariul stabilit.
(4) Daca in biroul notarial functioneaza mai multi notari publici asociati,
in aceste registre vor fi evidentiate separat lucrarile si onorariile pe numele
fiecarui notar public, afara de cazul in care, potrivit contractului de
societate civila, se prevede ca registrele sus-mentionate sa fie tinute separat
pe fiecare notar public.
(5) Notarul public tine evidenta financiar-contabila potrivit normelor
proprii elaborate de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, in
conditiile legii.
Art. 41
(1) In registrul general se inregistreaza toate lucrarile notariale, cu
exceptia celor privind procedura succesorala, primirile in depozit de
inscrisuri, documente si valori si protestele. Fiecare lucrare va avea numarul
ei de inregistrare, chiar daca partea solicita eliberarea mai multor exemplare
de pe inscrisul intocmit.
(2) Inscrisurile autentice vor fi inregistrate distinct dupa obiectul lor,
avand si un numar special de autentificare.
(3) In cazul autentificarii unui act inregistrat ca proiect sau ca urmare a
reformarii incheierii de respingere, se procedeaza la o noua inregistrare.
(4) Notarul public urmareste intocmirea evidentei statistice a lucrarilor
din acest registru general.
Art. 42
In opisul registrului general se trec numele si prenumele tuturor partilor
ce figureaza in actele intocmite, in ordine alfabetica. Legalizarile copiilor
nu se opiseaza.
Art. 43
(1) In registrul de succesiuni se inregistreaza dosarele succesorale.
(2) Pentru evitarea unei duble proceduri succesorale, dosarul succesoral se
va intocmi numai dupa ce se va verifica din oficiu ca nu exista un alt dosar
format in cauza, la acelasi birou notarial sau la un alt birou de notar public
din aceeasi circumscriptie teritoriala. Neintocmirea dosarului succesoral
pentru acest motiv va fi adusa la cunostinta partilor interesate direct sau
prin corespondenta, dupa caz.
(3) Pozitia din registrul succesoral se inchide la eliberarea
certificatului de mostenitor, la suspendarea dosarului sau in alte cazuri de
inchidere a procedurii succesorale.
(4) Repunerea pe rol a unei cauze succesorale se va face dupa o noua
inregistrare cu mentiunea corespunzatoare in coloana de observatii la vechiul
dosar.
Art. 44
(1) In opisul succesoral se trec numele si prenumele autorului succesiunii
si numarul de inregistrare a dosarului.
(2) Daca in circumscriptia unei judecatorii functioneaza mai multe birouri
notariale, se va tine si un opis de evidenta a procedurilor succesorale
inregistrate in intreaga circumscriptie teritoriala, de biroul notarial
desemnat de Colegiul director al Camerei notarilor publici.
Art. 45
(1) Registrul special de renuntari la succesiune si opisul renuntarilor la
succesiune se tin de un singur birou notarial pentru intreaga circumscriptie
teritoriala a unei judecatorii in care defunctul si-a avut ultimul domiciliu.
(2) In situatia aratata la art. 44 alin. (2), Colegiul director al Camerei
notarilor publici desemneaza ca acelasi birou notarial, care tine opisul de
evidenta a procedurilor succesorale, sa tina si registrele prevazute la alin.
(1).
(3) In registrul de renuntari la succesiune se vor trece toate declaratiile
de renuntare, precum si cele de acceptare sub beneficiu de inventar.
(4) In opisul renuntarilor la succesiune se trec numele si prenumele partii
care a renuntat la succesiune sau care a acceptat-o sub beneficiu de inventar.
Art. 46
(1) Registrul de termene succesorale evidentiaza sedintele si solutiile in
cazurile ce privesc procedura succesorala notariala.
(2) Certificatele de mostenitor vor avea un numar mentionat in acest
registru, in ordinea solutionarii cauzelor.
(3) Celelalte solutii privind suspendarea sau clasarea cauzelor succesorale
se vor mentiona in registrul de termene succesorale.
(4) La sfarsitul fiecarei luni secretarul biroului notarial inscrie in
registrul de termene succesorale situatia dosarelor existente pe rol, cele
rezolvate, cu solutiile date, taxele si onorariile stabilite, precum si cauzele
ramase nesolutionate.
Art. 47
(1) Registrul de depozite cuprinde mentiuni referitoare la inscrisurile,
documentele si valorile mentionate in procesul-verbal de inventariere a
bunurilor succesorale pe care notarul public a incuviintat sa le pastreze in
biroul sau.
(2) Depozitele neridicate la sfarsitul unui an se vor inregistra in anul
urmator cu taxa de timbru si onorariul stabilit de notarul public.
Art. 48
In registrul de proteste se inregistreaza zilnic si in ordinea datei
efectele de comert prestate cu efectuarea mentiunilor cerute de lege.
Art. 49
(1) In registrul de consultatii juridice notariale se inregistreaza toate
consultatiile juridice, iar in cazul celor scrise, se va pastra intr-o mapa
speciala cate un exemplar al acestora.
(2) In aceeasi mapa se pastreaza si proiectele actelor juridice si
procesele-verbale incheiate in conditiile art. 92 din lege.
Art. 50
Notarii publici care folosesc traducatori angajati cu contract de munca vor
tine si un registru de traduceri. In acest caz, traducerile se vor inregistra
in acest registru si nu se vor inscrie in registrul general.
Art. 51
In registrul de corespondenta se inscrie corespondenta oficiala a notarului
public, neinregistrata in alte registre.
Art. 52
(1) Inainte de utilizare, toate registrele vor fi numerotate, sigilate si
semnate de notarul public, incheindu-se in acest sens un proces-verbal pe prima
pagina a registrului.
(2) La terminarea registrului sau anului calendaristic se va intocmi sub
ultima inregistrare un proces-verbal de inchidere.
Art. 53
(1) Inregistrarile se fac in momentul si in ordinea primirii lucrarilor.
(2) Erorile de inregistrare se indreapta fara a se sterge vechiul text,
peste care se trage o linie, astfel ca acesta sa poata fi citit.
Art. 54
(1) In afara registrelor, la fiecare birou notarial se vor tine mape cu
actele intocmite.
(2) Actele autentice se vor pastra in mape de cate 50 de acte impreuna cu
documentatia necesara, iar celelalte acte se vor pastra in mape de cate 100 de
acte.
(3) La mapa cu certificate de mostenitor se va atasa si incheierea finala,
care va fi intocmita in acest scop in dublu exemplar.
Art. 55
Notarul public raspunde de depozitarea si conservarea arhivei biroului
notarial in conditiile si termenele stabilite de dispozitiile legale privind
Fondul Arhivistic National. Arhiva se afla in pastrarea unui secretar sau, dupa
caz, a arhivarului angajat de notarul public.
Art. 56
Actele notariale, inregistrarile si evidentele biroului notarial se
intocmesc prin manuscriere sau la masina de scris, putand fi redate si arhivate
pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automata a datelor.
CAP. 4
Modul de indeplinire a actelor notariale
Sectiunea I
Dispozitii generale
Art. 57
(1) Actele notariale se intocmesc la cererea persoanelor care justifica un
interes si a autoritatilor competente, in cazurile prevazute de lege.
(2) Cererile pot fi facute si prin mandatar, avocat angajat sau prin
reprezentant legal potrivit legii, afara de cazul cand, prin dispozitii
speciale, se prevede altfel.
(3) Cererile se inregistreaza in ordinea primirii.
(4) Daca se refuza indeplinirea actului notarial, notarul public redacteaza
incheierea de respingere la staruinta partilor interesate in termen de 5 zile
de la data inregistrarii cererii.
Art. 58
(1) Identitatea partilor se stabileste in conditiile art. 50 din lege, cu
mentiunea numelui si prenumelui persoanelor fizice sau a denumirii persoanei
juridice.
(2) Despre persoana juridica se va face mentiune expresa cu privire la data
dobandirii capacitatii juridice si calitatea reprezentantului indreptatit sa
incheie actul in numele ei.
(3) Identificarea detinutilor se face prin dovada inregistrarii acestora in
registrul penitenciarului si atestarea comandantului locului de detinere sau a
persoanei cu aceasta atributie.
Art. 59
(1) Actul notarial se constata prin incheiere, notarul public apreciind
daca este necesara si o rezolutie de incuviintare a efectuarii lui. In acest
ultim caz, rezolutia se va pune pe cerere si va cuprinde pe scurt datele
esentiale necesare incheierii.
(2) In incheierea de constatare a intocmirii actului notarial in afara
sediului biroului notarului public, se vor preciza imprejurarea si motivele
care au justificat intocmirea actului intr-un anumit loc. Notarul public va
aprecia daca va fi insotit la instrumentarea actului in afara sediului sau de
un secretar delegat, caz in care si acesta va semna incheierea.
(3) Pentru actele notariale intocmite la sediul secundar se va face
mentiune in incheiere, potrivit art. 49 lit. a) din lege.
(4) Incheierile au numarul si data inregistrarii cererii, in afara de
incheierile de autentificare, care au numai numarul de autentificare si data
acesteia.
Art. 60
(1) In cazul actelor supuse publicitatii mobiliare sau imobiliare, notarul
public este obligat, in baza art. 45 din lege, sa intreprinda de indata in
numele titularilor acestor drepturi, direct sau prin angajatii sai, demersurile
necesare la biroul de publicitate din circumscriptia sa si sa inmaneze partilor
dovezile referitoare la inscrierea drepturilor.
(2) Daca biroul de publicitate nu se afla in circumscriptia sa, notarul
public are obligatia sa trimita de indata la acel birou actele mentionate la
alineatul precedent, cerind sa i se comunice modul de rezolvare, pe care il va
transmite partilor interesate.
(3) Se excepteaza de la dispozitiile alin. (1) si (2) cazurile in care
partile interesate solicita in scris sa indeplineasca ele formalitatile de
publicitate.
Art. 61
(1) Erorile materiale sau omisiunile vadite din actele notariale nu pot fi
indreptate sau completate in conditiile art. 53 din lege, decat dupa
prezentarea tuturor exemplarelor actului.
(2) Nu sunt admise rectificari directe in cuprinsul actelor notariale cu
privire la erori si omisiuni, despre acestea facandu-se trimitere la incheierea
de rectificare care va fi atasata la toate exemplarele originale ale actului
care a fost intocmit.
Sectiunea a II-a
Redactarea inscrisurilor
Art. 62
(1) Inscrisul se va redacta in atatea exemplare originale cerute de parti,
plus unul pentru arhiva notarului public si, dupa caz, unul pentru efectuarea
lucrarilor de publicitate.
(2) In cazul in care este necesara prezentarea unei documentatii, aceasta
se anexeaza la inscris.
(3) Notarul public va viza toate anexele, mentionand in cuprinsul actului
ca acestea fac parte integranta din inscris.
Art. 63
Inscrisul alcatuit din mai multe file va fi cusut, capsat sau brosat,
aplicandu-se sigiliul si semnatura notarului public pe marginile alaturate a
doua file.
Art. 64
(1) Inscrisul va fi redactat citet si fara stersaturi. Mentiunile in cifre
se vor preciza si in litere.
(2) Denumirea persoanelor juridice se va arata fara prescurtari.
(3) Spatiile goale se vor bara cu linii.
Art. 65
Notarul public va verifica continutul inscrisurilor si se va conforma, dupa
caz, dispozitiilor art. 6 din lege.
Sectiunea a III-a
Autentificarea inscrisurilor
Art. 66
Notarul public va mentiona pe cerere documentele necesare autentificarii
actului, precum si modul cum au fost stabilite taxele de timbru si onorariul.
Art. 67
In cazul in care se autentifica procuri pentru incheierea unor acte de
vanzare-cumparare, iar cumparatorul sau sotul acestuia are el insusi calitatea
de mandatar al vanzatorului, notarul public va pretinde partilor sa inscrie in
cuprinsul procurii toate clauzele contractului, inclusiv pretul.
Art. 68
Procurile folosite la autentificarea actelor raman la dosar in original.
Art. 69
La autentificarea inscrisurilor cu caracter patrimonial incheiate de o
persoana aflata in detentie, notarul public va verifica daca nu s-au luat
masuri de indisponibilizare cu privire la bunurile acelei persoane, ori daca
prin hotararea definitiva de condamnare nu i s-a restrans capacitatea.
Art. 70
(1) In actele de transmisiuni sau constituiri de drepturi reale imobiliare
notarul public va verifica situatia proprietatii si sarcinile bunului, cu
exceptia aratata la art. 716 din Codul de procedura civila. In acest scop
notarul public va pretinde prezentarea titlurilor de proprietate ale
instrainatorului, si, dupa caz, extrasul de carte funciara sau certificatul de
sarcini, precum si certificatul de evidenta fiscala cu valoarea de impozitare.
(2) In cazul terenurilor, atestarea ca acestea se afla in intravilan sau
extravilan se va face prin dovezi eliberate de autoritatile administrative
competente.
Art. 71
Notarul public este obligat ca, in cel mult 10 zile de la autentificarea
unui inscris sau testament prin care se recunoaste un copil din afara
casatoriei, sa comunice Oficiului de stare civila de la locul nasterii
copilului un exemplar al inscrisului sau, dupa caz, partea de testament in
extras referitoare la recunoastere.
Sectiunea a IV-a
Indeplinirea procedurii succesorale notariale
Art. 72
La primirea cererii pentru deschiderea procedurii succesorale notarul
public va verifica daca aceasta cuprinde toate datele necesare, si anume: data
decesului si ultimul domiciliu al autorului succesiunii, numele, prenumele si
domiciliul succesibililor, bunurile succesorale si eventualele datorii ale defunctului,
indicand partilor interesate sa o completeze.
Art. 73
Dovada decesului si a ultimului domiciliu se face cu certificatul de deces.
Art. 74
(1) Notarul public va dispune inregistrarea cererii pentru deschiderea
procedurii succesorale numai dupa ce secretarul biroului notarial va atesta in
urma cercetarii opisului succesoral ca nu s-a mai format alt dosar in aceeasi
cauza la biroul sau.
(2) In cazul in care in circumscriptia unei judecatorii functioneaza mai
multe birouri notariale, notarul public va verifica prin mijloacele de
comunicare pe care le are la dispozitie daca in opisul de evidenta a
procedurilor succesorale, tinut potrivit art. 44 alin. (2) din prezentul
regulament, nu s-a inregistrat un dosar succesoral in aceeasi cauza la un alt
birou notarial din aceeasi circumscriptie.
(3) Secretarul biroului notarial care tine evidenta cauzelor succesorale pe
circumscriptia teritoriala va comunica de indata rezultatul cercetarii opisului
de evidenta a procedurilor succesorale, iar in cazul in care nu s-a inregistrat
aceeasi cauza la un alt birou notarial, va elibera un certificat pe care il va
expedia notarului public care a cerut verificarea.
(4) Notarii publici sunt obligati sa comunice de indata cauzele
inregistrate pentru a fi inscrise in opisul de evidenta a procedurilor
succesorale.
Art. 75
(1) Secretarii consiliilor locale, in aplicarea art. 68 din lege, vor
trimite sesizarile pentru deschiderea procedurii succesorale notarului public
care tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale.
(2) Modul de repartizare a cauzelor succesorale sesizate potrivit
alineatului precedent se stabileste de Camera notarilor publici in mod
periodic, pentru fiecare dintre notarii publici dintr-o circumscriptie
teritoriala, in raport cu data decesului autorului succesiunii.
Art. 76
(1) In inventar, cu privire la bunurile despre care se sustine ca sunt
proprietatea altei persoane, se va mentiona motivul pentru care se aflau in
detinerea defunctului la data decesului, dupa cum se vor mentiona si bunurile
defunctului care se afla in detinerea unui tert, precum si motivele pentru care
se gasesc la acesta.
(2) In inventar se va scrie si pasivul succesoral, in masura in care acesta
este cunoscut.
(3) In cazuri urgente, la cererea oricarei persoane care justifica un
interes, punerea sigiliilor asupra bunurilor succesorale se poate face inainte
de intocmirea inventarului, exceptindu-se bunurile necesare membrilor familiei
defunctului care au locuit cu el.
(4) Notarul public poate numi in calitate de custode sau de curator pe unul
dintre mostenitori.
Art. 77
(1) Incunostintarea mostenitorilor si, dupa caz, a legatarilor despre deces
si masurile de conservare se face de catre notarul public prin scrisoare
recomandata, recipisa postala facand dovada despre incunostintare.
(2) In succesiunile care urmeaza sa fie declarate vacante, notarul public
va lua masurile corespunzatoare de conservare si administrare prevazute de art.
70-73 din lege si va solicita autoritatii administrative competente desemnarea
curatorului ce va fi numit in acest scop pana la incheierea procedurii
succesorale.
Art. 78
(1) Notarul public va cita in cauza persoanele cu vocatie la mostenire si,
dupa caz, legatarii, in conditiile art. 75 din lege, iar in caz de vacanta
succesorala, autoritatea administratiei locale competente.
(2) Citarea mostenitorilor si, dupa caz, a legatarilor nu este obligatorie
daca certificatul de mostenitor sau de legatar se intocmeste la cerere in baza
unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, in afara de cazurile in
care notarul public o considera necesara pentru anumite lamuriri.
Art. 79
In cadrul procedurii succesorale, notarul public va stabili, pe baza
declaratiilor partilor, a martorilor si a celorlalte documente prezentate, daca
succesorii au acceptat in termen, in mod expres sau tacit, mostenirea ori, dupa
caz, legatul universal sau cu titlu universal.
Art. 80
(1) Declaratiile de renuntare la succesiune sau de acceptare sub beneficiu
de inventar se fac in fata notarului public si se inscriu pentru opozabilitate
in registrul special de renuntari la succesiune, prevazut la art. 45 alin. (1)
din prezentul regulament.
(2) In cazul in care declaratiile aratate la alin. (1) s-au dat la un alt
birou notarial decat la cel la care se afla registrul special de renuntari la
succesiune, un exemplar al declaratiilor va fi trimis de indata la notarul
public pentru inscriere in acel registru.
(3) Biroul notarial la care se afla registrul special de renuntari la
succesiune va tine si o mapa cuprinzand declaratiile inscrise.
Art. 81
(1) La prezentarea mostenitorilor sau, dupa caz, a legatarilor, notarul
public le va lua declaratie asupra numarului si calitatii lor, precum si asupra
compunerii masei succesorale. Aceste declaratii se consemneaza in incheierea de
dezbateri succesorale, care se semneaza de catre acestia.
(2) Totodata, notarul public va verifica daca s-a inscris in registrul
special de renuntari la succesiune vreo declaratie de renuntare sau de
acceptare sub beneficiu de inventar, cerind partilor sa prezinte in acest scop
un certificat eliberat de secretarul biroului notarial unde se tine registrul
special de renuntari la succesiune.
Art. 82
(1) In cursul procedurii succesorale notarul public intocmeste o incheiere
motivata pentru fiecare termen acordat in care va mentiona partile si martorii
care s-au prezentat, inscrisurile depuse si masurile luate in vederea
solutionarii cauzei.
(2) Incheierea finala care constata indeplinirea procedurii succesorale se
redacteaza de indata.
Art. 83
In cazul succesiunilor succesive care se dezbat deodata, se intocmeste un
singur certificat de mostenitor, stabilindu-se pentru fiecare dintre autorii
succesiunii in mod corespunzator calitatea si drepturile fiecarui mostenitor
sau legatar, precum si bunurile si datoriile succesiunii.
Art. 84
Certificatul de mostenitor sau de legatar care cuprinde bunuri imobile se
va comunica impreuna cu cererea partilor pentru a fi inscris in registrul de
carte funciara al judecatoriei competente.
Art. 85
(1) In cazul eliberarii unui certificat de executor testamentar, notarul
public va constata in cuprinsul acestuia calitatea executorului testamentar si
intinderea drepturilor si obligatiilor cu care a fost investit de catre
testator.
(2) Dupa eliberarea certificatului de executor testamentar, acesta va
proceda in conditiile Codului civil la predarea legatelor.
Art. 86
(1) Certificatul de mostenitor suplimentar se elibereaza de notarul public
care a eliberat primul certificat. Daca acesta nu mai este in functie, se va
elibera, la cerere, de oricare notar public din aceeasi circumscriptie
teritoriala, solicitindu-se dosarul cauzei de la biroul notarial in arhiva
caruia se afla, facandu-se mentiunile corespunzatoare in registrele de
succesiuni.
(2) In toate cazurile de repunere pe rol a unui dosar succesoral notarul
public va atasa la dosarul nou inregistrat dosarul anterior.
Art. 87
(1) Erorile materiale in sensul legii cuprind greseli evidente care rezulta
din cuprinsul dosarului succesoral si nu impieteaza asupra drepturilor si
calitatii mostenitorilor si legatarilor.
(2) In cazul in care unii dintre mostenitori sau legatari au ridicat certificatul
de mostenitor sau de legatar, erorile se vor putea indrepta numai dupa citarea
acestora si prezentarea tuturor certificatelor de mostenitor sau de legatar.
Sectiunea a V-a
Intocmirea altor proceduri notariale
Art. 88
(1) Pentru legalizarea semnaturii sau a specimenului de semnatura, partea
se va prezenta personal la notarul public.
(2) Exemplarele inscrisului vor fi prezentate nesemnate.
(3) Pentru legalizarea sigiliului, acesta se va imprima, in fata notarului
public, pe inscrisul prezentat in acest scop, pe care se va intocmi incheierea
de legalizare.
Art. 89
In vederea certificarii faptelor prevazute la art. 91 lit. a) si b) din
lege, notarul public va identifica in conditiile legii acea persoana si va
intocmi incheierea corespunzatoare in numarul de exemplare solicitat, plus unul
pentru arhiva.
Art. 90
(1) Pentru certificarea faptului ca persoana din fotografie este aceeasi cu
persoana care cere certificarea, partea va depune fotografia de data recenta,
in numarul de exemplare cate solicita sa fie certificate, plus una pentru
arhiva. Identificarea persoanei se va face in conditiile legii.
(2) Incheierea de certificare se va intocmi intr-un singur exemplar care va
ramane in arhiva notarului public, iar pe versoul fiecarei fotografii se va
face urmatoarea mentiune semnata de notarul public: "ROMANIA. Biroul
notarului public. Sediul ...... nr. ...../19... Persoana din fotografie este
........... identificata prin .... NOTAR PUBLIC, L.S.".
Art. 91
(1) Pentru certificarea faptului ca o persoana s-a prezentat in urma unei
somatii sau notificari la o anumita ora la sediul biroului notarial, partea
interesata va depune duplicatul somatiei, impreuna cu procesul-verbal de
inmanare intocmit de autoritatea competenta.
(2) Notarul public va verifica daca inmanarea somatiei s-a facut in
conditiile legale, in caz contrar va cere repetarea procedurii de somare, in
afara de cazul in care persoana somata se prezinta si acopera neregularitatile
procedurii de chemare.
(3) La ora indicata in somatie, notarul public dispune sa se strige de 3
ori la intervale de 5 minute numele si prenumele persoanei somate.
(4) Declaratia persoanei somate se va consemna in incheierea semnata de
notarul public si de partile interesate. In cazul refuzului de a face
declaratia sau de a semna, precum si in cazul de neprezentare a persoanei
somate, se va face mentiunea corespunzatoare in incheiere.
(5) Incheierea se va intocmi in numarul de exemplare solicitat de parte,
plus unul pentru arhiva.
Art. 92
(1) In cererea pentru legalizarea copiei se va identifica inscrisul,
precizandu-se numarul de exemplare cerut de parte.
(2) Un exemplar al copiei legalizate va fi retinut la dosar.
(3) Nu se pot elibera copii legalizate de pe inscrisurile care contin
corecturi, stersaturi, adaugari, cuvinte taiate sau alte particularitati, daca
nu sunt confirmate prin semnatura si sigiliul autoritatii care le-a intocmit
sau, dupa caz, semnatura partilor.
Art. 93
(1) Se pot legaliza copii atat de pe un inscris in intregime, cat si de pe
parti determinate ale acestuia, cu conditia sa nu se denatureze intelesul
integral al inscrisului.
(2) Pe copie si in inscrierea de legalizare a acesteia se va face mentiunea
corespunzatoare.
Art. 94
Daca se elibereaza o copie de pe un inscris sub semnatura privata,
incheierea va cuprinde mentiunea ca inscrisul de pe care s-a eliberat copia
este sub semnatura privata.
Art. 95
(1) Textul copiei ce urmeaza a fi legalizata trebuie inscris in continuare,
fara spatii libere, in afara de cazul in care pentru intocmirea copiei se
folosesc imprimate tipizate sau fotocopii.
(2) Pentru a se inlatura posibilitatea unor denaturari ulterioare in
copiile legalizate, se va trece imediat dupa textul inscrisului ce se
legalizeaza: "legalizarea pe verso" sau "urmeaza in continuare
legalizarea".
(3) Notarul public va viza fiecare fila a inscrisului prezentat pentru
legalizare.
Art. 96
Incheierea de legalizare a copiei de pe un inscris intocmit intr-o alta
limba decat cea romana se semneaza de notarul public care a facut confruntarea
- in cazul cand cunoaste acea limba. In cazul in care confruntarea se face de
catre traducator, incheierea va fi semnata de acesta in fata notarului public,
in afara de cazul in care traducatorul are depus specimenul de semnatura la
biroul notarial.
Art. 97
(1) Copia legalizata de pe un inscris pentru a carei colationare cu
originalul se cere o pregatire de specialitate se va elibera pe baza colationarii
de catre un expert desemnat de notarul public, potrivit prevederilor legale
privind expertiza contabila si expertiza tehnica.
(2) Incheierea de legalizare se va semna de notarul public si de expert.
Art. 98
Incheierea de legalizare de pe copiile ce se elibereaza partilor se va
scrie, dupa caz, pe versoul inscrisului ce se legalizeaza, daca acesta are o
singura fila, sau in continuarea acestuia, in cazul in care textul este scris
si pe verso sau pe mai multe file in continuare. In cazul din urma, precum si
atunci cand se foloseste un adaos, pentru scrierea incheierii de legalizare,
care nu ar putea fi cuprinsa in continuarea textului inscrisului trecut si pe
versoul filei, se va avea grija ca sigiliul sa fie neaparat aplicat, parte pe fila
inscrisului si parte pe adaosul folosit in conditiile art. 63 din prezentul
regulament.
Art. 99
Legalizarea copiilor de pe inscrisurile aflate in arhiva biroului notarial
se face de secretarul acestuia in conditiile art. 93 din lege, in baza rezolutiei
notarului public.
Art. 100
(1) Notarul public este autorizat sa efectueze traduceri cu respectarea
conditiilor aratate la art. 38 alin. (2) din prezentul regulament.
(2) Ministrul justitiei poate autoriza pe notarul public sa efectueze traduceri,
daca cunoaste o limba straina, iar aceasta este limba sa materna.
Art. 101
In incheierea de legalizare a traducerii, notarul public autorizat va
atesta exactitatea traducerii de pe acel inscris (autentic, in copie
legalizata, cu semnatura legalizata, cu data certa sau sub semnatura privata,
in extras, dupa caz), care a fost vizat in acest scop.
Art. 102
Traducatorul care efectueaza traducerea va intocmi formula de certificare
cu urmatorul cuprins: "Subsemnatul ..........., certific exactitatea
traducerii cu textul inscrisului (autentic, in copie legalizata, cu semnatura
legalizata, cu data certa sau sub semnatura privata, in extras, dupa caz) in
limba ......... care a fost vizat de mine, TRADUCATOR ............".
Art. 103
(1) Legalizarea semnaturii traducatorului se face prin incheiere, potrivit
dispozitiilor art. 89 alin. 4 din lege.
(2) In cazul in care traducatorul are depus specimenul de semnatura la
biroul notarial, incheierea de legalizare a semnaturii acestuia nu va mai face
referire la faptul prezentarii in persoana a traducatorului si nici la
constatarea indeplinirii prevederilor de la art. 89 alin. 4 lit. c) din lege.
Art. 104
Incheierea prin care se constata indeplinirea de catre notarul stagiar a
actelor notariale, prin delegarea unor atributii in conditiile art. 21 lit. b),
c) si d) din lege, cuprinde semnatura notarului stagiar si sigiliul notarului
public care l-a delegat.
Art. 105
(1) La primirea in depozit a inscrisurilor si documentelor, precum si a
valorilor, notarul public le va verifica cuprinsul, conformandu-se art. 6
alin. 1 si 2 din lege.
(2) Incheierea de primire in depozit se intocmeste in numarul de exemplare
cerut de parte, plus unul pentru arhiva.
(3) Restituirea inscrisurilor, documentelor sau valorilor primite in
depozit, se face pe baza semnaturii partilor, succesorilor sau, dupa caz, a
reprezentantilor acestora, in registrul de depozite.
Art. 106
Actul de protest al cambiei, biletului la ordin sau al cecului se
intocmeste la cererea beneficiarului de catre notarul public, care are
obligatia de a-l inregistra zilnic in ordinea datei si de a comunica in prima
zi a fiecarei saptamani Camerei de comert si industrie judetene sau, dupa caz,
a municipiului Bucuresti tabelul protestelor intocmite in saptamana precedenta,
in conditiile prevazute de legile speciale.
CAP. 5
Organele reprezentative ale notarilor publici si controlul activitatii
notariale
Sectiunea I
Organele reprezentative ale notarilor publici
Art. 107
(1) Organele reprezentative ale notarilor publici sunt, potrivit legii,
Uniunea Nationala a Notarilor Publici, iar in plan teritorial, in
circumscriptia fiecarei Curti de apel, Camera notarilor publici.
(2) Aceste organe functioneaza in baza unui statut propriu, care dupa
adoptare va fi comunicat ministrului justitiei.
Art. 108
Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va inainta ministrului
justitiei, la inceputul fiecarui an, o informare cu privire la activitatea notariala
desfasurata in anul precedent, cuprinzand date statistice, aspecte rezultate
din verificarile efectuate, masurile luate pentru inlaturarea deficientelor
constatate, precum si propuneri de imbunatatire a activitatii sub aspect
legislativ si administrativ.
Art. 109
(1) Evidentele privind numarul notarilor publici, al notarilor stagiari, al
birourilor notariale, numirea, suspendarea si incetarea calitatii de notar
public, inregistrarea si radierea birourilor notariale sunt indeplinite sau,
dupa caz, tinute, potrivit legii, de compartimentul de specialitate notariala
din cadrul Ministerului Justitiei.
(2) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau, dupa caz, Colegiul
director al Camerei notarilor publici, va comunica, potrivit atributiilor ce le
revin, datele si documentele necesare indeplinirii lucrarilor aratate la alin.
(1).
Sectiunea a II-a
Controlul judecatoresc
Art. 110
Controlul judecatoresc al actelor notariale se realizeaza, potrivit art. 99
si 100 din lege, pe calea actiunii in anulare sau, in cazul refuzului
indeplinirii actului notarial, pe calea plangerii impotriva incheierii de
respingere pronuntate de notarul public.
Art. 111
(1) Actiunea in anulare se exercita de partile interesate impotriva actului
notarial la instanta competenta potrivit legii.
(2) Pana la anulare in justitie, actul notarial atacat se socoteste valabil
indeplinit.
Art. 112
(1) Plangerea impotriva incheierii de respingere se inregistreaza la biroul
notarului public care a refuzat indeplinirea actului notarial, iar acesta este
obligat sa o inainteze de indata judecatoriei cu dosarul cauzei.
(2) Notarul public dintr-un birou notarial cu sediul in municipiul
Bucuresti va inainta plangerea judecatoriei in circumscriptia careia se afla
sediul acelui birou.
Sectiunea a III-a
Controlul profesional-administrativ
Art. 113
(1) Ministrul justitiei exercita controlul activitatii notariale prin
inspectori generali de specialitate notariala, potrivit legii, oricand
considera necesar.
(2) Controlul priveste, in principal, respectarea legii in activitatea
profesionala a notarilor publici, tinerea corecta a registrelor, conservarea
arhivei, precum si conduita notarului public in indeplinirea atributiilor sale.
In unele situatii ce-i sunt sesizate, ministrul justitiei va putea cere, dupa
caz, informari privind activitatea unor notari publici din partea Consiliului
Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau a Colegiului director al Camerei
notarilor publici.
(3) Abaterile disciplinare constatate in actele de control vor fi sesizate
Colegiului director al Camerei notarilor publici pentru luarea masurilor
corespunzatoare sau, cand este cazul, pentru exercitarea actiunii disciplinare.
(4) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va comunica ministrului
justitiei masurile luate si, dupa caz, modul de solutionare a actiunii
disciplinare.
Art. 114
(1) Controlul efectuat de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici
va urmari modul de organizare si functionare a Camerelor si birourilor
notarilor publici, desfasurarea adunarilor notarilor publici, indeplinirea
atributiilor, in conditiile statutare, de catre Colegiul director al Camerei
notarilor publici, modul de functionare a birourilor notariale, calitatea
lucrarilor notariale, pregatirea notarilor stagiari, gestiunea
financiar-contabila a Camerelor si birourilor notarilor publici, precum si
orice alte probleme, potrivit statutului.
(2) Controlul se exercita anual la fiecare Camera a notarilor publici, iar
la birourile notariale, atunci cand se hotaraste de Consiliul Uniunii Nationale
a Notarilor Publici.
Art. 115
(1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici poate delega Colegiului
director al Camerei notarilor publici sa efectueze controlul
profesional-administrativ al notarilor publici din cadrul birourilor aflate in
circumscriptia sa.
(2) Controlul se exercita periodic, cel putin o data la 2 ani, si priveste
legalitatea lucrarilor notariale intocmite, conservarea arhivei, gestiunea
financiar-contabila si conduita notarului public in indeplinirea atributiilor
sale profesionale.
Art. 116
Notarul public verificat are dreptul sa faca obiectii scrise, care se vor
atasa la actul de control.
Art. 117
Actele de control efectuate de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor
Publici sau, dupa caz, de Colegiul director al Camerei notarilor publici se vor
comunica si compartimentului de specialitate notariala din cadrul Ministerului
Justitiei.
Art. 118
Colegiul director al Camerei notarilor publici verifica sesizarile partilor
impotriva notarilor publici in cel mult 30 de zile de la sesizare si ia masuri
de indreptare, iar dupa caz, exercita actiunea disciplinara, instiintand si
Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 119
(1) Ministrul justitiei emite ordinul referitor la notarii de stat in
functie, care au optat pentru calitatea de notar public cu cel putin 15 zile
inainte de implinirea termenului de 90 de zile prevazut in art. 106 din lege.
(2) Dupa stabilirea numarului notarilor publici si ai birourilor notariale,
potrivit propunerilor Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici,
ministrul justitiei emite ordine individuale de numire a notarilor publici in
baza optiunilor exprimate, cu precizarea circumscriptiilor judecatoriilor in
care urmeaza sa-si stabileasca sediile birourile notariale.
(3) Pana la implinirea termenului prevazut de art. 109 din lege, notarii de
stat care au optat pentru calitatea de notar public vor continua sa functioneze
ca notari, in conditiile prevazute de Decretul nr. 377/1960 si Regulamentul
privind aplicarea dispozitiilor acestui decret, aprobat prin H.C.M. nr.
1518/1960.
(4) Notarii publici numiti in conditiile alin. (2) au obligatia de a-si
inregistra birourile notariale potrivit dispozitiilor art. 18 din lege.
(5) Registrul de inregistrare a birourilor notariale se deschide de Curtile
de apel dupa implinirea termenului de 90 de zile prevazut de art. 106 din lege.
Art. 120
(1) Numirea de notari publici, cu exceptia celor prevazuti de art. 105
alin. 1 din lege, se va putea face numai cu respectarea prevederilor art. 17 si
18 din lege.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si notarilor de stat ce vor fi
numiti de ministrul justitiei pe posturi vacante, in conditiile Decretului nr.
377/1960, pana la implinirea termenului prevazut de art. 109 din lege.
Art. 121
(1) Cu o zi inainte de implinirea termenului de 90 de zile prevazut de art.
106 din lege, notariatele de stat vor inchide registrele de publicitate
imobiliara si mobiliara tinute potrivit art. 710 si urmatoarele din Codul de
procedura civila, cu mentiunea ca lucrarile vor fi continuate in aceleasi
registre de judecatoriile in circumscriptia carora isi au sediul.
(2) Mapele in care se pastreaza actele transcrise, inscrise si cele de
amanet vor fi de asemenea inchise, urmand ca judecatoriile sa formeze mape noi,
in continuarea inregistrarilor.
(3) Birourile de carte funciara vor inchide in acelasi mod numai registrul
general de intrare.
(4) Cartea funciara impreuna cu arhiva, registrele, hartile, dosarele de
carte funciara si scriptele de orice fel se preiau de catre judecatoriile in
circumscriptia carora au functionat.
Art. 122
(1) Cererile pentru indeplinirea operatiunilor de publicitate mobiliara sau
imobiliara introduse la notariatele de stat si care nu au putut fi rezolvate
pana la data incetarii competentei lor vor fi transmise judecatoriilor care
preiau aceste atributii.
(2) Dupa preluarea atributiilor de publicitate mobiliara si imobiliara de
catre judecatorii si pana la inceperea activitatii notarilor publici, actele
intocmite de notarii de stat, supuse operatiunilor de publicitate, vor fi
trimise pentru efectuarea acestora judecatoriilor competente teritorial.
(3) Judecatoriile vor elibera certificate de sarcini si, dupa caz, extrase
de carte funciara de pe registrele si evidentele preluate de la notariatele de
stat, de la data trecerii in competenta lor a atributiilor de publicitate.
Art. 123
(1) Arhiva notariatelor de stat care isi inceteaza activitatea se
inventariaza si se preia de judecatoriile in circumscriptiile carora au
functionat pana la data expirarii termenului de 6 luni prevazut in art. 109 din
lege.
(2) Inventarul se intocmeste de o comisie formata din notarul sef, notarul
sef adjunct, notarii delegati in acest scop si secretarii unitatii notariale si
va cuprinde:
- registrele notariatului de stat, care vor fi inchise prin intocmirea unui
proces-verbal privind numarul pozitiilor inscrise in cuprinsul lor, semnat de
membrii comisiei;
- dosarele notariale in ordinea indicatorului termenelor de pastrare
aprobat de Ministerul Justitiei; mapele si dosarele vor avea filele cusute si
se va indica pe coperta numarul de inregistrare de la care se porneste si se
sfarseste cuprinsul lor, mentionandu-se actele constatate lipsa, sub
certificarea membrilor comisiei.
Art. 124
Predarea si preluarea lucrarilor aratate la art. 121 si 123 alin. (1) din
prezentul regulament se fac pe baza de proces-verbal semnat de notarul sef si
de conducatorii de carte funciara ori secretarii cu atributii de publicitate
sau, dupa caz, de comisia formata potrivit art. 123 alin. (2), precum si de
presedintele judecatoriei sau de inlocuitorul acestuia.
Art. 125
Predarea-primirea cauzelor succesorale nerezolvate se va face prin
proces-verbal semnat de notarul sef al fostului notariat de stat, la care au
fost pe rol, si de notarul public competent teritorial, caruia i s-au
repartizat spre solutionare, potrivit criteriilor stabilite de Colegiul
director al Camerei notarilor publici. Partile care figureaza in aceste cauze
vor fi instiintate de notarul public care le-a preluat.
Art. 126
(1) Pentru rezolvarea succesiunilor deschise anterior expirarii termenului
prevazut de art. 109 din lege, judecatoriile vor atesta la cerere, daca s-a
eliberat un certificat de mostenitor in aceeasi cauza, prin cercetarea arhivei
preluate de la fostele notariate de stat.
(2) In cazul succesiunilor a caror procedura a fost suspendata anterior
expirarii termenului prevazut la alin. (1), judecatoriile au obligatia sa
transmita la cererea notarilor publici aceste dosare pentru reluarea procedurii
succesorale.
Art. 127
Anexele nr. 1 29 ce contin modelul registrului de inregistrare a birourilor
notariale si al certificatului eliberat in conditiile art. 8 alin. (6) din
prezentul regulament, modelele registrelor notariale, precum si formularele de
incheieri si alte lucrari notariale fac parte integranta din prezentul
regulament si vor fi comunicate celor interesati de catre Ministerul Justitiei.