ORDIN Nr. 72
din 29 decembrie 2009
privind modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instructiunilor
pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial în unitatile
de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si
comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 925 din 30 decembrie 2009
Văzând Referatul de aprobare nr. 1.577 din 27 noiembrie
2009 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile Regulamentului (CE) nr.
882/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului privind controalele
oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformităţii cu legislaţia
privind hrana pentru animale şi produsele alimentare şi cu normele de sănătate
animală şi de bunăstare a animalelor,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) şi ale art. 4
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1415/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru organizarea
şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor
şi subproduselor alimentare de origine nonanimală, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 decembrie 2008, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Prezentul ordin se aplică începând cu data de 1 ianuarie
2009 până la data de 31 decembrie 2010."
2. La instrucţiuni, articolul 3 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. -Tariful aferent activităţii de control
oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de
origine nonanimală se calculează de către inspectorii autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, prin aplicarea tarifului
total prevăzut în anexa nr. 2, la timpul stabilit potrivit anexei nr. 1."
3. La instrucţiuni, după articolul 16 se introduc
trei noi articole, articolele 161-163, cu următorul
cuprins:
„Art. 161. - Personalul angajat pe perioadă
determinată în baza prezentului ordin participă numai la evaluarea şi la supravegherea
unităţilor de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi
comercializare a alimentelor, la prelevarea de probe şi la soluţionarea
notificărilor primite prin Sistemul rapid de alertă pentru alimente şi furaje
şi numai însoţit de funcţionarii publici angajaţi ai serviciului inspecţie şi
control al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 162. - Contractele de muncă încheiate
între direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti şi personalul angajat pe perioadă
determinată în baza prezentului ordin, în condiţiile legii, pot înceta, înainte
de expirarea perioadei pentru care au fost încheiate, la iniţiativa
angajatorului.
Art. 163. - Personalul care efectuează
controlul oficial în condiţiile prezentului ordin răspunde disciplinar,
material, civil şi penal, după caz, pentru nerespectarea dispoziţiilor legale
în vigoare cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii de control
oficial pentru siguranţa alimentelor."
4. Anexa nr. 2 la instrucţiuni se modifică şi va
avea următorul cuprins:
.ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
TARIFELE
pentru cheltuielile de personal care desfăşoară
activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare,
depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi
subproduselor alimentare de origine nonanimală
Nr. crt.
|
Etapele aferente realizării unui
control oficial în domeniul alimentar
|
Cheltuielile pentru
salariu/persoană/h
(lei)
|
Cheltuieli necesare
perfecţionării/persoană/h
(lei)
|
Total cheltuieli/h (lei)
|
1.
|
Pregătirea controlului, studierea facilităţilor şi documentaţiei
deţinute de operatorii economici, astfel încât să fie capabili să îşi
îndeplinească atribuţiile în mod adecvat
|
17,89
|
0,75
|
18,64
|
2.
|
Realizarea controlului
|
17,89
|
0,75
|
18,64
|
3.
|
Analiza activităţii de control şi stabilirea concluziilor
|
17,89
|
0,75
|
18,64
|
|
TOTAL:
|
53,67
|
2,25
|
55,92"
|
5. In anexa nr. 3 la instrucţiuni, punctul VI se
modifică şi va avea următorul cuprins: „VI. Măsuri,
sancţiuni
In funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de
rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 984/2005 privind
stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare
şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de
vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală
sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare,
transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu
modificările şi completările ulterioare, de către inspectori ai autorităţii
naţionale sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor din cadrul
serviciului inspecţie şi control al direcţiei sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, precum şi de către alte persoane
împuternicite prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Astfel, pot fi dispuse:
a) aplicarea de sancţiuni;
b) confiscarea în vederea distrugerii produselor
improprii consumului uman;
c) reţinerea oficială;
d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.
In situaţia în care, în urma activităţilor de
supraveghere, inspecţie şi control, se constată că operatorii economici încalcă
alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea, transportul sau
comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de legislaţia privind
siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor va notifica autorităţilor competente să sancţioneze
respectivele fapte."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Zlotea