ORDIN Nr. 728
din 4 decembrie 2008
privind aprobarea
regulamentului de organizare si functionare, a structurii organizatorice si a
statului de functii ale Oficiului National al Denumirilor de Origine pentru
Vinuri (ONDOV)
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 852 din 18 decembrie 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Oficiului
Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV) nr. 1.905 din 18
noiembrie 2008, referitor la aprobarea regulamentului de organizare şi
funcţionare, a structurii organizatorice şi a statului de funcţii ale Oficiului
Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV),
în temeiul prevederilor art. 35, 41, 42 şi 43 ale Legii
viei şi vinului în sistemul organizării comune a pieţei vitivinicole nr.
244/2002, republicată,
în temeiul prevederilor art. 6
alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 385/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri,
prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Structura organizatorică a
Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV), prevăzută
în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Statul de funcţii al Oficiului
Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV), prevăzut în anexa nr.
3.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, anexa nr. 2 „Regulamentul de organizare şi funcţionare a Oficiului
Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri şi Alte Produse Vitivinicole
(ONDOV)" la Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor
nr. 52/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru producerea şi
comercializarea vinurilor cu denumire de origine şi a Regulamentului de
organizare şi funcţionare a
Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri şi Alte Produse
Vitivinicole (ONDOV), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 12 martie 2003, cu
modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 967/2004 privind aprobarea structurii organizatorice şi
a statului de funcţii ale Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine pentru
Vinuri şi Alte Produse Vitivinicole (ONDOV), publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din
5 ianuarie 2005, se abrogă.
Art. 5. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Oficiul Naţional al Denumirilor de Origine
pentru Vinuri (ONDOV) va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltam rurale,
Dacian Cioloş
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional al
Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV)
PARTEA I
Rolul şi funcţiile Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri (ONDOV)
Art. 1. - Oficiul Naţional al Denumirilor de Origine
pentru Vinuri, denumit în continuare ONDOV, este organizat şi funcţionează potrivit prevederilor art. 35, 41,
42 şi 43 din Legea viei şi vinului în sistemul organizării comune a pieţei
vitivinicole nr. 244/2002, republicată, şi ale prevederilor art. 65 şi 111 din
Normele metodologice de aplicare a Legii viei şi vinului în sistemul
organizării comune a pieţei vitivinicole nr. 244/2002, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.134/2002.
Art. 2. - ONDOV este instituţie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, denumit în continuare Ministerul
Agriculturii, sub coordonarea secretarului de stat
pentru agricultură.
Art. 3. - ONDOV funcţionează în vederea îndeplinirii
atribuţiilor legate de orientarea activităţilor din domeniul viticulturii şi
vinificaţiei, precum şi pentru îndrumarea şi controlul tehnic de specialitate
în realizarea producţiei vitivinicole.
Art. 4. - Sursele de finanţare ale ONDOV provin
integral din venituri proprii şi se utilizează pentru finanţarea activităţii
acestuia, potrivit bugetului său de venituri şi cheltuieli, aprobat anual de
către ordonatorul principal de credite.
ARTEA a II-a
Structura de organizare a ONDOV
Art. 5. - Structura de organizare a ONDOV se constituie
din compartimente care funcţionează la nivel central şi din inspectorate
teritoriale care funcţionează în regiuni viticole stabilite conform legii şi se aprobă prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, denumit în continuare ministrul agriculturii.
PARTEA a III-a
Conducerea ONDOV
Art. 6. - (1) Conducerea ONDOV
se exercită de către directorul general.
(2) Directorul general reprezintă ONDOV în raporturile
cu Ministerul Agriculturii, cu celelalte instituţii similare, cu alte
autorităţi publice şi organizaţii, cu persoane juridice şi fizice din ţară sau
din străinătate, precum şi în justiţie.
(3) Directorul general coordonează activitatea
serviciilor, compartimentelor şi birourilor din subordine şi îndeplineşte
atribuţiile prevăzute de Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, în calitate de ordonator de credite.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, directorul
general emite decizii şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(5) In cazul în care, din diverse motive, directorul
general nu poate exercita atribuţiile curente, acesta desemnează prin decizie
un alt angajat al ONDOV care să exercite aceste atribuţii, înştiinţându-l pe
ministrul agriculturii despre aceasta.
Art. 7. - (1) Şefii de servicii, compartimente şi
birouri, precum şi toţi angajaţii ONDOV exercită atribuţiile delegate de către
directorul general prin decizie sau fişa postului.
(2) Răspunderile şi atribuţiile angajaţilor ONDOV se
stabilesc prin contracte individuale de muncă încheiate cu conducerea
instituţiei.
Art. 8. - (1) Directorul general, numit în condiţiile legii, se subordonează ministrului agriculturii şi
are, în principal, următoarele atribuţii:
a) asigură stabilitatea funcţionării ONDOV,
continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale dintre
structurile instituţiei;
b) coordonează buna
funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional din
cadrul instituţiei;
c) colaborează cu secretarii generali şi cu direcţiile
şi compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii în
probleme de interes comun;
d) urmăreşte şi asigură finalizarea actelor normative
aprobate de Ministerul Agriculturii, care au fost iniţiate de ONDOV;
e) monitorizează şi controlează elaborarea
raportărilor periodice, prevăzute de reglementările în vigoare;
f) coordonează întregul
personal al ONDOV, activitatea de elaborare a politicilor de personal şi
principiile directoare pentru managementul de personal din cadrul
compartimentelor;
g) asigură structura optimă a ONDOV, pe baza
atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite prin actul normativ de organizare
şi funcţionare;
h) coordonează activitatea privind reprezentarea ONDOV
şi a unităţilor subordonate în contencios;
i) coordonează evaluarea şi pregătirea personalului
ONDOV;
j) coordonează aplicarea legislaţiei de salarizare a personalului ONDOV;
k) coordonează activitatea de elaborare şi execuţie a
bugetului ONDOV;
l) coordonează activitatea de
elaborare a documentaţiei necesare alocării de capital;
m) coordonează activitatea financiar-contabilă şi
activitatea de monitorizare a bugetelor unităţilor subordonate ONDOV;
n) coordonează activitatea de întreţinere şi reparaţii,
de evidenţă, gestiune şi mijloace logistice;
o) îndeplineşte şi alte atribuţii încredinţate de
ministrul agriculturii.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor
sale, directorul general al ONDOV are dreptul să solicite informaţii de la
direcţii, precum şi de la celelalte compartimente din structura Ministerului
Agriculturii.
PARTEA a IV-a
Atribuţiile şi relaţiile funcţionale existente în
structura de organizare a ONDOV
Art. 9. - (1) Potrivit organigramei aprobate prin ordin,
structura de organizare a ONDOV cuprinde:
- Compartimentul consilieri;
- Compartimentul audit;
- Compartimentul financiar-contabilitate;
- Compartimentul achiziţii;
- Compartimentul juridic-administrativ;
- Compartimentul managementul resurselor umane, sănătate
şi securitate în muncă;
- Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare,
comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa;
- Serviciul viticultură-vinificaţie.
(2) Atribuţiile prevăzute în
prezentul regulament vor fi completate cu cele prevăzute de actele normative în
vigoare şi de conducerea ONDOV, în limita competenţelor.
CAPITOLUL I
Compartimentul consilieri
Art. 10. - (1) Compartimentul
consilieri se află în subordinea directă a directorului general, de la care
primeşte sarcini şi pe care îl informează despre realizarea acestora.
(2) Consilierii, în raport cu domeniile de activitate
care li s-au repartizat, au următoarele responsabilităţi:
a) să analizeze, să verifice şi să îl informeze pe
directorul general, în timp util, în legătură cu caracterul legal, eficienţa şi
oportunităţile activităţii instituţiei sau, după caz, despre nerespectarea
acestor deziderate;
b) să asigure, printr-o colaborare sistematică cu
compartimentele din componenţa structurii organizatorice a ONDOV şi cu alte
organe ale administraţiei publice, în timp util, necesarul minim de informaţii,
astfel încât să poată lua decizia în mod corect, rapid şi eficient;
c) să prezinte interlocutorilor punctul de vedere al
directorului general, în limitele stabilite de acesta, în legătură cu
problematica de soluţionat, solicitând colaborarea factorilor autorizaţi.
(3) Potrivit domeniilor de activitate care le-au fost
repartizate de către directorul general, consilierii au următoarele atribuţii
principale:
a) efectuează sau/şi participă, în limitele mandatului
dat de directorul general, împreună cu factorii autorizaţi, la efectuarea unor
analize complexe, a unor activităţi din domeniile de activitate ale ONDOV,
urmărind ca lucrarea să evidenţieze elementele concrete solicitate de demnitar,
în concordanţă cu realitatea şi normele legale din domeniu;
b) participă şi, după caz, prezintă puncte de vedere
la şedinţele la care participă ONDOV şi contribuie la elaborarea proiectelor de
acte normative iniţiate de ONDOV;
c) participă la analiza materialelor transmise către
ONDOV, formulând obiecţii sau propuneri, împreună cu celelalte compartimente
din componenţa structurii ONDOV, în domeniile de activitate în care li s-au
stabilit răspunderi de către directorul general;
d) urmăresc, în domeniile de activitate în care li s-au
stabilit răspunderi, elaborarea documentaţiilor dispuse de directorul general
ca urmare a solicitărilor Ministerului Agriculturii;
e) execută şi alte sarcini, stabilite expres de către
directorul general în subordinea căruia îşi desfăşoară activitatea;
f) sprijină activitatea Serviciului
viticultură-vinificaţie şi a inspectoratelor teritoriale;
g) în realizarea atribuţiilor şi sarcinilor ce le
revin, au dreptul să solicite de la compartimentele ONDOV, în limitele mandatului
dat, documente, date şi informaţii, precum şi sprijinul autorizat al
specialiştilor.
CAPITOLUL II
Compartimentul audit
Art. 11. - (1) Compartimentul audit din cadrul ONDOV
este organizat conform prevederilor Legii nr. 672/2002
privind auditul public intern, cu modificările şi completările ulterioare, ca
un compartiment funcţional, în subordinea directă şi nemijlocită a directorului
general al ONDOV.
(2) Răspunderea pentru asigurarea cadrului
organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public
intern revine conducerii instituţiei publice, conform prevederilor art. 3 alin.
(1) şi art. 9 lit. a) din Legea nr. 672/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Conducătorul Compartimentului audit este
responsabil pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor de audit şi pentru
asigurarea condiţiilor necesare pregătirii profesionale a auditorilor, conform
prevederilor art. 10 alin. (3) şi art. 19 alin. (7) din Legea nr. 672/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Auditul public intern este definit prin lege ca
activitate funcţional independentă, care dă asigurări şi consiliere conducerii
pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, ajută
entitatea publică să îşi îndeplinească obiectivele printr-o abordare
sistematică şi metodică, evaluează şi îmbunătăţeşte eficienţa şi eficacitatea
sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a
proceselor de administrare.
(5) Auditul public intern trebuie să sprijine
conducătorul entităţii publice în identificarea şi evaluarea riscurilor
semnificative. Prin evaluarea periodică a eficienţei şi eficacităţii sistemului
de control intern, auditul public intern ajută entitatea publică să îşi menţină
un sistem de control intern adecvat.
Art. 12. -Auditul public intern se exercită asupra
tuturor activităţilor desfăşurate de ONDOV, inclusiv asupra unităţilor care
funcţionează în subordinea ONDOV, cu privire la formarea şi utilizarea
fondurilor publice şi la administrarea patrimoniului public, precum şi la
utilizarea fondurilor externe.
Art. 13. -In realizarea misiunilor de audit public
intern vor fi atraşi şi alţi specialişti sau alte persoane calificate din
interiorul instituţiei sau din afară, conform prevederilor legale.
Art. 14. - Compartimentul audit auditează cel puţin o
dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) angajamentele bugetare şi legale din care derivă
direct sau indirect obligaţii de plată, inclusiv fondurile comunitare şi alte
fonduri externe;
b) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi
legale, inclusiv fondurile comunitare şi alte fonduri externe;
c) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de
bunuri din domeniul privat al statului ori al
unităţilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din
domeniul public al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul
de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor
acordate la încasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemul de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.
Art. 15. - Compartimentul audit îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) este organizat şi funcţionează respectând
standardele şi procedurile naţionale şi internaţionale de audit, precum şi
prevederile legislaţiei naţionale şi ale reglementărilor Uniunii Europene;
b) realizează misiuni de audit pentru a da asigurare cu
privire la realitatea şi corectitudinea operaţiunilor finanţate din fonduri
naţionale şi externe;
c) pe baza analizei riscurilor,
a criteriilor-semnal, a sugestiilor directorului general, precum şi a
prevederilor normelor şi reglementărilor specifice, întocmeşte şi supune spre
aprobare planul anual de audit, până la data de 30 noiembrie, pentru anul
următor, împreună cu referatul de justificare, întocmit
conform prevederilor legale;
d) propune modificarea planului de audit ori de câte
ori analiza riscurilor motivează acest lucru sau conducerea Ministerului
Agriculturii dispune efectuarea unor misiuni de audit neprevăzute în planul
iniţial aprobat, prin renunţarea la unele misiuni cu riscuri mai reduse incluse
în plan;
e) transmite către unităţile din structura
organizatorică a ONDOV tematici sau obiective de audit, pe care acestea au
obligaţia să le execute;
f) formulează propuneri pentru
întocmirea programului de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii activităţii de
audit la nivelul compartimentului;
g) exercită misiuni de audit public intern, conform
planurilor aprobate la nivelul ONDOV, pentru a evalua dacă sistemele de
management financiar şi control intern ale entităţii publice sunt transparente
şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate,
eficienţă şi eficacitate;
h) face recomandări de îmbunătăţire a eficienţei,
eficacităţii şi economicităţii utilizării fondurilor naţionale şi fondurilor
comunitare;
i) elaborează şi actualizează ghidurile practice de
audit;
j) asigură îndrumarea metodologică şi perfecţionarea
pregătirii profesionale a auditorilor, conform legislaţiei în vigoare;
k)în cazul identificării unor
iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat directorului general,
în termen de 3 zile;
l) elaborează raportul anual al
activităţii de audit public intern;
m) monitorizează modul de implementare a misiunilor şi
recomandărilor prevăzute prin rapoartele de audit şi raportează asupra lor;
n) informează directorul general despre recomandările
neînsuşite de către compartimentele ONDOV, precum şi despre consecinţele
acestora.
CAPITOLULUI
Compartimentul financiar-contabilitate
Art. 16. - Compartimentul
financiar-contabilitate are următoarele atribuţii specifice:
a) întocmeşte proiectul bugetului ONDOV, în colaborare
cu unităţile subordonate ONDOV, având în vedere numărul de personal,
cheltuielile materiale necesare desfăşurării activităţii, cheltuielile de
capital, sumele pentru susţinerea financiară a producătorilor agricoli, în
funcţie de actele normative în vigoare;
b) întocmeşte proiectele de rectificare a bugetului
ONDOV;
c) urmăreşte execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli pentru activitatea proprie şi organizează evidenţa angajamentelor
bugetare şi legale pentru activitatea proprie;
d) după aprobarea legii anuale a bugetului de stat,
repartizează bugetul ONDOV pe unităţile subordonate şi întocmeşte proiectele de
rectificare a bugetului ONDOV, ori de câte ori se produce rectificarea
bugetului pe unităţile subordonate;
e) repartizează lunar creditele bugetare pe unităţile
subordonate, pe categorii de cheltuieli, în care scop întocmeşte deschiderile
de credite bugetare;
f) cuprinde în deschiderile de
credite sumele necesare acoperirii cheltuielilor de personal şi cheltuielilor
materiale, investiţii şi subvenţii aprobate prin actele normative în vigoare;
g) supune spre aprobare reprezentanţilor controlului
delegat şi apoi ordonatorului principal de credite toate documentele de
repartizare a creditelor bugetare, de virări de credite conform Legii nr.
500/2002 , cu modificările ulterioare, a transferurilor şi împrumuturilor;
h) realizează alocările financiare din fonduri
speciale, conform actelor normative în vigoare, şi ţine evidenţa extracontabilă
a repartizărilor de credite;
i) elaborează, centralizează şi verifică situaţiile
financiare trimestriale şi anuale şi anexele acestora ale ONDOV şi ale
unităţilor subordonate;
j) organizează şi asigură buna
desfăşurare a activităţii financiare a ONDOV şi organizează controlul financiar
preventiv propriu;
k) întocmeşte statele de plată a salariaţilor şi a
altor categorii de personal, pentru personalul din aparatul propriu al ONDOV,
răspunde de corectitudinea datelor înscrise în acestea, execută deciziile de
reţinere sau imputare, urmăreşte recuperarea pagubelor;
l) întocmeşte situaţia privind
monitorizarea cheltuielilor de personal, pentru personalul din aparatul
propriu;
m) verifică şi răspunde de corectitudinea întocmirii
actelor justificative de încasări şi plăţi ce se efectuează prin conturile
curente sau prin casieria proprie;
n) verifică deconturile de cheltuieli prezentate de
titulari şi urmăreşte încadrarea în prevederile bugetare a cheltuielilor
privind deplasările interne şi externe;
o) efectuează plăţile generate de cheltuielile curente,
încasează veniturile obţinute conform legii şi întocmeşte, verifică şi avizează
documentaţia privind plăţile efectuate;
p) întocmeşte lunar, trimestrial şi anual situaţiile
statistice prevăzute de lege;
q) organizează casieria ONDOV;
r) urmăreşte recuperarea cheltuielilor efectuate pentru
unităţile aflate în subordinea ONDOV;
s) organizează şi asigură desfăşurarea în condiţiile
legii a evidenţei contabile şi răspunde de ţinerea corectă şi la zi a evidenţei
contabile, în conformitate cu planul de conturi şi cu normele metodologice de
aplicare a acestuia;
t) organizează, potrivit prevederilor legale,
efectuarea inventarierii valorilor materiale şi băneşti;
u) efectuează controlul gestionar pentru gestiunile
proprii;
v) propune scoaterea din uz şi casarea unor bunuri din
gestiunea proprie;
w) ţine evidenţa analitică şi întocmeşte balanţele
analitice, în conformitate cu planul de conturi;
x) întocmeşte balanţele de verificare lunare şi
situaţiile financiare trimestriale şi anuale, conform prevederilor legale;
y) răspunde de corectitudinea datelor înscrise în
documentele şi situaţiile contabile.
Art. 17. -In ceea ce priveşte salarizarea,
Compartimentul financiar-contabilitate are următoarele atribuţii:
a) coordonează, asigură şi urmăreşte aplicarea
legislaţiei muncii privind drepturile salariale prevăzute de actele normative
în vigoare ale personalului contractual din aparatul propriu al ONDOV;
b) asigură estimarea fondului
de salarii anual în vederea fundamentării propunerilor de buget la titlul
„Cheltuieli de personal" şi a rectificărilor acestuia pentru aparatul
propriu, urmăreşte încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget;
c) asigură întocmirea şi monitorizarea lunară a
fondului de salarii şi cheltuielilor de personal, urmărind încadrarea în sumele
aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) întocmeşte statul de funcţii şi statul de personal
ale ONDOV şi le supune spre aprobare, cu încadrarea în fondul de salarii
aferent şi cu repartizarea pe luni a cheltuielilor de personal conform
bugetului aprobat;
e) stabileşte salariul personalului numit în funcţii
de conducere sau de execuţie din aparatul propriu;
f) întocmeşte situaţii legate de premierea
personalului, conform reglementărilor în vigoare;
g) întocmeşte documentaţia necesară pentru acordarea
orelor suplimentare;
h) coordonează activitatea de întocmire a propunerilor
de buget în ceea ce priveşte cheltuielile de personal;
i) verifică, coordonează şi îndrumă controlul privind
aplicarea legislaţiei muncii;
j) introduce modificări în buget ori de câte ori au loc
suplimentări sau reduceri ale numărului de posturi;
k) întreţine nomenclatoarele de: posturi, funcţii de
conducere şi de execuţie, în concordanţă cu modificările legislative privind
structura organizatorică a ONDOV şi salarizarea angajaţilor din instituţiile
publice cu venituri integral extrabugetare;
l) elaborează rapoarte
periodice prin prelucrarea informaţiilor din baza de date: stat de funcţii,
stat nominal de personal, încadrare, lista posturilor vacante, lista
angajaţilor cu funcţii de conducere, situaţia ocupării posturilor pe
compartimente;
m) răspunde la sesizări şi reclamaţii în domeniul
drepturilor salariale, primite de la persoane fizice şi juridice;
n) îndeplineşte orice alte sarcini în domeniu,
prevăzute de legislaţia de specialitate sau dispuse de directorul general al
ONDOV
Art. 18. - Compartimentul financiar-contabilitate este
condus de către un contabil-şef.
CAPITOLUL IV
Compartimentul achiziţii
Art. 19. - Compartimentul achiziţii are următoarele
atribuţii specifice:
a) analizează, fundamentează şi centralizează, pe baza
propunerilor transmise de compartimentele ONDOV, Programul anual de investiţii
şi volumul cheltuielilor pentru reparaţii capitale la obiectivele de investiţii
ale ONDOV, pe care îl supune aprobării conducerii instituţiei;
b) elaborează sau participă prin reprezentanţi la
elaborarea documentaţiilor pentru organizarea şi derularea procedurilor de
achiziţii publice de produse, servicii sau lucrări, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a
prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale tuturor celorlalte acte normative ce reglementează
activitatea de achiziţii publice, cu modificările şi completările ulterioare;
c) elaborează procedurile proprii privind achiziţiile
pentru care nu se aplică actele normative menţionate
mai sus;
d) întocmeşte şi actualizează propria bază de date cu
operatorii economici, persoane fizice şi juridice, societăţi comerciale,
furnizori de produse, prestatori de servicii, executanţi de lucrări etc;
e) fundamentează şi susţine propunerile de finanţare
pentru lucrările de execuţie, achiziţii de echipamente, instalaţii, utilaje şi
alte dotări independente, urmăreşte respectarea şi încadrarea în valorile
aprobate, fundamentează şi justifică necesitatea suplimentării acestora;
f) analizează propunerile de lucrări şi achiziţiile de
utilaje, echipamente şi dotări incluse în volumul cheltuielilor de capital
aprobat şi propune alocarea fondurilor necesare;
g) participă la transmiterea datelor şi modificărilor
apărute în legislaţie, cu prelucrarea de rigoare în specificul activităţii de
investiţii;
h) participă în comisiile de elaborare a
documentaţiilor de atribuire, comisiile de conciliere şi soluţionare a
contestaţiilor şi în comisiile de evaluare a ofertelor;
i) elaborează şi transmite situaţiile şi raportările
privind achiziţiile, solicitate de alte instituţii, conform legii.
CAPITOLUL V
Compartimentul juridic-administrativ
Art. 20. - Compartimentul juridic-administrativ are
următoarele atribuţii cu specific juridic:
a) colaborează cu specialiştii compartimentelor
independente din cadrul ONDOV şi cu specialiştii din cadrul Ministerului
Agriculturii şi organizaţiilor profesionale şi interprofesionale din domeniu,
pentru definitivarea proiectelor de ordine şi instrucţiuni ale ministrului
agriculturii pentru ca acestea să respecte normele de tehnică legislativă
prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru
elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi de Hotărârea Guvernului nr. 1.226/2007 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente în vederea adoptării/aprobării,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) întocmeşte mapa şedinţelor pentru directorul
general, colaborând în acest sens cu unităţile implicate;
c) întocmeşte orice alte documente privind activitatea
legislativă în domeniul vitivinicol;
d) definitivează, împreună cu celelalte compartimente
de profil din ONDOV, toate proiectele de acorduri, acorduri subsidiare,
convenţii şi înţelegeri din domeniul vitivinicol;
e) participă la activitatea unor comisii de
specialitate, stabilite prin decizie a directorului
general al ONDOV;
f) îndeplineşte alte sarcini cu specific juridic din
domeniul vitivinicol;
g) reprezintă ONDOV, ca parte procesuală în faţa
instanţelor judecătoreşti de orice grad, a organelor de cercetare penală şi a
altor organe de jurisdicţie, în baza delegaţiei de împuternicire din partea
conducerii;
h) întocmeşte acţiuni, întâmpinări, apeluri şi
recursuri în care ONDOV este parte;
i) iniţiază acţiuni de recuperare a creanţelor ONDOV,
inclusiv prin forme de executare silită şi lichidare judiciară a debitului, la
solicitarea conducerii ONDOV;
j) duce la îndeplinire orice alte sarcini care privesc
activitatea de contencios din domeniul vitivinicol;
k) apără drepturile şi interesele legitime ale ONDOV,
asigură consultanţă şi reprezentare juridică, avizează şi contrasemnează actele
cu caracter juridic emise de instituţie;
l) acordă consultanţă, opinia
sa fiind consultativă;
m) nu se pronunţă asupra aspectelor economice, tehnice
sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat;
n) întocmeşte orice alte acte de procedură în care este
implicat ONDOV
Art. 21. - In ceea ce priveşte activitatea profesională
a consilierilor juridici din acest compartiment, aceasta se realizează prin:
a) consultaţii şi cereri cu caracter juridic în toate domeniile dreptului;
b) redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte
legale ce privesc activitatea ONDOV;
c) redactarea proiectelor de contracte, precum şi
negocierea clauzelor legale contractuale;
d) asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridică a
persoanelor juridice şi a altor entităţi interesate;
e) redactarea de acte juridice, atestarea identităţii
părţilor, a consimţământului, a conţinutului şi a datei actelor încheiate, care
privesc persoana juridică în favoarea căreia consilierul juridic exercită
profesia;
f) avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter
juridic;
g) verificarea legalităţii actelor cu caracter
juridic şi administrativ primite spre avizare;
h) semnarea, la solicitarea conducerii, în cadrul
reprezentării, a documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana
juridică sau de la instituţia publică reprezentată;
i) emiterea de avize pentru legalitate şi conformitate,
însoţite de semnătura şi parafa profesională; în condiţiile în care actul
juridic supus avizării pentru legalitate nu este conform legii, consilierul
juridic va formula un raport de neavizare în care va indica neconcordanţa
acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului;
j) în exercitarea profesiei şi în legătură cu aceasta,
consilierul juridic este obligat să păstreze secretul profesional privitor la
cauza ce i-a fost încredinţată, cu excepţia cazurilor prevăzute expres de lege;
în scopul asigurării secretului profesional, actele şi lucrările cu caracter
profesional aflate asupra consilierului juridic sau la
locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile.
Art. 22. - Compartimentul juridic-administrativ are
următoarele atribuţii cu specific administrativ:
a) colaborează cu Compartimentul achiziţii la
întocmirea Programului anual al achiziţiilor publice;
b) colaborează cu Compartimentul achiziţii la
întocmirea contractelor de achiziţii publice si le supune aprobării conducerii
ONDOV;
c) transmite spre publicare anunţurile privind
achiziţiile de active fixe corporale şi materiale de natura obiectelor de inventar;
d) participă la elaborarea documentaţiei privind
achiziţiile de active fixe corporale şi materiale de natura obiectelor de
inventar;
e) întocmeşte zilnic programarea desfăşurării
activităţilor în sălile de şedinţe, pe baza solicitării compartimentelor ONDOV,
şi urmăreşte buna desfăşurare a activităţilor în sălile respective;
f) urmăreşte modul de respectare a contractelor
privind asigurarea service-ului imprimantelor, aparatelor de multiplicare şi al
fax-urilor şi sesizează conducătorul ierarhic superior
cu privire la constatarea unor abateri;
g) gestionează şi răspunde de buna funcţionare a
parcului auto ce deserveşte personalul ONDOV;
h) urmăreşte încadrarea în cotele de carburanţi a
autoturismelor din parcul auto propriu şi urmăreşte starea tehnică a acestora;
i) coordonează activitatea de pază la sediul ONDOV;
j) coordonează activitatea de curăţenie si întreţinere
la sediul ONDOV;
k) asigură, prin atelierul xerox-foto- legătorie,
multiplicarea lucrărilor;
l) ţine evidenţa spaţiilor din sediul ONDOV;
m) răspunde de aplicarea prevederilor legale
referitoare la confecţionarea, folosirea şi evidenţa ştampilelor;
n) participă în comisiile de elaborare şi prezentare a
ofertelor de achiziţii publice, în baza deciziei directorului general al ONDOV; '
o) participă în comisiile de evaluare a ofertelor de
achiziţii publice, în baza deciziei directorului general al ONDOV;
p) fundamentează şi susţine propunerile pentru
achiziţiile publice;
q) gestionează materialele de consum, activele fixe
materiale de natura obiectelor de inventar;
r) urmăreşte nemijlocit realizarea tuturor contractelor
şi avizează situaţiile de lucrări prezentate de constructor sau furnizor.
Art. 23. - In ceea ce priveşte activităţile de
secretariat, Compartimentul juridic-administrativ are următoarele atribuţii:
a) primeşte, verifică, înregistrează şi direcţionează
sesizările solicitanţilor (petenţilor);
b) înscrie în audienţă la conducerea ONDOV persoanele
care solicită acest lucru, repartizându-le în funcţie de problemele prezentate;
c) primeşte şi înregistrează solicitările privind
informaţiile de interes public şi le evaluează primar pentru a stabili dacă
informaţiile solicitate sunt informaţii comunicate din oficiu, furnizabile la
cerere sau exceptate de la liberul acces;
d) asigură modelele
formularelor-tip utilizate în activitatea ONDOV;
e) asigură înregistrarea documentelor la zi, într-un
registru prevăzut în acest scop;
f) realizează activitatea de comunicare internă şi
externă a ONDOV (note interne pentru solicitare de informaţii);
g) întreţine şi actualizează baza de date;
h) întreţine calculatoarele şi reţeaua ONDOV;
i) înregistrează petiţii, sosite pe adresa de e-mail,
de la persoane fizice şi juridice;
j) administrează şi actualizează zilnic site-ul ONDOV;
k) realizează şi prelucrează arhiva foto-video.
CAPITOLUL VI
Compartimentul managementul resurselor umane, sănătate şi securitate în muncă
Art. 24. - (1) Compartimentul
managementul resurselor umane, sănătate şi securitate în muncă gestionează
personalul ONDOV, constituit din salariaţi angajaţi pe bază de contract
individual de munca, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Compartimentul managementul resurselor umane,
sănătate şi securitate în muncă asigură cadrul managerial propriu de activitate
în domeniul resurselor umane, organizarea muncii şi personal, precum şi
aplicarea corectă a legislaţiei muncii privind drepturile salariale şi
celelalte drepturi de personal prevăzute în actele normative în vigoare.
(3) Compartimentul managementul
resurselor umane, sănătate şi securitate în muncă defineşte şi propune politica
privind gestiunea colectivă şi administrativă a personalului ONDOV, asigurând
dezvoltarea evoluţiilor funcţionale necesare, şi organizează activitatea de
asigurare a sănătăţii şi securităţii în muncă.
Art. 25. - Compartimentul managementul resurselor
umane, sănătate şi securitate în muncă are următoarele atribuţii cu specific de
resurse umane:
a) colaborează cu celelalte compartimente din cadrul
ONDOV la stabilirea atribuţiilor acestora, elaborează şi supune spre aprobare
proiectul de ordin privind regulamentul de organizare şi funcţionare a ONDOV;
b) asigură evidenţa salariaţilor şi întocmirea
documentelor de personal privind recrutarea, angajarea, promovarea,
sancţionarea, transferul, modificarea şi încetarea contractului individual de muncă şi alte mişcări de
personal, emite documentele respective pe baza aprobării conducerii ONDOV;
c) întocmeşte şi depune
dosarele de pensionare în conformitate cu prevederile
legale;
d) întocmeşte documentele de numire sau eliberare din
funcţiile de conducere pentru personalul ONDOV;
e) verifică şi răspunde de aplicarea normelor de
evaluare a performanţelor profesionale individuale, conform actelor normative
în vigoare;
f) întreprinde acţiuni de recrutare de personal pentru
aparatul propriu al ONDOV, conform actelor normative în vigoare;
g) emite documente de legitimare şi acces în cadrul
ONDOV;
h) creează baze de date care să evidenţieze încadrarea
pe funcţii, date de stare civilă, pregătirea de bază a fiecărui salariat,
cursuri de perfecţionare urmate, limbi străine cunoscute etc;
i) păstrează şi gestionează carnetele de muncă,
dosarele profesionale şi fişele posturilor aferente şi le completează potrivit
schimbărilor intervenite;
j) întocmeşte şi actualizează contractele de muncă ale
salariaţilor;
k) gestionează registrul general de evidenţă a
salariaţilor
l) întocmeşte, avizează şi
înregistrează documentele privind încadrarea, promovarea, sancţionarea şi
încetarea contractului de muncă pentru personal şi răspunde de arhivarea
acestora;
m) gestionează declaraţiile de interese şi declaraţiile
de avere ale angajaţilor ONDOV;
n) analizează şi întocmeşte proiectul de ordin privind
aprobarea structurii organizatorice a ONDOV;
o) întocmeşte şi supune spre aprobare statul de
personal centralizat al ONDOV;
p) întocmeşte şi supune spre aprobare solicitările
pentru transformări (transferări) de posturi la statele de funcţii aprobate pe
anul în curs;
q) participă la concilierea conflictelor de muncă
atunci când sunt solicitări în acest sens;
r) primeşte şi ţine evidenţa fişelor de post pentru
personalul din aparatul propriu (pe care le pune la dosarul profesional al
fiecărui salariat);
s) evaluează nevoile de formare profesională la nivelul
aparatului propriu şi propune organizarea de cursuri de formare;
t) contactează diverse instituţii de formare
profesională, în vederea organizării de cursuri de perfecţionare, în funcţie de
suma alocată prin buget pentru acţiuni de formare profesională;
u) îndeplineşte alte sarcini stabilite prin acte
normative sau încredinţate de către conducerea ONDOV.
Art. 26. - Compartimentul managementul resurselor
umane, sănătate şi securitate în muncă are următoarele atribuţii cu specific de
sănătate şi securitate în muncă:
a) asigură securitatea şi sănătatea salariaţilor în
toate aspectele legate de muncă;
b) asigură măsuri de protecţie a muncii pentru
prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, aplicabile tuturor
angajatorilor;
c) ia măsurile necesare
pentru protejarea securităţii şi sănătăţii salariaţilor, inclusiv pentru
activităţile de prevenire a riscurilor profesionale, de informare şi pregătire,
precum şi pentru punerea în aplicare a organizării protecţiei muncii şi
mijloacelor necesare acesteia;
d) ia măsuri pentru evitarea riscurilor, evaluarea
riscurilor care nu pot fi evitate, combaterea riscurilor la sursă, adaptarea
muncii la om, în special în ceea ce priveşte proiectarea locurilor de muncă şi
alegerea echipamentelor şi metodelor de muncă şi de producţie, în vederea
atenuării, cu precădere, a muncii monotone şi a muncii repetitive, precum şi a
reducerii efectelor acestora asupra sănătăţii;
e) ia măsuri pentru înlocuirea a ceea ce este
periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai puţin periculos;
f) adoptă măsuri de protecţie colectivă cu prioritate
faţă de măsurile de protecţie individuală;
g) aduce la cunoştinţă salariaţilor instrucţiunile
corespunzătoare;
h) răspunde de organizarea activităţii de asigurare a
sănătăţii şi securităţii în
muncă;
i) organizează instruirea periodică a angajaţilor săi
în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
j) organizează controlul permanent al stării
materialelor, utilajelor şi substanţelor folosite în procesul muncii, în scopul
asigurării sănătăţii şi securităţii salariaţilor;
k) răspunde pentru asigurarea condiţiilor de acordare a
primului ajutor în caz de accidente de muncă, pentru crearea condiţiilor de
preîntâmpinare a incendiilor, precum şi pentru evacuarea salariaţilor în
situaţii speciale şi în caz de pericol iminent;
l) organizează comitetul de
securitate şi sănătate în muncă, cu scopul de a asigura implicarea salariaţilor
la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniul protecţiei muncii;
m) asigură accesul salariaţilor la serviciul medical de
medicină a muncii.
CAPITOLUL VII
Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare, comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa
Art. 27. - Compartimentul coordonare, monitorizare,
promovare, comunicare, informaţii publice şi relaţii
cu presa are rolul de a asigura colectarea datelor statistice, monitorizarea
indicatorilor de rezultat. De asemenea, elaborează un sistem adecvat de
monitorizare şi evaluare.
Art. 28. - Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare, comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa are
următoarele atribuţii:
a) elaborează planul de comunicare, informare şi
promovare;
b) asigură conformitatea cu obligaţiile referitoare la
publicitate;
c) asigură promovarea prin participarea la diverse
manifestări;
d) asigură un sistem de înregistrare şi păstrare a
informaţiilor statistice referitoare la implementare, în formă computerizată
adecvată scopurilor de monitorizare şi evaluare;
e) participă la elaborarea indicatorilor de
monitorizare a măsurilor din programele de dezvoltare;
f) elaborează şi asigură un sistem funcţional de
colectare, prelucrare şi management al informaţiilor şi datelor statistice şi
financiare privind implementarea programelor de dezvoltare, în scopul evaluării
şi monitorizării;
g) coordonează şi monitorizează acţiunile legate de
armonizarea legislaţiei cu cea a Uniunii Europene pentru sectorul vitivinicol;
h) monitorizează adoptarea şi implementarea legislaţiei
naţionale care transpune acquis-ul comunitar;
i) evaluează compatibilitatea
legislaţiei naţionale cu reglementările comunitare;
j) completează şi transmite periodic datele legislative
prin intermediul instrumentelor de monitorizare stabilite de Comisia Europeană;
k) coordonează acţiunile de „peer review" prin
care Comisia Europeană monitorizează stadiul implementării asumate;
l) coordonează activităţile
prin care se realizează implementarea din punct de vedere tehnic a programelor
comunitare - Unitate de implementare PHARE, în care este implicat ONDOV, şi
asigură managementul tehnic al proiectelor aferente;
m) coordonează şi monitorizează implementarea
programelor; în acest scop păstrează evidenţa privind obiectivele, desfăşurarea
şi rezultatele programelor derulate;
n) ţine evidenţa repartizării şi utilizării bunurilor
achiziţionate din fondurile PHARE, conform destinaţiei şi scopului prevăzute în
program;
o) întocmeşte documentele de raportare periodică
privind stadiul implementării programelor, rapoartele de monitorizare şi
evaluare a proiectelor, conform procedurilor PHARE
p) asigură schimbul de informaţii privind aspectele
tehnice ale implementării programelor cu direcţiile implicate din cadrul
Comisiei Europene;
q) asigură legătura cu celelalte instituţii beneficiare
ale asistenţei şi participă la reuniunile interinstituţionale în probleme de
interes comun pentru asistenţa PHARE;
r) îndeplineşte orice alte atribuţii care pot rezulta
din necesitatea derulării în bune condiţii a proiectelor şi pentru asigurarea
absorbţiei fondurilor alocate.
Art. 29. -In ceea ce priveşte
denumirile de origine pentru vinuri, Compartimentul coordonare, monitorizare,
promovare, comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa are următoarele
atribuţii specifice:
a) asigură implementarea politicilor guvernamentale
în domeniul produselor vitivinicole
b) participă la elaborarea politicilor pe produs în
colaborare cu consiliile, grupele şi compartimentele pe produse vitivinicole;
c) participă la promovarea unor programe şi proiecte de
acte normative pentru stimularea şi dezvoltarea produselor vitivinicole cu
denumire de origine controlată (denumită în continuare DOC), cât şi cu indicaţie geografică
protejată (denumită în continuare IGP);
d) participă la elaborarea şi întocmirea unor studii,
strategii şi programe privind creşterea competitivităţii produselor
vitivinicole DOC şi IGP româneşti pe piaţa internă şi externă;
e) promovează şi implementează cadrul legal privind
înregistrarea şi protejarea denumirilor de origine controlată pentru produsele
vitivinicole;
f) promovează şi implementează cadrul legal privind
calitatea produselor vitivinicole DOC, precum şi legislaţia în domeniul
vitivinicol DOC şi IGP armonizată cu legislaţia Uniunii Europene;
g) iniţiază şi elaborează proiecte de ordine ale
ministrului agriculturii, caiete de sarcini pe produs, privind produsele
vitivinicole DOC şi IGP;
h) iniţiază şi elaborează acte normative privind
protecţia indicaţiilor geografice, a denumirilor de origine şi a
caracteristicilor tradiţionale garantate pentru produsele vitivinicole;
i) gestionează activitatea privind
atestarea produselor tradiţionale şi cea privind protecţia indicaţiilor
geografice, a denumirilor de origine şi a caracteristicilor tradiţionale
garantate pentru produsele vitivinicole;
j) înregistrează, în condiţiile legii, indicaţiile
geografice, denumirile de origine şi caracteristicile tradiţionale garantate
pentru produsele vitivinicole şi solicită protecţia acestora în Uniunea
Europeană;
k) elaborează şi actualizează legislaţia privind
acreditarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul
producţiei, depozitării, transportului şi comercializării produselor
vitivinicole DOC şi IGP, în vederea simplificării procedurilor de autorizare şi
de acreditare;
l) urmăreşte şi participă la
implementarea politicilor pe produs;
m) îndeplineşte alte sarcini ce îi revin prin acte
normative sau care îi sunt repartizate de conducerea instituţiei.
Art. 30. - In ceea ce priveşte autorizările şi
certificările produselor vitivinicole DOC şi IGP, Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare, comunicare,
informaţii publice şi relaţii cu presa are următoarele atribuţii specifice:
a) întocmeşte evidenţa autorizaţiilor de producători
de struguri destinaţi obţinerii vinurilor DOC şi IGP, respectiv de producători
de vinuri DOC şi IGP (pe inspectorate teritoriale, judeţe, denumiri de origine,
soiuri etc);
b) centralizează declaraţiile de recoltă şi de
producţie;
c) centralizează cererile de transfer de struguri,
musturi sau vinuri DOC şi IGP;
d) centralizează cantităţile de vinuri DOC şi IGP
luate în evidenţă, în vederea emiterii certificatelor de atestare a dreptului
de comercializare;
e) realizează o bază de date pentru cantităţile de
vinuri DOC şi IGP luate în evidenţă, conform procedurilor de certificare, în
vederea emiterii certificatelor de atestare a dreptului
de comercializare;
f) realizează gestionarea însemnelor de certificare a
calităţii vinurilor DOC, îmbuteliate şi destinate comercializării;
g) urmăreşte derularea procedurilor contractuale
privind gestionarea însemnelor de certificare a calităţii vinurilor DOC;
h) elaborează un buletin informativ şi un calendar
privind procedurile specifice de control;
i) elaborează strategia activităţii promoţionale şi de
imagine a ONDOV, prin elaborarea unor materialelor promoţionale destinate
mediilor de comunicare, care să promoveze activitatea şi imaginea ONDOV;
j) iniţiază promovarea ONDOV prin colaborări cu
diferite organisme implicate în promovarea vinului cu denumire de origine, prin
realizarea unei strategii de comunicare, prin note şi comunicate de presă şi
rapoarte;
k) elaborează împreuna cu Serviciul
viticultură-vinificaţie planul de acţiune si strategia pe termen scurt si mediu
ale ONDOV;
l) propune realizarea de
materiale promoţionale informative.
Art. 31. -In ceea ce priveşte
activităţile de comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa,
Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare, comunicare, informaţii
publice şi relaţii cu presa are următoarele atribuţii:
a) colaborează cu alte instituţii, cu direcţiile de
specialitate din Ministerul Agriculturii şi cu unităţile subordonate acestuia
în soluţionarea reclamaţiilor, petiţiilor etc;
b) întocmeşte şi actualizează anual un buletin
informativ, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de
interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
c) întocmeşte şi asigură publicarea unui raport anual
privind accesul la informaţiile de interes public;
d) centralizează rapoartele inspectoratelor
teritoriale ale ONDOV;
e) asigură modelele formularelor-tip ale cererilor de
informaţii de interes public, ale reclamaţiilor administrative, ale scrisorilor
de răspuns la aceste solicitări;
f) organizează şi coordonează funcţionarea Punctului
de informare şi documentare;
g) efectuează monitorizarea presei;
h) efectuează distribuirea dosarelor de presă;
i) realizează activitatea de comunicare (postarea
proiectelor de acte normative pe site şi a altor materiale informative);
j) organizează conferinţe de presă, evenimente,
briefinguri, deplasări cu reprezentaţii mass-mediei;
k) urmăreşte reflectarea în mass-media a activităţii
ONDOV, în vederea mediatizării domeniilor mai puţin prezente în mass-media;
l) redactează comunicate şi
informări de presă (informează în timp util şi asigură accesul jurnaliştilor la
activităţile de interes public organizate de ONDOV);
m) înregistrează solicitări de presă;
n) informează reprezentanţii mass-mediei despre
evenimentele la care participă ONDOV.
Art. 32. - In ceea ce priveşte activităţile de
tehnologie a informaţiei, Compartimentul coordonare, monitorizare, promovare,
comunicare, informaţii publice şi relaţii cu presa are următoarele atribuţii:
a) verifică şi asigură permanent funcţionarea
site-ului instituţiei, www. ondov. ro;
b) actualizează permanent datele afişate pe site-ul
instituţiei, cu materiale propuse de compartimentele ONDOV şi aprobate de
conducerea ONDOV;
c) elaborează studii, analize, strategii şi politici de
dezvoltare a sistemelor informatice;
d) elaborează proiecte de informatizare pentru ONDOV;
e) elaborează reglementări şi
norme privind standardizarea dezvoltării sistemelor informatice;
f) administrează echipamentele specifice reţelei
proprii ONDOV şi asigură menţinerea la parametri optimi a funcţionării
acestora;
g) asigură instalarea şi configurarea echipamentelor pentru
buna funcţionare a acestora în sistem;
h) gestionează bazele de date, securitatea acestora, a
sistemelor şi reţelelor, accesul la distanţă în reţeaua internă şi transferul
informaţiilor analitice şi sintetice către/dinspre sistemele informatice ale inspectoratelor teritoriale;
i) asigură operaţiuni specifice de salvare periodică a
datelor;
j) acordă asistentă tehnică utilizatorilor din
compartimentele ONDOV;
k) monitorizează derularea contractelor încheiate între
ONDOV şi companiile IT;
l) iniţiază acţiuni pentru
pregătirea IT a personalului instituţiei, pe baza unor programe de
specializare, în colaborarea cu Compartimentul de resurse umane.
CAPITOLUL VIII
Serviciul viticultură-vinificaţie
Art. 33. - (1) Serviciul
viticultură-vinificaţie este constituit din inspectorate teritoriale,
organizate în toate regiunile vitivinicole ale ţării.
(2) Activităţile inspectorilor de specialitate din
cadrul inspectoratelor teritoriale ale ONDOV se desfăşoară sub îndrumarea şi
coordonarea şefului de serviciu, care conduce şi răspunde de activitatea
Serviciului de viticultură-vinificaţie.
(3) Şeful de serviciu trebuie să asigure aplicarea în
teritoriu a normelor de producere şi comercializare a vinurilor cu denumire de
origine controlată (denumite în continuare vinuri
DOC) şi a vinurilor cu indicaţie geografică
protejată (denumite în continuare vinuri IGP), stabilite prin reglementările în vigoare.
Art. 34. -In ceea ce priveşte activităţile de control,
Serviciul viticultură-vinificaţie, prin şeful de serviciu şi inspectorii săi de
specialitate, are următoarele atribuţii specifice:
1. elaborează tematica de inspecţii tehnice şi
control, pe domenii de activitate, şi o supune aprobării directorului general;
2. verifică sesizările şi petiţiile repartizate de directorul general privind nerespectarea prevederilor
legale din domeniile de activitate ale ONDOV;
3. verifică modul de aplicare a prevederilor din
reglementările europene şi naţionale privind tehnologiile de producţie şi face
propuneri pentru înlăturarea deficienţelor din sistem;
4. încheie protocoale de colaborare cu specialiştii din
cadrul altor instituţii abilitate cu atribuţii de control, cu colaborarea
Compartimentului juridic-administrativ şi asigură expertiza tehnică necesară în
verificarea activităţilor din domeniul de activitate al ONDOV;
5. întocmeşte rapoarte, note şi informări cu privire
la aspectele constatate în urma inspecţiilor tehnice şi a controalelor
efectuate;
6. ţine evidenţa documentelor elaborate în urma
activităţilor de inspecţii tehnice şi control şi asigură confidenţialitatea
acestora;
7. monitorizează şi evaluează modul de aplicare a
măsurilor dispuse de conducerea ONDOV în urma inspecţiilor efectuate;
8. coordonează tehnic şi metodologic activitatea
desfăşurată de inspectoratele teritoriale ale ONDOV;
9. participă la implementarea unor proiecte şi
programe cu finanţare externă de dezvoltare şi perfecţionare a activităţilor
specifice din domeniul vitivinicol;
10. participă la activităţi asimilate perfecţionării
profesionale (seminarii, conferinţe, dezbateri) în domeniul implementării
politicilor agricole comunitare şi la activităţi de inspecţii tehnice şi
control vitivinicol;
11. participă la elaborarea şi avizarea unor proiecte
de acte normative în cuprinsul cărora sunt incluse prevederi referitoare la
domeniul său de activitate;
12. verifică şi controlează modul de aplicare a
prevederilor legale privind producerea şi comercializarea vinurilor DOC şi IGP,
buna practică vitivinicolă, spaţiile de producţie şi depozitare, inclusiv controlul
documentelor necesare pentru atestarea calităţii vinurilor DOC şi IGP;
13. exercită controlul tehnic în toate fazele
producerii vinurilor DOC şi IGP, efectuează controlul analitic al vinurilor DOC
şi IGP, în vederea comercializării lor, prin intermediul
laboratoarelor autorizate;
14. propune Direcţiei generale de inspecţii din
cadrul Ministerului Agriculturii retragerea licenţelor de fabricaţie a
unităţilor producătoare şi propune suspendarea sau anularea certificatelor de
atestare a dreptului de comercializare a vinurilor DOC şi IGP necorespunzătoare
calitativ şi contrare legii;
15. prelevă probe din produsele controlate şi din
alte materiale auxiliare necesare procesului de producţie pentru analizele
efectuate în laboratoare autorizate;
16. participă la realizarea programelor privind
armonizarea legislativă şi întărirea capacităţii de realizare a acquis-ului
comunitar în domeniul viticol, a altor programe şi măsuri de dezvoltare a
sectorului vitivinicol;
17. au acces la culturile de
viţă-de-vie, la instalaţiile de vinificare şi depozitele de stocare a vinului,
la instalaţiile de prelucrare a produselor din sectorul vitivinicol şi la
vehiculele ce servesc transportului acestor produse;
18. fac inspecţii pe teren, verificând: suprafaţa, soiurile,
densitatea de plantare, în plantaţiile supuse autorizării;
19. consultă Registrul plantaţiilor viticole;
20. verifică lucrările de cultivare: formarea viei,
tăiere, irigare;
21. verifică carnetul de viticultor: date ale
titularilor şi informaţii despre vii, producţia, livrările de struguri;
22. controlează periodic plantaţiile cu viţă-de-vie;
23. controlează în campanie transferul şi livrarea
strugurilor DOC şi IGP în cadrul aceluiaşi areal viticol;
24. controlează şi avizează transferul de vinuri DOC
şi IGP în vederea condiţionării şi îmbutelierii în alt areal viticol decât cel
în care au fost produşi strugurii;
25. controlează stocurile de vinuri DOC şi IGP;
26. controlează calitatea vinurilor:
a) prelevă eşantioane din vinurile elaborate;
b) examinează analitic eşantioanele prelevate,
verificând parametrii prevăzuţi de normele de producere a vinului respectiv;
c) examinează organoleptic eşantioanele prelevate,
verificând: tipicitatea, culoarea, limpezimea, mirosul, aroma, calitatea;
d) califică sau descalifică
vinurile;
e) urmăresc învechirea în butoi/sticlă;
f) prelevă eşantioane ale produselor finite;
27. pot să colecteze eşantioane de produse
vitivinicole, de substanţe sau produse care ar putea fi folosite în procesul de
producţie a vinurilor DOC şi IGP şi de produse deţinute pentru vânzare,
comercializare sau transport;
28. în timpul controlului, pot studia datele contabile
şi alte documente legate de producerea, comercializarea şi transportul
vinurilor DOC şi IGP şi să facă copii sau extrase din
acestea;
29. controlează conformitatea şi gestiunea însemnelor
de certificare a calităţii vinurilor DOC: integritatea hologramei,
identificarea seriei, verificarea elementelor de siguranţă;
30. urmăresc vinurile în faza de comercializare:
a) control în depozitele cu produse finite;
b) prelevări de eşantioane din piaţă;
c) verificări în magazine ale conformităţii
înscrierilor de pe etichetele şi contraetichetele aplicate pe buteliile cu
vinuri DOC şi IGP;
31. acordă sprijin producătorilor pentru întocmirea
cererilor de producători de struguri, respectiv de vinuri DOC şi IGP;
32. execută controlul plantaţiilor de viţă-de-vie, în
urma cererilor înregistrate, în vederea eliberării autorizaţiilor de
producători de struguri DOC şi a autorizaţiilor de producători de vinuri DOC
sau de producători de struguri destinaţi obţinerii de vinuri DOC. Controlul se
efectuează în baza calendarului aprobat şi a procedurilor specifice;
33. pregătesc autorizaţiile de producători şi le
supun aprobării conducerii ONDOV;
34. execută periodic, în timpul campaniei de cules şi
de vinificare, verificări asupra modului în care se face recepţia strugurilor
la cramă şi asupra corectei înregistrări a datelor privind provenienţa,
cantitatea şi calitatea recoltei; la sfârşitul campaniei, avizează şi parafează
situaţia finală a strugurilor recepţionaţi pentru producerea vinurilor DOC şi
IGP;
35. execută, prin sondaj, controlul conformităţii
plantaţiilor notificate de către producători pentru obţinerea de struguri
destinaţi fabricării de vinuri cu indicaţie geografică;
36. recepţionează declaraţiile de recoltă şi
declaraţiile de producţie pe care producătorii de vinuri DOC şi IGP sunt
obligaţi să le întocmească şi să le depună după terminarea culesului, respectiv
în termen de 15 zile de la încetarea fermentării mustului şi nu mai târziu de
data de 15 decembrie. In baza acestor declaraţii, întocmesc o primă evidenţă a
vinurilor considerate de producători ca fiind apte de a evolua şi de a fi
comercializate ca vinuri DOC şi IGP;
37. execută periodic verificări ale registrelor de
evidenţă obligatorie şi ale modului de aplicare a practicilor şi tratamentelor
oenologice pentru vinurile DOC şi IGP;
38. organizează comisiile pentru luarea în evidenţă a
vinurilor DOC şi IGP din recolta anului precedent, în baza declaraţiilor de
producţie, până la data de 15 februarie a anului următor. Probele trimise
pentru analiza senzorială vor fi furnizate de producătorii de vinuri, pe
răspunderea lor, ele urmând să reprezinte vinuri lotizate, pe tipuri, cărora li
s-au efectuat analize fizico-chimice de către laboratoarele autorizate, pe
cheltuiala producătorilor;
39. centralizează cantităţile aprobate în comisiile de
luare în evidenţă în vederea emiterii certificatelor de atestare a dreptului de
comercializare;
40. organizează, cu sprijinul Asociaţiei
Degustătorilor Autorizaţi din România (ADAR) şi cu participarea producătorilor,
testarea organoleptică a vinurilor luate în evidenţă în baza declaraţiilor de
recoltă;
41. recepţionează şi supun aprobării conducerii ONDOV
cererile producătorilor de transferare a anumitor loturi de vin luate în
evidenţă, în vederea condiţionării şi îmbutelierii lor de către unităţi
specializate în acest domeniu. Mişcarea acestor vinuri va fi consemnată în
registrele de cramă ale unităţilor participante la transferurile respective;
42. recepţionează cererile producătorilor de vin
pentru acordarea certificatelor de atestare a dreptului de comercializare a
vinurilor DOC şi IGR Ridicarea probelor de vin destinate analizelor se face în
prezenţa inspectorilor de specialitate ai ONDOV;
43. confirmă, prin semnătura, corectitudinea datelor
înscrise în certificatul de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor
DOC eliberat;
44. urmăresc modul în care producătorii ţin evidenţa
stocurilor de vinuri pentru care au fost eliberate certificate de atestare a
dreptului de comercializare a vinurilor DOC şi verifică periodic registrul de
livrări al acestor vinuri, sub formă îmbuteliată;
45. stabilesc necesitatea declasării unor vinuri DOC şi
IGR Declasarea poate avea loc în următoarele situaţii: la cererea
producătorului şi dacă în cursul depozitării sau comercializării lor şi-au
modificat în sens negativ caracteristicile organoleptice şi de compoziţie. In
problema declasării vinurilor, inspectorii de specialitate ai ONDOV
colaborează, după caz, cu specialiştii Ministerului Agriculturii şi/sau ai
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;
46. participă la orice alte acţiuni de teren şi îndeplinesc
orice alte sarcini tehnice legate de producerea vinurilor DOC şi IGP dispuse de
conducerea ONDOV;
47. întocmesc rapoarte de activitate lunare,
trimestriale şi anuale privind activitatea depusă;
48. întocmesc un program de activitate anual privind
acţiunile de control, pe care îl prezintă spre aprobare conducerii ONDOV;
49. sunt consultaţi în avizarea de proiecte de acte
normative care au legătură cu domeniile sale de activitate;
50. iniţiază şi elaborează proiecte de ordine ale
ministrului agriculturii în domeniul său de activitate;
51. elaborează norme tehnice şi metodologice în
domeniile de activitate;
52. colaborează cu organismele publice de îndrumare şi
control în sectorul vitivinicol;
53. colaborează cu Organizaţia Patronală a Viei şi
Vinului (PNVV), Organizaţia Interprofesională Vitivinicolă (ONIV)şi alte
organisme sectoriale.
Art. 35. - Şeful Serviciului viticultură-vinificaţie
coordonează, îndrumă, verifică şi răspunde pentru activitatea inspectoratelor
teritoriale ale ONDOV, îndeplinind următoarele atribuţii:
a) coordonează şi urmăreşte
realizarea obiectivelor Serviciului viticultură-vinificaţie;
b) verifică sesizările primite referitoare la
nerespectarea prevederilor legale din domeniul de activitate;
c) verifică modul de respectare a prevederilor legale
cu privire la activitatea din domeniul de activitate;
d) verifică modul de aplicare a tehnologiilor de
producţie, ia măsuri şi face propuneri pentru înlăturarea deficienţelor;
e) pe baza concluziilor rezultate din inspecţiile
efectuate, întocmeşte rapoarte, note, informări cu privire la aspectele
constatate;
f) ţine sub strictă evidenţă dosarele rezultate în
urma inspecţiilor efectuate şi răspunde direct pentru confidenţialitatea lor;
g) verifică şi urmăreşte modul de aplicare a măsurilor
aprobate de conducerea ONDOV ca urmare a inspecţiilor efectuate;
h) participă la întruniri, simpozioane, cursuri de
perfecţionare privind implementarea politicilor comunitare din domeniul
vitivinicol, organizate de organismele europene şi internaţionale;
i) controlează modul de aplicare a prevederilor legale
privind înfiinţarea şi desfiinţarea plantaţiilor de vii;
j) verifică respectarea tehnologiilor şi tratamentelor
admise în producerea vinurilor şi a altor produse vitivinicole DOC şi IGR în
vederea comercializării acestora;
k) controlează condiţiile în care s-au acordat
autorizaţiile de producător de struguri/vinuri DOC şi IGP şi certificatele de
atestare a dreptului de comercializare a vinurilor DOC şi IGP;
l) coordonează tehnic şi
metodologic inspectoratele teritoriale ale ONDOV;
m) elaborează tematicile de inspecţii şi control;
n) desfăşoară activităţi de inspecţie privind
respectarea legislaţiei în domeniu, colaborând în acţiunile sale, după caz, şi
cu celelalte autorităţi publice abilitate;
o) verifică modul de îndeplinire a atribuţiilor de
către inspectorii de specialitate din subordine;
p) verifică modul în care sunt aplicate tehnologiile de
cultură şi ia măsuri de sancţionare şi înlăturare a deficienţelor;
q) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de actele
normative în vigoare şi de conducerea Ministerului Agriculturii.
PARTEA a V-a
Dispoziţii generale
Art. 36. - (1) Sursele de finanţare ale ONDOV se
constituie din taxele încasate de la producătorii şi comercianţii de produse
vitivinicole DOC, care solicită, potrivit legii, dreptul de a produce şi de a
valorifica produsele obţinute prin folosirea unei denumiri de origine
controlată.
(2) Taxele pentru eliberarea autorizaţiei de
producător de struguri, vinuri şi/sau vinuri spumante cu denumire de origine
controlată şi a certificatului de atestare a dreptului de comercializare a
acestora, solicitate de către deţinătorii de plantaţii viticole, precum şi de
producătorii de vinuri din această categorie, se stabilesc prin ordin al
ministrului agriculturii.
(3) Taxele pentru eliberarea
autorizaţiei de producător de struguri, vinuri şi/sau vinuri spumante DOC se
încasează anual, iar taxele pentru eliberarea certificatului de atestare a
dreptului de comercializare pentru vinurile DOC şi vinurile spumante DOC se
încasează lunar.
Art. 37. - Pentru executarea unor lucrări specifice
activităţii ONDOV, care nu se pot îndeplini prin structura organizatorică
aprobată, se pot folosi specialişti din domeniu. Astfel, în condiţiile
creşterii temporare a activităţii ONDOV sau pentru desfăşurarea unor activităţi
cu caracter sezonier, ONDOV poate angaja personal salariat cu contract
individual de muncă pe perioadă determinată, în condiţiile legii.
Art. 38. - (1) ONDOV poate organiza şi susţine
financiar programe de pregătire şi instruire profesională a angajaţilor săi, în
colaborare cu instituţiile de învăţământ şi de cercetare din domeniul
vitivinicol şi cu unităţile producătoare de vinuri cu denumire de origine
controlată şi vinuri spumante cu denumire de origine controlată.
(2) In baza bugetului aprobat,
ONDOV poate acorda sprijin financiar pentru desfăşurarea unor acţiuni care
vizează dezvoltarea, modernizarea şi promovarea producţiei vitivinicole, precum
şi a unor acţiuni de promovare a produselor vitivinicole româneşti.
ANEXA Nr. 2
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine
pentru Vinuri (ONDOV)
Total: 35
Conducere: 5
Execuţie: 30
* In cadrul acestui serviciu funcţionează 10
inspectorate teritoriale. "Atribuţiile acestor structuri vor fi
îndeplinite, până la ocuparea posturilor, de angajaţi din cadrul altor
compartimente, anume desemnaţi prin decizie a conducătorului instituţiei.
ANEXA Nr. 3
STAT DE FUNCŢII
al Oficiului Naţional al Denumirilor de Origine
pentru Vinuri (ONDOV)
Nr. crt.
|
Funcţia de execuţie
|
Funcţia de conducere
|
Codul funcţiei COR
|
Studii medii/ superioare
|
Ocupat/ vacant
|
1
|
CONSILIER INGINER HORTICOL
|
DIRECTOR GENERAL
|
221305
|
S
|
ocupat
|
2
|
CONSILIER ECONOMIC
|
CONTABIL-ŞEF
|
111019
|
S
|
ocupat
|
3
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE
|
ŞEF SERVICIU
|
221307
|
S
|
ocupat
|
4
|
CONSILIER JURIDIC
|
ŞEF SERVICIU
|
|
S
|
vacant
|
5
|
SPECIALIST ÎN RELAŢII PUBLICE
|
ŞEF SERVICIU
|
|
S
|
vacant
|
6
|
CONSILIER JURIDIC
|
-
|
242103
|
S
|
ocupat
|
7
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Dealu Mare)
|
-
|
215206
|
S
|
ocupat
|
8
|
CONSILIER ECONOMIC
|
-
|
111019
|
S
|
ocupat
|
9
|
CONSILIER INGINER CHIMIST
|
-
|
214604
|
S
|
ocupat
|
10
|
CONSILIER INGINER HORTICOL
|
-
|
221305
|
S
|
ocupat
|
11
|
CONSILIER INGINER HORTICOL
|
-
|
221305
|
S
|
vacant
|
12
|
CONSILIER ECONOMIC
|
-
|
111019
|
S
|
vacant
|
13
|
AUDITOR INTERN
|
-
|
111019
|
S
|
vacant
|
14
|
EXPERT ACHIZIŢII
|
-
|
|
S
|
vacant
|
15
|
SPECIALIST ÎN RELAŢII PUBLICE
|
-
|
|
S
|
vacant
|
16
|
SPECIALIST RESURSE UMANE
|
-
|
|
S
|
vacant
|
17
|
INSPECTOR PROTECŢIA MUNCII
|
-
|
|
S
|
vacant
|
18
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Vrancea)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
19
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Banat-Crişana)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
20
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Tulcea)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
21
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (laşi)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
22
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Alba)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
23
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Dealu Mare)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
24
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Drăgăşani)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
25
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Constanţa)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
26
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Oltenia)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
27
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (laşi)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
28
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Vrancea)
|
-
|
221307
|
S
|
ocupat
|
29
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Galaţi)
|
-
|
215206
|
S
|
ocupat
|
30
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Constanţa)
|
-
|
221307
|
S
|
vacant
|
31
|
INSPECTOR DE SPECIALITATE (Dealu Mare)
|
-
|
221307
|
S
|
vacant
|
32
|
FUNCŢIONAR ECONOMIC
|
-
|
412202
|
M
|
ocupat
|
33
|
ŞOFER DE AUTOTURISME Şl CAMIONETE
|
-
|
832201
|
M
|
ocupat
|
34
|
SECRETARĂ
|
-
|
411501
|
M
|
ocupat
|
35
|
MENAJERĂ
|
-
|
313101
|
M
|
ocupat
|
Total: 35 posturi, din care:
- de conducere 5 posturi, din care 3 posturi ocupate şi
două posturi vacante.
- de execuţie 30 posturi, din care 21 posturi ocupate
şi 9 posturi vacante.