ORDIN Nr. 73
din 29 decembrie 2009
privind modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial sanitar-veterinar
efectuat de catre personalul de specialitate în unitatile care produc alimente
de origine animala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 925 din 30 decembrie 2009
Văzând Referatul de aprobare nr. 4.077 din 4 decembrie
2009, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară din cadrul Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
în temeiul Regulamentului (CE) nr. 882/2004 al
Parlamentului European şi al Consiliului privind controalele oficiale efectuate
pentru a asigura verificarea conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru
animale şi produsele alimentare şi cu normele de sănătate animală şi de
bunăstare a animalelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
L165/1 din 30 aprilie 2004, cu amendamentele ulterioare,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind
organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial sanitar-veterinar
efectuat de către personalul de specialitate în unităţile care produc alimente
de origine animală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
202 din 26 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la 31 decembrie 2010."
2. Articolul 3 din norma sanitară veterinară se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Unităţile în care personalul de specialitate
îşi desfăşoară activitatea de control oficial sanitar-veterinar sunt prevăzute
la pct. I din anexa nr. 1 şi sunt definite la pct. I din anexa nr. 1 la Norma
sanitară veterinară privind procedura de autorizare sanitară veterinară a
unităţilor care produc, procesează, depozitează şi transportă şi/sau distribuie
produse de origine animală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 93/2008, cu
modificările ulterioare, precum şi în cap. I din anexa nr. 1 la Norma sanitară
veterinară şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare
sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere
şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine
animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare,
depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine
nonanimală, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008, cu modificările şi
completările ulterioare."
3. La articolul 7 din norma sanitară veterinară,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Personalul de specialitate care efectuează
controlul oficial sanitar-veterinar în:
a) abatoare;
b) unităţi de tranşare;
c) unităţi de procesare a cărnii;
d) unităţi de procesare a laptelui materie primă;
e) unităţi de procesare a produselor din pescuit;
f) unităţi de procesare a produselor din lapte
îşi desfăşoară activitatea în subordinea directă a
şefului serviciului/biroului de igienă veterinară şi epidemiologie din cadrul
direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti.
(3) Personalul de specialitate care efectuează
controlul oficial sanitar-veterinar în unităţile prevăzute la pct. I din anexa
nr. 1, altele decât cele prevăzute la alin. (2), îşi desfăşoară activitatea în
subordinea directă a şefului serviciului de inspecţie şi control din cadrul
direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti."
4. La articolul 7 din norma sanitară veterinară,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Şeful serviciului/biroului de igienă veterinară şi
epidemiologie sau, după caz, şeful serviciului inspecţie şi control din cadrul
direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti întocmeşte prezenţa personalului de
specialitate din subordine, vizează documentul justificativ prevăzut în anexa
nr. 3 şi îl depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti."
5. După articolul 7 din norma sanitară veterinară
se introduc două noi articole, articolele 71 şi 72, cu
următorul cuprins:
„Art. 71. - Controlul oficial
sanitar-veterinar în unităţile prevăzute la pct. I din anexa nr. 1, cu excepţia
celor prevăzute la art. 7 alin. (2), se realizează cel puţin o dată pe an sau
în cazul controalelor tematice, precum şi ori de câte ori există suspiciuni sau
sesizări în legătură cu nerespectarea legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare.
Art. 72. - In unităţile de abatorizare şi în
unităţile de tranşare, controlul oficial sanitar-veterinar se realizează de cel
puţin un medic veterinar funcţionar public, în a cărui coordonare îşi
desfăşoară activitatea personal de specialitate contractual, în funcţie de
capacitatea de producţie şi sistemul tehnologic ale unităţilor
respective."
6. Articolul 9 din norma sanitară veterinară se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Direcţia sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în primele
5 zile lucrătoare ale lunii curente, înaintează unităţilor documentele de plată
pentru activitatea de control oficial sanitar-veterinar efectuat în luna
precedentă, care conţin sumele stabilite pe baza documentului justificativ
întocmit şi semnat de personalul de specialitate din unitate şi de
reprezentantul legal al unităţii şi vizat de şeful serviciului/biroului de
igienă veterinară şi epidemiologie sau, după caz, de şeful serviciului
inspecţie şi control din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti."
7. Articolul 12 din norma sanitară veterinară se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - In prima zi lucrătoare a lunii, personalul
de specialitate din unitate întocmeşte şi înaintează şefului
serviciului/biroului de igienă veterinară şi epidemiologie sau, după caz,
şefului serviciului inspecţie şi control din cadrul direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, spre avizare, documentul justificativ care cuprinde
sumele calculate conform tarifului legal prevăzut la pct. II din anexa nr. 1
pentru activitatea de control oficial sanitar-veterinar desfăşurată de personalul
de specialitate în unitate pentru luna precedentă şi care constituie actul
oficial în baza căruia direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti întocmeşte
formalităţile de plată pe care le transmite unităţii."
8. La articolul 14 din norma sanitară veterinară,
partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Personalul de specialitate care realizează
controlul oficial sanitar-veterinar în unităţile prevăzute la pct. I din anexa
nr. 1 este subordonat tehnic şi administrativ direcţiei sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin
şeful serviciului/biroului de igienă veterinară şi epidemiologie sau, după caz,
prin şeful serviciului inspecţie şi control din cadrul direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, şi are, în principal, următoarele obligaţii:".
9. La articolul 14 din norma sanitară veterinară,
literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) întocmeşte şi înaintează direcţiei
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, prin şeful serviciului/biroului de igienă veterinară şi
epidemiologie sau, după caz, prin şeful serviciului inspecţie şi control din
cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, la termenele şi în condiţiile stabilite de
aceasta, situaţiile şi documentele solicitate, precum şi pe cele prevăzute de
reglementările în vigoare;
e) întocmeşte şi înaintează reprezentantului legal al
unităţii rapoarte lunare cu privire la deficienţele constatate;".
10. După articolul 18 din norma sanitară veterinară
se introduc două noi articole, articolele 181 şi 182, cu
următorul cuprins:
„Art. 181. - Contractele de muncă încheiate
între direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti şi personalul angajat pe perioadă
determinată în baza prezentului ordin, în condiţiile legii, pot înceta, înainte
de expirarea perioadei pentru care au fost încheiate, la iniţiativa
angajatorului.
Art. 182. - Personalul care efectuează
controlul oficial în condiţiile prezentului ordin răspunde disciplinar,
material, civil şi penal, după caz, pentru nerespectarea dispoziţiilor legale
în vigoare cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii de control
oficial sanitar-veterinar."
11. In anexa nr. 2 la norma sanitară veterinară, punctul
I se modifică şi va avea următorul cuprins:
„I. Baza legală
Prezentul contract se încheie, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia şi ale Ordinului preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor
nr............din......................"
12. In anexa nr. 2 la norma sanitară veterinară,
sintagma „director executiv" se înlocuieşte cu sintagma „director
coordonator".
13. In anexa nr. 3 la norma sanitară veterinară,
sintagma „medic veterinar circumscripţie sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor" se înlocuieşte cu sintagma „şef serviciu/birou de igienă
veterinară şi epidemiologie sau, după caz, şef serviciu inspecţie şi control
din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti".
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Zlotea