Ordinul Nr.82 din 20.11.2013pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor şi tarifelor la clienţii finali care nu uzează de dreptul de eligibilitate ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 734 din 28 noiembrie 2013
Având în vedere prevederile art. 75 alin. (1) lit. c) şi d), art. 76 alin. (1) şi (3) şi art. 79 alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi art. 9 alin. (1) lit. b) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a preţurilor şi tarifelor la clienţii finali care nu uzează de dreptul de eligibilitate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Furnizorii clienţilor finali de energie electrică care nu uzează de dreptul de eligibilitate şi operatorii de distribuţie vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 3Direcţia generală piaţă de energie din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări aplicarea prezentului ordin. Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 30/2012 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor şi tarifelor la consumatorii finali care nu uzează de dreptul de eligibilitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 31 august 2012. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 decembrie 2013. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMetodologie de stabilire a preţurilor şi tarifelor la clienţii finali care nu uzează de dreptul de eligibilitate I. Scop Articolul 1Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a: a)tarifelor reglementate de energie electrică aplicate de furnizorii de ultimă instanţă:
|
(i) |
până la data de 31 decembrie 2017, clienţilor casnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru diferenţa între consumul total şi componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; |
|
(ii) |
până la data de 31 decembrie 2013, clienţilor finali noncasnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru diferenţa între consumul total şi componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; |
b) tarifului de energie electrică, denumit „Componenta de piaţă concurenţială“, aplicat de furnizorii de ultimă instanţă: |
|
(i) |
până la data de 31 decembrie 2013, clienţilor finali noncasnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; |
|
(ii) |
până la data de 31 decembrie 2017, clienţilor casnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; |
|
(iii) |
după data de 31 decembrie 2013, respectiv 31 decembrie 2017, clienţilor finali noncasnici, respectiv clienţilor casnici cu drept de serviciu universal, care nu au uzat de dreptul de eligibilitate şi care doresc să beneficieze de serviciul universal, pentru întregul consum de energie electrică realizat; |
|
(iv) |
clienţilor finali care au dreptul la serviciu universal şi care, după ce au uzat de dreptul de eligibilitate, revin la FUI solicitând să beneficieze de serviciu universal, pentru întregul consum de energie electrică realizat; |
c) preţului energiei electrice aplicat de furnizorii de ultimă instanţă, după data de 31 decembrie 2013, clienţilor finali noncasnici care: |
|
(i) |
nu au uzat de dreptul de eligibilitate şi nu au dreptul sau nu au solicitat să beneficieze de serviciul universal; |
|
(ii) |
au rămas fără furnizor de energie electrică din motive neimputabile lor sau pentru că împotriva furnizorului locului de consum respectiv s-au declanşat procedurile legale de suspendare sau retragere a licenţei şi nu au dreptul să beneficieze de serviciul universal. |
II. Domeniu de aplicare Articolul 2Metodologia este utilizată de: a)autoritatea competentă pentru stabilirea tarifelor de energie electrică pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; b)furnizorii de ultimă instanţă, pentru fundamentarea şi aplicarea tarifelor de energie electrică pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; c)operatorii de distribuţie, pentru transmiterea datelor conform prevederilor prezentei metodologii.III. Definiţii şi abrevieri Articolul 3În prezenta metodologie termenii şi abrevierile au următoarele semnificaţii:
Autoritate competentă |
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE |
Calendar |
Document care face parte din Memorandumul aprobat de Guvernul României, transmis la ANRE cu Scrisoarea nr. 4.876 din 14 martie 2012, înregistrată la ANRE cu nr. 13.277 din 15 martie 2012, unde se specifică etapele de eliminare ale tarifelor reglementate şi măsurile specifice care trebuie întreprinse |
Client angro |
Persoana fizică sau juridică care cumpără energie electrică în vederea revânzării în interiorul sau în exteriorul sistemului în cadrul căruia este stabilită |
Client casnic |
Clientul care cumpără energie electrică pentru propriul consum casnic, excluzând consumul pentru activităţi comerciale sau profesionale |
Client eligibil |
Clientul care este liber să îşi aleagă furnizorul de energie electrică de la care cumpără energie electrică, în sensul art. 33 din Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE |
Client final |
Orice persoană fizică sau juridică care cumpără energie electrică pentru consum propriu; în cuprinsul metodologiei noţiunile de „client final“ şi „consumator“ sunt echivalente; |
Client noncasnic |
Orice persoană fizică sau juridică care cumpără energie electrică ce nu este pentru propriul consum casnic; această categorie include şi producători de energie electrică, operatori de reţea şi clienţi angro |
Coeficientul k1 |
Coeficient subunitar a cărui valoare este corelată cu etapa de eliminare a tarifelor reglementate la clienţii noncasnici, care se aplică cantităţilor de energie electrică prognozate, în vederea determinării cantităţilor de energie electrică facturate cu tariful Componenta de piaţă concurenţială (CPC) |
Coeficientul k2 |
Coeficient subunitar a cărui valoare este corelată cu etapa de eliminare a tarifelor reglementate la consumatorii casnici, care se aplică cantităţilor de energie electrică prognozate, în vederea determinării cantităţilor de energie electrică facturate cu tariful Componenta de piaţă concurenţială (CPC) |
Componenta de piaţă concurenţială (CPC) |
Tarif de energie electrică activă aplicat de furnizorii de ultimă instanţă în factura: (i) până la data de 31 decembrie 2013, clienţilor finali noncasnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; (ii) până la data de 31 decembrie 2017, clienţilor casnici care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, pentru componenta de consum aferentă procentului de dereglementare din calendarul de eliminare a tarifelor reglementate; (iii) după data de 31 decembrie 2013, respectiv 31 decembrie 2017, clienţilor finali noncasnici care beneficiază de serviciu universal, respectiv clienţilor casnici, pentru întregul consum de energie electrică realizat |
Contract de procesare |
Contract prin care o cantitate de combustibil aparţinând unui operator economic este procesată într-o capacitate energetică de producere aparţinând unui producător, în schimbul unei cantităţi de energie electrică şi cu plata unui tarif de procesare către producător; încheierea unui contract de procesare reprezintă o situaţie de excepţie de la celelalte tipuri de contracte şi se realizează în condiţii de transparenţă şi nediscriminatorii, în baza reglementărilor ANRE |
Contur comercial al furnizorului de ultimă instanţă |
Consumul orar agregat al tuturor clienţilor finali ai FUI determinat ca diferenţă între conturul orar măsurat al OD şi suma dintre consumul orar al clienţilor eligibili, înregistrat în conturul OD, şi consumul propriu tehnologic al OD, determinat conform procedurii specifice aprobate de ANRE |
Cost minim garantat |
Costul unitar propriu de furnizare justificat, aprobat de ANRE pe baza costurilor transmise de FUI, determinat prin divizarea costurilor justificate de furnizare la numărul de clienţi deserviţi în regim reglementat |
Coş de achiziţie a cantităţilor reglementate de energie electrică |
Structura de achiziţie alocată furnizorilor de ultimă instanţă prin intermediul contractelor reglementate de vânzare/cumpărare de energie electrică ale acestora |
Distribuţie de energie electrică |
Transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de înaltă tensiune, medie tensiune şi joasă tensiune, cu tensiune de linie nominală până la 110 kV inclusiv, în vederea livrării acesteia către clienţi, fără a include furnizarea |
Energie electrică destinată clienţilor |
Energia electrică achiziţionată exclusiv în scopul revânzării către clienţi (energia electrică corespunzătoare consumului propriu tehnologic nu este cuprinsă în aceste cantităţi) |
Furnizare de energie electrică |
Activitatea de vânzare, inclusiv revânzare de energie electrică către clienţi, precum şi alimentarea cu energie electrică a locurilor de consum aflate în proprietatea furnizorului |
Furnizor |
Persoană fizică şi/sau juridică ce desfăşoară activitatea de furnizare de energie |
Furnizor de ultimă instanţă (FUI) |
Furnizorul desemnat de autoritatea competentă pentru a presta serviciul universal de furnizare în condiţii specifice reglementate |
Grile tarifare reglementate de energie electrică |
Tabele cu tarife reglementate de energie electrică care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Se consideră ca grile tarifare de referinţă grilele din Ordinele preşedintelui ANRE nr. 40/2013 pentru aprobarea tarifelor reglementate la energia electrică livrată de furnizorii de ultimă instanţă consumatorilor casnici şi asimilaţi consumatorilor casnici, care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi, respectiv, nr. 41/2013 pentru aprobarea tarifelor reglementate la energia electrică livrată de furnizorii de ultimă instanţă consumatorilor finali care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, alţii decât cei casnici şi cei asimilaţi consumatorilor casnici, precum şi a preţurilor pentru energia reactivă, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 26 iunie 2013. La aceste grile se aplică indicii calculaţi conform acestei metodologii. |
Operator de distribuţie (OD) |
Orice persoană fizică sau juridică ce deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de distribuţie şi care răspunde de exploatarea, de întreţinerea şi, dacă este necesar, de dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumită zonă şi, după caz, a interconexiunilor acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a reţelei de a satisface un nivel rezonabil al cererii de distribuţie de energie electrică. |
Piaţa de energie electrică |
Cadrul de organizare în care se tranzacţionează energia electrică şi serviciile asociate |
Piaţa centralizată a contractelor bilaterale + alte forme de pieţe centralizate organizate de operatorul pieţei de energie electrică şi gaze naturale (OPCOM) |
Cadrul organizat de desfăşurare, în mod transparent, prin licitaţie publică, a tranzacţiilor cu contracte cu livrare fizică de energie electrică, pe baza unor reguli specifice aprobate de autoritatea competentă |
Piaţa de echilibrare (PE) |
Piaţă centralizată de energie electrică, organizată şi administrată de operatorul de transport şi de sistem de desfăşurare a tranzacţiilor cu energie electrică între acesta, pe de o parte, şi producătorii de energie electrică ce exploatează unităţi de producţie dispecerizabile, respectiv clienţi finali dispecerizabili, pe de altă parte, în vederea asigurării echilibrului în timp real între producţie şi consum |
Piaţa intrazilnică de energie electrică |
Piaţa centralizată de energie electrică, organizată şi administrată de operatorul pieţei de energie electrică, care oferă participanţilor la piaţă posibilitatea de a-şi îmbunătăţi echilibrarea portofoliului pentru o zi de livrare prin tranzacţii efectuate în sesiuni desfăşurate după încheierea tranzacţiilor pe piaţă pentru ziua următoare şi înainte cu un anumit interval de timp de începere a livrării |
Piaţa pentru ziua următoare (PZU) |
Piaţă centralizată de energie electrică, organizată şi administrată de operatorul pieţei de energie electrică, pentru vânzarea şi cumpărarea energiei electrice în ziua de livrare care urmează imediat după ziua de tranzacţionare |
Preţ mediu de revenire |
Raportul dintre venitul obţinut din vânzarea unei cantităţi de energie electrică activă prin aplicarea unui tarif sau pachet de tarife şi cantitatea respectivă de energie electrică activă |
Producător de energie electrică |
Persoana fizică sau juridică având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare |
Tarif reglementat pentru energie electrică |
Ansamblu de preţuri (denumite componente ale tarifului) pentru energia electrică, rezultate dintr-un proces complex de alocare a costurilor anuale cauzate de prestarea uneia sau a mai multor activităţi/servicii reglementate |
Tarif de tip binom |
Tarif pentru energia electrică compus din preţ/preţuri pentru energie electrică activă şi preţ/preţuri pentru putere activă |
Înaltă tensiune (IT) |
Tensiune mai mare sau egală cu 110 kV. Tarifele se calculează distinct pentru tensiuni de 110 kV şi tensiuni mai mari de 110 kV. |
Medie tensiune (MT) |
Tensiune cuprinsă în intervalul 1-110 kV exclusiv, respectiv 6 kV, 10 kV, 20 kV, 30 kV, 35 kV |
Joasă tensiune (JT) |
Tensiune mai mică sau egală cu 1 kV; valoarea standardizată pentru reţelele trifazate este de 0,4 kV (inclusiv instalaţiile din punctele de conexiune cu reţeaua de iluminat public). |
IV. Prevederi generale Articolul 4(1) Energia electrică pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate se poate achiziţiona astfel:a)prin contracte reglementate; b)prin tranzacţii pe pieţele centralizate de energie electrică; c)pe bază de contracte de procesare, conform cadrului legislativ şi de reglementare în vigoare; d)prin alte contracte prevăzute de legislaţia în vigoare. (2) Furnizorii de ultimă instanţă transmit lunar autorităţii competente cantităţile de energie electrică achiziţionate potrivit alin. (1), conform anexei nr. 4.(3) Cu cel puţin 3 luni înaintea începerii unei noi etape de eliminare a tarifelor reglementate, furnizorii de ultimă instanţă transmit autorităţii competente conturul comercial aferent unei perioade de 12 luni calendaristice de la începerea noii etape, defalcat cel puţin pe următoarele categorii de clienţi:
– casnici;
– noncasnici care beneficiază de serviciu universal (SU);
– noncasnici care nu beneficiază de serviciu universal SU.
(4) Operatorii de distribuţie au obligaţia să transmită furnizorilor de ultimă instanţă datele de măsură aferente conturului comercial al FUI. Datele se vor transmite până în data de 12, respectiv 22 a lunii de consum şi se vor referi la perioada 1-10, respectiv 11-20 a lunii de consum. FUI vor comunica ANRE, în vederea analizării, cazurile în care datele de măsură transmise de operatorii de distribuţie diferă cu mai mult de 2,5% de datele transmise pentru decontarea finală.(5) ANRE aplică coeficientul (1-k1) şi/sau (1-k2) corespunzător fiecărei categorii de consum de la alin. (3), în vederea stabilirii cantităţilor reglementate de energie electrică pentru clienţii care nu au uzat de dreptul de eligibilitate.(6) Autoritatea competentă poate introduce un grad de subcontractare suplimentar faţă de prevederile calendarului propus de eliminare a tarifelor reglementate (prezentat în anexa nr. 1), prin stabilirea unor cantităţi de energie electrică în contractele reglementate mai mici decât prognoza de consum aferentă consumurilor rezultate după aplicarea prevederilor de la alin. (5). Articolul 5Autoritatea competentă stabileşte un cost minim garantat pe client şi lună aferent activităţii de furnizare a energiei electrice la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate. Acest cost se fundamentează pe baza datelor transmise de către furnizorii de ultimă instanţă. Articolul 6Stabilirea tarifelor reglementate pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate se realizează de către autoritatea competentă prin alocarea unor structuri de achiziţie pentru furnizorii de ultimă instanţă, prin intermediul contractelor reglementate de vânzare/cumpărare de energie electrică ale acestora. Articolul 7Pentru fiecare furnizor de ultimă instanţă, autoritatea competentă poate aproba tarife şi preţuri reglementate distincte pentru energia electrică furnizată clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, atât pentru clienţii noncasnici, cât şi pentru cei casnici, în oricare dintre etapele de eliminare a tarifelor reglementate prevăzute în calendar, până la eliminarea completă a tarifelor reglementate la clienţii finali. Articolul 8Autoritatea competentă avizează tarifele CPC, pe baza propunerilor şi documentaţiei de fundamentare transmise de fiecare dintre furnizorii de ultimă instanţă, în funcţie de valorile considerate justificate ale elementelor care intră în calculul tarifelor CPC. V. Stabilirea costurilor aferente serviciului de furnizare Articolul 9Serviciul de furnizare generează costuri ce rezultă din următoarele activităţi specifice acestuia: a)facturarea consumului de energie electrică, împlicuire, distribuire; b)contractarea/recontractarea; c)informarea clienţilor (call center, mass-media); d)dezvoltarea, adaptarea şi întreţinerea sistemelor informatice de gestiunea clienţilor; e)salarii şi alte cheltuieli cu personalul, chirii, impozite, credite, dobânzi; f)pierderi din creanţe şi debitori diverşi; g)recuperarea creanţelor; h)finanţare a deficitelor de flux de numerar şi a investiţiilor; i)costuri cu cheltuieli de judecată; j)implementarea modificărilor legislative. Articolul 10Categoriile de costuri ale furnizorului de ultimă instanţă, recunoscute în tarifele aplicate clienţilor finali, dar numai până la nivelul considerat de ANRE justificat, sunt: a)costuri cu achiziţia energiei electrice conform prevederilor art. 4 alin. (1); b)costuri aferente serviciului de transport al energiei electrice; c)costuri aferente serviciilor de sistem tehnologice şi funcţionale; d)costuri aferente serviciului prestat de operatorul pieţei centralizate de energie electrică participanţilor la pieţele centralizate de energie electrică administrate de acesta; e)costuri aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice; f)costuri aferente activităţii de furnizare a energiei electrice pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, conform prevederilor art. 9; g)costuri ocazionate de forţă majoră (dacă este cazul).VI. Tarife reglementate VI. I. Stabilirea costurilor şi a veniturilor previzionate Articolul 11Pe baza datelor prognozate, transmise de furnizorii de ultimă instanţă până la data de 15 a fiecărei luni premergătoare începerii unei noi etape de eliminare a tarifelor reglementate, autoritatea competentă poate stabili costurile şi veniturile previzionate ce stau la baza emiterii tarifelor reglementate la clienţii finali care nu au uzat de eligibilitate. Articolul 12(1) Pentru stabilirea tarifelor reglementate la clienţii finali care nu au uzat de eligibilitate, autoritatea competentă stabileşte costul previzionat al achiziţiei energiei electrice (CAP), pe baza cantităţilor de energie electrică transmise de furnizori conform prevederilor art. 4 alin. (3), înmulţite cu coeficientul (1-k1), respectiv (1-k2), corelat cu etapa de eliminare a tarifelor reglementate.CAP - costul de achiziţie previzionat al energiei electrice: unde: p - preţul de achiziţie al furnizorului de ultimă instanţă pentru fiecare din componentele prevăzute la art. 4 alin. (1) (lei/MWh); Ei - energia electrică previzionată a fi achiziţionată de către furnizorii de ultimă instanţă, stabilită conform art. 4 alin. (1) şi cu aplicarea prevederilor art. 23 (MWh). (2) Se defineşte suma cantităţilor de energie electrică previzionată a fi achiziţionată (ECP) de către furnizorii de ultimă instanţă, stabilită conform art. 4 alin. (1), astfel:
Articolul 13Costul previzionat (CP) al energiei electrice livrate clienţilor finali care nu au uzat de eligibilitate se compune din: CP = CAP + CTP + CSSP + COPP + CDP + CFP (lei) CAP - costul de achiziţie previzionat al energiei electrice; CTP - costul previzionat aferent serviciului de transport al energiei electrice; CSSP - costul previzionat aferent serviciilor de sistem al energiei electrice; COPP - costul previzionat al serviciului prestat de operatorul pieţei centralizate participanţilor la pieţele administrate de acesta; CDP - costul previzionat aferent serviciului de distribuţie al energiei electrice; CFP - costul previzionat, aferent serviciului de furnizare al energiei electrice. Articolul 14 (1) Venitul previzionat (VP) trebuie să acopere:
PRPmax = Pcant x QR, unde: Pcant - profitul pe unitatea de energie electrică vândută clienţilor (lei/MWh); QR - energie electrică vândută la tarife reglementate clienţilor finali (MWh);
VP = CP + PRP ± ΔBp
(2) Până la aplicarea criteriilor concurenţiale de selectare a FUI, valoarea profitului pe unitatea de energie electrică vândută clienţilor va fi stabilită de către ANRE. Articolul 15Preţul mediu de revenire previzionat (pMP) pentru energia electrică, determinat ca necesar pentru următoarea etapă de eliminare a tarifelor reglementate, se calculează cu formula generală: VI. II. Stabilirea costurilor şi a veniturilor realizate, recunoscute în tarifele reglementate ale clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate Articolul 16(1) Energia electrică vândută clienţilor finali care nu au uzat de eligibilitate (ECR) are următoarea componenţă: unde: EC,IT - energia electrică furnizată clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de înaltă tensiune (calculată distinct pentru tensiuni de 110 kV şi pentru tensiuni mai mari de 110 kV), conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3; EC,MT - energia electrică furnizată clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de medie tensiune, conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3; EC,JT - energia electrică furnizată clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de joasă tensiune, conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3. (2) Pentru ultima lună aferentă etapei anterioare din calendar se consideră cantităţi vândute realizate cele estimate anterior de furnizori. Articolul 17Costul recunoscut realizat (CR) al energiei electrice vândute în etapa aferentă calendarului de eliminare a tarifelor reglementate clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate este: unde: CAR - costul de achiziţie realizat recunoscut al energiei electrice pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; în cazul ultimei luni se consideră cost realizat costul rezultat din înmulţirea costului mediu de achiziţie realizat în lunile anterioare cu cantităţile estimate anterior a se furniza clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; CTR - costul realizat aferent serviciului de transport al energiei electrice vândute clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; CSSR - costul realizat aferent serviciilor de sistem al energiei electrice vândute clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; COPR - costul realizat în urma serviciului prestat de operatorul pieţei centralizate participanţilor la pieţele administrate de acesta; CDR - costul realizat aferent serviciului de distribuţie a energiei electrice vândute clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate; CFR - costul realizat, aferent serviciului de furnizare a energiei electrice clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate. Articolul 18Venitul recunoscut realizat (VCR) este realizat de furnizorul de ultimă instanţă din: a)veniturile provenite din vânzarea energiei electrice la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate;Aceste venituri se determină ca sumă a veniturilor realizate aferente vânzării de energie electrică pe fiecare nivel de tensiune: unde: VC,IT - venitul realizat din vânzarea energiei electrice la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de înaltă tensiune, conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3; VC,MT - venitul realizat din vânzarea energiei electrice la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de medie tensiune, conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3; VC,JT - venitul realizat din vânzarea energiei electrice la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate, racordaţi la reţelele de joasă tensiune, conform raportărilor de monitorizare lunare din anexa nr. 3. b)veniturile obţinute din tranzacţionarea energiei electrice pe pieţele centralizate; c)veniturile obţinute din penalităţi pentru depăşirea puterii contractate, precum şi veniturile obţinute din calculul dezechilibrelor conform Ordinului preşedintelui ANRE nr. 73/2009 pentru aprobarea Procedurii privind prognoza consumului de energie electrică a consumatorilor cu putere aprobată mai mare sau egală cu 1 MVA. Articolul 19 (1) Se compară venitul recunoscut realizat (VCR) cu suma dintre costul recunoscut realizat (CR), profitul reglementat realizat (PRR) şi diferenţa de venit care trebuie recuperată sau scăzută faţă de etapa anterioară (ΔBP) calculată conform prevederilor art. 14 alin. (1).
(2) Dacă venitul recunoscut realizat (VCR) este mai mare decât suma dintre costul recunoscut realizat (CR), profitul reglementat realizat (PRR) şi ± ΔBP, ΔBR se va scădea din venitul previzionat pentru etapa următoare.(3) Dacă venitul recunoscut realizat (VCR) este mai mic decât suma dintre costul recunoscut realizat (CR), profitul reglementat realizat (PRR) şi ± ΔBP, ΔBR se va adăuga la venitul previzionat pentru etapa următoare. Articolul 20Preţul mediu de revenire realizat (pMR) pentru energia electrică furnizată se calculează cu formula generală: VI. III. Determinarea indicelui de indexare a tarifelor reglementate Articolul 21 (1) Indicele de indexare (i) a grilelor tarifare reglementate se calculează ca raport între preţul mediu de revenire determinat ca necesar pentru următoarea etapă de eliminare a tarifelor reglementate şi preţul mediu de revenire realizat în etapa precedentă:
(2) Indicele de indexare pentru grilele tarifare reglementate poate fi diferit pentru clienţii casnici şi noncasnici. Articolul 22Costurile determinate de serviciul de transport, serviciile de sistem, serviciul prestat de operatorul pieţei centralizate participanţilor la pieţele administrate de acesta, serviciul de distribuţie se recunosc în calculul tarifelor reglementate, doar pentru cantitatea de energie electrică vândută clienţilor finali din piaţa reglementată. Articolul 23Costurile suplimentare generate furnizorului de ultimă instanţă datorate gradului de subcontractare existent în contractele de achiziţie reglementate vor fi recunoscute, conform regulilor stabilite în cadrul unei proceduri separate, aprobate prin decizie a preşedintelui ANRE. Furnizorii de ultimă instanţă vor transmite propuneri privind procedura menţionată mai sus în termen de 45 de zile de la data aprobării prezentei metodologii. Articolul 24(1) Dacă la calculul tarifelor reglementate se constată că în venitul recunoscut realizat a fost luat în calcul un cost nejustificat, acesta va fi scăzut şi, de asemenea, dacă un cost a fost considerat de mai multe ori, va fi scăzut, astfel încât acesta să fie considerat o singură dată.(2) În cazul în care se constată că un cost justificat nu a fost luat în calcul, acesta va fi recuperat prin adăugare la venitul recunoscut realizat.VII. Componenta de piaţă concurenţială Articolul 25Începând cu data de 1 septembrie 2012, corelat cu calendarul propus de eliminare a tarifelor reglementate, furnizorii de ultimă instanţă aplică în factura clienţilor finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate câte un nou tarif de energie electrică activă denumit „Componenta de piaţă concurenţială“ - (CPC). Articolul 26(1) În factura clienţilor finali, tariful CPC se înmulţeşte cu o cantitate de energie electrică determinată prin aplicarea, după caz, a coeficientului k1 sau k2 la cantitatea de energie electrică consumată de client în perioada de facturare.(2) Tariful CPC nu se aplică puterii facturate în cazul tarifelor de tip binom.(3) Furnizorii de ultimă instanţă transmit la ANRE, în vederea avizării, propunerile de tarife CPC şi fundamentarea acestora, distinct, pe cele 3 niveluri de tensiune. Propunerile se transmit până la data de 15 a lunii în care expiră avizul emis de ANRE conform prevederilor prezentei metodologii.(4) Tariful CPC se avizează de către ANRE şi este compus din:a)preţul mediu de achiziţie (pach ) realizat de FUI pentru energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor cărora li se aplică tariful CPC, considerat justificat, care nu poate să depăşească valoarea maximă acceptată (pach ≤ pmaxach), determinată astfel:pmaxach = 1,1 * pmed , unde: pmed - preţul mediu de achiziţie din pieţele centralizate a energiei electrice destinate clienţilor proprii furnizaţi în regim concurenţial, pentru aceeaşi perioadă de timp (lei/MWh); b)tarifele reglementate pentru:
c)costul serviciului de furnizare; d)alte costuri justificate de către furnizor şi acceptate de ANRE; e)profitul aferent activităţii de furnizare a energiei electrice către clienţii finali menţionaţi la art. 1 lit. b).Profitul pe unitatea de energie furnizată nu poate să depăşească valoarea maximă acceptată, determinată astfel: PmaxCPC = Pcant + 0,5 x (pmaxach–Pach) [lei/MWh], unde: Pcant - valoarea profitului pe unitatea de energie electrică vândută clienţilor finali. Până la aplicarea criteriilor concurenţiale de selectare a FUI, valoarea profitului pe unitatea de energie electrică vândută clienţilor va fi stabilită de către ANRE; f)o corecţie, ΔCPC, calculată ca diferenţă între costurile şi veniturile estimate, considerate la calculul tarifelor CPC avizate pentru etapele anterioare de eliminare a tarifelor reglementate şi cele realizate (conform datelor finale de decontare) considerate justificate. Corecţia ΔCPC se fundamentează conform machetei prevăzute în anexa nr. 2. (5) Pentru fundamentarea propunerilor de tarife CPC aplicabile consumului clienţilor menţionaţi la art. 1 lit. b), furnizorii vor transmite, separat, pe niveluri de tensiune şi pe categorii de clienţi, cantităţile de energie electrică consumate, costurile şi veniturile realizate, precum şi valorile prognozate ale acestora, conform anexei nr. 2.(6) Eventualele clarificări/corecţii/date suplimentare solicitate de ANRE în vederea avizării tarifelor CPC se vor transmite de către furnizori în termenul solicitat, de regulă până la data de 23 a lunii în care expiră avizul emis de ANRE în condiţiile prezentei metodologii.(7) Cantităţilor de energie electrică facturate de FUI ca urmare a:a)defectării grupurilor de măsurare instalate la clienţii finali; b)necoincidenţei dintre punctul de delimitare şi punctul de măsurare; c)consumului fraudulos din reţelele electrice; d)pierderilor în reţelele electrice datorate menţinerii instalaţiilor sub tensiune la cererea clientului li se aplică tarifele reglementate şi/sau, după caz, componenta de piaţă concurenţială, conform precizărilor de la art. 1 lit. a) şi b), respectiv preţurile stabilite conform alin. (12) pentru clienţii menţionaţi la art. 1 lit. c). (8) Cantitatea de energie electrică determinată conform alin. (1) se rotunjeşte la număr întreg de kWh, în limita a ± 0,5 kWh.(9) Avizarea şi comunicarea tarifelor CPC de către ANRE se vor face, de regulă, până cel mai târziu la data de 27 a lunii în care expiră avizul emis de ANRE conform prevederilor prezentei metodologii.(10) ANRE poate aviza tarifele CPC şi pe fracţiuni din cadrul unei etape de eliminare a tarifelor reglementate, dar nu mai mici de o lună calendaristică, pentru ultima perioadă de eliminare a tarifelor reglementate, precum şi în cazurile în care:a)valorile propuse spre avizare reflectă situaţii conjuncturale din pieţele centralizate caracterizate de deficit sau de exces de ofertă; b)unul sau mai mulţi participanţi la piaţa de energie au declarat forţă majoră şi aceasta are efect semnificativ asupra nivelului preţurilor din pieţele centralizate. (11) În cazul în care documentaţia transmisă de un FUI pentru avizarea tarifelor CPC nu îndeplineşte condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, ANRE poate aviza valori ale tarifelor CPC determinate pe baza datelor considerate de ANRE justificate.(12) Pentru clienţii finali menţionaţi la art. 1 lit. c), FUI va factura energia electrică consumată la:a)tariful CPC în cazul clienţilor casnici şi noncasnici beneficiari ai SU; b)un preţ cu maximum 5 % mai mare decât tariful CPC, în cazul clienţilor finali noncasnici care nu beneficiază de SU, pentru locurile de consum alimentate la joasă tensiune; c)un preţ cu maximum 7,5 % mai mare decât tariful CPC, în cazul clienţilor finali noncasnici care nu beneficiază de SU, pentru locurile de consum alimentate la medie tensiune; d)un preţ cu maximum 10 % mai mare decât tariful CPC, în cazul clienţilor finali noncasnici care nu beneficiază de SU, pentru locurile de consum alimentate la înaltă tensiune. (13) Pentru locurile de consum alimentate la medie/înaltă tensiune, cu o putere aprobată prin avizul tehnic de racordare de cel puţin 1 MVA în cazul clienţilor finali fără drept de serviciu universal, diferenţa dintre energia efectiv consumată şi prognoza de consum transmisă de aceştia va fi facturată la preţ de dezechilibru.(14) Abaterile de la prognoză, pentru clienţii finali noncasnici beneficiari ai SU, se facturează la tariful CPC, conform reglementărilor ANRE.(15) Preţurile aplicate de FUI pentru clienţii menţionaţi la alin. (12) lit. b), c) şi d) sunt unice pentru toate locurile de consum alimentate la acelaşi nivel de tensiune, se afişează de către acesta, cu minimum 5 zile înainte de aplicare şi cu înştiinţarea prealabilă a ANRE, pe pagina proprie de internet şi la centrele de relaţii cu clienţii.VIII. Transmiterea datelor, monitorizare şi penalizări Articolul 27Fiecare furnizor de ultimă instanţă este obligat să desemneze şi să transmită autorităţii competente numele şi funcţia unei persoane de contact, care să fie responsabilă de datele transmise pentru monitorizarea lunară a activităţii de furnizare a energiei electrice. Articolul 28Furnizorul de ultimă instanţă are obligaţia de a transmite lunar autorităţii competente documentaţia, pe suport hârtie şi electronic, privind preţurile medii de revenire, pe tipuri de tarife şi niveluri de tensiune, precum şi alte date de monitorizare solicitate de către acesta, conform anexelor nr. 2-6. Articolul 29Corecţia datorată diferenţei dintre valorile realizate şi cele previzionate pentru ultima lună din etapa de eliminare a tarifelor reglementate se efectuează în etapa de eliminare a tarifelor reglementate următoare, prin intermediul componentei ΔB şi, respectiv, ΔCPC sau în cadrul fracţiunii rămase din etapa de eliminare a tarifelor reglementate dacă au fost aplicate prevederile art. 26 alin. (10). Articolul 30Pentru prima etapă de eliminare a tarifelor reglementate, corecţia ΔCPC este zero. Articolul 31(1) Transmiterea de date incorecte şi/sau incomplete referitoare la activitatea de furnizare va fi sancţionată conform art. 93 alin. (1) pct. 7 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.
(2) Costurile suplimentare determinate de sancţiuni nu sunt recunoscute de către autoritatea competentă la calculul şi aprobarea tarifelor reglementate. Articolul 32ANRE postează pe pagina de internet (www.anre.ro) tarifele CPC pe care le avizează furnizorilor de ultimă instanţă pentru fiecare din etapele de eliminare a tarifelor reglementate prevăzute în Calendar, inclusiv în cazurile în care au fost aplicate prevederile art. 26 alin. (10). Articolul 33Fiecare furnizor de ultimă instanţă postează pe pagina proprie de internet tarifele CPC avizate de ANRE. Articolul 34Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie Calendarul propus de eliminare a tarifelor reglementate
ANEXA Nr. 2la metodologie Tabelul 1 Macheta de determinare a componentei de piaţă concurenţiale (CPC) Tabelul 2 Macheta de raportare a datelor referitoare la clienţii finali care nu beneficiază de serviciu universal şi care rămân fără furnizor din motive neimputabile lor sau care, după data de 31 decembrie 2013, nu au uzat de dreptul de eligibilitate ANEXA Nr. 3la metodologie Societatea ......... Luna/Anul .......... Vânzare pe niveluri de tensiune la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate
ANEXA Nr. 4la metodologie Raportarea cantităţilor orare pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ...............
NOTE 1. La rubrica „PZU“, pentru cantităţile de energie electrică se va trece semnul plus „+“ când se cumpără pe intervalul orar respectiv şi semnul minus „-“ când se vinde pe intervalul orar respectiv. 2. La rubrica „PE“, pentru cantitatea de energie electrică se va trece semnul plus „+“ pentru excedent (vânzare) pe intervalul orar respectiv şi semnul minus „-“ pentru deficit (cumpărare). ANEXA Nr. 5la metodologie 1. Preţ de achiziţie pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi clienţii finali care au uzat de dreptul de eligibilitate Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ...............
Tip achiziţie |
Detaliere achiziţie |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Clienţi care au uzat de dreptul de eligibilitate |
Total |
MWh |
lei/MWh |
MWh |
lei/MWh |
MWh |
lei/MWh |
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
|
Total contracte |
Realizat din contracte reglementate (decizii ANRE) |
|
|
|
|
|
|
Realizat din tranzacţii pe PCCB+PCCB–NC + alte forme de pieţe centralizate organizate de OPCOM |
|
|
|
|
|
|
Realizat din tranzacţii pe PZU |
|
|
|
|
|
|
Realizat din tranzacţii pe PE |
|
|
|
|
|
|
Realizat din tranzacţii pe piaţa intrazilnică de energie electrică |
|
|
|
|
|
|
Realizat din contractele de procesare |
|
|
|
|
|
|
Realizat din contractele bilateral negociate în derulare la data intrării în vigoare a Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 |
|
|
|
|
|
|
|
Alte contracte prevăzute de legislaţia în vigoare |
|
|
|
|
|
|
2. Preţ de achiziţie pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică componenta de piaţă concurenţială - CPC) Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ...............
Tip achiziţie |
Detaliere achiziţie |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
|
TOTAL |
MWh |
lei/MWh |
Total contracte |
Realizat din tranzacţii pe PCCB+PCCB-NC + alte forme de pieţe centralizate organizate de OPCOM |
|
|
Realizat din tranzacţii pe PZU |
|
|
Realizat din tranzacţii pe PE |
|
|
Realizat din tranzacţii pe piaţa intrazilnică de energie electrică |
|
|
Realizat din contractele de procesare |
|
|
Alte contracte prevăzute de legislaţia în vigoare |
|
|
3. Bilanţ general pe activităţi pentru consumatorii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ............... (MWh)
Societate |
Achiziţie energie pentru clienţii finali care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Vânzare de energie la consumatorii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Total |
Total |
220 kV |
IT |
MT |
JT |
Total |
Non casnic |
Casnic |
Total |
Non casnic |
Casnic |
Total |
Non casnic |
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Bilanţ general pe activităţi pentru consumatorii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ............... (MWh)
Societate |
Achiziţie energie pentru consumatorii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
Vânzare de energie la consumatori finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
Total |
Total |
220 kV |
IT |
MT |
JT |
Total |
Non casnic |
Casnic |
Total |
Non casnic |
Casnic |
Total |
Non casnic |
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Bilanţ valoric pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate)
A. Costurile activităţilor reglementate pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Alţi clienţi |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
C (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
C (lei) |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
C (lei) |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Achiziţie energie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transport |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Servicii de sistem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Servicii de sistem funcţionale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organizare piaţă |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Distribuţie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Furnizare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Achiziţie certificate verzi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profit realizat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Total venituri pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Alţi clienţi |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh/MVArh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total energie activă |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total energie reactivă |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri din vânzarea certificatelor verzi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri din PZU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venituri din PE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alte venituri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Venituri din distribuţie pură pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Clienţi distribuţie |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Venituri din vânzare de energie la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Servicii interne, consumuri tehnologice entităţi |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
220 kV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Costuri aferente serviciului de distribuţie pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Servicii interne, consumuri tehnologice entităţi |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Venituri din furnizare (fără distribuţie) pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) |
Sursa |
Total |
Servicii interne, consumuri tehnologice entităţi |
Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi eligibili inactivi |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
220 kV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTE: 1. Valorile sunt exprimate în lei, iar preţurile în lei/MWh. 2. Pentru evitarea unor posibile greşeli de calcul, unde nu există date se va trece cifra zero. 6. Bilanţ valoric pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC)
A. Costuri activităţi pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
C (lei) |
Total |
|
|
|
Achiziţie energie |
|
|
|
Transport |
|
|
|
Servicii de sistem |
|
|
|
Servicii de sistem funcţionale |
|
|
|
Organizare piaţă |
|
|
|
Distribuţie |
|
|
|
Furnizare |
|
|
|
Achiziţie certificate verzi |
|
|
|
Profit realizat |
|
|
|
B. Total venituri - clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh/MVArh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
Total energie activă |
|
|
|
Total energie reactivă |
|
|
|
Venituri din vânzarea certificatelor verzi |
|
|
|
Venituri din PZU |
|
|
|
Venituri din PE |
|
|
|
Alte venituri |
|
|
|
C. Venituri din distribuţie pură pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
IT |
|
|
|
MT |
|
|
|
JT |
|
|
|
D. Venituri din vânzarea de energie la clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh) |
p (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
220 kV |
|
|
|
IT |
|
|
|
MT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
JT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
|
E. Costuri aferente serviciului de distribuţie pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
JT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
F. Venituri din furnizare (fără distribuţie) pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (pentru care se aplică CPC) |
SURSA |
Total |
E (MWh) |
P (lei/MWh) |
V (lei) |
Total |
|
|
|
|
220 kV |
|
|
|
|
IT |
|
|
|
|
MT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
JT |
|
|
|
|
Noncasnic |
|
|
|
|
Casnic |
|
|
|
Total noncasnic |
|
|
|
|
Total casnic |
|
|
|
|
NOTE: 1. Valorile sunt exprimate în lei, iar preturile în lei/MWh. 2. Pentru evitarea unor posibile greşeli de calcul, unde nu există date se va trece cifra zero. 7. Costuri de furnizare a energiei electrice pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate) şi clienţii finali care au uzat de dreptul de eligibilitate Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ............... (Lei)
|
Defalcare costuri |
Realizat total/lună |
Realizat clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate)/lună |
Realizat clienţi care au uzat de dreptul de eligibilitate/lună |
|
Costuri de furnizare, din care: |
|
|
|
|
- furnizare la 220 kV |
|
|
|
|
- furnizare la IT |
|
|
|
|
- furnizare la MT |
|
|
|
|
- furnizare la JT |
|
|
|
|
Costuri de furnizare (A+B) |
|
|
|
A |
Costuri de exploatare (1+2) |
|
|
|
1 |
Costuri materiale |
|
|
|
1.1. |
Costuri materiale variabile |
|
|
|
|
Energie termică |
|
|
|
|
Apă |
|
|
|
|
Alte cheltuieli variabile* |
|
|
|
|
Defalcare costuri |
Realizat total/lună |
Realizat clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate (la tarife reglementate)/lună |
Realizat clienţi care au uzat de dreptul de eligibilitate/lună |
1.2. |
Costuri materiale constante |
|
|
|
|
Materii prime materiale |
|
|
|
|
Combustibil netehnologic |
|
|
|
|
Amortizare |
|
|
|
|
Reparaţii curente |
|
|
|
|
Reparaţii executate cu terţi |
|
|
|
|
Studii şi cercetări |
|
|
|
|
Alte servicii executate cu terţi** |
|
|
|
|
Colaborări |
|
|
|
|
Comisioane, onorarii |
|
|
|
|
Protocol, reclame, publicitate |
|
|
|
|
Poşta şi telecomunicaţii |
|
|
|
|
Alte cheltuieli fixe*** |
|
|
|
2 |
Costuri cu muncă vie |
|
|
|
|
salarii |
|
|
|
|
CAS |
|
|
|
|
fond de şomaj |
|
|
|
|
fond de sănătate |
|
|
|
|
Alte cheltuieli cu muncă vie |
|
|
|
B |
Costuri financiare |
|
|
|
*, **, ***) NOTĂ: 1. Se vor trece in tabelul de mai jos cheltuielile ce au fost incluse la rubrica „Alte cheltuieli variabile“, „Alte servicii executate cu terţi“ şi „Alte cheltuieli fixe“. 2. Pentru evitarea unor posibile greşeli de calcul, unde nu există date se va trece cifra zero.
*Alte cheltuieli variabile total, din care: |
|
|
|
|
|
|
|
**Alte servicii executate cu terţi total, din care: |
|
|
|
servicii management |
|
|
|
servicii suport |
|
|
|
servicii de asistenţă |
|
|
|
servicii curăţenie şi pază |
|
|
|
cheltuieli de transport |
|
|
|
servicii pentru personal |
|
|
|
consultanţă |
|
|
|
comisioane bănci |
|
|
|
cheltuieli audit şi alte |
|
|
|
cheltuieli încasare facturi |
|
|
|
cheltuieli cu imprimare facturi |
|
|
|
chirii |
|
|
|
cheltuieli reprezentare |
|
|
|
întreţinere software |
|
|
|
asigurări |
|
|
|
servicii eligibile |
|
|
|
|
|
|
|
***Alte cheltuieli fixe total, din care: |
|
|
|
taxe locale şi impozite |
|
|
|
taxă timbru judiciar |
|
|
|
contribuţii |
|
|
|
alte cheltuieli de exploatare |
|
|
|
ANEXA Nr. 6la metodologie Tranzacţii pe piaţa de echilibrare (PE) pentru clienţii finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate şi clienţii finali care au uzat de dreptul de eligibilitate Societatea ........ ................ ........ ........ Luna/Anul ........ ...............
|
|
PE Total |
din care: |
|
|
PE - clienţi care au uzat de dreptul de eligibilitate |
PE - Clienţi finali care nu au uzat de dreptul de eligibilitate |
|
Interval |
Excedent (+) |
Deficit (-) |
Excedent (+) |
Deficit (-) |
Excedent (+) |
Deficit (-) |
ZIUA |
orar |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
Cantitate (MWh) |
Preţ |
lei/MWh |
lei/MWh |
lei/MWh |
lei/MWh |
lei/MWh |
lei/MWh |
|
0-1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19-20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20-21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21-22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22-23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23-24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total cantitate PE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total valoare PE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preţ mediu PE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!!
Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
|
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 82/2013
|