ORDIN Nr. 95
din 13 martie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei de lucru privind colaborarea dintre directiile generale de
asistenta sociala si protectia copilului si serviciile publice de asistenta
sociala/persoane cu atributii de asistenta sociala, in domeniul protectiei
drepturilor copilului
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 5 aprilie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, aprobată şi modificată prin
Legea nr. 252/2001, cu modificările ulterioare, şi
ale art. 5 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.432/2004 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului,
secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se aprobă Metodologia de lucru privind colaborarea dintre direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă socială/persoane
cu atribuţii de asistenţă socială, în domeniul protecţiei drepturilor copilului, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din
prezentul ordin.
Secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor
Copilului,
Bogdan Adrian Panait
ANEXĂ*)
METODOLOGIE DE LUCRU privind colaborarea dintre
direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă socială/persoane
cu atribuţii de asistenţă socială, în domeniul protecţiei drepturilor copilului
Prezenta metodologie de lucru subliniază şi clarifică
responsabilităţile ce revin
Serviciului Public de Asistenţă Socială/persoanei
cu atribuţii de asistenţă socială în domeniul protecţiei drepturilor copilului conform legii 272/2004, dar oferă şi sugestii cu privire la modalităţile concrete de punere în aplicare a legii. Metodologia prezintă de asemenea modul în care Consiliile
Locale ar trebui să colaboreze
cu alte instituţii a căror competenţă este strâns legată
de a acestora. Legea 272/2004 oferă un cadru legal modern şi cuprinzător în
domeniul protecţiei
drepturilor copiilor, bazat pe convenţiile internaţionale
la care România este parte. Ea defineşte drepturile copilului şi identifică
rolurile şi responsabilităţile a numeroşi actori, cum ar fi:
a) Consiliile Judeţene
b) Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC)
c) Consiliile locale
d) Serviciile Publice de Asistenţă Socială (SPAS)
e) Instituţiile din domeniul educaţiei
f) instituţiile din domeniul sănătăţii
g) Instanţe judecătoreşti h) Poliţie
i) Alte instituţii/organizaţii Toţi copiii (0-18 ani) beneficiază de prevederile legii, care acoperă toate aspectele juridice care afectează copiii şi tinerii, inclusiv:
a) Drepturile copilului
b) Protecţia specială a
copilului care este lipsit temporar sau definitiv de îngrijirea părinţilor săi
c) Protecţia copilului refugiat şi protecţia
copilului în caz de conflict armat
d) Protecţia copilului care a săvârşit o faptă penală şi nu răspunde penal
e) Protecţia copilului împotriva exploatării
f) Instituţii şi servicii cu
atribuţii în protecţia copilului
g) Organisme private
h) Licenţierea şi inspecţia serviciilor de prevenire a separării copilului de familia sa, precum şi a celor de protecţie specială a copilului fost lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea părinţilor săi
i) Sursele de finanţare ale sistemului de protecţie a copilului Implementarea legii (care a intrat în vigoare în
ianuarie 2005) a fost însoţită de:
a) Publicarea unui ghid de bună practică - Drepturile Omului în Protecţia Copilului
b) Publicarea unui manual de implementare pentru legea
272/2004
c) Campanii de informare pentru profesioniştii care lucrează cu copiii şi
factorii de decizie implicaţi.
Fundamentul legii 272/2004 îl reprezintă faptul că părinţii
sunt primii responsabili pentru creşterea, îngrijirea şi dezvoltarea copilului. Mai mult,
atunci când intervin probleme, părinţii
sunt îndreptăţiţi să primească spijinul de care au nevoie din partea comunităţii şi al autorităţilor locale. Numai dacă părinţii şi autorităţile locale nu îşi pot îndeplini obligaţiile ce le revin faţă de copii, intervine în mod complementar statul. Iar atunci când o
astfel de intervenţie este
necesară, ea trebuie să fie proporţională cu
circumstanţele situaţiei copilului şi să urmeze
procedurile descrise de lege.
MESAJ CHEIE
Legea 272/2004 constituie premisa schimbării mentalităţii, a procedurilor şi practicilor care trebuie
acceptate şi
aplicate de toţi
cei care lucrează cu copiii şi familiile lor
CONSILIILE LOCALE
Legea 272/2004, în special prin articolul 106,
accentuează rolul major al
Consiliilor locale, prin Serviciile Publice de Asistenţă Socială (denumite
în continuare SPAS)/persoanelor cu atribuţii
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
de asistenţă socială în domeniul protecţiei drepturilor copiilor aflaţi în aria lor teritorială. Atribuţiile acestora sunt:
a) monitorizează şi analizează situaţia copiilor din unitatea administrativ-teritorială, precum şi modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurând
centralizarea şi sintetizarea
datelor şi informaţiilor relevante realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa;
b) identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau prestaţii
pentru prevenirea separării
copilului de familia sa;
c) elaborează documentaţia
necesară pentru acordarea
serviciilor şi/sau prestaţiilor şi acordă aceste
servicii şi/sau prestaţii, în condiţiile legii;
d) asigură consilierea şi
informarea familiilor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor
acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
e) asigură şi urmăresc aplicarea măsurilor de prevenire şi combatere a consumului de alcool şi droguri, de prevenire şi combatere a violenţei în familie, precum şi a comportamentului delincvent;
f) vizitează periodic la domiciliu familiile şi copiii care beneficiază de servicii şi
prestaţii;
g) înaintează propuneri primarului, în cazul în care este necesară luarea unei măsuri de protecţie
specială, în condiţiile legii;
h) urmăresc
evoluţia dezvoltării copilului şi modul în care părinţii acestuia îşi exercită
drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a
beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa;
i) colaborează cu direcţia
generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în domeniul protecţiei copilului şi transmit acesteia toate datele şi informaţiile
solicitate din acest domeniu
După
cum este prevăzut în legea
272/2004 este clar că
responsabilitatea primară în
îngrijirea copilului aparţine
părinţilor săi, dar toţi părinţii au uneori nevoie de sprijin şi ajutor.
Recunoscând acest lucru, Consiliul local, împreună cu alte instituţii locale şi cu
profesionişti cum ar fi
medicii, profesorii, preoţii şi poliţiştii, trebuie să acţioneze pentru a crea cel mai bun mediu posibil în care părinţii să-şi exercite rolul lor vital. De asemenea,
Consiliul local trebuie să fie
gata să ofere consiliere şi asistenţă suplimentară
familiilor, atunci când acestea au nevoie.
Conceptul fundamental al legii 272/2004 este acela că toţi copiii au drepturi. Legea expune în detaliu aceste drepturi şi identifică profesiile şi
instituţiile - inclusiv
Consiliile Locale - care au responsabilitatea de a asigura respectarea
tuturor drepturilor copiilor. Acestea sunt exprimate în legea 272/2004 după cum urmează:
a) Copiii au dreptul la protecţie şi asistenta în realizarea şi exercitarea deplina a drepturilor lor
b) Copilul are dreptul la stabilirea şi păstrarea identităţii
sale.
c) Copilul are dreptul de a-şi păstra cetăţenia, numele şi relaţiile de
familie fără nici o ingerinţă.
d) Copilul are dreptul de a menţine relaţii personale şi
contacte directe cu părinţii, rudele, precum şi cu alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament.
e) Copilul are dreptul de a-şi cunoaşte rudele şi de a întreţine relaţii
personale cu acestea, precum şi
cu alte persoane alături de
care copilul s-a bucurat de viaţa de familie, în măsura
în care acest lucru nu contravine interesului său superior.
f) Copilul care a fost separat de ambii părinţi sau de unul dintre aceştia printr-o măsură dispusă în condiţiile
legii are dreptul de a menţine
relaţii personale şi contacte directe cu ambii părinţi, cu excepţia
situaţiei în care acest lucru
contravine interesului superior al copilului.
g) Copilul are dreptul la protejarea imaginii sale
publice şi a vieţii sale intime, private şi familiale.
h) Copilul are dreptul la libertate de exprimare.
i) Copilul capabil de discernământ are dreptul de a-şi exprima liber opinia asupra oricărei probleme care îl priveşte,
j) In orice procedură judiciară sau
administrativă care îl priveşte copilul are dreptul de a fi ascultat.
k) Copilul are dreptul la libertate de gândire, de conştiinţă şi de religie.
l) Copilul are dreptul la libera asociere în
structuri formale şi
informale, precum şi
libertatea de întrunire paşnică,
m) Copilul aparţinând unei minorităţi naţionale,
etnice, religioase sau lingvistice are dreptul la viaţă culturală
proprie, la declararea apartenenţei sale etnice, religioase, la practicarea propriei sale religii,
precum şi la dreptul de a
folosi limba proprie în comun cu alţi membri ai comunităţii din care face parte,
n) Copilul are dreptul la respectarea personalităţii şi individualităţii
sale şi nu poate fi supus
pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare ori degradante,
o) Copilul are dreptul sa depună singur plângeri referitoare la încălcarea drepturilor sale fundamentale,
p) Copilul are dreptul sa crească alături de părinţii săi. Legea 272/2004 atribuie Consiliilor Locale o serie de
responsabilităţi specifice,
incluzând:
1. Acordarea sistematică de servicii şi prestaţii, cu
accent deosebit pe informarea corespunzătoare a părinţilor, consilierea acestora, terapie sau
mediere pentru a evita separarea copiilor de părinţii săi sau abuzul asupra copiilor (Art.34).
2. Depistarea precoce a situaţiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinţii săi, precum şi prevenirea comportamentelor abuzive ale părinţilor şi a violentei în familie. (Art.34).
3. Identificarea copiilor a căror dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială a copilului este primejduită şi care necesita
intervenţia DGASPC (Art.
36(2)).
4. Cooperarea cu instituţiile medicale, poliţia şi alte autorităţi în vederea realizării demersurilor pentru înregistrarea
naşterii
copiilor părăsiţi în maternitate şi a copiilor găsiţi. (Art. 11 si12)
5. Informarea părinţilor
şi copiilor în
legătură cu drepturile pe care le au, precum şi asupra
modalităţii de acordare a
drepturilor de asistentă
socială şi de asigurări sociale, (art.45 (4)).
6. Urmărirea evoluţiei
dezvoltării copilului, precum şi modul în care părinţii îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul reintegrat
în familie. In acest scop, SPAS întocmeşte rapoarte lunare pe o perioadă de minimum 3 luni. (art.70).
7. Colaborarea cu inspectoratele şcolare judeţene şi cu celelalte
instituţii publice competente
în vederea reintegrării şcolare
a copiilor care se sustrag procesului de învăţământ, desfăşurând munci cu nerespectarea legii. (art.87 (3)).
8. Organizarea de servicii de zi , în mod autonom
sau prin asociere, , potrivit nevoilor identificate în comunitatea
respectivă, pentru prevenirea
separării copilului de părinţii săi. (art.111
(1)).
9. Infiinţarea, organizarea şi
dezvoltarea de servicii de prevenire a separării copilului de familia sa numai dacă au obţinut licenţa de funcţionare pentru serviciul respectiv, eliberată de
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului, (art.115 (1)).
Serviciile înfiinţate sunt inspectate periodic de către reprezentanţi
ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului efectuează inspecţii periodice cu privire la modul în care autorităţile publice respectă standardele minime obligatorii, (art. 116)
10. Acordarea de prestaţii financiare excepţionale, în situaţia în care
familia care îngrijeşte
copilul se confruntă temporar
cu probleme financiare determinate de o situaţie excepţională şi care pune în pericol dezvoltarea armonioasă a copilului. Cuantumul maxim, precum şi condiţiile de acordare a prestaţiilor financiare excepţionale se stabilesc printr-o hotărâre a consiliului local. Prestaţiile financiare excepţionale pot fi acordate şi sub formă de
prestaţii în natură (art.121 (1), 122 şi 123).
11. Păstrarea
destinaţiei şi structurii de personal a serviciilor
de zi preluate, (art. 139 (4)). Acestea vor fi examinate mai în detaliu în
cele ce urmează, cu privire la
cine este responsabil pentru a face ce şi când.
Pentru a se putea bucura de drepturile prevăzute de lege, copiii, ca şi adulţii cu care aceştia
intră în contact, trebuie să cunoască legea şi
drepturile prevăzute de
aceasta. Informarea populaţiei
şi monitorizarea impactului
legii este o sarcină majoră, care depăşeşte sfera de acţiune individuală a Consiliilor Locale, dar acestea şi asistenţii
sociali de la nivel local au un rol major în acest domeniu. Consiliile Locale
pot evalua dacă un copil se
bucură de drepturile prevăzute în lege şi dacă adulţii implicaţi sprijină copiii
în spiritul legii. Unele dintre modalităţile prin care Consiliile Locale pot îndeplini un astfel de rol
includ
a) Elaborarea şi distribuirea de materiale informative
b) Organizarea unor evenimente pentru promovarea legii
(seminarii, dezbateri, concursuri etc.)
c) Organizarea de cursuri de formare pentru personalul
propriu pentru a se asigura ca aceştia cunosc drepturile copilului
d) Monitorizarea modului de respectarea a drepturilor
copiilor in şcolile şi unităţile medicale din unitatea lor administrativ teritorială
e) Sprijinirea copiilor în demersurile pe care le
întreprind în vederea respectării
drepturilor lor
Legea 272/2004 atribuie Consiliului Local
responsabilitatea primară în
domeniul prevenirii,
Aceasta înseamnă că activitatea
Consiliilor locale trebuie să
se focalizeze pe lucrul individual cu familiile şi comunitatea, în vederea identificării soluţiilor la
problemele familiilor pentru a evita separarea copiilor de părinţii lor. Consiliile Locale sunt bine plasate pentru a realiza această activitate cu cunoştinţele lor privind circumstanţele locale şi
abilitatea de a identifica soluţii locale.
In îndeplinirea responsabilităţilor lor, Consiliile Locale vor trebui să acţioneze pe două nivele:
a) Individual cu copiii şi familiile: prin asistenţii sociali care identifică, efectuează evaluări, oferă consiliere şi
elaborează planuri de servicii
b) In comunitate prin Consiliu, susţinut de structura sa comunitară consultativă, utilizând resursele comunităţii
Importanţa implicării comunităţii
Comunităţile sunt de obicei definite de membrii comunităţii care împărtăşesc o combinaţie de elemente ca poziţie geografică, preocupări comune
sau credinţa în anumite idei
(valori, idealuri comune).
Copiii şi familiile trăiesc
în comunităţi şi primesc, de cele mai multe ori,
sprijinul şi asistenţa de care au nevoie de reţeaua lor locală formată din:
a) prieteni, vecini,
b) rude,
c) preot,
d) servicii generale (asistent medical/medic
de familie, asistent familial, mediator şcolar/sanitar, asistent social, poliţist, profesor/diriginte/director şcoala).
Uneori însă, aceste reţele nu
pot îndeplini pe de-a-ntregul nevoile familiei. Aceasta poate fi datorată unor factori ca:
a) Familia nu are o reţea complet funcţională
b) Resursele comunităţii sunt subdezvoltate
c) Problemele familiei depăşesc sfera resurselor reţelei sale
d) Reţeaua respinge familia, dintr-un anumit motiv, sau invers
In aceste circumstanţe familiile şi
comunităţile au nevoie de
ajutor suplimentar şi este
responsabilitatea Consiliului Local să ofere acest ajutor sau să implice alte servicii care o pot face.
MESAJ CHEIE
Ajutorarea familiilor din localitate este o sarcină importantă pentru Consiliile Locale. Acestea
trebuie să
întreprindă
toate demersurile posibile pentru a se asigura că sunt bine informate cu privire la
problemele existente şi că
acordă
prioritate politică şi
financiară
copiilor şi
familiilor acestora.
DIRECŢIILE GENERALE DE ASISTENTĂ SOCIALĂ SI PROTECŢIA COPILULUI (DGASPC)
Consiliile Locale nu lucrează singure cu copiii şi familiile. DGASPC-urile au de asemenea responsabilităţi, în special în cazurile de abuz;
neglijare sau exploatare sau atunci când copiii au nevoie de protecţie în afara familiei. Aceste
responsabilităţi sunt
complementare şi le
completează pe cele ale
Consiliilor Locale. Din acest motiv este esenţial ca DGASPC-urile şi Consiliile Locale să aibă o strânsă colaborare.
Există
multe modalităţi prin care se
poate dezvolta şi menţine o astfel de relaţie de colaborare.
Acest lucru este analizat mai departe în secţiunea privind colaborarea.
Conform Legii nr.272/2004, atribuţiile DGASPC în domeniul protecţiei drepturilor copilului sunt:
1. Semnează împreună cu
reprezentantul poliţiei şi al maternităţii, procesul verbal în baza căruia se va stabili măsura plasamentului în regim de urgenţă pentru copil, în urma sesizării primite din partea unităţii sanitare referitor la părăsirea
unui copil în maternitate, (art.11 (2))
2. Asigură consilierea şi
sprijinirea mamelor în vederea realizării demersurilor legate de întocmirea actului de naştere; (art.11 (4))
3. Transmite SPAS în a cărei rază
administrativ-teritorială s-a
produs naşterea, dosarul
cuprinzând certificatul medical constatator al naşterii, procesul verbal, dispoziţia de plasament în regim de urgenţă şi răspunsul politiei cu rezultatul verificărilor; dacă mama nu a fost identificată (art. 11 (5))
4. Sesizează instanţa judecătorească pentru decăderea
totală sau parţială, a părinţilor sau a unuia dintre ei din exerciţiul drepturilor părinteşti, in situaţia de abuz sau neglijare gravă, (art.36 (3))
5. la toate măsurile necesare astfel încât părinţii decăzuţi din drepturile părinteşti, precum şi cei cărora Ie-a
fost limitat exerciţiul
anumitor drepturi să
beneficieze de asistenţă
specializată pentru creşterea capacităţii acestora de a se ocupa de copii, în vederea redobândirii exerciţiului drepturilor părinteşti, (art.37 (1))
6. Evaluează persoana fizică
sau familia care urmează a fi
tutore cu privire la garanţiile
morale şi condiţiile materiale pe care trebuie să le îndeplinească pentru a primi un copil în îngrijire, acordându-se prioritate
membrilor familiei extinse a copilului, (art.41 (2))
7. Intocmirea planului individualizat de protecţie imediat după primirea cererii de instituire a unei măsuri de protecţie
specială sau imediat după ce directorul DGASPC a dispus plasamentul
în regim de urgenţă ; (art.54
(1)).
8. Evaluează persoana sau familia care primeşte un copil în plasament cu privire la garanţiile morale şi condiţiile
materiale pe care trebuie să
le îndeplinească pentru a
primi un copil în plasament (art.58 (2)).
9. Solicită instanţei
stabilirea măsurii
plasamentului în situaţia în
care nu există acordul părinţilor (art.61 (2)).
10. Sesizează instanţa judecătorească în termen de 48 ore de la data la care a fost dispus plasamentul în
regim de urgenţă (art.66 (1)).
11. Verifică trimestrial împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie
specială şi sesizează comisia/instanţa în vederea modificării sau, după caz a
încetării măsurii în cazul în care împrejurările s-au modificat (art.68 (1) şi (2)).
12. Urmăreşte modul în care
sunt puse în aplicare măsurile
de protecţie specială, dezvoltarea şi îngrijirea copilului pe perioada aplicării măsurii (art.69
(1))
13. Verifică şi soluţionează toate sesizările
privind cazurile de abuz şi
neglijare, inclusiv cele venite din partea asistenţilor familiali (art.92 (a)).
14. Asigură prestarea serviciilor specializate pentru nevoile copiilor victime
ale abuzului sau neglijării şi ale familiilor acestora (art.92 (b)).
15. Colaborează cu reprezentanţii
persoanelor juridice, precum şi
persoanele fizice care au în îngrijire sau asigură protecţia unui
copil în scopul oferirii informaţiilor necesare pentru soluţionarea sesizărilor
(art.94 (1))
16. Sesizează instanţa judecătorească pentru a decide cu privire la: înlocuirea plasamentului în regim de
urgenţă cu măsura plasamentului, decăderea totală sau parţială din exerciţiul drepturilor părinteşti, precum şi cu privire la exercitarea drepturilor părinteşti, în termen
de 48 de ore de la data executării ordonanţei preşedinţiale prin care s-a dispus plasamentul în regim de urgenţă (art.94 (4))
17. Intocmeşte şi prezintă instanţei raportul referitor la copil, în toate cauzele care privesc
aplicarea legii, care va cuprinde date privind: personalitatea, starea fizică şi mentală a
copilului, antecedentele sociomedicale şi educaţionale ale
copilului; condiţiile în care
copilul a fost crescut şi în
care a trăit, propuneri
privind persoana, familia sau serviciul de tip rezidenţial în care ar putea fi plasat copilul, orice alte date referitoare
la creşterea şi educarea copilului, care pot servi soluţionării cauzei (art.130 (1))
Atribuţiile
DGASPC în domeniul protecţiei
copilului sunt (H.G. 1434/2004):
1. întocmeşte raportul de evaluare iniţială a copilului şi familiei acestuia şi propune stabilirea unei măsuri de protecţie specială;
2. monitorizează trimestrial aplicarea hotărârilor de instituire a măsurilor de protecţie
specială a copilului;
3. identifică şi evaluează familiile sau persoanele care pot lua în
plasament copilul;
4. monitorizează familiile şi
persoanele care au primit în plasament copii, pe toată durata acestei măsuri;
5. identifică, evaluează şi pregăteşte persoane care
pot deveni asistenţi maternali
profesionişti, în condiţiile legii; încheie contracte individuale
de muncă şi asigură formarea continuă
de asistenţi maternali
profesionişti atestaţi; evaluează şi monitorizează activitatea acestora;
6. acordă asistenţă şi sprijin părinţilor copilului
separat de familie, în vederea reintegrării în mediul său
familial;
7. reevaluează, cel puţin o dată la 3 luni şi ori de câte ori este cazul, împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie
specială şi propune, după caz, menţinerea,
modificarea sau încetarea acestora;
8. îndeplineşte demersurile vizând deschiderea procedurii adopţiei interne pentru copiii aflaţi în evidenţa sa;
9. identifică familiile sau persoanele cu domiciliul în România care doresc să adopte copii; evaluează condiţiile materiale şi
garanţiile morale pe care
acestea le prezintă şi eliberează atestatul de familie sau de persoană aptă să adopte copii;
10. monitorizează evoluţia copiilor
adoptaţi, precum şi a relaţiilor dintre aceştia
şi părinţii lor
adoptivi; sprijină părinţii adoptivi ai copilului în îndeplinirea obligaţiei de a-l informa pe acesta că este adoptat, de îndată ce vârsta şi gradul de maturitate ale copilului o permit
11. coordonează şi sprijină activitatea autorităţilor administraţiei publice locale din judeţ în domeniul asistenţei sociale şi
protecţiei copilului;
12. coordonează metodologic activitatea de prevenire a separării copilului de părinţii săi, desfăşurată la nivelul serviciilor publice de asistenţă socială;
13. acordă asistenţa tehnică necesară pentru crearea şi
formarea structurilor comunitare consultative ca formă de sprijin în activitatea de asistenţă socială şi protecţia copilului;
14. evaluează şi pregăteşte persoane, identificate de serviciul public local de asistenţă socială, care pot deveni asistenţi personali ai persoanei cu handicap, şi supraveghează
activitatea acestor asistenţi;
15. colaborează cu organizaţiile
neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul asistenţei sociale şi
protecţiei copilului sau cu
agenţi economici prin încheierea
de convenţii de colaborare cu
aceştia;
16. dezvoltă parteneriate şi
colaborează cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai
societăţii civile în vederea
acordării şi diversificării serviciilor sociale şi a serviciilor pentru protecţia copilului, în funcţie de nevoile comunităţii locale,
17. colaborează pe bază de
protocoale sau convenţii cu
celelalte direcţii generale,
precum şi cu alte instituţii publice din unitatea
administrativ-teritorială, în
vederea îndeplinirii atribuţiilor
ce îi revin, conform legii;
18. asigură la cerere consultanţă de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor, măsurilor şi prestaţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului; colaborează cu alte instituţii
responsabile pentru a facilita accesul persoanelor la aceste drepturi;
19. propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, înfiinţarea, finanţarea,
respectiv cofinanţarea instituţiilor publice de asistenţă socială, precum şi a
serviciilor pentru protecţia
copilului;
20. prezintă anual sau la solicitarea consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, rapoarte de evaluare a activităţilor desfăşurate;
21. asigură acordarea şi plata
drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu handicap;
22. sprijină şi dezvoltă un sistem de informare şi de consultanţă accesibil persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor
cu handicap şi oricăror persoane aflate în nevoie, precum şi familiilor acestora, în vederea exercitării tuturor drepturilor prevăzute de actele normative în vigoare;
23. acţionează pentru promovarea alternativelor de tip
familial la protecţia
institutionalizată a
persoanelor în nevoie, inclusiv îngrijirea la domiciliu;
24. organizează activitatea de selectare şi angajare a personalului din aparatul propriu şi instituţiile/serviciile din subordine, de evaluare periodică şi de formare continuă a acestuia;
25. asigură serviciile administrative şi de secretariat ale comisiei pentru protecţia copilului, respectiv ale comisiei de expertiză medicală a persoanelor adulte cu handicap;
MESAJ CHEIE
DGASPC-urile sunt parteneri cheie pentru Consiliile
Locale în satisfacerea nevoilor copiilor şi familiilor acestora.
ASISTENŢII SOCIALI DE LA NIVEL LOCAL
Legea 705/2001 privind sistemul naţional de asistenţă socială cere
Consiliilor Locale să angajeze
specialişti cu diverse calificări, care au competenţe, responsabilităţi şi atribuţii specifice domeniului de activitate.
Există mai multe direcţii în care trebuie să se implice asistenţii sociali de ia nivel local:
a) Munca individuală cu copiii şi
familiile lor
- Identificare
- Evaluare
- Consiliere
- Planificare de servicii
- Oferire de servicii/identificarea furnizorilor de
servicii
b) Dezvoltarea comunităţii
- Inţelegerea
nevoilor comunităţii
- Mobilizarea resurselor comunităţii
- Legătura cu comunitatea
c) Legătura cu DGASPC
Cazurile pot fi preluate de către Consiliul Local din diverse surse (a se vedea Art. 4 din Ordinul
80/2004), incluzând
a) La sesizarea copilului sau a familiei / reprezentanţilor legali ai copilului
b) La sesizarea altor specialişti sau instituţii / organizaţii
care interacţionează cu copilul. Toate cererile şi sesizările trebuie tratate cu seriozitate şi analizate pentru a se putea evalua gradul de risc. Chiar dacă majoritatea situaţiilor conţin unele elemente de risc, cele care implică
abuzul asupra copiilor sau separarea copilului de părinţii săi TREBUIE să fie analizate cu prioritate.
Ceea ce asistenţii sociali de la nivel local pot sau trebuie să facă depinde de natura cererii, resursele locale de personal şi abilităţile personalului. Asistentul social trebuie să răspundă cu
prioritate la cererile de ajutor material adresate Consiliului Local de către copii, familiile acestora şi alţi factori interesaţi.
Punctul de pornire pentru munca lor cu copiii şi familiile acestora este evaluarea pentru a şti dacă este necesar un plan de servicii.
MESAJ CHEIE
Asistenţii sociali de la nivel local joacă un rol vital în asigurarea îndeplinirii de către consiliile locale a
responsabilităţilor
lor faţă de
copii şi
familiile acestora. Consiliile Locale au responsabilitatea de a sprijini
activitatea asistenţilor lor sociali.
PLANIFICAREA SERVICIILOR
Articolul 34 din Legea nr.272/2004 stabileşte responsabilitatea serviciului public de
asistenţă socială de a lua toate măsurile necesare pentru a identifica din timp situaţiile de risc, care ar putea conduce la
separarea copilului de părinţii săi, precum şi pentru
prevenirea comportamentelor abuzive ale părinţilor şi a violenţei în familie.
Mai departe articolul 34 pune în evidenţă faptul ca orice separare a unui copil de
părinţii săi (precum şi orice restrângere în exercitarea
drepturilor părinteşti) trebuie să fie precedată de acordarea sistematică a serviciilor şi prestaţiilor prevăzute de lege, cu un accent deosebit pus
pe informarea corespunzătoare
a părinţilor, consilierea acestora, terapie sau
mediere, acordate în baza unui plan de servicii.
Un plan de servicii este o descriere a serviciilor care
ar trebui să fie oferite
pentru a răspunde nevoilor
identificate ale copilului şi
familiei lui, precizând ce tip de servicii/prestaţii se va oferi, cine va oferi serviciile şi intervalul de timp aplicabil. In acelaşi timp planificarea serviciilor este un proces activ care implică o serie de faze:
a. Evaluarea nevoilor copilului şi familiei
b. Analiza şi negocierea cu serviciile/resursele locale disponibile pentru susţinerea copilului şi a familiei
c. Elaborarea, implementarea şi monitorizarea planului de servicii
Când trebuie pregătit un plan de
servicii?
Un plan de servicii este necesar ori de câte ori
evaluarea asistentului social indică existenţa unei
situaţii de risc social pentru
un copil. Acest lucru este definit în legea 272/2004 şi Ordinul nr.80/2004 al Secretarului de Stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi
Adopţie privind aprobarea
normelor metodologice pentru stabilirea planului de servicii şi a normelor metodologice pentru
stabilirea planului individual de protecţie după cum urmează:
a) pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi, inclusiv prevenirea abuzului, neglijării şi exploatării copilului, a exploatării economice şi traficului cu copii;
b) pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi în situaţii de
abuz, neglijare sau exploatare a copilului, inclusiv de exploatare economică şi trafic cu copii;
c) pentru prevenirea separării copilului cu dizabilităţi de părinţii săi, în cazul în care aceştia se adresează
comisiei pentru protecţia
copilului pentru încadrarea copilului într-un grad de handicap şi orientare şcolară/profesională;
d) pentru menţinerea legăturilor
familiale după reintegrarea
copilului în familie. Asistenţii
sociali de la nivel local primesc multe solicitări şi sesizări care nu îndeplinesc aceste criterii. In
aceste situaţii, dacă serviciile publice de asistenţă socială pot satisface nevoile copilului şi ale familiei lui nu este necesară întocmirea
unui plan de servicii, dar consilierea şi asistenţa trebuie
oferite copilului şi familiei.
Dacă este
identificată o
situaţie de risc
social atunci trebuie întocmit un plan de servicii.
Exemplu
O familie se confruntă cu probleme financiare majore, dar membrii familiei au relaţii bune, sunt bine susţinuţi de familia extinsă şi sunt eligibili
pentru a beneficia de prestaţii
acordate din partea consiliului local. Ei sunt complet devotaţi îngrijirii copiilor lor = Nu este
necesar un plan de servicii.
O familie se confruntă cu probleme financiare majore. Copiii au o stare de sănătate precară şi familia este dezorganizată. In consecinţă există un pericol
de destrămare a familiei şi de separare a copiilor de părinţii săi. = Este
necesar un plan de servicii.
MESAJ CHEIE
Un plan de servicii trebuie completat ori de câte ori
este identificată o situaţie de risc social pentru un copil, care ar putea duce la o posibilă separare
a copilului de familia sa.
Primul pas în confirmarea existenţei unei situaţii de risc este realizarea unei evaluări.
Evaluare
Atunci când asistentul social de la nivel local primeşte o sesizare din partea altor instituţii, a membrilor comunităţii, a familiei sau a copiilor înşişi, trebuie să
întreprindă o evaluare
detaliată pentru a identifica
natura nevoilor şi ce acţiuni/măsuri sunt necesare pentru a rezolva dificultăţile identificate pentru a sprijini
familia. Acţiunile trebuie să fie documentate prin analizarea informaţiilor strânse pe baza evaluării. Acţiunile sau măsurile
propuse trebuie să conducă la obiective care servesc interesul
superior ai copilului. Evaluarea poate fi un proces continuu prin care se
pot aduna informaţii
suplimentare atunci când acestea devin disponibile şi poate fi folosită
de asemenea pentru verificarea sau validarea informaţiilor strânse de-a lungul timpului.
Ce înseamnă evaluarea ?
Evaluarea este o metodă structurată şi sistematică de strângere a informaţiilor privitoare la o situaţie sau o circumstanţă dată, la o
dificultate cu care se confruntă copilul şi familia
sa.
Evaluarea trebuie să fie obiectivă,
non-discriminatorie şi trebuie
să ia în calcul valorile
culturale specifice ale copilului şi familiei. Mai mult, evaluarea trebuie să aibă în vedere
punctele tari şi punctele
slabe ale familiei.
Aşadar,
evaluarea trebuie să includă următoarele elemente cheie:
a) Dacă nevoile de bază
ale copilului sunt satisfăcute.
De exemplu: hrană, locuinţă, sănătate, educaţie, îngrijire, dezvoltare emoţională, aptitudini sociale, siguranţă şi securitate
etc.
b) Dacă nevoile particulare şi specifice ale copilului sunt satisfăcute. De exemplu cele datorate unei dizabilităţi permanente sau temporare, unei boli
cronice, unei traume familiale etc;
c) Capacitatea şi potenţialul părinţilor de a-şi
îngriji copilul şi de a-i
satisface nevoile
d) Dacă copilul este în situaţie de risc - în special dacă copilul este abuzat, fizic, sexual, emoţional sau este neglijat
e) Dacă există reţele de sprijin în cadrul familiei extinse,
comunităţii etc.
Evaluarea trebuie să acopere toate aspectele vieţii copilului: social; psihologic; medical; educaţional; juridic.
Se recomandă folosirea unui format pentru elaborarea evaluării, bazat în mare parte pe ancheta socială care este deja familiară asistenţilor sociali de la nivel local. Un model este furnizat în Anexa A.
Evaluarea trebuie să fie realizată în
parteneriat cu copilul, părinţii şi familia acestuia, iar dorinţele şi sentimentele
lor trebuie luate în calcul. Scopul evaluării detaliate este de a se asigura că intervenţia
timpurie previne degenerarea situaţiilor de risc într-o criză sau destrămare
familială.
Evaluarea şi acţiunile
recomandate trebuie să fie
înregistrate şi păstrate în dosarul copilului, care trebuie ţinut la loc sigur.
Dacă rezultatul evaluării arată că
nu există o
situaţie de risc
social şi că resursele comunităţii pot satisface nevoile copilului
şi familiei,
atunci, cu acordul copilului/familiei, informaţiile relevante ar trebui comunicate serviciilor comunitare relevante
(de exemplu primărie, medic de familie, şcoală,
biserică, poliţie) oferindu-se consilierea şi sprijinul necesar.
SAU
Dacă evaluarea are drept concluzie existenţa unei situaţii de risc social atunci asistentul
social de la nivel local trebuie să treacă la faza următoare a pregătirii unui plan de servicii, după cum este arătat în schema logică de mai jos.
EVALUARE
|
ANCHETA SOCIALA
|
EVALUAREA SITUAŢIEI DE RISC SOCIAL
|
PLAN DE SERVICII
MESAJ CHEIE
Dacă asistentul social de la nivel local suspectează sau identifică, in orice fază a implicării sale, existenţa unei situaţii de abuz, neglijare sau
exploatare, aceasta trebuie să sesizeze de îndată DGASPC în vederea luării măsurilor prevăzute de lege.
IDENTIFICAREA RESURSELOR
Dacă
evaluarea a fost realizată şi dacă ea indică
necesitatea întocmirii unui plan de servicii, pasul următor este identificarea de resurse şi servicii care să poată ajuta
copilul şi familia pentru a
îndeplini obiectivele stabilite prin planul de servicii,
EVALUARE
|
IDENTIFICAREA SITUAŢIEI DE RISC SOCIAL
|
IDENTIFICAREA DE RESURSE/SERVICII
|
PLAN DE SERVICII
Asistentul social de la nivel local trebuie să fie creativ în identificarea resurselor şi serviciilor, şi să încerce să găsească resursele şi/sau serviciile adecvate situaţiei copilului şi familiei Cu cât sunt mai adecvate, cu atât sunt şanse mai mari ca intervenţia să aibă succes.
Elaborarea unui anuar de informaţii privind
resursele/serviciile
Elaborarea unui anuar de informaţii privind resursele/serviciile este vitală pentru toţi asistenţii
sociali de la nivel local. El oferă un punct de pornire valoros pentru identificarea măsurilor care pot fi incluse într-un plan
de servicii.
Ce ar trebui să includă anuarul? Informaţii cu privire la:
Prestaţii
financiare:
|
Venitul minim garantat conform Legii nr.416/2001;
Prestaţii
financiare excepţionale
conform Legii 272/2004;
Alocaţia de stat
pentru copii conform Legii nr.61/1993;
Alocaţia
complementară conform OUG nr.105/2003;
Alocaţia de susţinere pentru familia monoparentală conform OUG nr. 105/2003;
Drepturi financiare pentru nevăzători conform OG
nr.2/2004 ;
Alocaţia pentru
copiii nou născuţi conform Legii nr.416/2001 ;
Indemnizaţia
lunară de hrană cuvenită adulţilor şi copiilor infectaţi cu HIV sau bolnavi de SIDA
conform Legii nr.584/2002 ;
Ajutorul pentru încălzirea locuinţei
conform OUG nr.5/2003 ;
|
Ajutoare financiare şi de urgenţă
conform Legilor nr.366/2001 si nr. 416/2001;
Ajutor rambursabil pentru refugiaţi conform OG nr. 102/2000; etc
|
Instituţii/organizaţii care pot oferi consiliere şi sprijin :
|
La nivel local;
Scoală
Biserică
Primărie
Medic de familie
Poliţie
ONG-uri
Etc.
|
La nivel judeţean:
DGASPC
AJOFM
DMSSF
Inspectorat Şcolar
Judeţean
Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate
Casa Judeţeană de Pensii
ONG-uri etc
|
Servicii de protecţie a copilului
|
Centre de zi
Centre de consiliere şi spijin pentru părinţi
Centre materiale
Servicii de îngrijire a copilului etc.
|
Servicii de educaţie:
|
Şcoli / licee
Transport şcolar
(autobuze)
Clase de alfabetizare
Mediatori şcolari
Cursuri de educaţie
parentală
Educaţie pentru
adulţi
Servicii oferite de cercuri şi cluburi pentru copii
Formare / reconversie profesională
|
Servicii pentru copii înainte/după şcoală etc.
|
Servicii medicale;
|
Medic de familie;
Mediatori sanitari
Spitale / clinici
|
Planificare familială;
Servicii de monitorizarea a femeilor gravide
Pregătirea pentru
naşterea copilului etc.
|
Servicii/informaţii
de natura juridică :
|
Asistenţă juridică
Cabinete de avocatură
Cabinete notariale
Cabinete de executori judecătoreşti
Proceduri pentru stabilirea domiciliului/reşedinţei,
Proceduri pentru furnizarea utilităţilor (acces la gaz, electricitate);
Proceduri pentru înregistrarea naşterii;
Proceduri pentru obţinerea actelor de identitate;
Servicii de reintegrare şi supraveghere de pe lângă instanţa judecătorească etc.
|
Servicii pentru copiii cu handicap
|
Servicii de reabilitare/ reintegrare/ recuperare
Centre de consiliere etc
|
Alte servicii
|
Cantina socială;
Adăposturi pentru
victimele violenţei
domestice;
Grupuri de sprijin (Alcoolicii Anonimi, Asociaţia părinţilor cu copii
cu dizabilităţi, Asociaţii
profesori-parinţi)
;
|
Consiliere pentru violenţa domestică
Linii telefonice
Consiliere premaritala pentru cuplurile tinere
Birourile de consiliere pentru cetăţeni
Agenţia de
dezvoltare regională etc.
|
Anuarul de servicii trebuie să acopere nu numai resursele şi serviciile oferite de instituţiile publice, ci şi
cele ale ONG-urilor şi ale
serviciilor private acolo unde acestea există. Anuarul trebuie considerat ca o resursă "vie" care se dezvoltă în timp, pe măsură ce cunoştinţele şi experienţa se acumulează.
DGASPC şi birourile locale de
consiliere pentru cetăţeni pot
ajuta la obţinerea unor astfel
de informaţii.
Elaborarea Planului
Ordinul nr.80/2004 al Secretarului de Stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi
Adopţie oferă normele metodologice privind întocmirea
planului de servicii şi
include următorul format pe
care trebuie să-l aibă planul de servicii.
JUDEŢUL.........................................................
SERVICIUL PUBLIC DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ........................................................................................................
sau
PRIMĂRIA.........................................................................................
sau ORGANISMUL PRIVAT
AUTORIZAT........................................................................................
sau
SECTORUL..............................................................................................................................
DIRECŢIA GENERALA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ Şl
PROTECŢIA
COPILULUI
|
PLAN DE SERVICII
Numele şi
prenumele
copilului..................................................................................................................
CNP...........................................................................................................................................................
Mama..........................................................................................................................................................
Tata.............................................................................................................................................................
Alt reprezentant legal al
copilului..........................................................................................
Domiciliul........................................................................................................................................................................ ......................................................................................
Data întocmirii/revizuirii planului de
servicii..................................................................................
Dosarul
nr.........................................................................................................................................
Motivul întocmirii / revizuirii planului de
servicii..........................................................................
Managerul de caz / Responsabilul de
caz........................................................................................
…………………………………………………………………………………………………….
|
Membrii echipei şi
instituţia din care
provin........................................................................................................................................................................ .....................................
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
|
PRESTAŢII
|
Tipul
|
Cuantumul
|
Autoritatea
Locală
Responsabilă
|
Data de începere
|
Perioada de acordare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SERVICII
|
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data de începere
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil
de caz /
persoana
responsabilă
|
Protecţia
copilului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Educaţie formală şi informală /
non-formală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sănătate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reabilitare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INTERVENŢII
|
Tipul
|
Instituţia responsabilă
|
Obiective generale
|
Data de începere
|
Perioada de desfăşurare
|
Responsabil
de caz/
persoana
responsabilă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manager de caz,
Membrii echipei,
Şef serviciu,
Directorul instituţiei responsabile,
(dacă managerul de caz este din cadrul de la OPA)
Cine poate întocmi planul de servicii?
Ordinul 80/2004 stabileşte normele metodologice privind întocmirea planului de servicii,
instituţiile responsabile
pentru întocmirea acestuia şi
calificarea necesară pentru a
acţiona ca responsabil de caz.
SPAS desemnează un responsabil de caz, cu precădere persoana cu atribuţii de asistenţa
socială care a început
instrumentarea cazului.
Persoana desemnată ca responsabil de caz trebuie să îndeplinească
condiţiile de studii prevăzute de standardele minime obligatorii
privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
Dacă
personalul SPAS de la nivelul municipiilor şi oraşelor sau
persoanele cu atribuţii de
asistenţă socială din aparatul propriu al consiliilor
locale comunale nu îndeplinesc condiţiile de studii, atunci DGASPC din judeţul respectiv va desemna responsabili de caz din cadrul altor
furnizori de servicii acreditaţi conform legii.
Este recomandat ca SPAS să ia măsuri pentru a
se asigura că planul de
servicii este întocmit de responsabilul de caz desemnat pentru instrumentarea
unui caz.
Pot exista o serie de metode pentru a realiza acest
lucru, inclusiv prin:
1. Recrutarea de personal care îndeplineşte cerinţele prevăzute de
standarde
2. Numirea unei persoane calificate care să supervizeze personalul necalificat
3. Negocierea cu un alt SPAS care are personal
calificat, pentru ca aceştia să preia responsabilitatea supervizării cazurilor care necesită un plan de servicii
4. Negocierea cu DGASPC pentru a identifica un
asistent social care să preia
responsabilitatea supervizării
planului de servicii completat de asistenţii sociali de la nivel local.
In toate aceste situaţii, persoana care acceptă supervizarea va trebui să lucreze alături de asistentul social de la nivel local pentru a se asigura că procesele de evaluare şi planificare de servicii sunt îndeplinite
în mod satisfăcător.
MESAJ CHEIE
Elementele esenţiale pentru elaborarea planului de servicii sunt:
a) Să fie fezabile, posibil de implementat
b) Să implice maximumul de instituţii/organizaţii locale care pot oferi ceva; nu doar consiliul local
c) Să fie întocmite în colaborare cu copilul şi familia, astfel încât aceştia să fie responsabilizaţi în a lucra împreună cu furnizorii de servicii.
Oferirea serviciilor
Serviciile ce vor fi oferite copilului şi familiei acestuia vor fi cele agreate în
cadrul planului de servicii. Munca asistentului social de la nivel local nu se
încheie, în mod evident, cu finalizarea întocmirii planului de servicii.
Trebuie întreprinse apoi demersuri pentru a se asigura că familia beneficiază de serviciile prevăzute în planul de servicii şi că acestea sunt adecvate fată de obiectivele urmărite, adică
efectele lor sunt cele vizate prin planul de servicii. Aceasta presupune ca
asistentul social de la nivel local să monitorizeze oferirea serviciilor şi să verifice
rezultatele lor. Normele metodologice privind întocmirea planului de servicii
cer de asemenea ca planul să
fie revizuit o dată la trei luni. Scopul revizuirii este de a verifica dacă resursele şi serviciile oferite sunt în continuare adecvate nevoilor
copilului/familiei - deoarece pot interveni schimbări atât în ceea ce priveşte resursele/serviciile, cât şi in ceea ce priveşte
nevoile copilului şi familiei
acestuia.
De asemenea prin revizuirea planului de servicii trebuie
analizat dacă obiectivul
general de reducere şi/sau
eliminare a situaţiei de risc
a fost atins. Bunele practici cer implicarea copilului şi familiei în procesul de revizuire a
planului de servicii.
Referirea cazului către DGSAPC
Este important pentru asistenţii sociali de la nivel local şi cei de la DGASPC să ştie foarte clar
cine are responsabilitatea primară pentru protecţia şi bunăstarea copilului. Dacă responsabilităţile
nu sunt clare, informaţii
vitale se pot pierde, iar procesul de luare a deciziei poate fi viciat. O dată ce DGASPC a preluat responsabilitatea
pentru caz, asistentul social de la nivel local trebuie să coopereze direct cu asistentul social de
la DGASPC. Aceasta înseamnă comunicarea
de către asistentul social de
la nivel local a tuturor informaţiilor referitoare la evaluare şi planul de servicii.
MESAJ CHEIE
Planul de servicii trebuie întocmit pentru toate
cazurile care implică o situaţie de risc social şi necesită o intervenţie pentru a preveni separarea copiilor de părinţii lor. Planul trebuie să se bazeze pe o evaluare completă şi
să echilibreze
resursele/serviciile cu nevoile identificate ale copilului/familiei.
COLABORAREA CU ALTE INSTITUŢII/ORGANIZAŢII
Asistenţii sociali de la nivel local care lucrează cu copiii şi
familiile acestora au adesea nevoie să colaboreze cu alte instituţii/organizaţii
pentru realizarea obiectivului de reducere/eliminare a situaţiei de risc. In consecinţă este vital ca asistenţii sociali de la nivel local să facă tot ce se poate pentru a se asigura că deţin toate
informaţiile cu privire la ce
pot face alte instituţii/organizaţii şi la modul în care ele pot ajuta copiii şi familiile. Acesta este în mod clar un proces în două sensuri, şi este important ca alte instituţii/organizaţii care
lucrează cu copiii şi familiile să preia responsabilitatea pentru transmiterea informaţiilor asistenţilor sociali de la nivel local.
Colaborarea cu DGASPC
DGASPC este instituţia care lucrează în
principal cu copiii separaţi
de părinţii săi pentru care trebuie să se ia sau s-a luat o măsură de protecţie specială, iar serviciile publice de asistenţă socială lucrează cu copiii expuşi riscului de separare de părinţii lor. In
consecinţă este vital ca
asistenţii sociali de la nivel
local să aibă o relaţie de lucru constructivă şi cât mai strânsă cu cei de la nivel judeţean. Cunoaşterea reciprocă
este esenţială, precum şi contactul personal. Acestea sunt deosebit de importante atunci
când este vorba de informaţii/probleme
sensibile. DGASPC oferă
numeroase servicii care sunt relevante pentru prevenire şi care pot fi introduse în planul de
servicii.
Exemple de servicii oferite de DGASPC
Evaluare complexă
Centre de zi
Centre de recuperare/reabilitare
Centre de consiliere
Asistenţii sociali de la nivel local trebuie să se asigure că ştiu care este structura organizatorică a DGASPC, care sunt serviciile oferite de
aceasta şi cum le pot accesa şi care sunt asistenţii sociali desemnaţi să lucreze cu cei de la nivel local.
Deoarece DGASPC are ca arie de acoperire întregul judeţ şi trebuie să
lucreze cu toate consiliile locale, este mai eficient dacă aceasta preia responsabilitatea primară pentru contactul şi legătura cu asistenţii
sociali de la nivel local. Unele moduri de a realiza acest lucru ar fi prin:
a) Organizarea de întâlniri periodice între angajaţii DGASPC şi asistenţii
sociali de la nivel local
b) Furnizarea de informaţii cu privire la activitatea DGASPC şi planurile de viitor
c) Punerea la dispoziţia asistenţilor
sociali de la nivel local a detaliilor cu privire la organizarea DGASPC
(organigramă, persoane de
contact etc.)
d) Implicarea Consiliilor locale în elaborarea
Strategiilor judeţene şi în fundamentarea unor proiecte de
interes judeţean
e) Crearea de servicii sociale în parteneriat cu unul
sau mai multe Consilii Locale Deoarece DGASPC are experienţă în oferirea serviciilor către copii şi familiile acestora, în rezolvarea situaţiilor complexe, în accesarea de fonduri etc, ea poate oferi sprijin
asistenţilor sociali de la
nivel local. Unele moduri de a realiza acest lucru ar fi prin:
a) Oferirea de sprijin pentru asistenţii sociali de la nivel local în raport cu
activitatea lor (fie când lucrează individual cu copiii şi familiile acestora, fie când pentru dezvoltarea comunităţii)
b) Asistenţa în scrierea de proiecte şi alte iniţiative
(de ex. strategie, finanţare,
colaborare cu alte organizaţii
etc.)
c) Facilitarea muncii în comun între consiliile locale
/ asistenţii sociali de la
nivel local: este posibil ca un consiliu să nu-şi poată permite un centru de zi, dar mai multe
consilii împreună ar putea.
d) Asistenţa privind iniţiativele
de formare a personalului
e) Sprijinirea iniţiativelor pentru colectarea şi diseminarea informaţiilor cu privire la cerere, nevoi, tendinţe, resurse etc.
Această
activitate ar fi mult uşurată dacă DGASPC desemnează
o persoană care să preia responsabilitatea pentru menţinerea legăturii cu consiliile locale:
a) printr-un sistem zonal unde personalul DGASPC
lucrează cu anumite zone din
judeţ sau grupări de consilii locale,
b) prin crearea unui compartiment responsabil de
coordonarea şi sprijinirea
activităţii autorităţilor administraţiei publice locale din judeţ în domeniul asistenţei sociale şi
protecţiei copilului.
Ambele abordări vor avea dublul avantaj de a ajuta asistenţii sociali de la nivel local să muncească mai bine, menţinând
în acelaşi timp DGASPC la
curent cu nivelul şi tipul
problemelor care apar şi care
pot deveni responsabilitatea DGASPC.
MESAJ CHEIE
Există multe moduri în care DGASPC poate sprijini Consiliile Locale în
ajutorarea copiilor şi familiilor acestora. Este în interesul tuturor celor implicaţi - în special al copilului şi familiei - ca DGASPC să ofere maximum de sprijin posibil.
Asistenţii sociali de la nivel local pot să asigure o relaţie
puternică şi constructivă cu DGASPC prin a ţine
instituţia judeţeană informată cu
privire la activitatea lor şi
dacă lucrează pe cazuri care ar putea necesita intervenţia DGASPC. In plus, profesioniştii care lucrează la nivel local vor avea acces la informaţii considerabile pe care personalul DGASPC poate să nu le aibă. Este important ca acest lucru să fie împărtăşit cu personalul DGASPC acolo unde este
relevant: de ex. In cazuri de abuz sau neglijare sau atunci când un copil este
reintegrat sau aflat în plasament în unitatea lor administrativ teritorială (plasament familial, asistenţă matemala). In timp ce o parte din cazuri
vor rămâne doar în
responsabilitatea consiliilor locale - a asistenţilor sociali de la nivel local, este probabil să existe un număr de cazuri care vor fi preluate de DGASPC şi în acest caz este în avantajul tuturor celor implicaţi ca DGASPC şi asistentul social de la nivel local să lucreze împreună.
Astfel de cazuri sunt:
a) Cele care implică o complexitate mai mare, unde experienţa / cunoştinţele DGASPC ar putea fi valoroase
b) Cele care implică o suspiciune de abuz/neglijare care nu fusese iniţial la un nivel care să necesite o sesizare imediată a DGASPC
c) Când evaluarea (de pildă de abuz) necesită
o abordare comună
d) Când este necesară accesarea unor servicii de interes judeţean (de ex. servicii specializate)
e) Copiii reintegraţi în familie
f) Când este un pericol de neîndeplinire a
obiectivelor planului de servicii, necesitând preluarea răspunderii de către DGASPC
g) Când copilul se află în plasament în unitatea lor administrativ-teritorială, dacă asistentul maternal/familia extinsă beneficiază de
sprijinul serviciilor locale
In concluzie, SPAS trebuie să transmită către DGASPC toate informaţiile pe care le deţine despre comunitatea sa (copii care
trebuie să fie protejaţi în afara familiei, potenţiali asistenţi maternali, familii/persoane potenţial adoptatoare, copii aflaţi în plasament la familia extinsă sau în asistenţă
maternală, părinţi ai căror copii se
află în plasament în afara
familiei, copii reintegraţi în
familie, copii care au săvârşit fapte penale şi nu răspund penal)
şi să ofere sprijin asistenţilor sociali de la DGASPC în efectuarea vizitelor în teren. La
rândul său, DGASPC coordonează metodologic activitatea SPAS-urilor,
punându-le la dispoziţie
acestora metodologii de lucru, ghiduri, instrumente, acordându-le sprijin în
scrierea de proiecte, în înfiinţarea de noi servicii sau în îmbunătăţirea activităţii serviciilor deja existente etc.
Totodată, DGASPC trebuie sa
transmită toate informaţiile necesare SPAS-urilor referitor la
comunităţile lor, la copiii şi familiile din unitatea lor administrativ
teritorială.
Transmiterea informaţiilor este esenţială pentru buna colaborare între cele 2
nivele de intervenţie. O situaţie în care este absolut necesară informarea permanentă între SPAS şi DGASPC este cea în care copilul este separat de părinţii săi şi este în interesul său superior menţinerea relaţiilor
personale cu părinţii sau cu alte persoane cu care a
dezvoltat relaţii de ataşament. In această situaţie, ambele
instituţii trebuie să aibă o abordare activă
şi să găsească cele mai bune soluţii pentru menţinerea fără întrerupere a relaţiilor personale între copil şi părinţi - vizite ale
copilului la domiciliul părinţilor, vizite ale părinţilor la domiciliul copilului, telefoane, scrisori, întâlniri,
transmiterea de informaţii.
Buna colaborare între SPAS şi
DGASPC pe perioada măsurii de
protecţie reprezintă premisa pentru o reintegrare la momentul
oportun şi de succes a
copilului în familie, SPAS preluându-şi rolul de monitorizare şi suport treptat fără a fi înregistrate disfunţionalităţi.
Sprijinul acordat copiilor şi părinţilor acestora trebuie să ia forma unui continuum de servicii,
responsabilul principal fiind diferit de la o etapă la alta :
MESAJ CHEIE
Consiliile Locale trebuie să lucreze în mod constructiv cu
DGASPC şi să îi sprijine pe asistenţii sociali de la nivel judeţean prin furnizarea de informaţii locale şi facilitarea de legături.
In colaborarea cu DGASPC, consiliul local trebuie să ia în considerare atât lucrul cu cazurile
individuale, cât şi modul în
care serviciul judeţean poate
oferi asistenţă în domeniul
dezvoltării comunitare. In mod
concret, acest lucru se poate realiza prin desemnarea de către DGASPC a unui reprezentant care să fie membru în structura comunitară consultativă. Graniţa dintre
responsabilitatea locală şi cea judeţeană trebuie să fie văzută ca fiind una
flexibilă şi permeabilă, în care rolul fiecăruia este complementar. Obiectivul comun este protecţia şi bunăstarea
copiilor şi în mod specific
prevenirea abuzului şi a separării copilului de părinţi. Munca împreună
este o premisă a bunei
practici.
MESAJ CHEIE
Consiliile locale şi serviciile DGASPC trebuie să încerce în permanenţă să
coopereze în asigurarea sprijinului şi protecţiei copiilor şi familiilor acestora.
Colaborarea cu organizaţii locale
Exista cazuri în care nu este necesară întocmirea planului de servicii, fiind
suficientă intervenţia asistentului social de la nivel local,
dar cel mai adesea este necesară întocmirea planului de servicii, care necesită implicarea altor organisme locale şi resurse comunitare. In această situaţia, este important ca relaţiile între organizaţiile locale şi
comunitate să fie menţinute şi dezvoltate. Aceasta este responsabilitatea consiliului local.
Legea 272/2004 stabileşte o modalitate de a realiza acest lucru prin constituirea de
structuri comunitare consultative (Art. 103) care să cuprindă
reprezentanţi ai oamenilor de
afaceri locali, preoţi,
profesori, doctori, consilieri locali şi ofiţeri de poliţie, precum şi alţi reprezentanţi ai comunităţii care pot fi implicaţi. Rolul structurii comunitare este atât de a rezolva cazuri
concrete cât şi de a satisface
nevoile generale ale comunităţii
respective.
Dezvoltarea unei structuri comunitare consultative poate
avea numeroase beneficii:
a) Prin oferirea de sfaturi şi sprijin pentru cazuri individuale
b) Prin facilitarea "deschiderii uşilor" către alte servicii şi
resurse
c) Prin rolul lor de ambasadori, creând un canal de
comunicare cu comunitatea Dezvoltarea resurselor comunitare pentru ca mai multe
familii să poată primi sprijinul de care au nevoie din
partea comunităţii locale
trebuie să fie obiectivul pe
termen lung pentru ameliorarea situaţiei copiilor al structurilor comunitare consultative. Există mult mai multe şanse de a realiza acest lucru dacă el este perceput ca un obiectiv comun al comunităţii, cu implicarea mai multor actori
comunitari.
Sugestii privind resursele comunitare care pot fi
dezvoltate
Centre de zi
Cantine sociale
Grupuri de sprijin (de pildă pentru părinţi tineri, pentru părinţii copiilor cu dizabilităţi)
Asociaţii
părinţi-profesori
MESAJ CHEIE
Capacitatea consiliilor locale de a sprijini şi asista copiii şi familiile acestora este mărită
de sprijinul şi asistenţa organizaţiilor comunitare. Acest lucru trebuie dezvoltat printr-o colaborare
permanentă.
RESPONSABILITĂTI SPECIFICE PREVĂZUTE DE LEGEA 272/2004
INTERVENŢIE IN CAZ DE:
|
CINE FACE?
|
CE FACE ?
|
Articol lege
|
ABANDON/ PĂRĂSIRE
|
Unitate medicală
|
Sesizează
DGASPC(24 h)
|
11.1
|
Organe de poliţie
|
Desemnează
persoanele responsabile cu demersurile în vederea stabilirii identităţii
|
9.2
|
SPAS
|
Realizează
demersurile pentru înregistrarea naşterii
|
12.1
|
DGASPC
|
Semnează
procesul verbal de constatare a părăsirii copilului în 5 zile de la sesizare
|
11.2
|
ABANDON ŞCOLAR
|
Ministerul Educaţiei
şi Cercetării
(MEdC)
|
la măsuri
active de acordare de servicii sociale
|
48.1.f
|
MEdC
|
Organizează
cursuri speciale
|
48.1.d
|
SPAS
|
la măsuri
în vederea reintegrării şcolare
dacă copii se sustrag procesului de învăţământ
|
87.3
|
ABUZ
|
Cadre didactice
|
Au obligaţia
să sesizeze SPAS şi
DGASPC
|
48.4
|
Angajaţii
instituţiilor
publice sau private
care, prin natura
profesiei, intră
în
contact cu copilul şi au suspiciuni asupra unui posibil caz de abuz,
neglijare sau rele tratamente
Orice persoană
care, prin natura
profesiei sau
ocupaţiei
sale, lucrează direct cu
un copil şi
are suspiciuni în legătură
cu existenţa unei situaţii
de abuz sau de neglijare a acestuia
|
Sesizează
de urgenţă DGASPC suspiciunile de abuz
Sesizează
SPAS sau DGASPC în a cărei rază teritorială a fost identificat cazul respectiv
|
85.3 91.1
|
DGASPC
|
Verifică şi soluţionează toate sesizările
privind cazurile de abuz şi neglijare
|
92.a
|
DGASPC
|
Asigură
prestarea serviciilor specializate pentru nevoile copiilor victime ale
abuzului sau neglijării şi
ale familiilor acestora
|
92. b
|
Reprezentanţi
DGASPC
|
Au drept de acces, pentru verificarea
situaţiilor de abuz, în sediile persoanelor
juridice, precum şi la domiciliul persoanelor fizice care
au în îngrijire sau asigură protecţia
unui copil
|
93
|
Cadre didactice
|
Au obligaţia
de a semnala SPAS sau DGASPC cazurile de rele tratament, abuzuri
sau de neglijare a copilului
|
48.4
|
Poliţie
|
Este obligata să
sprijine reprezentanţii DGASPC pentru verificarea situaţiilor privind cazurile de abuz
|
93
|
ADOPŢIE
|
Părinţi decăzuţi
din drepturi
|
Au dreptul de a consimţi la adopţia copilului
|
62.3
|
ASCULTAREA PĂRINŢILOR
|
Instanţa
judecătorească
|
Hotărăşte cu privire la exercitarea drepturilor părinteşti, în caz de neînţelegeri, după
ascultarea ambilor părinţi
|
31.2
|
DREPTURI Şl
OBLIGAŢII
PĂRINTEŞTI
|
SPAS
|
Urmăreşte evoluţia dezvoltării copilului, precum şi
modul în care părinţii
îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile, la încetarea măsurilor
de protecţie
|
70
|
Asistent maternal
|
Exercita drepturile şi obligaţiile părinteşti cu privire la persoana copilului
pentru copilul pentru care s-a stabilit plasamentul în regim de urgenţă.
|
64.3
|
Preşedinte
Consiliu
Judeţean/Primar
sector Municipiului
Bucureşti
|
Se exercita de către preşedintele
consiliului judeţean/primarul sectorului Municipiului
Bucureşti in situaţia
stabilirii plasamentului de către instanţa
|
88.1
|
Instanţa
judecătorească
|
Soluţionează neînţelegerile între părinţi cu privire la exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor
|
31.3
|
|
Instanfa judecătorească
|
Este singura autoritate
competenta sa se
pronunţe
cu privire la :
-persoana care exercita drepturile şi îndeplineşte
obligaţiile
părinteşti;
-modalităţile
în care se exercită drepturile şi
se
îndeplinesc obligaţiile părinteşti;
-decăderea
din drepturile părinteşti;
-redarea exerciţiului
drepturilor părinteşti
|
38
|
INREGISTRARE A NAŞTERII
|
Medic şef
de secţie şi
medicul care a
asistat sau constatat naşterea
|
Intocmeşte
în 24 h certificatul medical constatator al naşterii
de medicul
|
10.1
|
Medic de familie
|
Intocmeşte
certificatului medical constatator al naşterii
pentru copilul născut in afara unităţii sanitare
|
10.3
|
DGASPC
|
Asigura consilierea şi sprijinirea mamei în vederea realizării demersurilor legate de întocmirea actului de naştere
|
11.4
|
DGASPC
|
Transmite SPAS dosarul in vederea
înregistrării naşterii
|
11.5
|
Poliţie
|
Este obligata sa întreprindă verificări specifice
privind identitatea mamei şi sa comunice
rezultatul acestor verificări in termen de 30 zile
|
11.3
|
Poliţie
|
Semnează
procesul verbal de constatare a părăsirii copilului
|
11.2
|
SPAS
|
Are obligaţia
de a obţine dispoziţia
de stabilire a numelui şi prenumelui copilului in 5 zile
|
11.6
|
SPAS
|
Transmite DGASPC actul de
înregistrare a naşterii copilului
|
11.7
|
SPAS
|
Realizează
demersurile pentru înregistrarea naşterii
pentru copilul găsit, părăsit
|
12
|
DEPLASAREA
COPIILOR IN
TARĂ Şl
STRĂINĂTATE
|
Părinţii
|
Işi
dau acordul pentru deplasarea copiilor în ţară şi în străinătate
|
18.2
|
DECĂDEREA PĂRINŢILOR
DIN
EXERCIŢIUL
DREPTURILOR
PĂRINTEŞTI
|
DGASPC
|
Sesizează
instanţa judecătoreasca
în situaţia în care consideră ca sunt întrunite condiţiile
pentru decăderea, totala sau parţială, a părinţilor din exerciţiu]
drepturilor părinteşti
|
36.3
|
MASURI DE
PROTECŢIE
SPECIALĂ
|
CPC
|
Stabileşte
măsura de protecţie
specială când exista acordul părinţilor
|
61.1
|
Instanţa
judecătoreasca
|
Stabileşte
măsura de protecţie
specială când nu exista acordul părinţilor
|
61.2
|
DGASPC
|
Solicita instanţei
judecătoreşti
stabilirea măsurii plasamentului
|
61.2
|
Directorul DGASPC
|
Stabileşte
plasament in regim de urgenta
|
65.1
|
DGASPC
|
Sesizează
instanţa judecătoreasca
în termen de 48 ore de la stabilirea plasamentului în regim de urgenţă de către directorul DGASPC
|
66.1
|
DGASPC
|
Verifica trimestrial împrejurările care au stat la baza stabilirii masurilor de
protecţie speciala
|
68.1
|
DGASPC
|
Sesizează
CPC sau după caz instanţa judecătorească, dacă împrejurările
care au stat la baza stabilirii măsurii de protecţie s-au schimbat
|
68.2
|
|
DGASPC
|
Urmăreşte modul în care sunt puse în aplicare măsurile de protecţie
specială, dezvoltarea şi
îngrijirea copilului pe perioada aplicării
măsurii.
|
69.1
|
DGASPC
|
Desemnează
persoana pentru asistarea copilului refugiat
|
73.3
|
DGASPC
|
Susţine
interesele copilului refugiat fără părinţi
|
73.1
|
DGASPC
|
Gestionează
cheltuielile pentru plata salariilor şi
a indemnizaţiilor asistenţilor
maternali si cele legate de aplicarea prevederilor Legii 326/2003
|
120
|
DGASPC
|
Intocmeşte
şi prezintă
instanţei judecătoreşti raportul referitor la copil, în toate cazurile
care privesc aplicarea legii 272/2004
|
130.1
|
DGASPC
|
Are obligaţia
de a întocmi planul individualizat de protecţie
|
54.1
|
Instanţa
judecătorească
|
Stabileşte
măsurile de protecţie
specială în situaţia
în care copilul care a împlinit 14 ani refuza sa-şi
dea consimţământul
|
53.3
|
Instanţa
judecătorească
|
Stabileşte
măsura plasamentului ta cererea DGASPC şi în situaţia în care nu există acordul părinţilor
|
61.2
|
Instanţa
judecătorească
|
Stabileşte
cuantumul contribuţiei lunare a părinţilor la întreţinerea
copiilor în situaţia în care s-a stabilit o măsură de protecţie
specială pentru copil
|
63
|
Instanţa
judecătorească
|
Decide cu privire la menţinerea sau înlocuirea plasamentului în regim de
urgenţă şi
cu privire la exercitarea drepturilor părinteşti
|
64.3
|
Instanţa
judecătorească
|
Dispune măsura
supravegherii specializate
|
67.2
|
Instanţa
judecătorească
|
Decide modificarea sau încetarea măsurii de protecţie
speciala daca împrejurările s-au modificat
|
68.2
|
RELAŢII
PERSONALE
COPII
|
Instanţa
judecătorească
|
Poate limita relaţiile copilului cu bunicii, fraţii şi surorile, sau cu alte persoane alături de care copilul s-a bucurat de viaţa de familie, daca exista motive temeinice
|
14.3
|
Instanţa
judecătorească
|
Poate limita exercitarea dreptului de a
menţine relaţii
personale şi contacte directe cu ambii părinţi
|
16.2
|
LICENŢA DE FUNCŢIONARE
|
ANPDC
|
Acorda licenţa
de funcţionare pe baza îndeplinirii standardelor
minime obligatorii
|
115
|
INSPECŢIE
|
ANPDC
|
Efectuează
inspecţia şi
urmăreşte
modul în care
autorităţile
publice sau OPA respectă standardele
|
116
|
NEGLIJARE
|
Cadrele didactice
|
Au obligaţia
semnalării cazurile de neglijare SPAS sau DGASPC
|
48.4
|
PLANUL DE SERVICII
|
Primar
|
Se aproba prin dispoziţia primarului
|
35.3
|
DGASPC sector Municipiul Bucureşti
|
La nivelul Municipiului Bucureşti se realizează
de către DGASPC
|
35.2
|
SPAS
|
Intocmeşte
şi aplică planul de servicii
|
35.1
|
PLAN
INDIVIDUALIZAT
DE PROTECŢIE
|
DGASPC
|
Are obligaţia
întocmirii planului individualizat
|
54.1
|
SUPRAVEGHERE SPECIALIZATA
|
Comisia pentru
protecţia
copilului
(CPC)
|
Dispune măsura
supravegherii specializate, dacă există acordul părinţilor
|
67.2
|
Instanţa
judecătorească
|
Dispune măsura
supravegherii specializate, dacă nu
există
acordul părinţilor
|
67.2
|
TELEFONUL COPILULUI
|
DGASPC
|
Infiinţează în mod obligatoriu telefonul copilului pentru
semnalarea cazurilor de abuz şi neglijare
|
91.2
|
TUTELA
|
DGASPC
|
Evaluează
persoana sau familia care urmează a fi tutore
|
41.2
|
Instanţa
judecătorească
|
Instituie tutela
|
40.1,
40.2 si
42.1
|
MESAJ CHEIE
Legea 27272004 prevede responsabilităţi specifice pentru toate instituţiile care intră în contact cu copilul.
Concluzii
Legea 272/2004 atribuie consiliilor locale un rol
primordial în domeniul prevenirii separării copilului de părinţii lor. Ele deţin responsabilitatea principală pentru prevenire şi,
alături de alte instituţii, au responsabilitatea de a sesiza
DGASPC dacă există situaţii de risc social. Sprijinirea familiilor pentru a oferi o îngrijire
de calitate pentru copiii lor este o activitate de importanţă deosebită şi este important
să fie recunoscută de toţi cei implicaţi
pentru a i se acorda prioritatea necesară.
ANEXE
- Ancheta Socială
Persoana care completează ancheta socială
|
Nume
|
Funcţia
|
Instituţia
|
Data întocmirii
|
Sursa sesizării
|
Alte surse de informare (materiale accesate, cine a fost întâlnit şi când)
|
Detalii privind copilul
|
Nume
|
Data naşterii
|
Locul naşterii
|
Adresa de domiciliu
|
Adresa de rezidenţă
|
Religie
|
Origine etnică
|
Părinţi
|
Mama
|
Tatăl
|
Nume
|
Nume
|
Adresa de domiciliu
|
Adresa de domiciliu
|
Adresa de rezidentă
|
Adresa de rezidenţă
|
Data naşterii
|
Data naşterii
|
Locul naşterii
|
Locul naşterii
|
Religie
|
Religie
|
Origine etnică
|
Origine etnică
|
Ocupaţia
|
Ocupaţia
|
Locul de muncă
|
Locul de muncă
|
Alţi
membri ai familiei (fraţi, surori, alte persoane care locuiesc cu copilul)
|
|
Nume
|
Relaţia faţă de copil
|
Data naşterii
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
|
5
|
|
|
|
6
|
|
|
|
Situaţia economico-socială a familiei
|
Climatul familial
|
|
Reţeaua
socială / legătura cu comunitatea
|
|
Situaţia economică (venit etc)
|
|
Educaţia copilului/copiilor
|
|
Locuinţa (condiţii sanitare, mobilă, utilităţi etc)
|
|
Satisfacerea nevoilor medicale
|
|
Istoric familial relevant
|
Descriere problemei/problemelor copilului/familiei
|
Prezentarea situaţiilor/evenimentelor
|
|
Identificarea nevoilor
|
|
Sumar al concluziilor asistentului social
|
|
Recomandările
asistentului social
|
Semnătura
asistentului social
|
|
Data
|
|
Semnătura şefului de serviciu
|
|
Data
|
|
B. Surse de informaţii adiţionale
Site-uri internet
|
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului
|
www.copii.ro
|
Proiectul Phare pentru Drepturile Copilului (Drepturile copiilor
sunt lege!)
|
www.drepturilecooiilor.ro
|
Programul Phare "Copiii mai întâi"
|
www.childrenfirst.ro
|
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei
|
www.mmssf.ro
|
Ministerul Educaţiei
şi Cercetării
|
www.edu.ro
|
Ministerul Sănătăţii
|
www.ms.ro
|
Autoritatea Naţională pentru Persoane cu Handicap
|
www.anoh.ro
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia
Familiei
|
www.anof.ro
|
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
www.mai.qov.ro
|
UNICEF
|
http://www.unicef.ora/romania/activities.html
|
Asociaţia Naţională a Birourilor de Consiliere pentru Cetăţeni
|
www.robcc.ro
|
Programul de dezvoltare instituţională a
serviciilor sociale din România
|
http://users. skvnet.be/skv53820/RO/index1. htm
|