ORDIN
Nr. 954 din 23 septembrie 1992
privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea, raportarea si evidenta
accidentelor de munca si a bolilor profesionale
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII NR. 954 din 23 septembrie 1992
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE NR. 270
din 30 septembrie 1992
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 299 din 24 noiembrie 1992
Ministrul muncii si protectiei sociale si ministrul sanatatii,
avand in vedere prevederile Legii nr. 5/1965 cu privire la protectia
muncii, cu modificarile ulterioare, si ale H.C.M. nr. 2896/1966 privind
declararea, cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor
profesionale,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 962/1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si al Hotararii
Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sanatatii,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Incepand cu data de 1 noiembrie 1992 prevederile Normelor tehnice cu
caracter metodologic privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a
bolilor profesionale, elaborate in comun de Ministerul Muncii (nr. 44852/ 1980)
si Ministerul Sanatatii (nr. 1413/1980), se aplica si agentilor economici cu
capital privat.
Art. 2
Directiile generale din Departamentul Protectiei Muncii, Directia de
medicina preventiva din Ministerul Sanatatii, inspectoratele de stat
teritoriale pentru protectia muncii si centrele judetene de medicina preventiva
vor aduce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin impreuna cu Normele tehnice cu caracter metodologic privind
cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale,
elaborate in comun de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul
Sanatatii, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
p. Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Gheorghe Brehoi
Ministrul sanatatii,
Mircea Maiorescu
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei
Mircea Ionescu-Quintus
ANEXA 1
NORME TEHNICE CU CARACTER METODOLOGIC
privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale
A. Accidente de munca
I. Definirea accidentelor de munca
1. Prin accident de munca, potrivit legislatiei in vigoare, se intelege
vatamarea violenta a organismului sau intoxicatia acuta profesionala, survenita
in timpul indeplinirii indatoririlor de serviciu, a sarcinilor de stat,
obstesti sau a practicii profesionale, care a provocat incapacitate temporara
de munca de cel putin o zi, invaliditate ori deces.
2. In sensul celor de mai sus, se considera, de asemenea, accident de
munca:
a) accidentul suferit de personalul muncitor in timpul deplasarii de la
sediul unitatii la locul de munca sau de la un loc de munca la altul, in
interese legate de serviciu si in timpul programului de lucru, indiferent de
mijlocul de transport utilizat;
b) accidentul suferit de personalul muncitor in timpul deplasarii de la
unitatea in care este incadrat, la alta unitate, inclusiv deplasarea in alte
localitati pentru indeplinirea unei sarcini de serviciu, in baza dispozitiilor
date de conducerea unitatii sau a ordinelor de deplasare (in alta localitate,
pe durata prevazuta in documentul respectiv, in timpul programului de lucru),
indiferent de mijlocul de transport utilizat, inclusiv cel personal.
In ambele situatii, deplasarea trebuie sa se faca fara abateri
nejustificate de la traseul sau traseele posibile de urmat si sa se incadreze
in timpul util efectuarii deplasarii;
c) accidentul survenit in alte locuri de munca din cadrul unitatii, in
puncte de lucru dispersate ori in alta unitate, dar pentru interese legate de
serviciu.
Prin puncte de lucru dispersate se inteleg: santierele de constructii,
sondele, traseele de cale ferata, retelele electrice si telefonice, soselele,
tarlalele agricole, parchetele forestiere, lucrarile de prospectiuni
(geologice, geofizice, seismice etc.), sectoarele in care isi exercita
activitatea picherii, factorii postali, controlorii de conducte, personalul de
intretinere, revizie si control al caii ferate si altii asemenea, precum si
domiciliul clientului pentru membrii cooperativelor mestesugaresti, care
efectueaza prestari de servicii la beneficiari;
d) accidentul suferit in timpul deplasarii pe drumurile publice si pentru
indeplinirea sarcinilor de serviciu, de catre conducatorii mijloacelor de
transport cu tractiune mecanica sau animala, inclusiv tractoristii si
mecanizatorii (conducatori de combine, gredere, buldozere, alte mijloace
rutiere etc.);
e) accidentul suferit de insotitorii conducatorilor mijloacelor de
transport, prin aceasta intelegandu-se cei care lucreaza pe aceste mijloace sau
sunt trimisi pe baza unei dispozitii pentru a indeplini sarcini de serviciu;
f) accidentul suferit inainte de inceperea sau dupa incetarea lucrului,
daca accidentatul s-a aflat la locul sau de munca sau la alt loc de munca
(atunci cand preia sau preda uneltele de lucru, schimba imbracamintea personala
cu echipamentul de protectie sau de lucru, preia locul de munca, masina sau
materialul), atunci cand se afla in baie, spalator, in timpul deplasarii de la
locul de munca la iesirea din incinta unitatii si invers;
g) accidentul suferit de elevi, studenti sau ucenici in timpul efectuarii
practicii profesionale, inclusiv cand aceasta este efectuata in atelierele
unitatilor de invatamant;
h) accidentul suferit in timpul indeplinirii unor sarcini de stat sau
actiuni obstesti organizate potrivit prevederilor legale, inclusiv in cadrul
unor activitati cultural-sportive;
i) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni
intreprinse din proprie initiativa pentru salvarea de vieti omenesti sau pentru
prevenirea ori inlaturarea unui pericol obstesc.
II. Declararea accidentelor de munca
3. Orice accident de munca va fi adus la cunostinta conducatorului unitatii
sau inlocuitorului acestuia. In cazul accidentelor de munca colective, mortale
si cu invaliditate, conducatorul unitatii sau inlocuitorul acestuia este
obligat sa anunte imediat (telefonic sau prin orice alte mijloace)
inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii din judetul pe
teritoriul caruia s-a produs accidentul si organele de urmarire penala
competente, potrivit legii.
Comunicarea va cuprinde:
- numele, prenumele, varsta, situatia familiala si profesia accidentatului;
- unitatea, sectia si locul de munca unde s-a produs accidentul;
- cauzele si imprejurarile care se cunosc in legatura cu accidentul.
4. Daca printre accidentati se afla si persoane incadrate in alte unitati,
conducatorul unitatii unde s-a produs accidentul va anunta imediat si pe
conducatorul unitatii in care este incadrat accidentatul.
5. Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii sunt obligate
sa raporteze Departamentului Protectiei Muncii orice accident cu urmari grave,
colectiv, mortal sau cu invaliditate care s-a produs pe raza judetului,
inclusiv evenimentele deosebite (avarii, accidente in afara muncii, calamitati
etc.).
6. Unitatile medicale care acorda asistenta accidentatilor sunt obligate sa
stabileasca gravitatea starii acestora, sa se pronunte asupra probabilitatii ca
accidentatul sa ramana infirm sau cu incapacitate permanenta (invalid).
Pe baza acestor informatii si a aprecierilor proprii, inspectoratul de stat
teritorial pentru protectia muncii va stabili modalitatea de efectuare a
cercetarilor cu privire la cauzele accidentului, potrivit prezentelor norme
tehnice cu caracter metodologic.
7. Pentru orice accident de munca ce necesita spitalizarea victimei,
unitatea in care este incadrat accidentatul este obligata sa urmareasca
evolutia starii acestuia si sa o comunice periodic, cel putin saptamanal,
inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii, pana la rezolvarea
definitiva a cazului respectiv.
In cazul accidentelor de munca considerate initial fara urmari grave, dar a
caror evolutie s-a agravat (invaliditate, deces), conducerea unitatii in care
este incadrat accidentatul va sesiza imediat organele de cercetare stabilite
potrivit reglementarilor in vigoare.
8. In toate cazurile de deces al accidentatilor, unitatea medicala care
acorda asistenta medicala este obligata sa inainteze inspectoratului de stat
teritorial pentru protectia muncii o copie a raportului de constatare asupra
cauzelor mortii, in termen de 3 zile de la data decesului.
III. Cercetarea accidentelor de munca
9. Pentru cercetarea accidentului de munca, indiferent de locul in care
acesta s-a produs, care a avut ca urmare incapacitate temporara de munca de cel
putin o zi si pentru care s-a eliberat certificatul de concediu medical,
conducatorul unitatii este obligat sa numeasca, in termen de 24 de ore, prin
decizie scrisa, comisia de cercetare a acestuia.
10. Cercetarea se va efectua imediat de la primirea sarcinii si se va
incheia in cel mult 3 zile, cu exceptia cazurilor cand sunt necesare expertize,
situatii in care conducatorul unitatii va putea prelungi termenul pana la cel
mult 5 zile.
11. Persoanele numite in comisia de cercetare a unui accident de munca
trebuie sa posede pregatirea tehnica corespunzatoare si sa nu faca parte dintre
cei care aveau obligatia de a organiza, controla sau conduce procesul de munca
la locul unde s-a produs accidentul.
12. Daca, in cursul cercetarii, membrii comisiei primesc, din partea
organelor ierarhic superioare, dispozitii sau indicatii care pot conduce la
denaturarea cauzelor care au provocat accidentul sau a raspunderilor, vor
sesiza inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii, care va lua
masurile corespunzatoare, potrivit legii.
13. In cazul in care comisia de cercetare apreciaza ca accidentul este
urmarea unei infractiuni, va sesiza imediat organele procuraturii.
14. In cazul in care conducatorul unitatii nu este de acord cu concluziile
la care a ajuns comisia, dosarul de cercetare va fi inaintat inspectoratului de
stat teritorial pentru protectia muncii, care va analiza divergentele si va
hotari asupra solutiilor ce urmeaza a fi date.
15. Inspectorii pentru protectia muncii, in timpul efectuarii controlului
in unitati, vor verifica toate dosarele de cercetare intocmite de comisiile din
unitati, atestand ca sunt intocmite corespunzator sau cerind, daca este cazul,
refacerea cercetarii.
16. Cercetarea accidentelor de munca mortale, cu invaliditate si colective
se face de catre inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii.
Cercetarea accidentelor de munca colective care au urmari grave si a celor
provocate de evenimente deosebite (avarii, explozii etc.) se face de catre
Departamentul Protectiei Muncii.
17. Cu prilejul cercetarii accidentelor de munca se vor intocmi dosare de
cercetare, care vor cuprinde:
- procesul-verbal de cercetare, semnat de persoanele care au efectuat
cercetarea;
- schite si fotografii ale locului unde s-a produs accidentul, acolo unde
este cazul;
- declaratia accidentatului, daca este posibil;
- declaratiile martorilor de la locul de munca si ale oricarei persoane
care poate contribui la stabilirea adevarului;
- declaratiile persoanelor care raspund de asigurarea masurilor de
protectie la locul de munca;
- orice alte acte si documente necesare pentru lamurirea cauzelor
producerii accidentului;
- dupa caz, referatul institutiilor de specialitate (Inspectia pentru
cazane, recipiente sub presiune si instalatii de ridicat, Inspectia pentru
prevenirea incendiilor si altele) sau raportul de expertiza intocmit in cadrul
cercetarii accidentului de munca;
- raportul de constatare medico-legal, in cazul accidentelor mortale;
- dovada sau certificatul de diagnostic, in cazul accidentelor cu
incapacitate temporara, sau decizia de incadrare intr-un grad de invaliditate,
in cazul accidentelor cu invaliditate.
Dosarele de cercetare a accidentelor de munca se vor intocmi:
- intr-un exemplar, pentru accidentele cu incapacitate temporara, care
ramane in arhiva unitatii respective;
- in doua exemplare, pentru accidentele de munca ce produc invaliditate,
dintre care unul se trimite la procuratura locala, iar al doilea ramane in
arhiva inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii respectiv;
- in doua exemplare, pentru accidentele de munca mortale si colective,
dintre care un exemplar se trimite la procuratura locala, iar un exemplar, cu
copii certificate de inspectoratul teritorial respectiv, la Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii, care, dupa avizare, il
va restitui inspectoratului teritorial care a efectuat cercetarea si va ramane
in arhiva acestuia.
Procesul-verbal de cercetare va contine, in mod obligatoriu, urmatoarele:
- data si locul unde se face cercetarea;
- numele si prenumele persoanelor desemnate a cerceta accidentul de munca;
- obiectul cercetarii si datele de identificare a accidentatului sau
accidentatilor;
- descrierea detaliata a locului si imprejurarilor in care s-a produs
accidentul;
- descrierea urmarilor suferite de accidentati;
- stabilirea cauzelor reale ale accidentului si a masurilor de protectie a
muncii ce au fost incalcate;
- stabilirea persoanelor care raspund de neluarea masurilor de protectie a
muncii, cu indicarea normelor in vigoare care nu au fost respectate;
- propunerile de sanctionare disciplinara, contraventionala, dupa caz,
pentru incalcarea normelor de protectie a muncii;
- unitatea care trebuie sa inregistreze accidentul de munca respectiv;
- masurile pentru prevenirea altor accidente de munca, cu indicarea
termenelor si a persoanelor care raspund de realizarea masurilor;
- alte probleme ce se considera necesar a fi semnalate;
- numarul de exemplare in care s-a incheiat procesul-verbal si repartizarea
acestora;
- semnatura persoanelor desemnate pentru a cerceta accidentul de munca.
Procesul-verbal de cercetare se va intocmi intr-un numar mai mare de
exemplare decat dosarele de cercetare, in urmatoarele cazuri:
- un exemplar in plus pentru accidentele de munca cu infirmitate,
invaliditate certa sau invaliditate probabila, care va fi trimis unitatii, in
termen de maximum 15 zile de la data producerii accidentului, cu dispozitie de
inregistrare a acestuia;
- doua exemplare in plus pentru accidentele de munca mortale si colective,
din care un exemplar pentru Ministerul Muncii si Protectiei Sociale -
Departamentul Protectiei Muncii si un exemplar pentru unitatea care
inregistreaza accidentul respectiv.
In cazul accidentelor de munca mortale, colective sau cu invaliditate, ce
au avut loc in unitati, santiere etc., care apartin de unitati cu sediul in alt
judet, se va trimite un exemplar din procesul-verbal de cercetare si
inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii pe teritoriul caruia
isi are sediul unitatea careia ii este subordonata unitatea la care s-a produs
accidentul.
Dosarele de cercetare sau, dupa caz, procesele-verbale, ale accidentelor de
munca mortale si colective vor fi difuzate celor mentionati mai sus numai dupa
ce au fost avizate de Departamentul Protectiei Muncii.
IV. Inregistrarea si evidenta accidentelor de munca
18. Accidentele de munca se inregistreaza de unitatea in care este incadrat
in munca accidentatul.
19. In cazul in care intr-o unitate se accidenteaza o persoana provenita de
la alta unitate, trimisa pentru prestarea unor servicii pe baza de contract,
accidentul se inregistreaza potrivit clauzelor din contract referitor la obligatiile
si raspunderile privind protectia muncii. In lipsa acestor clauze, accidentul
de munca se inregistreaza de unitatea in care este incadrat accidentatul.
20. Accidentele suferite de persoane detasate in interes de serviciu se
inregistreaza de catre unitatea la care sunt detasate persoanele in cauza.
21. Accidentele suferite de persoanele aflate in deplasare, in interesul
serviciului, in incinta altor unitati, se inregistreaza de catre unitatea la
care este incadrat accidentatul.
22. Accidentele suferite in timpul indeplinirii practicii profesionale de
catre elevi, studenti, ucenici se inregistreaza si se raporteaza de unitatea in
cadrul careia de efectueaza practica.
In cazul accidentelor produse in atelierele unitatilor de invatamant, inregistrarea
se face dupa cum urmeaza:
a) de catre unitatea de invatamant, daca aceasta asigura, cu personalul
sau, conducerea lucrarilor in ateliere;
b) de catre unitatea productiva care patroneaza atelierul-scoala, daca
aceasta asigura, cu personalul sau, conducerea efectiva a atelierului-scoala.
23. Accidentul suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau
obstesti in timpul si din cauza indeplinirii acestor sarcini se inregistreaza
de unitatea care a organizat actiunile respective.
Accidentul de munca produs in urma unei actiuni intreprinse pentru salvarea
unor vieti omenesti sau pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol ce
ameninta bunurile obstesti se inregistreaza de unitatea in care s-a produs
evenimentul. In cazul accidentelor de aceasta natura produse in afara incintei
unitatilor si care nu au nici o legatura cu acestea, ele se inregistreaza de
catre primaria pe raza careia s-a produs.
24. Pentru unele situatii neprevazute in prezentele reglementari, cu
privire la inregistrarea accidentelor de munca, inspectoratele de stat
teritoriale pentru protectia muncii vor stabili unitatile care urmeaza sa
inregistreze accidentul.
25. Daca conducatorul unitatii nu este de acord cu masura de inregistrare,
dispusa de inspectorul respectiv, se va putea adresa, in termen de 10 zile de
la primirea procesului-verbal de cercetare, Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale - Departamentul Protectiei Muncii. Aceasta nu suspenda masura luata de
inspectorat, eventuala rectificare a modului de inregistrare a accidentului
urmand sa se faca numai dupa rezolvarea sesizarii.
26. Pentru asigurarea unei raportari exacte a accidentelor de munca,
inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii sunt obligate sa
confrunte, anual, cu organele teritoriale de statistica, situatia accidentelor
de munca colective, mortale si cu invaliditate, incheind, de fiecare data, cate
o minuta care va insoti darea de seama statistica.
27. Evidenta si centralizarea datelor cu privire la cauzele accidentelor de
munca si imprejurarile care au contribuit la producerea acestora se efectueaza
pe baza formularului pentru inregistrarea accidentului de munca prevazut la
anexa nr. 1.
Formularul se completeaza in doua exemplare, dupa incheierea cercetarii
accidentului, de catre unitatea care inregistreaza accidentul, din care un
exemplar va fi inaintat, in termen de 10 zile, inspectoratului de stat
teritorial pentru protectia muncii, care il va transmite Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii, in vederea prelucrarii
centralizate a datelor.
Semestrial, unitatea va inainta la inspectoratul de stat teritorial pentru
protectia muncii din judetul respectiv situatia prevazuta in anexa nr. 1/a,
pana cel mai tarziu in data de 10 a lunii urmatoare expirarii semestrului
pentru care se face raportarea.
B. Bolile profesionale
28. (1) Bolile profesionale se declara de catre centrul de medicina
preventiva teritorial, care efectueaza cercetarea cazului de boala profesionala,
ca urmare a semnalarii medicului care a depistat boala.
(2) Bolile profesionale, ca si suspiciunile de boli profesionale se vor
semnala obligatoriu de catre toti medicii care depisteaza astfel de imbolnaviri
cu prilejul oricarei prestatii medicale (examene profilactice, consultatii la
cerere etc.), prin completarea fisei de sesizare BP. 1 si transmiterea acesteia
la centrul de medicina preventiva teritorial.
(3) La primirea fisei de semnalizare BP. 1, medicii de medicina muncii,
desemnati de centrul de medicina preventiva teritorial, vor cerceta la fata
locului cazul semnalat, in prezenta medicului de unitate si a conducatorului
unitatii sau a delegatului acestuia si vor confirma sau infirma caracterul
bolii semnalate. Concluziile cercetarii se vor consemna intr-un proces-verbal,
mentionandu-se - dupa caz - cauzele imbolnavirii, responsabilitatea
conducatorilor procesului de productie respectiv si masurile tehnice si
organizatorice necesare pentru prevenirea unor imbolnaviri similare. Procesul-verbal
incheiat se va inmana conducerii unitatii, precum si medicului care a semnalat
imbolnavirea, pentru evidenta imbolnavirilor profesionale din unitate si pentru
a urmari realizarea in termen a masurilor prescrise.
(4) In situatia confirmarii caracterului profesional al imbolnavirii,
medicul de medicina muncii de la centrul de medicina preventiva teritorial, va
completa Fisa de declarare a bolilor profesionale BP. 2.
Cabinetele de medicina muncii pastreaza evidenta bolilor profesionale
pentru teritoriul arondat.
Centrele de medicina preventiva teritoriale inregistreaza evidenta bolilor
profesionale pe intregul judet intr-un registru, cuprinzand toate datele din
fisa BP. 2.
Pana la data de 5 a lunii urmatoare celei in care s-a declarat imbolnavirea
profesionala, centrele de medicina preventiva teritoriale vor transmite fisele
BP. 2 la Centrul de calcul si statistica sanitara al Ministerului Sanatatii, cu
adresa sau prin telex.
(5) In baza centralizarii datelor de morbiditate la Centrul de calcul si
statistica sanitara, Ministerul Sanatatii va informa, trimestrial, organele
interesate asupra situatiei imbolnavirilor profesionale.
(6) Medicii din spitale, policlinici sau din institutele de cercetare
stiintifica, care depisteaza cazuri de imbolnaviri profesionale in cadrul
consultatiilor, cercetarilor sau altor examinari, sunt obligati sa comunice
imediat, prin adresa, cazul depistat, centrului de medicina preventiva
teritorial pe raza caruia se afla unitatea unde lucreaza bolnavul. Centrul de
medicina preventiva teritorial va proceda la declararea cazului, potrivit
prezentelor reglementari.
29. (1) In cazul in care medicul de unitate sau circumscriptie teritoriala,
suspectind o boala profesionala, nu poate preciza diagnosticul clinic, va
indruma bolnavul cu fisa de sesizare BP. 1 la unitatea sanitara cea mai
apropiata, care are posibilitatea precizarii diagnosticului clinic de boala
profesionala.
Unitatea sanitara care precizeaza diagnosticul va completa versoul fisei de
semnalizare BP. 1 si o va trimite oficial centrului de medicina preventiva
teritorial, in functie de teritoriul arondat.
(2) Dupa precizarea diagnosticului clinic, centrul de medicina preventiva
teritorial va lua masurile prevazute la pct. 28.
30. (1) Bolile profesionale depistate cu ocazia examenului medical la
incadrare sau a altor examinari ale persoanelor care lucreaza intr-un loc de
munca unde nu exista noxa care poate genera aceasta imbolnavire, se declara si
se cerceteaza de catre centrul de medicina preventiva pe teritoriul caruia se
afla ultima unitate de unde provin si unde exista noxa profesionala care ar
putea produce imbolnavirea respectiva.
(2) Centrul de medicina preventiva teritorial, in urma sesizarii unitatii
sanitare care a depistat o imbolnavire profesionala, in sensul alineatului
anterior, va comunica, printr-o adresa, centrului de medicina preventiva
teritorial unde urmeaza a se declara boala profesionala respectiva datele
privind identificarea bolnavului, diagnosticul, cauza imbolnavirii si ruta
profesionala a acestuia.
Centrul de medicina preventiva teritorial din judetul pe teritoriul caruia
se afla unitatea care a generat boala va proceda la cercetarea si declararea
cazului respectiv, inregistrindu-l in registrul de evidenta a bolilor
profesionale. O copie a procesului-verbal de cercetare a cazului de imbolnavire
profesionala va fi transmisa, prin centrul de medicina preventiva teritorial al
judetului care a semnalat imbolnavirea, la medicul unitatii sanitare unde se
afla bolnavul.
(3) Pe baza procesului-verbal mentionat anterior, unitatea sanitara care a
depistat bolnavul il va lua in evidenta pentru aplicarea masurilor terapeutice
si de supraveghere necesare.
31. In ceea ce priveste silicoza, modificarile radiografice ce indica un
stadiu de suspiciune vor fi diagnosticate dupa criteriile clasificarii
internationale, ca "fibroza pulmonara de urmarit". In aceste cazuri,
medicul de unitate sau dispensar teritorial va completa fisa de sesizare BP. 1.
Fisa de sesizare BP. 1 se va inainta centrului de medicina preventiva
teritorial, care va pastra aceste fise, avand obligatia de a urmari, periodic,
modul de dispensarizare a acestor cazuri pana la confirmarea stadiului I de
boala.
Muncitorii depistati cu diagnosticul "fibroza pulmonara de
urmarit" vor fi investigati in conformitate cu instructiunile Ministerului
Sanatatii, luandu-se masuri individualizate referitoare la continuarea muncii
in mediu cu praf silicogen.
In cazul confirmarii diagnosticului de silicoza - stadiul I se va proceda
la declararea cazului potrivit prevederilor prezentelor norme tehnice cu
caracter metodologic.
32. (1) Diagnosticul clinic de silicoza se stabileste numai de catre
comisiile medicale de pneumoconioza pe teritoriul arondat, in baza documentatiei
medicale, potrivit instructiunilor Ministerului Sanatatii.
Cazurile dificile de diagnostic, neclarificate, se vor indruma la clinicile
de boli profesionale, carora le sunt arondate comisiile medicale de silicoza
respective.
(2) In cazul confirmarii unei imbolnaviri de silicoza, o data cu primirea
procesului-verbal de cercetare, unitatea respectiva va mentiona, pe baza
acestuia, diagnosticul in carnetul de munca al titularului, la "spatiul
rezervat" la sfarsitul carnetului, in conformitate cu art. 26 alin. 1 din
Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 90/1960 cu privire la carnetul de
munca.
(3) La incadrarea unor muncitori, in al caror carnet de munca este
specificata imbolnavirea de silicoza, unitatea are obligatia de a mentiona in "fisa
si talonul de control medical la incadrarea in munca", cu care trimite
muncitorul pentru efectuarea examinarilor medicale in vederea incadrarii in
munca, diagnosticul de silicoza si stadiul bolii.
(4) Pentru luarea in evidenta a acestor cazuri de boala, medicul de unitate
sau medicul de circumscriptie teritoriala va completa datele necesare in
registrul de evidenta speciala, procedand la dispensarizarea bolnavilor.
33. (1) Centrul de calcul si statistica sanitara al Ministerului Sanatatii
va intocmi registrul national de silicoza, cuprinzand date din fisa BP. 2 si
actualizindu-se prin formularul BP. 3.
(2) Concluziile revizuirii medicale privind pensionarii de invaliditate
prin silicoza se inainteaza, de catre cabinetele de expertiza medicala,
centrelor de medicina preventiva teritoriale si vor constitui documentatia
privind evidenta evolutiei starii de sanatate a acestor bolnavi.
Pe baza acestor concluzii, centrul de medicina preventiva teritorial,
completeaza formularul de actualizare BP. 3. Aceste formulare se pastreaza la
centrul de medicina preventiva teritorial si se trimit la Centrul de calcul si
statistica sanitara, in primele 10 zile ale lunii februarie pentru anul
precedent.
(3) La decesul pensionarilor de silicoza, oficiile de asigurari sociale si
pensii vor comunica, in termen de 5 zile de la deces, printr-o adresa,
centrului de medicina preventiva teritorial, decesul pensionarului de silicoza
si datele de identificare a decedatului.
Aceasta comunicare se va face pentru toti pensionarii de silicoza, chiar
daca in ultima perioada, inainte de deces, acestia au trecut la pensie pentru
limita de varsta.
(4) Centrul de medicina preventiva teritorial, prin delegatul sau in
comisia de verificare a buletinelor de deces, va extrage diagnosticul la deces
si data acestuia pentru decedatii anuntati de catre oficiile de asigurari
sociale si pensii, conform alineatului anterior.
Centrul de medicina preventiva teritorial va completa, intr-un formular BP.
3, datele de mai sus, pe care le va expedia la Centrul de calcul si statistica
sanitara, in primele 10 zile ale lunii februarie, pentru anul precedent.
C. Dispozitii finale
34. Ori de cate ori, in cuprinsul prezentelor norme tehnice cu caracter
metodologic, se face referire la unitate, se va intelege: regia autonoma,
societatea comerciala, organizatia cooperatista, autoritatile si institutiile
publice si orice alt agent economic din sectoarele publice, privat, mixt si
cooperatist, in care relatiile dintre patroni si salariati se stabilesc pe baza
de contract sau in alte conditii prevazute de lege.
35. In cazul cand inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii,
fiind anuntat, participa la cercetarea unui accident si constata ca acesta nu
intruneste conditiile prevazute in prezentele norme tehnice cu caracter
metodologic pentru a fi incadrat ca accident de munca, inspectorul va stabili
cauzele tehnico-organizatorice ce au generat accidentul si va dispune masurile
ce trebuie luate de conducerea unitatii pentru prevenirea unor accidente
asemanatoare.
In acest caz, inspectorul pentru protectia muncii nu intocmeste dosar de
cercetare a accidentului, ci incheie un proces-verbal de constatare, prin care
stabileste masurile necesare cu termen de executare si responsabilitati.
36. Sesizarile si reclamatiile cu privire la neinregistrarea sau
inregistrarea gresita a unor accidente de munca se rezolva de inspectoratele
pentru protectia muncii, care, daca constata ca sunt intrunite conditiile
prevazute in prezentele norme tehnice cu caracter metodologic pentru ca
accidentul respectiv sa fie incadrat ca accident de munca, vor lua masuri
pentru intocmirea dosarului de cercetare, dispunand unitatii in cauza sa
completeze formularul tip pentru inregistrarea acestuia.
Inspectoratul pentru protectia muncii care a cercetat cazul este obligat sa
comunice petitionarului rezultatul cercetarii in termenul legal.
37. Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezentele norme tehnice cu
caracter metodologic.
--------------------
NOTA:
Unele denumiri cuprinse in normele tehnice cu caracter metodologic privind
cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale au fost
actualizate in conformitate cu reglementarile in vigoare.
ANEXA 1
FORMULAR
pentru inregistrarea accidentului de munca
1. Nr. ....../......../....../ din ...............
Luat in evidenta la Inspectoratul Teritorial cu
2. Nr. ...../......../......./ din ................
Date de identificare a unitatii
------------------------------------------------------------------------------
3. Denumirea unitatii ........................
------------------------------------------------------------------------------
4. Judetul ..................
------------------------------------------------------------------------------
5. Localitatea ..................
------------------------------------------------------------------------------
6. Forma de proprietate ..................
------------------------------------------------------------------------------
7. Marimea unitatii ..................
------------------------------------------------------------------------------
8. Sectorul de activitate ..................
------------------------------------------------------------------------------
Date de identificare a accidentatului
------------------------------------------------------------------------------
9. Numele si prenumele
------------------------------------------------------------------------------
10. Clasificarea activitatii ...............
------------------------------------------------------------------------------
11. Ocupatia ...............
------------------------------------------------------------------------------
12. Statutul profesional ...............
------------------------------------------------------------------------------
13. Sexul .......... 14. Varsta ........
------------------------------------------------------------------------------
14. Vechime in munca ..... 16. Ocupatie ......... 17. Loc de munca .......
------------------------------------------------------------------------------
Date despre momentul producerii accidentului
------------------------------------------------------------------------------
18. Zi ......... 19. Luna ......... 20. An .........
------------------------------------------------------------------------------
21. Zi saptamana ...... 22. Ora zi .....
------------------------------------------------------------------------------
23. Perioada de la inceputul schimbului .....
------------------------------------------------------------------------------
Date despre consecintele producerii accidentului
------------------------------------------------------------------------------
24. Tip .....
------------------------------------------------------------------------------
25. Efect ........ 26. Loc. leziunii .......
------------------------------------------------------------------------------
27. Reincadrat la: Zi ......... Luna ........ An .......
------------------------------------------------------------------------------
Date despre caracteristicile accidentului
------------------------------------------------------------------------------
28. Felul accidentului .... Nr. victime ......
------------------------------------------------------------------------------
29. Felul activitatii ......
------------------------------------------------------------------------------
30. Imprejurare ......
------------------------------------------------------------------------------
31. Mijloc de productie ............
------------------------------------------------------------------------------
32. Componenta ............
------------------------------------------------------------------------------
33. executant ...........
Cauze dependente ------------------------------------------------
de 34. mijloc de productie ...........
------------------------------------------------
35. sarcina ...........
------------------------------------------------
36. mediu ...........
------------------------------------------------------------------------------
Alte campuri
------------------------------------------------------------------------------
37. ............... 38. ............. 39. .........
------------------------------------------------------------------------------
40. ............... 41. ............. 42. .........
------------------------------------------------------------------------------
Scurta descriere a modului in care s-a produs accidentul
Numele persoanei din unitate care poate da relatii cu privire la
completarea formularului ................. telefon ..................
Semnatura conducatorului unitatii Semnatura inspectorului
care verifica formularul
Stampila
ANEXA 1a
UNITATEA .....................
TABEL NOMINAL
cu accidentatii pentru care s-a terminat perioada de incapacitate temporara de
munca in semestrul ........... anul .............
-------------------------------------------------------------------------------
Data terminarii incapacitatii prin:
------------------------------------------
Numele si Incadrarea Reluarea Deces Nr. Observatii
prenumele intr-un activitatii calendaristic
accidentatului grad de de zile de
Nr. Data invaliditate incapacitate
formular accidentarii
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
- in coloana 3 - se completeaza numarul si data deciziei de incadrare intr-un
grad de invaliditate;
- in coloana 5 - se completeaza data decesului numai in cazul in care, dupa
producerea accidentului, persoana respectiva a cumulat un
numar de zile de I.T.M., decesul survenind ulterior;
- in coloana 6 - se completeaza numarul de zile calendaristice de I.T.M.
incepand cu prima zi, pana la ultima zi de incapacitate,
indiferent de anul accidentarii.
Semnatura Semnatura
conducatorului unitatii organului de specialitate
Stampila
ANEXA 2
Judetul ................ Nr. ....../19........
Localitatea ....................
Unitatea sanitara ..............
FISA DE SEMNALIZARE B.P. 1
catre: ...............
I. Numele ....................
Prenumele ................................... Sexul M/F
data nasterii: 19....... luna .......... ziua .........
Buletin de identitate: seria ........... nr. ..........
incadrat la intreprinderea .............................
adresa intreprinderii ..................................
Diagnosticul prezumtiv .................................
Agentul cauzal .........................................
Ocupatia care a generat boala ..........................
Vechimea in ocupatia respectiva ........................
Semnatura si parafa medicului,
Data completarii:
19 ........ luna ............... ziua ...............
(Verso-ul fisei de semnalizare)
II. Unitatea sanitara ..................................
Localitatea ............................................
Diagnosticul precizat .................................
........................................................
Recomandari: control periodic, program redus, schimbarea
locului de munca, pensionare temporara sau definitiva
.......................................................
.......................................................
.......................................................
L.S. Semnatura medicului primar
sau specialist,
...................
Data: 19.... luna ... ziua ........
ANEXA 3
FISA DE DECLARARE A CAZULUI DE BOALA PROFESIONALA BP 2
1. Nr. ........./19.........
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2. Nr. matricol .................... 2. |M |S |S |1 |1 | | | | | | | |
13 14
3. Judetul ........................................................3. | | |
15 16 17 18
4. Localitatea ............................................. 4. | | | | |
19 20 21
5. Unitatea sanitara ......................................... 5. | | | |
6. Numele si prenumele .......................................................
22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
72
7. Data nasterii (anul, luna, ziua) ............ 8. Sexul .......... 8. | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Nr. matricol |M |S |S |2 |1 | | | | | | | |
13 14 15 16 17
9. Intreprinderea ..............; localitatea ........... 9. | | | | | |
.............................................................................
18 19 20
10. Ramura de productie ..................................... 10. | | | |
21 22 23
11. Sectorul ................................................ 11. | | | |
(public, privat, mixt)
24 25 26
12. Sectia, atelierul ........................................12. | | | |
27 28 29
13. Ocupatia actuala ....................................... 13. | | | |
30 31 32
14. Ocupatia care a generat boala ........................... 14. | | | |
33 34
15. Vechimea in ocupatia care a generat boala .................. 15. | | |
Data depistarii ..............................................
Diagnosticul prezumtiv .......................................
Unitatea care a confirmat diagnosticul clinic ................
35 36 37 38 39 40
16. Diagnosticul precizat (si codificarea radiologica ...16.| | | | | | |
...............................................................................
41 42 43 44
17. Data confirmarii (anul, luna, ziua) ......................17. | | | | |
45 46 47 48
18. Agentul cauzal (circumstante) ........................... 18. | | | | |
19. Masuri indicate pentru bolnav (concediu medical, spitalizare, recomandari
program redus, control periodic, schimbarea locului de munca, pensionare etc.
...............................................................................
49 50
................................................................... 19. | | |
51
20. Bolnavul a decedat (da, nu) ...................................... 20. | |
Cercetarea s-a facut prin procesul-verbal nr. ..............
Data completarii:
19...... luna ....... ziua ..............
Semnatura si parafa medicului
de medicina muncii
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
21. Ruta profesionala *) Nr. matricol |M |S |S |3 |1 | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
Durata expunerii
Anul, luna
------------------- Concentratia
Nr. Intreprinderea Ocupatia Sectie, de la pana la medie in
crt. (localitatea) Atelier pulberi
Concentratia
medie in
SiO2
-------------------------------------------------------------------------------
1 | | | | | | |
| | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
------------------|--------|--------|---------- |-----------|--------|--------|
2 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|21 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
--------------------------------------------------------------------------------
3 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
4 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
5 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
6 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
7 | | | | | | |
| | | | | | |
13 14 15 15 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
------------------------
*) Se completeaza numai pentru silicoza.
ANEXA 4
FORMULAR BP 3 Nr. ...........
SILICOZA - ACTUALIZARE
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1. Numar matricol .................... |M |S |S |1 |2 | | | | | | | |
13 14
2. Data completarii formularului (anul, luna, ziua) .............. | | |
15 16
3. Inspectoratul sanitar de stat judetean .......................... | | |
...............................................................................
4. Numele si prenumele ......................................................
17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
5. Varsta, data nasterii (anul, luna, ziua) .................................
67
6. Sexul ............................................................... | |
68 69 70 71 72
7. Intreprinderea (localitatea) ............................ | | | | | |
...............................................................................
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Nr. matricol .............. |M |S |S |2 |2 | | | | | | | |
8. Diagnosticul - stadiul silicozei .........................................
13 14 15 16 17 18
......................................................... | | | | | | |
(codificare radiologica) ....................................................
9. Complicatii (tuberculoza activa, tuberculoza stabilizata, bronsita
cronica,
emfizem pulmonar, cord pulmonar cronic, insuficienta respiratorie)
.............
19 20
....................................................................... | | |
21 22 23
10. Boli asociate ................................................. | | | |
24 25 26
.................................................................... | | | |
27 28 29
.................................................................... | | | |
11. Capacitatea de munca (pastrata, redusa, pierduta) .......................
30
.......................................................................... | |
31 32 33 34 35 36
12. Data pensionarii (anul, luna, ziua) .................. | | | | | | |
37
13. Gradul de invaliditate .............................................. | |
14. Data scoaterii din evidenta: anul ..... luna ............................
38 39 40 41 42 43
.................... ziua .......... (inclusiv decese) | | | | | | |
44
15. Cauza scoaterii din evidenta ....................................... | |
45 46 47
16. Diagnosticul la deces: a) ......................................| | | |
48 49 50
b) ..................................... | | | |
51 52 53
c) ..................................... | | | |
Semnatura si parafa medicului
de medicina muncii
ANEXA 5
Judetul ......................
Localitatea ..................
Unitatea sanitara ............
PROCES-VERBAL Nr. ...........
de cercetare a cauzelor de boala profesionala
an .......... luna ............... zi ............
Subsemnatul dr. ............, posedind legitimatia nr. ..........., eliberata
de Ministerul Sanatatii in prezenta (numele, prenumele, functia)
.............., procedand la cercetarea cazului de imbolnavire profesionala
.................... din unitatea ................., cu sediul in localitatea
......................, str. ........... nr. ..........., depistat de unitatea
sanitara ..............., cu diagnosticul de ............................, am
constatat urmatoarele:
1. Imbolnavirea se datoreste urmatoarelor cauze: .........................
..............................................................................
..............................................................................
2. Prin aceasta au fost incalcate urmatoarele norme de igiena a muncii:
..............................................................................
Pentru prevenirea altor imbolnaviri profesionale se vor lua urmatoarele
masuri:
1. ...................... raspunde ............... termen ................
2. ...................... raspunde ............... termen ................
Prezentul proces-verbal s-a intocmit in 3 exemplare, din care unul pentru
unitate, unul pentru medicul de unitate (dispensarul medical de circumscriptie)
si unul pentru centrul sanitaro-antiepidemic judetean (laboratorul de
epidemiologie, cabinetul de medicina muncii din policlinica).
Semnatura si parafa medicului
care a efectuat cercetarea
Subsemnatul ...................., conducatorul unitatii ...................
am primit un exemplar din procesul-verbal nr. ......... din .......... si am
luat cunostinta de prescriptiile facute.
Semnatura an ............ luna ........... zi .......
ANEXA 6
LISTA
bolilor profesionale declarabile
1. Intoxicatii (acute, subacute si cronice) si consecintele lor. Cauze:
substante cu actiune toxica cunoscute in zonele de munca.
2. Pneumoconioze, colagene, silicoza (silico-antracoza, silico-sideroza),
azbestoza, aluminoza etc., simple sau asociate cu tuberculoza. Cauze: pulberi
de bioxid de siliciu liber cristalin, fibre de azbest, pulberi de aluminiu etc.
in atmosfera locurilor de munca.
3. Imbolnaviri respiratorii cauzate de pulberile organice (bisinoza,
bronsita cronica, bronhioloalveolita alergica extrinseca). Cauze: pulberi
vegetale textile (bumbac, in, canepa etc.) in atmosfera locurilor de munca.
4. Imbolnaviri respiratorii cronice cauzate de substante toxice iritante
(iritatia cailor aeriene, emfizemul pulmonar si fibroza pulmonara consecutiva
bronsitei cronice). Cauze: substante cronice iritante (bioxid de sulf, clor,
oxizi de azot etc.) in atmosfera locurilor de munca.
5. Astm bronsic, rinita alergica, rinita vasomotorie etc. Cauze: substante
de natura vegetala sau animala, precum si substante chimice cu proprietati
alergizante (praf de ursol, sidef, ricin, ipecacuana etc.).
6. Boli infectioase si parazitare. Cauze:
a) contact cu bolnavi infectiosi sau cu materiale contaminate;
b) contact cu animale bolnave sau cu produse contaminate de origine animala
sau vegetala (carne, piele, lina, par, plante etc.);
c) contact cu sol contaminat sau cu apa contaminata;
d) contact cu culturi de germeni, vaccinuri vii etc.
7. Imbolnaviri datorita compresiunilor si decompresiunilor. Cauze: conditii
de munca in care personalul este expus la presiuni atmosferice de crescute si
scazute.
8. Cancer profesional:
a) cancer pulmonar sau al altor organe, precum si mezoteliomul pleural
cauzat de expunerea la fibre de azbest sau alte fibre minerale naturale ori
artificiale;
b) cancer pulmonar al cailor aeriene superioare, mucoasei sinusurilor
maxilare si frontale, cauzat de expunerea la radiatii ionizante si corpusculare
produse de instalatiile roentgen, de acceleratorii de particule elementare sau
de materiale radioactive, inhalarea gazelor si pulberilor radioactive;
c) cancer pulmonar cauzat de expunerea la unele substante chimice
cancerigene;
d) limfosarcom hepatic provocat de expunerea la clorura de vinil;
e) tumori ale cailor urinare (papiloame, cancer) ca urmare a expunerii la
compusi aminici cancerigeni;
f) tumori maligne ale pielii si leziuni precanceroase prin contact
indelungat profesional cu produse de distilare a huilei, petrolului si
sisturilor bituminoase (smoala, asfalt, ulei antracenic, derivate de antracen,
fenantren, combinatii azoaminice, gudron, parafina, compusi ai arsenului etc.),
radiatii ionizante, radiatii ultraviolete etc.
g) hemopatii maligne provocate de benzen, radiatii ionizante etc.
9. Nevroze de coordonare. Miotenosinovite si tendinte cronice. Cauze:
miscari numeroase si frecvent repetate; incordarea sistematica a muschilor si
ligamentelor respective sau presiune pe tendoanele respective.
10. Artroze cronice, periartrite, stiloidite, necroze aseptice,
osteocondilite, bursite, epicondilite. Cauze: presiune sistematica in regiunea
articulatiilor respective, supraincordarea si traumatizarea lor, munca
indelungata la temperatura scazuta si umiditate.
11. Boala de vibratii (sindrom osteo-musculo-articular, sindromul Raynaud,
sindrom nervos). Cauze: vibratii.
12. Varice foarte accentuate ale venelor membrelor inferioare, complicate
cu tulburari trofice sau cu procese inflamatorii (tromboflebite). Cauze:
pozitie ortostatica indelungata.
13. Tromboflebita de efort a membrelor superioare. Cauze: efort cu miscari
ample ale membrelor superioare.
14. Dermite acute si cronice, ulceratii, melanodermii si leucodermii.
Cauze:
a) contact prelungit cu substante chimice iritante (lacuri, solventi,
uleiuri minerale, hidrocarburi clorate, compusi ai arsenului, cromului, acizi,
baze etc.);
b) contact cu substante sensibilizante (nichel, ursol, fluor, compusi ai
beriliului, dinitroclorbenzen, antibiotice, rasini formaldehidice, formalina,
compusi ai mercurului, novocaina, coloranti organici);
c) actiunea diferitelor radiatii ionizante.
15. Laringite cronice accentuate, nodulii cintaretilor. Cauze: incordarea
indelungata a coardelor vocale in exercitarea profesiunii.
16. Hipoacuzie si surditate la perceptie. Cauze: actiunea prelungita a
zgomotului intens.
17. Astenopie acomodativa, agravarea miopiei preexistente. Cauze:
incordarea permanenta a vederii in activitati cu solicitarea aparatului vizual.
18. Cataracta. Cauze:
a) actiunea indelungata si intensiva a energiei radiante (radiatii
infrarosii, radiatii ionizante penetrante, radiatii de hiperfrecventa);
b) actiunea indelungata a unor substante toxice (trinitrotoluenul,
dinitrofenolul etc.).
19. Fotooftalmia. Cauze: actiunea radiatiilor ultraviolete.
20. Conjunctivite si keratoconjunctivite. Cauze: substante toxice iritante
si pulberi iritante in zonele de munca.
21. Boala de iradiatii. Cauze: actiunea radiatiilor ionizante.
22. Sindrom cerebro-astenic si tulburari de termoreglare, provocate de
undele electromagnetice si hiperfrecventa.
23. Soc caloric, colaps caloric, crampe calorice. Cauze: expunere la
conditii meteorologice nefavorabile care provoaca supraincalzirea organismului.
24. Psihonevroze. Cauze: ingrijirea indelungata a bolnavilor psihici in
unitati de psihiatrie.
ANEXA 7
NOXE CANCERIGENE
1. Azbest
2. Benzidina
3. Bis-clormetileter
4. Clorura de vinil
5. Crom hexavalent si metalurgia cromului
6. Cromat de zinc
7. Difenilen amana
8. Hidrocarburi policiclice aromatice (fractiunea extractibila in benzen)
9. Alfa-si beta-naftilamina
10. Nichel (compusi solubili)
11. 4-Nitrodifenil
12. N. Nitrozodimetilamina
13. Propiolactona B
14. O. Tolidina
15. Radiatii ionizante