ORDONANTA Nr. 1 din 19 ianuarie 1998
pentru acceptarea Protocolului 4 la Acordul general pentru comertul cu
servicii, adoptat la Geneva la 15 aprilie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 20 ianuarie 1998
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. r) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
Se accepta Protocolul 4 la Acordul general pentru comertul cu servicii,
adoptat la Geneva la 15 aprilie 1997, si Lista de angajamente specifice ale
Romaniei in domeniul telecomunicatiilor de baza, anexa la acest protocol.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministru de stat,
ministrul industriei
si comertului,
Mircea Ciumara
Ministrul afacerilor
externe,
Andrei Plesu
PROTOCOLUL 4
la Acordul general pentru comertul cu servicii*)
*) Traducere.
Membrii Organizatiei Mondiale de Comert (denumita in continuare O.M.C.) ale
caror Liste de angajamente specifice si Liste de exceptii de la art. II al
Acordului general pentru comertul cu servicii, referitoare la telecomunicatiile
de baza, sunt anexate la acest protocol, denumiti in continuare membri
implicati,
avand in vedere negocierile desfasurate in baza deciziei ministeriale
privind negocierile in telecomunicatiile de baza, adoptate la Marrakesh la 15
aprilie 1994,
luand in considerare anexa privind negocierile in telecomunicatiile de
baza,
decid urmatoarele:
1. La intrarea in vigoare a acestui protocol, Lista de angajamente
specifice si Lista de exceptii de la art. II, referitoare la telecomunicatiile
de baza anexate la acest protocol, referitoare la un membru, va completa sau va
modifica Lista de angajamente specifice si Lista de exceptii de la art. II, ale
acestui membru.
2. Acest protocol va fi deschis pentru acceptare, prin semnare sau in alt
mod, de catre membrii implicati, pana la data de 30 noiembrie 1997.
3. Protocolul va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998, cu conditia
sa fi fost acceptat de catre toti membrii implicati. Daca la data de 1
decembrie 1997 protocolul nu a fost acceptat de catre toti membrii implicati,
acei membri care l-au acceptat la acea data pot decide, inaintea datei de 1
ianuarie 1998, cu privire la intrarea in vigoare.
4. Acest protocol va fi depus la directorul general al O.M.C. Directorul
general al O.M.C. va distribui imediat fiecarui membru al O.M.C. o copie
certificata a acestui protocol si notificarile de acceptare a acestuia.
5. Acest protocol va fi inregistrat in conformitate cu prevederile art. 102
al Cartei Natiunilor Unite.
Facut la Geneva la data de 15 aprilie 1997, intr-un singur exemplar in
limba engleza, franceza si spaniola, fiecare text fiind autentic, cu exceptia
cazului in care se prevede in alt mod cu privire la listele anexate la acesta.
ANEXA
la protocol
ROMANIA
Lista de angajamente in domeniul telecomunicatiilor de baza
Mod de furnizare: 1) Livrarea peste granita a serviciilor 2) Consum extern
3) Prezenta comerciala 4) Prezenta persoanelor fizice furnizoare de servicii
----------------------------------------------------------------------------
Sectorul sau Limitari privind Limitari privind Angajamente
subsectorul accesul la piata tratamentul national aditionale
----------------------------------------------------------------------------
2.
C. Servicii de Conform
telecomunicatii anexei.
(Exclusiv
difuzarea
catre public,
in general,
a programelor
de radio si de
televiziune)
Toate Licentele si Operarea
subsectoarele autorizatiile sunt retelelor si
acordate numai furnizarea
persoanelor serviciilor
juridice romane, necesita
constituite licente sau
potrivit autorizatii
legislatiei romane. eliberate de
Numai semnatarii autoritatea
romani au dreptul de
sa realizeze reglementare
legaturi prin
organizatiile
internationale de
comunicatii prin
sateliti.
a) Servicii 1) Ocolirea retelei 1) Nu sunt restrictii. Conditiile
telefonice Romtelecom nu este licentei, in
vocale permisa pana la 31 toate sub-
Locale/ decembrie 2002. Nu sectoarele,
interurbane/ sunt restrictii de pot prevedea
internationale la 1 ianuarie 2003. aplicarea
- pentru uz public 2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii. principiilor
restrictii. serviciului
- infrastructuri 3) Rezervate 3) Nu sunt restrictii. universal,
- revanzari furnizarii exclusive definite de
- legaturi pe de catre Romtelecom autoritatea
cablu pana la 31 de
decembrie 2002. reglementare.
- legaturi radio Nu sunt restrictii
fixe de la 1 ianuarie
2003.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
a) Servicii 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
telefonice restrictii.
vocale 2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
- pentru uz restrictii.
nonpublic 3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii, cu
exceptia: conectarea
la reteaua
telefonica publica
nu este permisa
pana la 31 decembrie
2002.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale
orizontale.
b) Transmisii de 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
date cu comutare restrictii.
de pachete 2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii.
c) Transmisii de 4) Neconsolidat, 4) Neconsolidat, cu
date cu comutare cu exceptia celor exceptia celor indicate
de circuite indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
d) Servicii telex 1) Ocolirea retelei 1) Nu sunt restrictii.
e) Servicii Romtelecom nu este
telegrafice permisa pana la 31
decembrie 2002. Nu
sunt restrictii de
la 1 ianuarie 2003.
2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Rezervate 3) Nu sunt restrictii.
furnizarii
exclusive de catre
Romtelecom pana la
31 decembrie 2002.
Nu sunt restrictii
de la 1 ianuarie
2003.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
f) servicii 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
facsimil restrictii.
2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
g) Servicii de 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
circuite restrictii de la 1
inchiriate ianuarie 2003.
private 2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii de la 1
ianuarie 2003.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
o) Alte servicii
- Telefonie mobila 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
celulara analogica restrictii, cu
(450 MHz/NMT) exceptia: ocolirea
retelei telefonice
internationale
publice a Romtelecom
nu este permisa pana
la 31 decembrie 2002.
2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii, cu
exceptiile:
- rezervate
furnizarii exclusive
de catre Telefonica
- Romania pana la
1 aprilie 2002;
- infrastructurile
pe cablu sunt
rezervate furnizarii
exclusive de catre
Romtelecom pana la
31 decembrie 2002.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
- Telefonie mobila 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
celulara digitala restrictii, cu
(900 MHz/GSM) exceptia: ocolirea
retelei telefonice
internationale
publice a Romtelecom
nu este permisa pana
la 31 decembrie 2002.
2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii, cu
exceptia:
infrastructurile pe
cablu sunt rezervate
furnizarii exclusive
de catre Romtelecom
pana la 31 decembrie
2002.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
- Servicii paging 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
restrictii.
2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
- Servicii VSAT 1) Nu sunt 1) Nu sunt restrictii.
pentru uz restrictii.
nonpublic 2) Nu sunt 2) Nu sunt restrictii.
restrictii.
3) Nu sunt 3) Nu sunt restrictii.
restrictii, cu
exceptia: conectarea
la reteaua publica
nu este permisa pana
la 31 decembrie 2002.
4) Neconsolidat, cu 4) Neconsolidat, cu
exceptia celor exceptia celor indicate
indicate in masurile in masurile orizontale.
orizontale.
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA
la Lista de angajamente
ROMANIA
Angajamente aditionale privind telecomunicatiile de baza
Domeniu
Acest document contine definitiile si principiile cadrului reglementar
pentru serviciile de telecomunicatii de baza.
Definitii
Termenul utilizatori se refera la consumatorii si furnizorii de servicii.
Expresia infrastructuri esentiale se refera la infrastructurile unei retele
sau ale unui serviciu public de transport de telecomunicatii:
a) care sunt furnizate exclusiv sau predominant de unul sau de un numar
limitat de furnizori; si
b) care nu pot fi inlocuite din punct de vedere economic sau tehnic pentru
furnizarea unui serviciu.
Un furnizor cu pozitie dominanta este un furnizor care are capacitatea de a
influenta substantial conditiile de participare (in privinta pretului si a
furnizarii) pe piata in cauza, pentru servicii de telecomunicatii de baza, ca
rezultat al:
a) controlului asupra infrastructurilor esentiale; sau
b) folosirii pozitiei proprii pe piata.
1. Protejarea concurentei
1.1. Prevenirea practicilor anticoncurentiale in telecomunicatii
Se vor mentine masuri corespunzatoare in scopul impiedicarii furnizorilor,
care, singuri sau impreuna, sunt furnizori care au pozitie dominanta, de a
angaja sau a continua practici anticoncurentiale.
1.2. Protectii
Practicile anticoncurentiale sus-mentionate includ, in particular:
a) angajarea in subventii incrucisate anticoncurentiale;
b) utilizarea informatiilor obtinute de la concurenti cu rezultate
anticoncurentiale; si
c) nepunerea la dispozitie, in timp util, altor furnizori, informatii
tehnice de baza asupra infrastructurilor esentiale sau informatii comerciale
importante care sunt necesare acestora pentru furnizarea serviciilor.
2. Interconectare
2.1. Aceasta sectiune se aplica pentru legaturile cu furnizorii de retele
sau servicii publice de transport de telecomunicatii, care permit
utilizatorilor unui furnizor sa comunice cu utilizatorii altui furnizor, precum
si sa aiba acces la serviciile altui furnizor in cazurile in care au fost
prezentate angajamente specifice.
2.2. Asigurarea interconectarii
Interconectarea cu un furnizor cu pozitie dominanta va fi asigurata in
orice punct fezabil tehnic al retelei. Astfel de interconectare este furnizata:
a) in termeni nediscriminatorii, conditii (inclusiv specificatii si
standarde tehnice), tarife si calitate nu mai putin favorabile decat cele
asigurate propriilor servicii, furnizorilor de servicii neafiliati sau pentru
propriii subsidiari sau alti afiliati;
b) in timp util, in termeni, conditii (incluzand specificatiile si
standardele tehnice) si tarife orientate pe costuri care sunt transparente,
rezonabile, tin seama de fezabilitatea economica si sunt suficient de
distincte, astfel incat furnizorii sa nu plateasca pentru componentele de retea
sau infrastructurile de care nu au nevoie pentru serviciul furnizat; si
c) la cerere, in puncte suplimentare punctelor terminale de retea oferite
majoritatii utilizatorilor, cu plati ce reflecta costul constructiei
infrastructurilor aditionale necesare.
2.3. Disponibilitatea publica a procedurilor de negociere a interconectarii
Procedurile aplicate pentru interconectarea cu un furnizor cu pozitie
dominanta vor fi facute disponibile public.
2.4. Transparenta aranjamentelor de interconectare
Se va asigura ca un furnizor cu pozitie dominanta sa faca publice
acordurile sale de interconectare sau o oferta de referinta privind
interconectarea.
2.5. Interconectare: reglementarea diferendelor
Un furnizor de servicii care solicita interconectarea cu un furnizor cu
pozitie dominanta va putea recurge fie:
a) oricand; sau
b) dupa o perioada rezonabila de timp care va fi facuta publica, la un
organism national independent, care poate fi o autoritate de reglementare
potrivit referirii din paragraful 5 de mai jos, pentru reglementarea disputelor
privind termenii corespunzatori, conditiile si tariful pentru interconectare
intr-o perioada rezonabila, in masura in care acestea nu au fost stabilite
anterior.
3. Serviciul universal
Orice membru are dreptul sa defineasca tipul obligatiilor privind serviciul
universal pe care doreste sa le mentina. Asemenea obligatii nu vor fi privite
ca practici anticoncurentiale in sine, cu conditia ca ele sa fie administrate
intr-un mod transparent, nediscriminatoriu si neutru din punct de vedere
concurential si care sa nu fie mai riguroase decat este necesar pentru tipul
serviciului universal definit de membru.
4. Disponibilitatea publica a conditiilor de licenta
Daca este necesara o licenta, se vor face publice urmatoarele:
a) toate conditiile de eliberare a licentei si perioada normala prevazuta
pentru a se lua o decizie privind o cerere de licenta; si
b) termenii si conditiile licentelor individuale.
Motivele refuzului unei licente vor fi facute cunoscute solicitantului, la
cerere.
5. Autoritati de reglementare
Autoritatea de reglementare este distincta si nu depinde de nici un
furnizor de servicii de telecomunicatii de baza. Deciziile si procedurile
utilizate de catre autoritatea de reglementare vor fi impartiale in raport cu
toti participantii la piata.
6. Alocarea si utilizarea resurselor limitate
Orice procedura pentru alocarea si utilizarea resurselor limitate,
incluzand frecvente, numere si amplasamente, va fi realizata intr o maniera
obiectiva, prompta, transparenta si nediscriminatorie. Informatiile privind
situatia curenta a benzilor de frecvente alocate vor fi facute disponibile in
mod public, dar identificarea detaliata a frecventelor alocate pentru
utilizarile specifice guvernamentale nu este obligatorie.