ORDONANTA Nr. 10 din 21 ianuarie 2005
privind reglementarea unor masuri financiare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 28 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. I.2 din Legea nr. 602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Reglementari ale unor operatiuni financiare
SECTIUNEA 1
Reglementari privind autorizarea Ministerului Finantelor Publice de a plati
bancilor creditoare externe dobanzile penalizatoare si comisioanele restante
din fondul de risc
Art. 1
Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice in calitate de garant sa
plateasca bancilor creditoare externe din fondul de risc dobanzile de
intarziere si comisioanele provenind din creditele externe garantate de stat,
conform sumelor notificate de catre bancile finantatoare externe.
Art. 2
Creantele provenite din sumele platite de Ministerul Finantelor Publice,
prevazute la art. 1, vor fi preluate spre valorificare de catre Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului si vor face obiectul unor acte
aditionale la contractele de cesiune de creanta incheiate de Ministerul
Finantelor Publice cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
conform Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea unor masuri
pentru recuperarea creantelor statului si diminuarea datoriei publice, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2002.
SECTIUNEA a 2-a
Reglementari privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul
2005 ale regiilor autonome, societatilor si companiilor nationale, precum si
ale societatilor comerciale cu capital de stat
Art. 3
(1) Pana la data de 31 martie 2005, Guvernul va aproba bugetele de venituri
si cheltuieli pe anul 2005 ale regiilor autonome, societatilor si companiilor
nationale, societatilor comerciale subventionate de la bugetul de stat, precum
si bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale societatilor comerciale
cu capital majoritar de stat, care au aceasta prevedere in actul constitutiv,
actualizate in conformitate cu actele normative aprobate dupa intrarea in
vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004.
(2) Pana la aceeasi data ordonatorii principali de credite pot deschide
lunar credite bugetare pentru regiile autonome, societatile si companiile
nationale, societatile comerciale cu capital de stat, aflate in coordonarea
acestora, care beneficiaza de alocatii de la bugetul de stat, in limita a 8,33%
din creditele bugetare aprobate pe anul 2005 cu aceasta destinatie prin Legea
nr. 511/2004.
(3) Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, organele
administratiei publice centrale implicate si Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei vor aproba fondul de salarii lunar al agentilor economici
monitorizati potrivit art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobata cu modificari prin Legea nr.
59/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, aflati in coordonarea,
subordonarea, sub autoritatea sau in portofoliul acestora.
(4) Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si
organele administratiei publice centrale implicate vor lua masurile necesare
pentru respectarea prevederilor prezentului articol.
SECTIUNEA a 3-a
Reglementarea platii comisioanelor datorate de Ministerul Finantelor
Publice Bancii Nationale a Romaniei pentru perioada cuprinsa intre 1 ianuarie
2005 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
Art. 4
Plata comisioanelor datorate de Ministerul Finantelor Publice Bancii
Nationale a Romaniei, pentru operatiunile derulate in perioada cuprinsa intre 1
ianuarie 2005 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se efectueaza
in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, cu
completarile ulterioare.
SECTIUNEA a 4-a
Reglementari privind finalizarea documentatiilor aferente scrisorilor de
garantie de catre Ministerul Finantelor Publice
Art. 5
Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa finalizeze dupa data de 1
ianuarie 2005, in conditiile legii, documentatiile aferente scrisorilor de
garantie in cazul acelor beneficiari, agenti economici care ramburseaza
imprumuturile exclusiv din surse proprii sau autoritati ale administratiei
publice locale, pentru care au fost emise hotarari ale Guvernului in temeiul
Legii datoriei publice nr. 81/1999.
SECTIUNEA a 5-a
Reglementari privind sprijinul acordat producatorilor agricoli in vederea
efectuarii lucrarilor prevazute in programele campaniilor agricole anuale
Art. 6
Pentru a veni in sprijinul producatorilor agricoli in vederea efectuarii
lucrarilor agricole mecanizate prevazute in programele campaniilor agricole
anuale, se acorda un sprijin financiar, reprezentand o suma fixa pe litru de
motorina.
Art. 7
(1) In intelesul prezentei ordonante, producatorii agricoli, persoane
fizice sau juridice, sunt:
a) proprietarii de terenuri agricole pe care le exploateaza individual;
b) crescatorii de animale si/sau de pasari;
c) societatile agricole cu personalitate juridica constituite potrivit
Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in
agricultura, precum si asociatiile familiale;
d) societatile comerciale cu profil agricol;
e) arendasii care au incheiat contracte de arendare in conditiile prevazute
de Legea arendarii nr. 16/1994, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si concesionarii de terenuri agricole;
f) institutele si statiunile de cercetare-dezvoltare si invatamant cu
profil agricol, precum si unitatile de cult.
(2) Lucrarile agricole mecanizate pentru care se acorda sprijin financiar
pentru achizitionarea de motorina sunt:
a) lucrarile aferente pregatirii terenurilor, infiintarea culturilor,
intretinerea si recoltarea culturilor, inclusiv eliberarea terenurilor;
b) lucrarile tehnologice din fermele zootehnice.
Art. 8
Nivelul sprijinului financiar prevazut la art. 6 se stabileste anual prin
hotarare a Guvernului.
Art. 9
(1) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, norme metodologice de aplicare.
(2) In normele metodologice prevazute la alin. (1) se vor stabili
consumurile specifice de motorina, pe lucrari agricole mecanizate, institutiile
implicate direct in aplicarea prevederilor din ordonanta, precum si
modalitatile de acordare, verificare si plata a sprijinului financiar pentru
achizitionarea de motorina.
Art. 10
Sumele aferente platii sprijinului financiar se asigura de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 11
Pentru anul 2005, sumele aferente platii sprijinului financiar prevazut la
art. 6 se vor asigura, in limita prevederilor bugetare aprobate prin Legea nr.
511/2004, Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale pentru
sprijinirea producatorilor agricoli, in cadrul programului "Dezvoltarea
durabila a productiei de cereale pentru boabe, leguminoase boabe, plante
tehnice, cartof, legume de camp si in spatii protejate, pomicultura si viticultura",
prin diminuarea corespunzatoare a sprijinului acordat potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea in anul agricol 2004 - 2005
a unui sprijin direct al statului de 2,5 milioane lei/ha producatorilor
agricoli pentru suprafete de teren arabil de pana la 5 ha inclusiv, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 479/2004.
SECTIUNEA a 6-a
Reglementari privind finantarea programelor, proiectelor si actiunilor
culturale, in conditii de transparenta si competitivitate
Art. 12
(1) Prezenta sectiune reglementeaza finantarea nerambursabila din bugetul
Fondului Cultural National si din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor a
programelor, proiectelor si actiunilor culturale, organizate in tara si/sau in
strainatate, in conditii de transparenta si competitivitate.
(2) In intelesul prezentei sectiuni, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) program cultural - ansamblul de proiecte si actiuni culturale
structurate organic, care se desfasoara pe o perioada de timp ce excedeaza, de
regula, durata unui exercitiu financiar si care urmareste satisfacerea unor
nevoi culturale la nivel regional, national sau international;
b) proiect cultural - ansamblul de actiuni culturale structurate organic,
care se desfasoara pe o perioada de timp determinata, de regula mai mica decat
cea a unui program cultural, si care urmareste satisfacerea unor nevoi
culturale exprimate la nivel local, zonal sau regional;
c) actiune culturala - ansamblul de activitati si operatiuni structurate
organic, care urmareste satisfacerea unor nevoi culturale punctuale;
d) operator cultural - persoana juridica de drept public sau de drept
privat care, potrivit actelor sale constitutive, desfasoara activitati
culturale;
e) nevoie culturala - cerinta de produse sau servicii culturale, exprimata
explicit ori implicit de persoanele fizice sau juridice carora se adreseaza
operatorii culturali si care sunt beneficiarii directi ai acestora;
f) nevoie culturala de urgenta - cerinta de produse sau servicii culturale
a carei nesatisfacere poate avea drept consecinta deteriorarea ori distrugerea
unui bun cultural sau care poate prejudicia interesele imediate ale
beneficiarilor directi ai operatorilor culturali ori poate prejudicia
implementarea unui proiect cu finantare nerambursabila din partea Comisiei
Europene, UNESCO sau a altor organisme internationale similare si implementat
de un operator cultural.
Art. 13
(1) Se infiinteaza Administratia Fondului Cultural National, institutie publica,
cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Culturii si Cultelor,
denumita in continuare Administratia, finantata din venituri proprii si din
subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Sediul Administratiei este in imobilul situat in municipiul Bucuresti,
Calea Dorobantilor nr. 99A, sectorul 1.
(3) Veniturile proprii ale Administratiei se asigura din Fondul Cultural
National.
(4) Excedentul rezultat din executia bugetului Administratiei se
regularizeaza la sfarsitul anului cu bugetul de stat in limita sumelor primite
de la acesta.
Art. 14
Obiectivele principale ale Administratiei sunt:
a) gestionarea Fondului Cultural National;
b) finantarea programelor, proiectelor si actiunilor culturale, organizate
in tara si/sau in strainatate;
c) dezvoltarea relatiilor culturale internationale ale Romaniei.
Art. 15
(1) Organizarea si functionarea Administratiei se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, emisa in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei sectiuni.
(2) Administratia este condusa de un director, numit prin ordin al
ministrului culturii si cultelor, potrivit legii.
(3) Directorul conduce intreaga activitate a Administratiei, pe care o
reprezinta in raporturile cu persoane fizice si juridice, din tara si din
strainatate.
(4) In exercitarea atributiilor sale directorul emite decizii.
Art. 16
(1) Directorul Administratiei este ajutat de un consiliu, format din 11
membri desemnati de:
a) Ministerul Culturii si Cultelor - 1 membru;
b) Ministerul Finantelor Publice - 1 membru;
c) Institutul Cultural Roman - 1 membru;
d) Consiliul Minoritatilor Nationale - 1 membru;
e) asociatiile de creatori - 6 membri, cate unul pentru fiecare asociatie
cu cel mai mare numar de membri din domeniu.
(2) Membrii consiliului vor fi numiti pe o perioada de 2 ani, prin decizie
a directorului Administratiei.
(3) Directorul Administratiei este membru al consiliului, cu drept de vot.
Art. 17
(1) Veniturile proprii ale Fondului Cultural National provin din
urmatoarele surse:
a) o cota de 5% din incasarile realizate de agentii economici din vanzarea
reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, in conditiile legii, dupa
bunuri culturale mobile proprietate publica ori dupa monumente sau componente
ale monumentelor istorice proprietate publica;
b) o cota de 5% din incasarile realizate de agentii economici din vanzarea,
prin licitatie publica, a bunurilor culturale mobile;
c) o cota de 2% din incasarile realizate de agentiile imobiliare din
vanzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cota de 20% din incasarile realizate de agentii economici din vanzarea
publicatiilor interzise spre vanzare minorilor, precum si din incasarile
obtinute din vanzarea sau inchirierea fonogramelor sau videogramelor a caror
vizionare nu este recomandata minorilor, potrivit legii;
e) o cota de 3% din incasarile realizate de agentii economici din vanzarea
calendarelor sau cartilor postale ilustrate, afiselor, posterelor, imaginilor
autocolante sau a tipariturilor mixte, altele decat cele prevazute la lit. a);
f) o cota de 2% din incasarile realizate de agentii economici care
comercializeaza bunuri culturale provenite din import;
g) o cota de 2% din incasarile realizate de agentii economici din vanzarea
produselor de arta populara;
h) o cota de 2% din veniturile realizate de agentii economici care isi
desfasoara activitatea in incinta sau in spatiul de protectie al monumentelor
istorice proprietate publica;
i) o cota de 1% din incasarile realizate de agentii economici din
organizarea de distractii de tip luna-parc;
j) o cota de 1% din veniturile realizate de agentii economici care isi
desfasoara activitatea in domeniul impresariatului artistic;
k) o cota de 5% din incasarile realizate de agentii economici din sistemul
de telefonie care ofera servicii cu valoare adaugata;
l) cota prevazuta la art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 45/2000
privind unele masuri pentru combaterea producerii si comercializarii
neautorizate a fonogramelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 624/2001;
m) o cota de 10% din valoarea marcajelor distinctive aplicate videogramelor
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului
juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri
pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a
programelor pentru calculator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
213/2002;
n) o cota de 3% din devizul general al investitiilor autorizate sa se
realizeze de catre agentii economici pentru constructiile amplasate in spatiile
de protectie ale monumentelor istorice proprietate publica;
o) fonduri obtinute in cadrul colaborarii internationale;
p) donatii, legate sau alte liberalitati;
r) sponsorizari;
s) dobanda aferenta disponibilitatilor aflate in bugetul Fondului Cultural
National;
s) alte venituri dobandite in conditiile legii.
(2) Cotele prevazute la alin. (1) lit. a) - m) se aplica asupra incasarilor
totale realizate, din care s-a dedus T.V.A. aferenta, si se adauga la sumele
care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevazute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii si
vor fi folosite pentru finantarea nerambursabila a programelor, proiectelor
culturale si actiunilor culturale, in conformitate cu dispozitiile prezentei
sectiuni.
Art. 18
(1) Sumele reprezentand cotele instituite prin prezenta sectiune se
calculeaza lunar de catre platitori si se varsa de catre acestia in bugetul
Fondului Cultural National, pana la data de 15 a lunii urmatoare.
(2) Sumele reprezentand cota prevazuta la art. 17 alin. (1) lit. l) se
calculeaza si se varsa de catre Uniunea Producatorilor de Fonograme din
Romania, iar cele reprezentand cota prevazuta la art. 17 alin. (1) lit. m) se
calculeaza si se varsa de catre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, pana
la data de 15 a lunii urmatoare celei in care acestea s-au incasat de la
beneficiar.
(3) Modul de stabilire, varsare si gestionare a sumelor aferente cotelor
mentionate la art. 17 alin. (1) se reglementeaza prin norme metodologice
aprobate prin ordin al ministrului culturii si cultelor, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 19
(1) Neachitarea cotelor la termenul prevazut la art. 18 alin. (1) atrage
perceperea de dobanzi si penalitati de intarziere, in conformitate cu
dispozitiile actelor normative privind taxele si impozitele datorate la bugetul
de stat.
(2) Dobanzile si penalitatile de intarziere prevazute la alin. (1) se fac
venituri la Fondul Cultural National.
Art. 20
(1) Neachitarea sumelor aferente cotelor timp de doua luni de la termenul
prevazut la art. 18 alin. (1) constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000.000 la 30.000.000 lei.
(2) Calcularea necorespunzatoare a sumelor aferente cotelor constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000.000 lei la 25.000.000
lei.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 21
(1) Utilizarea sumelor colectate la bugetul Fondului Cultural National se
face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Controlul respectarii obligatiilor de plata a contributiilor la Fondul
Cultural National, in conditiile si la termenele stabilite in prezenta
sectiune, precum si constatarea contraventiilor prevazute la art. 20 se
efectueaza de catre reprezentantii organelor cu atributii in domeniul
controlului fiscal, precum si de imputerniciti ai Administratiei si/sau ai
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, dupa
caz.
(3) Actiunile de control vor viza, in principal, urmatoarele obiective:
a) determinarea corecta a valorii contributiei la constituirea Fondului
Cultural National;
b) virarea integrala si la termen a sumei datorate;
c) stabilirea eventualelor diferente intre sumele varsate si cele datorate,
conform prevederilor legale.
(4) Excedentul anual rezultat din executia bugetului Fondului Cultural
National se reporteaza in anul urmator.
Art. 22
(1) Finantarile nerambursabile se acorda numai in conditiile existentei
unor surse de finantare proprii sau atrase ale beneficiarului, altele decat
cele primite potrivit prezentei sectiuni.
(2) Institutiile publice pot beneficia de finantare nerambursabila, in
conditiile prezentei sectiuni, pentru programele, proiectele ori actiunile
culturale, altele decat cele stabilite ca obligatii sau programe minimale
anuale.
(3) Finantarea programelor, proiectelor sau actiunilor culturale se face in
conformitate cu prevederile prezentei sectiuni si cu normele metodologice emise
in aplicarea acesteia.
Art. 23
(1) Ministerul Culturii si Cultelor incredinteaza Administratiei, pe baza
de contract, utilizarea sumelor prevazute in bugetul ministerului pentru
finantarea de programe, proiecte si actiuni culturale, altele decat cele
prevazute la alin. (2), precum si a sumelor destinate finantarii editarii de
carte prin comanda de stat.
(2) Programele de importanta nationala si internationala initiate si/sau
sustinute de Ministerul Culturii si Cultelor, precum standurile si/sau
pavilioanele Romaniei la targuri internationale de carte si expozitii
internationale, manifestari complexe comemorative pentru personalitati ale
istoriei si culturii, festivaluri internationale, se finanteaza din bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 24
(1) Acordarea de finantari nerambursabile in conformitate cu prevederile
prezentei sectiuni se face pe baza de selectie de oferte, care se organizeaza
de minimum doua ori in cadrul unui exercitiu financiar si sunt anuntate pe
site-ul finantatorului si/sau in presa scrisa si audiovizuala, dupa caz.
(2) Evaluarea si selectia ofertelor se realizeaza de catre comisii formate
dintr-un numar impar de experti independenti, constituite prin grija
finantatorului.
(3) Organizarea si functionarea comisiilor, procedura de selectie a
programelor, proiectelor si actiunilor culturale, precum si cea de solutionare
a contestatiilor se stabilesc prin normele metodologice emise in aplicarea
prezentei sectiuni.
Art. 25
(1) Finantarile nerambursabile destinate satisfacerii unor nevoi culturale
de urgenta se acorda prin atribuire directa de catre finantatori.
(2) In scopul asigurarii sumelor necesare finantarilor nerambursabile
destinate unor nevoi culturale de urgenta, Administratia va constitui un fond
de rezerva de pana la 8% din bugetul sau, dar nu mai putin de 2% .
Art. 26
(1) Finantarea nerambursabila a programelor culturale se aproba pentru
intreaga perioada de derulare a programului si se asigura anual, potrivit
contractului de finantare.
(2) Finantarea nerambursabila a proiectelor culturale se aproba pentru
intreaga perioada de derulare a acestora/un singur exercitiu financiar si poate
sprijini una sau mai multe componente ale acestora.
(3) Finantarea nerambursabila a actiunilor culturale se poate aproba numai
pentru nevoi culturale temeinic justificate prin solicitarea de finantare.
Art. 27
Finantarile nerambursabile se aproba tinandu-se seama de urmatoarele
criterii generale:
a) solicitarea de finantare nerambursabila urmareste satisfacerea unei
nevoi culturale;
b) anvergura internationala, nationala, regionala sau locala a programului,
proiectului sau a actiunii culturale;
c) numarul, diversitatea si distributia geografica a beneficiarilor directi
ale caror nevoi culturale urmeaza a fi satisfacute;
d) existenta unor surse de finantare proprii sau atrase ale beneficiarului;
e) numarul, diversitatea si caracterul multicultural al rezultatelor
programelor, proiectelor sau actiunilor culturale finantate;
f) alte criterii stabilite prin normele metodologice emise in aplicarea
prezentei sectiuni.
Art. 28
(1) Finantarile nerambursabile se acorda pe baza de contracte civile
incheiate cu beneficiarii de finantari, in conditiile legii.
(2) Clauzele minimale ale contractului prevazut la alin. (1) sunt stabilite
prin normele metodologice emise in aplicarea prezentei sectiuni.
Art. 29
(1) Finantarile nerambursabile se acorda in transe, conform contractelor
civile incheiate, prima dintre acestea fiind de cel mult 30% din totalul
finantarii aprobate.
(2) In cazul in care din finantarile nerambursabile acordate urmeaza a se
satisface drepturile banesti ale titularilor de drepturi de autor sau drepturi
conexe, aceasta se face prin incheierea de contracte negociate in conditiile
Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile
si completarile ulterioare, titularii de drepturi putand beneficia de avansuri
banesti de cel mult 30% din valoarea negociata a contractelor incheiate.
(3) Ultima transa a finantarii este de cel putin 15% si se acorda numai
dupa incheierea activitatii si prezentarea documentelor justificative si a
raportului de evaluare a programului, proiectului sau actiunii culturale.
Art. 30
(1) Sumele atribuite sub forma finantarilor nerambursabile vor fi folosite
de catre beneficiari numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente
desfasurarii programelor, proiectelor si actiunilor culturale, pentru care au
fost acordate.
(2) Din finantarile nerambursabile acordate potrivit prezentei sectiuni se
pot acoperi cheltuieli de natura cheltuielilor de cazare, transport si masa ale
participantilor, precum si alte cheltuieli specifice acestor manifestari,
precum: realizarea de studii si cercetari, organizarea de intalniri
preliminarii, seminarii, conferinte, ateliere de lucru etc., stagii de formare,
achizitionarea de dotari necesare derularii programului, proiectului sau
actiunii culturale, inchirieri de spatii si aparatura, actiuni promotionale si
de publicitate, tiparituri, remuneratii, onorarii, salarii, acordarea de
premii, burse, granturi individuale si altele asemenea.
(3) Finantarile nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru
cheltuieli salariale ale institutiilor publice, pentru acoperirea unor debite
ale beneficiarilor de finantare ori pentru efectuarea de plati catre institutii
publice si regii autonome, companii nationale sau societati comerciale care au
ca asociat ori ca actionar statul, o autoritate a administratiei publice ori o
institutie publica.
(4) Finantarile nerambursabile nu pot fi utilizate pentru obtinerea de
profit.
(5) Nivelul cheltuielilor prevazute la alin. (2), precum si decontarea
acestora se realizeaza in conformitate cu prevederile de drept comun in
materie, cu respectarea clauzelor cuprinse in contractele incheiate de
beneficiarul finantarii nerambursabile in realizarea programului, proiectului
sau actiunii culturale.
Art. 31
(1) Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finantarilor
nerambursabile este supus controlului reprezentantilor finantatorului, precum
si organelor cu atributii in domeniul controlului fiscal.
(2) Nerespectarea de catre beneficiari a obligatiilor asumate prin
contractele de acordare a finantarilor nerambursabile se sanctioneaza cu
obligarea acestora la restituirea sumelor primite, la care se adauga dobanda
calculata la sumele deja acordate, in conformitate cu prevederile contractuale.
Art. 32
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei sectiuni gestionarea contului "Disponibil
din Fondul Cultural National" deschis la Trezoreria Statului a
Municipiului Bucuresti se transfera de la Ministerul Culturii si Cultelor la
institutia publica Administratia Fondului Cultural National.
(2) Contractele de finantare nerambursabila incheiate in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 79/1998 privind organizarea si
functionarea Fondului Cultural National, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 313 din 27 august 1998, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 247/2001, cu modificarile ulterioare, si ale Ordonantei
Guvernului nr. 51/1998 privind imbunatatirea sistemului de finantare a
programelor si proiectelor culturale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 245/2001, se finalizeaza asa cum au fost incheiate.
Art. 33
Normele metodologice emise in aplicarea prezentei sectiuni se elaboreaza in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei sectiuni si
sunt aprobate prin ordin al ministrului culturii si cultelor, care se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 34
Dispozitiile prezentei sectiuni nu sunt aplicabile programelor de
dezvoltare sectoriala in domeniul culturii.
Art. 35
Finantarea programelor, proiectelor si actiunilor culturale de la bugetul
de stat de catre alti ordonatori principali de credite, precum si de la
bugetele locale se realizeaza in conditiile dispozitiilor Ordonantei Guvernului
nr. 51/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001.
Art. 36
Prevederile prezentei sectiuni intra in vigoare la data de 30 iunie 2005.
CAP. 2
Modificarea, completarea si abrogarea dispozitiilor unor acte normative din
domeniul financiar
SECTIUNEA 1
Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2002
privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 201/2003, cu completarile ulterioare, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3 se introduc doua alineate noi, alineatele (6) si (7), cu
urmatorul cuprins:
"(6) Pentru toate operatiunile derulate prin contul curent general al
Trezoreriei Statului, precum si prin conturile de valuta deschise in evidentele
Bancii Nationale a Romaniei, pe numele Ministerului Finantelor Publice, se
platesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului in conformitate cu
prevederile art. 21 si 28 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale
a Romaniei.
(7) Prin derogare de la alin. (5), precum si de la art. 24 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, plata
comisioanelor se efectueaza prin debitarea directa de catre Banca Nationala a
Romaniei a contului curent general al Trezoreriei Statului."
2. La articolul 7, litera a) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"a) acordarea de imprumuturi pentru rascumpararea la scadenta sau
inainte de scadenta, dupa caz, a imprumuturilor de stat emise pentru finantarea
sau refinantarea datoriei publice, cu conditia asigurarii disponibilitatilor
necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit legii;".
3. La articolul 8, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) atragerea de depozite pe termen scurt de la banci sau alte
institutii financiare, la un nivel al ratei dobanzii stabilit in conditiile
cererii si ofertei pietei monetare;".
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind
organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea
cazierului fiscal, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
664 din 23 iulie 2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) In cazierul fiscal se inscriu date privind sanctiunile aplicate
contribuabililor pentru faptele prevazute la art. 2, ramase definitive si
irevocabile potrivit prevederilor legale."
2. Articolul 5 se abroga.
3. Dupa alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Pentru eliberarea cazierului fiscal necesar inregistrarii in
registrul comertului a persoanelor fizice si asociatiilor familiale care
desfasoara activitati economice in mod independent, potrivit procedurii
speciale in domeniu, se percepe o taxa de 50.000 lei."
SECTIUNEA a 3-a
Modificarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1996 privind imbunatatirea
sistemului de finantare a institutiilor publice de cultura finantate din
venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste institutii, precum
si imbunatatirea salarizarii personalului din institutiile si activitatile cu
profil cultural
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a sectiunii a 6-a din cadrul cap. I al
prezentei ordonante, alineatul (3) al articolului 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 9/1996 privind imbunatatirea sistemului de finantare a institutiilor
publice de cultura finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a
personalului din aceste institutii, precum si imbunatatirea salarizarii
personalului din institutiile si activitatile cu profil cultural, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 86/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Institutiile publice prevazute la art. 1 alin. (1) pot realiza
programe, proiecte si actiuni culturale, altele decat cele stabilite ca
obligatii ori programe minimale."
SECTIUNEA a 4-a
Abrogari
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a sectiunii a 6-a din cadrul cap. I al
prezentei ordonante, se abroga urmatoarele acte normative:
a) Ordonanta Guvernului nr. 79/1998 privind organizarea si functionarea
Fondului Cultural National, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 313 din 27 august 1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 247/2001, cu modificarile ulterioare;
b) art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 45/2000 privind unele masuri
pentru combaterea producerii si comercializarii neautorizate a fonogramelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie
2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 642/2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul culturii si cultelor,
Monica Octavia Musca