ORDONANTA Nr.
2 din 30 ianuarie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 51/1998 privind imbunatatirea sistemului
de finantare a programelor si proiectelor culturale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 73 din 31 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa
Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
programelor şi proiectelor culturale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 296
din 13 august 1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
245/2001, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ
privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale"
2.
După formula introductivă se introduce
capitolul I, cu
următorul titlu:
„CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
3. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă stabileşte şi
reglementează cadrul general, principiile şi procedurile sistemului de
finanţare nerambursabilă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a
programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale.
(2) In înţelesul prezentei ordonanţe, termenii de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate finanţatoare - autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale,
instituţii publice care au ca obiect de activitate şi finanţarea de programe,
proiecte şi acţiuni culturale, Administraţia Fondului Cultural Naţional -
instituţie publică cu personalitate juridică, care este organizată şi
funcţionează în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) finanţare nerambursabilă - alocare de fonduri, prevăzute distinct în bugetele autorităţilor
finanţatoare, pentru acoperirea parţială sau, după caz, integrală a
cheltuielilor necesare producerii şi/sau exploatării de bunuri culturale;
c) bun cultural- materializarea unei acţiuni, a unui proiect sau program cultural, prin care se
urmăreşte, în funcţie de adresabilitate, satisfacerea interesului cultural la
nivel local, judeţean, euroregional, naţional sau de reprezentare
internaţională;
d) acţiune culturală - prezentarea publică a rezultatului unei
activităţi având caracter nerepetabil în timp, în urma căreia rezultă un bun
cultural de tip eveniment;
e) proiect cultural-
suma activităţilor specifice unor anumite domenii culturale/artistice sau, după
caz, ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, realizat într-o
perioadă de timp determinată, care nu excede, de regulă, durata unui exerciţiu
financiar în urma căruia rezultă un bun cultural;
f) program cultural-
ansamblu de proiecte culturale sau, după caz, ansamblu de proiecte şi acţiuni
culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat într-o perioadă de timp care
excede, de regulă, durata unui exerciţiu financiar, dobândind caracter
multianual, în urma căruia rezultă unul sau mai multe bunuri culturale;
g) ofertă culturală
- propunerea de producere sau exploatare a unui
bun cultural, elaborată de solicitant sub forma unui program, proiect sau acţiune
culturală;
h) solicitant- persoana
fizică sau persoana juridică de drept public sau privat, română sau străină,
autorizată, respectiv înfiinţată în condiţiile legii române sau străine, după
caz, care depune o ofertă culturală;
i) beneficiar- solicitantul
căruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă în urma aplicării
procedurilor prevăzute de prezenta ordonanţă, devenind responsabil cu
producerea sau exploatarea bunului cultural;
j) nevoie culturală de
urgenţă - cerinţa de produse sau servicii
culturale, exprimată explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a
cărei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei
comunităţi."
4. După articolul 1 se introduc trei noi articole, articolele 11-13, cu următorul cuprins:
„Art. 11. -
Principiile care stau la baza sistemului de finanţare nerambursabilă de la
bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale:
a) libera concurenţă - asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant să aibă
dreptul de a deveni beneficiar;
b) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor
referitoare la aplicarea procedurii de finanţare nerambursabilă a ofertelor
culturale;
c) diversitatea culturală şi pluridisciplinaritatea - tratamentul
nediscriminatoriu al solicitanţilor reprezentanţi ai diferitelor comunităţi sau
domenii culturale;
d) neretroactivitatea -
excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a
cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii
contractului de finanţare;
e) susţinerea debutului - încurajarea iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor
juridice de drept privat recent autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a
desfăşura activităţi culturale.
Art. 12. - (1)
Autoritatea finanţatoare stabileşte un program anual propriu pentru acordarea
de finanţări nerambursabile în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) In cadrul bugetului prevăzut la alin. (1),
autoritatea finanţatoare va constitui un fond pentru finanţarea nerambursabilă
a nevoilor culturale de urgenţă, reprezentând un procent de până la 8%, dar nu
mai puţin de 2%.
(3) Sumele din fondul prevăzut la alin. (2) se acordă
prin atribuire directă, în baza criteriilor specifice elaborate de fiecare
autoritate finanţatoare.
Art. 13. - (1)
Finanţarea nerambursabilă a proiectelor culturale se aprobă de autoritatea
finanţatoare pentru întreaga perioadă de desfăşurare a acestora, de regulă, în
cadrul aceluiaşi an bugetar.
(2) Finanţarea nerambursabilă a programelor culturale
se aprobă pentru întreaga perioadă de derulare a acestora şi se asigură, anual,
potrivit contractului de finanţare."
5. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Acordarea de finanţări nerambursabile
este condiţionată de existenţa altor surse de finanţare, proprii sau atrase de
beneficiar, în condiţiile stabilite de autoritatea finanţatoare.
(2) Beneficiarii vor identifica posibilităţile de
atragere a altor surse de finanţare, încheind contracte în condiţiile legii.
(3) Producerea şi/sau exploatarea unui bun cultural
poate fi cofinanţată, în condiţiile prezentei ordonanţe, de mai multe
autorităţi finanţatoare.
(4) Persoanele juridice de drept public, finanţate
integral sau parţial de la bugetul de stat prin bugetul autorităţilor
administraţiei publice centrale sau, după caz, din bugetul local, pot beneficia
de finanţare nerambursabilă, în condiţiile prezentei ordonanţe, din partea
oricărei autorităţi finanţatoare, cu excepţia celei în subordinea căreia
funcţionează.
(5) Persoanele juridice de drept public, finanţate
integral din venituri proprii, pot beneficia de finanţare nerambursabilă, în
condiţiile prezentei ordonanţe, din partea oricărei autorităţi
finanţatoare."
6. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1)
Acordarea de finanţări nerambursabile în conformitate cu prevederile prezentei
ordonanţe se face pe bază de selecţie de oferte culturale.
(2) Autorităţile finanţatoare sunt obligate să
organizeze anual cel puţin o sesiune de selecţie de oferte culturale.
(3) In cazul organizării unei singure sesiuni de
selecţie, organizarea acesteia se va anunţa în termen de 30 de zile de la data
publicării legii bugetare anuale.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
Administraţia Fondului Cultural Naţional organizează anual minimum două sesiuni
de selecţie."
7. Articolul 3 se abrogă.
8. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Din finanţările nerambursabile acordate
potrivit prezentei ordonanţe se pot acoperi următoarele categorii de cheltuieli
eligibile:
a) cheltuielile de realizare a
acţiunii/proiectului/programului cultural, precum costuri materiale şi
servicii, costuri de producţie, închirieri de spaţii şi aparatură, onorarii,
prestări servicii, premii şi altele asemenea;
b) achiziţionarea de dotări necesare derulării
programului sau proiectului cultural;
c) cheltuieli ocazionate de
cazarea şi transportul intern şi internaţional ale participanţilor/invitaţilor;
d) alte cheltuieli specifice, precum realizarea de
studii şi cercetări, consultanţă de specialitate, tipărituri, seminarii,
conferinţe, ateliere de lucru, acţiuni promoţionale şi de publicitate;
e) cheltuieli de masă ale participanţilor şi/sau
invitaţilor;
f) diurna, acordată în condiţiile legii;
g) cheltuieli de personal şi cheltuieli administrative,
aferente perioadei de realizare a acţiunii/proiectului/programului
cultural.
(2) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. b) se
acoperă în limita unui procent de 20% din totalul finanţării nerambursabile
acordate.
(3) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. e) şi g)
se acoperă, cumulat, în limita unui procent de 20% din totalul finanţării
nerambursabile acordate.
(4) Finanţările nerambursabile acordate nu pot fi
folosite pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor sau pentru cheltuieli
salariale ale persoanelor juridice de drept public beneficiare.
(5) Finanţările nerambursabile nu pot fi utilizate
pentru activităţi generatoare de profit."
9. Articolul 5 se abrogă.
10. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 6. - (1) Finanţările nerambursabile se acordă pe
bază de contracte încheiate cu beneficiarii, în condiţiile legii.
(2) Finanţările nerambursabile se acordă în tranşe,
prin virament bancar, din bugetul autorităţii finanţatoare în contul
beneficiarului, pe bază de factură emisă de acesta pentru fiecare tranşă.
(3) Cuantumul şi eşalonarea tranşelor se fac în baza
unui grafic de finanţare, în funcţie de etapele de realizare, raportate la
costurile organizatorice şi/sau durata şi evoluţia în timp a activităţilor
cuprinse în oferta culturală evaluată, şi se prevăd în contractul de finanţare.
(4) Prima tranşă se acordă la semnarea contractului de
finanţare. Următoarele tranşe se acordă în baza documentelor justificative
privind tranşa anterioară, prezentate de beneficiarul finanţării
nerambursabile.
(5) Ultima tranşă nu poate fi mai mică de 15% din
totalul finanţării.
(6) Justificarea unei tranşe acordate în baza unui
contract de finanţare nerambursabilă se acceptă numai în măsura în care
cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în perioada executării
contractului.
(7) Decontarea cheltuielilor
prevăzute la art. 4 alin. (1) se face cu respectarea clauzelor cuprinse în
contractele încheiate de beneficiarul finanţării nerambursabile cu terţe
persoane şi a prevederilor dreptului comun în materie."
11. După articolul 6 se introduc trei
noi articole, articolele 61 - 63, cu următorul cuprins:
„Art. 61. -In termen
de cel mult 30 de zile de la finalizarea acţiunii, proiectului sau programului
cultural, beneficiarul este obligat să depună la sediul autorităţii
finanţatoare documentele justificative pentru ultima tranşă şi raportul final
de activitate.
Art. 62. - (1)
Nerespectarea de către beneficiari a obligaţiilor asumate prin contractele de
acordare a finanţărilor nerambursabile atrage obligarea acestora la restituirea
parţială sau integrală a sumelor primite, la care se adaugă dobânda legală
calculată la sumele acordate, în conformitate cu prevederile contractuale, în
condiţiile legii.
(2) In urma verificării documentelor justificative
pentru fiecare tranşă şi a raportului final de activitate, autoritatea
finanţatoare are obligaţia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate
de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decât cele prevăzute la art. 4
alin. (1).
Art. 63. - Modul de
utilizare a sumelor acordate sub forma finanţărilor nerambursabile este supus
controlului autorităţii finanţatoare, precum şi celor cu atribuţii în domeniul
controlului financiar-fiscal, în conformitate cu prevederile legale."
12. Articolele 7 şi 8 se abrogă.
13. După articolul 8 se introduc trei noi capitole,
capitole cuprinzând articolele 9-30, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL II
Proceduri de acordare a finanţărilor nerambursabile
Art. 9. - Sesiunea de selecţie de oferte culturale se
desfăşoară în următoarele etape:
a) publicarea anunţului privind sesiunea de selecţie;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare
la selecţie;
c) selecţia ofertelor culturale;
d) comunicarea publică a rezultatului selecţiei;
e) soluţionarea contestaţiilor.
Art. 10. -Anunţul public privind sesiunile de selecţie
este comunicat pe site-ul autorităţii finanţatoare, precum şi în presa scrisă
şi audiovizuală, după caz, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de
data limită pentru depunerea ofertelor culturale.
Art. 11. - (1) Pentru a putea participa la selecţie, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) este persoană fizică autorizată, respectiv persoană
juridică înfiinţată în conformitate cu prevederile legale;
b) nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul
local;
c) a respectat obligaţiile
asumate prin contractele de finanţare nerambursabilă anterioare.
(2) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a
verifica întrunirea de către solicitanţi a condiţiilor de participare la
selecţie.
(3) Autoritatea finanţatoare poate cere solicitantului
toate documentele pe care le consideră necesare pentru verificarea respectării
condiţiilor prevăzute la alin (1).
(4) In cazul solicitanţilor persoane fizice sau
persoane juridice străine, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a lua în
considerare documentele care dovedesc îndeplinirea condiţiilor de participare
la selecţie, potrivit legislaţiei din ţara de cetăţenie, respectiv de
înregistrare a solicitantului persoană juridică.
Art. 12. - (1) Selecţia ofertelor culturale se
realizează de către comisii constituite la nivelul autorităţii finanţatoare.
(2) Comisiile de selecţie sunt alcătuite dintr-un număr
impar de membri, după cum urmează:
a) reprezentanţi ai autorităţii finanţatoare;
b) specialişti cu o experienţă de minimum 3 ani de
practică în domeniul pentru care se organizează sesiunea de finanţare.
(3) Specialiştii prevăzuţi la alin. (2) lit. b) nu pot
face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă
încheiat cu autoritatea finanţatoare, iar numărul acestora trebuie să fie mai
mare decât numărul reprezentanţilor autorităţii.
(4) Membrii comisiei de selecţie sunt numiţi prin
ordin, decizie sau, după caz, hotărâre a autorităţii finanţatoare.
(5) Componenţa nominală a comisiei va fi adusă la
cunoştinţă publică numai după încheierea sesiunii de selecţie.
Art. 13. - Selecţia constă în ierarhizarea ofertelor
culturale în funcţie de valoarea, importanţa sau reprezentativitatea
acţiunii/proiectului/programului pentru domeniul cultural respectiv, pe baza
punctajului acordat de comisie.
Art. 14. - (1) Solicitanţii au dreptul să formuleze
contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi
desfăşurarea selecţiei şi să le depună la sediul autorităţii finanţatoare în
termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţa acestora
a rezultatului selecţiei.
(2) Contestaţiile se soluţionează în termen de maximum
5 zile lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea
contestaţiilor.
Art. 15. - (1) In vederea soluţionării contestaţiilor
depuse de candidaţi, la nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de soluţionare
a contestaţiilor, constituite în conformitate cu
prevederile art. 12.
(2) In componenţa comisiei de soluţionare a
contestaţiilor nu pot fi numiţi membrii care au făcut parte din comisiile de
selecţie.
Art. 16. - Organizarea şi desfăşurarea activităţii
comisiilor de selecţie, a celor de soluţionare a contestaţiilor, precum şi
conţinutul anunţului public prevăzut la art. 10 se stabilesc prin ordin,
decizie sau, după caz, hotărâre a autorităţii finanţatoare.
Art. 17. - (1) Orice comunicare, solicitare, informare,
notificare şi altele asemenea determinate de aplicarea procedurilor prevăzute
de prezenta ordonanţă se fac sub formă de document scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat în
momentul depunerii/transmiterii şi al primirii.
(3) Documentele scrise vor fi transmise prin oricare dintre următoarele forme:
a) electronică;
b) scrisoare prin poştă;
c) telefax.
(4) Documentele scrise, transmise prin formele
prevăzute la alin. (3) lit. a) şi c), trebuie confirmate de primire.
CAPITOLUL III
Administraţia Fondului Cultural Naţional
Art. 18. - (1) Prezentul capitol cuprinde dispoziţii
speciale referitoare la finanţarea nerambursabilă a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale din bugetul Fondului Cultural Naţional, gestionat de
Administraţia Fondului Cultural Naţional, denumită în continuare Administraţia.
(2) Administraţia este finanţată din venituri proprii
şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(3) Excedentul rezultat din execuţia bugetului
Administraţiei se regularizează la sfârşitul anului cu bugetul de stat, în limita sumelor primite de la acesta.
(4) Sediul Administraţiei este în municipiul Bucureşti,
Calea Dorobanţilor nr. 99 A, sectorul 1.
Art. 19. - (1) Organizarea şi funcţionarea
Administraţiei se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) Administraţia este condusă
de un director numit prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, potrivit
legii.
(3) Directorul conduce întreaga activitate a
Administraţiei, pe care o reprezintă în raporturile cu persoane fizice şi
juridice, din ţară şi din străinătate.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale directorul emite
decizii. Art. 20. - (1) Directorul Administraţiei este ajutat de un consiliu format din 11 membri cu drept de vot, constituit astfel:
a) doi membri - Ministerul Culturii şi Cultelor;
b) un membru - Institutul Cultural Român;
c) un membru - Consiliul Minorităţilor Naţionale;
d) 7 membri - numiţi de ministrul culturii şi cultelor
pe baza propunerilor formulate de organizaţiile neguvernamentale din domeniul
culturii, astfel încât să se asigure o reprezentare proporţională a tuturor
domeniilor culturii.
(2) Consiliul Administraţiei are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte strategia şi priorităţile de finanţare
ale Fondului Cultural Naţional;
b) desemnează membrii comisiilor de evaluare şi
selecţie a ofertelor.
(3) Membrii consiliului sunt numiţi pe o perioadă de 2
ani, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Directorul Administraţiei participă la lucrările
consiliului, fără drept de vot.
Art. 21. - (1) Veniturile proprii ale Fondului Cultural Naţional provin din următoarele surse:
a) o cotă de 5% din încasările realizate de operatorii
economici din vânzarea reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, în
condiţiile legii, după bunuri culturale mobile aflate în proprietate publică
ori după monumente sau componente ale monumentelor istorice aflate în
proprietate publică;
b) o cotă de 5% din încasările realizate de operatorii
economici din vânzarea, prin licitaţie publică, a bunurilor culturale mobile;
c) o cotă de 2% din încasările realizate de agenţiile
imobiliare din vânzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cotă de 40% din încasările realizate de
operatorii economici din comercializarea publicaţiilor interzise spre vânzare
minorilor;
e) o cotă de 20% din încasările obţinute din vânzarea
sau închirierea fonogramelor sau videogramelor a căror vizionare nu este
recomandată minorilor, potrivit legii;
f) o cotă de 3% din încasările realizate de
operatorii economici din vânzarea calendarelor sau cărţilor poştale ilustrate,
afişelor, posterelor, imaginilor autocolante sau a tipăriturilor mixte, altele
decât cele prevăzute la lit. a);
g) o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii
economici care comercializează bunuri culturale provenite din import;
h) o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii
economici din vânzarea produselor de artă populară;
i) o cotă de 2% din veniturile realizate de operatorii
economici care îşi desfăşoară integral activitatea respectivă în incinta sau pe
domeniul public aflat în spaţiul de protecţie al monumentelor istorice
proprietate publică;
j) o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii
economici din organizarea de distracţii de tip «luna parc»;
k) o cotă de 1% din veniturile realizate de operatorii
economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;
l) o cotă de 10% din încasările
realizate prin furnizarea serviciilor vocale cu conţinut erotic de către
operatorii economici din sistemul de telefonie care oferă servicii cu valoare
adăugată;
m) cota prevăzută la art. 12
alin. (11) din
Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea capacităţii administrative a
Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2006, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 364/2006;
n) cota prevăzută la art. 26 alin. (11) din Ordonanţa Guvernului nr.
25/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 364/2006;
o) o cotă de 3% din devizul general al investiţiilor
autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile
amplasate în spaţiile de protecţie ale monumentelor istorice proprietate
publică;
p) fonduri obţinute în cadrul colaborării
internaţionale;
q) donaţii, legate sau alte liberalităţi;
r) sponsorizări;
s) dobânda aferentă disponibilităţilor aflate în
bugetul Fondului Cultural Naţional;
ş) alte venituri dobândite în condiţiile legii.
(2) Cotele prevăzute la alin. (1) lit. a)-I) se aplică asupra încasărilor totale
realizate din activităţile respective, din care s-a dedus TVA aferentă, şi se
adaugă la sumele care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevăzute la alin. (1) vor fi gestionate
potrivit legii şi vor fi folosite pentru finanţarea nerambursabilă a
programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în conformitate cu
dispoziţiile prezentei ordonanţe.
Art. 22. - (1) Sumele reprezentând cotele instituite
prin prezentul capitol se calculează lunar de către plătitori şi se varsă de
către aceştia în bugetul Fondului Cultural Naţional, până la data de 15 a lunii
următoare.
(2) Sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. I) se reţin şi
se varsă de către operatorii reţelelor de comunicaţii electronice prin
intermediul cărora au fost furnizate serviciile respective, sumele reprezentând
cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. m) se calculează şi se varsă de către
Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, iar sumele reprezentând cota
prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. n) se calculează şi se varsă de către
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, până la data de 15 a lunii următoare
celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
(3) Modul de stabilire, vărsare şi gestionare a
sumelor aferente cotelor menţionate la art. 21 alin. (1)se reglementează prin
norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23. - (1) Neachitarea cotelor la termenul prevăzut
la art. 22 alin. (1) atrage perceperea de majorări de întârziere, în
conformitate cu dispoziţiile actelor normative privind taxele şi impozitele
datorate la bugetul de stat.
(2) Majorările de întârziere prevăzute la alin. (1) se
fac venituri la Fondul Cultural Naţional.
Art. 24. - (1) Neachitarea sumelor aferente cotelor timp
de două luni de la termenul prevăzut la art. 22 alin.
(1) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 3.000
lei.
(2) Calcularea necorespunzătoare a sumelor aferente
cotelor constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 2.500 lei.
(3) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) le
sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 25. - (1) Utilizarea sumelor colectate la bugetul
Fondului Cultural Naţional se face cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
(2) Controlul respectării obligaţiilor de plată a
contribuţiilor la Fondul Cultural Naţional, în condiţiile şi la termenele
stabilite în prezenta secţiune, precum şi constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 24 se efectuează de
către reprezentanţii organelor cu atribuţii în domeniul controlului fiscal,
precum şi de împuterniciţi ai Administraţiei şi/sau ai serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după caz.
(3) Acţiunile de control vor viza, în principal,
următoarele obiective:
a) determinarea corectă a valorii contribuţiei la
constituirea Fondului Cultural Naţional;
b) virarea integrală şi la termen a sumei datorate;
c) stabilirea eventualelor diferenţe între sumele
vărsate şi cele datorate, conform prevederilor legale.
(4) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului
Fondului Cultural Naţional se reportează în anul următor.
Art. 26. - Finanţările nerambursabile se acordă de
către Administraţie numai în condiţiile existenţei altor surse de finanţare
proprii sau atrase ale solicitantulului.
Art. 27. - Finanţările nerambursabile se aprobă
ţinându-se seama de criterii specifice elaborate de Administraţie.
Art. 28. - (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 12
alin. (2), evaluarea şi selecţia ofertelor culturale se realizează de către
comisii alcătuite dintr-un număr impar de experţi independenţi, constituite la
nivelul Administraţiei.
(2) Organizarea şi funcţionarea comisiilor, procedura
de selecţie a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale şi de
soluţionare a contestaţiilor se stabilesc prin norme metodologice, aprobate
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 29. - Finanţarea programelor culturale
reglementate prin acte normative se face în temeiul dispoziţiilor acestora şi,
după caz, ale procedurilor elaborate în aplicarea lor cu respectarea
principiilor prezentei ordonanţe.
Art. 30. -Autoritatea finanţatoare poate acorda
persoanelor fizice burse de studii, stagii de formare sau granturi de
călătorie, cu respectarea principiilor şi procedurilor prevăzute de prezenta
ordonanţă, cu excepţia condiţiei prevăzute la art. 11. alin (1) lit. a) şi lit.
b)."
Art. II. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă:
a) secţiunea a 6-a „Reglementări privind finanţarea
programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în condiţii de transparenţă
şi competitivitate" a capitolului I din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor
măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 146/2005, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) alineatele (4) şi (5) ale articolului 2 din
Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
instituţiilor publice de cultură finanţate din venituri extrabugetare şi
alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de
salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunătăţirea
salarizării personalului din instituţiile şi activităţile cu profil cultural,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie1996, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 86/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 49/2003 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind stabilirea criteriilor de acordare a unor
subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, precum
şi altor organizaţii neguvernamentale fără scop lucrativ, care iniţiază şi organizează
programe şi proiecte culturale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 19 februarie 2003.
Art. III. - Ordonanţa
Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
programelor şi proiectelor culturale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 296
din 13 august 1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
245/2001, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Art. IV. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul internelor şi reformei
administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian