LEGE Nr. 199
din 21 octombrie 2008
pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 2/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 51/1998 privind imbunatatirea sistemului de finantare a programelor si
proiectelor culturale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 28 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 2 din 30 ianuarie 2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 51/1998 privind
îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II. 2 din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 73 din 31 ianuarie 2008, cu următoarele modificări
şi completări:
1. La articolul I punctul
3, alineatul (2) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In înţelesul prezentei ordonanţe, termenii de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate finanţatoare - autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale,
instituţii publice care au ca obiect de activitate şi finanţarea de programe,
proiecte şi acţiuni culturale, Administraţia Fondului Cultural Naţional -
instituţie publică cu personalitate juridică, care este organizată şi
funcţionează în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) finanţare nerambursabilă - alocare de fonduri, prevăzute distinct în bugetele autorităţilor
finanţatoare, pentru acoperirea parţială sau, după caz, integrală a cheltuielilor necesare producerii şi/sau exploatării de
bunuri culturale;
c) bun cultural-
materializarea unei acţiuni, a unui proiect sau program cultural, prin care se
urmăreşte, în funcţie de adresabilitate, satisfacerea interesului cultural la
nivel local, judeţean, euroregional, naţional sau de reprezentare
internaţională;
d) acţiune culturală - prezentarea publică a rezultatului unei activităţi având caracter
irepetabil în timp, în urma căreia rezultă un bun cultural de tip eveniment;
e) proiect cultural -
suma activităţilor specifice unor anumite domenii culturale/artistice sau, după
caz, ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, realizat într-o
perioadă de timp determinată, care nu excedează, de regulă, duratei unui
exerciţiu financiar în urma căruia rezultă un bun cultural;
f) program cultural-
ansamblul de proiecte culturale sau, după caz, ansamblul de proiecte şi acţiuni
culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat pe durata unui exerciţiu
financiar, în urma căruia rezultă unul sau mai multe
bunuri culturale;
g) program cultural multianual - ansamblul de proiecte culturale sau, după caz, ansamblul de
proiecte şi acţiuni culturale,
subsumat unei teme/concepţii, realizat într-o perioadă de timp ce excedează
duratei unui exerciţiu financiar, în urma căruia rezultă unul sau mai multe
bunuri culturale;
h) program cultural prioritar- programul cultural al autorităţii finanţatoare constituit din
proiecte culturale a căror realizare, însoţită de finanţarea corespunzătoare,
este încredinţată unor persoane juridice de drept public sau privat care
corespund criteriilor organizatorice şi valorice stabilite anual de respectiva
autoritate finanţatoare care le conferă caracterul prioritar;
i) ofertă culturală - propunerea de producere sau exploatare a unui bun cultural, elaborată de solicitant sub forma unui program,
proiect ori a unei acţiuni culturale;
j) solicitant- persoana
fizică sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau străină,
autorizată, respectiv înfiinţată în condiţiile legii române ori străine, după
caz, care depune o ofertă culturală;
k) beneficiar-
solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă în
urma aplicării procedurilor prevăzute de prezenta ordonanţă, devenind
responsabil cu producerea sau exploatarea bunului
cultural;
l) nevoie culturală de
urgenţă - cerinţa de produse sau servicii
culturale, exprimată explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a
cărei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei comunităţi. "
2. La articolul I punctul 4, articolele 11 şi 12 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. -
Principiile care stau la baza sistemului de finanţare nerambursabilă de la
bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale:
a) libera concurenţă - asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant să aibă
dreptul de a deveni beneficiar;
b) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor
referitoare la aplicarea procedurii de finanţare nerambursabilă a ofertelor
culturale;
c) diversitatea culturală
şipluridisciplinaritatea - tratamentul
nediscriminatoriu al solicitanţilor, reprezentanţi ai diferitelor comunităţi
sau domenii culturale, precum şi promovarea diversităţii bunurilor culturale, a
abordărilor multidisciplinare;
d) neretroactivitatea -
excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a
cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii
contractului de finanţare;
e) susţinerea debutului - încurajarea iniţiativelor
persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat, recent
autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a desfăşura activităţi culturale.
Art. 121. - (1)
Autoritatea finanţatoare are obligaţia să prevadă distinct în bugetul anual
propriu fondurile publice necesare pentru acordarea de finanţări nerambursabile
în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) In cadrul bugetului
prevăzut la alin. (1),
autoritatea finanţatoare va delimita cuantumul sumei necesare pentru finanţarea
programului/programelor prioritar/prioritare şi va constitui un fond pentru
finanţarea nerambursabilă a nevoilor culturale de urgenţă, reprezentând un
procent de până la 8%, dar nu mai puţin de 2%.
(3) Sumele pentru finanţarea
realizării proiectelor culturale din cadrul programului prioritar se acordă
prin atribuire directă, în baza criteriilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. h), elaborate de fiecare
autoritate finanţatoare.
(4) Sumele din fondul prevăzut
la alin. (2) se acordă prin
atribuire directă, în baza criteriilor specifice elaborate de fiecare
autoritate finanţatoare. "
3. La articolul I punctul
5, după alineatul (2) al articolului 2 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Sursele de finanţare atrase de beneficiar pot
proveni şi din contracte de parteneriat încheiate cu persoane juridice de drept
public ori privat, cu sau fără scop lucrativ. "
4. La articolul I punctul
10, alineatele (1) şi (6) ale articolului 6 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„Art. 6. - (1) Finanţările
nerambursabile se acordă pe bază de contracte încheiate între autoritatea
finanţatoare şi beneficiari.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(6) Justificarea fiecărei
tranşe acordate în baza unui contract de finanţare nerambursabilă se acceptă
numai în măsura în care cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în
perioada executării contractului. "
5. La articolul I punctul 13, articolul 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - Sesiunea de selecţie
de oferte culturale se desfăşoară în următoarele etape:
a) publicarea anunţului privind sesiunea de selecţie;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare
la selecţie şi selecţia ofertelor culturale;
c) comunicarea publică a rezultatului selecţiei;
d) soluţionarea contestaţiilor.
"
6. La articolul I punctul
13, articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Organizarea şi
desfăşurarea activităţii comisiilor de selecţie şi a celor de soluţionare a
contestaţiilor, precum şi conţinutul anunţului public prevăzut la art. 10 se stabilesc prin ordin, decizie sau,
după caz, hotărâre a autorităţii finanţatoare.
(2) Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de
selecţie şi membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor, care nu fac
parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă
încheiat cu autoritatea finanţatoare, primesc o indemnizaţie al cărei cuantum
este stabilit prin actele administrative prevăzute la alin. (1). "
7. La articolul I punctul
13, articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Directorul
Administraţiei este ajutat de un consiliu format din 11 membri cu drept de vot,
constituit astfel:
a) 2 membri - Ministerul
Culturii şi Cultelor;
b) un membru - Institutul Cultural Român;
c) un membru - Consiliul Minorităţilor Naţionale;
d) 7 membri numiţi de ministrul
culturii şi cultelor pe baza propunerilor formulate de organizaţiile
neguvernamentale din domeniul culturii, astfel încât să se asigure o
reprezentare proporţională a tuturor domeniilor culturii.
(2) Consiliul Administraţiei
are următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte strategia şi priorităţile de finanţare
ale Fondului Cultural Naţional;
b) desemnează membrii comisiilor de evaluare şi
selecţie a ofertelor.
(3) Membrii consiliului sunt
numiţi pe o perioadă de 2 ani, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor,
şi sunt remuneraţi pentru activitatea depusă pe bază de convenţii civile,
încheiate în condiţiile legii.
(4) Remuneraţia prevăzută la
alin. (3) nu va putea depăşi
anual cuantumul salariului lunar al directorului Administraţiei Fondului
Cultural.
(5) Membrilor consiliului li se pot deconta cheltuielile
de cazare. "
8. La articolul I punctul
13, articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Veniturile
proprii ale Fondului Cultural Naţional provin din următoarele surse:
a) o cotă de 5% din încasările realizate de operatorii
economici din vânzarea reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, în condiţiile legii, după
bunuri culturale mobile aflate în proprietate publică ori după monumente sau
componente ale monumentelor istorice aflate în proprietate publică;
b) o cotă de 5% din încasările
realizate de operatorii economici din vânzarea, prin licitaţie publică, a
bunurilor culturale mobile;
c) o cotă de 2% din încasările realizate de agenţiile
imobiliare din vânzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cotă de 20% din încasările
realizate de operatorii economici din comercializarea publicaţiilor interzise
spre vânzare minorilor;
e) o cotă de 20% din încasările obţinute din vânzarea
sau închirierea fonogramelor ori videogramelor a căror vizionare nu este
recomandată minorilor, potrivit legii;
f) o cotă de 3% din încasările
realizate de operatorii economici din vânzarea calendarelor sau cărţilor
poştale ilustrate, afişelor, posterelor, imaginilor autocolante ori a
tipăriturilor mixte, altele decât cele prevăzute la lit.
a);
g) o cotă de 2% din încasările
realizate de operatorii economici care comercializează bunuri culturale
provenite din import;
h) o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii
economici din vânzarea produselor de artă populară;
i) o cotă de 2% din veniturile realizate de operatorii
economici care îşi desfăşoară integral activitatea respectivă în incinta sau pe
domeniul public aflat în spaţiul de protecţie al monumentelor istorice
proprietate publică;
j) o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii
economici din organizarea de bâlciuri şi parcuri de distracţii;
k) o cotă de 1% din veniturile realizate de operatorii
economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;
l) o cotă de 10% din încasările
realizate prin furnizarea serviciilor vocale cu conţinut erotic de către operatorii
economici din sistemul de telefonie care oferă servicii cu valoare adăugată;
m) cota prevăzută la art. 12
alin. (11) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea capacităţii
administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 364/2006;
n) cota prevăzută la art. 26
alin. (11) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 364/2006;
o) o cotă de 3% din devizul general al investiţiilor
autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile
amplasate în spaţiile de protecţie ale monumentelor istorice proprietate
publică;
p) fonduri obţinute în cadrul colaborării
internaţionale;
q) donaţii, legate sau alte liberalităţi;
r) sponsorizări;
s) dobânda aferentă disponibilităţilor aflate în
bugetul Fondului Cultural Naţional;
ş) o cotă de 2% din încasările Loteriei Române;
t) alte venituri dobândite în condiţiile legii.
(2) Cotele prevăzute la alin. (1) lit. a)-l) se aplică asupra
încasărilor totale realizate din activităţile respective, din care s-a dedus
TVA aferentă, şi se adaugă la sumele care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevăzute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii şi
vor fi folosite pentru finanţarea nerambursabilă a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale, în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe. "
9. La articolul I punctul
13, articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Sumele
reprezentând cotele prevăzute la art. 21 se calculează lunar de către plătitori şi se varsă de către
aceştia în bugetul Fondului Cultural Naţional, până la data de 15 a lunii
următoare.
(2) Sumele reprezentând cota
prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. I) se reţin şi se varsă de către operatorii reţelelor de comunicaţii
electronice prin intermediul cărora au fost furnizate serviciile respective,
sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21 alin. (1)
lit. m) se calculează şi se varsă de către Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România, iar sumele reprezentând cota prevăzută
la art. 21 alin. (1) lit. n) se calculează şi se varsă de către Oficiul Român pentru Drepturile de
Autor, până la data de 15 a lunii următoare celei în care acestea s-au încasat
de la beneficiar.
(3) Modul de stabilire, vărsare
şi gestionare a sumelor aferente cotelor menţionate la art. 21 alin. (1) se reglementează prin norme
metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Declaraţia lunară privind
obligaţia de plată la Fondul Cultural Naţional şi ordinul de plată al
contribuţiei vor conţine la explicaţii şi codul obligaţiei de plată, cod ce va
fi utilizat şi de administraţiile fiscale pentru fişa plătitorului. "
10. La articolul I punctul
13, după alineatul (4) al articolului 25 se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) In vederea completării constante a bazelor de date
deţinute de către organele cu atribuţii în domeniul fiscal, precum şi de
Administraţie şi/sau de serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va pune la
dispoziţia acestora, gratuit, baza de date actualizată, care conţine elementele
de identificare pentru operatorii economici prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. a)-l). "
11. La articolul I punctul 13, la articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de
selecţie şi membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor sunt remuneraţi,
pe bază de convenţii civile, încheiate în condiţiile legii. "
12. La articolul I punctul
13, după articolul 29 se introduc trei noi
articole, articolele 291 -293, cu următorul cuprins:
„Art. 291. -
Dispoziţiile art. 4 alin. (1)
sunt aplicabile şi în cazul:
a) programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale proprii ale autorităţilor finanţatoare organizate,
desfăşurate, finanţate în ţară şi străinătate;
b) programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale
organizate şi desfăşurate de instituţii publice din subordinea autorităţilor
finanţatoare, în ţară şi străinătate, finanţate din subvenţii de la bugetul de
stat sau bugetul local, după caz;
c) programelor, proiectelor sau, după caz, acţiunilor
culturale pentru care se acordă finanţări nerambursabile în conformitate cu
dispoziţiile art. 12 alin. (3) şi (4);
d) programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale
pentru care se acordă finanţări nerambursabile în conformitate cu dispoziţiile
art. 29.
Art. 292. -
Contractele încheiate de autorităţile finanţatoare în temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi
drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
organizarea şi desfăşurarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale
proprii, vor fi executate cu aplicarea/respectarea corespunzătoare a
dispoziţiilor art. 6 alin. (2)-(7).
Art. 293. - (1)
Pentru conceperea, organizarea şi realizarea unor acţiuni, proiecte şi programe culturale, autorităţile finanţatoare pot încheia contracte cu
persoane fizice române sau străine, în condiţiile legii.
(2) Pentru persoanele prevăzute
la alin. (1), autoritatea
finanţatoare organizatoare poate deconta şi cheltuielile de transport, diurnă
şi cazare, în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare. "
13. La articolul I punctul
13, după articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - Dispoziţiile din
actele normative referitoare la stabilirea acţiunilor şi a categoriilor de
cheltuieli, a criteriilor, a prevederilor şi a limitelor pentru efectuarea de
plăţi în avans din fonduri publice nu sunt aplicabile programelor, proiectelor
şi acţiunilor culturale finanţate în condiţiile prezentei ordonanţe. "
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
EUGEN NICOLICEA
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU