ORDONANTA Nr.
11 din 30 ianuarie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuitatii asistentei
medicale primare prin centrele de permanenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 1 februarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. III.4 din Legea nr. 373/2007 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 568
din 28 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Centrele de
permanenţă sunt forme de organizare
a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe sau mobile, fără personalitate
juridică, care funcţionează în afara programului normal de lucru al cabinetelor
de medicină de familie, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi
care asigură continuitatea asistenţei medicale primare.
(2) Pentru asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare, potrivit prezentei legi, cabinetele de medicină de familie
pot angaja medici de medicină generală şi asistenţi medicali cu drept de liberă
practică.
(3) Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi sanitare
cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare
autospeciale pentru efectuarea consultaţiilor la domiciliul pacienţilor.
Activitatea în cadrul centrelor de permanenţă fixe se desfăşoară în regim de
gardă, la sediul acestora, precum şi în zona arondată centrului, în cazul în
care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultaţiilor la
domiciliul pacienţilor.
(4) Centrele de permanenţă
mobile reprezintă forme de organizare a activităţii medicale care asigură
continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă, de la nivelul
serviciilor de ambulanţă, cabinetelor de medicină de familie sau, după caz, de
la domiciliul medicului, şi care utilizează autospecialele pentru consultaţii
la domiciliu."
2. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Continuitatea asistenţei medicale
primare este asigurată de
medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali cu drept
de liberă practică, care funcţionează în regim de gardă.
(2) Medicii prevăzuţi la alin. (1), care lucrează în
centrele de permanenţă fixe, acordă serviciile medicale corespunzătoare
pachetului minimal şi pachetului de servicii medicale de bază prevăzut în
normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate în asistenţa medicală primară la nivelul centrului de permanenţă. In
situaţia deplasării în afara centrului de permanenţă fix, inclusiv la
domiciliul pacientului, şi în situaţia acordării de servicii pornind de la
centre de permanenţă mobile, medicii nu acordă decât serviciile medicale
corespunzătoare pachetului minimal prevăzut în normele metodologice de aplicare
a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate în asistenţa medicală primară.
(3) Medicii care optează pentru desfăşurarea
activităţii în cadrul centrelor de permanenţă informează autorităţile de
sănătate publică, în scris, cu privire la opţiunile lor."
3. La articolului 8,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Centrele de permanenţă funcţionează cu
un număr de minimum 5 posturi de medic şi, după caz, cu 5 posturi de asistenţi
medicali. Criteriile de organizare a activităţii centrelor, precum şi alte
aspecte privind funcţionarea acestora se stabilesc în normele metodologice de
aplicare a prevederilor prezentei legi, cu consultarea ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I."
4. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Plata activităţii desfăşurate pentru asigurarea continuităţii
serviciilor în asistenţa medicală primară se face de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, prin transferuri către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Plata medicilor care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul centrelor de permanenţă se face în baza unui contract distinct încheiat
între medic şi casa de asigurări de sănătate, în condiţiile prevăzute de
normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Plata asistenţilor medicali se face în
conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate
cu reglementările specifice ale ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară
proprie, pentru asistenţii medicali ai centrelor de permanenţă organizate în
cadrul acestora."
5. La articolul 10,
după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (2)-(5), cu următorul
cuprins:
„(2) Medicului care funcţionează în regim de cameră de
gardă în centrele de permanenţă i se asigură, după caz, în limita
posibilităţilor, de către serviciul judeţean de ambulanţă sau al municipiului
Bucureşti ori de către administraţia publică locală, un vehicul special dotat,
cu sau fără conducător auto, pentru deplasări la consultaţiile de urgenţă
solicitate de pacienţii din teritoriul arondat centrului de permanenţă
respectiv.
(3) Activitatea în afara centrului de permanenţă este
coordonată de dispeceratul medical al serviciului de ambulanţă sau, după caz,
de dispeceratul integrat de urgenţă.
(4) Coordonatorii centrelor de
permanenţă organizate în cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative sunt numiţi conform prevederilor art. 8 alin. (3).
Pentru activităţile desfăşurate în afara centrului de permanenţă, coordonarea
va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic şi tratament
ambulatoriu ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv
ai centrelor medicale judeţene şi ale municipiului Bucureşti.
(5) In cazul centrelor de permanenţă organizate în
cadrul reţelei sanitare a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru
deplasările medicilor la consultaţiile de urgenţă va fi asigurat de unităţile
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, respectiv de unităţile
Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanenţă respectiv."
6. La articolul 12,
litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri
de urgenţă."
7. Articolul 15 se
abrogă.
Art. II. - Sumele
necesare finanţării activităţii desfăşurate pentru asigurarea continuităţii
serviciilor în asistenţa medicală primară pentru anul 2008 se asigură din
bugetul de stat aprobat Ministerului Sănătăţii Publice la capitolul 66.01
„Sănătate", prin redistribuirea sumei de 20.000 mii lei în cadrul
Programului de prevenire şi control al bolilor cu impact major asupra stării de
sănătate a populaţiei, titlul 51 „Transferul între unităţi ale administraţiei
publice" de la alineatul 51.01.25 „Programe de sănătate" la alineatul
51.01.11 „Transferuri din bugetul de stat către bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate".
Art. III. - Se
autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor să introducă, la propunerea
ordonatorilor principali de credite, modificările corespunzătoare în structura
bugetului Ministerului Sănătăţii Publice şi a bugetului Fondului naţional unic
de asigurări sociale de'sănătate pe anul 2008.
Art. IV. - In termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe, Ministerul Sănătăţii Publice şi Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative elaborează şi aprobă prin ordin comun, cu avizul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate şi cu consultarea ministerelor şi instituţiilor cu
reţea sanitară proprie, normele metodologice cu privire la asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. V. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian