ORDONANTA Nr. 129 din 31 august 2000
privind formarea profesionala a adultilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 2 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. J pct. 1 din Legea si nr. 125/2000 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In Romania formarea profesionala a adultilor constituie o prioritate
nationala.
(2) In sensul prezentei ordonante, adulti sunt persoanele care au varsta de
cel putin 15 ani impliniti, varsta de la care pot stabili raporturi de munca.
Art. 2
(1) Adultii au drepturi egale de acces la formare profesionala, fara
discriminari pe criterii de varsta, sex, rasa, origine etnica, apartenenta
politica sau religioasa.
(2) Societatile comerciale, companiile si societatile nationale, regiile
autonome si alte unitati aflate sub autoritatea administratiei publice centrale
sau locale, unitatile si institutiile finantate din fonduri bugetare si
extrabugetare, denumite in continuare angajatori, vor lua toate masurile sa
asigure conditii salariatilor pentru a avea acces periodic la formare
profesionala. Drepturile si obligatiile ce revin angajatorilor si salariatilor
in perioada in care salariatii sunt cuprinsi in cursuri de formare profesionala
vor fi prevazute in contractul colectiv sau, dupa caz, in contractul individual
de munca.
(3) Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca pot participa, in
conditiile legii, la programele de formare profesionala organizate de Agentia
Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala.
Art. 3
Formarea profesionala a adultilor are ca principale obiective:
a) facilitarea integrarii sociale a indivizilor in concordanta cu
aspiratiile lor profesionale si cu necesitatile pietei muncii;
b) pregatirea resurselor umane capabile sa contribuie la cresterea competitivitatii
fortei de munca;
c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in
ocupatia de baza, precum si in ocupatii inrudite;
d) schimbarea calificarii, determinata de restructurarea economica, de
mobilitatea sociala sau de modificari ale capacitatii de munca;
e) insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare
pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 4
(1) Formarea profesionala a adultilor cuprinde formarea profesionala initiala
si formarea profesionala continua organizata prin alte forme decat cele
specifice sistemului national de invatamant.
(2) Formarea profesionala initiala a adultilor asigura pregatirea necesara
pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea
unui loc de munca.
(3) Formarea profesionala continua este ulterioara formarii initiale si
asigura adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite,
fie dobandirea de noi competente.
Art. 5
(1) In sensul prezentei ordonante, competenta profesionala reprezinta
capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul
calitativ specificat in standardul ocupational.
(2) Competentele profesionale se dobandesc prin initiere, calificare, perfectionare,
specializare, recalificare, definite astfel:
a) initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi
minime necesare pentru desfasurarea unei activitati;
b) calificarea reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit
unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii;
c) perfectionarea consta in dezvoltarea competentelor profesionale in
cadrul aceleiasi calificari;
d) specializarea este o forma specifica de formare profesionala care
urmareste obtinerea de cunostinte si deprinderi intr-o arie restransa din sfera
de cuprindere a unei ocupatii;
e) recalificarea consta in obtinerea competentelor specifice unei alte
ocupatii sau profesii, diferita de cele dobandite anterior.
Art. 6
(1) Formarea profesionala a adultilor se poate realiza, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta, de catre persoane juridice de drept public sau
privat, iar in cazul uceniciei, si de catre persoane fizice, denumite in
continuare furnizori de formare profesionala.
(2) Furnizorii de formare profesionala prevazuti la alin. (1) trebuie sa
aiba capacitatea de a presta servicii de formare profesionala si de a indeplini
standardele de pregatire profesionala.
(3) Furnizori de formare profesionala pot fi si centrele de formare
profesionala, cu sau fara personalitate juridica infiintate, potrivit legii, de
persoane juridice de drept public sau privat.
Art. 7
(1) Formarea profesionala a adultilor se organizeaza in mod distinct pe niveluri
de pregatire si specialitati, tinand seama de nevoile angajatorilor, de
competentele de baza ale adultilor, de cerintele posturilor pe care acestia le
ocupa si de posibilitatile lor de promovare sau de incadrare in munca.
(2) Formele de realizare a formarii profesionale a adultilor sunt:
a) cursuri organizate de angajatori in cadrul unitatilor proprii sau de
furnizorii de formare profesionala;
b) stagii de practica si specializare in unitati din tara sau din
strainatate;
c) alte forme de pregatire profesionala prevazute de lege.
CAP. 2
Organizarea formarii profesionale a adultilor
Art. 8
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, la propunerea Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor, in baza planurilor nationale de
dezvoltare si de actiune, a programelor de guvernare si a strategiilor
sectoriale, elaboreaza politici si strategii nationale privind dezvoltarea
resurselor umane, inclusiv formarea profesionala a adultilor, pe care le supune
spre aprobare Guvernului.
(2) Strategiile sectoriale si teritoriale privind formarea profesionala a
adultilor se elaboreaza de ministere, agentii nationale si alte organe ale
administratiei publice centrale de specialitate sau, dupa caz, de autoritatile
administratiei publice locale.
(3) Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala coordoneaza la
nivel national activitatea de formare profesionala a persoanelor aflate in
cautarea unui loc de munca, pune in aplicare politicile si strategiile privind
calificarea si recalificarea somerilor, organizeaza programe de formare
profesionala pentru aceste categorii de adulti prin centrele de formare
profesionala proprii si prin furnizori de formare profesionala autorizati
potrivit art. 19, pe baza de contracte incheiate in conditiile legii.
Art. 9
Pentru realizarea formarii profesionale a propriilor salariati, angajatorii
vor negocia cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii
salariatilor elaborarea planurilor de formare profesionala in concordanta cu
programele de dezvoltare ale acestora si cu strategiile sectoriale si
teritoriale.
Art. 10
Formarea profesionala a adultilor se realizeaza prin programe de formare
profesionala care cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica
si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor
persoane in vederea realizarii obiectivelor de formare profesionala pentru un
anumit domeniu.
Art. 11
(1) Programele de formare profesionala se organizeaza de furnizorii de
formare profesionala pentru ocupatii, meserii si profesii, denumite in
continuare ocupatii, definite si cuprinse in Clasificarea ocupatiilor din
Romania - C.O.R., precum si pentru competentele profesionale specifice mai
multor ocupatii.
(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale impreuna cu Agentia Nationala
pentru Ocupare si Formare Profesionala, cu consultarea Consiliului National de
Formare Profesionala a Adultilor, a ministerelor, agentiilor nationale, a
celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate, precum
si a organizatiilor profesionale, vor elabora Nomenclatorul operational al
ocupatiilor, meseriilor si profesiilor din Romania, care va fi aprobat prin
ordin al ministrului muncii si protectiei sociale. Ordinul va fi publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va fi actualizat periodic.
Art. 12
(1) Programele de formare profesionala asigura dobandirea unor competente
profesionale in conformitate cu standardele ocupationale recunoscute la nivel
national, aprobate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Atestare, in
conditiile reglementarilor legale in vigoare.
(2) Standardul ocupational este documentul care precizeaza unitatile de
competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor cuprinse
intr-o ocupatie.
Art. 13
Furnizorii de formare profesionala care solicita organizarea de programe de
formare profesionala in ocupatii pentru care nu exista standarde ocupationale
pot elabora proiecte de standarde ocupationale care vor fi supuse spre aprobare
in conditiile reglementarilor legale in vigoare.
Art. 14
(1) Programele de formare profesionala cuprind, in principal, urmatoarele
elemente:
a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in
competentele profesionale ce urmeaza sa fie dobandite de fiecare persoana care
urmeaza programul;
b) durata de pregatire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de
pregatire;
d) persoanele cu atributii de instruire teoretica si practica, denumite in
continuare formatori;
e) programa de pregatire;
f) mijloacele si metodele care asigura asimilarea cunostintelor si formarea
deprinderilor necesare ocupatiei respective;
g) descrierea materialelor de pregatire, a dotarilor si echipamentelor
utilizate;
h) criteriile de evaluare de proces si finala a indeplinirii obiectivelor
specifice programului de formare profesionala.
(2) Programa de pregatire poate fi structurata pe module.
(3) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe de formare
profesionala la care participa persoane cu nevoi speciale vor adapta programele
in mod corespunzator in vederea asigurarii accesului egal si nediscriminatoriu
al acestor categorii de persoane la formarea profesionala.
Art. 15
Participantii la programele de formare profesionala nu pot fi obligati sa
participe la alte activitati decat cele prevazute in programa de pregatire.
Art. 16
(1) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe finalizate
cu certificate de calificare recunoscute la nivel national incheie contracte de
formare profesionala cu participantii la aceste programe.
(2) Modelul contractului de formare profesionala, prevazut la alin. (1), se
aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante, prevazute
la art. 46.
(3) Contractele de formare profesionala se inregistreaza la comisiile de
autorizare a furnizorilor de formare profesionala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite in continuare comisii de autorizare.
Art. 17
(1) Formarea profesionala se poate realiza si prin ucenicie organizata la
locul de munca, prin care persoanele peste 15 ani, absolventi de gimnaziu cu
sau fara certificat de capacitate, pot obtine o calificare profesionala.
(2) Conditiile in care se desfasoara formarea profesionala prin ucenicie la
locul de munca, drepturile si obligatiile ucenicului si ale persoanei fizice
furnizor de formare profesionala se reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
CAP. 3
Autorizarea furnizorilor de formare profesionala. Evaluarea si certificarea
formarii profesionale a adultilor
Art. 18
(1) Furnizorii de formare profesionala pot organiza programe de formare
profesionala, finalizate prin certificate de calificare sau de competenta
profesionala cu recunoastere nationala, numai daca au prevazut in statut sau,
dupa caz, in autorizatia pentru desfasurarea unor activitati independente
activitati de formare profesionala si sunt autorizati in conditiile prezentei
ordonante.
(2) Angajatorii care organizeaza programe de formare profesionala pentru
salariatii proprii elibereaza certificate care au valabilitate numai in cadrul
unitatilor respective.
(3) Certificatele prevazute la alin. (2) au recunoastere nationala numai
daca angajatorii sunt autorizati ca furnizori de formare profesionala.
Art. 19
(1) In vederea autorizarii furnizorilor de formare profesionala se
infiinteaza comisiile de autorizare.
(2) La nivel national activitatea de autorizare a furnizorilor de formare
profesionala va fi coordonata de Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor.
Art. 20
(1) Comisiile de autorizare sunt constituite din 9 membri, avand urmatoarea
componenta:
a) un reprezentant al inspectoratului scolar judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
b) un reprezentant al agentiei pentru ocupare si formare profesionala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant din partea prefecturii;
d) 3 reprezentanti desemnati de comun acord de organizatiile patronale
reprezentative, potrivit legii, la nivel judetean;
e) 3 reprezentanti desemnati de comun acord de organizatiile sindicale
reprezentative, potrivit legii, la nivel judetean.
(2) In exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare pot
constitui comitete de specialitate pe domenii ocupationale.
(3) Comisiile de autorizare sunt numite prin hotarare a Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor.
(4) Presedintele comisiei de autorizare este desemnat de membrii comisiei
prin votul majoritatii simple a acestora si se numeste prin hotarare a
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor.
(5) Pentru exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare
sunt ajutate de secretariate tehnice formate din cate 2 persoane in judete si
din 6 persoane in municipiul Bucuresti. Posturile pentru aceste persoane se
infiinteaza in cadrul agentiilor pentru ocupare si formare profesionala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si sunt finantate din venituri
extrabugetare.
Art. 21
Comisiile de autorizare au urmatoarele atributii:
a) autorizeaza furnizorii de formare profesionala;
b) ofera consultanta si informatii furnizorilor de formare profesionala;
c) monitorizeaza activitatea furnizorilor de formare profesionala si, dupa
caz, retrage autorizatia acestora;
d) coordoneaza organizarea testelor de evaluare la terminarea cursurilor de
initiere, calificare, recalificare, perfectionare profesionala si alte forme
specifice.
Art. 22
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor are urmatoarele
atributii in coordonarea activitatii de autorizare a furnizorilor de formare
profesionala:
a) coordoneaza si indruma metodologic activitatea comisiilor de autorizare;
b) in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si cu
Ministerul Educatiei Nationale elaboreaza criterii si proceduri de evaluare a
furnizorilor de formare profesionala in vederea autorizarii, precum si
regulamente, metodologii si instructiuni de lucru pentru comisiile de
autorizare;
c) rezolva contestatiile depuse de furnizorii de formare profesionala in
legatura cu activitatea comisiilor de autorizare; impotriva hotararii de
solutionare a contestatiilor furnizorii de formare profesionala se pot adresa
instantei de contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 23
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesionala se face pe baza
criteriilor de evaluare, pentru o perioada de 4 ani.
(2) Autorizarea se acorda pentru fiecare dintre ocupatiile pentru care
furnizorii de formare profesionala organizeaza programe de formare
profesionala.
(3) Filialele furnizorilor de formare profesionala si centrele de formare
profesionala, fara personalitate juridica, sunt considerate unitati distincte
si se supun separat procedurii de autorizare.
Art. 24
(1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesionala au in
vedere urmatoarele elemente:
a) programul de formare profesionala;
b) experienta furnizorilor de formare profesionala si rezultatele
activitatii lor anterioare obtinerii autorizarii sau in alte programe de
formare profesionala pe care le-au realizat, daca este cazul;
c) resursele financiare.
(2) Pentru a fi autorizati furnizorii de formare profesionala trebuie sa
faca dovada ca realizeaza programele de formare profesionala cu formatori care
au pregatirea pedagogica specifica formarii profesionale a adultilor si
pregatirea de specialitate corespunzatoare programei de pregatire.
Art. 25
(1) Autorizarea poate fi retrasa de comisia de autorizare daca se constata
nerespectarea programelor pentru care furnizorul de formare profesionala a fost
autorizat sau daca, in mod repetat rezultatele la testele de evaluare sunt
nesatisfacatoare.
(2) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras autorizarea
poate sa solicite o noua autorizare numai dupa un an de la data comunicarii
retragerii.
(3) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras de doua ori
autorizarea pentru aceeasi ocupatie pierde dreptul de a mai organiza programe
de formare profesionala pentru respectiva ocupatie.
Art. 26
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor de autorizare furnizorii de formare
profesionala vor plati taxe de autorizare, care se gestioneaza in regim
extrabugetar de Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala.
(2) Nivelul taxelor de autorizare va fi aprobat de Consiliul National de
Formare Profesionala a Adultilor, la propunerea comisiilor de autorizare.
(3) Sumele incasate din taxele de autorizare necheltuite pana la sfarsitul
anului se reporteaza in anul urmator, pentru a fi utilizate cu aceeasi
destinatie.
Art. 27
(1) Furnizorii de formare profesionala autorizati se inregistreaza in
registrele de formare profesionala deschise la comisiile de autorizare.
(2) La nivelul Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor se
intocmeste Registrul national al formarii profesionale, care cuprinde toti
furnizorii de formare profesionala autorizati.
Art. 28
Metodologia certificarii formarii profesionale a adultilor se aproba prin
ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, cu avizul Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor, si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 29
(1) Participantii la programele de formare profesionala si persoanele care
se califica prin ucenicie sustin la terminarea stagiilor de pregatire teoretica
sau practica teste de evaluare a competentelor profesionale.
(2) Testul de evaluare reprezinta un set de probe practice si/sau teoretice
prin care se constata insusirea de catre participantii la programul de formare
profesionala a competentelor specifice programului.
Art. 30
(1) Testul de evaluare se sustine in fata unei comisii de evaluare,
constituita din specialisti din afara furnizorilor de formare profesionala,
numita de comisia de autorizare.
(2) La evaluare pot asista si reprezentanti ai furnizorilor de formare
profesionala care au organizat programul de formare profesionala.
Art. 31
(1) Persoanele care promoveaza testele de evaluare primesc certificate de
calificare sau, dupa caz, certificate de competenta profesionala.
(2) In functie de modalitatile de dobandire a competentelor profesionale
prevazute la art. 5 si de formele de realizare a formarii profesionale se
elibereaza certificate dupa cum urmeaza:
a) pentru cursuri si stagii de initiere se elibereaza certificat de
competenta profesionala;
b) pentru cursuri de calificare sau recalificare se elibereaza certificat
de calificare profesionala;
c) pentru cursuri si stagii de perfectionare sau specializare se elibereaza
certificat de competenta profesionala;
d) pentru ucenicie la locul de munca se elibereaza certificat de calificare
profesionala.
(3) In cazul programelor de formare profesionala structurate pe module, la
terminarea fiecarui modul, dupa sustinerea testului de evaluare, se elibereaza
certificat de competenta profesionala.
(4) Certificatele de calificare se elibereaza insotite de o anexa in care
se precizeaza competentele profesionale dobandite.
(5) Formularele certificatelor de competenta profesionala si, respectiv, de
calificare se pun la dispozitie furnizorilor de formare profesionala, contra
cost, de comisiile de autorizare.
Art. 32
Competentele profesionale dobandite in cadrul altor forme de pregatire
profesionala pot fi evaluate si certificate de Consiliul pentru Standarde
Ocupationale si Atestare, care elibereaza certificate de competenta
profesionala echivalente cu certificatele de calificare si care sunt
recunoscute pe piata muncii.
CAP. 4
Finantarea formarii profesionale a adultilor
Art. 33
Formarea profesionala a adultilor se finanteaza din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale angajatorilor;
b) bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj;
c) sponsorizari, donatii, surse externe atrase;
d) contributii ale persoanelor participante la programele de formare
profesionala.
Art. 34
Societatile comerciale, societatile si companiile nationale si regiile
autonome pot efectua cheltuieli pentru formarea profesionala a salariatilor,
cheltuieli care se regasesc in costul produselor si serviciilor.
Art. 35
Institutiile finantate din fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli
pentru formarea profesionala a salariatilor din aceste venituri.
Art. 36
Institutiile finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pot
finanta cheltuielile cu formarea profesionala a salariatilor din surse
bugetare, potrivit bugetelor proprii aprobate.
Art. 37
(1) Pe perioada in care participa la programe de formare profesionala
finantate de angajatori salariatii primesc drepturile salariale stabilite
potrivit contractului individual de munca pentru program normal de lucru.
(2) Angajatorii suporta cheltuielile de deplasare pentru participarea la
programele de formare profesionala, daca aceste programe se desfasoara in alta
localitate decat cea in care salariatul isi are locul de munca.
Art. 38
Salariatii care, la cererea angajatorului, participa la programe de formare
profesionala pe o perioada de cel putin 3 luni incheie cu acesta conventii care
constituie acte aditionale la contractele individuale de munca, prin care sunt
stabilite drepturile si obligatiile dupa absolvire.
Art. 39
(1) Din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj se finanteaza
programele de formare profesionala, organizate de Agentia Nationala pentru
Ocupare si Formare Profesionala, pentru calificarea, recalificarea si
perfectionarea somerilor, a celor care beneficiaza de ajutor de integrare
profesionala si de alocatie de sprijin.
(2) Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, altele decat cele
prevazute la alin. (1), pot participa la programe de formare profesionala
finantate din contributii proprii sau din alte surse.
Art. 40
(1) Finantarea formarii profesionale se poate realiza si din sponsorizari,
donatii sau din surse externe atrase.
(2) Conditiile si formele in care se acorda furnizorilor de formare
profesionala sprijin financiar din surse externe se reglementeaza prin lege,
prin hotarari ale Guvernului sau in conformitate cu prevederile acordurilor
internationale de cooperare la care Romania este parte.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41
(1) Programele de formare profesionala care au inceput inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor continua, pana la finalizare, in
conditiile stabilite prin actele normative aflate in vigoare la data inceperii
acestor programe.
(2) Furnizorii de formare profesionala care au programe in derulare mai pot
functiona in aceasta calitate numai pentru programe de formare profesionala
care se finalizeaza pana la data de 31 decembrie 2001, data pana la care
trebuie sa obtina autorizarea.
Art. 42
(1) Furnizorii de formare profesionala care la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante au in derulare programe de formare profesionala in vederea
dobandirii unor competente pentru care nu exista standarde ocupationale, dupa
finalizarea acestor programe, isi pot continua activitatea, in baza acelorasi
programe, numai dupa intocmirea si aprobarea in conditiile legii a
respectivelor standarde ocupationale.
(2) In cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesionala
pentru dobandirea de competente pentru care nu exista standarde ocupationale,
numai cu aprobarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 43
(1) Formatorii care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 24 alin.
(2) privind pregatirea pedagogica specifica pentru formarea profesionala a
adultilor trebuie sa dobandeasca aceasta pregatire pana la data de 31 decembrie
2002.
(2) Dupa data prevazuta la alin. (1) persoanele care nu indeplinesc
conditiile de pregatire pedagogica prevazute de prezenta ordonanta nu mai pot
functiona ca formatori.
Art. 44
Furnizorii de formare profesionala vor pune la dispozitie directiilor
teritoriale de statistica datele solicitate de acestea, referitoare la
activitatile de formare profesionala a adultilor.
Art. 45
(1) Comisia Nationala pentru Statistica va include in programul sau de
activitate cercetarea statistica periodica a formarii profesionale a adultilor.
(2) Metodologia de realizare a cercetarii statistice aferente formarii
profesionale a adultilor, stabilirea indicatorilor urmariti si a modului de
calcul al acestora, precum si periodicitatea acestei cercetari vor fi stabilite
de Comisia Nationala pentru Statistica, in colaborare cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si cu Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor.
Art. 46
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale impreuna cu Consiliul National de
Formare Profesionala a Adultilor vor elabora si vor supune spre aprobare
Guvernului norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante
in termen de 90 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 47
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu exceptia
prevederilor art. 24 alin. (2) care intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2003.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes