ORDONANTA Nr. 129 din 31 august 2000 * Republicata
privind formarea profesionala a adultilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 30 septembrie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 375/2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 21 iunie
2002, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor
a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430 din 2
septembrie 2000, si a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
375/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 21
iunie 2002, si rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 478
din 4 iulie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, adultii sunt persoanele care au varsta la
care pot stabili raporturi de munca si pot participa la programe de formare
profesionala, in conditiile legii.
Art. 2
(1) Adultii au drepturi egale de acces la formare profesionala, fara
discriminari pe criterii de varsta, sex, rasa, origine etnica, apartenenta
politica sau religioasa.
(2) Societatile comerciale, companiile si societatile nationale, regiile
autonome si alte unitati aflate sub autoritatea administratiei publice centrale
sau locale, unitatile si institutiile finantate din fonduri bugetare si
extrabugetare, denumite in continuare angajatori, vor lua toate masurile sa
asigure conditii salariatilor pentru a avea acces la formare profesionala.
Drepturile si obligatiile ce revin angajatorilor si salariatilor in perioada in
care salariatii participa la programele de formare profesionala vor fi
prevazute in contractul colectiv sau, dupa caz, in contractul individual de
munca.
(3) Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca pot participa, in
conditiile legii, la programele de formare profesionala organizate de Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sau de alti furnizori de formare
profesionala autorizati, in conditiile legii.
Art. 3
Formarea profesionala a adultilor are ca principale obiective:
a) facilitarea integrarii sociale a indivizilor in concordanta cu
aspiratiile lor profesionale si cu necesitatile pietei muncii;
b) pregatirea resurselor umane capabile sa contribuie la cresterea
competitivitatii fortei de munca;
c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in
ocupatia de baza, precum si in ocupatii inrudite;
d) schimbarea calificarii, determinata de restructurarea economica, de
mobilitatea sociala sau de modificari ale capacitatii de munca;
e) insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare
pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 4
(1) Formarea profesionala a adultilor cuprinde formarea profesionala
initiala si formarea profesionala continua organizate prin alte forme decat
cele specifice sistemului national de invatamant.
(2) Formarea profesionala initiala a adultilor asigura pregatirea necesara
pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea
unui loc de munca.
(3) Formarea profesionala continua este ulterioara formarii initiale si
asigura adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite,
fie dobandirea de noi competente.
Art. 5
(1) In sensul prezentei ordonante, competenta profesionala reprezinta
capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul
calitativ specificat in standardul ocupational.
(2) Competentele profesionale se dobandesc pe cale formala, non-formala sau
informala care, in sensul prevederilor prezentei ordonante, se definesc astfel:
a) prin calea formala se intelege parcurgerea unui program organizat de un
furnizor de formare profesionala;
b) prin calea non-formala se intelege practicarea unor activitati specifice
direct la locul de munca sau autoinstruirea;
c) prin calea informala se intelege modalitatile de formare profesionala
neinstitutionalizate, nestructurate si neintentionate - contact nesistematic cu
diferite surse ale campului socio-educational, familie, societate sau mediu profesional.
(3) Formarea profesionala a adultilor se organizeaza pentru initiere,
calificare, perfectionare, specializare, recalificare, definite astfel:
a) initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi
minime necesare pentru desfasurarea unei activitati;
b) calificarea reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit
unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii;
c) perfectionarea consta in dezvoltarea competentelor profesionale in
cadrul aceleiasi calificari;
d) specializarea este o forma specifica de formare profesionala care
urmareste obtinerea de cunostinte si deprinderi intr-o arie restransa din sfera
de cuprindere a unei ocupatii;
e) recalificarea consta in obtinerea competentelor specifice unei alte
ocupatii sau profesii, diferita de cele dobandite anterior.
Art. 6
(1) Formarea profesionala a adultilor se poate realiza, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta, de catre persoane juridice de drept public sau
privat, iar in cazul uceniciei, si de catre persoane fizice, denumite in
continuare furnizori de formare profesionala.
(2) Furnizorii de formare profesionala prevazuti la alin. (1) pot presta
servicii de formare profesionala, cu respectarea standardelor de pregatire
profesionala, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta.
(3) Furnizori de formare profesionala pot fi si centrele de formare
profesionala, cu sau fara personalitate juridica, infiintate, potrivit legii,
de persoane juridice de drept public sau privat.
Art. 7
(1) Formarea profesionala a adultilor se organizeaza in mod distinct pe
niveluri de pregatire, profesii, ocupatii, meserii si specialitati, tinandu-se
seama de nevoile angajatorilor, de competentele de baza ale adultilor, de
cerintele posturilor pe care acestia le ocupa si de posibilitatile lor de
promovare sau de incadrare in munca, precum si de cerintele de pe piata muncii
si aspiratiile adultilor. In cadrul formarii profesionale a adultilor
functioneaza sistemul de credite transferabile. Pe baza cumularii acestora se
poate atesta dobandirea de competente profesionale noi.
(2) Formele de realizare a formarii profesionale a adultilor sunt:
a) cursuri organizate de furnizorii de formare profesionala;
b) cursuri organizate de angajatori in cadrul unitatilor proprii;
c) stagii de practica si specializare in unitati din tara sau din
strainatate;
d) alte forme de pregatire profesionala prevazute de lege.
CAP. 2
Organizarea formarii profesionale a adultilor
Art. 8
(1) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Educatiei si
Cercetarii, la propunerea Consiliului National de Formare Profesionala a
Adultilor, in baza planurilor nationale de dezvoltare si de actiune a programelor
de guvernare si a strategiilor sectoriale, elaboreaza politici si strategii
nationale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea profesionala
a adultilor, pe care le supun spre aprobare Guvernului.
(2) Strategiile sectoriale si teritoriale privind formarea profesionala a
adultilor se elaboreaza de ministere, agentii nationale si alte organe ale
administratiei publice centrale de specialitate, dupa caz, cu consultarea
autoritatilor administratiei publice locale.
(3) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca indeplineste
urmatoarele atributii in domeniul formarii fortei de munca:
a) coordoneaza la nivel national activitatea de formare profesionala a
persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca, potrivit legii, pune in
aplicare politicile si strategiile privind calificarea si recalificarea
persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca;
b) organizeaza programe de formare profesionala pentru aceste categorii de
adulti prin centre proprii, prin centre private sau prin furnizori de formare
profesionala autorizati;
c) atribuie programe de formare profesionala prin incredintare directa,
prin selectie de oferte sau prin licitatie, in conditiile legii.
Art. 9
Pentru realizarea formarii profesionale a propriilor salariati angajatorii
vor consulta organizatiile sindicale sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor
in vederea elaborarii planurilor de formare profesionala in concordanta cu
programele de dezvoltare si cu strategiile sectoriale si teritoriale.
Art. 10
Formarea profesionala a adultilor se realizeaza prin programe de formare
profesionala ce cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau
practica in vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un
anumit domeniu.
Art. 11
(1) Programele de formare profesionala se organizeaza de furnizorii de
formare profesionala pentru ocupatii, meserii, specialitati si profesii,
denumite in continuare ocupatii, cuprinse in Clasificarea ocupatiilor din
Romania - C.O.R., precum si pentru competente profesionale comune mai multor
ocupatii.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si
Cercetarii, cu consultarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca,
a Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, a Consiliului
pentru Standarde Ocupationale si Atestare, a ministerelor, a agentiilor
nationale, a celorlalte organe ale administratiei publice centrale de
specialitate, precum si a organizatiilor profesionale, vor elabora Registrul
national al calificarilor profesionale din Romania, care va fi aprobat si
actualizat prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
(1) Programele de formare profesionala asigura dobandirea unor competente
profesionale in conformitate cu standardele ocupationale recunoscute la nivel
national, aprobate in conditiile reglementarilor legale in vigoare.
(2) Standardul ocupational este documentul care precizeaza unitatile de
competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor cuprinse
intr-o ocupatie.
Art. 13
Furnizorii de formare profesionala care solicita organizarea de programe de
formare profesionala in ocupatii pentru care nu exista standarde ocupationale
pot elabora proiecte de standarde ocupationale care vor fi supuse spre aprobare
in conditiile reglementarilor legale in vigoare.
Art. 14
(1) Programele de formare profesionala cuprind, in principal, urmatoarele
elemente:
a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in
competentele profesionale ce urmeaza sa fie dobandite de fiecare persoana care
urmeaza programul;
b) durata de pregatire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de
pregatire;
d) calificarea persoanelor cu atributii de instruire teoretica si practica,
denumite in continuare formatori;
e) programa de pregatire;
f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea
cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare ocupatiei respective;
g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii;
h) procedura de evaluare in conformitate cu obiectivele specifice
programului de formare profesionala.
(2) Programa de pregatire poate fi structurata pe module cuantificate in credite
transferabile.
(3) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe si pentru
persoane cu nevoi speciale vor adapta programele in mod corespunzator in
vederea asigurarii accesului egal si nediscriminatoriu al acestor categorii de
persoane la formarea profesionala.
(4) In vederea utilizarii superioare a resurselor umane si materiale
furnizorii de formare profesionala se pot asocia, in conditiile legii, cu
unitati sau institutii de invatamant acreditate, care desfasoara activitati de
formare profesionala.
Art. 15
Participantii la programele de formare profesionala nu pot fi obligati sa
participe la alte activitati decat cele prevazute in programa de pregatire.
Art. 16
(1) Furnizorii de formare profesionala care organizeaza programe finalizate
cu certificate de calificare recunoscute la nivel national incheie contracte de
formare profesionala cu participantii la aceste programe.
(2) Modelul contractului de formare profesionala, prevazut la alin. (1), se
aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante, prevazute
la art. 47.
(3) Furnizorii de formare profesionala vor inregistra contractele de
formare profesionala la directiile generale judetene de munca si solidaritate
sociala sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 17
(1) Formarea profesionala se poate realiza si prin ucenicie la locul de
munca, prin care absolventii de gimnaziu, cu sau fara certificat de capacitate,
pot obtine o calificare profesionala.
(2) Conditiile in care se desfasoara formarea profesionala prin ucenicie la
locul de munca, drepturile si obligatiile ucenicului si ale furnizorului de
formare profesionala se reglementeaza prin normele metodologice elaborate
pentru aplicarea prezentei ordonante.
CAP. 3
Autorizarea furnizorilor de formare profesionala
Art. 18
(1) Furnizorii de formare profesionala pot organiza programe de formare
profesionala, finalizate prin certificate de calificare sau de absolvire cu
recunoastere nationala, numai daca au prevazut in statut sau, dupa caz, in
autorizatia pentru desfasurarea unor activitati independente, activitati de
formare profesionala si sunt autorizati in conditiile legii.
(2) Programele postuniversitare de educatie permanenta, furnizate de
institutiile de invatamant superior acreditate, precum si alte programe de
formare profesionala a adultilor de nivel universitar, organizate in
invatamantul superior, se supun numai mecanismelor specifice de autorizare si
acreditare academica.
(3) Angajatorii pot organiza programe de formare profesionala pentru
salariatii proprii, in baza carora elibereaza certificate de absolvire
recunoscute numai in cadrul unitatilor respective.
(4) Certificatele prevazute la alin. (3) au recunoastere nationala numai
daca angajatorii sunt autorizati ca furnizori de formare profesionala.
Art. 19
(1) Activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionala va fi
coordonata de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor.
(2) In vederea autorizarii furnizorilor de formare profesionala Consiliul
National de Formare Profesionala a Adultilor poate infiinta comisii de
autorizare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare
comisii de autorizare.
Art. 20
(1) Comisiile de autorizare sunt constituite din 5 membri, dintre care un
presedinte si 4 experti sau specialisti din domeniul ocupatiilor pentru care se
face autorizarea.
(2) Membri in comisiile de autorizare sunt:
a) directorul directiei generale judetene de munca si solidaritate sociala,
respectiv a municipiului Bucuresti, care are calitatea de presedinte;
b) un expert sau specialist al inspectoratului scolar judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti;
c) un expert sau specialist al agentiei pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) un expert sau specialist, reprezentant al asociatiilor patronale
reprezentative la nivel judetean, propus prin consens;
e) un expert sau specialist al organizatiilor sindicale reprezentative la
nivel judetean, propus prin consens.
(3) In exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare pot
folosi si alti experti sau specialisti pe domenii ocupationale. Pentru
activitatea desfasurata membrii comisiilor de autorizare si specialistii sunt
indemnizati pe baza unor tarife stabilite de Consiliul National de Formare
Profesionala a Adultilor.
(4) Cheltuielile necesare pentru plata indemnizatiilor membrilor comisiilor
de autorizare, precum si ale specialistilor pe domenii ocupationale, folositi
de aceste comisii, se efectueaza din venituri extrabugetare ale Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor, conform art. 26.
(5) Sediile comisiilor de autorizare se afla la directiile generale
judetene de munca si solidaritate sociala, respectiv a municipiului Bucuresti.
(6) Pentru exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare
sunt ajutate de secretariate tehnice care au sediul la directiile generale
judetene de munca si solidaritate sociala sau la Directia generala de munca si
solidaritate sociala a municipiului Bucuresti. Secretariatele tehnice sunt
formate din doua persoane desemnate de directorul directiei generale judetene
de munca si solidaritate sociala din personalul propriu. In municipiul Bucuresti
secretariatul tehnic este format din doua persoane desemnate de directorul
general al Directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului
Bucuresti din personalul propriu.
Art. 21
(1) Comisiile de autorizare au urmatoarele atributii:
a) autorizeaza furnizorii de formare profesionala;
b) ofera consultanta si informatii furnizorilor de formare profesionala;
c) monitorizeaza activitatea furnizorilor de formare profesionala si
organizarea examenelor de absolvire si, dupa caz, retrag autorizatia acestora;
d) coordoneaza organizarea examenelor de absolvire la terminarea cursurilor
de initiere, calificare, recalificare, perfectionare profesionala si alte forme
specifice.
(2) Secretariatele tehnice au urmatoarele atributii:
a) primesc dosarele furnizorilor de formare, verifica continutul si
organizeaza evidenta acestora;
b) inainteaza presedintelui comisiei de autorizare dosarul furnizorului de
formare profesionala;
c) inregistreaza tabelele nominale cu participantii la programele de
formare profesionala, care au incheiat contracte cu furnizorii.
Art. 22
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesionala se face pe baza
criteriilor de evaluare, pentru o perioada de 4 ani.
(2) Autorizarea se acorda pentru fiecare dintre ocupatiile pentru care
furnizorii de formare profesionala organizeaza programe de formare
profesionala.
(3) Filialele furnizorilor de formare profesionala si centrele de formare
profesionala, fara personalitate juridica, sunt considerate unitati distincte
si se supun separat procedurii de autorizare.
(4) Autorizarea se certifica printr-un document ale carui forma, continut
si regim de eliberare se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si
solidaritatii sociale si al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 23
(1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesionala au in
vedere urmatoarele elemente:
a) programul de formare profesionala;
b) experienta furnizorilor de formare profesionala si rezultatele
activitatii lor anterioare obtinerii autorizarii sau in alte programe de
formare profesionala pe care le-au realizat, daca este cazul;
c) resursele necesare desfasurarii programelor de formare profesionala.
(2) Pentru a fi autorizati furnizorii de formare profesionala trebuie sa
faca dovada ca realizeaza programele de formare profesionala cu formatori care
au profiluri sau specialitatea corespunzatoare programei de pregatire. Incepand
cu data de 1 ianuarie 2010, pentru a fi autorizati furnizorii de formare
profesionala trebuie sa faca dovada ca realizeaza programele de formare
profesionala cu formatori care au pregatirea pedagogica specifica formarii
profesionale a adultilor si pregatirea de specialitate corespunzatoare
programei de pregatire.
Art. 24
(1) Autorizarea poate fi retrasa de comisia de autorizare daca se constata
nerespectarea conditiilor de autorizare si a programelor pentru care furnizorul
de formare profesionala a fost autorizat sau daca, in mod repetat, rezultatele
la examenele de absolvire sunt nesatisfacatoare.
(2) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras autorizarea
poate sa solicite o noua autorizare numai dupa un an de la data comunicarii
retragerii.
(3) Furnizorul de formare profesionala caruia i s-a retras de doua ori
autorizarea pentru aceeasi ocupatie pierde dreptul de a mai organiza programe
de formare profesionala pentru aceasta.
Art. 25
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor are urmatoarele
atributii in activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesionala:
a) indruma metodologic, coordoneaza si controleaza activitatea comisiilor
de autorizare si a secretariatelor tehnice ale acestora;
b) aproba programele-cadru de formare profesionala definita conform art. 4,
in baza carora furnizorii de formare profesionala elaboreaza programele de
formare profesionala prevazute la art. 10;
c) in colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza criterii si proceduri de evaluare
a furnizorilor de formare profesionala in vederea autorizarii sau retragerii
autorizatiei, precum si metodologia certificarii formarii profesionale a
adultilor;
d) rezolva contestatiile depuse de furnizorii de formare profesionala in
legatura cu activitatea comisiilor de autorizare;
e) monitorizeaza furnizorii de formare profesionala.
Art. 26
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor de autorizare furnizorii de formare
profesionala vor plati taxe de autorizare, care se gestioneaza in regim
extrabugetar de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor.
(2) Nivelul taxelor de autorizare este de 3 salarii medii pe economie.
(3) Sumele incasate din taxele de autorizare necheltuite pana la sfarsitul
anului se reporteaza in anul urmator pentru a fi utilizate cu aceeasi
destinatie.
(4) Din taxele de autorizare platite de furnizorii de formare profesionala
se vor suporta cheltuielile pentru functionarea comisiilor de autorizare,
cheltuielile cu salarizarea secretariatelor tehnice, cheltuielile materiale
pentru servicii si cheltuielile de capital.
Art. 27
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor intocmeste Registrul
national al furnizorilor de formare profesionala a adultilor, care cuprinde
toti furnizorii de formare profesionala autorizati.
CAP. 4
Evaluarea si certificarea formarii profesionale a adultilor
Art. 28
Participantii la programele de formare profesionala si persoanele care se
califica prin ucenicie la locul de munca sustin examene de absolvire la
terminarea stagiilor de pregatire teoretica sau practica.
Art. 29
(1) Examenul de absolvire reprezinta un set de probe teoretice si/sau
practice prin care se constata dobandirea competentelor specifice programului
de formare profesionala.
(2) Examenul de absolvire se sustine in fata unei comisii constituite din
2/3 specialisti din afara furnizorilor de formare profesionala si 1/3
reprezentanti ai furnizorilor de formare profesionala care au organizat programul
de formare profesionala.
(3) La examen pot asista si reprezentanti ai beneficiarilor programelor de
formare profesionala.
Art. 30
Metodologia certificarii formarii profesionale a adultilor, elaborata de
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, se aproba prin ordin
comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului
educatiei si cercetarii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 31
(1) In functie de tipul programului si de formele de realizare a formarii
profesionale, furnizorul de formare profesionala autorizat poate elibera
urmatoarele tipuri de certificate:
a) pentru cursuri de calificare sau recalificare si pentru ucenicie la
locul de munca, certificat de calificare profesionala;
b) pentru cursuri si stagii de initiere, precum si pentru cursuri si stagii
de perfectionare sau de specializare, certificat de absolvire.
(2) In cazul programelor de formare profesionala structurate pe module, la
terminarea fiecarui modul, dupa sustinerea testului de evaluare, se elibereaza
certificat de absolvire cu mentionarea competentelor profesionale dobandite,
cuantificate in credite transferabile.
(3) Certificatele de calificare profesionala si de absolvire sunt tiparite
de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, poarta antetul Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului Educatiei si Cercetarii si
au regimul actelor de studii.
(4) Formularele certificatelor de calificare profesionala si, respectiv, de
absolvire se pun la dispozitie furnizorilor de formare profesionala, contra
cost, de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale prin directiile
generale judetene de munca si solidaritate sociala si, respectiv, a
municipiului Bucuresti.
(5) Certificatele de calificare profesionala sau de absolvire se elibereaza
insotite de o anexa in care se precizeaza competentele profesionale dobandite.
Art. 32
La cererea persoanei care doreste sa fie evaluata in vederea obtinerii unui
certificat cu recunoastere nationala, competentele profesionale dobandite pe
cale formala sau informala, finalizate cu certificate care nu au recunoastere
nationala in conditiile prezentei ordonante, precum si competentele
profesionale dobandite pe cale non-formala pot fi evaluate de centrele de
evaluare autorizate. Procedura de evaluare si certificare va fi reglementata
prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al
ministrului educatiei si cercetarii.
CAP. 5
Finantarea formarii profesionale a adultilor
Art. 33
Formarea si evaluarea rezultatelor formarii profesionale a adultilor se
finanteaza din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale angajatorilor;
b) bugetul asigurarilor pentru somaj;
c) sponsorizari, donatii, surse externe atrase;
d) taxe de la persoanele participante la programele de formare
profesionala.
Art. 34
Societatile comerciale, companiile si societatile nationale, unitatile
cooperatiste, regiile autonome si alte institutii pot efectua cheltuieli pentru
formarea profesionala a salariatilor, cheltuieli care se deduc, dupa caz, din
impozitul pe profit sau din impozitul pe venit.
Art. 35
Institutiile finantate din fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli
pentru formarea profesionala a salariatilor din aceste venituri.
Art. 36
Institutiile finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pot
finanta cheltuielile cu formarea profesionala a salariatilor din surse bugetare
sau extrabugetare, potrivit bugetelor proprii aprobate.
Art. 37
(1) Pe perioada in care participa la programe de formare profesionala
finantate de angajatori salariatii primesc drepturile salariale stabilite
potrivit contractului individual de munca pentru program normal de lucru.
(2) Angajatorii suporta cheltuielile de deplasare pentru participarea la
programele de formare profesionala, daca aceste programe se desfasoara in alta
localitate decat cea in care salariatul isi are locul de munca.
Art. 38
Salariatii care, la cererea angajatorului, participa la programe de formare
profesionala pe o perioada de cel putin 3 luni incheie cu acesta acte
aditionale la contractele individuale de munca, prin care sunt stabilite
drepturile si obligatiile dupa absolvire.
Art. 39
Programele de formare profesionala organizate de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca se finanteaza din bugetul asigurarilor pentru somaj,
in conditiile legii.
Art. 40
(1) Finantarea formarii profesionale se poate realiza si din sponsorizari,
donatii sau din surse externe.
(2) Conditiile si formele in care se acorda furnizorilor de formare
profesionala sprijin financiar din surse externe vor corespunde legislatiei in
vigoare sau prevederilor acordurilor internationale de cooperare la care
Romania este parte.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41
(1) Programele de formare profesionala care au inceput inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor continua, pana la finalizare, in
conditiile stabilite prin actele normative aflate in vigoare la data inceperii
acestor programe.
(2) Furnizorii de formare profesionala care au in derulare programe mai pot
functiona in aceasta calitate cel mult 12 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante. Dupa aceasta data acestia pot functiona numai daca sunt
autorizati.
Art. 42
(1) Furnizorii de formare profesionala care la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante au in derulare programe de formare profesionala in vederea
dobandirii unor competente pentru care nu exista standarde ocupationale, dupa
finalizarea acestor programe, isi pot continua activitatea numai in conditiile
prezentei ordonante.
(2) In cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesionala
pentru dobandirea de competente pentru care nu exista standarde ocupationale,
numai cu aprobarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si a
Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Art. 43
Furnizorii de formare profesionala autorizati sunt scutiti de plata T.V.A.
pentru operatiunile de formare profesionala.
Art. 44
Furnizorii de formare profesionala vor pune la dispozitie directiilor
teritoriale de statistica datele solicitate de acestea, referitoare la
activitatile de formare profesionala a adultilor.
Art. 45
(1) Institutul National de Statistica va include in programul sau de
activitate cercetarea statistica periodica a formarii profesionale a adultilor.
(2) Metodologia de realizare a cercetarii statistice aferente formarii
profesionale a adultilor, precizarea indicatorilor urmariti si a modului de
calcul al acestora, precum si periodicitatea acestei cercetari vor fi stabilite
de Institutul National de Statistica in colaborare cu Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Consiliul National
de Formare Profesionala a Adultilor.
Art. 46
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, impreuna cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii, exercita controlul asupra modului in care este
organizata si se desfasoara formarea profesionala a adultilor.
Art. 47
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Educatiei si
Cercetarii impreuna cu Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor
vor elabora si vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice pentru
aplicarea prevederilor prezentei ordonante, in termen de 90 de zile de la data
publicarii legii de aprobare a acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 48
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu exceptia
prevederilor art. 23 alin. (2) care intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2003.