ORDIN
Nr. 4543/468 din 23 august 2004
pentru aprobarea Procedurii de evaluare si certificare a competentelor
profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 4.543 din 23 august 2004
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Nr. 468 din 8 septembrie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 903 din 5 octombrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetarii si ale art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 737/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
luand in considerare prevederile art. 32 din Ordonanta Guvernului nr.
129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 37 alin. (1) si (2)
din Hotararea Guvernului nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesionala a adultilor,
ministrul educatiei si cercetarii si ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de evaluare si certificare a competentelor profesionale
obtinute pe alte cai decat cele formale, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba utilizarea certificatelor cu sigla Consiliului pentru Standarde
Ocupationale si Atestare - COSA, cu seria A, de la numarul 001501 pana la
numarul 025000, cu aplicarea timbrului sec al Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor, ca urmare a preluarii activitatii Consiliului pentru
Standarde Ocupationale si Atestare de catre Consiliul National de Formare
Profesionala a Adultilor.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directia generala pentru invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetarii, Directia politici forta de munca din cadrul
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Consiliul National de
Formare Profesionala a Adultilor vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai
decat cele formale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta procedura reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor art. 32
din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a
adultilor, republicata.
Art. 2
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor coordoneaza la nivel
national activitatea de evaluare si certificare a competentelor profesionale
obtinute pe alte cai decat cele formale.
Art. 3
Pentru punerea in aplicare a prezentei proceduri sunt utilizati urmatorii
termeni, definiti astfel:
a) competenta profesionala este capacitatea unei persoane de a utiliza
cunostinte teoretice, deprinderi practice si atitudini specifice pentru a
realiza activitatile cerute la locul de munca;
b) standardul ocupational/standardul de pregatire profesionala este documentul
care precizeaza unitatile de competenta si nivelul calitativ asociat
rezultatelor activitatilor cuprinse intr-o ocupatie, respectiv calificare;
c) unitatea de competenta defineste o activitate majora a unei ocupatii si
rezultatul asociat acesteia;
d) elementul de competenta descrie o activitate-cheie, ca parte a unei
unitati de competenta, si rezultatul asociat acesteia;
e) criteriul de realizare reprezinta etalonul calitativ asociat
indeplinirii cu succes a activitatii descrise in elementul de competenta sau
rezultatului acestei activitati;
f) gama de variabile cuprinde totalitatea contextelor si conditiilor in
care pot avea loc activitatile descrise in unitatea de competenta;
g) ghidul pentru evaluare furnizeaza informatii generale privind dovezile
necesare pentru demonstrarea competentei definite in unitatea de competenta;
h) metoda de evaluare este procedura prin care se culeg dovezi de
competenta. Metodele de evaluare recomandate sunt: autoevaluare, observare
directa, test oral, test scris, proiect, simulare sau demonstratie structurata,
rapoarte din partea altor persoane, portofoliu de lucrari realizate anterior
datei evaluarii;
i) instrumentul de evaluare reprezinta metoda de evaluare operationalizata
si cuprinde obiectivele evaluarii, rezultatul asteptat si modalitatea de
apreciere a rezultatului obtinut;
j) dovezile de competenta sunt rezultatele aplicarii instrumentelor de
evaluare, ca de exemplu testul scris rezolvat de candidat, fisa de inregistrare
a testului oral, fisa de observare directa a activitatilor realizate de
candidat in conditii reale sau simulate de munca, proiectul realizat de
candidat, lucrari realizate anterior procesului de evaluare, rapoarte de la
terti privind demonstrarea competentei de catre candidat, anterioare procesului
de evaluare;
k) evaluarea competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele
formale este procesul de colectare a dovezilor de competenta si judecarea lor
in raport cu cerintele standardului ocupational/standardului de pregatire
profesionala;
l) centrul de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute
pe alte cai decat cele formale este persoana juridica de drept public sau
privat care este autorizata in conditiile prezentei proceduri sa organizeze
procese de evaluare si sa certifice competentele profesionale obtinute pe alte
cai decat cele formale;
m) candidatul este persoana care se inscrie voluntar in procesul de
evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale;
n) evaluatorul de competente profesionale este un specialist cu experienta
recenta de munca si/sau de coordonare in ocupatiile/calificarile pentru care
este desemnat de centrul de evaluare sa efectueze evaluari si care este
certificat de catre Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, pe
baza standardului ocupational "evaluator de competente profesionale".
Art. 4
Standardul SR EN 45013:1993, ISO 17024, "Criteriile generale pentru
organismele de certificare ce efectueaza certificarea personalului",
specifica criteriile generale pe care trebuie sa le respecte un organism de
certificare a personalului pentru a fi recunoscut la nivel national si
international ca fiind competent si fiabil sa asigure functionarea unui sistem
de certificare a personalului, indiferent de sectorul implicat. Pentru uzul
prezentei proceduri se preiau din standardul mentionat mai sus criteriile de
evaluare, precum si urmatoarea definitie:
- certificatul de competente este certificatul emis pe baza regulilor unui
sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca persoana
numita este competenta sa efectueze anumite servicii. Certificatul de
competenta trebuie sa contina data emiterii si perioada de validitate sau data
expirarii.
Art. 5
Procesul de evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai
decat cele formale are urmatoarele caracteristici:
a) este voluntar;
b) se raporteaza la standardul ocupational/standardul de pregatire
profesionala: evaluarea competentelor se efectueaza in raport cu criteriile de
realizare descrise in standardul ocupational/standardul de pregatire
profesionala;
c) se desfasoara in timp si spatiu: in sistemul de evaluare bazat pe
standarde ocupationale/standarde de pregatire profesionala, colectarea
dovezilor de competenta rezulta din aplicarea metodelor de evaluare in diferite
contexte si la momente diferite;
d) este independent de procesul de pregatire profesionala: evaluarea pe
baza standardelor ocupationale/standardelor de pregatire profesionala permite
recunoasterea competentelor dobandite pe alte cai decat cele formale;
e) se finalizeaza, pentru fiecare unitate de competenta, cu rezultatul
"competent" sau "inca nu competent".
Art. 6
Principiile care stau la baza procesului de evaluare a competentelor
profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale sunt:
a) validitate: evaluarea se bazeaza pe dovezi de competenta care provin din
activitatile descrise in standardul ocupational/standardul de pregatire
profesionala;
b) credibilitate: evaluarea foloseste metode care conduc cu consecventa la
acelasi rezultat;
c) impartialitate: evaluarea permite implicarea tuturor celor interesati,
fara predominarea vreunui interes particular;
d) flexibilitate: evaluarea se adapteaza la nevoile candidatilor si la
particularitatile locului de munca;
e) confidentialitate: datele privind modul de desfasurare si rezultatul
procesului apartin beneficiarului;
f) simplitate: procesul de evaluare este usor de inteles si de aplicat de
catre toate persoanele implicate.
CAP. 2
Autorizarea centrelor de evaluare si certificare
Art. 7
In sensul prezentei proceduri, autorizarea reprezinta procesul in urma
caruia persoanele juridice de drept public sau privat, romane ori straine, care
desfasoara activitati de evaluare si certificare a competentelor profesionale
dobandite pe alte cai decat cele formale, pot elibera certificate de competente
profesionale cu recunoastere nationala.
Art. 8
(1) Autorizarea centrelor de evaluare si certificare a competentelor
profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale, denumite in continuare
centre, se realizeaza de Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor.
(2) Se pot prezenta pentru autorizare persoanele juridice, romane ori
straine, de drept public sau privat, care doresc sa desfasoare activitati de
evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat
cele formale, finalizate prin certificate de competenta cu recunoastere nationala.
(3) Persoanele juridice prevazute la alin. (2) trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii de eligibilitate:
a) sa fie legal constituite;
b) sa isi indeplineasca obligatiile de plata a impozitelor, taxelor si
contributiilor datorate, potrivit legislatiei in vigoare.
(4) Autorizarea se face pentru ocupatii/calificari pentru care exista
standarde ocupationale/standarde de pregatire profesionala, in functie de
nivelul de performanta al centrului, astfel:
a) pentru o perioada de 1 an, pentru nivelul 1 de performanta;
b) pentru o perioada de 2 ani, pentru nivelul 2 de performanta;
c) pentru o perioada de 3 ani, pentru nivelul 3 de performanta.
Art. 9
Criteriile de evaluare a centrelor au in vedere urmatoarele elemente:
a) resurse: centrul are acces la resurse umane si dispune de resursele
materiale care sa permita efectuarea de evaluari in conditiile prezentei
proceduri;
b) cunostinte si experienta recente: evaluatorii centrului urmaresc
evolutia ocupatiilor in domeniul respectiv si sunt permanent preocupati de
dezvoltarea profesionala proprie;
c) materiale si documentatie: centrul concepe si produce materiale
corespunzatoare care sa permita evaluarea corecta a competentelor profesionale
in concordanta cu standardele ocupationale/standardele de pregatire
profesionala, pentru care ofera servicii de evaluare. Aceste materiale se
refera la instrumente de evaluare si materiale de promovare a sistemului de
evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale;
d) derularea proceselor de evaluare: centrul respecta caracteristicile si
principiile evaluarii competentelor profesionale, stabilite in prezenta
procedura, in toate procesele de evaluare derulate;
e) difuzarea informatiilor: centrul difuzeaza informatii si materiale cu
privire la conditiile de evaluare si certificare a competentelor profesionale;
f) egalitatea de sanse: centrul ofera oportunitati egale si
nediscriminatorii tuturor candidatilor care doresc sa fie evaluati in vederea
obtinerii unui certificat de competente profesionale;
g) procedura de contestare: centrul are un sistem transparent care permite
candidatilor sa conteste decizia de evaluare "inca nu competent",
raportata la anumite unitati de competenta, si sa beneficieze de o noua
evaluare pentru acele unitati de competenta, efectuata de un alt evaluator;
h) evidenta inregistrarilor: centrul are un sistem de gestionare a
informatiilor rezultate din procesele de evaluare, conform cerintelor prezentei
proceduri.
Art. 10
(1) Fiecare criteriu este analizat si apreciat pe baza dovezilor produse de
centru, pentru fiecare dintre urmatoarele etape ale ciclului calitatii:
planificare, realizare, verificare si imbunatatire.
(2) Fiecare etapa a fiecarui criteriu este punctata de la 0 la 3. Punctajul
criteriului este dat de cel mai mic punctaj obtinut pe etape.
(3) Nivelul de performanta al centrului este dat de punctajul minim acordat
criteriilor de evaluare. Matricea de stabilire a nivelurilor de performanta
este prezentata in anexa nr. 1.
(4) Nivelul de performanta al centrului este stabilit in doua etape:
a) prin autoevaluare, de catre centru;
b) prin evaluare de catre Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor.
Art. 11
(1) In vederea autorizarii se parcurg urmatoarele etape:
a) certificarea evaluatorilor de competente profesionale;
b) elaborarea instrumentelor de evaluare;
c) testarea instrumentelor de evaluare in conditii de munca reale, prin
realizarea de catre fiecare evaluator a unui numar minim de 5 procese de
evaluare;
d) culegerea dovezilor necesare demonstrarii indeplinirii criteriilor;
e) intocmirea listei dovezilor conform anexei nr. 2;
f) intocmirea matricei de stabilire a nivelului de performanta;
g) intocmirea raportului de evaluare;
h) depunerea cererii de autorizare, conform modelului prezentat in anexa
nr. 3, insotita de dosarul de autorizare;
i) analiza dosarului de autorizare;
j) solutionarea cererii de autorizare;
k) eliberarea autorizatiei de functionare.
(2) Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor acorda, la
cerere, asistenta metodologica pentru parcurgerea etapelor in vederea
autorizarii.
Art. 12
In vederea intocmirii raportului de evaluare se parcurg urmatoarele etape:
a) solicitarea verificarii indeplinirii criteriilor de evaluare Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor;
b) verificarea autenticitatii informatiilor cuprinse in dosarul de
autoevaluare de catre un specialist al Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor, in termen de 45 de zile;
c) intocmirea raportului de evaluare, care cuprinde:
- matricea de stabilire a nivelului de performanta;
- motivarea stabilirii nivelului de performanta respectiv.
Art. 13
(1) Centrul nemultumit de nivelul de performanta stabilit de specialistul
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor are dreptul de a
contesta raportul de evaluare in termen de 5 zile de la comunicare.
(2) Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor nominalizeaza un
alt specialist care intocmeste un alt raport de evaluare in termen de 30 de
zile de la depunerea contestatiei.
(3) Rezultatul evaluarii efectuate de cel de-al doilea specialist ramane
definitiv.
Art. 14
Dosarul de autorizare prevazut la art. 11 alin. (1) lit. h) cuprinde:
- actul de infiintare;
- declaratie pe raspunderea conducatorului institutiei ca organizatia nu
este in situatie de incapacitate de plata sau cu conturi blocate;
- lista ocupatiilor/calificarilor pentru care se solicita autorizarea;
- dovada accesului la conditiile reale de munca si la resursele necesare
evaluarii (protocoale semnate cu unitati de profil, in cazul organizatiilor care
nu desfasoara activitati curente in ocupatiile pentru care doresc autorizarea);
- copii de pe certificatele de competenta ale evaluatorilor de competente
profesionale;
- dosarul de autoevaluare, care cuprinde matricea de autoevaluare si lista
dovezilor;
- raportul de evaluare;
- dovada achitarii taxei de autorizare.
Art. 15
(1) Pe baza examinarii dosarului de autorizare, Secretariatul tehnic, prin
Directia pentru standarde ocupationale si atestare, intocmeste un raport pe
care il prezinta, impreuna cu dosarul solicitantului, plenului Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor.
(2) Plenul Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor
solutioneaza cererea de autorizare prin acordarea sau neacordarea autorizatiei
de functionare.
Art. 16
In termen de 5 zile de la data luarii deciziei, Secretariatul tehnic al
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor comunica in scris
solicitantului decizia luata.
Art. 17
(1) Autorizatia de functionare se elibereaza de catre Secretariatul tehnic
reprezentantului legal al centrului, in cel mult 30 de zile de la data
comunicarii deciziei de autorizare.
(2) Secretariatul tehnic completeaza autorizatia de functionare si o
inregistreaza in Registrul de evidenta a autorizatiilor de functionare ale
centrelor de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe
alte cai decat cele formale.
(3) Autorizatia de functionare se elibereaza pentru fiecare
ocupatie/calificare pentru care centrul a fost autorizat si se identifica prin
serie, numar si data eliberarii.
(4) Modelul autorizatiei de functionare este prezentat in anexa nr. 4, iar
modelul Registrului de evidenta a autorizatiilor de functionare ale centrelor
de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai
decat cele formale este prevazut in anexa nr. 5.
(5) In cazul pierderii, sustragerii sau deteriorarii autorizatiei de
functionare, centrul poate solicita eliberarea unui duplicat al autorizatiei in
conditiile prevazute de instructiunile emise de Consiliul National de Formare
Profesionala a Adultilor.
Art. 18
Centrul nemultumit de solutionarea cererii de autorizare se poate adresa
instantei judecatoresti competente, in temeiul Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990.
Art. 19
Datele privind centrele autorizate se inscriu in Registrul national al
centrelor de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe
alte cai decat cele formale, al carui model este prevazut in anexa nr. 6.
Art. 20
Centrele autorizate au urmatoarele obligatii:
a) sa presteze servicii de evaluare, respectand criteriile de evaluare;
b) sa trateze candidatii la evaluare fara discriminare pe criterii de sex,
varsta, rasa, origine etnica, apartenenta politica sau religioasa;
c) sa adapteze metodele de evaluare la nevoile persoanelor cu nevoi
speciale;
d) sa asigure confidentialitatea datelor privind evaluarile efectuate;
e) sa permita accesul candidatilor la propriile date;
f) sa puna la dispozitie persoanelor imputernicite sa exercite controlul
sau monitorizarea toate informatiile si documentele solicitate referitoare la
activitatea de evaluare.
CAP. 3
Monitorizarea si innoirea autorizarii
Art. 21
In sensul prezentei proceduri, monitorizarea reprezinta urmarirea
sistematica a activitatii centrelor autorizate.
Art. 22
(1) Centrele transmit trimestrial Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor rapoarte care contin informatii cu privire la
ocupatiile/calificarile pentru care s-au facut evaluari, numarul de evaluari
efectuate, numarul de certificate eliberate, contestatiile si modul de
rezolvare a acestora.
(2) Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, prin specialistii
proprii, controleaza prin sondaj activitatea centrelor autorizate.
Art. 23
(1) In cazul in care in urma controlului unui centru se constata ca unul
sau mai multe criterii de evaluare nu sunt respectate, acesta este atentionat
in scris printr-o nota semnata de presedintele Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor ca nu indeplineste unul sau mai multe dintre
criteriile de evaluare si i se acorda o perioada de 60 de zile pentru a lua
masuri in vederea indeplinirii criteriilor de evaluare.
(2) In acest interval, dupa remedierea neregularitatilor constatate,
centrul solicita Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor o
noua evaluare a activitatii sale.
(3) Daca in termen de 60 de zile centrul nu face dovada ca indeplineste
toate criteriile de evaluare, Consiliul National de Formare Profesionala a
Adultilor decide retragerea autorizatiei de functionare.
Art. 24
Pentru acordarea unei noi autorizatii de functionare se aplica aceeasi
procedura de autorizare.
CAP. 4
Evaluarea si certificarea competentelor profesionale obtinute pe alte cai
decat cele formale
Art. 25
Persoanele care doresc sa fie evaluate in vederea recunoasterii
competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale, pe baza
unui standard ocupational/standard de pregatire profesionala, se adreseaza unui
centru autorizat pentru ocupatia/calificarea respectiva.
Art. 26
Evaluarea se poate face pentru toate unitatile de competenta din cadrul
unui standard ocupational/standard de pregatire profesionala sau doar pentru
una ori mai multe unitati de competenta din respectivul standard, in functie de
cererea persoanei in cauza.
Art. 27
(1) Fiecare candidat depune o cerere in scris la un centru autorizat pentru
ocupatia/calificarea pentru care solicita evaluarea si certificarea.
(2) In vederea evaluarii competentelor profesionale corespunzatoare unei
ocupatii/calificari, fiecarui candidat ii este repartizat un evaluator de
competente profesionale care raspunde de punerea in aplicare a intregului
proces de evaluare.
Art. 28
(1) Inainte de intrarea in procesul de evaluare propriu-zis, candidatul
analizeaza, asistat de evaluatorul de competente profesionale, propria
performanta profesionala in raport cu continutul standardului
ocupational/standardului de pregatire profesionala.
(2) Evaluatorul de competente profesionale explica si detaliaza, la cerere,
continutul si prevederile standardului ocupational/standardului de pregatire
profesionala.
(3) In functie de rezultatul autoevaluarii, evaluatorul de competente
profesionale recomanda candidatului sa intre in procesul de evaluare pentru
intregul standard sau pentru o parte a acestuia ori sa nu intre in procesul de
evaluare.
(4) Decizia de a intra in procesul de evaluare apartine candidatului, care
anexeaza la cererea depusa unitatile de competenta pentru care doreste sa fie
evaluat, din lista unitatilor de competenta ale standardului pus la dispozitia
sa de catre evaluatorul de competente profesionale.
Art. 29
(1) Evaluatorul de competente profesionale prezinta candidatului metodele
de evaluare care vor fi utilizate si stabileste programul de desfasurare a
procesului de evaluare de comun acord cu candidatul.
(2) Programul de desfasurare a evaluarii este aprobat de conducerea
centrului.
Art. 30
(1) Fiecare centru stabileste modalitatea concreta de evaluare, astfel
incat metodele aplicate sa conduca cu consecventa la demonstrarea competentei
in ansamblul ei.
(2) Este obligatoriu ca testul scris si o metoda de demonstrare practica a
competentei sa faca parte din orice combinatie a metodelor aleasa de
centrul/evaluatorul de competente profesionale.
(3) Durata procesului de evaluare se stabileste de fiecare centru in
functie de specificul si de complexitatea ocupatiei/calificarii, fara a depasi
30 de zile.
Art. 31
Dovezile de competenta produse de candidat pe parcursul evaluarii sunt
analizate si judecate de evaluatorul de competente profesionale in raport cu
cerintele standardului ocupational/standardului de pregatire profesionala.
Decizia privind competenta candidatului se stabileste pentru fiecare unitate de
competenta pentru care a fost evaluat candidatul.
Art. 32
(1) Daca in urma evaluarii candidatul nu este multumit de decizia
"inca nu competent", raportata la anumite unitati de competenta, are
dreptul de a face contestatie, pe care o depune la centrul de evaluare in
termen de 5 zile de la data comunicarii deciziei.
(2) Centrul desemneaza un alt evaluator de competente profesionale care
organizeaza un nou proces de evaluare pentru unitatile de competenta care fac
obiectul contestatiei.
Art. 33
Persoanele declarate competente in urma procesului de evaluare primesc un
certificat de competente profesionale pentru unitatile de competente in care au
fost declarate competente.
CAP. 5
Eliberarea, gestionarea si arhivarea certificatelor de competente
profesionale
Art. 34
(1) In temeiul art. 4 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 132/1999 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a
Adultilor, republicata, acesta tipareste si gestioneaza certificatele de
competente profesionale.
(2) Certificatele de competente profesionale au recunoastere nationala si
regimul actelor de studii.
(3) Modelul certificatului de competente profesionale este prevazut in
anexa nr. 7.
Art. 35
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor elibereaza
centrelor, contra cost, pe baza de proces-verbal de predare-primire,
formularele de certificate de competente profesionale solicitate.
Art. 36
(1) Evidenta eliberarii certificatelor de competente profesionale de catre
centre se tine prin urmatoarele documente:
1. Registrul general al persoanelor evaluate, conform modelului prezentat
in anexa nr. 8;
2. Registrul de gestionare a certificatelor de competente profesionale, al
carui model este prevazut in anexa nr. 9;
3. Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente
profesionale, al carui model este prevazut in anexa nr. 10;
4. cotorul caietului de certificate de competente profesionale emise.
(2) De asemenea, centrele pastreaza pentru fiecare candidat evaluat
urmatoarele documente:
a) cererea de inscriere in procesul de evaluare;
b) dosarul de evaluare impreuna cu dovezile de competenta culese.
Art. 37
(1) Documentele prevazute la art. 36 sunt formulare cu regim special, se
completeaza conform instructiunilor in vigoare, se numeroteaza, se parafeaza si
se certifica pentru continut si numar de pagini de catre conducerea centrului.
(2) Documentele cu regim special se gestioneaza de catre o persoana
desemnata de conducerea centrului si se pastreaza in dulapuri metalice care
prezinta siguranta.
(3) Arhivarea acestor documente se face in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare.
(4) Cel putin o data pe trimestru, conducatorul centrului verifica situatia
acestor documente.
Art. 38
(1) Completarea certificatelor de competente profesionale se face prin
dactilografiere, prin scriere la calculator sau de mana de catre persoana
desemnata in acest scop de conducerea centrului. Aceasta persoana va semna la
rubrica "secretar".
(2) Certificatul de competente profesionale se completeaza cu tus sau
cerneala neagra, corect, citet si fara stersaturi. Numele si prenumele
titularului si ale evaluatorului se scriu fara prescurtari, cu litere mari de
tipar.
(3) Certificatul de competente profesionale se semneaza de catre
conducatorul centrului in care s-a desfasurat procesul de evaluare, pe
semnatura acestuia aplicandu-se stampila centrului, si de catre secretarul
centrului.
Art. 39
(1) Certificatul de competente profesionale se elibereaza titularului, sub
semnatura, pe baza actului de identitate, in termen de cel mult 30 de zile de
la evaluare.
(2) In situatii exceptionale, certificatul de competente profesionale se
elibereaza unei persoane imputernicite, pe baza de procura autentificata de
notariat. Procura se pastreaza in arhiva centrului.
Art. 40
(1) Formularele certificatelor de competente profesionale deteriorate sau
completate gresit, cu stersaturi, adaugari suplimentare, cu stampila aplicata
necorespunzator se anuleaza cu aprobarea conducerii centrului, prin scrierea
cuvantului "ANULAT", cu litere mari de tipar, pe toata diagonala
imprimatului, atat pe certificat, cat si pe cotor.
(2) Mentiunea respectiva se face si in Registrul de evidenta nominala a
eliberarii certificatelor de competente profesionale.
Art. 41
(1) Disparitia unor formulare de certificate de competente profesionale
este anuntata imediat de catre centru Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor.
(2) Formularele certificatelor mentionate la alin. (1) sunt declarate
"nule" prin publicarea unui anunt de catre centru in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
(3) Certificatele de competente profesionale pot fi anulate si in temeiul
unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. In acest caz se face
mentiunea in Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de
competente profesionale, precizandu-se numarul si data hotararii, precum si
instanta care a pronuntat-o.
(4) Seria si numarul certificatelor de competente profesionale anulate in
conformitate cu prevederile alin. (1) si (3) sunt comunicate Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor.
Art. 42
(1) In cazul pierderii sau distrugerii certificatului de competente
profesionale original, in baza unei cereri scrise a solicitantului, centrul
elibereaza un duplicat al acestuia, intocmit pe baza documentelor aflate in
arhiva centrului.
(2) Cererea de eliberare a duplicatului este insotita de urmatoarele acte,
care se arhiveaza cu titlu permanent:
a) declaratia scrisa, data de titularul certificatului de competente
profesionale, in care sunt cuprinse toate elementele necesare pentru
identificare, imprejurarile in care certificatul a fost pierdut, precum si alte
precizari care sa confirme disparitia certificatului respectiv;
b) dovada publicarii pierderii certificatului de competente profesionale in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a;
c) copie de pe actul de identitate.
Art. 43
(1) Duplicatul certificatului de competente profesionale se intocmeste pe
un formular identic cu cel original si se elibereaza conform prezentei
proceduri.
(2) Pe duplicat se completeaza in clar numele si prenumele evaluatorului si
ale conducatorului centrului. In cazul in care nu sunt inscrise in clar numele
persoanelor mentionate mai inainte, se completeaza "(ss)
indescifrabil".
(3) Pe duplicat se face mentiunea "duplicat", sub care semneaza
conducatorul in functie al centrului si se aplica stampila centrului.
(4) In Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de
competente profesionale, la duplicat se inscrie, cu cerneala rosie, mentiunea
"duplicat", precizandu-se seria si numarul certificatului original.
(5) In Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de
competente profesionale, la rubrica certificatului original, precum si pe
cotorul certificatului original se mentioneaza, cu cerneala rosie, seria si
numarul duplicatului.
(6) In cazul in care un centru autorizat si-a incetat activitatea, cererea
de eliberare a duplicatului se adreseaza Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor, care completeaza si elibereaza duplicatul, cu
respectarea regulilor cuprinse in alineatele precedente. In acest caz se aplica
stampila Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor si semnatura
presedintelui acestuia.
Art. 44
(1) Termenul pentru eliberarea duplicatelor este de 30 de zile de la data
inregistrarii cererii.
(2) Duplicatele se elibereaza o singura data, fapt ce se aduce la
cunostinta titularilor.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 45
(1) Taxa de autorizare se achita pentru fiecare ocupatie/calificare pentru
care centrul solicita autorizarea.
(2) Taxa de autorizare se achita diferentiat, in functie de nivelul de
performanta al centrului, astfel:
- 1/3 din salariul mediu brut pe economie pentru nivelul 1;
- 2/3 din salariul mediu brut pe economie pentru nivelul 2;
- un salariu mediu brut pe economie pentru nivelul 3.
Art. 46
(1) Taxele de autorizare se vireaza de catre persoanele juridice in contul
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor.
(2) Taxele de autorizare platite de centre se constituie venituri la
bugetul de stat.
(3) Salariul mediu brut pe economie luat in calcul la plata taxelor de
autorizare este cel comunicat de Institutul National de Statistica pentru luna
precedenta celei in care se achita taxa de autorizare de catre centru.
Art. 47
In cazul incetarii activitatii autorizate, centrul este obligat sa predea
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, pe baza de
proces-verbal, toate documentele prevazute la art. 37, arhiva si certificatele
de competente profesionale ramase necompletate.
Art. 48
Anexele nr. 1 - 10 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
MATRICEA
de stabilire a nivelurilor de performanta ale centrului de evaluare si
certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele
formale
________________________________________________________________________________
Planificat Realizat Verificat Imbunatatit
________________________________________________________________________________
Nivelul Organizatia planifica Instalarea sistemului Organizatia Organizatia
1 ad-hoc in functie de de evaluare la verifica nu poate
circumstante si nu nivelul organizatiei aplicarea produce
exista dovezi ca o este limitata, un celor 8 dovezi ca a
planificare a fost numar redus de criterii imbunatatit
facuta inaintea persoane este in mod sistemul de
punerii in aplicare informat in legatura aleator si evaluare in
a proceselor de cu aceasta si accidental. mod
evaluare procesul este planificat
si
propriu-zise. focalizat doar pe sistematic.
anumite criterii
dintre cele 8 cerute
de sistem.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Nivelul Organizatia In organizatie In Organizatia
2 elaboreaza o incepe integrarea organizatie dovedeste ca
planificare activitatilor exista in procesul
sistematica a specifice tuturor putine chei de
intregului proces, celor 8 criterii de planificare
in care se in ansamblul verificare se are in
evidentiaza clar procesului si masurare vedere
o focalizare pe de evaluare. a difuzarea
imbunatatirea eficacitatii
informatiilor
produselor si procesului si asumarea
serviciilor de evaluare.
responsabili-
corespunzatoare tatii de
tuturor celor catre toti
8 criterii. membrii
acesteia.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Nivelul Organizatia Planul realizat este Organizatia Organizatia
3 realizeaza o pus in aplicare de dovedeste are o
planificare clara organizatie in mod o tendinta politica
si amanuntita, integrat si eficient pozitiva in constanta de
focalizata pe pentru toate cele 8 imbunatatirea analiza
intregul sistem criterii. rezultatelor periodica a
(produse, procese si eficacitatii
si servicii de activitatilor proceselor
si
evaluare). printr-o are dovezi
de
verificare imbunatatire
integrata si in toate
cele
permanenta. 8 criterii.
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
la procedura
Rezultatele pot fi inregistrate dupa cum urmeaza:
________________________________________________________________________________
Criteriu: Procesul de evaluare
________________________________________________________________________________
Etapa Rezultate Dovezi
________________________________________________________________________________
Planificare: Centrul a planificat ca pe o perioada Mentinerea
orarului,
Ce s-a planificat? de 3 luni sa evalueze 59 de persoane verificarea prin
in 5 ocupatii. discutii cu
managerii si
evaluatorii
Realizare: Asigurarea ca persoanele implicate Discutii cu
Cum ati facut sunt constiente de cerintele privind candidatii,
aceasta? accesul la evaluare si ca a fost inregistrari si
instruit un numar corespunzator de notite ale acestora
evaluatori care vor fi disponibili
pentru conducerea evaluarii.
Verificare: Centrul revizuieste procesele si Revizuirea filelor
Cum ati strans feedback-ul de la candidati. de feedback de la
rezultatele si candidati, urmata
de
cum se verifica? interviuri cu
candidatii
Imbunatatire: Centrul a introdus o intalnire Minute,
inregistrari
Ce imbunatatiri bilunara a evaluatorilor pentru a ale intalnirilor
s-au facut? facilita schimbul de informatii si
experienta dintre acestia.
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la procedura
Nr. ......./..........
Catre: Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor
In atentia domnului presedinte
CERERE DE AUTORIZARE
Institutia (denumirea completa si abreviata)
..............................................................., cu sediul in
localitatea ......................................, str.
....................... nr. ...., cod postal .............., sectorul/judetul
....................., cod unic de inregistrare ......................, cod fiscal
.................., cont ....................., deschis la
..........................., reprezentata prin
..................................................., avand functia de
..............................., solicita autorizarea unui centru de evaluare
si certificare a competentelor profesionale pentru urmatoarele ocupatii:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
Semnatura reprezentantului legal ..................
L.S.
ANEXA 4*)
la procedura
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
ROMANIA
CONSILIUL NATIONAL DE FORMARE PROFESIONALA A ADULTILOR
__________________________________________________
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Seria ....... Nr. ...... din data de .............
acordata in baza Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata
CENTRUL DE EVALUARE SI CERTIFICARE
din cadrul: ...............................................................
(numele institutiei)
cu sediul in ..............................................................
(adresa institutiei)
este autorizat pentru evaluarea si certificarea competentelor profesionale
obtinute pe alte cai decat cele formale, pentru urmatoarea
ocupatie/calificare: ......................................................
Eliberata la data de ...................
Valabila pana la data de ...............
Presedinte CNFPA,
_________________
L.S.
____
===============\==/===============
\/
ANEXA 5
la procedura
REGISTRUL
de evidenta a autorizatiilor de functionare ale centrelor de evaluare si
certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele
formale
________________________________________________________________________________
Nr. Datele de identificare a autorizatiei de Ocupatia/calificarea
crt. functionare
________________________________________________________________________________
Seria Numarul Data Valabilitatea Observatii Denumirea Cod COR/Cod
eliberarii *1)
nomenclator*2)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
- continuare -
____________________________________________________
Nr. Centrul de evaluare si certificare
crt.
____________________________________________________
Datele de identificare Reprezentantul legal
_______________________________________________
Denumirea Codul Numele si Semnatura
furnizorului fiscal prenumele
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
*1) Se completeaza, dupa caz, "ANULAT" sau "DUPLICAT",
indicandu-se si data.
*2) Nomenclatorul calificarilor pentru care se pot organiza programe
finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului nr. 35/3.112/2004.
ANEXA 6
la procedura
CONSILIUL NATIONAL DE FORMARE PROFESIONALA A ADULTILOR
REGISTRUL NATIONAL
al centrelor de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute
pe alte cai decat cele formale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
F - Forma de organizare sau statutul juridic
C - Codul unic de inregistrare/Codul fiscal
O - Ocupatiile/Calificarile
A - Autorizatia de functionare (seria/nr./data)
________________________________________________________________________________
Nr. Centrul de Adresa Telefon, F C O Cod COR/Cod A
Observatii
crt. evaluare si fax, nomenclator*)
certificare e-mail
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
*) Nomenclatorul calificarilor pentru care se pot organiza programe
finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului educatiei, cercetarii
si tineretului nr. 35/3.112/2004.
ANEXA 7*)
la procedura
*) Anexa nr. 7 este reprodusa in facsimil.
fata
|
ROMANIA | ROMANIA
CONSILIUL NATIONAL DE | CONSILIUL NATIONAL DE FORMARE PROFESIONALA
FORMARE PROFESIONALA | A ADULTILOR
A ADULTILOR |
| CNFPA
Centrul de evaluare si |
certificare | Centrul de evaluare si certificare
.......................... | ..................................................
.......................... |
|
___________________________|____________________________________________________
|
CERTIFICAT DE COMPETENTE |
PROFESIONALE |
Seria ..... Nr. ......... | CERTIFICAT DE COMPETENTE PROFESIONALE
| Seria .... Nr. .........
Domnul/Doamna ............ |
.......................... |
| Domnul/Doamna .................................
nascut(a) in anul ......., | nascut(a) in anul ....., luna ...................,
luna ......., ziua ......, | ziua ....., avand codul numeric personal
avand CNP | |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, a fost evaluat(a) pe
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|| baza standardului ocupational/standardul de
fost evaluat(a) pe baza | pregatire profesionala numarul ...... pentru
standardului ocupational/ | ocupatia/calificarea:
standardul de pregatire | ..................................................
profesionala nr. ......... | de catre evaluator ...............................
pentru ocupatia/ |
calificarea: | Se declara competent pentru unitatile de
.......................... | competenta mentionate pe verso.
|
de catre evaluator |
.......................... |
| Conducator centru
.......................... | de evaluare si
si se declara competent | certificare,
pentru unitatile de |
competenta mentionate pe | Secretar,
verso. |
|
Conducator centru de |
evaluare si certificare, |
| LS
Secretar, |
|
Eliberat la data ......... |
cu nr. ................... |
Eliberat conform |
standardului ocupational/ | Eliberat la data ............ cu nr. ..........
standardului de pregatire | Valabil conform standardului ocupational/
profesionala. | standardului de pregatire profesionala.
Eliberat in conformitate | Eliberat in conformitate cu prevederile
cu prevederile Ordonantei | Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata,
Guvernului nr. 129/2000, | privind formarea profesionala a adultilor.
republicata, privind |
formarea profesionala a |
adultilor. |
|
verso
|
CONSILIUL NATIONAL DE FORMARE | CNFPA
PROFESIONALA A ADULTILOR |
|
STANDARD OCUPATIONAL/STANDARD DE |
PREGATIRE PROFESIONALA | STANDARD OCUPATIONAL/STANDARD DE
Nr. ...... | PREGATIRE PROFESIONALA Nr. .........
Ocupatia/calificarea ............... | Ocupatia/calificarea ...............
|
______________________________________ | ___________________________________
|Nr. |Unitatea de| Data | Cod si | | |Nr. |Unitatea |Data |Cod
|
|crt.|competenta | evaluarii| semnatura| | |crt.|de
|evaluarii|evaluator|
| | | | evaluator| | | |competenta| |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 1 | | | | | | 1 | | |
|
|____|___________|__________|__________| | |____|__________|_________|_________|
| 2 | | | | | | 2 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 3 | | | | | | 3 | | | |
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 4 | | | | | | 4 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 5 | | | | | | 5 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 6 | | | | | | 6 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 7 | | | | | | 7 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 8 | | | | | | 8 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 9 | | | | | | 9 | | |
|
|____|___________|__________|__________| | |____|__________|_________|_________|
| 10 | | | | | | 10 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 11 | | | | | | 11 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 12 | | | | | | 12 | | |
|
|____|___________|__________|__________| | |____|__________|_________|_________|
| 13 | | | | | | 13 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 14 | | | | | | 14 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 15 | | | | | | 15 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 16 | | | | | | 16 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 17 | | | | | | 17 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 18 | | | | | | 18 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 19 | | | | | | 19 | | |
|
|____|___________|__________|__________| |
|____|__________|_________|_________|
| 20 | | | | | | 20 | | |
|
|____|___________|__________|__________| | |____|__________|_________|_________|
|
ANEXA 8
la procedura
REGISTRUL GENERAL AL PERSOANELOR EVALUATE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
D - Denumirea ocupatiei/calificarii
O - Observatii
________________________________________________________________________________
Nr. Numele si Codul Parintii Locul si D Cod COR/Cod Unitatile de
O
crt. prenumele numeric _________ data nomenclator*) competenta
personal Tata Mama nasterii evaluate
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
*) Nomenclatorul calificarilor pentru care se pot organiza programe
finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului nr. 35/3.112/2004.
ANEXA 9
la procedura
....................................
(centrul de evaluare si certificare)
REGISTRUL
de gestionare a certificatelor de competente profesionale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
N - Numele si prenumele
A - Actul de identitate
S - Semnatura
________________________________________________________________________________
Nr. Data Nr. Nr./Seria Datele de Datele de
crt. intrarii documentului certificatelor identificare identificare
de intrare pentru persoana pentru persoana
care a ridicat care a preluat
certificatele de certificatele la
la CNFPA centrul de
evaluare si
certificare
_____________________________________________________
De la Pana la N A S N A S
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
ANEXA 10
la procedura
REGISTRUL
de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
C - Codul numeric personal
O - Ocupatia/Calificarea
S - Semnatura de primire
N - Numele si semnatura persoanei care elibereaza certificatul
________________________________________________________________________________
Nr. Numele si C O Cod COR/ Nr./Seria Data S N Mentiuni
crt. prenumele nomenclator*) certificatului eliberarii
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
*) Nomenclatorul calificarilor pentru care se pot organiza programe
finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului
muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului nr. 35/3.112/2004.