ORDONANTA Nr. 19 din 24 ianuarie 2002
privind unele masuri pentru constituirea si utilizarea fondului locativ de
protocol, proprietate publica a statului, si pentru vanzarea unor imobile,
proprietate privata a statului, aflate in administrarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 1 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.8 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Constituirea si utilizarea fondului locativ de protocol
Art. 1
(1) Fondul locativ de protocol se constituie exclusiv din imobile
proprietate publica a statului.
(2) Administrarea fondului locativ de protocol se face de catre Regia
Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", denumita
in continuare R.A. - A.P.P.S., care asigura evidenta, punerea la dispozitie,
intretinerea, repararea si conservarea acestuia, in conditiile legii.
Art. 2
Fondul locativ de protocol are urmatoarea destinatie:
a) resedinte oficiale - pentru Presedintele Romaniei, presedintele
Senatului, presedintele Camerei Deputatilor, primul-ministru si persoanele care
au avut calitatea de sef al statului roman;
b) locuinte de protocol - pentru persoanele care sunt alese sau numite in
unele functii sau demnitati publice, pe durata exercitarii acestora;
c) baza materiala destinata activitatii de reprezentare si protocol -
pentru delegatiile oficiale invitate de Administratia Prezidentiala, Senat,
Camera Deputatilor, Guvernul Romaniei si Curtea Constitutionala.
Art. 3
(1) Resedintele oficiale, cu toate dotarile aferente, se atribuie
persoanelor mentionate la art. 2 lit. a), la cererea acestora, de catre Guvern
si le sunt puse la dispozitie de catre R.A. - A.P.P.S. pe intreaga perioada a
exercitarii mandatului sau pe perioada prevazuta de Legea nr. 406/2001 privind
acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de sef al statului
roman, dupa caz.
(2) Pentru resedintele oficiale R.A. - A.P.P.S. va incheia cu institutiile
in care isi desfasoara activitatea persoanele beneficiare contracte de
inchiriere si contracte de prestari de servicii cu privire la cheltuielile de
intretinere pentru energie, gaze, apa, canal, amortizarea si uzura mijloacelor
fixe si obiectelor de inventar, taxele si impozitele pe cladiri si terenuri.
Aceste contracte opereaza permanent, indiferent daca imobilele in cauza sunt
sau nu sunt utilizate, iar chiria legala si cheltuielile aferente utilizarii
resedintei oficiale se suporta de catre institutiile in care isi desfasoara
activitatea persoanele beneficiare.
Art. 4
(1) Pot beneficia de locuinte de protocol, la cerere, cu plata chiriei
prevazute de lege, persoanele care indeplinesc urmatoarele functii publice:
vicepresedinti ai Senatului si ai Camerei Deputatilor, ministri si asimilati ai
acestora, precum si presedintele Curtii Constitutionale, presedintele Curtii
Supreme de Justitie, presedintele Curtii de Conturi, presedintele Consiliului
Legislativ si avocatul poporului.
(2) Pentru persoanele prevazute la alin. (1) atribuirea locuintei de
protocol se face prin decizie a primului-ministru si se pune la dispozitie
acestora de catre R.A. - A.P.P.S. pe baza de contract de inchiriere.
(3) Atribuirea locuintelor de protocol se poate face numai daca persoanele
prevazute la alin. (1) nu detin in localitatea in care isi desfasoara
activitatea o alta locuinta care sa corespunda criteriilor aprobate prin
hotarare a Guvernului.
(4) Pentru locuintele de protocol chiria si cheltuielile de intretinere
pentru energie, gaze, apa, canal, amortizarea si uzura mijloacelor fixe si
obiectelor de inventar, dupa caz, taxele si impozitele pe cladiri si terenuri
se suporta direct de catre persoanele beneficiare.
(5) Locuintele de protocol care nu sunt atribuite potrivit alin. (2) pot fi
folosite temporar, potrivit reglementarilor legale, cu aprobarea
primului-ministru.
Art. 5
Contractul de inchiriere a resedintelor oficiale si a locuintelor de
protocol inceteaza, de drept, in termen de 60 de zile de la data expirarii
mandatului sau, dupa caz, a eliberarii din functie, situatie in care persoana
in cauza are obligatia de a elibera locuinta.
Art. 6
(1) Baza materiala destinata activitatii de reprezentare si protocol este
constituita din case de oaspeti, vile, palate si constructii speciale, cu
terenul aferent pentru aceasta destinatie, situate in municipiul Bucuresti si
in unele judete.
(2) Imobilele care constituie baza materiala destinata activitatii de
reprezentare si protocol, cu toate dotarile aferente, sunt puse la dispozitie
autoritatilor publice mentionate la art. 2 lit. c), la cererea acestora, de
catre R.A. - A.P.P.S., pe baza de contract de prestari de servicii.
Art. 7
Imobilele care constituie fondul locativ de protocol sunt dotate cu
mijloace fixe si obiecte de inventar din fondurile R.A. - A.P.P.S., prevazute
in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
Art. 8
(1) Cheltuielile curente si de capital pentru conservarea, protectia,
intretinerea, repararea, consolidarea, modernizarea si efectuarea investitiilor
necesare locuintelor de protocol si resedintelor oficiale se efectueaza si se
suporta din fondurile R.A. - A.P.P.S., prevazute in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat.
(2) Cheltuielile pentru administrarea, functionarea, conservarea si
protejarea bazei materiale destinate activitatii de reprezentare si protocol se
suporta potrivit prevederilor art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 854/2000
privind organizarea si functionarea Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat", cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Angajarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) si (2) se va efectua de
catre R.A. - A.P.P.S., cu respectarea reglementarilor privind achizitiile
publice.
Art. 9
Imobilele care constituie fondul locativ de protocol se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Secretariatului General al Guvernului, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 10
(1) Persoanele care ocupa in prezent imobile incluse in fondul locativ de
protocol si care nu isi mai exercita mandatul sau nu mai detin una dintre
functiile mentionate sunt obligate sa le elibereze in termen de 60 de zile de
la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 9.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) vor beneficia de alte locuinte ce le
vor fi puse la dispozitie, dupa caz, de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, de catre R.A. - A.P.P.S. sau de catre Regia Autonoma
"Locato", daca nu detin o alta locuinta.
CAP. 2
Vanzarea imobilelor, proprietate privata a statului, aflate in
administrarea R.A. - A.P.P.S.
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 11
(1) Imobilele, proprietate privata a statului, aflate in administrarea R.A.
- A.P.P.S., care au situatia juridica clarificata si nu sunt grevate de
sarcini, pot fi vandute potrivit prevederilor prezentei ordonante.
(2) In sensul prezentului capitol, prin imobile se intelege constructiile
care au alta destinatie decat aceea de locuinta, precum si terenurile.
Art. 12
Sumele obtinute din vanzarea imobilelor prevazute la art. 11 raman la
dispozitia R.A. - A.P.P.S. si vor fi folosite, in mod exclusiv, pentru
investitii in constructii noi sau pentru amenajarea la standarde de confort
superior a unor imobile, in scopul modernizarii bazei materiale aflate in
administrarea R.A. - A.P.P.S.
Art. 13
Vanzarea imobilelor se realizeaza prin licitatie sau, dupa caz, prin
negociere directa, in conditiile prezentei ordonante.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli comune privind vanzarea imobilelor
Art. 14
Consiliul de administratie al R.A. - A.P.P.S. aproba in mod periodic lista
imobilelor care urmeaza sa fie vandute in conditiile prezentei ordonante,
precum si metoda de vanzare a acestora.
Art. 15
R.A. - A.P.P.S. indeplineste urmatoarele operatiuni:
a) tine evidenta imobilelor care cad sub incidenta prezentei ordonante;
b) selecteaza evaluatorul imobilelor prin licitatie;
c) stabileste pretul de oferta, pe baza unui raport de evaluare;
d) organizeaza licitatia si negociaza pretul de vanzare cu solicitantul, in
cazul vanzarii imobilelor prin negociere directa, dupa caz;
e) aproba vanzarea imobilelor cu plata in rate.
Art. 16
(1) In vederea vanzarii imobilelor R.A. - A.P.P.S. stabileste un pret de
oferta, pe baza unui raport de evaluare elaborat de persoane fizice sau
juridice autorizate, potrivit legii. Evaluatorul va fi selectat de R.A. -
A.P.P.S. prin licitatie, in conditiile legii.
(2) Pretul de oferta stabilit potrivit alin. (1), care nu poate fi mai mic
decat valoarea contabila a imobilului, va fi cuprins in oferta de vanzare prin
licitatie si, respectiv, va fi avut in vedere ca baza de pornire in cazul
vanzarii prin negociere directa.
Art. 17
Raspunderea privind corectitudinea stabilirii pretului de oferta prin
raport de evaluare revine exclusiv evaluatorului selectat prin licitatie si
care a intocmit raportul de evaluare.
Art. 18
(1) Imobilele pot fi inscrise pe lista prevazuta la art. 14 din initiativa
R.A. - A.P.P.S. sau a persoanelor prevazute la art. 31.
(2) Daca initiativa inscrierii pe lista apartine R.A. - A.P.P.S. si
imobilul se afla in folosinta unei persoane potrivit art. 31, in termen de 15
zile de la inscrierea imobilului pe lista, R.A. - A.P.P.S. va solicita
persoanei fizice sau juridice respective prezentarea unui punct de vedere scris
cu privire la cumpararea imobilului prin negociere directa.
(3) Persoana fizica sau juridica prevazuta la art. 31 va raspunde in termen
de 15 zile de la primirea solicitarii R.A. - A.P.P.S., precizandu-si optiunea.
(4) Daca persoana prevazuta la alin. (3) opteaza pentru cumpararea prin
negociere directa, procedura va fi finalizata in termen de 10 zile de la data
depunerii optiunii.
(5) Daca persoana prevazuta la alin. (3) nu raspunde in termenul prevazut
sau nu opteaza pentru cumpararea prin negociere directa, R.A. - A.P.P.S. va
proceda la vanzarea imobilului prin licitatie, in conditiile legii.
Art. 19
In cazul vanzarii imobilului prin licitatie potrivit art. 18 alin. (5),
R.A. - A.P.P.S. va informa in mod obligatoriu potentialii cumparatori cu
privire la contractele de locatiune, concesiune, locatie de gestiune, asociere
in participatiune sau prestari de servicii, care au ca obiect imobilul in
cauza.
Art. 20
Cu ocazia vanzarii fiecarui imobil R.A. - A.P.P.S. va incheia un
proces-verbal cuprinzand datele cu privire la desfasurarea procedurii de
vanzare si la pretul obtinut.
Art. 21
Contractul de vanzare-cumparare se semneaza din partea R.A. - A.P.P.S. de
presedintele consiliului de administratie.
Art. 22
(1) Prin derogare de la dispozitiile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, pretul de vanzare al imobilelor care se vand catre persoanele prevazute
la art. 31 se poate achita in rate, la cererea acestora.
(2) R.A. - A.P.P.S. poate aproba plata in rate a pretului de vanzare de
catre orice alt cumparator.
(3) In celelalte cazuri achitarea integrala a pretului se va face in termen
de cel mult 15 zile de la semnarea contractului.
(4) In cazul in care un cumparator, persoana fizica sau juridica de drept
privat, se afla in situatia de a cumpara, in conditiile prezentului capitol,
doua sau mai multe imobile situate in aceeasi localitate, R.A. - A.P.P.S. va
aproba vanzarea in rate doar pentru unul dintre imobile, la alegerea
cumparatorului.
Art. 23
(1) Vanzarea imobilelor cu plata in rate se face catre cumparatorii
prevazuti la art. 22 alin. (1) si (2) in urmatoarele conditii:
a) avans de minimum 30% din pretul de vanzare;
b) rate lunare esalonate pe un termen de maximum 2 ani, fara acordarea unor
termene de gratie.
(2) R.A. - A.P.P.S. va solicita cumparatorului constituirea de garantii
pentru asigurarea platii ratelor, precum:
a) constituirea unei ipoteci asupra imobilului care face obiectul vanzarii;
b) scrisoare de garantie emisa de o banca comerciala romana sau de o banca
comerciala straina cu care o banca romana are relatii de corespondent;
c) garantia personala a unui fidejusor, persoana fizica sau juridica de
cetatenie, respectiv de nationalitate romana, in conditiile Codului civil,
constand intr-o obligatie unilaterala si neconditionata de plata a ratei, daca
aceasta nu a fost achitata la termen, partial ori integral, de catre
cumparator.
(3) In contractele de vanzare cu plata pretului in rate, la cuantumul
fiecarei rate se aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga
doua procente, in cazul in care pretul este stabilit si platit in moneda nationala,
si dobanda LIBOR plus o marja negociata de parti, in cazul in care pretul este
stabilit si/sau platit in valuta. R.A. - A.P.P.S. va comunica cumparatorului,
cu 10 zile inainte de scadenta fiecarei rate, cuantumul sumei datorate cu titlu
de dobanda.
(4) In cazul in care cumparatorul nu plateste la scadenta doua rate
consecutive, respectiv in cazul nerespectarii prevederilor art. 22 alin. (3),
dupa caz, contractul de vanzare-cumparare se considera reziliat de drept, fara
a mai fi necesara punerea in intarziere si fara orice alta formalitate.
Art. 24
(1) Terenul aferent constructiei se vinde o data cu aceasta, daca este
clarificata situatia sa juridica. Pretul de vanzare a terenului aferent se
determina prin raport de evaluare, pornindu-se de la valoarea de circulatie a
terenului, determinata pe baza urmatoarelor criterii:
a) situarea terenului in localitate;
b) categoria localitatii si zona din cadrul acesteia, stabilite potrivit
prevederilor Legii nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea
terenurilor proprietate de stat in alte scopuri decat pentru agricultura sau
silvicultura.
(2) Terenul a carui situatie juridica se clarifica dupa data vanzarii
constructiei, cu exceptia celor care sunt proprietate publica a statului, va fi
vandut cumparatorului constructiei, la cererea acestuia, prin negociere
directa, avandu-se in vedere valoarea de circulatie a terenului, stabilita
potrivit alin. (1).
(3) Terenul proprietate publica, aferent constructiei, se atribuie direct
cumparatorului printr-un contract de concesiune. Prin derogare de la
prevederile Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, concesiunea se
face de catre R.A. - A.P.P.S., fara intocmirea unui studiu de oportunitate sau
caiet de sarcini si fara vreo forma de publicitate, prin negociere directa
intre concedent si concesionar.
(4) Dreptul de proprietate asupra terenurilor poate fi dobandit numai de
persoane fizice sau juridice romane. Cumparatorul constructiei, persoana fizica
sau juridica straina, are dreptul de a i se concesiona terenul aferent, in
conditiile prevazute la alin. (3).
Art. 25
Cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea procedurilor de
vanzare a imobilului, inclusiv publicitatea si intocmirea raportului de
evaluare, precum si celelalte cheltuieli aferente vanzarii sunt suportate de
R.A. - A.P.P.S. din veniturile incasate potrivit art. 12.
SECTIUNEA a 3-a
Vanzarea imobilelor prin licitatie
Art. 26
Vanzarea imobilelor se realizeaza prin licitatie, in conditiile legii, cu
exceptia celor care se vand prin negociere directa in conditiile stabilite de
prezentul capitol.
Art. 27
(1) R.A. - A.P.P.S. va face public anuntul de vanzare a imobilelor
prevazute in lista mentionata la art. 14, in termen de 15 zile de la aprobarea
listei sau de la exprimarea optiunii prevazute la art. 18 alin. (5).
(2) Anuntul de vanzare va cuprinde:
a) denumirea si sediul vanzatorului, descrierea si datele de identificare
ale imobilului supus vanzarii;
b) locul, data si ora inceperii licitatiei;
c) numele, prenumele si numarul de telefon ale persoanei desemnate sa dea
relatii suplimentare;
d) documentele necesare pentru participarea la licitatie;
e) garantia de participare la licitatie, constituita potrivit legii;
garantia de participare la licitatie nu poate fi mai mica decat suma
cheltuielilor ocazionate de organizarea si desfasurarea procedurilor de vanzare
a imobilului, inclusiv publicitatea si intocmirea raportului de evaluare;
f) taxa de participare la licitatie;
g) pretul de oferta cu indicarea modalitatii de achitare.
(3) Anuntul de vanzare se publica in unul sau mai multe cotidiene locale si
nationale de larga circulatie si se afiseaza la sediul R.A. - A.P.P.S. cu cel
mult 30 de zile, dar nu mai putin de 15 zile, inainte de data tinerii
licitatiei.
Art. 28
(1) Licitatia are loc la data stabilita in anuntul de vanzare si este
valabila daca au fost prezentate cel putin 3 oferte.
(2) In cazul in care nu se ofera cel putin 75% din pretul de oferta,
licitatia va fi reluata dupa publicarea unui nou anunt de vanzare, in termen de
5 zile de la desfasurarea primei licitatii, dar nu mai putin de 7 zile, inainte
de data tinerii celei de-a doua licitatii.
(3) A doua licitatie este valabila daca s-au prezentat cel putin doua
oferte.
(4) In cazul in care la a doua licitatie nu se inregistreaza o oferta care
valoric reprezinta cel putin 50% din pretul de oferta, R.A. - A.P.P.S. poate
solicita participantilor formularea de oferte de cumparare cu plata pretului in
rate.
Art. 29
Eventualele contestatii referitoare la desfasurarea procedurii de vanzare
se depun in termen de 3 zile de la data anuntarii rezultatului licitatiei si se
solutioneaza in termen de 48 de ore de catre o comisie desemnata prin decizie a
directorului general al R.A. - A.P.P.S.
Art. 30
Incheierea contractului de vanzare-cumparare a imobilului se va face in
termen de cel mult 10 zile de la data expirarii termenului de solutionare a
contestatiilor.
SECTIUNEA a 4-a
Vanzarea imobilelor prin negociere directa
Art. 31
In urma initiativei R.A. - A.P.P.S. sau a solicitarii scrise a persoanelor
fizice ori juridice de drept privat care folosesc imobilele prevazute la art.
11 alin. (1) in baza unor contracte de locatiune, concesiune, locatie de
gestiune, asociere in participatiune sau prestari de servicii, valabil
incheiate, vanzarea acestora se face prin negociere directa.
Art. 32
(1) Daca initiativa apartine persoanelor prevazute la art. 31, R.A. -
A.P.P.S. comunica solicitantului decizia sa de admitere sau de respingere a
cererii, in termen de 15 zile de la data primirii acesteia.
(2) Daca cererea solicitantului este admisa, se trece la negocierea directa
a vanzarii imobilului.
Art. 33
(1) Pretul de vanzare al imobilului se stabileste prin negociere directa
intre solicitant si R.A. - A.P.P.S., pornindu-se de la pretul de oferta
determinat potrivit art. 16.
(2) In situatia in care solicitantul a realizat lucrari de investitii la
imobilul supus vanzarii, raportul de evaluare va evidentia separat si valoarea
acestora.
(3) Solicitantul are dreptul la deducerea valorii lucrarilor de investitii
din pretul de vanzare negociat numai daca acestea indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) au fost efectuate cu acordul proprietarului sau al titularului dreptului
de administrare a imobilului;
b) au fost executate pe baza unei autorizatii de construire, in conditiile
legii.
(4) Valoarea investitiilor deduse in conditiile alin. (2) nu poate depasi
jumatate din valoarea totala stabilita prin raportul de evaluare.
Art. 34
Incheierea contractului de vanzare-cumparare a imobilului se va face in
termen de cel mult 10 zile de la data finalizarii procedurii de vanzare.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
Procedurile de vanzare a imobilelor aflate in curs de derulare la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor continua, cu recunoasterea
valabilitatii actelor si a etapelor consumate, incheiate cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare la data producerii lor.
Art. 36
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, administrativa, civila sau penala.
Art. 37
Litigiile cu privire la desfasurarea procedurilor de vanzare a imobilelor
proprietate privata a statului, aflate in administrarea R.A. - A.P.P.S., sunt
de competenta instantelor de contencios administrativ.
Art. 38
Imobilele cumparate in conditiile prezentei ordonante nu pot fi instrainate
prin acte intre vii si acestora nu li se poate schimba destinatia timp de 10
ani de la data dobandirii.
Art. 39
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- Hotararea Guvernului nr. 940/1996 privind utilizarea fondului locativ de
protocol din administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 253 din 18 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare;
- art. 4 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 236/1997 privind
transmiterea, cu plata, a unor imobile in si din patrimoniul Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 2 iunie 1997, cu modificarile
ulterioare;
- orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu