ORDONANTA Nr. 2 din 21 ianuarie 2000
privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si
extrajudiciara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 25 ianuarie 2000
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. M pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara, precum si
modul de dobandire a calitatii de expert tehnic se organizeaza si se desfasoara
in conditiile prevazute in prezenta ordonanta.
Art. 2
Expertiza tehnica efectuata de experti sau de specialisti, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta, din dispozitia organelor de urmarire penala, a
instantelor judecatoresti sau a altor organe cu atributii jurisdictionale, in
vederea lamuririi unor fapte sau imprejurari ale cauzei, constituie expertiza
tehnica judiciara.
Art. 3
Expertiza tehnica efectuata la cererea persoanelor fizice sau juridice cu
privire la situatii care nu au legatura nemijlocita cu activitatea judiciara
constituie expertiza tehnica extrajudiciara.
Art. 4
(1) In scopul coordonarii si indrumarii, din punct de vedere administrativ
si metodologic, precum si al controlului activitatii de expertiza tehnica
judiciara, in cadrul Ministerului Justitiei functioneaza Biroul central pentru
expertize tehnice judiciare.
(2) In cadrul tribunalelor functioneaza birouri locale pentru expertize
judiciare tehnice si contabile.
Art. 5
Activitatea de expertiza tehnica se poate exercita la alegere de catre
expertii tehnici, individual sau in societati comerciale constituite potrivit
legii, care au ca obiect de activitate efectuarea de expertize tehnice.
Art. 6
Expertii tehnici se pot constitui in asociatii profesionale, in conditiile
legii.
CAP. 2
Calitatea de expert tehnic judiciar
Art. 7
Calitatea de expert tehnic judiciar se dobandeste pe baza de examen, cu
respectarea conditiilor prevazute la art. 10.
Art. 8
Examenul de expert tehnic judiciar se organizeaza de Ministerul Justitiei
si are scopul de a verifica nivelul cunostintelor viitorilor experti in
specialitatea pentru care candideaza, gradul de insusire a actelor normative
referitoare la specialitatea respectiva, a dispozitiilor din codurile de
procedura civila si penala referitoare la expertiza si din alte acte normative
care reglementeaza activitatea de expertiza tehnica judiciara, drepturile si
obligatiile expertilor.
Art. 9
Examenul de expert tehnic judiciar si testarea profesionala a
specialistilor care efectueaza expertize tehnice judiciare se organizeaza si se
desfasoara potrivit regulamentului aprobat de ministrul justitiei in termen de
60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 10
(1) Dobandeste calitatea de expert tehnic judiciar persoana care
indeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman si cunoaste limba romana;
b) are capacitate de exercitiu deplina;
c) a absolvit studii superioare in specialitatea pentru care se prezinta la
examenul de expert, dovedite cu diploma;
d) are un stagiu de cel putin 5 ani in specialitatea in care a obtinut
diploma;
e) este apt din punct de vedere medical pentru indeplinirea activitatii de
expert;
f) nu are antecedente penale si se bucura de o buna reputatie profesionala
si sociala;
g) a fost declarat reusit la examenul organizat in acest scop.
(2) Indeplinirea conditiei prevazute la alin. (1) lit. e) trebuie dovedita,
dupa promovarea examenului, cu certificat medical de sanatate, eliberat pe baza
constatarilor facute de comisia medicala constituita potrivit Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 11
(1) Persoana care indeplineste conditiile prevazute la art. 10 este
inscrisa in tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari, intocmit, pe
specialitati si pe judete, de Biroul central pentru expertize tehnice
judiciare.
(2) Calitatea de expert tehnic judiciar si specialitatea se dovedesc cu
legitimatia de expert, eliberata de Biroul central pentru expertize tehnice
judiciare din Ministerul Justitiei.
(3) Tabelul nominal cuprinzand expertii tehnici judiciari, cu datele de
identificare, intocmit pe specialitati si pe judete, in functie de domiciliul
acestora, se publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si
se transmite birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice si contabile
din cadrul tribunalelor.
Art. 12
Persoanele care au titlul de academician, profesor universitar sau
conferentiar universitar, doctor docent ori doctor in stiinte tehnice pot
dobandi calitatea de expert tehnic judiciar cu scutire de examen in ceea ce
priveste pregatirea de specialitate.
Art. 13
(1) In lipsa expertilor tehnici judiciari din specialitatea ceruta,
expertizele tehnice judiciare pot fi efectuate si de alti specialisti care nu
au calitatea de expert tehnic judiciar, daca indeplinesc conditiile prevazute
la art. 10 alin. (1) lit. a) - f).
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), selectionate de Biroul central
pentru expertize tehnice judiciare, la propunerea instantelor judecatoresti,
dupa testare vor fi tinute intr-o evidenta nominala speciala. Testarea
specialistilor se face prin interviu si consta in verificarea gradului de
insusire a actelor normative referitoare la domeniul respectiv, a dispozitiilor
din codurile de procedura civila si penala cu privire la expertiza si din alte
acte normative care reglementeaza activitatea de expertiza tehnica judiciara,
drepturile si obligatiile expertilor.
(3) Lista nominala cuprinzand specialistii selectionati, cu datele de
identificare, intocmita pe specialitati si pe judete, in functie de domiciliul
acestora, se comunica periodic birourilor locale pentru expertize judiciare
tehnice si contabile.
Art. 14
(1) Persoana care a dobandit calitatea de expert tehnic judiciar sau de
specialist, in conditiile prezentei ordonante, poate efectua expertize tehnice
judiciare numai in specialitatea in care a fost atestata.
(2) Denumirea specialitatii expertizei tehnice judiciare este stabilita in
Nomenclatorul specializarilor din invatamantul superior, aprobat prin hotarare
a Guvernului.
Art. 15
Efectuarea expertizei tehnice judiciare, dispusa de organele prevazute la
art. 2, este obligatorie, ea neputand fi refuzata decat pentru motive
temeinice.
Art. 16
(1) Salariatii numiti experti tehnici judiciari beneficiaza, la unitatile
la care sunt incadrati, de timpul necesar pentru efectuarea expertizelor
tehnice judiciare ce le-au fost incredintate.
(2) In perioada in care nu presteaza munca in calitate de salariat,
datorita efectuarii expertizei tehnice judiciare incredintate, expertul tehnic
judiciar nu va primi salariu; el isi pastreaza insa in aceasta perioada
celelalte drepturi conferite de calitatea de salariat.
CAP. 3
Reguli procedurale privind expertiza tehnica judiciara
Art. 17
Organul indreptatit sa dispuna efectuarea expertizei tehnice judiciare
numeste expertul sau, dupa caz, specialistul, indica in scris, prin incheiere
sau prin ordonanta, obiectul expertizei si intrebarile la care trebuie sa
raspunda acesta, stabileste data depunerii raportului de expertiza, fixeaza
onorariul provizoriu, avansul pentru cheltuielile de deplasare, atunci cand
este cazul, si comunica biroului local pentru expertize judiciare tehnice si
contabile numele persoanei desemnate sa efectueze expertiza.
Art. 18
Partea interesata are dreptul sa solicite ca pe langa persoana numita in
calitate de expert sa mai participe la efectuarea expertizei, pe cheltuiala sa,
si un expert sau un specialist, nominalizat de ea, din categoria persoanelor
prevazute la art. 11 - 14.
Art. 19
In cazul in care pentru efectuarea expertizei dispuse expertul trebuie sa
se deplaseze in alta localitate decat cea in care domiciliaza, acesta are
dreptul la rambursarea cheltuielilor de transport, de cazare si la plata
diurnei potrivit dispozitiilor care reglementeaza aceste drepturi pentru
salariatii din institutiile publice.
Art. 20
Suma stabilita drept onorariu provizoriu si avansul pentru cheltuielile de
deplasare, atunci cand este cazul, se depun, in termen de 5 zile de la numirea
expertului, de partea la cererea careia s-a incuviintat efectuarea expertizei,
in contul special al biroului local pentru expertize judiciare tehnice si
contabile, deschis in acest scop.
Art. 21
Raportul de expertiza cuprinde:
a) partea introductiva, in care se mentioneaza organul care a dispus
efectuarea expertizei, data la care s-a dispus efectuarea acesteia, numele si
prenumele expertului sau ale specialistului, specialitatea acestuia, data
intocmirii raportului de expertiza, obiectul acesteia si intrebarile la care
expertul sau specialistul urmeaza sa raspunda, materialul pe baza caruia
expertiza a fost efectuata si daca partile care au participat la aceasta au dat
explicatii in cursul expertizei;
b) descrierea operatiunilor de efectuare a expertizei, obiectiile sau
explicatiile partilor, precum si analiza acestor obiectii ori explicatii pe
baza celor constatate de expert sau de specialist;
c) concluziile, care cuprind raspunsurile la intrebarile puse si parerea
expertului sau a specialistului asupra obiectului expertizei.
Art. 22
Raportul de expertiza insotit de nota de evaluare a onorariului, impreuna
cu decontul cheltuielilor de transport, cazare, diurna sau al altor cheltuieli
necesare pentru efectuarea expertizei, daca este cazul, se depun la biroul
local pentru expertize judiciare tehnice si contabile, in vederea trimiterii la
organul care a dispus efectuarea expertizei.
Art. 23
(1) Onorariul definitiv pentru expertiza tehnica judiciara se stabileste de
organul care a dispus efectuarea expertizei, in functie de complexitatea
lucrarii, de volumul de lucru depus si de gradul profesional ori stiintific al
expertului sau al specialistului.
(2) Plata onorariului si decontarea altor cheltuieli, atunci cand este
cazul, cuvenite expertului sau specialistului, se fac numai prin biroul local
pentru expertize judiciare tehnice si contabile.
Art. 24
(1) Dispozitiile art. 15 - 23 se aplica si in cazul expertizei contabile
judiciare.
(2) Expertizele contabile judiciare pot fi efectuate numai de experti
contabili atestati in conditiile legii.
Art. 25
(1) Birourile locale pentru expertize judiciare tehnice si contabile vor
retine o cota de 10% din onorariul stabilit pentru expertiza tehnica judiciara,
pe care o vor vira lunar in contul Ministerului Justitiei - Biroul central
pentru expertize tehnice judiciare.
(2) Sumele retinute potrivit alineatului precedent se constituie si se
utilizeaza ca venituri extrabugetare la dispozitia Ministerului Justitiei -
Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, pentru:
a) cheltuieli privind organizarea, functionarea, coordonarea, indrumarea si
controlul activitatii de expertiza tehnica judiciara;
b) organizarea examenului de expert tehnic judiciar si testarea
specialistilor;
c) organizarea si desfasurarea activitatii de perfectionare a pregatirii de
specialitate a expertilor tehnici judiciari si a specialistilor prin cursuri,
consfatuiri si simpozioane;
d) dotari cu mijloace de transport, echipament de tehnica de calcul si
programe, mobilier de birou, aparate de telecomunicatii fixe si mobile,
birotica si alte dotari necesare pentru desfasurarea activitatii, precum si
pentru intretinere, reparatii si plata eventualelor abonamente;
e) stimularea personalului din cadrul Biroului central pentru expertize
tehnice judiciare, al birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice si
contabile, precum si a personalului din directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Justitiei, care participa la organizarea, functionarea,
coordonarea, indrumarea si controlul activitatii de expertiza tehnica
judiciara.
(3) In limita sumelor disponibile, veniturile prevazute la alin. (1) pot fi
utilizate si pentru a asigura buna functionare a compartimentelor de
specialitate din cadrul Ministerului Justitiei, a instantelor judecatoresti si
a parchetelor.
(4) Modul de utilizare a sumelor constituite conform alin. (1), precum si detalierea
cheltuielilor prevazute la alin. (2) se vor stabili prin ordin al ministrului
justitiei.
(5) Disponibilitatile ramase la finele anului se vor reporta in anul
urmator pentru a fi cheltuite cu aceeasi destinatie.
(6) Evidenta contabila a sumelor prevazute la alin. (1), precum si
verificarea respectarii destinatiei acestora revin compartimentelor
financiar-contabile din cadrul tribunalelor si din cadrul Ministerului
Justitiei.
CAP. 4
Organizarea activitatii de expertiza tehnica extrajudiciara
Sectiunea I
Calitatea de expert tehnic extrajudiciar
Art. 26
Calitatea de expert tehnic extrajudiciar se dobandeste pe baza de examen,
care are scopul de a verifica pregatirea de specialitate, nivelul cunoasterii
actelor normative referitoare la specialitatea respectiva, precum si a
prezentei ordonante de catre candidati.
Art. 27
Organizarea examenului in vederea atribuirii calitatii de expert tehnic
extrajudiciar si eliberarea legitimatiei de expert tehnic extrajudiciar revin
ministerelor si altor institutii centrale, fiecare in domeniul sau de
specialitate, stabilit conform legii.
Art. 28
(1) Examenul de expert tehnic extrajudiciar se organizeaza si se desfasoara
potrivit regulamentului elaborat de ministerele si de institutiile centrale
abilitate.
(2) Regulamentul prevazut la alin. (1) va fi elaborat in termen de 90 de
zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante si va fi publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 29
(1) Dobandeste calitatea de expert tehnic extrajudiciar persoana care
indeplineste conditiile prevazute la art. 10 alin. (1) si la art. 14 si care a
promovat examenul organizat potrivit art. 27 si 28. Conditia minima de stagiu
in specialitate, prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. d), poate fi majorata prin
regulamentul elaborat potrivit art. 28 alin. (2).
(2) Calitatea de expert tehnic extrajudiciar si specialitatea se dovedesc
cu legitimatia de expert eliberata de ministerul sau de institutia centrala
abilitata sa organizeze examenul de expert tehnic extrajudiciar, in conditiile
stabilite de prezenta ordonanta.
Sectiunea a II-a
Efectuarea expertizei tehnice extrajudiciare
Art. 30
(1) Expertul tehnic judiciar poate efectua si expertize tehnice extrajudiciare,
la solicitarea persoanelor fizice si juridice.
(2) Expertul tehnic extrajudiciar poate efectua numai expertize tehnice
extrajudiciare in specialitatea pentru care a fost atestat, la solicitarea
persoanelor fizice si juridice.
Art. 31
(1) Relatiile expertului tehnic cu solicitantul expertizei tehnice
extrajudiciare se stabilesc prin contract scris de prestari de servicii, semnat
de ambele parti.
(2) Obligatia de a calcula si de a varsa impozitul aferent sumelor platite
cu titlu de onorariu de catre persoanele juridice pentru expertizele tehnice
extrajudiciare ce li s-au efectuat in conditiile prezentei ordonante revine
acestora. Pentru onorariile incasate de la persoanele fizice obligatia de a
stabili si de a vira la buget impozitul aferent, potrivit legii, revine
expertului tehnic care a executat lucrarea individual, cu respectarea
dispozitiilor legale privind impozitul pe venitul global.
CAP. 5
Atributiile Biroului central pentru expertize tehnice judiciare si ale
birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice si contabile
Art. 32
Biroul central pentru expertize tehnice judiciare are urmatoarele
atributii:
a) coordoneaza, indruma si controleaza din punct de vedere administrativ
activitatea de expertiza tehnica judiciara;
b) intocmeste si publica in Monitorul Oficial al Romaniei tabelul nominal
cuprinzand expertii tehnici judiciari, cu datele de identificare, pe
specialitati si pe judete, respectiv pe municipiul Bucuresti, in functie de
domiciliul acestora, precum si modificarile intervenite in cazul radierii unor
experti tehnici judiciari;
c) intocmeste si comunica birourilor locale pentru expertize judiciare
tehnice si contabile listele nominale cuprinzand expertii si specialistii care
pot efectua expertize tehnice judiciare;
d) organizeaza desfasurarea examenului pentru atribuirea calitatii de
expert tehnic judiciar si testarea specialistilor;
e) intocmeste si elibereaza legitimatia de expert tehnic judiciar, in care
se mentioneaza numele si prenumele, specialitatea si domiciliul expertului;
f) studiaza practica de efectuare a expertizelor tehnice judiciare, in
vederea generalizarii celor mai eficiente metode de efectuare a acestora;
g) organizeaza activitatea de perfectionare a pregatirii expertilor tehnici
judiciari si a specialistilor;
h) indruma metodologic si ia masuri pentru imbunatatirea calitatii
expertizelor;
i) propune conducerii Ministerului Justitiei folosirea fondului de 10%,
potrivit dispozitiilor prezentei ordonante;
j) exercita atributiile prevazute in prezenta ordonanta privind stabilirea
si sanctionarea abaterilor savarsite de expertii tehnici judiciari.
Art. 33
Birourile locale pentru expertize judiciare tehnice si contabile au
urmatoarele atributii:
a) tin evidenta expertilor tehnici judiciari si a expertilor contabili pe
baza listelor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si a
comunicarilor primite de la Biroul central pentru expertize tehnice judiciare;
b) recomanda organelor prevazute la art. 2 experti sau specialisti care pot
efectua expertize judiciare in conditiile prevazute de lege;
c) urmaresc efectuarea la timp a expertizelor judiciare dispuse de organele
in drept, sesizand Biroul central pentru expertize tehnice judiciare asupra
intarzierilor produse din vina expertilor tehnici judiciari si a expertilor
contabili;
d) asigura primirea rapoartelor de expertize si a deconturilor de
cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizelor judiciare. Verifica si vizeaza
deconturile de cheltuieli pe care, impreuna cu rapoartele de expertiza, le
inainteaza organelor care au dispus efectuarea expertizelor judiciare;
e) platesc onorariile cuvenite expertilor tehnici judiciari, specialistilor
si expertilor contabili. Intocmirea lucrarilor financiar-contabile aferente
activitatii de expertiza tehnica si contabila revine compartimentelor
financiar-contabile din cadrul tribunalelor;
f) acorda sprijin Biroului central pentru expertize tehnice judiciare din
cadrul Ministerului Justitiei in organizarea examenului de expert tehnic
judiciar si in selectionarea specialistilor;
g) intocmesc si trimit periodic Biroului central pentru expertize tehnice
judiciare situatii statistice privind dinamica efectuarii expertizelor judiciare.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 34
Neefectuarea expertizei tehnice datorita unor cauze imputabile sau
efectuarea acesteia cu nerespectarea dispozitiilor legale atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala a expertului tehnic
judiciar ori a expertului tehnic extrajudiciar vinovat.
Art. 35
(1) Expertilor tehnici judiciari vinovati de abateri comise in exercitarea
activitatii de expert li se pot aplica de catre Biroul central pentru expertize
tehnice judiciare, in raport cu gravitatea abaterii savarsite, urmatoarele
sanctiuni disciplinare:
a) avertisment scris;
b) suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice judiciare pe o
perioada cuprinsa intre 3 luni si un an;
c) retragerea calitatii de expert tehnic judiciar.
(2) In situatia in care impotriva expertului tehnic judiciar este pusa in
miscare actiunea penala, se dispune suspendarea dreptului de a efectua
expertize tehnice pana la solutionarea definitiva a cauzei.
(3) Impotriva sanctiunii disciplinare aplicate expertul poate face plangere
in termen de 15 zile de la comunicare. Plangerea facuta in termen suspenda
executarea sanctiunii.
(4) Plangerea se rezolva in termen de 30 de zile de la data inregistrarii
de catre ministrul justitiei sau de un imputernicit anume desemnat de acesta.
(5) Hotararea ministrului justitiei poate fi atacata la instanta de
contencios administrativ competenta, potrivit legii,
(6) Hotararea instantei este definitiva.
(7) Sanctiunea ramasa definitiva va fi comunicata in termen de 15 zile de
Biroul central pentru expertize tehnice judiciare biroului local pentru
expertize judiciare tehnice si contabile in evidenta caruia se afla expertul
tehnic judiciar sanctionat.
Art. 36
(1) Abaterile savarsite de expertii tehnici extrajudiciari si sanctiunile
disciplinare ce li se pot aplica vor fi stabilite prin regulamentul prevazut la
art. 28 alin. (2).
(2) Cercetarea si aplicarea sanctiunilor pentru abaterile prevazute la alin.
(1) revin compartimentelor de specialitate din cadrul ministerului sau al
institutiei centrale in evidenta careia se afla expertul tehnic extrajudiciar.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 37
Persoanele care au dobandit calitatea de expert tehnic in conditiile
Decretului nr. 79/1971 privind expertiza contabila si expertiza tehnica sau in
baza altor acte normative isi pastreaza aceasta calitate, daca indeplinesc
conditiile prevazute la art. 10 alin. (1) lit. a) - f).
Art. 38
(1) Expertii tehnici judiciari pot solicita radierea lor din evidenta
expertilor. Cererile vor fi adresate Biroului central pentru expertize tehnice
judiciare din cadrul Ministerului Justitiei.
(2) Radierea din evidenta a expertilor tehnici judiciari se dispune din
oficiu, de catre Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, in caz de
deces, in cazul in care au devenit inapti din punct de vedere medical pentru
indeplinirea activitatii de expert, precum si in urma condamnarii definitive
pentru savarsirea unei infractiuni intentionate, de natura sa aduca atingere
prestigiului profesiei.
Art. 39
Radierea din liste a expertilor tehnici extrajudiciari se dispune de catre
ministerele sau institutiile centrale in evidenta carora se afla, pentru
motivele prevazute la art. 38.
Art. 40
Prevederile prezentei ordonante referitoare la expertiza tehnica judiciara
se completeaza cu dispozitiile privind expertiza din Codul de procedura civila
sau, dupa caz, din Codul de procedura penala, in masura in care prin aceasta
ordonanta nu se dispune altfel.
Art. 41
Dispozitiile prezentei ordonante nu sunt aplicabile in situatia in care
expertiza urmeaza sa fie efectuata de un serviciu medico-legal, de Institutul
Central de Expertize Criminalistice sau de un laborator de expertiza
criminalistica, precum si de orice alt institut de specialitate.
Art. 42
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Decretul nr.
79/1971 privind expertiza contabila si expertiza tehnica, publicat in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 32 din 16 martie 1971, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministrul culturii,
Ion Caramitru