ORDONANTA Nr. 25 din 30 ianuarie 2002
privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 pct. II.11 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza controlul postprivatizare, precum si modul
de urmarire a executarii obligatiilor asumate de cumparatori, pe perioada
derularii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat la
societatile comerciale, societatile si companiile nationale.
Art. 2
Prezenta ordonanta se aplica contractelor de vanzare-cumparare avand ca
obiect actiuni detinute de stat la societatile comerciale, care au fost
incheiate de Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului si sunt in derulare, pentru efectele
produse de acestea dupa intrarea ei in vigoare.
CAP. 2
Definitii
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) societate privatizata/societate - societate comerciala infiintata in
baza prevederilor Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice
de stat in regii autonome si societati comerciale, cu modificarile ulterioare,
societate comerciala care a fost infiintata prin decizie a autoritatilor
administratiei publice locale in baza Legii administratiei publice locale nr.
69/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, societate nationala, companie
nationala sau societate comerciala rezultata din reorganizarea regiilor
autonome de interes national sau local, ale caror actiuni detinute de stat au
facut, fac sau vor face obiectul contractelor de vanzare-cumparare incheiate de
Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului in calitate de succesor legal al
acestuia;
b) actiuni - valori mobiliare emise de societatile comerciale, care fac
obiectul contractului; actiunile pot fi ordinare sau preferentiale, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile ulterioare;
c) contract - acordul de vointa exprimat in scris cu privire la
vanzarea/cumpararea de actiuni detinute de stat la societatile comerciale,
incheiat intre Fondul Proprietatii de Stat sau Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului si cumparator;
d) vanzator - Fondul Proprietatii de Stat sau, dupa caz, Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, ca parte in contract,
denumita in continuare A.P.A.P.S. sau Autoritate;
e) cumparator - persoana fizica sau juridica de drept privat, de cetatenie,
respectiv de nationalitate romana sau straina, parte in contractul de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat sau, dupa
caz, cu A.P.A.P.S.;
f) investitii - imobilizarile corporale sau necorporale definite conform
legislatiei contabile, aportul in numerar sau in natura, care sunt intrate in
patrimoniul societatii cu caracter definitiv; imobilizarile corporale, chiar
daca nu sunt puse in functiune la scadenta; cheltuielile suportate de
cumparator pentru achitarea unor datorii ale societatii catre creditori ai
acesteia, altii decat cumparatorul; sumele acordate - in lei sau in valuta - de
catre cumparator societatii, cu titlu de imprumut, convertite ulterior in aport
la majorarea capitalului social al societatii conform art. 205 alin. (2) din
Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare;
g) scadenta - termenul pana la care cumparatorul s-a angajat sa isi
indeplineasca obligatiile contractuale;
h) consolidare - actualizarea valorii obligatiilor asumate prin contract de
catre cumparator;
i) angajament investitional - volumul de investitii asumat de cumparator
prin contract;
j) documente doveditoare - documente care atesta realizarea in termen a
obligatiilor contractuale (note contabile, bilant, certificat de inscriere de
mentiuni eliberat de oficiul registrului comertului, raport intocmit de
cenzorii societatii sau de catre firme specializate de audit), precum si orice
alte inscrisuri stabilite de parti ca instrumente care probeaza indeplinirea
obligatiilor contractuale asumate;
k) informatii confidentiale - date cu privire la situatia
economico-financiara a societatii, care fac obiectul analizei postprivatizare,
precum si la clauzele contractuale prevazute in contractele de
vanzare-cumparare de actiuni;
l) perioada de derulare a contractului - perioada in care oricare si toate
obligatiile partilor contractante vor fi fost indeplinite conform clauzelor
contractuale si prevederilor prezentei ordonante;
m) surse proprii - sumele de bani virate direct de catre cumparator in numele
si pe contul sau, in vederea indeplinirii obligatiilor contractuale;
n) subsidiar - persoana juridica la care cumparatorul este asociat, cu
exceptia societatii ale carei actiuni fac obiectul contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 4
(1) Societatile privatizate prin incheiere de contracte de
vanzare-cumparare de actiuni sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a contractului si societatile care in urma privatizarii au
fuzionat, dupa caz, cu alta societate comerciala sau cu cumparatorul, precum si
cele rezultate prin divizare, daca aceste operatiuni au avut loc inauntrul
perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercita de catre A.P.A.P.S., prin
departamentele de specialitate, si are ca obiective:
a) urmarirea modului in care sunt respectate de catre cumparator
obligatiile asumate prin contractele respective;
b) urmarirea evolutiei principalilor indicatori economico-financiari ai
societatilor la care au fost vandute actiuni ale statului prin contracte aflate
in perioada de derulare.
Art. 5
Societatile prevazute la art. 3 lit. a) au obligatia de a pune la
dispozitie A.P.A.P.S. toate documentele si informatiile care atesta atat modul
de realizare a obligatiilor contractuale, cat si evolutia situatiei economice
si financiare a acestora, pe intreaga perioada de derulare a contractului.
Art. 6
Rezultatele analizei si controlului postprivatizare cu privire la situatia
economico-financiara a societatilor care intra sub incidenta prezentei
ordonante nu vor fi facute publice de catre A.P.A.P.S., fiind utilizate numai
in legatura cu scopul urmaririi postprivatizare a activitatii acestora si in
stricta concordanta cu obligatiile contractuale.
Art. 7
Controlul postprivatizare se va exercita cu privire la:
a) plata pretului, integral sau in rate, in cuantumul si la scadentele
prevazute in contract;
b) plata dividendelor cuvenite A.P.A.P.S. in calitatea sa de actionar, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
c) respectarea clauzelor de natura sociala;
d) efectuarea investitiilor, inclusiv a celor referitoare la mediu, in
cuantumul si la termenele asumate prin contract;
e) respectarea prevederilor legale privind inregistrarea in capitalul
social al societatilor a valorii terenurilor pentru care au fost eliberate
certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, precum
si modul de distribuire a actiunilor nou-emise pentru aceasta valoare;
f) modul de realizare a angajamentelor asumate de reprezentantii legali ai
societatilor prin conventiile de asistenta financiara incheiate, inclusiv a
programelor de restructurare aprobate, potrivit legii;
g) respectarea oricaror alte obligatii asumate de cumparator prin contract.
CAP. 3
Obligatiile societatilor
Art. 8
(1) Reprezentantii legali ai societatii sunt obligati sa transmita
Autoritatii, in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data scadentei
fiecarei obligatii contractuale a cumparatorului, un raport cu privire la modul
de indeplinire a acesteia.
(2) Totodata reprezentantii legali ai societatii au obligatia de a depune
la A.P.A.P.S. o copie de pe situatiile financiare, intocmite in conformitate cu
legislatia in vigoare, in maximum 15 zile lucratoare de la data la care au fost
depuse la directiile generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Societatile care aplica programe de restructurare, aprobate in baza
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a
persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare
a concedierilor colective, cu modificarile ulterioare, sunt obligate sa informeze
A.P.A.P.S. cu privire la modul de realizare a acestora, in termen de maximum 30
de zile lucratoare de la aplicarea fiecarei masuri, respectiv de la finalizarea
programelor respective.
(4) Reprezentantii legali ai societatilor, mentionati la alin. (1), au
obligatia sa permita personalului Autoritatii verificarea scriptica si, dupa
caz, faptica a modului de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate de
catre cumparator, precum si a situatiei economico-financiare a societatilor
respective.
Art. 9
(1) Reprezentantii legali ai societatilor si, dupa caz, cumparatorul sunt
obligati sa comunice Autoritatii situatia in care, conform prevederilor legale
in vigoare, pentru societate a fost declansata procedura de reorganizare
judiciara sau de faliment ori, dupa caz, procedura de lichidare voluntara.
(2) Aceeasi obligatie le revine reprezentantilor legali ai cumparatorului,
persoana juridica, in situatia in care pentru acesta a fost declansata una
dintre procedurile prevazute la alin. (1).
(3) Comunicarea prevazuta la alineatele precedente va fi transmisa
Autoritatii in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii de la
tribunal a instiintarii cu privire la declansarea procedurii in cauza,
respectiv de la data desemnarii lichidatorilor in cazul lichidarii voluntare.
CAP. 4
Atributiile Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului
Art. 10
A.P.A.P.S. are, in principal, urmatoarele atributii:
a) urmareste derularea contractelor de vanzare-cumparare de actiuni, cu
privire la clauzele continute in acestea, precum si cu privire la modul de
indeplinire a obligatiilor asumate de cumparator;
b) transmite Guvernului rapoarte anuale privind rezultatele activitatii de
control al respectarii clauzelor contractuale, precum si cu privire la evolutia
economico-financiara a societatilor respective, pe perioada de derulare a
contractului;
c) sesizeaza instantele de judecata in cazurile in care se constata
nerespectarea clauzelor contractuale, precum si organele de cercetare, dupa
caz;
d) initiaza, dupa caz, rezolutiunea contractului, cu solicitarea de
daune-interese;
e) incheie cu cumparatorul, la solicitarea acestuia, acte aditionale la
contract in perioada de derulare, pe baza unei analize economico-financiare in
urma careia se constata necesitatea revizuirii clauzelor respective;
f) transmite administratorilor societatilor date privind obligatiile
asumate de cumparator prin contract, precum si scadentele pentru executarea
acestora;
g) in indeplinirea atributiilor sale A.P.A.P.S. colaboreaza cu Ministerul
Finantelor Publice, Curtea de Conturi, Corpul de control al primului-ministru,
Garda Financiara si cu alte organe sau institutii ale administratiei publice
centrale si locale cu atributii in domeniul controlului financiar-contabil;
h) indeplineste angajamentele proprii asumate prin contractele de
vanzare-cumparare.
CAP. 5
Modalitatea de stabilire si urmarire a realizarii angajamentelor asumate
prin contracte
Art. 11
In scopul asigurarii conditiilor necesare pentru urmarirea modului de
realizare a obligatiilor contractuale si organizarii in mod corespunzator a
activitatii de control postprivatizare, incepand cu data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, la incheierea contractelor se vor avea in vedere
urmatoarele:
1. investitiile asumate, inclusiv cele pentru protectia mediului, vor putea
fi efectuate sub forma baneasca, cu conditia ca sumele in cauza sa fie
inregistrate in contul curent bancar;
2. sumele varsate de cumparator in contul obligatiei de investitii, cu
exceptia celor destinate protectiei mediului, pot fi utilizate de societate, in
conditiile prevazute de lege, inclusiv pentru plata datoriilor societatii catre
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, bugetul Fondului asigurarilor sociale de sanatate,
bugetele locale etc., ale caror scadente sunt anterioare datei incheierii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni;
3. investitia este considerata realizata daca, in conformitate cu
prevederile contractului, cumparatorul prezinta in termen de 30 de zile
lucratoare de la data scadentei documentele financiar-contabile care sa ateste
virarea sumelor respective in contul curent bancar al societatii pana la data
scadenta, insotite de o declaratie pe propria raspundere data de catre
administratorii si cenzorii societatii ori de o firma specializata de audit,
prin care se confirma operatiunea in cauza;
4. societatea are obligatia ca, in termen de maximum 90 de zile lucratoare
de la data scadentei obligatiei investitionale, sa initieze procedura de
majorare a capitalului social si a inregistrarii acesteia la oficiul
registrului comertului, in numele si pe seama cumparatorului care a virat
sumele in cauza in contul curent bancar, in conformitate cu obligatia asumata
prin contract, potrivit reglementarilor legale in vigoare;
5. ceilalti actionari, altii decat cumparatorul, pot beneficia de dreptul
de preferinta la subscriptie pentru a participa la majorarea capitalului
social, urmand a-si exprima aceasta optiune in conditiile si in termenul
prevazute de reglementarile legale in vigoare.
Art. 12
In cazul investitiilor asumate pentru protectia mediului, documentele prevazute
la art. 11 pct. 3 vor fi insotite si de confirmarea eliberata de autoritatea de
mediu competenta privind realizarea masurilor prevazute in programul de
conformare, anexa la avizul de mediu eliberat in scopul privatizarii societatii
in cauza.
Art. 13
(1) Efectuarea de catre alte persoane decat cumparatorul a investitiilor
asumate prin contract de acesta va fi considerata ca realizata sub conditia
suplimentara a prezentarii de catre cumparator a dovezii prin care tertul s-a
angajat ferm si irevocabil sa execute obligatiile respective in numele si pe
contul cumparatorului, cu respectarea art. 11. Sunt considerate ca realizate si
obligatiile de investitii efectuate de asociatii si/sau subsidiarii
cumparatorului, in nume propriu.
(2) Sunt asimilate investitiilor efectuate si sumele aferente partii
cuvenite cumparatorilor, persoane fizice sau juridice, in calitate de
actionari, din profitul net si care, in urma unei hotarari a adunarii generale
a actionarilor, au fost repartizate pentru fondul de dezvoltare/surse proprii
de finantare din care s-au efectuat investitii in exercitiul financiar curent
sau urmator.
Art. 14
In sensul prezentei ordonante nu sunt recunoscute ca investitii realizate
de cumparator in contul obligatiei asumate prin contract:
a) sumele acordate de acesta societatii, care ii confera un alt drept decat
acela de a dobandi actiuni;
b) sursele proprii ale societatii sau atrase de catre aceasta, cu exceptia
celor prevazute la art. 13 alin. (2).
Art. 15
(1) In cazuri bine justificate din punct de vedere al oportunitatii
economico-financiare A.P.A.P.S. poate ca, la solicitarea cumparatorului si pe
baza documentatiei prezentate de societate si/sau de cumparator, dupa caz, sa
convina cu acesta:
a) reesalonarea programului de investitii in cadrul perioadei prevazute in
contract;
b) prelungirea termenului de realizare a investitiilor peste
scadenta/scadentele prevazuta/prevazute in contract, daca prin aceasta
cumparatorul nu isi pierde pozitia de adjudecatar conform grilei de punctaj
pentru selectia ofertantilor, aplicata la incheierea contractului;
c) modificarea structurii angajamentelor de investitii prevazute in
contracte, fie prin inlocuirea acestora, fie prin renuntarea la unele dintre
ele;
d) reesalonarea termenelor de plata a ratelor aferente pretului datorat
pentru pachetul de actiuni;
e) efectuarea unei novatii sau delegatii;
f) rezilierea sau rezolutiunea, dupa caz, a contractului prin acordul de
vointa al partilor;
g) orice alte modificari considerate necesare de catre A.P.A.P.S.
(2) In situatia in care din documentatia prezentata conform alin. (1)
rezulta ca exista conditii ca societatea si/sau cumparatorul, dupa caz, sa
plateasca sumele restante datorate Autoritatii, reprezentand dividende, sume
primite pentru restructurare, pretul, angajamente investitionale etc.,
A.P.A.P.S. poate incheia cu societatea, respectiv cu cumparatorul, la
solicitarea acestuia, acte aditionale pentru reesalonarea platii, respectiv a
angajamentelor.
(3) In cazul ratelor scadente aferente platii pretului, prevederile alin.
(2) se aplica numai cu conditia incadrarii in termenul final prevazut in
contract.
(4) In cazul in care angajamentul investitional este redus la solicitarea
cumparatorului, acesta este obligat sa plateasca Autoritatii sumele
reprezentand diferenta dintre valoarea initiala a investitiilor asumate si
valoarea diminuata a angajamentului investitional. Plata diferentei se poate
face imediat sau in rate.
(5) Pentru ratele reesalonate incepand cu data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante se vor percepe dobanzi la nivelul dobanzii legale stabilite
de Banca Nationala a Romaniei pentru obligatiile comerciale, conform Ordonantei
Guvernului nr. 9/2000 privind nivelul dobanzii legale pentru obligatii banesti.
Art. 16
Este interzisa exceptarea de la plata a majorarilor, penalitatilor sau a
dobanzilor, dupa caz, aferente sumelor platite cu intarziere/neplatite, atat in
ceea ce priveste plata ratelor/pretului pentru pachetul de actiuni, cat si in
ceea ce priveste nerealizarea investitiilor, inclusiv a celor de mediu, la
termenul final prevazut in contracte, respectiv in actele aditionale la
acestea.
Art. 17
Prevederile art. 16 se aplica si pentru penalitatile/daunele datorate
Autoritatii de catre societate, aferente dividendelor, ratelor aferente sumelor
alocate pentru fondurile de restructurare, precum si altor sume datorate
acesteia.
Art. 18
(1) Plata penalitatilor nu exonereaza cumparatorul de indeplinirea obligatiilor
asumate prin contract.
(2) La intocmirea actelor aditionale se va introduce in mod obligatoriu o
clauza prin care se va garanta realizarea investitiilor si/sau plata pretului
actiunilor, prin contract de gaj in favoarea Autoritatii asupra actiunilor care
fac obiectul contractului. In cazul in care se constata ca actiunile sunt
grevate de sarcini, cumparatorul are obligatia de a prezenta garantii
financiare.
(3) Penalitatile datorate de cumparator pentru nerealizarea obligatiilor
contractuale pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante pot fi
esalonate la plata, la cererea cumparatorului, de catre A.P.A.P.S., in cadrul
perioadei de derulare a contractului.
Art. 19
In perioada de derulare a contractelor care contin obligatii asumate de
catre cumparator transmiterea actiunilor de la acesta catre terti este
conditionata de obtinerea prealabila a acordului scris al Autoritatii, in lipsa
caruia aceasta poate cere in instanta declararea nulitatii transmisiunii
actiunilor.
Art. 20
(1) A.P.A.P.S. poate, in cazuri bine justificate, sa accepte, la
solicitarea cumparatorului:
a) efectuarea unei delegatii imperfecte, atunci cand cumparatorul aduce in
contract angajamentul unui al doilea debitor alaturi de el, pentru indeplinirea
obligatiilor contractuale;
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor, prin schimbarea
debitorului initial (cumparatorul) din contract cu o alta persoana care se
angajeaza fata de A.P.A.P.S. sa execute intocmai obligatiile contractuale.
(2) Acordul A.P.A.P.S. pentru situatiile prevazute la alin. (1) poate fi
dat numai in urmatoarele conditii:
a) noul debitor trebuie sa intruneasca conditiile prevazute pentru
ofertanti de reglementarile legale in vigoare referitoare la achizitionarea
unui pachet de actiuni detinut de A.P.A.P.S. in societatile comerciale cu
capital de stat;
b) noul debitor preia toate obligatiile contractuale ale cedentului-debitor
initial, inclusiv eventualele penalitati pentru nerespectarea unor obligatii
contractuale ale cedentului aferente perioadelor trecute - in cazul novatiei
prin schimbare de debitor;
c) noul debitor/delegat este tinut solidar cu debitorul initial pentru
indeplinirea obligatiilor contractuale, inclusiv eventualele penalitati pentru
nerespectarea unor obligatii contractuale aferente perioadelor trecute, fara ca
debitorul initial/delegant sa fie descarcat in mod expres de obligatiile fata
de A.P.A.P.S. - in cazul unei delegatii imperfecte;
d) in cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru contractele cu plata
in rate, se va negocia cu noul debitor plata sumelor aferente pretului
contractului, inclusiv a dobanzilor si eventualelor penalitati datorate la
plata pretului si neonorate de debitorul initial. Plata sumelor datorate Autoritatii
cu titlu de pret si penalitati si/sau dobanzi se va efectua de catre noul
debitor in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la semnarea actului
aditional.
(3) In vederea analizarii si aprobarii cesiunii totale sau partiale a
actiunilor trebuie prezentate Autoritatii urmatoarele:
a) solicitarea facuta in acest sens de cumparator, insotita de angajamentul
ferm si neconditionat al viitorului debitor privind preluarea integrala a
obligatiilor contractuale;
b) toate documentele prevazute de legislatia de privatizare in vigoare
pentru ofertantul-cesionar care achizitioneaza un pachet de actiuni de la
A.P.A.P.S., inclusiv documentele privind bonitatea noului debitor, mai putin
dovada platii taxei de participare la licitatie si garantia de participare;
c) in cazul in care cumparatorul si/sau noul debitor sunt societati
comerciale, este necesara aprobarea adunarii generale a asociatilor cu privire
la efectuarea novatiei/delegatiei;
d) orice alte documente, care in urma analizei se impun ca fiind necesare,
privind asigurarea legalitatii novatiei/delegatiei si indeplinirii obligatiilor
stipulate in contract si care sunt solicitate de catre A.P.A.P.S.
(4) Novatia sau, dupa caz, delegatia se realizeaza prin act aditional la
contract care va stabili sanctiunile care se vor aplica in cazul in care
partile nu respecta prevederile acestuia.
(5) Pentru garantarea obligatiilor pe care le preia noul debitor vor fi
instituite garantii suplimentare (contract de garantie reala mobiliara asupra unui
numar de actiuni care se va conveni intre parti, garantii financiare etc.),
daca astfel de garantii nu au fost prevazute in contractul initial.
(6) Novatia/delegatia isi produce efecte numai din momentul semnarii
actului aditional la contract. Este interzisa, sub sanctiunea nulitatii,
inscrierea in registrul actionarilor societatii a modificarilor structurii
actionariatului societatii in lipsa prezentarii documentului sus-mentionat.
Art. 21
(1) In cazul desfiintarii contractului, A.P.A.P.S. va retine de la
cumparator:
a) cu titlu de daune-interese, al caror cuantum nu poate fi mai mic decat
nivelul pretului sau al partii din pret achitate de cumparator pana la data
notificarii rezolutiunii contractului, sumele achitate de cumparator;
b) penalitatile achitate de cumparator cu orice titlu.
(2) Pentru alte prejudicii cauzate Autoritatii sau societatii de catre
cumparator aceasta poate cere instantei judecatoresti daune-interese.
(3) Determinarea intinderii prejudiciilor si/sau a daunelor-interese
prevazute la alin. (2) se va face pe baza unei expertize economico-financiare
intocmite de persoane fizice si/sau juridice abilitate prin lege pentru astfel
de operatiuni, desemnate de instanta judecatoreasca.
(4) Cheltuielile aferente efectuarii expertizei economico-financiare
prevazute la alin. (3) vor fi avansate de catre Autoritate sau, dupa caz, de
catre societate si vor fi recuperate de la cumparator.
Art. 22
In cazuri justificate de situatia economico-financiara a societatii sau a
cumparatorului, A.P.A.P.S. si cumparatorul pot conveni continuarea contractului
prin renuntarea la punerea in aplicare a unei sentinte definitive de
desfiintare a contractului sau la aplicarea pactului comisoriu, in cazul
contractelor care contin astfel de clauze.
Art. 23
Este interzisa desfiintarea contractelor in cazul societatilor aflate in
procedura de reorganizare judiciara sau faliment, reglementata de Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
precum si in cazul celor aflate in procedura de lichidare voluntara
reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 24
In cazul in care majorarea capitalului social al societatii se face prin
aport in numerar, prin compensarea unor creante lichide si exigibile ale
cumparatorului asupra societatii, exprimate in valuta, cu actiuni la aceasta,
conform art. 205 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
ulterioare, precum si in cazul in care obligatia de investitii asumata de
cumparator este stabilita in echivalent valuta, data de referinta pentru
conversia sumelor respective este data aprobarii majorarii capitalului social
in adunarea generala a actionarilor, respectiv data varsamantului sumei in
valuta, iar suma in lei se calculeaza prin raportare la cursul de referinta al
Bancii Nationale a Romaniei valabil la acea data.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii
Art. 25
(1) In scopul organizarii si desfasurarii in conditii unitare a controlului
postprivatizare prevederile art. 11 pct. 2 si 3, art. 13, art. 15 alin. (1),
(2) si (3), art. 18 si 24 se aplica si contractelor aflate in derulare pentru
perioada ramasa sa curga de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Pentru perioada de derulare a contractului implinita pana la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante Autoritatea poate conveni cu
cumparatorul, prin act aditional, aplicarea prevederilor alin. (1).
(3) Termenul prevazut la art. 11 pct. 3 este de 45 de zile lucratoare de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, pentru situatiile mentionate la
alin. (2).
Art. 26
(1) In cazul in care angajamentul investitional prevazut in contractele in
curs de derulare si a caror scadenta este anterioara intrarii in vigoare a
prezentei ordonante nu a fost realizat la termenele intermediare, respectiv pe
obiectivele prevazute in contract, dar, cumulat pana la incheierea perioadei de
investitii prevazute in contract rezulta respectarea intocmai a obligatiei, nu
se datoreaza penalitati/majorari de intarziere. In cazul in care la scadenta se
constata nerealizarea sau realizarea partiala a obligatiei totale de
investitie, cumparatorul datoreaza Autoritatii, incepand cu respectiva data,
penalitatile contractuale calculate la valoarea nerealizata. Termenul de
prescriptie pentru dreptul Autoritatii de a solicita penalitatile respective
incepe sa curga de la data incheierii perioadei de investitii prevazute in
contract.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica sumelor, stabilite cu acest titlu
prin sentinte definitive, datorate Autoritatii pana la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, iar sumele platite nu se restituie.
Art. 27
(1) Pentru contractele incheiate inainte de data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante obligatiile contractuale privind efectuarea investitiilor,
aflate in perioada de derulare, se considera ca fiind realizate in urmatoarele
situatii:
a) cand anexa la contract contine specificatia "program de
investitii", angajamentul investitional se considera realizat in urma
aportului in numerar, indiferent daca sumele au fost folosite pentru efectuarea
de investitii sau pentru finantarea unor nevoi curente ale societatii, cu
conditia ca sumele in cauza sa fie evidentiate in contul curent bancar.
Operatiunea de evidentiere in contul curent bancar poate fi efectuata si
ulterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante, dar nu mai tarziu de
termenul final al obligatiei de investitii prevazute in contract;
b) cand in contracte nu au fost specificate expres obiectivele de
investitii, obligatiile de investitii sunt considerate ca fiind realizate
indiferent daca acestea sunt sau nu adiacente obiectului principal de
activitate al societatii pentru care s-a incheiat contractul;
c) in contractele cu clauza de atestare a investitiilor prin certificat
emis de cenzorii societatii sau de o firma specializata de audit si care nu
contin specificatia expresa "insotit de documente" sau care contin
clauza "documente rezonabile", obligatia de investitii se considera
realizata numai daca in certificatul de atestare, emis de cenzori sau de o
firma specializata de audit, se specifica in mod clar ca:
- suma investita corespunde valorii investitionale asumate prin contract;
- inregistrarea in contabilitate a investitiilor efectuate ca aport in
natura sau sub forma baneasca este realizata in conformitate cu legislatia
contabila in vigoare;
- sursele de finantare a investitiilor corespund prevederilor din contract;
d) in contractele care contin clauza de atestare a executarii
angajamentului investitional prin majorarea de capital social si inregistrarea
acestei operatiuni la oficiul registrului comertului:
- obligatia de investitie se considera realizata daca virarea sumelor in
cauza in contul curent bancar de catre cumparator si inregistrarea acestei
operatiuni in contabilitatea societatii au fost facute in cadrul termenului
prevazut in contract, fara a fi necesara prezentarea dovezii inregistrarii la
oficiul registrului comertului a majorarii capitalului social, dar cu obligatia
prezentarii la A.P.A.P.S. a dovezii virarii sumelor respective si inregistrarii
lor in contabilitatea societatii;
- in cazul majorarilor de capital prin aport in natura, cumparatorul
trebuie sa prezinte Autoritatii dovada inregistrarii in contabilitatea
societatii a bunurilor respective ca mijloace fixe aduse in nume propriu,
precum si declaratia pe propria raspundere a reprezentantilor legali ai
societatii, prin care acestia certifica existenta in societate a mijloacelor
fixe respective, in baza angajamentului asumat de cumparator prin contract;
e) achizitionarea unui bun in regim de leasing poate fi considerata
realizare a investitiei asumate prin contract, daca bunul ce face obiectul
contractului de leasing este achitat integral de catre cumparator in
conformitate cu obligatiile contractuale, iar dreptul de proprietate asupra
bunului este transferat societatii pana la scadenta prevazuta in contract.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru obligatiile contractuale
neexecutate pentru care perioada de derulare a expirat, daca partile convin
astfel prin act aditional la contract.
Art. 28
(1) Pentru contractele incheiate la societatile din domeniul turismului si
comertului interior, create prin divizare pe baza normelor specifice interne
ale Fondului Proprietatii de Stat si apoi privatizate, controlul
postprivatizare se limiteaza la clauzele privind obligatia obtinerii
certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor si
majorarea capitalului social cu valoarea acestora.
(2) In cazul societatilor prevazute la alin. (1) litigiile in curs avand ca
obiect obligarea cumparatorilor la respectarea clauzelor referitoare la
investirea pe o perioada de 2 ani de la incheierea contractului a 50% din
profit si la mentinerea unui numar de salariati cu contract de munca, la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, sunt considerate lipsite de obiect.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (2) Autoritatea va notifica situatia la
instanta judecatoreasca pe al carei rol se afla procesul.
Art. 29
(1) In cazul contractelor aflate in perioada de derulare, incheiate inainte
de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, care contin angajamente
investitionale sub forma aportului in natura, data de referinta pentru
transformarea in lei sau in valuta, dupa caz, a contravalorii investitiilor se
considera, dupa cum urmeaza:
a) pentru contractele in care este inserata clauza de majorare a
capitalului social data de referinta se considera data aprobarii in adunarea
generala a actionarilor a raportului de evaluare intocmit in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
b) pentru contractele in care nu s-a inserat clauza de majorare a
capitalului social data de referinta este considerata data achitarii facturii
de catre cumparator.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) contravaloarea investitiilor se
calculeaza prin raportare la cursul de referinta al Bancii Nationale a Romaniei
aplicabil pentru acea data.
(3) Data de referinta stabilita conform alin. (1) va constitui si reperul
in functie de care se apreciaza respectarea/nerespectarea scadentei prevazute
in contract pentru efectuarea obligatiei de investitii, in situatia in care in
contract partile nu au convenit o alta data.
Art. 30
In situatia in care contractele stipuleaza obligativitatea efectuarii de
investitii in numerar exprimate in valuta, data de referinta pentru
transformarea in lei a contravalorii sumelor in cauza o reprezinta data la care
s-a efectuat varsamantul in contul curent bancar al societatii.
Art. 31
(1) Pentru contractele care contin angajamente investitionale de protectie
a mediului, aflate in curs de executare, cumparatorul este obligat sa incheie,
dupa caz, cu A.P.A.P.S. acte aditionale prin care urmeaza sa fie reglementate
urmatoarele:
a) precizarea volumului de investitii in conformitate cu termenele scadente
prevazute in contract;
b) includerea sau modificarea cuantumului penalitatilor pentru neefectuarea
investitiilor de mediu;
c) reducerea volumului valoric de investitii angajat prin contract
corespunzator obiectivelor din programul de conformare, anexa la contract, pe
baza confirmarii de catre autoritatea de mediu competenta a realizarii
masurilor din programul de conformare;
d) cuantificarea investitiilor de mediu in conformitate cu obligatia
asumata prin contract si stabilirea de termene corespunzatoare;
e) punerea de acord a termenelor in care trebuie prezentat certificatul de
atestare a realizarii investitiilor de mediu cu termenele scadente prevazute in
contract pentru realizarea acestora;
f) modificarea programului de investitii de mediu in cazul in care, dupa
semnarea contractului, cumparatorul prezinta un nou program de conformare
aprobat de autoritatea de mediu competenta.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 16, pentru perioada anterioara
incheierii actelor aditionale, pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. a)
- d), cumparatorul nu datoreaza penalitati de intarziere.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 32
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000
lei la 300.000.000 lei nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 38.
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100.000.000
lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv sau
reprezentantul legal al societatii care utilizeaza sumele reprezentand
investitiile de mediu in alte scopuri decat cele prevazute in contracte, avand
drept consecinta nerealizarea obiectivelor din programul de conformare.
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000
lei la 50.000.000 lei persoana care incalca dispozitiile prevazute la art. 8
alin. (4).
(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000
lei la 70.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv,
reprezentantul legal al societatii care:
a) nu respecta obligatiile prevazute la art. 8 alin. (2) si/sau art. 8
alin. (3);
b) nu respecta termenul de 10 zile lucratoare prevazut la art. 9 alin. (3);
c) nu respecta obligatiile prevazute la art. 33.
(5) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000
lei la 30.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv sau
reprezentantul legal al societatii care:
a) nu respecta prevederile art. 8 alin. (1) sau ale art. 11 pct. 4;
b) nu efectueaza operatiunea de evidentiere in contabilitate a sumelor
reprezentand aport in numerar in contul curent bancar pana la termenul final al
obligatiei de investitii, prevazuta in contract.
(6) Faptelor prevazute in prezentul capitol, daca sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit Codului penal sau unor legi penale speciale,
constituie infractiuni, li se aplica prevederile legii penale.
(7) Procesele-verbale de stabilire si sanctionare a contraventiilor,
intocmite de personalul Autoritatii in urma controlului, se vor comunica
Ministerului Finantelor Publice, urmand ca acesta sa urmareasca incasarea
amenzilor, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
(8) Cuantumul amenzilor prevazute in prezentul articol se actualizeaza
anual prin hotarare a Guvernului.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 33
In cazul societatilor care fac obiectul unor contracte in derulare, iar
cumparatorul este actionar majoritar, prin derogare de la prevederile Legii nr.
31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare:
a) schimbarea formei juridice a societatii este posibila doar cu acordul
prealabil al Autoritatii, exprimat prin incheierea unui act aditional la
contract, in cazul in care modificarea respectiva poate determina nerealizarea
obligatiilor asumate prin contract de catre cumparator. Acordul nu este necesar
in cazul in care legea obliga la schimbarea formei juridice a societatii, in
acest caz cumparatorului revenindu-i obligatia de a instiinta A.P.A.P.S. si de
a incheia cu aceasta un act aditional in termen de 45 de zile lucratoare de la
aparitia situatiei care determina modificarea statutului juridic al societatii;
b) fuziunea intre cumparator si societate este interzisa pana la realizarea
integrala a obligatiilor asumate prin contract sub sanctiunea nulitatii de
drept.
Art. 34
(1) In cazul angajamentelor investitionale pentru protectia mediului este
interzisa utilizarea de catre societate a sumelor in cauza in alte scopuri
decat efectuarea de investitii cu aceasta destinatie.
(2) Schimbarea destinatiei sumelor respective atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
(3) Raspunderea pentru utilizarea sumelor respective pentru destinatia
prevazuta in contract revine in egala masura administratorilor societatii si
conducerii executive a acesteia.
Art. 35
(1) Controlul postprivatizare in cadrul societatilor, in domeniul urmaririi
respectarii obligatiilor contractuale, ca urmare a unor sesizari si solicitari
primite, precum si prin autosesizare, se efectueaza de catre A.P.A.P.S.
(2) Declansarea actiunilor de control se face, dupa caz, prin colaborare si
cu alte institutii cu competenta in domeniul controlului.
(3) Notele de control care pun in evidenta indicii cu privire la existenta
unor fapte de natura penala vor fi transmise si organelor de cercetare competente.
Art. 36
(1) In caz de neexecutare a obligatiilor asumate de cumparator prin
contracte in care executarea acestor obligatii este garantata prin constituire
de garantii reale mobiliare, A.P.A.P.S. poate cere instantei atribuirea
bunurilor afectate garantiei, chiar in lipsa unei stipulatii in acest sens in
contract.
(2) Pentru contractele in derulare prevederile alin. (1) sunt aplicabile
daca partile convin aceasta prin act aditional la contract.
Art. 37
Incheierea de catre A.P.A.P.S. a unor acte aditionale prin care se aduc
modificari clauzelor de natura sociala se va face numai pe baza acordului
dintre reprezentantii legali ai salariatilor, conducerea societatii si
cumparator.
Art. 38
(1) Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale si
locale, alte institutii cu atributii in ceea ce priveste eliberarea titlurilor
de proprietate asupra terenurilor detinute de catre societati au obligatia ca
in termen de 15 zile calendaristice de la data eliberarii certificatului de
atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor sa comunice aceasta
Autoritatii.
(2) Pentru certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra
terenurilor, eliberate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
autoritatile prevazute la alin. (1) vor face comunicarea in termen de 30 de
zile calendaristice de la primirea solicitarii adresate de A.P.A.P.S. in acest
sens.
Art. 39
A.P.A.P.S. va elabora si va supune spre aprobare Guvernului, in termen de
60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, normele
metodologice de aplicare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu