LEGE
Nr. 506 din 12 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de
urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societatilor comerciale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 549 din 26 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 25 din 30 ianuarie 2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, adoptata in temeiul art. 1 pct. II.11
din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 februarie
2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza modul de urmarire a executarii
obligatiilor asumate de cumparatori pe perioada derularii contractelor de
vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat la societatile comerciale,
societatile si companiile nationale."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Prezenta ordonanta se aplica contractelor avand ca obiect
vanzarea-cumpararea de actiuni detinute de stat la societatile comerciale,
incheiate de Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului si aflate in derulare, pentru
efectele produse de acestea dupa intrarea ei in vigoare."
3. Literele d), e), g), l) si n) ale articolului 3 vor avea urmatorul
cuprins:
"d) vanzator - Fondul Proprietatii de Stat sau Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, ca parte in contract,
denumita in continuare A.P.A.P.S. sau Autoritate;
e) cumparator - persoana fizica sau juridica de drept privat, de cetatenie,
respectiv de nationalitate romana sau straina, parte in contractul de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat sau cu
A.P.A.P.S.;
...........................................................................
g) scadenta - termenul pana la care cumparatorul s-a angajat sa isi
indeplineasca o obligatie contractuala;
...........................................................................
l) perioada de derulare a contractului - perioada pana la indeplinirea
oricareia si a tuturor obligatiilor partilor contractante, conform clauzelor
contractuale si prevederilor prezentei ordonante; intra sub incidenta acestei
definitii inclusiv acele contracte care pana la aparitia prezentei ordonante
confereau A.P.A.P.S. dreptul de a pretinde cumparatorilor aducerea la
indeplinire/conformarea fata de obligatiile ce izvorau din contract;
...........................................................................
n) afiliat - persoana juridica la care cumparatorul este asociat/actionar,
cu exceptia societatii ale carei actiuni fac obiectul contractului de
vanzare-cumparare;"
4. La articolul 3, dupa litera n) se introduce litera o) cu urmatorul
cuprins:
"o) termen intermediar - termen de realizare esalonata a unei
obligatii contractuale pana la scadenta."
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Societatile privatizate prin incheiere de contracte de
vanzare-cumparare de actiuni sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a contractului si societatile care dupa privatizare au
fuzionat, dupa caz, cu alta societate comerciala sau cu cumparatorul, precum si
cele rezultate prin divizare, daca aceste operatiuni au avut loc inauntrul
perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercita de catre A.P.A.P.S. prin
departamentele de specialitate si are ca obiect urmarirea modului in care sunt
respectate de catre cumparator obligatiile asumate prin contractele respective
si, dupa caz, urmarirea evolutiei principalilor indicatori economico-financiari
ai societatilor la care au fost vandute actiuni ale statului prin contracte
aflate in perioada de derulare."
6. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Reprezentantii legali ai societatii sunt obligati sa transmita
Autoritatii, in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data implinirii
termenului intermediar/scadentei fiecarei obligatii contractuale a
cumparatorului, un raport cu privire la modul de indeplinire a acesteia."
7. La articolul 8, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica contractelor incheiate
inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante, in cazul in care in
acestea sunt prevazute alte termene de raportare."
8. Alineatele (1) si (3) ale articolului 9 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Reprezentantii legali ai societatilor si cumparatorul sunt obligati sa
comunice Autoritatii situatia in care, conform prevederilor legale in vigoare,
pentru societate a fost declansata procedura de reorganizare judiciara sau de
faliment ori, dupa caz, procedura de lichidare voluntara.
...........................................................................
(3) Comunicarea prevazuta la alineatele precedente va fi transmisa
Autoritatii in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data primirii de la
tribunal a hotararii cu privire la declansarea procedurii in cauza, respectiv
de la data desemnarii lichidatorilor in cazul lichidarii voluntare."
9. Capitolul IV va avea urmatorul titlu:
"CAP. 4
Atributiile Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului in domeniul controlului postprivatizare"
10. Litera e) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"e) poate sa incheie cu cumparatorul, la solicitarea acestuia, acte
aditionale la contract in perioada de derulare, pe baza unei analize
economico-financiare in urma careia se constata necesitatea revizuirii
clauzelor respective;"
11. Capitolul V va avea urmatorul titlu:
"CAP. 5
Masuri privind eficientizarea procesului de control postprivatizare"
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In scopul asigurarii conditiilor necesare pentru urmarirea modului de
realizare a obligatiilor contractuale si organizarii in mod corespunzator a
activitatii de control postprivatizare, incepand cu data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, la incheierea contractelor se vor avea in vedere
urmatoarele:
a) investitiile asumate, inclusiv cele pentru protectia mediului, vor fi
efectuate in numerar, cu obligatia ca sumele in cauza sa fie inregistrate
intr-un cont curent bancar deschis pe numele societatii;
b) sumele varsate de cumparator in contul obligatiei de investitii, cu
exceptia celor destinate protectiei mediului, pot fi utilizate de societate, in
conditiile prevazute de lege, inclusiv pentru plata datoriilor societatii catre
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate,
bugetele locale etc., ale caror scadente sunt anterioare datei incheierii
contractului de vanzare-cumparare de actiuni;
c) investitia este considerata realizata daca, in conformitate cu
prevederile contractului, cumparatorul prezinta, in termen de 30 de zile
lucratoare de la data implinirii termenului intermediar/scadentei, documentele
financiar-contabile care sa ateste virarea sumelor respective in contul curent
bancar al societatii pana la data scadenta prevazuta in contract, insotite de o
declaratie pe propria raspundere data de catre administratorii si cenzorii
societatii ori de o firma specializata de audit, prin care se confirma
operatiunea in cauza;
d) administratorii societatii au obligatia ca, in termen de maximum 90 de
zile lucratoare de la data scadentei obligatiei investitionale, sa initieze
procedura de majorare a capitalului social si de inregistrare a acesteia la
oficiul registrului comertului, in numele si pe seama cumparatorului care a
virat sumele in cauza in contul curent bancar, in conformitate cu obligatia
asumata prin contract, potrivit reglementarilor legale in vigoare;
e) ceilalti actionari, altii decat cumparatorul, pot beneficia de dreptul
de preferinta la subscriptie pentru a participa la majorarea capitalului social,
urmand a-si exprima aceasta optiune in conditiile si in termenul prevazute de
reglementarile legale in vigoare."
13. Dupa articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
Pentru contractele incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante si aflate in derulare investitiile asumate, inclusiv cele pentru
protectia mediului, vor putea fi efectuate atat in forma si termenii
contractuali conveniti, cat si in numerar, cu conditia ca sumele in cauza sa
fie inregistrate in contul curent bancar al societatii."
14. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
In cazul investitiilor asumate pentru protectia mediului documentele
prevazute la art. 11 lit. c) vor fi insotite, in mod obligatoriu, de confirmarea
eliberata de autoritatea de mediu competenta privind realizarea masurilor
prevazute in programul de conformare, anexa la avizul de mediu eliberat in
scopul privatizarii societatii in cauza."
15. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Efectuarea de catre alte persoane decat cumparatorul a investitiilor
asumate prin contract de acesta va fi considerata ca realizata sub conditia
suplimentara a prezentarii de catre cumparator a dovezii prin care tertul s-a angajat
ferm si irevocabil sa execute obligatiile respective in numele si pe seama
cumparatorului, cu respectarea art. 11."
16. La articolul 13, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) si
(1^2) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Sunt considerate ca realizate si obligatiile de investitii
efectuate de asociatii si/sau afiliatii cumparatorului, in nume propriu.
(1^2) Prevederile alin. (1^1) se aplica si membrilor asociatiilor PAS,
chiar daca detin in nume propriu actiuni/parti sociale ale societatii
privatizate."
17. Alineatul (2) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sunt asimilate investitiilor efectuate si sumele aferente partii
cuvenite cumparatorilor, persoane fizice sau juridice, in calitate de
actionari, din profitul net si care, in urma unei hotarari a adunarii generale
a actionarilor, au fost repartizate pentru fondul de dezvoltare/surse proprii
de finantare din care s-au efectuat investitii in exercitiul financiar curent
sau in cele urmatoare."
18. Partea introductiva a alineatului (1) al articolului 15 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) A.P.A.P.S. poate ca, la solicitarea cumparatorului/societatii si pe
baza documentatiei prezentate de cumparator si/sau de societate, dupa caz, sa
convina cu acesta/aceasta:"
19. La articolul 15 alineatul (1), literele b) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) prelungirea termenului de realizare a investitiilor peste
termenele intermediare si/sau scadenta prevazute in contract, daca prin aceasta
cumparatorul nu isi pierde pozitia de adjudecatar conform grilei de punctaj
pentru selectia ofertantilor, aplicata la incheierea contractului;
...........................................................................
f) desfiintarea contractului;"
20. La articolul 15 alineatul (1), dupa litera f) se introduc literele f^1)
si f^2) cu urmatorul cuprins:
"f^1) esalonarea/reesalonarea platii sumelor datorate Autoritatii ca
dividende, sume primite pentru restructurare;
f^2) esalonarea/reesalonarea platii oricaror alte sume datorate
Autoritatii;"
21. Alineatele (2), (3) si (5) ale articolului 15 vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) In situatia in care din documentatia prezentata conform alin. (1)
rezulta ca exista conditii ca societatea si/sau cumparatorul, dupa caz, sa
plateasca sumele datorate Autoritatii, aceasta poate incheia cu societatea,
respectiv cu cumparatorul, la solicitarea acestora, conventii/acte aditionale
pentru reesalonarea platii, respectiv a angajamentelor.
(3) In cazul ratelor cu titlu de pret, prevederile alin. (2) se aplica
numai cu conditia incadrarii in scadenta ultimei rate prevazuta in contract, cu
exceptia situatiilor precizate la art. 22.
...........................................................................
(5) Pentru ratele ramase de achitat cu titlu de pret, incepand cu data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, in actul aditional se va introduce,
in mod obligatoriu, nivelul dobanzii calculat astfel: pentru contractele de
vanzare de actiuni cu plata pretului in rate, la cuantumul fiecarei rate se
aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente, in
cazul in care pretul este stabilit si platit in moneda nationala, si dobanda
LIBOR plus o marja negociata de parti, in cazul in care pretul este stabilit
si/sau platit in valuta."
22. La articolul 15, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
urmatorul cuprins:
"(6) Incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante, pentru sumele datorate Autoritatii reprezentand dividende,
rate aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare, precum si
pentru alte sume datorate Autoritatii, conventia/actul aditional va cuprinde,
in mod obligatoriu, dispozitii prin care se aplica nivelul dobanzii de referinta
comunicat lunar de Banca Nationala a Romaniei."
23. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Este interzisa exceptarea de la plata a majorarilor, penalitatilor sau
a dobanzilor, dupa caz, aferente sumelor platite cu intarziere/neplatite, atat
in ceea ce priveste plata ratelor/pretului pentru pachetul de actiuni, cat si
in ceea ce priveste nerealizarea investitiilor, inclusiv a celor de mediu.
(2) In cazuri justificate din punct de vedere economic exceptarile de la
plata penalitatilor prevazute la alin. (1) pot fi acordate prin hotarare a
Guvernului.
(3) Penalitatile datorate de cumparator pentru nerealizarea investitiilor
se cuvin societatii comerciale ale carei actiuni fac obiectul contractului de
vanzare-cumparare. Modalitatea de plata a sumelor in cauza, precum si de
utilizare a acestora de catre societatea comerciala vor fi stabilite prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante."
24. Dupa articolul 16 se introduce articolul 16^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
(1) A.P.A.P.S. si cumparatorii pot conveni modificarea termenului de
denuntare unilaterala a contractului de catre Autoritate, in ceea ce priveste
obligatia de plata a pretului.
(2) Prelungirea termenului de denuntare unilaterala a contractului de catre
Autoritate se poate face cu obligarea cumparatorului la plata de penalitati de
intarziere. Termenul de denuntare unilaterala a contractului de catre
Autoritate nu poate fi prelungit cu mai mult de 90 de zile lucratoare.
(3) Pentru ratele ramase de achitat, aferente pretului de cumparare, in
actul aditional se va introduce in mod obligatoriu nivelul dobanzii prevazute
la art. 15 alin. (5)."
25. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Prevederile art. 16 alin. (1) si (2) se aplica si pentru
penalitatile/daunele datorate Autoritatii de catre societate, aferente
dividendelor, ratelor aferente sumelor alocate pentru fondurile de
restructurare, precum si altor sume datorate acesteia."
26. Alineatele (1) si (2) ale articolului 18 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Plata penalitatilor nu exonereaza cumparatorul de indeplinirea
obligatiilor asumate prin contract, cu exceptia cazurilor in care in
contractele de vanzare-cumparare de actiuni nu este prevazuta expres aceasta
obligatie.
(2) Incheierea actelor aditionale de catre Autoritate, in ceea ce priveste
modificarea angajamentelor de investitii si/sau de plata a pretului actiunilor,
este conditionata de instituirea in favoarea A.P.A.P.S. a unei garantii reale
mobiliare asupra unei parti sau intregului pachet de actiuni care face obiectul
contractului de vanzare-cumparare de actiuni sau garantii financiare. In cazul
in care se constata ca actiunile sunt grevate de sarcini, cumparatorul are
obligatia de a prezenta garantii financiare."
27. La articolul 20 alineatul (1), partea introductiva si litera b) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) A.P.A.P.S. poate sa accepte, la solicitarea cumparatorului:
...........................................................................
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor, prin schimbarea
debitorului initial (cumparatorul) din contract cu o alta persoana care se
angajeaza fata de A.P.A.P.S. sa execute obligatiile contractuale."
28. La articolul 20, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Actul aditional incheiat in conditiile alin. (1) are ca efect
si transmiterea tuturor drepturilor contractuale catre delegat/noul debitor si
va prevedea in mod obligatoriu asumarea de catre acesta a tuturor garantiilor
contractuale privind realizarea obligatiilor contractuale."
29. La articolul 20 alineatul (2), literele a) si d) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) noul debitor indeplineste conditiile prevazute pentru ofertanti de
reglementarile legale in vigoare referitoare la achizitionarea unui pachet de
actiuni detinut de A.P.A.P.S. in societatile comerciale cu capital de stat;
...........................................................................
d) in cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru contractele cu plata
in rate se va negocia cu noul debitor plata sumelor aferente pretului
contractului, inclusiv a dobanzilor si eventualelor penalitati datorate la
plata pretului si neonorate de debitorul initial; plata sumelor restante
datorate Autoritatii cu titlu de pret si penalitati si/sau dobanzi se va
efectua de catre noul debitor in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la
semnarea actului aditional."
30. La articolul 20 alineatul (3), partea introductiva si litera c) vor
avea urmatorul cuprins:
"(3) In vederea analizarii si aprobarii novatiei/delegatiei trebuie
prezentate Autoritatii urmatoarele:
...........................................................................
c) in cazul in care cumparatorul si/sau noul debitor sunt societati
comerciale, este necesara aprobarea adunarii generale a
asociatilor/actionarilor cu privire la efectuarea novatiei/delegatiei;"
31. Alineatul (5) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Pentru garantarea obligatiilor privind realizarea investitiilor
si/sau plata pretului pe care le preia noul debitor vor fi instituite garantii
suplimentare (contract de garantie reala mobiliara asupra unei parti sau a
intregului pachet de actiuni, garantii financiare etc.), daca astfel de
garantii nu au fost prevazute in contract."
32. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) In cazul desfiintarii contractului pe cale conventionala sau judiciara
Autoritatea va retine de la cumparator toate sumele achitate de acesta in
contul contractului, reprezentand, dupa caz, avans, rate, dobanzi, penalitati
achitate cu orice titlu, pana la desfiintarea acestuia."
33. La articolul 21, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) si
(1^2) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In cazul desfiintarii contractului pe cale conventionala sau
judiciara, pentru prejudicii cauzate Autoritatii, cumparatorul este obligat la
plata daunelor-interese constituite din:
a) sumele reprezentand dobanzile si penalitatile datorate pentru ratele
scadente si neachitate pana la data desfiintarii contractului, precum si
penalitatile datorate ca urmare a neindeplinirii celorlalte obligatii
contractuale;
b) sumele reprezentand dividendele incasate de cumparator in perioada de
valabilitate a contractului;
c) sumele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.045/2001 privind
recuperarea onorariilor de succes platite consultantilor de catre Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in cadrul
Programului pentru Ajustarea Sectorului Privat (PSAL).
(1^2) Prevederile alin. (1) si (1^1) se aplica si proceselor in curs de
judecata avand ca obiect desfiintarea contractului, incepute inainte de intrarea
in vigoare a prezentei ordonante."
34. Alineatele (2) si (4) ale articolului 21 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru prejudiciile cauzate societatii de catre cumparator,
aceasta poate cere instantei judecatoresti daune-interese.
...........................................................................
(4) Cheltuielile aferente efectuarii expertizei economico-financiare
prevazute la alin. (3) vor fi avansate de catre societate sau, dupa caz, de
catre Autoritate si vor fi recuperate de la cumparator."
35. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) A.P.A.P.S. si cumparatorul pot conveni continuarea contractului prin
renuntarea la punerea in aplicare a unei hotarari judecatoresti/arbitrale ce
are ca efect desfiintarea contractului sau la aplicarea pactului comisoriu, in
cazul contractelor care contin astfel de clauze.
(2) In acest sens Autoritatea si cumparatorul vor incheia o conventie de
mentinere in vigoare a contractului, cumparatorul obligandu-se sa plateasca
toate sumele datorate Autoritatii in termen de maximum 60 de zile de la
semnarea acesteia.
(3) In cazul in care se renunta la punerea in aplicare a unei hotarari
judecatoresti/arbitrale ce are ca efect desfiintarea contractului, conventia de
mentinere in vigoare a acestuia se incheie sub conditia rezolutorie a
neindeplinirii obligatiilor asumate prin conventie. Ca urmare a indeplinirii
conditiei rezolutorii, A.P.A.P.S. va pune in executare hotararea
judecatoreasca/arbitrala ce are ca efect desfiintarea contractului.
(4) Conventia de mentinere in vigoare a contractului prevazuta la alin. (2)
va cuprinde in mod obligatoriu o clauza potrivit careia contractul va fi
desfiintat de plin drept, in cazul neindeplinirii obligatiilor asumate in
cuprinsul acesteia fiind aplicabile prevederile art. 21."
36. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Este interzisa desfiintarea contractelor in cazul societatilor aflate in
procedura de reorganizare judiciara sau faliment, reglementata de Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in cazul
celor aflate in procedura de lichidare voluntara reglementata de Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare."
37. Capitolul VI va avea urmatorul titlu:
"CAP. 6
Dispozitii speciale"
38. Alineatele (1) si (3) ale articolului 25 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) In scopul organizarii si desfasurarii in conditii unitare a controlului
postprivatizare, prevederile art. 11 - 24 se aplica si contractelor aflate in
derulare pentru perioada ramasa sa curga de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
...........................................................................
(3) Termenul prevazut la art. 11 lit. c) este de 90 de zile lucratoare de
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, pentru situatiile mentionate
la alin. (2)."
39. Alineatul (1) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) In cazul in care angajamentul investitional prevazut in contractele in
curs de derulare nu a fost realizat la termenele intermediare, respectiv pe
obiectivele prevazute in contract, dar, cumulat pana la incheierea ultimului
termen intermediar/scadentei perioadei de investitii prevazute in contract,
anterior/anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante, rezulta
realizarea in cuantum valoric a obligatiei respective, nu se datoreaza
penalitati/majorari de intarziere."
40. La articolul 26, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) -
(1^3) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care realizarea
obligatiilor investitionale la termenele intermediare este garantata prin
gaj/garantie reala mobiliara.
(1^2) In cazul in care la incheierea ultimului termen intermediar/scadentei
perioadei de investitii prevazute in contract, anterior/anterioara datei
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se constata nerealizarea sau
realizarea partiala a obligatiei totale de investitie, pentru intreaga perioada
scursa pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, cumparatorul
datoreaza Autoritatii, incepand cu respectiva data, penalitatile contractuale
calculate la valoarea nerealizata.
(1^3) Penalitatile calculate conform prevederilor alin. (1^2) pot fi
esalonate la plata in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (3)."
41. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica sumelor stabilite cu acest
titlu prin hotarari judecatoresti/arbitrale definitive, datorate Autoritatii
pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, iar sumele platite nu
se restituie."
42. Dupa articolul 26 se introduc articolele 26^1 - 26^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 26^1
Daca se constata realizarea in cuantum valoric a angajamentului
investitional chiar dupa scadenta, iar realizarea acestuia a fost garantata
prin constituirea unor garantii, Autoritatea nu va proceda la executarea
acestora.
Art. 26^2
Termenul de prescriptie pentru dreptul Autoritatii de a solicita
penalitatile, respectiv de a executa gajul, in cazul neindeplinirii
obligatiilor contractuale de investitii, incepe sa curga de la data incheierii
perioadei de investitii prevazute in contract.
Art. 26^3
Sumele avansate cu titlu de cheltuieli de judecata in procesele ramase fara
obiect, precum si cele care se sting prin reanalizarea clauzelor contractuale,
ca urmare a intrarii in vigoare a prezentei ordonante, vor fi suportate de
catre cumparatori."
43. La articolul 27 alineatul (1), partea introductiva si literele a), c)
si d) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Pentru contractele incheiate inainte de data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, aflate in perioada de derulare, obligatiile contractuale
privind efectuarea investitiilor se considera realizate in urmatoarele
situatii:
a) cand anexa la contract contine specificatia <<program de investitii>>,
angajamentul investitional se considera realizat in urma aportului in numerar,
indiferent daca sumele au fost folosite pentru efectuarea de investitii sau
pentru finantarea unor nevoi curente ale societatii, cu conditia ca sumele in
cauza sa fie evidentiate in contul curent bancar. Pentru obligatiile al caror
termen intermediar/scadenta este anterior/anterioara datei intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, aportul in numerar este considerat ca fiind investitie
realizata, in baza declaratiei pe propria raspundere data de catre
administratorii si cenzorii societatii ori de o firma specializata de audit,
prin care se confirma virarea sumelor in cauza catre societate, cu titlu
nerambursabil, in vederea stingerii obligatiei asumate prin contract;
...........................................................................
c) in contractele cu clauza de atestare a investitiilor prin certificat
emis de cenzorii societatii sau de o firma specializata de audit si care
contin/nu contin specificatia expresa <<insotit de documente>> sau
care contin clauza <<documente rezonabile>>, obligatia de
investitii se considera realizata in baza certificatului de atestare emis de
cenzori sau de o firma specializata de audit, in care este specificat in mod
clar ca:
- suma investita corespunde valorii investitionale asumate prin contract;
- inregistrarea in contabilitate a investitiilor efectuate ca aport in
natura sau in numerar este realizata in conformitate cu legislatia contabila in
vigoare;
- sursele de finantare a investitiilor corespund prevederilor din contract;
d) in contractele care contin clauza de atestare a executarii
angajamentului investitional prin majorarea de capital social si inregistrarea
acestei operatiuni la Oficiul registrului comertului:
- obligatia de investitie se considera realizata daca virarea sumelor in
cauza in contul curent bancar de catre cumparator si inregistrarea acestei
operatiuni in contabilitatea societatii au fost facute pana la termenul
intermediar/scadenta prevazuta in contract, fara a fi necesara prezentarea
dovezii inregistrarii la Oficiul registrului comertului a majorarii capitalului
social, dar cu obligatia prezentarii la A.P.A.P.S. a dovezii virarii sumelor
respective in contul curent bancar al societatii si inregistrarii acestora in
contabilitatea acesteia;
- in cazul majorarilor de capital prin aport in natura cumparatorul trebuie
sa prezinte Autoritatii dovada inregistrarii in contabilitatea societatii a
bunurilor respective ca imobilizari corporale/necorporale aduse in nume
propriu, pana la termenul intermediar/scadenta prevazuta in contract, precum si
declaratia pe propria raspundere a reprezentantilor legali ai societatii, prin
care acestia certifica existenta in societate a aportului respectiv, in baza
angajamentului asumat de cumparator prin contract;"
44. Alineatul (2) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru obligatiile
contractuale neexecutate pentru care scadenta este anterioara datei intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, daca partile convin astfel prin act aditional la
contract."
45. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) In situatia in care contractele stipuleaza obligativitatea efectuarii
de investitii in numerar exprimate in valuta, data de referinta pentru
transformarea in lei a contravalorii sumelor in cauza o reprezinta data la care
s-a efectuat varsamantul in contul curent bancar al societatii.
(2) Determinarea echivalentului in valuta al sumei cuvenite cumparatorului
in calitate de actionar din profitul net si care a fost utilizata pentru
realizarea obligatiei de investitii se face prin luarea in considerare a
cursului mediu comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru anul in care a
fost utilizata pentru investitii partea din profit conform prevederilor art. 13
alin. (2)."
46. La articolul 31, litera a) a alineatului (1) si alineatul (2) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) precizarea volumului valoric de investitii in conformitate cu termenele
scadente prevazute in contract;
...........................................................................
(2) Prin derogare de la prevederile art. 16 alin. (1), pentru perioada
anterioara incheierii actelor aditionale, pentru situatiile prevazute la alin.
(1) cumparatorul nu datoreaza penalitati de intarziere."
47. Alineatul (1) al articolului 32 se abroga.
48. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
200.000.000 lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul, directorul
executiv sau reprezentantul legal al societatii care utilizeaza sumele
reprezentand investitiile de mediu in alte scopuri decat cele prevazute in
contracte, avand drept consecinta nerealizarea obiectivelor din programul de
conformare."
49. La articolul 32 alineatul (5), literele a) si b) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) nu respecta prevederile art. 8 alin. (1) sau ale art. 11 lit. d);
b) nu efectueaza operatiunea de evidentiere in contabilitate a sumelor
reprezentand aport in numerar in contul curent bancar pana la scadenta
obligatiei de investitii, prevazuta in contract."
50. Litera b) a articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"b) fuziunea dintre cumparator si societate este interzisa dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, pana la realizarea integrala a
obligatiilor asumate prin contract sub sanctiunea nulitatii de drept."
51. Alineatul (2) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Schimbarea destinatiei sumelor respective atrage raspunderea
civila sau penala, dupa caz."
52. Alineatul (2) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Declansarea si derularea actiunilor de control se fac, dupa caz,
prin colaborare si cu alte institutii cu competenta in domeniul
controlului."
53. Articolele 36 si 38 se abroga.
54. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
A.P.A.P.S. va elabora si va supune spre aprobare Guvernului, in termen de
180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, normele
metodologice de aplicare a acesteia."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a
executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor
comerciale, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA