ORDONANTA Nr.
45 din 28 august 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 598 din 30 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 1 pct. II.1
din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 12 se
introduce un nou articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - (1) In
cazul unei operaţiuni de transport combinat, dacă segmentul rutier iniţial este
efectuat în cont propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la
art. 12, segmentul rutier final pentru transportarea la destinaţie a mărfurilor
se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă transportatorul rutier căruia
îi sunt destinate mărfurile utilizează autovehicule deţinute conform
prevederilor art. 12, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de
transportatorul rutier expeditor care a efectuat segmentul rutier iniţial.
(2) Dacă segmentul rutier final este efectuat în cont
propriu de un transportator rutier în condiţiile prevăzute la art. 12,
segmentul rutier iniţial se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă
transportatorul rutier care expediază mărfurile utilizează autovehicule
deţinute conform prevederilor art. 12, chiar dacă remorcile sau semiremorcile
sunt deţinute de transportatorul rutier destinatar care va efectua segmentul
rutier final."
2. Alineatul (2) al
articolului 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Condiţia de onorabilitate, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, se consideră ca fiind îndeplinită dacă persoana
desemnată:
a) nu a fost condamnată pentru infracţiuni grave,
inclusiv infracţiuni de natură comercială;
b) nu a fost declarată inaptă pentru a conduce
permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, conform prevederilor
legale în vigoare;
c) nu a îndeplinit funcţia de persoană desemnată
pentru un operator de transport sau o întreprindere care a fost
sancţionat/sancţionată pentru încălcări grave ale legislaţiei cu privire la:
- condiţiile de plată şi de angajare;
- condiţiile de desfăşurare a operaţiunilor de
transport rutier, în special în ceea ce priveşte regulile referitoare la
perioadele de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto, încărcarea
vehiculelor, utilizarea în condiţii de siguranţă a vehiculelor rutiere,
siguranţa rutieră şi protecţia mediului."
3. După alineatul (2) al
articolului 18 se introduc cinci noi alineate,
alineatele (21)-(25), cu
următorul cuprins:
„(21) In cazurile
prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b), condiţia de onorabilitate se consideră ca
fiind îndeplinită de la momentul în care persoana în cauză este reabilitată, potrivit reglementărilor
în vigoare, sau de la momentul în care au încetat cauzele pentru care a fost
declarată inaptă, după caz.
(22) In cazul
prevăzut la alin. (2) lit. c), condiţia de onorabilitate se consideră ca fiind
îndeplinită după o perioadă de 2 ani de la data la care operatorul de transport
rutier sau întreprinderea pentru care persoana în cauză îndeplineşte funcţia de
persoană desemnată a fost sancţionat/sancţionată pentru încălcări grave.
(23) Autoritatea
competentă va stabili lista infracţiunilor considerate ca fiind grave, precum
şi lista infracţiunilor de natură comercială, care afectează onorabilitatea persoanei
desemnate în sensul alin. (2) lit. a).
(24) Autoritatea
competentă va stabili situaţiile şi circumstanţele în care încălcările
legislaţiei sunt considerate grave şi afectează onorabilitatea persoanei
desemnate în sensul alin. (2) lit. c).
(25) Dacă faptele
la care se face referire la alin. (23) şi (24) sunt săvarşite
de transportatori rutieri comunitari pe teritoriul Romaniei,
autoritatea competentă va informa autorităţile
competente din statele membre de stabilire ale acestora în legătură cu faptele
constatate şi sancţiunile aplicate."
4. După articolul 50 se
introduc două noi articole, articolele 501 şi 502, cu următorul cuprins:
„Art. 501. -Intreprinderile/operatorii
de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport de pasageri au
obligaţia de a-i informa pe aceştia cu privire la obligativitatea purtării
centurii de siguranţă pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre
următoarele moduri:
a) de către conducătorul auto;
b) de către conducătorul grupului sau de către o
persoană desemnată oficial drept conducător al grupului;
c) prin mijloace audiovizuale;
d) prin afişarea în loc vizibil la fiecare scaun a
unor semne şi/sau pictograme stabilite prin norme.
Art. 502. - (1) In
scopul facilitării controlului cu privire la vehiculele utilizate de către
operatorii de transport/întreprinderi, aceştia au obligaţia dotării vehiculelor
rutiere deţinute cu plăcuţe sau asigurării existenţei la bordul acestora a unui
document emis de autoritatea competentă, din care să rezulte numele producătorului,
numărul de identificare al vehiculului, dimensiunile şi masele maxime
admise/autorizate ale vehiculului.
(2) Modul de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileşte prin norme elaborate de autoritatea competentă.
(3) Plăcuţele şi documentele prevăzute la alin. (1) fac
dovada conformităţii vehiculului respectiv cu prevederile legislaţiei
comunitare referitoare la dimensiunile maxime admise şi masele maxime
admise/autorizate.
(4) Controlul vehiculelor prevăzute la alin. (1) se
face:
a) pentru respectarea conformităţii maselor, în mod
aleatoriu;
b) pentru respectarea
conformităţii dimensiunilor se verifică doar acele vehicule care prezintă
indicii că ar putea fi neconforme prevederilor legislaţiei comunitare
referitoare la dimensiunile maxime admise."
5. După alineatul (3) al
articolului 65 se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Certificatele de calificare profesională iniţială
(CPI) şi certificatele de calificare profesională continuă (CPC) se eliberează
de către autoritatea competentă numai:
a) conducătorilor auto cetăţeni ai unui stat membru al
Uniunii Europene care au reşedinţa curentă, aşa cum este aceasta definită la
art. 14 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.821/1985 privind echipamentul
de înregistrare în transportul rutier, cu modificările şi completările
ulterioare, în Romania;
b) conducătorilor auto cetăţeni ai unui alt stat care
sunt angajaţi în mod legal de un operator sau de o întreprindere de transport
cu sediul sau domiciliul în Romania ori care sunt deţinători ai unui permis de muncă valabil
eliberat de autorităţile romane.
(5) Certificatele de calificare profesională iniţială
(CPI) şi certificatele de calificare profesională continuă (CPC), eliberate de
autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene conform
prevederilor Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 59/2003/CE din
15 iulie 2003 privind calificarea iniţială şi pregătirea periodică a
conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de
mărfuri sau de călători, sunt recunoscute în Romania."
6. După articolul 65 se
introduce un nou articol, articolul 651, cu următorul cuprins:
„Art. 651. -
Certificatele de competenţă profesională şi/sau atestatele valabile eliberate
de autorităţile statelor membre ale Uniunii Europene pentru conducători auto,
consilieri de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase şi
persoanele desemnate să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport
sunt recunoscute în Romania ca
fiind echivalente cu cele eliberate de autorităţile romane."
7. La articolul 71,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune
prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) şi (3), art. 3 alin. (1) şi (2), alin. (3) lit. c), alin. (4) lit.
a), art. 6 alin. (1) şi (2), art. 7 alin. (1) şi ale art. 8, 9 şi 10 din
Directiva 96/26/CE din 29 aprilie 1996 privind accesul la ocupaţia de
transportator rutier de marfă şi transportator rutier de călători şi
recunoaşterea reciprocă a diplomelor, certificatelor şi a altor forme de
calificare, pentru a facilita acestor transportatori dreptul la libera
stabilire pentru operaţiuni de transport naţional şi internaţional, publicată
în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 124 din 23 mai 1996, p.
1-10, aşa cum a fost modificată de Directiva 98/76/CE din 1 octombrie 1998,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 277 din 14
octombrie 1998, p.17-25,'ale art. 2 alin. (2) lit. b) din Directiva 91/671/CE
din 16 decembrie 1991 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind
utilizarea obligatorie a centurii de siguranţă în vehiculele cu capacitate mai
mică de 3,5 tone, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L
373 din 31 decembrie 1991, p. 26-28, ale art. 2 liniuţa a 11-a, art. 4 alin.
(3) şi art. 6 alin. (1) lit. c), alin. (2), (3) şi (4) din Directiva
Consiliului 96/53/CE din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule
rutiere care circulă în interiorul Comunităţii, a dimensiunilor maxime
autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutăţii maxime
autorizate în traficul internaţional, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 235 din 17 septembrie 1996, p. 59-75, ale art. 9
din Directiva Consiliului 92/106/CEE din 7 decembrie 1992 privind stabilirea de
norme comune pentru anumite tipuri de transporturi combinate de mărfuri între
state membre, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 368
din 17 decembrie 1992, p. 38-42, precum şi ale art. 9, 10 şi art. 14 alin. (2)
din Directiva 2003/59/CE privind pregătirea iniţială şi periodică a
conducătorilor auto care efectuează transport de marfă şi călători, publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 226 din 10 septembrie 2003, p.
4-17, ce amendează Regulamentul nr. 3.820/85/CE şi Directiva 91/439/CEE şi
abrogă Directiva 76/914/CEE."
Art. II. - In termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul
Transporturilor va modifica în mod corespunzător Normele privind organizarea şi
efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, aprobate
prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.892/2006, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 919 din 13 noiembrie 2006.
Art. III. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat