ORDONANTA Nr. 53 din 16 august 2002
privind Statutul-cadru al unitatii administrativ-teritoriale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 633 din 27 august 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV. 6 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea Statutului-cadru al
unitatilor administrativ-teritoriale din Romania.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale din Romania carora li se aplica
prevederile prezentului statut sunt comunele, orasele, municipiile si judetele.
Art. 2
(1) Comuna este unitatea administrativ-teritoriala de baza, care cuprinde
populatia rurala reunita prin comunitate de interese si traditii. Comuna este
alcatuita din unul sau mai multe sate componente, in functie de conditiile
economice, social-culturale, geografice si demografice. Unul dintre satele
componente are statut de resedinta a comunei.
(2) In satul resedinta de comuna isi au sediul autoritatile administratiei
publice locale si sunt grupate, de regula, celelalte autoritati si institutii
publice reprezentative pentru comuna respectiva.
Art. 3
(1) Orasul este unitatea administrativ-teritoriala de baza, alcatuita, de
regula, dintr-o singura localitate.
(2) Orasul poate grupa in jurul sau unul sau mai multe sate apartinatoare
ori localitati componente.
(3) Satele apartinatoare isi pastreaza caracterul preponderent rural.
Acestora li se aplica reglementarile legale in vigoare specifice mediului
rural.
(4) Localitatile componente sunt parti integrante ale orasului.
Art. 4
(1) Unele orase pot fi declarate municipii, in conditiile legii.
(2) Municipiile pot fi impartite in subunitati administrativ-teritoriale
fara personalitate juridica.
(3) Comunele din jurul municipiului Bucuresti si cele din jurul
municipiilor de rangul I pot fi organizate in zone metropolitane ale
municipiului.
(4) Organizarea si functionarea zonelor metropolitane se fac potrivit
legii.
Art. 5
(1) Comunele, orasele si judetele sunt persoane juridice de drept public.
Ele au patrimoniu propriu si capacitate juridica deplina.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale pot intra in raporturi juridice cu
alte autoritati sau institutii publice, cu persoane juridice romane sau
straine, indiferent de natura acestora, precum si cu persoane fizice, in
conditiile legii.
Art. 6
Statutul fiecarei unitati administrativ-teritoriale cuprinde date si
elemente specifice, care au rolul de a o individualiza in raport cu alte
unitati similare, privitoare la:
a) intinderea teritoriului administrativ, delimitarea teritoriala a
unitatii administrativ-teritoriale, satele componente, iar in cazul oraselor,
satele apartinatoare si localitatile componente, amplasarea acestora,
prezentata grafic si descriptiv, distanta dintre satele componente, respectiv
apartinatoare, si localitatile componente;
b) determinarea colectivitatii asupra careia se exercita autoritatea
consiliului local si a primarului; date privind infiintarea acesteia, prima
atestare documentara, evolutia istorica;
c) populatia unitatii administrativ-teritoriale, facandu-se mentiune cu
privire la componenta etnica - in vederea aplicarii dispozitiilor privitoare la
dreptul cetatenilor apartinand unei minoritati nationale de a folosi limba
materna in administratia publica locala, cuprinse in Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001 -, precum si la ocupatie, defalcate pe sate
componente, respectiv apartinatoare, si localitati componente;
d) localitatea de resedinta;
e) autoritatile administratiei publice locale, sediul acestora;
f) caile de comunicatie existente si categoria acestora;
g) date privitoare la principalele institutii din domeniul educatiei,
culturii, sanatatii, asistentei sociale, presei, radioului, televiziunii si
altele asemenea;
h) principalele functiuni economice, capacitati de productie diversificate
din sectorul secundar si tertiar, precum si din agricultura;
i) serviciile publice existente;
j) patrimoniul public si privat, componenta si intinderea acestuia;
k) partide politice si sindicate, care isi desfasoara activitatea in
unitatea administrativ-teritoriala.
Art. 7
In statut se va preciza rangul unitatii administrativ-teritoriale, stabilit
potrivit prevederilor Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de
amenajare a teritoriului national - Sectiunea a IV-a "Reteaua de
localitati".
Art. 8
Statutul va preciza autoritatile administratiei publice locale, sediul
acestora, numarul si structura politica a membrilor consiliului local, precum
si data constituirii acestuia.
Art. 9
Persoanele nascute in comuna sau oras primesc, la implinirea varstei de 18
ani, titlul si certificatul de fiu/fiica al/a comunei sau orasului, in cadrul
unei festivitati care se organizeaza de catre primar.
Art. 10
Prin statut se stabilesc criteriile potrivit carora se poate conferi
persoanelor fizice romane sau straine, cu merite deosebite pe plan politic,
economic, social, cultural, sau altor persoane importante, reprezentative
pentru comuna, orasul sau judetul respectiv, titlul de cetatean de onoare,
drepturile de care se bucura aceste persoane, precum si conditiile de pierdere
sau de retragere a acestui titlu.
Art. 11
In statut se precizeaza ca locuitorii comunei sau orasului sunt consultati,
in conditiile legii, prin referendum, asupra problemelor de interes deosebit
din unitatea administrativ-teritoriala si se enumera problemele specifice
apreciate ca fiind de interes deosebit, precum si faptul ca referendumul local
se poate organiza in toate satele si localitatile componente ale comunei sau
orasului ori numai in unele dintre acestea.
Art. 12
(1) Cetatenii comunei sau orasului pot fi consultati si prin adunari
cetatenesti organizate pe sate, in mediul rural, si pe cartiere sau strazi, in
mediul urban.
(2) Convocarea si organizarea adunarilor cetatenesti se fac de catre
primar, la initiativa acestuia ori a unei treimi din numarul consilierilor in
functie.
(3) Convocarea adunarii cetatenesti se face prin aducerea la cunostinta
publica a scopului, datei si a locului unde urmeaza sa se desfasoare aceasta.
(4) Adunarea cetateneasca este valabil constituita in prezenta majoritatii
reprezentantilor familiilor si adopta propuneri cu majoritatea celor prezenti.
(5) Propunerile se consemneaza intr-un proces-verbal si se inainteaza
primarului, care le va supune dezbaterii consiliului local in prima sedinta, in
vederea stabilirii modalitatilor concrete de realizare si de finantare, daca
este cazul.
(6) Solutia adoptata de consiliul local se aduce la cunostinta publica prin
grija secretarului.
Art. 13
In afara referendumului local sau a adunarilor cetatenesti, in statut se
pot prevedea si alte forme de consultare directa a cetatenilor, potrivit unor
eventuale traditii locale, si se va descrie modul de organizare si desfasurare
a acestora.
Art. 14
(1) Potrivit legii, patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale este
alcatuit din bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea publica si in
proprietatea privata ale acesteia, precum si drepturile si obligatiile cu
caracter patrimonial.
(2) Bunurile care apartin unitatilor administrativ-teritoriale sunt supuse
inventarierii anuale, in termen de 60 de zile de la data depunerii situatiilor
financiare anuale.
(3) Inventarul bunurilor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie
intr-o anexa la statut, care se actualizeaza anual.
(4) Cresterea sau diminuarea patrimoniului va fi temeinic justificata
pentru fiecare caz, in note explicative anexate la inventar.
Art. 15
(1) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza carora bunurile aflate in
proprietatea publica a unitatii administrativ-teritoriale si cele din
proprietatea privata a acesteia pot fi date in administrare regiilor autonome
si institutiilor publice, pot fi concesionate ori inchiriate in conditiile
legii sau pot fi atribuite in folosinta gratuita pe termen limitat persoanelor
juridice fara scop lucrativ care desfasoara activitate de binefacere sau de
utilitate publica ori serviciilor publice.
(2) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza carora consiliile locale si
consiliile judetene hotarasc cu privire la cumpararea unor bunuri ori la
vanzarea bunurilor aflate in proprietatea privata a unitatii
administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
(3) Vanzarea, concesionarea si inchirierea se fac prin licitatie publica,
potrivit prevederilor legale.
Art. 16
Statutul va stabili conditiile de realizare a cooperarii sau asocierii cu
persoane juridice romane sau straine, cu organizatii neguvernamentale si cu
alti parteneri sociali, in vederea finantarii si realizarii in comun a unor
actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local, precum si de
stabilire a unor relatii de parteneriat cu unitati administrativ-teritoriale
similare din alte tari.
Art. 17
Statutul va cuprinde mentiuni privind cooperarea sau asocierea cu alte
autoritati ale administratiei publice locale din tara sau din strainatate,
precum si aderarea la asociatii nationale si internationale ale autoritatilor
administratiei publice locale, in vederea promovarii unor interese comune.
Art. 18
Statutul cuprinde, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, modalitatea de
atribuire si schimbare a denumirilor de strazi, piete si de obiective de
interes public local.
Art. 19
Prin statut se stabilesc, in conditiile legii, insemnele specifice ale
localitatii si modalitatile de utilizare a acestora.
Art. 20
Pe baza prevederilor prezentului statut, in termen de 90 de zile de la
publicarea legii de aprobare a prezentei ordonante, consiliile locale ale
comunelor, oraselor si municipiilor, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, precum si consiliile judetene vor elabora si vor aproba, in
conditiile legii, statute proprii.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotararea
Guvernului nr. 127/1992 privind aprobarea statutului-cadru orientativ al
comunei si orasului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
54 din 31 martie 1992.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca