ORDONANTA Nr. 57 din 21 august 1998
privind aprobarea participarii Ministerului Turismului la Comisia Europeana de
Turism si la Asociatia de Promovare Turistica Internationala - "Die
Donau"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 26 august 1998
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
pct. 14 lit. c) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se aproba participarea Ministerului Turismului la Comisia Europeana de
Turism, cu sediul la Bruxelles, al carei statut este prezentat in anexa nr. 1
care face parte integranta din prezenta ordonanta.
Cheltuielile ocazionate de contributia anuala vor fi suportate din bugetul
Ministerului Turismului.
Art. 2
Se aproba participarea Ministerului Turismului la Asociatia de Promovare
Turistica Internationala - "Die Donau", cu sediul la Viena, al carei
statut este prezentat in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta
ordonanta.
Cheltuielile ocazionate de contributia anuala vor fi suportate din bugetul
Ministerului Turismului.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
STATUTUL
Comisiei Europene de Turism
I. Numele, sediul, personalitate juridica
Art. 1
1. Comisia Europeana de Turism, denumita in continuare C.E.T., este o
asociatie internationala cu scop nelucrativ, liber constituita din organizatii
nationale oficiale de turism din Europa.
2. Sediul asociatiei este stabilit intr-o comuna a Regiunii bruxelleze. In
prezent sediul este 61, Rue du Marche aux Herbes, B-1000 Bruxelles. Sediul
poate fi transferat oriunde in Belgia, prin simpla decizie a comitetului
asociatiei, publicata in aceeasi luna in anexele Monitorului belgian.
3. C.E.T. este o asociatie internationala de drept belgian, infiintata in
baza legii din 25 octombrie 1919 cu privire la acordarea personalitatii civile
asociatiilor internationale cu scop caritabil, religios, stiintific, artistic
sau pedagogic.
II. Domeniul de activitate al asociatiei internationale
Art. 2
1. C.E.T. are ca obiectiv instructiv punerea in valoare a turismului
european in statele neeuropene prin toate mijloacele utile, fara a prejudicia
scopul sau nelucrativ.
2. In domeniul turismului, C.E.T. isi propune sa asigure o colaborare
stiintifica, instructiva si informativa intre membrii sai.
3. Actiunile sale trebuie, de asemenea, sa tina seama de particularitatile
culturale, lingvistice, geografice si economice ale Europei.
4. Prin actiunile sale C.E.T. trebuie sa atraga atentia autoritatilor
guvernamentale europene, ca si publicului larg, asupra importantei activitatii
turistice, precum si asupra necesitatii de a-i asigura dezvoltarea prin masuri
colective adecvate. In acest sens, C.E.T. indeplineste o misiune instructiva si
de informare.
III. Membrii si contributiile financiare
Art. 3
Membrii
1. Pot fi membri activi, bucurandu-se de drepturi egale, organizatiile
turistice nationale ale tuturor statelor suverane care se gasesc pe teritoriul
european.
2. Pot deveni membri asociati comunitatile regionale interfrontaliere si
alte organisme importante din domeniul turismului.
3. C.E.T. intretine raporturi stranse de cooperare permanenta cu Uniunea
Europeana (U.E.), in mod special, cu directia sa generala responsabila de
turism, care ocupa un loc permanent in cadrul Adunarii generale a C.E.T., fara
drept de vot.
Art. 4
Colaborarea cu alte organizatii
1. Pentru a intensifica colaborarea cu organismele U.E. cu vocatie
turistica, C.E.T. intretine contacte permanente cu membrii responsabili ai
Parlamentului European. In acest scop, C.E.T. poate institui un consiliu
parlamentar consultativ, format, la invitatia sa, din membrii influenti ai
Parlamentului European.
2. C.E.T. are legaturi permanente de cooperare cu Grupul european de
actiune turistica (European Tourism Action Group - E.T.A.G.), fondat de C.E.T.
Conducerea C.E.T. sprijina administrativ E.T.A.G. in masura posibilitatilor.
3. C.E.T. poate fi membru afiliat al Organizatiei Mondiale a Turismului
(O.M.T./W.T.O.). C.E.T. organizeaza reuniuni/conferinte comune cu O.M.T., in
functie de posibilitati si de scopurile urmarite.
4. O legatura permanenta este mentinuta cu Organizatia de Cooperare si
Dezvoltare Economica (O.C.D.E.).
5. De altfel, in functie de necesitati, contacte permanente sau ad-hoc sunt
stabilite pe plan european si national cu intreprinderile, organizatiile si
organismele politice, daca si in masura in care aceste contacte sunt de natura
sa ajute C.E.T. in indeplinirea misiunii sale.
Art. 5
Contributiile financiare
1. In fiecare primavara, Adunarea generala a C.E.T. fixeaza in ECU
contributia membrilor activi pentru anul financiar urmator (an civil). Valoarea
fiecarei contributii este calculata in functie de criteriile stabilite prin
regulamentul financiar separat care trebuie adoptat de adunarea generala.
2. Contributiile membrilor asociati sunt stabilite de catre reprezentantii
lor si de directorul C.E.T., cu scopul de a fi aprobate de adunarea generala in
fiecare sesiune de primavara.
3. Contributiile pentru anul in curs trebuie achitate pe parcursul primului
trimestru, cel mai tarziu pana la 30 iunie. In caz de intarziere a platii,
contributia sau soldul datorat sunt majorate cu penalitati fixate la 1% pe
luna, incepand cu 1 iulie.
IV. Organizarea
Organizarea interioara a C.E.T. este adaptata in permanenta nevoilor unui
management modern, in scopul de a se obtine proceduri decizionale rapide, o
gestionare eficienta si cheltuieli administrative limitate, ca rezultat al
concentrarii fortelor.
Art. 6
Organele C.E.T. sunt:
1. adunarea generala;
2. comitetul;
3. presedintele;
4. directorul;
5. revizorii.
1. Adunarea generala
Art. 7
1. In fiecare an, adunarea generala se reuneste in doua (2) sesiuni
ordinare.
2. Adunarea generala de primavara are loc in aprilie/mai, iar cea de
toamna, in septembrie/octombrie, in orase si in locuri de reuniune usor
accesibile din Europa.
3. Pe langa problemele obisnuite si cele statutare, tara gazda poate
propune participantilor un program care sa le permita acestora cunoasterea
aspectelor turistice, politice si culturale ale tarii.
4. O adunare generala extraordinara poate fi convocata la cererea a doua
treimi din membrii activi sau a presedintelui.
5. Adunarea generala se reuneste in urma convocarii scrise, adresata cu cel
putin 30 de zile inaintea sesiunii si continand ordinea de zi completa.
Art. 8
1. Adunarea generala are puteri depline in realizarea scopului asociatiei.
In mod special, sunt rezervate competentei adunarii generale urmatoarele
prerogative:
a) alege comitetul;
b) aproba raportul anual, bilantul si conturile anuale;
c) examineaza si aproba programul de actiune si activitatile de marketing;
d) statueaza asupra cererilor membrilor activi. Aceste cereri trebuie sa
parvina directorului cu patruzeci si cinci (45) de zile inainte de data tinerii
adunarii generale;
e) fixeaza, in sesiunea de primavara, nivelul contributiei membrilor pentru
anul urmator;
f) decide asupra admiterii si/sau excluderii membrilor activi si/sau
asociati, cu o majoritate de doua treimi (2/3). Excluderea membrilor activi
si/sau asociati trebuie anuntata acestora inainte de luarea deciziei de catre
adunarea generala;
g) se pronunta asupra altor probleme ridicate de comitet sau de presedinte;
h) alege presedintele si vicepresedintii;
i) numeste directorul;
j) numeste dintre membrii sai doi revizori care sa lucreze cu titlu
onorific;
k) numeste, de asemenea, revizori profesionisti pe termen de un an;
l) decide asupra destinatiei soldului activ, in caz de dizolvare;
m) poate modifica statutul, cu majoritatea a doua treimi (2/3) a membrilor activi;
n) decide, cu majoritatea a doua treimi (2/3), asupra posibilitatilor de
revocare a unui membru al comitetului care s-a abatut in mod grav de la
indeplinirea indatoririlor care ii reveneau. Aceasta procedura se aplica si
presedintelui.
2. Decizia de a dizolva C.E.T. intra in competenta adunarii generale.
3. Sedintele adunarii generale se pot desfasura in mod valabil doar daca
jumatate plus unul din membrii activi sunt prezenti. Cu exceptia cazurilor
prevazute expres, deciziile sunt luate cu majoritatea simpla a voturilor
membrilor activi, valabil exprimate.
4. Deciziile luate de adunarea generala sunt comunicate tuturor membrilor.
Aceste rezolutii sunt, de asemenea, consemnate intr-un registru pastrat la
sediul asociatiei si pus la dispozitie tuturor membrilor.
Nu se vor lua decizii asupra problemelor care nu au fost inscrise pe
ordinea de zi.
Art. 9
Dreptul de vot
Fiecare membru prezent dispune de un singur vot.
Art. 10
Drepturile si obligatiile membrilor
1. Toti membrii activi au in aceeasi masura dreptul de a participa la
adunarile generale, unde isi pot exercita dreptul de a alege si de a fi alesi.
Doar membrii activi pot fi alesi in diferitele functii enumerate in prezentul
statut.
2. Toti membrii activi au dreptul, in mod egal, sa fie reprezentati la
intervale adecvate in comitetele C.E.T. si in comitetele permanente sau
temporare.
3. Toti membrii au dreptul sa primeasca gratuit rezultatele studiilor de
piata realizate de C.E.T., in masura in care aceste studii au fost finantate
exclusiv din resursele proprii ale comisiei.
4. Toti membrii pot sa participe, daca acopera o parte corespunzatoare din
costuri, la activitatile ad-hoc de marketing si la studiile de piata care sunt
realizate de subgrupuri, sub patronajul C.E.T.
5. Membrii activi si asociati au obligatia de a plati contributiile in
termenele prevazute la art. 5 alin. 3.
6. Presedintele, directorul sau oricare alt inalt responsabil al
organizatiilor, care sunt membri activi, trebuie sa ia parte la cel putin una
(1) din adunarile generale, in fiecare an, si sa fie reprezentat corespunzator
la cele la care nu participa personal.
7. Membrii activi pot sa puna la dispozitie C.E.T., cu acordul acestora,
colaboratori (colaboratoare) responsabili ai sediilor si reprezentantelor lor
in strainatate. Durata mandatului acestora este reglata de prevederile
statutare. Aceasta activitate este efectuata cu titlu benevol, dar sumele
necesare desfasurarii acestei activitati sunt rambursate de C.E.T.
8. Doar membrii asociati au dreptul sa participe la sesiunile adunarii
generale si sa primeasca toate informatiile de care dispune si pe care le
difuzeaza C.E.T.
2. Comitetul
Art. 11
1. Comitetul se compune din 11 membri activi, plus:
- presedintele;
- vicepresedintii;
- nu mai mult de patru (4) factori de conducere din partea membrilor;
- presedintele grupului de studii;
- doi (2) responsabili de marketing din partea membrilor;
- presedintele unui grup operational.
2. Unul din membrii comitetului va fi cetatean belgian sau cetatean al unei
tari apartinand U.E.
3. Comitetul poate, dupa cum doreste, sa invite una din urmatoarele
persoane sa participe la sedinte in calitate de observator:
- un reprezentant al Uniunii Europene;
- un reprezentant al Parlamentului European;
- orice alta persoana care ar putea aduce o contributie utila.
4. Componenta comitetului trebuie sa reflecte o repartizare echitabila a
tarilor membre active ale C.E.T. O tara membra nu poate fi reprezentata in
comitet de mai mult de doi (2) dintre cetatenii sai.
5. Durata mandatelor este de 2 ani. Totusi mandatul presedintelui are o
durata de 3 ani. Mandatele membrilor comitetului nu pot fi reinnoite.
6. Sarcinile comitetului sunt, in principal, urmatoarele:
a) se reuneste de doua, pana la trei ori pe an;
b) propune adunarii generale candidatura presedintelui;
c) propune adunarii generale candidaturile vicepresedintilor;
d) desemneaza directorul care urmeaza a fi ales de adunarea generala si ii
intocmeste acestuia contractul de munca;
e) propune adunarii generale candidatura revizorilor;
f) propune adunarii generale valoarea contributiilor membrilor activi
si/sau asociati si bugetul;
g) examineaza in permanenta strategia C.E.T. si propune adunarii generale
spre aprobare programele de marketing si studiile de piata, precum si, atunci
cand este cazul, alte probleme importante pentru C.E.T.;
h) instituie un grup de lucru de studii, subordonat directorului care, la
randul sau, supune rapoartele grupului comitetului;
i) propune adunarii generale admiterea de noi membri activi si/sau asociati
si excluderea fostilor membri;
j) in cazul nerespectarii grave de catre un membru al comitetului a
obligatiilor asumate, comitetul, dupa ce acesta a fost avertizat, propune
adunarii generale revocarea sa. Aceasta procedura se aplica si presedintelui.
7. Actionarea in justitie este intentata sau sustinuta, in numele
asociatiei, de catre comitet, la initiativa presedintelui, sau de catre doi
membri ai comitetului.
8. Deciziile sunt luate cu majoritatea simpla a membrilor prezenti.
9. In cazul votului egal, se decide in functie de votul presedintelui (cu
exceptia cazului in care se alege presedintele).
3. Presedintele
Art. 12
1. Presedintele, care trebuie sa faca parte in mod obligatoriu dintr-un
organism cu statut de membru activ, este ales pentru un mandat de trei (3) ani
si nu poate fi reales.
2. Presedintele
a) reprezinta C.E.T. impreuna cu directorul atat in interiorul, cat si in
exteriorul asociatiei;
b) convoaca adunarea generala cu un preaviz de 30 de zile si prezideaza
sesiunea;
c) convoaca sedintele comitetului si prezideaza sesiunile acestuia;
d) supervizeaza activitatea directorului.
3. In cazul in care presedintele este in incapacitate de a-si exercita
atributiile, locul acestuia va fi luat de cel mai in varsta dintre
vicepresedinti.
4. Presedintele isi exercita atributiile cu titlu onorific. Cheltuielile de
deplasare si celelalte cheltuieli sunt suportate de organizatia din care face
parte.
4. Directorul
Art. 13
1. Directorul este ales pentru doi (2) ani de catre adunarea generala, la
propunerea comitetului. El poate fi reales pentru mandate de doi ani, pana la
varsta de 70 de ani.
2. Obligatiile directorului sunt urmatoarele:
a) reprezinta conducerea C.E.T. in cadrul bugetului aprobat de adunarea
generala;
b) este responsabil de gestiunea administrativa si angajeaza colaboratoarele
si colaboratorii necesari;
c) vegheaza la executia activitatilor de marketing hotarate de C.E.T. In
acest scop, grupurile operationale si grupul de lucru de studii raporteaza
asupra activitatii lor, prin intermediul directorului, al comitetului si
adunarii generale;
d) poate, in functie de necesitati si pe propria raspundere, sa instituie
grupuri de lucru ad-hoc;
e) este responsabil de gestiunea contabila si de arhivare, activitati care
se efectueaza, in principiu, la sediul conducerii;
f) intretine relatii active si sustinute cu toti membrii, cu mediile
proprii Uniunii Europene, cu Parlamentul European si cu alte medii politice si
private importante pentru C.E.T.
3. Toate actiunile care angajeaza asociatia sunt semnate, exceptand cazul
in care se face o procura speciala, de director, care nu trebuie sa justifice
partenerilor aceasta putere care ii este conferita de drept.
5. Revizorii
Art. 14
1. Adunarea generala, la propunerea comitetului, alege dintre membrii sai
doi revizori, care exercita un mandat onorific. Acest mandat este de trei (3)
ani si poate fi prelungit pentru alte doua mandate de trei ani.
2. Revizorii prezinta bilantul si conturile exercitiului financiar
precedent, pana la sfarsitul lunii iunie a fiecarui an. Ei trimit comitetului,
pana cel mai tarziu la 31 august, un raport scris de revizuire, pentru a fi
supus adunarii generale.
3. La propunerea comitetului, adunarea generala numeste revizori
profesionisti pe o perioada de un an.
V. Grupurile operationale
Art. 15
1. Comitetul poate recomanda urmarirea activitatii si/sau crearea unor
grupuri operationale in regiuni selectionate.
2. Presedintii grupurilor operationale iau parte in mod legal la adunarile
generale ale C.E.T. si, la cerere, la sedintele comitetului.
3. Grupurile operationale sunt sub responsabilitatea directorului si
coordonate de acesta.
VI. Gestionarea financiara si contabila
Art. 16
Sumele incasate de C.E.T. cuprind:
a) cotizatiile membrilor;
b) sumele varsate de Uniunea Europeana;
c) varsamintele sponsorilor si contributiile la operatiunile conexe;
d) orice alta sursa de finantare.
Art. 17
1. Contabilitatea este tinuta de conducerea C.E.T.
2. Contabilitatea este tinuta in ECU sau in orice alt deviz, in functie de
decizia luata de comitet.
3. Anul administrativ si contabil este anul civil.
4. Detaliile sunt fixate printr-un regulament financiar separat.
VII. Demisia si dizolvarea
Art. 18
1. Demisia unui membru activ sau asociat trebuie sa fie notificata in scris
directorului, cu un preaviz de minimum douasprezece luni, pentru sfarsitul
exercitiului urmator.
2. Demisia nu atrage nici un fel de obligatie a C.E.T. fata de membrul
demisionar. Membrul care inceteaza sa mai faca parte din asociatie, indiferent
de motivatie, nu are nici un drept asupra fondului social.
3. Membrul demisionar trebuie sa depuna integral contributia sa, calculata
pana la data la care demisia este efectiva.
Membrul activ sau asociat care face obiectul excluderii de catre adunarea
generala trebuie, la randul sau, sa depuna integral contributia sa, calculata
pana la data la care decizia de excludere a fost luata.
4. C.E.T. nu poate fi dizolvata decat in urma deciziei luate in unanimitate
de adunarea generala. Dizolvarea devine efectiva la sfarsitul exercitiului
urmator.
5. In caz de dizolvare, responsabilitatea membrilor pentru datoriile C.E.T.
se limiteaza la valoarea eventualelor contributii anuale care nu au fost
platite pana la data luarii deciziei de dizolvare.
6. In caz de dizolvare, adunarea generala numeste un lichidator care nu
poate fi unul dintre membrii sai.
Art. 19
Tot ceea ce nu este prevazut prin prezentul statut si, in mod special,
anunturile care trebuie facute in anexele Monitorului belgian, vor fi reglate
conform legii.
Revizuit pentru a fi anexat la hotararea regala din 18 mai 1998.
ANEXA 2
STATUTUL
Asociatiei de Promovare Turistica Internationala - "Die Donau"
1. Denumirea, sediul si domeniul de activitate ale asociatiei
1.1. Denumirea asociatiei este Asociatia de Promovare Turistica
Internationala - "Die Donau".
1.2. Asociatia isi are sediul la Viena.
1.3. Asociatia isi desfasoara activitatea in regiunea dunareana a Austriei
si in strainatate, in zonele dunarene ale tarilor membre, precum si in intreaga
lume, pe toate pietele trimitatoare de turisti.
1.4. Nu se intentioneaza infiintarea unor filiale in sensul art. 11 din
Legea asociatiilor din 1951, in acceptiunea valabila atunci.
1.5. Anul de activitate al asociatiei este identic cu cel calendaristic.
2. Scopul asociatiei
Asociatia, a carei activitate nu are ca scop realizarea de venituri, ci
promovarea turistica in folos comun, impreuna, in toata lumea, a regiunilor
dunarene definite geografic din tarile membre, doreste sa contribuie, prin
activitatea sa, la mentinerea intelegerii reciproce a popoarelor, in care scop
oamenii din toate tarile sunt atrasi sa viziteze Dunarea si zonele invecinate,
pentru a cunoaste oferta culturala, turistica si sportiva a acestora.
3. Caile de realizare a scopului asociatiei si modul de obtinere a
mijloacelor
3.1. Caile prin care se realizeaza
Orice modalitate de promovare, prin cuvant si scris, imagine si sunet,
inclusiv:
- conferinte de presa si expuneri;
- calatorii de studiu si seminarii;
- infiintarea unei biblioteci si a unei arhive-dia;
- editarea de prospecte si videofilme;
- editarea unui buletin de presa;
- organizarea de targuri turistice de specialitate.
3.2. Mijloace materiale
Contributii ale membrilor, contributii din sponsorizari, donatii si alte
actiuni similare.
4. Tipul calitatii de membru
Membrii asociatiei se impart in:
- membri de drept: organismele nationale de turism ale statelor dunarene,
respectiv institutii cu rang similar (de exemplu: Oesterreichische Werbung -
Oficiul national de promovare turistica al Austriei);
- membri sustinatori: ofertanti din zona Dunarii, care colaboreaza la
asociatie ca sponsori;
- membri de onoare: persoane numite, care au adus servicii deosebite
asociatiei.
5. Obtinerea calitatii de membru
Pot deveni membri institutiile de turism corespunzatoare din tarile
riverane, precum si organizatiile si intreprinderile care sunt interesate
intr-o activitate a turismului in zona dunareana.
Acceptarea de membri de drept sau sustinatori se face de catre adunarea
generala. Acceptarea poate fi refuzata fara indicarea motivelor. Acceptarea se
face pe baza unei majoritati calificate de doua treimi din numarul voturilor.
Acceptarea devine valabila dupa ce a fost depusa contributia de membru.
Numirea membrilor de onoare se face la cererea presedintelui, cu prilejul
adunarii generale, cu o majoritate calificata de doua treimi din numarul
voturilor.
Inaintea constituirii asociatiei se procedeaza la acceptarea provizorie a
candidatilor. Aceasta apartenenta devine valabila dupa constituirea asociatiei.
6. Terminarea calitatii de membru
Calitatea de membru se stinge in cazul persoanelor juridice prin pierderea
personalitatii juridice, prin retragerea benevola, prin stergere sau prin
excludere.
6.1. Retragerea benevola se poate face numai la sfarsitul fiecarui an
calendaristic. Retragerea trebuie anuntata cel putin cu un an inaintea adunarii
generale ordinare, printr-o scrisoare recomandata, deoarece toate actiunile de
promovare in care sunt cuprinsi toti membrii asociatiei nu pot fi modificate in
termene mai scurte.
Dupa instiintarea retragerii unui membru, trebuie platite totusi
contributia anuala pentru anul bugetar in curs, precum si costurile ce se cuvin
din actiunile de promovare in curs sau planificate, la care membrul care se
retrage este inca participant.
6.2. Stergerea unui membru poate fi hotarata de adunarea generala cu o
majoritate de doua treimi din numarul voturilor, atunci cand membrul, desi
atentionat de trei ori, nu a platit contributia si/sau nu corespunde scopului
asociatiei de actiune in comun si de colaborare. Obligatia de plata a
contributiei cuvenite ramane valabila pana la data cand s-a declarat stergerea.
6.3. Excluderea unui membru din asociatie poate fi hotarata de adunarea
generala cu o majoritate de doua treimi din numarul voturilor, pentru incalcari
grosolane ale obligatiilor membru. Obligatia platii contributiei pentru anul
pana cand se ia hotararea ramane in continuare valabila.
In acelasi mod poate fi retrasa si calitatea de membru de onoare.
7. Suspendarea calitatii de membru poate fi hotarata de adunarea generala,
atunci cand membrul, desi atentionat de trei ori, nu a platit contributia
anuala si/sau nu corespunde scopului asociatiei de actiune in comun si de
colaborare.
Apartenenta ramane valabila, dar fara drepturile si obligatiile unui
membru. Acestea pot fi recastigate prin hotararea adunarii generale, daca
membrul in cauza si-a achitat contributia de membru.
Pentru aceste hotarari este necesara, de asemenea, o majoritate de doua
treimi din numarul voturilor.
8. Drepturi si obligatii ale membrilor
Membrii sunt indreptatiti sa participe la toate activitatile asociatiei si
sa beneficieze de sprijinul acesteia.
Membrii de drept au drept de vot in adunarea generala si drept de alegere.
Membrii sustinatori si membrii de onoare au dreptul de a participa la
adunarea generala si de a fi ascultati. Ei au drept de vot consultativ.
Membrii sunt obligati sa plateasca punctual contributia de membru, la
valoarea hotarata in adunarea generala, si sa evite tot ceea ce ar putea aduce
daune imaginii si scopului asociatiei. Ei sunt obligati sa acorde atentie
statutului asociatiei si hotararilor organelor asociatiei.
Membrii de onoare sunt scutiti de plata contributiei de membru.
9. Organele asociatiei sunt:
a) presedintele;
b) adjunctul presedintelui;
c) consiliul de conducere;
d) secretariatul general;
e) comitetul de marketing;
f) adunarea generala;
g) cenzorii.
9. a) Presedintele
Conduce activitatea asociatiei, convoaca adunarea generala, conduce
prezidiul la sedintele comitetului de marketing si propune hotararile privind
activitatile asociatiei. El reprezinta asociatia in exterior si are drept de
semnatura.
Secretariatul general ii este subordonat.
In caz de urgenta, presedintele, in situatii care revin domeniului de
activitate al adunarii generale, dupa consultarea cu membrii consiliului de
conducere si daca acestia nu pot fi gasiti, este indreptatit sa ia hotararile
independent, pe propria raspundere; acestea trebuie sa fie aprobate ulterior de
adunarea generala. Functia de presedinte este onorifica, neremunerata.
9. b) Adjunctul presedintelui
La adunarea generala se aleg dintre membri primul si al doilea adjunct al
presedintelui pentru o durata de 3 ani, care, fara a afecta dreptul de control
al presedintelui, il pot reprezenta pe acesta la toate manifestarile si
sedintele. Ei formeaza, impreuna cu presedintele, consiliul de conducere al
asociatiei si il consiliaza pe presedinte. Presedintele este reprezentat de
primul adjunct; daca primul adjunct nu este disponibil, sarcinile primului
adjunct sunt preluate de al doilea adjunct.
Realegerea aceleiasi persoane este acceptata. Functia adjunctilor
presedintelui este onorifica, neremunerata.
9. c) Consiliul de conducere
Consiliului de conducere ii revin toate sarcinile care nu au fost precizate
prin statut sau de alte organe ale asociatiei.
El se compune din presedinte si din doi adjuncti ai sai. Consiliul poate sa
avizeze unele proiecte sau actiuni care au fost hotarate in sedinta comitetului
de marketing sau in adunarea generala. Durata de functionare a consiliului este
de 3 ani, realegerea acelorasi persoane fiind acceptata. Consiliul este apt de
a lua hotarari cand toti membrii sai au fost invitati si sunt prezenti.
Consiliul de conducere poate lua hotarari cu o majoritate simpla de voturi.
Consiliul de conducere are dreptul de a coopta alt membru in locul celui
care nu poate participa, numai cu obtinerea aprobarii ulterioare in urmatoarea
adunare generala.
Locul presedintelui in consiliu il are presedintele, iar in cazul in care
acesta este retinut, el este inlocuit de unul din adjunctii sai.
9. d) Secretariatul general
Secretariatul general conduce activitatea asociatiei si se subordoneaza
presedintelui. Are sarcina elaborarii hotararilor adunarii generale si ale
comitetului de marketing. Numirea secretarului general se face de catre
presedinte. Secretarul general este salariat al asociatiei.
9. e) Comitetul de marketing
Se compune din reprezentanti ai tarilor membre si din membri sustinatori.
Comitetul de marketing propune si hotaraste asupra problemelor actuale de
promovare. El se intruneste de minimum 3 ori pe an. Hotararea se elaboreaza in
conditiile prevazute la pct. 9 c).
9. f) Adunarea generala
Adunarea generala ordinara are loc o data pe an. Toti membrii trebuie sa
fie anuntati in scris cu cel putin doua saptamani inaintea tinerii adunarii
generale.
Convocarea adunarii generale se face cu mentionarea ordinii de zi.
Convocarea se face de catre presedinte sau de unul dintre adjuncti.
O adunare generala extraordinara poate avea loc la hotararea consiliului de
conducere sau a adunarii generale ordinare ori la cererea scrisa, intemeiata, a
cel putin 4 membri sau la cererea comisiei de cenzori, in cadrul a doua luni.
Presedintia adunarii generale este detinuta de reprezentantii fiecarei tari
in care se tine sedinta.
Dreptul de decizie al adunarii generale
Adunarea generala poate decide daca cel putin jumatate din reprezentantii
membrilor asociatiei sunt prezenti. Daca numarul membrilor nu s-a intrunit la
ora stabilita, se convoaca o jumatate de ora mai tarziu o noua adunare generala
cu aceeasi ordine de zi, fara a se mai lua in calcul numarul reprezentantilor
membrilor asociatiei prezenti. Asupra acestei situatii se va indica expres in
invitatie.
Fiecare membru cu drept de vot are un vot. Persoanele juridice sunt
reprezentate printr-un imputernicit.
Transmiterea dreptului de vot unui alt membru printr-o imputernicire scrisa
este acceptata.
Toate alegerile si hotararile se fac, in masura in care statutul nu prevede
altfel, cu o majoritate simpla de voturi. In caz de egalitate de voturi,
parerea presedintelui va decide.
Sarcinile adunarii generale
a) hotararea privind statutul si functionarea sau modificari ale acestora
(2/3 majoritate);
b) numirea si revocarea membrilor consiliului de conducere al cenzorilor;
c) hotararea privind primirea de noi membri sau excluderea unui membru (2/3
majoritate);
d) hotararea privind suspendarea calitatii de membru (2/3 majoritate);
e) primirea si aprobarea rapoartelor de control si a executarii financiare
- verificare contabila;
f) stabilirea marimii contributiei financiare;
g) hotararea privind planificarea bugetului;
h) hotararea privind programul de marketing;
i) hotararea privind desfiintarea benevola a asociatiei (2/3 majoritate);
j) elaborarea de propuneri si decizii privind diverse probleme.
9. g) Cenzorii
Adunarea generala stabileste 2 cenzori pentru o durata de un an. Realegerea
aceleiasi persoane este posibila. Cenzorilor le revine sarcina controlului
financiar al asociatiei si verificarea contabila. Ei raporteaza adunarii
generale despre verificarea efectuata.
10. Arbitrajul
a) in toate neintelegerile aparute in raporturile din asociatie se recurge
la arbitraj;
b) arbitrajul se constituie din 5 membri de drept. Este alcatuit astfel
incat fiecare parte implicata sa poata numi, in decurs de doua saptamani, 2
membri ca arbitri. Arbitrii astfel numiti aleg prin majoritate de voturi un al
cincilea membru care sa fie presedintele arbitrajului. In caz de egalitate de
voturi, se trage la sorti;
c) arbitrajul poate lua hotararile in prezenta tuturor membrilor sai, cu
majoritate simpla de voturi. Se judeca dupa propria constiinta si experienta,
hotararile fiind definitive in cadrul asociatiei.
11. Desfiintarea asociatiei
11.1. Desfiintarea benevola a asociatiei se poate hotari numai intr-o
adunare generala extraordinara, special convocata in acest sens si cu o
majoritate de doua treimi din numarul voturilor.
11.2. Ultimul consiliu de conducere al asociatiei trebuie sa anunte in
scris desfiintarea benevola organelor asociatiei si este obligat, in spiritul
Legii asociatiilor din 1951, sa faca cunoscuta desfiintarea asociatiei intr un
mijloc public de informare.
11.3. Patrimoniul asociatiei aparut, de asemenea, in cazul lichidarii
asociatiei, nu poate fi predat in nici un caz, indiferent de forma, membrilor
asociatiei, ci trebuie sa fie predat, prin hotararea adunarii generale, care a
decis desfiintarea unor organizatii cu scopuri de binefacere sau religioase
recunoscute, conform art. 34 lit. ff) din Regulamentul federal austriac, de
catre consiliul de conducere al asociatiei care se retrage sau de un lichidator
care a fost desemnat pentru aceasta de adunarea generala.