ORDONANTA Nr. 66 din 17 august 2000 * Republicata
privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier in proprietate
industriala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 17 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 437/2002 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si exercitarea profesiei
de consilier in proprietate industriala, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 502 din 11 iulie 2002, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si exercitarea
profesiei de consilier in proprietate industriala a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 23 august 2000, si a fost aprobata
si modificata prin Legea nr. 437/2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Profesia de consilier in proprietate industriala este libera si
independenta, cu organizare si functionare autonoma, in conditiile prezentei
ordonante.
(2) Activitatea de consilier in proprietate industriala consta in acordarea
de asistenta de specialitate in domeniul proprietatii industriale si
reprezentarea persoanelor fizice si juridice romane sau straine interesate in
fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, precum si fata de terti, in
procedurile reglementate.
(3) Domeniul proprietatii industriale are ca obiect brevetele de inventie,
desenele si modelele industriale, marcile de comert si de serviciu, numele
comerciale, indicatiile de provenienta, geografice sau denumirile de origine,
topografiile de circuite integrate, precum si combaterea concurentei neloiale.
Art. 2
Consilierul in proprietate industriala este persoana fizica atestata in
conditiile prezentei ordonante si inscrisa in Registrul national al
consilierilor in proprietate industriala.
Art. 3
In scopul reprezentarii si ocrotirii la nivel national si international a
intereselor consilierilor in proprietate industriala se infiinteaza Camera
Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, denumita in
continuare Camera.
Art. 4
Profesia de consilier in proprietate industriala poate fi practicata numai
de persoana fizica inscrisa in Registrul national al consilierilor in
proprietate industriala si care este membra a Camerei.
CAP. 2
Dobandirea calitatii de consilier in proprietate industriala
Art. 5
Calitatea de consilier in proprietate industriala poate fi dobandita, in urma
promovarii unui examen sustinut in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si
Marci, in conditiile specificate de prezenta ordonanta, de catre persoana care
face dovada indeplinirii cumulative a urmatoarelor conditii:
a) are cetatenie romana;
b) are domiciliul sau sediul social in Romania;
c) are deplina capacitate de exercitiu;
d) are studii superioare tehnice, stiintifice sau juridice;
e) are o practica de cel putin 3 ani in domeniul pregatirii profesionale de
baza si de cel putin 3 ani in domeniul proprietatii industriale. Cele doua
perioade pot fi suprapuse total sau partial;
f) nu a fost condamnata definitiv pentru o fapta prevazuta de legea penala
care o face nedemna de a fi consilier in proprietate industriala.
Art. 6
In cazul specialistilor in domeniul proprietatii industriale care au avut
calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci o perioada
de cel putin 5 ani, precum si al cadrelor didactice care fac dovada ca au
predat disciplina proprietatii industriale in facultati de drept acreditate sau
autorizate cel putin 5 ani inainte de dobandirea calitatii de consilier in
proprietate industriala, nu este necesara sustinerea examenului pentru domeniul
de proprietate industriala in care si-au desfasurat activitatea.
Art. 7
(1) Examenul pentru atestarea in profesia de consilier in proprietate
industriala se desfasoara pentru urmatoarele obiecte ale dreptului de
proprietate industriala:
a) brevete de inventie;
b) marci si indicatii geografice;
c) desene si modele industriale;
d) topografii de circuite integrate.
(2) Conditiile privind organizarea si promovarea examenului de atestare
sunt stabilite in instructiuni aprobate de directorul general al Oficiului de
Stat pentru Inventii si Marci, la propunerea presedintelui Camerei.
CAP. 3
Inscrierea in Registrul national al consilierilor in proprietate
industriala
Art. 8
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este depozitarul Registrului
national al consilierilor in proprietate industriala.
Art. 9
(1) In vederea dobandirii calitatii de consilier in proprietate industriala
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci organizeaza examenul de atestare care
se sustine in fata unei comisii a carei componenta nominala se stabileste prin
ordin al directorului general al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
(2) Comisia este formata din 3 - 7 membri pentru fiecare obiect al
dreptului de proprietate industriala pentru care se organizeaza examenul.
(3) Componenta comisiei este urmatoarea:
a) presedinte, ales dintre persoanele din structura de conducere a
Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, cu atributii in domeniul protectiei
proprietatii industriale;
b) membri, care sunt persoane cu pregatire tehnica si/sau juridica si au
experienta in domeniul proprietatii industriale: specialisti cu vechime de
minimum 5 ani in cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, cadre
didactice din invatamantul superior care au predat dreptul proprietatii industriale:
precum si un membru al Camerei, consilier in proprietate industriala, propus de
presedintele Camerei.
Art. 10
Rezultatele examenului pot fi contestate in termen de 15 zile de la
comunicare si sunt reanalizate de o comisie constituita in acest scop, al carei
presedinte este directorul general al Oficiului de Stat pentru Inventii si
Marci sau imputernicitul acestuia.
Art. 11
Deciziile comisiei prevazute la art. 10, de admitere sau de respingere a
contestatiei, se comunica in scris candidatului in termen de 30 de zile de la
inregistrarea contestatiei la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 12
Inscrierea consilierilor atestati in Registrul national al consilierilor in
proprietate industriala se face de drept, nominal, si trebuie sa fie insotita
de mentionarea profesiei de baza, conform diplomei de absolvire a unei
institutii de invatamant superior, a domeniului de proprietate industriala in
care au fost atestati, respectiv: inventii, marci si indicatii geografice,
desene si modele industriale, topografii de circuite integrate, precum si a
altor date relevante cu privire la activitatea consilierului.
Art. 13
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala listele cuprinzand consilierii in proprietate
industriala inregistrati in Registrul national al consilierilor in proprietate
industriala si care sunt membri ai Camerei, pe baza datelor comunicate de catre
aceasta.
CAP. 4
Drepturile si indatoririle consilierilor in proprietate industriala
Art. 14
(1) Consilierul in proprietate industriala cu libera practica, inscris in
Registrul national al consilierilor in proprietate industriala si care este
membru al Camerei, are dreptul sa asiste si sa reprezinte in fata Oficiului de
Stat pentru Inventii si Marci, precum si fata de terti orice persoana fizica si
juridica romana sau straina, in temeiul unei procuri de reprezentare insusite
in scris de ambele parti.
(2) Consilierul in proprietate industriala, salariat specializat inscris in
Registrul national al consilierilor in proprietate industriala si care este
membru al Camerei, are dreptul sa asiste si sa reprezinte in fata Oficiului de
Stat pentru Inventii si Marci, precum si fata de terti doar unitatea sau societatea
comerciala la care este salariat.
Art. 15
Consilierul in proprietate industriala cu libera practica isi desfasoara
activitatea pe baza de contract si are dreptul la onorariu si la acoperirea
tuturor cheltuielilor facute in interesul clientului sau.
Art. 16
Consilierul in proprietate industriala este obligat sa nu divulge datele si
informatiile primite de la clientul sau sau referitoare la acesta decat in
limitele mandatului si in conditiile prevazute de lege.
Art. 17
Consilierul in proprietate industriala este obligat sa actioneze cu
buna-credinta si probitate profesionala si numai in limitele mandatului.
Art. 18
Consilierul in proprietate industriala, membru al Camerei, are dreptul la
libera aderare la alte forme de asociere profesionala compatibile cu profesia
sa.
CAP. 5
Exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala
Art. 19
(1) Consilierii in proprietate industriala cu libera practica isi
desfasoara activitatea in cabinete individuale autorizate, cabinete individuale
asociate pe baza de contract, societati civile profesionale persoane juridice
sau in societati comerciale avand ca unic obiect activitatile in domeniul
proprietatii industriale.
(2) Societatea civila profesionala se poate constitui din 2 sau mai multi
consilieri in proprietate industriala, atestati. In societatea civila
profesionala respectiva isi pot exercita profesia consilieri in proprietate
industriala, experti sau alti specialisti, colaboratori sau salariati. Societatea
civila profesionala si consilierii in proprietate industriala care profeseaza
in cadrul acesteia nu pot acorda asistenta persoanelor cu interese contrare.
(3) Consilierul in proprietate industriala isi poate exercita profesia si
ca salariat specializat in domeniul protectiei proprietatii industriale in
cadrul unei unitati sau societati comerciale cu alt obiect de activitate decat
proprietatea industriala.
Art. 20
Consilierii in proprietate industriala, salariati specializati in domeniul protectiei
proprietatii industriale, isi vor exercita profesia pentru unitatile sau
societatile comerciale la care sunt incadrati si nominalizati in statele de
functii, in limitele de competenta atribuite functiei respective.
Art. 21
Consilierul in proprietate industriala nu poate asista sau reprezenta
mandanti cu interese contrare in aceeasi speta sau in spete conexe si nu poate
actiona impotriva unui mandant caruia i-a acordat consultanta in legatura cu
speta respectiva.
Art. 22
(1) Consilierul in proprietate industriala, membru al Camerei, nu-si poate
exercita profesia de consilier in proprietate industriala atat timp cat este
salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
(2) Daca fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si-a
desfasurat activitatea in unul dintre urmatoarele domenii ale proprietatii
industriale: marci, desene si modele industriale, topografii de circuite
integrate, atunci reprezentarea mandantilor pentru cererile de obtinere a
protectiei in domeniile mentionate se face numai pentru cererile depuse la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, dupa ce salariatul si-a incetat
activitatea in cadrul institutiei.
(3) Daca fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si-a
desfasurat activitatea in domeniul brevetelor de inventie, atunci prevederile
alin. (2) se aplica in mod similar, daca inventiile care fac obiectul acestor
cereri sunt in domeniul tehnic de baza in care fostul salariat si-a desfasurat
activitatea.
Art. 23
Consilierul in proprietate industriala, care isi retrage serviciile in
termen de 3 zile lucratoare de la imputernicirea sa de catre client prin
procura, va informa clientul in legatura cu aceasta, va lua masurile necesare
care sa permita clientului sa evite sa fie prejudiciat si va informa Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci si Camera despre aceasta.
Art. 24
Exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala este
incompatibila cu:
a) ocupatii care lezeaza demnitatea, bunele moravuri si independenta
profesiei de consilier in proprietate industriala;
b) desfasurarea de activitati care genereaza concurenta neloiala;
c) exercitarea nemijlocita de acte de comert in domeniul proprietatii
industriale;
d) calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
CAP. 6
Reprezentarea
Art. 25
(1) Reprezentarea solicitantilor, a titularilor de drepturi de proprietate
industriala sau a persoanelor interesate in toate procedurile in fata Oficiului
de Stat pentru Inventii si Marci de catre consilierul in proprietate
industriala se face pe baza unei procuri cu caracter general sau a unei procuri
pentru fiecare solicitare.
(2) In cazul procurii generale se va depune la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci un exemplar al acesteia, cu conditia ca mandatarul sa indice
in fiecare cerere procura in baza careia actioneaza.
(3) In procedurile in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
consilierul in proprietate industriala nu poate reprezenta un client decat
pentru domeniul de proprietate industriala in care a fost atestat.
(4) In cazul reprezentarii, retragerea, abandonarea cererilor de solicitare
a protectiei sau transmiterea drepturilor se poate efectua numai pe baza unei
procuri care sa contina mentiuni exprese cu privire la aceste acte.
Art. 26
(1) Pentru solutionarea contestatiilor si, dupa caz, a cererilor de
revocare solicitantul sau titularul poate fi reprezentat si de un avocat sau
consilier juridic.
(2) Reprezentarea in fata instantelor judecatoresti a solicitantilor, a
titularilor sau a persoanelor interesate de catre consilierii in proprietate
industriala este conditionata de calitatea acestora de avocat sau de consilier
juridic.
CAP. 7
Suspendarea si incetarea exercitarii profesiei de consilier in proprietate
industriala
Art. 27
Dreptul la exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala se
suspenda:
a) in caz de incompatibilitate;
b) in cazul neindeplinirii obligatiei de plata a cotizatiei fata de Camera
timp de un an calendaristic;
c) pe perioada interdictiei exercitarii dreptului de a profesa, dispusa
prin sanctiune disciplinara mentinuta prin efectul unei hotarari judecatoresti.
Art. 28
Dreptul la exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala
inceteaza:
a) prin renuntarea scrisa la exercitarea profesiei, depusa la Camera;
b) in cazul pierderii sau renuntarii la cetatenia romana;
c) in cazul in care nu mai are domiciliul in Romania;
d) daca impotriva consilierului in proprietate industriala s-a luat masura
interdictiei definitive a dreptului de a profesa;
e) in cazul in care nu mai are capacitate de exercitiu;
f) in cazul in care consilierul in proprietate industriala a fost condamnat
definitiv pentru o fapta prevazuta de legea penala si care il face nedemn de a
fi consilier in proprietate industriala;
g) prin deces.
CAP. 8
Raspunderea disciplinara
Art. 29
Sanctiunile disciplinare care se aplica consilierilor in proprietate
industriala sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) interdictia exercitarii dreptului de a profesa pe o perioada de 3 - 12
luni;
d) interdictia definitiva a exercitarii dreptului de a profesa.
Art. 30
Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 29 lit. a) - d) se aplica de o
comisie de disciplina care functioneaza in cadrul Camerei. Procedura
solutionarii sesizarilor cu privire la incalcari ale Codului deontologiei
profesionale si ale obligatiilor profesionale este prevazuta in statutul
Camerei.
Art. 31
(1) Comisia de disciplina a Camerei este alcatuita din 7 membri, consilieri
in proprietate industriala cu minimum 5 ani vechime, dintre care se aleg un
presedinte si un secretar.
(2) Nici unul dintre membrii comisiei de disciplina nu poate fi membru al
consiliului de conducere al Camerei.
(3) Hotararile comisiei de disciplina se iau cu votul majoritatii membrilor
acesteia.
Art. 32
(1) Impotriva hotararii comisiei de disciplina a Camerei prin care s-a
aplicat o sanctiune prevazuta la art. 29 lit. c) si d) se poate formula
contestatie la instanta judecatoreasca competenta, in termen de 30 de zile de
la data comunicarii hotararii.
(2) Competenta de judecata apartine instantei de contencios administrativ.
Procedura prealabila nu este obligatorie.
(3) Hotararile comisiei de disciplina a Camerei impotriva carora nu s-au
formulat contestatiile respective in termenul prevazut la alin. (1) se vor
comunica Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci imediat dupa scurgerea
acestor termene.
(4) Hotararile instantelor judecatoresti, definitive si irevocabile, prin
care s-au aplicat sanctiuni membrilor Camerei se comunica Oficiului de Stat
pentru Inventii si Marci, pentru a fi mentionate in Registrul national al
consilierilor in proprietate industriala si publicate in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala.
CAP. 9
Organizarea si functionarea Camerei
Art. 33
(1) Camera este o organizatie profesionala, neguvernamentala, care isi desfasoara
activitatea prin autofinantare si fara scop lucrativ, cu personalitate
juridica, ai carei membri sunt consilieri in proprietate industriala, persoane
fizice.
(2) Camera are sediul in municipiul Bucuresti.
(3) Activitatea Camerei este finantata din taxele de inscriere, cotizatiile
anuale ale membrilor, fonduri rezultate din organizarea de simpozioane,
conferinte, activitati editoriale specifice, precum si din donatii,
sponsorizari sau din alte surse.
Art. 34
Consilierul in proprietate industriala are dreptul sa devina, la cererea
sa, membru al Camerei.
Art. 35
Camera are urmatoarele atributii:
a) asigura exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala,
in conditiile respectarii deontologiei;
b) gestioneaza si transmite lunar Oficiului de Stat pentru Inventii si
Marci evidenta membrilor sai, cu mentionarea, dupa caz, a societatii comerciale
sau a unitatii la care acestia isi desfasoara activitatea;
c) asigura apararea intereselor profesionale ale membrilor sai;
d) contribuie la perfectionarea pregatirii profesionale a membrilor sai in
domeniul proprietatii industriale;
e) asigura respectarea Codului deontologiei profesionale de catre membrii
sai;
f) colaboreaza pe linie nationala si internationala cu organisme de profil.
Art. 36
(1) Organele de conducere ale Camerei sunt:
a) conferinta;
b) consiliul de conducere;
c) presedintele Camerei.
(2) Persoanele alese in consiliul de conducere si presedintele Camerei sunt
reeligibile, fara a putea exercita mai mult de doua mandate consecutive, iar
durata mandatului este de 2 ani.
Art. 37
(1) Conferinta este formata din totalitatea membrilor Camerei si are
urmatoarele atributii:
a) adopta si modifica Statutul Camerei si Codul deontologiei profesionale;
b) adopta organizarea aparatului administrativ al Camerei;
c) alege si revoca presedintele si vicepresedintele Camerei;
d) alege si revoca membrii consiliului de conducere al Camerei;
e) alege membrii comisiilor de specialitate si ai comisiei de disciplina
din cadrul Camerei;
f) adopta si modifica regulamentul de functionare a Camerei;
g) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, precum si bilantul Camerei.
(2) Conferinta este legal constituita la prima convocare in prezenta
majoritatii absolute a membrilor Camerei, iar hotararile se adopta cu votul
majoritatii simple a membrilor prezenti.
(3) Daca la prima convocare conditia de prezenta nu este indeplinita,
urmatoarea conferinta este legal constituita in prezenta unei treimi din
numarul membrilor Camerei si poate adopta hotarari.
Art. 38
(1) Activitatea curenta a Camerei este condusa de consiliul de conducere,
care este format din 7 - 11 membri si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor
sai.
(2) Consiliul de conducere al Camerei stabileste nivelul onorariilor
minimale care urmeaza a fi percepute pentru serviciile prestate de consilierii
in proprietate industriala.
Art. 39
Modul de convocare, organizare si desfasurare a reuniunilor, competenta
forurilor de conducere, modul de organizare si functionare a comisiilor de
specialitate si a comisiei de disciplina ale Camerei, drepturile si obligatiile
membrilor Camerei vor fi stabilite in statutul Camerei.
Art. 40
Presedintele Camerei are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera in relatiile cu persoane fizice si juridice din tara
si din strainatate;
b) incheie conventii si contracte in numele Camerei, aprobate de consiliul
de conducere;
c) este presedintele consiliului de conducere;
d) convoaca si conduce sedintele consiliului de conducere;
e) ordonanteaza cheltuielile Camerei;
f) alte atributii stabilite de conferinta.
Art. 41
In cazul in care presedintele este in imposibilitatea temporara de a-si
exercita atributiile, vicepresedintele preia atributiile sale pe aceasta
perioada.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42
Persoanele fizice care au dobandit calitatea de consilier in proprietate
industriala anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor fi inscrise
de drept in Registrul national al consilierilor in proprietate industriala.
Art. 43
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante punctele (4) - (12) din
Regula 5 - Reprezentarea prin mandatar autorizat - din Hotararea Guvernului nr.
152/1992 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 64/1991
privind brevetele de inventie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1992, precum si orice dispozitii contrare se
abroga.
Art. 44
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante Camera va elabora Codul deontologiei profesionale si va solicita
autoritatii in drept includerea in clasificarea activitatilor din economia
nationala a activitatii de protectie a proprietatii industriale.
Art. 45
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 46
Pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci va elabora instructiuni privind aplicarea acesteia,
care vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II din Legea nr. 437/2002, care nu este incorporat
in textul republicat al Ordonantei Guvernului nr. 66/2000 si care se aplica, in
continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr. 437/2002.
Mentionam ca trimiterile din cuprinsul acestui articol se refera la textele
din Ordonanta Guvernului nr. 66/2000, astfel cum a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 23 august 2000.
"Art. 2
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va modifica corespunzator
instructiunile privind aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 66/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, care vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."