ORDONANTA Nr. 77 din 28 august 2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind
prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 30 august 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.11 din Legea nr.
279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 48/2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Potrivit prezentei ordonante, prin discriminare se intelege orice
deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate,
etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, orientare sexuala,
varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori
apartenenta la o categorie defavorizata care are ca scop sau efect restrangerea
ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de
egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ori a
drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si
cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.
(2) Sunt discriminatorii, potrivit prezentei ordonante, prevederile,
criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane,
pe baza criteriilor prevazute la alin. (1), fata de alte persoane, in afara
cazului in care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt
adecvate si necesare.
(3) Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le
genereaza, favorizeaza sau defavorizeaza nejustificat ori supune unui tratament
injust sau degradant o persoana, un grup de persoane sau o comunitate fata de
alte persoane, grupuri de persoane sau comunitati atrage raspunderea
contraventionala conform prezentei ordonante, daca nu intra sub incidenta legii
penale.
(4) Orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta bazata pe doua
sau mai multe criterii prevazute la alin. (1) constituie circumstanta agravanta
la stabilirea raspunderii contraventionale daca una sau mai multe dintre
componentele acesteia nu intra sub incidenta legii penale.
(5) Constituie contraventie, conform prezentei ordonante, orice tratament
advers venit ca reactie la o plangere cu privire la incalcarea principiului
tratamentului egal si al nediscriminarii.
(6) Prevederile prezentei ordonante nu pot fi interpretate in sensul
restrangerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie si a
dreptului la informatie.
(7) Masurile luate de autoritatile publice sau de persoanele juridice de
drept privat in favoarea unei persoane, unui grup de persoane sau a unei
comunitati, vizand asigurarea dezvoltarii lor firesti si realizarea efectiva a
egalitatii de sanse a acestora in raport cu celelalte persoane, grupuri de
persoane sau comunitati, precum si masurile pozitive ce vizeaza protectia
grupurilor defavorizate nu constituie discriminare in sensul prezentei
ordonante.
(8) In intelesul prezentei ordonante eliminarea tuturor formelor de
discriminare se realizeaza prin:
a) prevenirea oricaror fapte de discriminare, prin instituirea unor masuri
speciale, inclusiv a unor actiuni afirmative, in vederea protectiei persoanelor
defavorizate care nu se bucura de egalitatea sanselor;
b) mediere prin solutionarea pe cale amiabila a conflictelor aparute in
urma savarsirii unor acte/fapte de discriminare;
c) sanctionarea comportamentului discriminatoriu prevazut in dispozitiile
alin. (1) - (5)."
2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In intelesul prezentei ordonante, categorie defavorizata este acea
categorie de persoane care fie se afla pe o pozitie de inegalitate in raport cu
majoritatea cetatenilor datorita diferentelor identitare fata de majoritate,
fie se confrunta cu un comportament de respingere si marginalizare."
3. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Prevederile art. 5 - 8 nu pot fi interpretate in sensul restrangerii
dreptului angajatorului de a refuza angajarea unei persoane care nu corespunde
cerintelor ocupationale in domeniul respectiv, atat timp cat refuzul nu constituie
un act de discriminare in sensul prezentei ordonante, iar aceste masuri sunt
justificate obiectiv de un scop legitim si metodele de atingere a acelui scop
sunt adecvate si necesare."
4. Literele c), d), e), f) si g) ale articolului 10 vor avea urmatorul
cuprins:
"c) refuzul de a vinde sau de a inchiria un teren sau imobil cu
destinatie de locuinta, cu exceptia situatiei in care aceasta restrangere este
justificata obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop
sunt adecvate si necesare;
d) refuzul de a acorda un credit bancar sau de a incheia orice alt tip de
contract, cu exceptia situatiei in care aceasta restrangere este justificata
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt
adecvate si necesare;
e) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de teatre, cinematografe, biblioteci, muzee si expozitii, cu
exceptia situatiei in care aceasta restrangere este justificata obiectiv de un
scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si necesare;
f) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de magazine, hoteluri, restaurante, baruri, discoteci sau de
orice alti prestatori de servicii, indiferent daca sunt in proprietate privata
ori publica, cu exceptia situatiei in care aceasta restrangere este justificata
obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt
adecvate si necesare;
g) refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la
serviciile oferite de companiile de transport in comun - prin avion, vapor,
tren, metrou, autobuz, troleibuz, tramvai, taxi sau prin alte mijloace -, cu
exceptia situatiei in care aceasta restrangere este justificata obiectiv de un
scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si
necesare;"
5. La capitolul II, dupa articolul 19 se introduce sectiunea a VI-a
"Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii" cu urmatorul
cuprins:
"Art. 19^1
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii este autoritatea
nationala care investigheaza si sanctioneaza contraventional faptele sau actele
de discriminare prevazute in prezenta ordonanta.
Art. 19^2
In exercitarea atributiilor sale, Consiliul National pentru Combaterea
Discriminarii isi desfasoara activitatea in mod independent, fara ca aceasta sa
fie ingradita sau influentata de catre alte institutii ori autoritati publice.
Art. 19^3
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii este responsabil cu
aplicarea si controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante in domeniul
sau de activitate, precum si in ceea ce priveste armonizarea dispozitiilor din
cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminarii.
Art. 19^4
In vederea combaterii faptelor de discriminare, Consiliul National pentru
Combaterea Discriminarii isi exercita atributiile in urmatoarele domenii:
a) prevenirea faptelor de discriminare;
b) medierea faptelor de discriminare;
c) investigarea, constatarea si sanctionarea faptelor de discriminare;
d) monitorizarea cazurilor de discriminare;
e) acordarea de asistenta de specialitate victimelor discriminarii."
6. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Contraventiile prevazute la art. 5 - 8, 10, art. 15 alin. (1), (3) si
(6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 si 19 se sanctioneaza cu amenda intre
2.000.000 lei si 20.000.000 lei, daca discriminarea vizeaza o persoana fizica,
respectiv cu amenda intre 4.000.000 lei si 40.000.000 lei, daca discriminarea
vizeaza un grup de persoane sau o comunitate."
7. Alineatul (3) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002."
8. Alineatul (4) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Actualizarea cuantumului amenzilor prevazute in prezenta
ordonanta se va face prin hotarari ale Guvernului."
9. La articolul 20, dupa alineatul (4) se introduc alineatele (5) si (6) cu
urmatorul cuprins:
"(5) La cererea agentilor constatatori, reprezentantii legali ai autoritatilor
si institutiilor publice si ai agentilor economici supusi controlului, precum
si persoanele fizice au obligatia, in conditiile legii:
a) sa puna la dispozitie orice act care ar putea ajuta la clarificarea
obiectivului controlului;
b) sa dea informatii si explicatii verbale si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
c) sa elibereze copiile documentelor solicitate;
d) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa-si dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
(6) Nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (5) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 2.000.000 lei si 10.000.000
lei."
10. La capitolul IV, dupa articolul 24 se introduce articolul 25 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 25
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice alte
dispozitii contrare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 48/2002 si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea
prezentei ordonante in Parlament, dandu-se articolelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Consiliului National
pentru Combaterea Discriminarii,
Cristian Jura
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak