Capitolul IActivitatea de control privind modul de finanţare a activităţii partidelor politice în anul 2011 În conformitate cu art. 36 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu completările ulterioare, Autoritatea Electorală Permanentă desfăşoară activităţi de verificare a surselor de venit la fiecare formaţiune politică anual sau ori de câte ori sunt sesizări pe această linie. În vederea exercitării atribuţiilor care îi revin Autorităţii Electorale Permanente, potrivit legii sus-menţionate, Departamentul de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale a organizat şi a efectuat în anul 2011, începând cu luna ianuarie, activităţi de control pentru verificarea modului de finanţare a formaţiunilor politice în anul financiar 2010. Verificările s-au desfăşurat conform planului anual de control aprobat de conducerea Autorităţii Electorale Permanente, în care au fost cuprinse 140 de organizaţii politice, reprezentând 17 partide politice, după cum urmează:
Partid/Filiala AEP |
Dep |
N-E |
S-E |
Bucureşti-Ilfov |
Sud Muntenia |
S-V Oltenia |
V |
N-V |
Centru |
Total |
FDGR |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
Partidul Civic Maghiar |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Partidul Pentru Patrie |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
PAS |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
PC |
2 |
2 |
3 |
1 |
4 |
1 |
1 |
1 |
1 |
16 |
PD-L |
5 |
4 |
3 |
4 |
4 |
2 |
3 |
3 |
2 |
30 |
PIN |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
PNG-CD |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
PNL |
5 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
2 |
27 |
PNŢCD |
4 |
1 |
1 |
2 |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
12 |
PRM |
- |
1 |
1 |
- |
4 |
- |
- |
1 |
1 |
8 |
PSD |
4 |
3 |
2 |
3 |
3 |
2 |
1 |
3 |
2 |
23 |
UDMR |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
3 |
2 |
7 |
Uniunea Bulgară din Banat |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Uniunea Croaţilor din România |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Uniunea Sârbilor din România |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
1 |
UNPR |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
2 |
1 |
1 |
8 |
TOTAL: |
25 |
15 |
14 |
13 |
18 |
11 |
13 |
18 |
13 |
140 |
Obiectivele controalelor planificate au fost stabilite conform tematicii aprobate de conducerea Autorităţii Electorale Permanente, urmărind în principal organizarea contabilităţii curente, modalităţile şi forma de înregistrare, evidenţă şi publicare a donaţiilor, cotizaţiilor şi veniturilor proprii ale partidelor politice, reglementate prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2007, cu modificările ulterioare. Verificările efectuate au urmărit fiecare sursă de finanţare. Principalele deficienţe constatate şi sancţiuni aplicate în urma controalelor efectuate la partidele politice cuprinse în planul anual de control au fost următoarele:
– La organizaţia PSD Bacău au fost încasate două cotizaţii în sumă de 1.960 lei fără a se întocmi chitanţe, au fost găsite chitanţe fără serie şi fără număr; formularele de evidenţă a cotizaţiilor cod FC1 nu coincid cu sumele pentru care s-au întocmit chitanţe; nu au fost întocmite şi transmise formularele de evidenţă a cotizaţiilor cod FC7. Pentru aceste nereguli organizaţia PSD Bacău a fost sancţionată contravenţional cu avertisment verbal.
– PNŢCD - Sediul central nu a depus bilanţul contabil până la data prevăzută de lege şi nu a efectuat inventarierea elementelor de patrimoniu în conformitate cu Normele privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.861/2009. Pentru aceste fapte partidul a fost sancţionat contravenţional cu avertisment verbal.
– UNPR Bacău nu a transmis sediului central al partidului lista persoanelor fizice care au făcut într-un an fiscal donaţii a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru a fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 martie 2011, abatere sancţionată contravenţional cu avertisment şi confiscarea sumei de 18.540 lei.
– Pentru aceeaşi abatere, PSD Ilfov a fost sancţionat contravenţional cu avertisment scris şi cu confiscarea sumei de 8.516 lei.
– Pentru nepublicarea codului numeric personal al persoanelor care au făcut donaţii, PNL - Sediul central a fost sancţionat contravenţional cu avertisment scris. De asemenea, datorită faptului că nu au fost prezentate documentele de identificare a persoanelor care au donat procentul 2% din impozitul pe venit, PNL - Sediul central a fost sancţionat contravenţional cu amendă de 5.000 lei şi cu confiscarea sumei de 10.819,21 lei.
– PD-L Cluj a încasat o donaţie de la Instituţia Prefectului Cluj, fapt pentru care a fost sancţionat contravenţional cu amendă de 5.000 lei şi cu confiscarea sumei de 6.070 lei. – FDGR Cluj a acceptat donaţii de la un număr de 4 cetăţeni străini, abatere care a fost sancţionată contravenţional cu avertisment şi cu confiscarea sumei de 8.271 lei.
– PSD Cluj a realizat venituri din activităţi comerciale prin subînchirierea spaţiului partidului, fapt pentru care a fost sancţionat contravenţional cu amendă de 5.000 lei şi cu confiscarea sumei de 3.700 lei.
– PD-L - Sediul central nu a publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 martie 2011 toate veniturile obţinute din alte surse de finanţare, abatere sancţionată contravenţional cu amendă de 5.000 lei şi cu confiscarea sumei de 6.012,49 lei.
– PD-L - Sediul central a achitat din sumele primite ca subvenţie de la bugetul de stat penalităţi de întârziere către furnizori şi o amendă, abatere pentru care a fost sancţionat contravenţional cu avertisment scris şi cu confiscarea sumei de 312,10 lei.
– Pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la întocmirea formularelor de evidenţă a cotizaţiilor cod FC1 şi cod FC2, PNŢCD - Organizaţia Sector 4 a fost sancţionată contravenţional cu avertisment verbal.Pentru toate aceste nereguli sesizate în timpul derulării acţiunilor de verificare controlorii financiari au făcut recomandări de respectare a prevederilor legale, respectiv:
– sursele de venituri ale formaţiunii politice să fie evidenţiate în contabilitate respectând principiile contabile;
– încasarea cotizaţiilor şi donaţiilor să se efectueze cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2007, cu modificările ulterioare;
– să se efectueze operaţiunile de inventariere a patrimoniului conform prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 13 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2007, cu completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.861/2009, necesare închiderii exerciţiului financiar;
– să se publice în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista persoanelor fizice şi juridice care au făcut într-un an fiscal donaţii a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară, conform art. 9 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare.Situaţia veniturilor înregistrate în anul 2010 de către sediile centrale ale partidelor politice şi cuprinse în contul rezultatului exerciţiului se prezintă după cum urmează: – lei -
Nr. crt. |
Partid |
Cotizaţii |
Donaţii |
Alte venituri |
Subvenţii buget |
Total general |
1 |
PD-L |
4.349.937 |
4.465.291 |
683.015 |
2.281.636 |
11.779.879 |
2 |
PNL |
4.330.730 |
2.929.076 |
335.434 |
1.322.125 |
8.917.365 |
3 |
PSD |
4.934.597 |
681.432 |
813.800 |
2.284.258 |
8.714.087 |
4 |
UDMR |
724.111 |
431.896 |
101.728 |
1.257.735 |
2.515.470 |
5 |
Uniunea Croaţilor din România |
- |
- |
60.766 |
2.225.370 |
2.286.136 |
6 |
PC |
1.072.328 |
31.982 |
6 |
59.149 |
1.163.465 |
7 |
UNPR |
212.856 |
183.906 |
27 |
- |
396.789 |
8 |
Uniunea Sârbilor din România |
209 |
30.890 |
58.038 |
- |
89.137 |
9 |
Partidul Civic Maghiar |
51.857 |
33.349 |
2 |
- |
85.208 |
10 |
PNŢCD |
- |
294.877 |
2 |
- |
294.879 |
11 |
PRM * |
36.682 |
2.100 |
16 |
- |
38.798 |
12 |
Partidul Pentru Patrie |
11.851 |
17.016 |
1.618 |
- |
30.485 |
13 |
PAS |
11.628 |
8.750 |
1 |
- |
20.379 |
14 |
PIN |
- |
16.500 |
- |
- |
16.500 |
15 |
FDGR |
2.978 |
9.250 |
684 |
- |
12.912 |
16 |
Uniunea Bulgară din Banat |
700 |
- |
11.127 |
- |
11.827 |
17 |
PNG-CD |
- |
- |
- |
- |
- |
|
TOTAL: |
15.740.464 |
9.136.315 |
2.066.264 |
9.430.273 |
36.373.316 |
* Sumele au fost obţinute prin însumarea veniturilor organizaţiilor controlate şi nu sunt sumele totale obţinute de partidul respectiv. Capitolul IIAlegeri parţiale 2011 A. Alegerile locale parţiale În temeiul prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 749/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările ulterioare, la nivelul filialelor Autorităţii Electorale Permanente s-au desfăşurat acţiuni de control al campaniilor electorale derulate cu prilejul alegerilor locale parţiale în diferite circumscripţii din ţară. În perioada ianuarie-decembrie 2011 s-au organizat alegeri locale parţiale pentru primărie în 9 comune şi un municipiu şi pentru consiliul local în 3 comune, după cum urmează:
– alegeri locale parţiale pentru alegerea primarilor în: comuna Baru, judeţul Hunedoara, comuna Corni, judeţul Botoşani, comuna Cernăteşti, judeţul Buzău, comuna Almaşu, judeţul Sălaj, comuna Horia, judeţul Tulcea, comuna Apold, judeţul Mureş, comuna Bărăganu, judeţul Constanţa, comuna Scorţeni, judeţul Prahova, comuna Tulnici, judeţul Vrancea, şi municipiul Baia Mare, judeţul Maramureş;
– alegeri locale parţiale pentru alegerea consilierilor locali în: comuna Oraşu Nou, judeţul Satu Mare, comuna Surduc, judeţul Sălaj, şi comuna Seleuş, judeţul Arad.Acţiunile de control au urmărit respectarea prevederilor legale în vigoare în materia alegerilor locale. Etapele acestor acţiuni de control au urmărit: 1. Înregistrarea mandatarilor financiari ai partidelor şi candidaţilor independenţi Formaţiunile politice şi candidaţii independenţi care au participat la aceste alegeri au declarat şi au înregistrat mandatarii financiari. La declararea şi înregistrarea mandatarilor financiari a fost utilizat formularul cod MF1 sau formularul cod MF2. 2. Verificarea veniturilor încasate de formaţiunile politice şi candidaţii independenţi În cazul acestor alegeri s-au verificat:
– declararea şi înregistrarea donaţiilor şi legatelor primite de partidele politice şi candidaţii independenţi în timpul campaniei electorale;
– organizarea evidenţei veniturilor primite pentru campania electorală, a transferurilor altor fonduri provenite din veniturile obţinute în afara perioadei electorale.Donaţiile şi legatele primite după deschiderea campaniei electorale de la persoanele fizice şi juridice au fost declarate Autorităţii Electorale Permanente de către mandatarii financiari în termen de 5 zile lucrătoare de la primire. Donaţiile şi legatele primite după deschiderea campaniilor electorale pot fi folosite pentru campania electorală numai după declararea lor la Autoritatea Electorală Permanentă. Situaţia veniturilor în funcţie de partidele participante şi candidaţii independenţi este prezentată în tabelele de mai jos. Primari pentru alegerile locale - 2011 – lei -
Partid/Candidat |
Venituri |
Transfer |
Donaţii |
Total |
PSD |
28.240 |
31.806 |
60.046 |
PD-L |
110.872 |
6.500 |
117.372 |
PNL |
16.928 |
2.210 |
19.138 |
UNPR |
1.360 |
- |
1.360 |
UDMR |
360 |
- |
360 |
Candidaţi independenţi |
5.300 |
6.672 |
11.972 |
PC |
400 |
- |
400 |
USL |
500 |
11.860 |
12.360 |
PRM |
170 |
- |
170 |
PNG-CD |
- |
- |
- |
TOTAL GENERAL: |
164.130 |
59.048 |
223.178 |
Consilieri locali pentru alegerile locale - 2010 – lei -
Partid/Candidat |
Venituri |
Transfer |
Donaţii |
Total |
PSD |
1.064 |
940 |
2.004 |
PD-L |
6.341 |
- |
6.341 |
PNL |
- |
3.000 |
3.000 |
UNPR |
1.360 |
- |
1.360 |
UDMR |
- |
600 |
600 |
Candidaţi independenţi |
- |
- |
- |
PNŢCD |
- |
- |
- |
PNG-CD |
- |
- |
- |
TOTAL: |
8.765 |
4.540 |
13.305 |
Suma totală a veniturilor primite în timpul alegerilor locale parţiale în cursul anului 2011 a fost în cuantum de 236.483 lei, din care 223.178 lei pentru primari şi 13.305 lei pentru consilieri locali. Din totalul acestor venituri 73% reprezintă transferuri de la partide la începerea campaniei electorale şi 27% donaţii specifice campaniei electorale. 3. Verificarea cheltuielilor efectuate de formaţiunile politice şi candidaţii independenţi Ca urmare a verificărilor nu s-au constatat depăşiri privitoare la limitele maxime ale cheltuielilor admise de lege. Situaţia cheltuielilor în funcţie de formaţiunile politice participante şi candidaţii independenţi este prezentată în tabelele de mai jos. Primari pentru alegerile locale - 2011 – lei -
Partid/Candidat |
Cheltuieli |
Tipărituri |
Publicitate stradală |
Publicitate, presă, radio, TV |
Alte servicii |
Total |
PSD |
27.849 |
3.197 |
1.000 |
10.059 |
42.105 |
PD-L |
59.740 |
17.954 |
40.180 |
15.047 |
132.921 |
PNL |
12.796 |
2.035 |
1.451 |
1.542 |
17.824 |
USL |
3.175 |
4.179 |
5.000 |
- |
12.354 |
PC |
400 |
- |
- |
- |
400 |
PNŢCD |
10.220 |
4.960 |
5.492 |
- |
20.672 |
PRM |
99 |
- |
70 |
- |
169 |
UNPR |
- |
558 |
530 |
117 |
1.205 |
UDMR |
6.000 |
27.393 |
6.199 |
- |
39.592 |
Candidaţi independenţi |
17.388 |
7.816 |
10.356 |
550 |
36.110 |
PNG-CD |
- |
- |
- |
- |
- |
TOTAL: |
137.667 |
68.092 |
70.278 |
27.315 |
303.352 |
Consilieri locali pentru alegerile locale - 2011 – lei -
Partid/Candidat |
Cheltuieli |
Tipărituri |
Publicitate stradală |
Publicitate, presă, radio, TV |
Alte servicii |
Total |
PSD |
1.903 |
- |
- |
10 |
1.913 |
PD-L |
2.808 |
1.140 |
8.933 |
2.715 |
15.596 |
PNL |
2.318 |
1.500 |
- |
128 |
3.946 |
UNPR |
- |
- |
- |
- |
- |
UDMR |
600 |
- |
- |
- |
600 |
Candidaţi independenţi |
- |
- |
- |
- |
- |
PRM |
- |
- |
- |
- |
- |
PNG-CD |
- |
- |
- |
- |
- |
PC |
- |
- |
- |
- |
- |
TOTAL: |
7.629 |
2.640 |
8.933 |
2.853 |
22.055 |
Din totalul cheltuielilor de 325.407 lei, suma de 303.352 lei a fost folosită pentru primari, iar suma de 22.055 lei pentru consilieri locali. Ponderea cea mai însemnată este reprezentată de tipărituri şi alte materiale promoţionale, adică 145.296 lei (45%). Restul o reprezintă publicitatea stradală - 70.732 lei (22%), publicitate, presă, radio, TV - 79.211 lei (24%), alte cheltuieli - 30.168 lei ( 9%). Cheltuielile au depăşit cu 88.924 lei veniturile, această sumă urmând a fi achitată din veniturile pe care formaţiunile politice le vor realiza în perioada postcampanie. 4. Depunerea şi verificarea declaraţiilor, rapoartelor şi a documentelor justificative În cadrul alegerilor locale parţiale din anul 2011 toţi mandatarii financiari desemnaţi de către formaţiunile politice şi candidaţii independenţi au depus la sediile filialelor Autorităţii Electorale Permanente documentele cerute de lege. 5. Organizarea de sesiuni de instruire a mandatarilor financiari desemnaţi de partidele politice şi candidaţii independenţi Pentru a veni în sprijinul competitorilor electorali la alegerile parţiale locale din 2011, la nivelul filialelor Autorităţii Electorale Permanente s-au organizat sesiuni de instruire la care au participat mandatarii financiari desemnaţi şi reprezentanţi ai formaţiunilor politice competitoare. În acest sens a fost întocmit Ghidul mandatarului financiar pentru alegerile locale parţiale din anul 2011. Acest ghid prezintă atribuţiile mandatarilor financiari, obligaţiile formaţiunilor politice legate de activitatea mandatarilor financiari, formularele necesar a fi întocmite atât în timpul campaniei electorale, cât şi după încheierea alegerilor, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul nerespectării prevederilor legale. B. Alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în anul 2011 1. Date privind partidele, alianţele politice/electorale, asociaţiile/uniunile aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi care au participat la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în anul 2011 În anul 2011 au avut loc două scrutine pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor, după cum urmează: alegeri parţiale pentru Camera Deputaţilor în Circumscripţia electorală nr. 29 - judeţul Neamţ, Colegiul uninominal nr. 6, şi în Circumscripţia electorală nr. 26 - judeţul Maramureş, Colegiul uninominal nr. 2. 2. Date privind declararea şi înregistrarea mandatarilor financiari de către partidele, alianţele politice/electorale, asociaţiile/uniunile aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi care au participat la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în anul 2011 În baza prevederilor art. 26 alin. (12) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, toate formaţiunile politice, asociaţiile/uniunile aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi aveau obligaţia să înregistreze oficial la Autoritatea Electorală Permanentă mandatarii financiari. La declararea şi înregistrarea mandatarilor financiari a fost utilizat formularul cod MF1 sau formularul cod MF2, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 749/2007, cu modificările ulterioare. 3. Date privind veniturile. Declararea şi înregistrarea donaţiilor şi legatelor de către mandatarii financiari Donaţiile şi legatele primite după deschiderea campaniilor electorale pot fi folosite în campania electorală a unui partid numai după declararea lor la Autoritatea Electorală Permanentă (art. 23 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare). A. Veniturile înregistrate de către participanţii la alegeri sunt constituite exclusiv din sume transferate de la partid şi sunt menţionate pe formaţiuni politice în tabelul următor: – lei -
Nr. crt. |
Denumirea formaţiunii politice |
Total venituri din transferuri de la partid |
Total donaţii primite pentru campanie |
Total venituri |
1. |
Partidul Democrat-Liberal |
131.350 |
- |
131.350 |
2. |
Uniunea Social Liberală |
38.477 |
- |
38.477 |
|
TOTAL GENERAL: |
169.827 |
- |
169.827 |
Pentru finanţarea campaniei electorale au fost angajate venituri totale de 169.827 lei, din care 100% reprezintă transferuri de la partide/venituri încasate înainte de campania electorală. B. Veniturile înregistrate de către participanţii la alegeri sunt constituite din sume transferate şi donaţii specifice campaniei electorale şi sunt menţionate pe formaţiuni politice în tabelul următor: – lei -
Nr. crt. |
Denumirea formaţiunii politice |
Total venituri din transferuri de la partid |
Total donaţii primite pentru campanie |
Total venituri |
1. |
Uniunea Social Liberală |
95.000 |
- |
95.000 |
2. |
Partidul Democrat-Liberal |
68.900 |
- |
68.900 |
3. |
Partidul Ecologist Român |
- |
- |
- |
4. |
Partidul România Mare |
- |
2.000 |
2000 |
|
TOTAL: |
163.900 |
2.000 |
165.900 |
Pentru finanţarea campaniei electorale au fost angajate venituri totale de 165.900 lei, din care 99% reprezintă transferuri de la partide/venituri încasate înainte de campania electorală şi 1% reprezintă donaţii primite pentru campanie. 4. Date privind cheltuielile efectuate de partidele politice, alianţele politice/electorale şi candidaţii independenţi pentru campania electorală Limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de un partid politic, o alianţă electorală sau un candidat independent pentru campania electorală se calculează prin însumarea valorilor maxime permise prin lege pentru fiecare candidat propus pentru alegeri. a)Din rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale depuse la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarii financiari rezultă că în campania electorală pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în Circumscripţia electorală nr. 29 - judeţul Neamţ, Colegiul uninominal nr. 6, au fost cheltuiţi 188.108 lei.În tabelul de mai jos sunt înscrise cheltuielile totale ale candidaţilor înscrişi în cursa pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în Circumscripţia electorală nr. 29 - judeţul Neamţ, Colegiul uninominal nr. 6. – lei -
Nr. crt. |
Denumirea formaţiunii politice |
Total cheltuieli |
Din care: |
Tipărituri şi alte materiale promoţionale |
Publicitate presă, radio, TV |
Publicitate stradală |
Alte cheltuieli |
1. |
Partidul Democrat-Liberal |
149.632 |
69.031 |
10.025 |
13.083 |
57.493 |
2. |
Uniunea Social Liberală |
38.477 |
32.046 |
1.720 |
3.087 |
1.624 |
|
TOTAL: |
188.109 |
101.077 |
11.745 |
16.170 |
59.117 |
Valoarea cheltuielilor a depăşit cu 22.208 lei valoarea veniturilor, având ca principală justificare faptul că o parte dintre cheltuielile angajate în timpul campaniei electorale urmează a fi decontată din veniturile pe care formaţiunile politice le vor realiza în perioada de după campanie. b)Din rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale depuse la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarii financiari rezultă că în campania electorală pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în Circumscripţia electorală nr. 26 - judeţul Maramureş, Colegiul uninominal nr. 2, au fost cheltuiţi 369.038 lei.În tabelul de mai jos sunt înscrise cheltuielile totale şi cele efectuate cu promovarea imaginii candidaţilor înscrişi în cursa pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în Circumscripţia electorală nr. 26 - judeţul Maramureş, Colegiul uninominal nr. 2. – lei -
Nr. crt. |
Denumirea formaţiunii politice |
Total cheltuieli |
Din care: |
Tipărituri şi alte materiale promoţionale |
Publicitate presă, radio, TV |
Publicitate stradală |
Alte cheltuieli |
1. |
Uniunea Social Liberală |
200.144 |
9.784 |
146.495 |
39.174 |
4.691 |
2. |
Partidul Democrat-Liberal |
128.464 |
10.029 |
97.651 |
14.563 |
6.221 |
3. |
Partidul Ecologist Român |
38.430 |
12.522 |
21.908 |
4.000 |
- |
4. |
Partidul România Mare |
2.000 |
2.000 |
- |
- |
- |
|
TOTAL: |
369.038 |
34.335 |
266.054 |
57.737 |
10.912 |
Valoarea cheltuielilor a depăşit cu 203.138 lei valoarea veniturilor, având ca principală justificare faptul că o parte dintre cheltuielile angajate în timpul campaniei electorale urmează a fi decontată din veniturile pe care formaţiunile politice le vor realiza în perioada de după campanie. 5. Date privind legalitatea încasărilor şi a plăţilor efectuate de formaţiunile politice, asociaţiile/uniunile aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi în campania electorală Termenul de depunere a raportului detaliat de venituri şi cheltuieli electorale a fost respectat de către toate formaţiunile politice. Controlorii electorali din cadrul Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale au verificat un număr total de 6 rapoarte detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale. În urma verificărilor s-a constatat:
– Mandatarii financiari coordonatori au depus în termenul prevăzut de lege Declaraţia privind respectarea prevederilor art. 23-25 din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu completările ulterioare.
– Au fost respectate de către toate formaţiunile politice, asociaţiile/uniunile aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi prevederile art. 24 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, prin care se interzice finanţarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice ori juridice străine.
– Partidele politice, alianţele electorale, precum şi candidaţii independenţi au declarat Autorităţii Electorale Permanente, prin mandatarul financiar, numărul de materiale de propagandă electorală produse, defalcat pe categorii, respectându-se prevederile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare.
– În conformitate cu art. 30 alin. (1) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, limita maximă a cheltuielilor care pot fi efectuate de un partid politic sau o alianţă politică ori electorală în fiecare campanie electorală se calculează prin însumarea valorilor maxime permise prin lege pentru fiecare candidat propus pentru alegeri.Din verificările efectuate asupra rapoartelor detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale, întocmite de către mandatarii financiari, a rezultat că nu au fost cazuri de depăşire a plafonului maxim permis prin lege. Mandatarii financiarii au depus la Autoritatea Electorală Permanentă Declaraţia privind respectarea plafoanelor prevăzute la art. 30 alin. (3) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu completările ulterioare, în termenul prevăzut de lege. 6. Concluzii Se poate aprecia faptul că în campania electorală pentru alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor în anul 2011, comparativ cu cele desfăşurate anterior, s-a înregistrat o îmbunătăţire a activităţii desfăşurate pe linie financiară de către personalul desemnat a conduce şi a evidenţia cheltuielile şi sursele de finanţare în cadrul campaniei electorale, creându-se totodată posibilităţi pentru:
– creşterea transparenţei privind sursele de finanţare a campaniei electorale utilizate de participanţi;
– asigurarea unei mai bune coordonări din punct de vedere financiar a activităţilor desfăşurate pe plan central şi local privind veniturile şi cheltuielile aferente campaniei electorale;
– verificarea activităţilor de tipărire şi distribuire a materialelor de propagandă electorală. Capitolul III Soluţionarea sesizărilor în anul 2011 În anul 2011, în cadrul Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale au fost înregistrate şi soluţionate un număr de 11 petiţii având ca obiect cereri de punere la dispoziţie a unor documente privind finanţarea partidelor politice sau reclamarea unor aspecte privind încălcarea obligaţiei de a imprima pe toate materialele de propagandă electorală numele partidului politic sau al candidatului care le-a comandat şi denumirea operatorului economic care le-a realizat. La toate solicitările s-a răspuns în termenul legal prevăzut de legislaţia în vigoare. La soluţionarea petiţiilor primite în anul 2011 nu au existat cazuri în care să se dispună sancţionarea. Capitolul IVAlte activităţi ale departamentului de control În anul 2011, în perioada februarie-octombrie, personalul Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale a participat la programul EEMS - Managementul sistemului electronic electoral, program susţinut de Guvernul SUA în colaborare cu Autoritatea Electorală Permanentă. De asemenea, personalul Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale a participat în luna decembrie 2011 la proiectul de sprijin acordat Autorităţii Electorale Permanente şi autorităţilor locale pentru implementarea bunelor practici în managementul electoral de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.