E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENT din 23 martie 2004

REGULAMENT    din 23 martie 2004

privind ajutorul de stat regional

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 340 din 19 aprilie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 14 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
    Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

    Introducere
    Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
    Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de autoritatile publice sau de organismele care administreaza surse ale statului este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, intr-o economie de piata in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
    Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
    Ajutoarele de stat regionale au ca obiectiv dezvoltarea durabila a regiunilor slab dezvoltate prin incurajarea efectuarii de investitii si a crearii de locuri de munca in aceste zone. Ele favorizeaza extinderea, modernizarea si diversificarea activitatilor agentilor economici localizati in aceste regiuni si determina crearea de intreprinderi noi. In scopul favorizarii acestei dezvoltari si al reducerii potentialelor efecte negative ale unor eventuale relocalizari, este necesar ca acordarea acestor ajutoare de stat sa fie subordonata mentinerii pentru o perioada minima a investitiilor realizate si a locurilor de munca create in regiunea respectiva.
    In cazuri exceptionale, atunci cand dezavantajele structurale ale regiunii avute in vedere sunt prea mari, ajutoarele de stat regionale se pot dovedi insuficiente pentru declansarea unui proces de dezvoltare regionala. Doar in aceste cazuri, ajutoarelor de stat regionale li se pot alatura ajutoare de operare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Domeniu de aplicare
    Art. 1
    (1) Prezentul regulament se aplica schemelor de ajutor de stat si ajutoarelor individuale regionale acordate in toate sectoarele de activitate, cu exceptia productiei, prelucrarii si comercializarii produselor agricole cuprinse in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul regulament, pescuitului si industriei carboniere.
    (2) In cazul acordarii de ajutoare de stat cu caracter regional in sectoarele transporturi si constructii navale se aplica legislatia in vigoare in Romania pana la adoptarea unor norme specifice privind acordarea de ajutoare de stat in aceste sectoare.

    Scopul ajutoarelor de stat regionale
    Art. 2
    (1) Scopul ajutorului pentru dezvoltare regionala este de a asigura agentilor economici din zona avuta in vedere aceleasi sanse de dezvoltare ca si celor din alte zone ale tarii, fara a determina cresterea capacitatii de productie in sectoarele in care exista deja probleme legate de supracapacitate.
    (2) Ajutorul de stat regional poate fi in legatura cu investitia initiala sau cu crearea de locuri de munca, poate lua forma unui ajutor avand caracter de continuitate, conceput in scopul depasirii unor dezavantaje regionale sau permanente, ori, in mod exceptional, poate fi in legatura cu reducerea cheltuielilor curente ale unei firme, in cazul ajutorului de stat pentru operare.

    Modalitati de acordare a ajutorului de stat regional
    Art. 3
    Ajutorul de stat regional poate include: subventii; exceptari de la plata unor obligatii fiscale legate direct de investitie sau de crearea de locuri de munca; renuntarea la obtinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor imprumuturi cu dobanzi preferentiale; garantii acordate de stat sau de alte autoritati publice in conditii preferentiale; participari cu capital ale statului sau ale altor institutii publice, daca rata profitului acestor investitii este mai mica decat cea normala, anticipata de catre un investitor privat prudent; reduceri de pret la bunurile furnizate si la serviciile prestate de catre autoritati publice sau alte organisme care administreaza surse ale statului, inclusiv vanzarea unor terenuri apartinand domeniului privat al statului sub pretul pietei etc.

    Nivelul ajutorului regional
    Art. 4
    Nivelul ajutorului regional este definit in termeni de intensitate in raport cu costurile eligibile, potrivit art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) si art. 13 din prezentul regulament.

    CAP. 2
    Ajutor de stat pentru investitia initiala

    Conceptul de investitie initiala
    Art. 5
    (1) In sensul prezentului regulament, prin investitie initiala se intelege o investitie in capital fix in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente sau demararea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
    (2) Sunt excluse din categoria investitiilor initiale:
    a) Investitia de inlocuire destinata conservarii potentialului de productie, care nu aduce un spor de venit, ci are functia economica de a-l mentine. Ajutoarele pentru acest tip de investitie fac parte din categoria ajutorului de operare, carora li se aplica regulile prevazute la capitolul IV din prezentul regulament;
    b) Masurile destinate restructurarii financiare a unei intreprinderi aflate in dificultate, care intra sub incidenta dispozitiilor Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate in dificultate;
    (3) O investitie in capital fix realizata sub forma achizitionarii unei unitati care a fost inchisa sau ar fi fost inchisa daca nu ar fi fost cumparata, poate fi, de asemenea, considerata investitie initiala, cu exceptia cazului in care unitatea in cauza apartine unei intreprinderi in dificultate. In acest din urma caz, daca ajutorul pentru achizitia unei unitati poate conferi un avantaj in favoarea intreprinderii aflate in dificultate, se aplica dispozitiile Regulamentului privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate.

    Costuri eligibile pentru investitii in imobilizari corporale
    Art. 6
    (1) Ajutorul pentru investitia initiala este calculat ca puncte procentuale din valoarea investitiei.
    (2) Aceasta valoare este stabilita pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzatoare elementelor investitiei, respectiv terenuri, cladiri si echipamente ce formeaza baza standard prevazuta in anexa nr. 2. In sectorul transporturilor, cu exceptia costurilor materialului feroviar rulant, cheltuielile destinate achizitionarii mijloacelor si a materialului de transport, bunuri mobile, nu sunt incluse in ansamblul de cheltuieli ce formeaza baza standard si, deci, nu sunt eligibile pentru ajutoare de stat referitoare la o investitie initiala.
    (3) In cazul unei achizitii, trebuie luate in considerare exclusiv costurile de achizitie a celor trei elemente de activ din baza standard, cu conditia ca tranzactia sa aiba loc in conditiile pietei. Valoarea activelor a caror achizitionare a beneficiat deja de un ajutor inaintea cumpararii va fi dedusa.
    (4) In cazul in care cumpararea este insotita de o alta investitie initiala, cheltuielile legate de aceasta din urma se vor adauga la costurile de achizitie.

    Costuri eligibile pentru investitii in imobilizari necorporale
    Art. 7
    (1) Costurile eligibile pot sa includa in egala masura anumite categorii de investitii in imobilizari necorporale, cu conditia ca acestea sa nu depaseasca 25% din baza standard pentru intreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achizitionarii de brevete, licente de exploatare sau cunostinte brevetate, cunostinte tehnice nebrevetate.
    (2) Activele necorporale eligibile sunt supuse conditiilor necesare pentru a exista siguranta ca raman legate de regiunea beneficiara eligibila pentru ajutorul cu finalitate regionala si, in consecinta, ca nu vor face obiectul unui transfer in favoarea altor regiuni si, in special, a unor regiuni neeligibile pentru ajutoarele cu finalitate regionala; imobilizarile necorporale eligibile trebuie sa satisfaca cu prioritate conditiile urmatoare:
    a) sa fie exploatate exclusiv in intreprinderea beneficiara de ajutor regional;
    b) sa fie considerate elemente de activ amortizabile;
    c) sa fie achizitionate de la un tert in conditiile pietei;
    d) sa figureze in activele firmei si sa ramana in patrimoniul intreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioada de cel putin cinci ani.

    Contributia beneficiarului ajutorului de stat regional
    Art. 8
    (1) In vederea garantarii unui nivel viabil si eficient al investitiilor initiale care beneficiaza de ajutor, aportul beneficiarului destinat finantarii lor trebuie sa fie de cel putin 25% .
    (2) Aportul beneficiarului de cel putin 25% nu poate face obiectul unui ajutor de stat.

    Intensitatea ajutorului regional
    Art. 9
    Intensitatea bruta a ajutorului regional nu trebuie sa depaseasca nivelul de 50% din echivalentul subventiei nete, stabilit conform metodologiei din anexa nr. 2.

    Plafonul maxim pentru intreprinderi mici si mijlocii
    Art. 10
    (1) Pentru intreprinderi mici si mijlocii, plafonul maxim al intensitatii brute a ajutorului prevazut la art. 9 poate fi suplimentat cu 15 puncte procentuale, cu conditia ca intensitatea totala neta a ajutorului sa nu depaseasca 75% .
    (2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile intreprinderilor din sectorul transporturilor.

    Mentinerea investitiei
    Art. 11
    Ajutorul pentru investitia initiala trebuie conditionat, prin modul de alocare sau prin conditiile legate de obtinerea acestuia, de mentinerea investitiei in cauza pentru o perioada minima de cinci ani.

    CAP. 3
    Ajutor de stat pentru crearea de locuri de munca

    Conceptul de ajutor pentru crearea de locuri de munca
    Art. 12
    (1) Prin crearea de locuri de munca se intelege cresterea reala a numarului de locuri de munca din intreprinderea beneficiara a unui ajutor de stat, raportata la media perioadei de referinta, respectiv media ultimelor 12 luni. Orice loc de munca pierdut de-a lungul perioadei de referinta trebuie sa fie dedus din numarul de locuri de munca create de-a lungul aceleiasi perioade.
    (2) Un loc de munca este legat de realizarea unei investitii din momentul in care el vizeaza activitatea la care se raporteaza investitia si daca a fost creat intr-o perioada de trei ani de la finalizarea investitiei.

    Nivelul ajutorului
    Art. 13
    (1) Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca trebuie sa fie adaptat in functie de natura si intensitatea problemelor/dificultatilor pe care trebuie sa le solutioneze. Acest ajutor este calculat ca procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioada de doi ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisa pentru ajutoarele de investitii regionale.
    (2) In stabilirea nivelului costurilor salariale, Consiliul Concurentei are in vedere ca sistem de referinta statisticile privind costul salarial mediu in Romania. Costurile salariale includ salariul brut si contributiile la asigurarile sociale obligatorii.

    Mentinerea locurilor de munca nou create
    Art. 14
    Ajutorul de stat regional pentru crearea de locuri de munca trebuie conditionat, prin modul de acordare sau prin conditiile legate de obtinerea acestuia, de mentinerea locurilor de munca create pentru o perioada minima de cinci ani.

    CAP. 4
    Ajutor de stat pentru operare

    Art. 15
    (1) Ajutorul de stat pentru operare, acordat in vederea reducerii cheltuielilor curente ale intreprinderii este, in principiu, interzis.
    (2) In mod exceptional, asemenea ajutoare pot fi acordate in regiunile beneficiare, cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
    a) ajutoarele sa fie justificate prin contributia lor la dezvoltarea regionala;
    b) nivelul ajutoarelor sa fie proportional cu marimea dezavantajelor pe care vizeaza sa le atenueze.
    (3) Furnizorul ajutorului de stat are sarcina sa demonstreze existenta dezavantajelor si sa evalueze gravitatea acestora, atunci cand notifica Consiliului Concurentei intentia de a acorda acest ajutor.
    (4) Ajutorul pentru operare trebuie sa fie limitat in timp si redus progresiv.

    CAP. 5
    Reguli generale privind cumulul ajutoarelor de stat

    Art. 16
    (1) Plafoanele intensitatii ajutorului de stat prevazute la art. 9 si art. 10 se aplica la totalul ajutorului in cazul ajutoarelor acordate concomitent in cadrul mai multor scheme regionale, indiferent daca fondurile provin din surse locale, regionale, nationale sau comunitare.
    (2) Ajutorul de stat pentru investitii prevazut in capitolul II si ajutorul pentru crearea de locuri de munca prevazut in capitolul III pot fi cumulate in limita plafonului de intensitate prevazut pentru regiunea in cauza in Harta ajutoarelor de stat cu finalitate regionala in Romania.
    (3) Conditia prevazuta la alin. (2) este indeplinita daca suma ajutorului pentru investitia initiala, exprimata ca procent din valoarea investitiei, si cea a ajutorului pentru crearea de locuri de munca, exprimata ca procent din costurile salariale, nu depaseste valoarea cea mai favorabila ce rezulta din aplicarea plafoanelor prevazute la art. 9 si art. 10 sau a procentului prevazut la art. 13.
    (4) Atunci cand cheltuielile eligibile pentru ajutoare cu finalitate regionala sunt total sau partial eligibile pentru ajutoare cu alta finalitate, partea comuna este supusa plafonului cel mai favorabil in cadrul schemelor respective.
    (5) In cazul in care un ajutor de stat acordat in cadrul unei scheme de ajutor este cumulat cu ajutoare acordate in cadrul altor scheme, furnizorul trebuie sa specifice, pentru fiecare schema in parte, modul prin care se asigura respectarea regulilor privind cumulul.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 17
    (1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
    (2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
    (3) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat si in conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
    (4) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa intrarea sa in vigoare, precum si atunci cand ajutoarele de stat au fost notificate inainte de intrarea sa in vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
    (5) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92 din 10.05.2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470/02.07.2002.

    ANEXA 1
    la Regulamentul privind ajutorul de stat regional

    Lista produselor agricole carora nu li se aplica dispozitiile prezentului regulament

 ______________________________________________________________________________
| Codul corespondent din    | Numarul din  | Descrierea produselor             |
| Clasificarea produselor   | nomenclatorul| nomenclatorului de la Bruxelles   |
| si serviciilor asociate   | de la        |                                   |
| activitatilor din         | Bruxelles    |                                   |
| economia nationala        |              |                                   |
| (CPSA)                    |              |                                   |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 0121.1, 0122.1,   | Capitolul 1  | Animale vii                       |
| 0123, 0124.1, 0125.1,     |              |                                   |
| 0126.1, 0127.1, 0128.1    |              |                                   |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1511 (exclusiv      | Capitolul 2  | Carne si resturi de carne         |
| 1511.2, 1511.3, 1511.4)   |              | comestibile                       |
| Clasa 1512 (exclusiv      |              |                                   |
| 1512.2)                   |              |                                   |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0500                | Capitolul 3  | Peste, crustacee si moluste       |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1551, 0125.2, 0126.2| Capitolul 4  | Produse lactate, oua de pasare,   |
|                           |              | miere naturala                    |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele                   | Capitolul 5  |                                   |
| 1511.4, 1511.19, 1512.14  |              | Mate, basici si stomacuri de      |
|                           |              | animale (altele decat de peste),  |
|                           |              | intregi sau bucati ale acestora;  |
|                           |              | Produse de origine animala        |
|                           |              | nespecificate sau incluse in alta |
|                           |              | parte; Animale moarte improprii   |
|                           |              | consumului uman.                  |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0116                | Capitolul 6  | Arbori si alte plante; bulbi,     |
|                           |              | radacini si altele; flori taiate  |
|                           |              | si ornamente                      |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0115                | Capitolul 7  | Legume comestibile si anumite     |
|                           |              | radacini si tuberculi             |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0117.1              | Capitolul 8  | Fructe comestibile si nuci, alune |
|                           |              | etc.; coji de pepeni sau fructe   |
|                           |              | citrice                           |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0117.2              | Capitolul 9  | Cafea, ceai si mirodenii,         |
| Clasa 0117.3              |              | exclusiv mate                     |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0111                | Capitolul 10 | Cereale                           |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1561 (exclusiv      | Capitolul 11 | Produse ale industriei de         |
| 1561.5)                   |              | morarit; malt si amidon, gluten,  |
|                           |              | inulina                           |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 0113.3, 0113.5,   | Capitolul 12 | Seminte uleioase si fructe        |
| 0113.61, 0113.62, 0113.7, |              | oleaginoase; diferite graunte,    |
| 0114                      |              | seminte si fructe; plante         |
|                           |              | industriale si medicinale; paie si|
|                           |              | furaje uscate                     |
|___________________________|______________|___________________________________|
| -                         | Capitolul 13 | Pectina                           |
|                           |              |                                   |
|                           |              |                                   |
|                           |              |                                   |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele                   | Capitolul 15 |                                   |
| 1511.32                   |              | Untura (slanina) si alte tipuri   |
|                           |              | de grasime de porc transate;      |
|                           |              | grasime de pasare transata;       |
|                           |              |                                   |
| 1511.31                   |              | Grasimi netransate de bovine,     |
|                           |              | oaie, capra; seu; produse din     |
|                           |              | aceste grasimi;                   |
| 1541 (exclusiv 1541.11)   |              | Stearina din untura, oleostearina |
| 1542.11,                  |              | si stearina din seu; ulei din     |
| 1542.11,                  |              | untura si ulei din seu,           |
|                           |              | neemulsionate, amestecate sau     |
|                           |              | preparate in orice mod;           |
|                           |              | Grasimi si ulei de peste si       |
|                           |              | mamifere marine, rafinate sau nu; |
| 1542.12,                  |              | Uleiuri vegetale, lichide sau     |
|                           |              | solide, nerafinate, rafinate sau  |
|                           |              | purificate;                       |
| 1542.13,                  |              | Grasimi si uleiuri animale si     |
|                           |              | vegetale, hidrogenate, rafinate   |
|                           |              | sau nu, dar neprelucrate in       |
|                           |              | continuare;                       |
| 1543,                     |              | Margarina, untura artificiala si  |
|                           |              | alte grasimi comestibile          |
|                           |              | prelucrate;                       |
| 1542.2                    |              | Reziduuri ce rezulta din          |
|                           |              | prelucrarea substantelor grase    |
|                           |              | sau ceruri vegetale sau animale.  |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 1513, 1520        | Capitolul 16 | Prelucrarea carnii, pestelui,     |
| (exclusiv 1520.2)         |              | crustaceelor si molustelor        |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele                   | Capitolul 17 |                                   |
| 1583.1                    |              | Zahar solid din sfecla si zahar   |
| 1562.21                   |              | solid din trestie de zahar. Alte  |
|                           |              | tipuri de zahar; zahar sub forma  |
|                           |              | de sirop, miere artificiala       |
|                           |              | (amestecata sau nu cu miere       |
|                           |              | naturala);                        |
| 1583.14                   |              | Melasa, decolorata sau nu;        |
| 1583.13                   |              | Zahar aromatizat sau colorat,     |
|                           |              | siropuri si melasa, fara sucuri de|
|                           |              | fructe ce contin zahar in orice   |
|                           |              | proportie.                        |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele                   | Capitolul 18 |                                   |
| 1584.1                    |              | Cacao boabe, intregi sau sparte,  |
|                           |              | cruda sau prajita;                |
| 1584.3                    |              | Cacao coji (pleava), coji si      |
|                           |              | deseuri.                          |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1533 (exclusiv      | Capitolul 20 | Prelucrarea legumelor, fructelor  |
| 1533.3)                   |              | si a altor parti ale plantelor    |
|___________________________|______________|___________________________________|
| -                         | Capitolul 22 |                                   |
|                           |              | Must de struguri, in fermentatie  |
|                           |              | sau oprit din fermentatie altfel  |
|                           |              | decat prin adaugarea de alcool;   |
|                           |              |                                   |
| 1593                      |              | Vin din struguri proaspeti; must  |
|                           |              | de struguri oprit din fermentatie |
|                           |              | prin adaugarea de alcool;         |
| 1594                      |              | Alte bauturi fermentate (de ex.   |
|                           |              | cidru, cidru de pere si mied);    |
| 1592                      |              | Alcool etilic sau bauturi         |
|                           |              | spirtoase, denaturate sau nu, de  |
|                           |              | orice tarie, obtinute din produse |
|                           |              | agricole, exclusiv lichiorurile si|
|                           |              | alte bauturi spirtoase si         |
|                           |              | preparate alcoolice compuse       |
|                           |              | (cunoscute ca "extracte           |
|                           |              | concentrate") pentru fabricarea   |
|                           |              | bauturilor;                       |
| 1587.11                   |              | Otet si inlocuitori de otet.      |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 1520.2, 1533.3,   | Capitolul 23 | Reziduuri si deseuri din industria|
| 1562.3, 1583.2, 1596.2    |              | alimentara; furaje de origine     |
|                           |              | animala                           |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.4              | Capitolul 24 | Tutun neprelucrat, deseuri de     |
|                           |              | tutun                             |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0212.2              | Capitolul 45 | Pluta naturala, neprelucrata,     |
|                           |              | zdrobita, granulata sau macinata; |
|                           |              | deseuri de pluta                  |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.63             | Capitolul 54 | In, crud sau prelucrat, dar       |
|                           |              | nefilat; in calti si deseuri      |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.63             | Capitolul 57 | Canepa, cruda sau prelucrata, dar |
|                           |              | nefilata; calti si deseuri de     |
|                           |              | canepa                            |
|___________________________|______________|___________________________________|

    ANEXA 2
    la Regulamentul privind ajutorul de stat regional

    ECHIVALENTUL SUBVENTIEI NETE A UNUI AJUTOR PENTRU INVESTITII

    Metoda de calcul a echivalentului subventiei nete, denumit in continuare ESN, este o metoda utilizata de Consiliul Concurentei in evaluarea pe care acesta o face in cazul schemelor notificate de furnizorul de ajutor.

    1. PRINCIPII GENERALE

    Calculul ESN consta in aducerea tuturor formelor de ajutor legate de o investitie la un numitor comun, acesta fiind intensitatea neta, in scopul de a le compara intre ele sau cu un plafon predeterminat. Este vorba de o metoda de comparare ex ante care nu reflecta intotdeauna realitatea contabila. Ajutoarele fiscale sunt considerate ajutoare legate de investitie atunci cand au la baza o suma investita in regiune. In plus, orice ajutor fiscal poate intra in aceasta categorie daca el este alocat pana la concurenta unui plafon exprimat ca procent din suma investita in regiune. Atunci cand acordarea unui ajutor fiscal este esalonata pe mai multi ani, fiecare suma care ramane la sfarsitul unui an dat poate fi reportata pentru anul urmator si majorata conform nivelului ratei de referinta.
    Intensitatea neta reprezinta avantajul final pe care intreprinderea il poate obtine de pe urma ajutorului, in comparatie cu valoarea neta (fara suma TVA) a investitiei subventionate. Calculul va lua in considerare numai cheltuielile de capital fix in terenuri, cladiri si echipamente, care constituie baza standard.
    In cazul schemelor de ajutor de stat a caror baza cuprinde cheltuieli suplimentare, acestea din urma trebuie sa fie limitate la o anumita proportie din baza standard. Astfel, toate schemele de ajutor vor fi examinate in functie de intensitatea lor aferenta doar cheltuielilor prevazute in baza standard, asa cum prezinta urmatoarele exemple. Acest sistem de recalculare a intensitatilor nu se aplica investitiilor in imobilizari necorporale vizate la art. 7 din prezentul Regulament.

    Exemplul nr. 1:
    - Baza schemei: echipamente;
    - Intensitatea maxima a schemei: 30% .

    Deoarece toate cheltuielile eligibile ale schemei de ajutor figureaza in baza standard, Consiliul Concurentei va tine seama doar de intensitatea maxima a schemei, adica 30% . Daca plafonul intensitatii autorizat de Consiliul Concurentei in regiunea avuta in vedere este de 30%, schema de ajutor va fi considerata compatibila in aceasta privinta.

    Exemplul nr. 2:
    - Baza schemei: echipamente, cladiri + brevete in limita a 20% din cheltuielile precedente;
    - Intensitatea maxima a schemei: 30% .

    Toate cheltuielile eligibile figureaza fie in baza standard (echipamente, cladiri), fie in lista cheltuielilor necorporale eligibile (brevete). Acestea din urma nu trebuie sa depaseasca 25% din baza standard. In aceste conditii, Consiliul Concurentei va tine seama direct de intensitatea maxima a schemei, adica 30% . Daca plafonul intensitatii autorizat de Consiliul Concurentei in regiunea avuta in vedere este de 30%, schema de ajutor va fi considerata compatibila din acest punct de vedere.

    Exemplul nr. 3:
    - Baza schemei: cladiri, echipamente, terenuri + stocuri in limita a 50% din cheltuielile precedente;
    - Intensitatea maxima a schemei: 30% .

    Consiliul Concurentei va lua in considerare intensitatea maxima a schemei redusa la baza standard, adica: 30% x 1,5 = 45% . Daca plafonul intensitatii autorizat de Consiliul Concurentei in regiunea avuta in vedere este de 30%, schema de ajutor nu va fi considerata compatibila, decat daca intensitatea sa va fi redusa la 30% : 1,5 = 20%

    Exemplul nr. 4:
    - Baza schemei: cladiri;
    - Intensitatea maxima a programului: 60% .

    Daca plafonul regional autorizat de Consiliul Concurentei este de 30%, nu exista garantia ca ajutoarele respective vor respecta acest plafon. Intensitatea prevazuta prin schema de ajutor este superioara plafonului regional, dar este aplicata unei baze reduse. Schema nu va fi deci considerata compatibila in aceasta privinta decat daca este adaugata o conditie expresa privind respectarea plafonului regional aplicat bazei complete.
    Determinarea ESN se fundamenteaza numai pe calcule legate de regimul de impozitare si de metodele de actualizare, exceptie facand anumite forme de ajutor care necesita un tratament special. Aceste calcule sunt efectuate pe baza unor elemente furnizate de schema de ajutor sau de legislatia fiscala, precum si pe anumiti parametri stabiliti prin conventie.

    1.1. Impozitare
    Intensitatea ajutorului trebuie calculata dupa impunerea fiscala, adica dupa ce au fost deduse impozitele platibile pe suma ajutorului si, in special, a impozitului pe profit. Aceasta este baza notiunii de ESN, care reprezinta ajutorul obtinut de beneficiar dupa plata impozitelor legate de acesta, presupunand ca intreprinderea obtine profit inca din primul an, astfel incat asupra sumei ajutorului se percepe impozitul maxim.

    1.2. Actualizarea
    Calcule de actualizare sunt necesare in diferite stadii ale determinarii ESN. In primul rand, atunci cand ajutoarele si/sau cheltuielile pentru investitii sunt esalonate in timp, trebuie luat in considerare calendarul real al varsamintelor de ajutoare si al cheltuielilor. In consecinta, cheltuielile pentru investitii si varsamintele de ajutoare sunt reportate, printr-un calcul de actualizare, la sfarsitul anului in care intreprinderea efectueaza prima transa de amortizare. In al doilea rand, astfel de calcule sunt necesare pentru a actualiza valoarea beneficiilor obtinute ca urmare a rambursarii unui imprumut cu dobanda subventionata sau a impozitului prelevat din ajutor.
    Rata utilizata in astfel de cazuri este rata de referinta/de actualizare. Pe langa utilizarea sa ca rata de actualizare, ea este de asemenea folosita pentru a calcula partea subventionata din dobanda unui imprumut cu dobanda redusa.

    1.3. Cazuri particulare
    In afara de calculele privitoare la impozitare si actualizare descrise anterior, unele forme de ajutor necesita o analiza particulara. Astfel, in cazul ajutorului acordat in vederea inchirierii unei cladiri, ajutorul este evaluat prin actualizarea diferentei dintre chiria platita de intreprindere si o chirie teoretica egala cu o rata de referinta aplicata la valoarea cladirii, majorata cu o suma corespunzatoare amortizarii cladirii in anul respectiv. O metoda similara este utilizata si pentru ajutoarele pentru finantarea investitiilor prin leasing. Cheltuielile legate de achizitionarea terenului sau cladirilor de catre intreprinderea care arendeaza sau inchiriaza pot fi considerate eligibile cu conditia sa se dovedeasca necesitatea ajutorului in cauza.
    In cazul ajutorului acordat in vederea arendarii de terenuri, arenda teoretica este calculata in functie de nivelul ratei de referinta diminuat cu nivelul ratei inflatiei, aplicata la valoarea terenului.

    2. ECHIVALENTUL SUBVENTIEI NETE AL UNUI AJUTOR PENTRU INVESTITII ACORDAT SUB FORMA DE SUBVENTIE DE CAPITAL

    2.1. Principii generale
    Ajutorul pentru investitii acordat unei intreprinderi sub forma de subventie de capital este exprimat intr-o prima faza ca un procent din investitie, reprezentand echivalentul subventiei nominale sau echivalentul subventiei brute.
    Conform metodei uzuale de evaluare a ajutoarelor, echivalentul subventiei nete a ajutorului il constituie beneficiul care ramane la dispozitia intreprinderii dupa plata impozitului pe profit.
    In cea mai mare parte a cazurilor, subventia nu este impozabila ca atare, ci este deductibila fiscal din valoarea investitiei amortizabile. Ca urmare, pentru ca beneficiaza de ajutor, investitorul amortizeaza in fiecare an o suma mai mica decat daca nu ar fi beneficiat de ajutor. Intrucat amortizarile se deduc din profitul impozabil, o subventie creste partea prelevata de stat in fiecare an sub forma de impozit pe profit.
    Aceasta metoda de impozitare a subventiei, care consta in integrarea acesteia in profituri in acelasi ritm cu amortizarile, este des utilizata, de exemplu, in tarile Uniunii Europene, fara ca aceasta sa insemne ca, in alte tari, nu pot fi intalnite si alte metode.

    2.2. Exemple de calcul

    Exemplul nr. 1: subventia nu este impozabila

    Subventiile sunt contabilizate in general ca venituri si sunt impozitate. Totusi, in special in cazul anumitor ajutoare pentru cercetare-dezvoltare, este posibil ca ele sa fie exceptate de la plata impozitului. In acest caz, echivalentul subventiei nete este egal cu subventia nominala.

    Exemplul nr. 2: Investitia implica o singura categorie de cheltuieli si subventia este impozitata in intregime la sfarsitul primului exercitiu financiar

    Aceasta presupune ca intreaga subventie este supusa impozitului pe profit aplicabil agentilor economici inca din primul an. Aceasta reglementare nu este excesiva daca se admite ca intreprinderile, in general deficitare pe parcursul primilor ani de activitate, au posibilitatea sa-si reporteze pierderile pe mai multe exercitii financiare.
    Pentru a calcula ESN al acestei subventii, se deduce din aceasta suma impozitului cu care va fi taxata.

    De exemplu: Investitii: 100
                Subventie nominala: 20
                Rata impozitarii: 40%

    Impozitul prelevat pentru subventie este de 20 x 40% = 8

    ESN va fi: (20 - 8)/100 = 12%

    Exemplul nr. 3: Investitia implica o singura categorie de cheltuieli si subventia este impozitata liniar, timp de cinci ani

    In acest caz, subventia este impozitata in cote egale, pe o perioada de cinci ani. Pe durata acestor cinci ani beneficiile se vor majora, in fiecare an, cu o cincime din subventie. Pentru a calcula ESN, sumele actualizate ale impozitului prelevat in fiecare an din cei cinci, conform regimului fiscal aplicabil, vor fi scazute din suma ajutorului acordat.

    De exemplu: Investitii: 100
                Subventie nominala: 20
                Rata impozitarii: 40%
                Rata de actualizare: 8%

    In tabelul urmator este prezentat modul in care sunt calculate impozitele prelevate anual asupra subventiei, precum si valoarea lor actualizata:
 _________________________________________________________________________
|       Perioada        | Impozit prelevat | Coeficient de  | Valoare     |
|                       | din subventie    | actualizare    | actualizata |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
|                       |       (1)        |       (2)      |  (1) x (2)  |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
| Sfarsitul primului an |   (20/5) x 40%   |      1,0       |    1,600    |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                  |                |             |
| doilea an             |   (20/5) x 40%   | 1/(1 + 0.08)^1 |    1,481    |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                  |                |             |
| treilea an            |   (20/5) x 40%   | 1/(1 + 0,08)^2 |    1,372    |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                  |                |             |
| patrulea an           |   (20/5) x 40%   | 1/(1 + 0,08)^3 |    1,270    |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                  |                |             |
| cincilea an           |   (20/5) x 40%   | 1/(1 + 0,08)^4 |    1,176    |
|_______________________|__________________|________________|_____________|
|                                                    Total  |    6,900    |
|___________________________________________________________|_____________|

    Totalul ultimei coloane reprezinta suma impozitelor actualizate prelevate in fiecare an. Acesta trebuie scazut din subventia nominala pentru a se obtine ESN.

    ESN va fi: (20 - 6,9)/100 = 13,1%

    NOTA:
    Impozitul prelevat pe ajutor este actualizat la sfarsitul primului an presupunand ca intreprinderea efectueaza prima transa de amortizare la aceasta data.

    Exemplul nr. 4: Investitia presupune trei categorii de cheltuieli: terenuri, cladiri si echipamente, impozitate in rate diferite

    Aceste trei categorii de cheltuieli constituie ceea ce s-a convenit a fi numita baza standard a ajutorului. Repartizarea investitiei pe cele trei tipuri de cheltuieli, pentru calcularea ESN in cazul unei scheme de ajutor de stat, se realizeaza prin utilizarea ponderilor de mai jos, valoarea exacta urmand a fi stabilita de Consiliul Concurentei in functie de conditiile concrete existente la momentul respectiv (suma ponderilor = 100):
    - terenuri    - intre 1% si 5%
    - cladiri     - intre 30% si 50%
    - echipamente - intre 45% si 65%
    Pe de alta parte, in cazul subventiilor individuale se utilizeaza ponderea efectiva a celor trei categorii de cheltuieli prezente in baza standard.
    Dat fiind ca rata de impozitare a subventiei este diferita pentru fiecare categorie de cheltuieli, este necesar, in primul rand, ca subventia sa fie distribuita proportional intre pozitiile care formeaza baza ajutorului.
    Se calculeaza apoi sumele percepute cu titlu de impozit, separat pentru fiecare categorie de cheltuieli (aceste calcule sunt de acelasi tip cu cele prezentate in tabelul de la exemplul nr. 3).
    Aceste prelevari sunt scazute apoi din subventia nominala pentru a obtine ESN:
    ESN = Subventia nominala minus:
    - impozitul prelevat pe subventia alocata pentru terenuri
    - impozitul prelevat pe subventia alocata pentru cladiri
    - impozitul prelevat pe subventia alocata pentru echipamente

    De exemplu: Investitii: 100, din care:
                            terenuri: 3 neamortizabil
                            cladiri: 33 amortizare liniara, in 20 de ani
                            echipamente: 64 amortizare degresiva in 5 ani.
                Subventia nominala: 20
                Rata impozitarii: 55%
                Rata de actualizare: 8%

    Calculul impozitului prelevat pentru subventia destinata terenurilor
    In general, terenurile nu sunt amortizabile. Presupunand ca subventia este impozitata in acelasi ritm in care are loc amortizarea, subventia acordata pentru terenuri nu este impozitata si, in consecinta, nu vor fi scazute impozite din subventia acordata.

    Calculul impozitului prelevat pentru subventia destinata cladirilor
    Presupunand ca subventia pentru cladiri se impoziteaza in acelasi ritm in care are loc amortizarea, adica 20 de ani, in transe egale:
    - subventia nominala alocata pentru cladiri va fi de 20 x 33% = 6,6
    - in fiecare an, partea din subventie integrata in profit va fi de: 6,6/20 = 0,33
    - valoarea impozitului prelevat pentru aceasta parte va fi de: 0,33 x 55% = 0,18
    Referitor la subventia acordata pentru cladiri, o valoare de 0,18 din profit va fi datorata in fiecare an pe o perioada de 20 de ani. In cazul in care aceasta serie de plati este actualizata la sfarsitul primului an (calcule de acelasi tip cu cele din tabelul pentru exemplul 3), totalul impozitului prelevat in aceasta perioada ca urmare a subventiei acordate pentru cladiri va fi de: 1,925.

    Calculul impozitului prelevat pentru subventia destinata echipamentelor
    Se presupune ca subventia destinata echipamentelor este impozitata in acelasi ritm in care are loc amortizarea, adica degresiv, in cinci ani, ritmul fiind urmatorul: 40%, 24%, 14,4%, 10,8% si 10,8% .
    Spre deosebire de situatia cladirilor, in acest caz impozitarea este diferita in fiecare an, astfel incat calculul impozitului va trebui efectuat an de an. Partea din subventia nominala destinata echipamentelor este de: 20 x 64% = 12,8

    Calculul prelevarilor de impozit:
 ___________________________________________________________________________
|       Perioada        | Impozit prelevat   | Coeficient de  | Valoare     |
|                       | din subventie      | actualizare    | actualizata |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
|                       |        (1)         |       (2)      |  (1) x (2)  |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
| Sfarsitul primului an |   12,8 x 40% x 55% |       1,0      |    2,816    |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                    |                |             |
| doilea an             |   12,8 x 24% x 55% | 1/(1 + 0.08)^1 |    1,564    |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                    |                |             |
| treilea an            | 12,8 x 14,4% x 55% | 1/(1 + 0,08)^2 |    0,869    |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                    |                |             |
| patrulea an           |  12,8 x 10,8 x 55% | 1/(1 + 0,08)^3 |    0,604    |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
| Sfarsitul celui de-al |                    |                |             |
| cincilea an           | 12,8 x 10,8% x 55% | 1/(1 + 0,08)^4 |    0,559    |
|_______________________|____________________|________________|_____________|
|                                                      Total  |    6,412    |
|_____________________________________________________________|_____________|

    Calculul echivalentului subventiei nete
    - Subventie nominala                                          20
    Diminuata cu:
    - impozitul prelevat din subventia destinata terenurilor      0
    - impozitul prelevat din subventia destinata cladirilor       1,925
    - impozitul prelevat din subventia destinata echipamentelor   6,412

    ESN 11,6%

    Observatii
    1. Impozitarea subventiilor, mentionata in metoda uzuala de evaluare a ajutoarelor prezentata mai sus depinde, pe de o parte, de legislatia fiscala in vigoare si, pe de alta parte, de modalitatile particulare presupuse de schema de ajutor in cauza.
    2. Pentru calculul ESN trebuie sa se cunoasca exact:
    - nivelul impozitului pe profit aplicat agentului economic respectiv;
    - regulile de amortizare in vigoare sau metoda specifica de integrare a subventiei in beneficiile prevazute de schema de ajutor in cauza.

    3. ECHIVALENTUL SUBVENTIEI NETE AL UNUI AJUTOR PENTRU INVESTITII ACORDAT SUB FORMA DE IMPRUMUT CU DOBANDA REDUSA

    3.1. Principii generale
    Ajutorul pentru investitii acordat unei intreprinderi sub forma de imprumut cu dobanda redusa se exprima, in primul rand, prin numarul de puncte procentuale, reprezentand diferenta intre nivelul ratei de referinta si cel al ratei percepute de institutia creditoare.
    Aceasta bonificatie are ca unic efect diminuarea sarcinii dobanzii, rambursarea imprumutului putand sa se efectueze in acelasi mod, indiferent daca rata dobanzii este normala sau redusa.
    Acest avantaj se exprima ca procent din investitie, ca si in cazul subventiei de capital, obtinandu-se astfel echivalentul subventiei nominale sau echivalentul subventiei brute.
    Acesta nu reprezinta insa neaparat avantajul final pe care intreprinderea il obtine de pe urma subventionarii dobanzii. Daca plata dobanzilor se deduce din profitul impozabil, subventionarea dobanzii determina pierderea unei parti a acestui avantaj fiscal prin cresterea partii prelevate de stat sub forma de impozit pe profit.
    Prin urmare, ESN se obtine scazand din echivalentul subventiei brute impozitul perceput de stat in urma majorarii profitului impozabil ca urmare a acordarii bonificatiei.
    Ca si in cazul unei subventii de capital, calculul ESN al unui imprumut cu dobanda redusa se efectueaza pornind de la elementele furnizate fie de schema de ajutor, fie de legislatia fiscala, la care se adauga eventuale alte elemente stabilite conventional.
    Elementele necesare calculului ESN al unui ajutor pentru investitii acordat sub forma unui imprumut cu dobanda redusa sunt urmatoarele:
    - durata imprumutului;
    - perioada de gratie a imprumutului, adica perioada initiala pe parcursul careia imprumutul nu este rambursat, dobanzile fiind achitate la totalul sumei principale;
    - numarul de puncte procentuale reprezentand bonificatia;
    - durata bonificatiei, care nu este obligatoriu sa fie aceeasi ca durata imprumutului;
    - ponderea imprumutului in investitie;
    - rata de referinta/actualizare;
    - rata impozitarii.
    Trebuie cunoscute de asemenea modalitatile de rambursare a imprumutului. In marea majoritate a cazurilor imprumutul este rambursat liniar, in cote egale, dobanzile fiind platite asupra sumei ramase. Uneori, rambursarea se efectueaza sub forma de rate anuale constante, aceasta situatie fiind luata in considerare la calcularea ESN.

    3.2. Exemple de calcul

    Exemplul nr. 1
    1. Parametrii
    - imprumutul este acordat pentru o perioada de 10 ani cu rambursare liniara si fara perioada de gratie;
    - bonificatia este de 3 puncte procentuale pe toata durata imprumutului;
    - ponderea imprumutului in investitie este de 40%;
    - rata de referinta/actualizare este de 8%;
    - rata impozitarii este de 35% .
    2. Calculul unitatii de ajutor
    Unitatea de ajutor reprezinta echivalentul subventiei nominale a unei bonificari a dobanzii de un punct procentual pentru un imprumut care reprezinta 100% din investitie, tinand seama de caracteristicile ajutorului folosite ca parametri. Se calculeaza dupa cum urmeaza:
 ______________________________________________________________________________
|Sfarsitul|Imprumut:   |Bonificatie|Avantaj  | Coeficient de   | Valoare       |
|anului   |sold restant|1 punct    |dobandit | actualizare     | actualizata(*)|
|         |datorat     |           |         |                 |               |
|         |   (1)      |    (2)    |(1) x (2)|      (3)        |(1) x (2) x (3)|
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     1   |     100    |     1%    |    1    | 1/(1 + 0,08)^1  |      0,926    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     2   |      90    |     1%    |    0,9  | 1/(1 + 0,08)^2  |      0,772    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     3   |      80    |     1%    |    0,8  | 1/(1 + 0,08)^3  |      0,635    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     4   |      70    |     1%    |    0,7  | 1/(1 + 0,08)^4  |      0,515    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     5   |      60    |     1%    |    0,6  | 1/(1 + 0,08)^5  |      0,408    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     6   |      50    |     1%    |    0,5  | 1/(1 + 0,08)^6  |      0,315    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     7   |      40    |     1%    |    0,4  | 1/(1 + 0,08)^7  |      0,233    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     8   |      30    |     1%    |    0,3  | 1/(1 + 0,08)^8  |      0,162    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     9   |      20    |     1%    |    0,2  | 1/(1 + 0,08)^9  |      0,100    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|    10   |      10    |     1%    |    0,1  | 1/(1 + 0,08)^10 |      0,046    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|                                           Unitatea de ajutor |      4,112    |
|______________________________________________________________|_______________|
| (*) Actualizarea se realizeaza la inceputul primului an                      |
|______________________________________________________________________________|

    3. Calculul ESN
    ESN se obtine prin multiplicarea unitatii de ajutor cu caracteristicile ajutorului (numarul de puncte de bonificatie (3), ponderea imprumutului in investitie (40%) si partea neimpozabila din ajutor: (1 - 35%)):

    ESN = 4,112 x 3 x 40% x (1 - 35%) = 3,21%

    Exemplul nr. 2
    1. Parametrii
    Parametrii sunt aceeasi din exemplul nr. 1 dar cu o perioada de gratie de doi ani. Aceasta inseamna ca in primii doi ani nu se ramburseaza nimic din imprumutul propriu-zis. Imprumutul acordat pe o durata de zece ani va fi astfel rambursat in opt transe egale incepand din al treilea an si pana in cel de-al zecelea. Pe durata acestor zece ani dobanzile vor fi platite pentru sumele ramase dupa fiecare an.
    2. Calculul unitatii de ajutor
 ______________________________________________________________________________
|Sfarsitul|Imprumut:   |Bonificatie|Avantaj  | Coeficient de   | Valoare       |
|anului   |sold restant|1 punct    |dobandit | actualizare     | actualizata(*)|
|         |datorat     |           |         |                 |               |
|         |   (1)      |    (2)    |(1) x (2)|      (3)        |(1) x (2) x (3)|
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     1   |     100    |     1%    |    1    | 1/(1 + 0,08)^1  |      0,926    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     2   |     100    |     1%    |    1    | 1/(1 + 0,08)^2  |      0,857    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     3   |     100    |     1%    |    1    | 1/(1 + 0,08)^3  |      0,794    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     4   |    87,5    |     1%    |  0,875  | 1/(1 + 0,08)^4  |      0,643    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     5   |    75,0    |     1%    |  0,750  | 1/(1 + 0,08)^5  |      0,510    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     6   |    62,5    |     1%    |  0,625  | 1/(1 + 0,08)^6  |      0,394    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     7   |      50    |     1%    |  0,500  | 1/(1 + 0,08)^7  |      0,292    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     8   |    37,5    |     1%    |  0,375  | 1/(1 + 0,08)^8  |      0,203    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     9   |    25,0    |     1%    |  0,250  | 1/(1 + 0,08)^9  |      0,125    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|    10   |    12,5    |     1%    |  0,125  | 1/(1 + 0,08)^10 |      0,058    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|                                           Unitatea de ajutor |      4,802%   |
|______________________________________________________________|_______________|
| (*) Actualizarea se realizeaza la inceputul primului an                      |
|______________________________________________________________________________|

    3. Calculul ESN
    Ca si in exemplul 1, unitatea de ajutor este multiplicata cu numarul de puncte de bonificatie, ponderea imprumutului in investitie si partea neimpozabila din ajutor:

    ESN = 4,802 x 3 x 40% x (1 - 35%) = 3,75%

    NOTA:
    Se constata ca toate elementele ramanand aceleasi, introducerea unei perioade de gratie pentru rambursare are drept efect majorarea ESN. Perioada de gratie mareste pentru fiecare an suma ramasa de rambursat, deci si avantajul dobandit ca urmare a bonificarii dobanzii si, in consecinta, mareste si unitatea de ajutor.

    Exemplul nr. 3
    1. Parametrii
    Aceleasi elemente ca si pentru exemplul nr. 2, dar rambursarea imprumutului se va face sub forma de rate anuale constante.
    In acest caz, metoda de calcul este fundamental diferita de cea utilizata in cele doua exemple precedente: in primul rand, trebuie sa fie calculate anuitatile "normale", adica fara reducerea ratei dobanzii, apoi anuitatile "bonificate" obtinute in conditiile reducerii ratei dobanzii; diferenta dintre cele doua serii este stabilita anual si, in final, se actualizeaza rezultatele acestei ultime operatii pentru a se obtine echivalentul subventiei.
    2. Calculul echivalentului subventiei
    Anuitatile constante, exprimate ca procent din imprumut, se calculeaza cu ajutorul urmatoarei formule:

    A = i/(1 - r^n)

    unde r = 1/(1 + i)

    "i" fiind rata dobanzii si "n" numarul de ani pentru care se calculeaza anuitatea. Calculele urmatoare sunt efectuate pentru un imprumut de 100 unitati:
 ______________________________________________________________________________
|  Anii   | Anuitati   | Anuitati  |Avantaje | Coeficient de   | Valoare       |
|         | normale    | bonificate|dobandite| actualizare     | actualizata(*)|
|         |    (1)     |    (2)    |   (3)   |      (4)        |   (3) x (4)   |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     1   |     8      |     5     |   3     | 1/(1 + 0,08)^1  |      2.778    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     2   |     8      |     5     |   3     | 1/(1 + 0,08)^2  |      2.572    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     3   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^3  |      1.532    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     4   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^4  |      1.418    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     5   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^5  |      1.313    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     6   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^6  |      1.216    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     7   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^7  |      1.126    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     8   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^8  |      1.042    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|     9   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^9  |      0.965    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|    10   |   17,401   |   15,472  |  1,929  | 1/(1 + 0,08)^10 |      0.894    |
|_________|____________|___________|_________|_________________|_______________|
|                                           Unitatea de ajutor |      14.85%   |
|______________________________________________________________|_______________|
| (*) Actualizarea se realizeaza la inceputul primului an                      |
|______________________________________________________________________________|

    3. Calculul ESN
    ESN se obtine prin multiplicarea echivalentului subventiei cu procentul reprezentand ponderea imprumutului in investitie, deducandu-se apoi partea prelevata prin impozitare:

    ESN = 14,85 x 40% x (1 - 35%) = 3,86%

    NOTA:
    In absenta perioadei de gratie ESN calculat in acelasi mod va fi de 3,41% .

    3.3. Formule de calculare a ESN pentru un imprumut cu dobanda redusa

    Metodele prezentate anterior, usor de transpus in formule tabelare, permit calcularea ESN a unui imprumut cu dobanda redusa in functie de particularitatile fiecarui caz in parte. In cazurile uzuale se poate recurge si la calculul direct prin intermediul formulelor prezentate in continuare.
    1. Notatii
    - i = rata de referinta, r = 1/(1 + i)
    - i' = rata bonificata, r' = 1/(1 + i')
    - P = durata (in numar de rate de rambursare) imprumutului
    - Q = ponderea imprumutului in investitie
    - T = rata de impozitare
    - F= durata, exprimata in numar de rate de rambursare, a unei eventuale perioade de gratie. Pe parcursul perioadei de gratie nu se platesc decat dobanzile pentru imprumut, la valoarea subventionata. (In absenta perioadei de gratie F = 0)
    2. Cazul unei rambursari liniare:

                                    P   F
                        i'         r - r
    ESN = (1 - T)Q(1 - ---)(1 + ------------)
                        i        i x (P - F)

    3. Rambursarea in forma unor anuitatea constante:

                                            F   P
                         i'          F     r - r
    ESN = (1 - T)Q[1 - (---) x (1 - r + ------------)]
                         i                     P   F
                                         1   r'



SmartCity5

COMENTARII la Regulament 0/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 0 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu