DECIZIE Nr. 105*) din 7 mai 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si ale
art. 33 din Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, precum si ale
Decretului nr. 219/1960 privind obligatiile organizatiilor socialiste debitoare
ca urmare a prescriptiei extinctive
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 24 februarie 1998
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 715 din 19 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 24
februarie 1998.
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 si ale art. 33 din Legea bugetului de stat pe anul 1993
nr. 21/1993, precum si ale Decretului nr. 219/1960 privind obligatiile
organizatiilor socialiste debitoare ca urmare a prescriptiei extinctive,
invocata de Societatea Comerciala "Rifil" - S.R.L. Savinesti,
reclamanta in Dosarul nr. 215/1996 al Curtii de Apel Bacau - Sectia contencios
administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 aprilie 1997 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 7 mai 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 215/1996,
Curtea de Apel Bacau - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 24 si a art. 33 din
Legea nr. 21/1993, precum si a Decretului nr. 219/1960, ridicata de Societatea
Comerciala "Rifil" - S.R.L. Savinesti, reclamanta intr-un proces in
contencios administrativ cu Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat - Neamt si cu Ministerul Finantelor.
Din incheierea de sesizare reiese ca reclamanta a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a art. 23 si a art. 24 din Legea nr. 21/1993, precum si a
Decretului nr. 219/1960, considerand ca aceste texte incalca prevederile
constitutionale ale art. 137, art. 138 si ale art. 156. Indicarea art. 156 este
evident eronata, Constitutia avand numai 152 de articole, insa din examinarea
concluziilor scrise, depuse in sustinerea exceptiei, rezulta ca aceasta
priveste, de fapt, dispozitiile art. 24 si ale art. 33 din Legea nr. 21/1993,
deoarece contravin prevederilor art. 53 si art. 137 din Constitutie, precum si
ale Decretului nr. 219/1960, care ar contraveni art. 41 alin. (7) si (8) din
Constitutie.
Fata de cele aratate si avand in vedere ca instanta de judecata, potrivit
art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, are obligatia sa sesizeze Curtea cu
exceptia de neconstitutionalitate a unei prevederi legale de care depinde
judecata cauzei, astfel cum a fost ridicata de parti, instanta constitutionala
urmeaza sa se pronunte cu privire la neconstitutionalitatea art. 24 si art. 33
din Legea nr. 21/1993, precum si a Decretului nr. 219/1960, art. 23 din Legea
nr. 21/1993 neavand aici o incidenta in cauza supusa judecatii.
Exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta de judecata apreciaza ca textele atacate sunt constitutionale.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 au fost solicitate
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei
invocate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata, in esenta, ca din analiza
dispozitiilor art. 24 si 33 din Legea nr. 21/1993, rezulta nu numai ca ele nu
contravin, ci, dimpotriva, ca sunt in stricta concordanta cu prevederile art.
137 si 138 din Constitutia Romaniei. In ceea ce priveste dispozitiile
Decretului nr. 219/1960, considera ca "urmeaza a li se aplica prevederile
art. 150 alin. (1) din Constitutia Romaniei", deoarece reglementarile
referitoare la "organizatiile socialiste" nu-si mai pot gasi
aplicarea "din moment ce aceste subiecte de drept au disparut din sfera
raporturilor juridice".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 3 si art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia privind
art. 24 si 33 din Legea nr. 21/1993.
In legatura cu competenta Curtii de a solutiona exceptia de
neconstitutionalitate privind Decretul nr. 219/1960, care a fost adoptat
inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei Romaniei din 1991, se retine, pe
de o parte, ca, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala este singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale, conform
art. 144 din Constitutie, iar pe de alta parte, ca, potrivit art. 3 alin. (1)
din aceeasi lege, competenta Curtii nu poate fi contestata de nici o autoritate
publica. Deci Curtea Constitutionala se considera competenta sa solutioneze
problema abrogarii implicite prin Constitutie a Decretului nr. 219/1960, fiind
in mod legal sesizata, in conditiile precizate.
Aceasta nu inseamna, desigur, ca instanta de judecata ordinara nu trebuia
sa verifice daca textul de lege pe care urmeaza sa il aplice este in vigoare
sau nu, deci daca a fost abrogat, explicit sau implicit.
Asa dupa cum rezulta din motivele exceptiei de neconstitutionalitate,
dispozitiile art. 24 si ale art. 33 din Legea nr. 21/1993, care reglementeaza
constituirea veniturilor fondului special pentru cercetare-dezvoltare si,
respectiv, constituirea veniturilor fondului special pentru agricultura,
incalca prevederile constitutionale ale art. 137 alin. (1), care arata ca
"bugetul public national cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale
de stat si bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale judetelor",
precum si ale art. 138 alin. (1), potrivit carora "impozitele, taxele si
orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale
de stat se stabilesc numai prin lege".
Cercetarea temeiurilor de neconstitutionalitate, invocate de autoarea
exceptiei, conduce la concluzia ca aceasta nu se justifica. Datorita
anualitatii bugetului de stat, Legea nr. 21/1993 a fost o reglementare
temporara a carei aplicare a incetat la sfarsitul anului 1993, prelungindu-se
cel mult pana la adoptarea legii bugetului de stat pe anul 1994, potrivit art.
137 alin. (3) din Constitutie. Rezulta ca dispozitiile atacate nu mai erau in
vigoare la data formularii exceptiei cu care a fost sesizata Curtea
Constitutionala. Or, astfel cum a decis in mod constant Curtea, controlul
constitutionalitatii nu se poate exercita decat asupra legilor sau ordonantelor
in vigoare, scopul sau fiind acela de a impiedica aplicarea lor, daca sunt contrare
Constitutiei.
Pe de alta parte, se constata ca, potrivit art. 3 din Legea nr. 21/1993,
cuantumul Fondului special pentru cercetare-dezvoltare, precum si cota de
contributie a agentilor economici se stabilesc anual prin legea bugetului de
stat. De altfel, chiar art. 24 din legea criticata limiteaza aplicarea
dispozitiilor privind constituirea si cuantumul fondului respectiv doar pana la
31 decembrie 1993.
In fine, este de retinut ca atat Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr.
22/1995, cat si Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996 nu mai cuprind
reglementari referitoare la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare sau la
fondul pentru agricultura, ci doar dispozitii care vizeaza alocarea nemijlocita
din buget a unor sume pentru aceste domenii.
In prezent, constituirea si utilizarea Fondului special pentru
cercetare-dezvoltare fac obiectul Legii nr. 67/1993, iar in ceea ce priveste
fondul pentru agricultura, nu a fost adoptata o reglementare asemanatoare.
Deci argumentele invocate in sustinerea exceptiei privind inexistenta unor
legi speciale privind constituirea fondurilor bugetare in discutie, asa cum
prevede art. 43 din Legea nr. 21/1993, nu au relevanta, deoarece, pe de o
parte, nu Constitutia, ci o lege prevede adoptarea legilor speciale, iar pe de
alta parte, inexistenta legilor speciale nu putea paraliza aplicarea
dispozitiilor Legii nr. 21/1993.
Nici invocarea legii finantelor nu poate fi considerata relevanta, intrucat
ne aflam in fata unei exceptii de neconstitutionalitate, iar nu de
nelegalitate.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si ale
art. 33 din Legea nr. 21/1993 urmeaza sa fie respinsa.
Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului
nr. 219/1960, se constata ca raportarea acestora la prevederile art. 41 alin.
(7) si (8) din Constitutie nu poate fi retinuta, deoarece acest decret, care a
reglementat obligatiile organizatiilor socialiste debitoare ca urmare a
prescriptiei extinctive, a fost abrogat implicit in temeiul art. 150 alin. (1)
din Constitutie. Categoria subiectelor de drepturi si obligatii care au fost
organizatiile socialiste a disparut din viata economica si sociala a tarii. Ca
urmare, acest act normativ, ramas fara obiect, nu mai este in vigoare intrucat
contravine Constitutiei.
Pentru motivele aratate, exceptia de neconstitutionalitate a Decretului nr.
219/1960, abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmeaza sa fie
admisa.
Avand in vedere prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale
art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 24 si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si
ale art. 33 din Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, invocata de
Societatea Comerciala "Rifil" - S.R.L. Savinesti in Dosarul nr.
215/1996 al Curtii de Apel Bacau - Sectia contencios administrativ.
2. Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea
Comerciala "Rifil" - S.R.L. Savinesti in Dosarul nr. 215/1996 al
Curtii de Apel Bacau - Sectia contencios administrativ, si constata ca
dispozitiile Decretului nr. 219/1960 privind obligatiile organizatiilor
socialiste debitoare ca urmare a prescriptiei extinctive sunt abrogate potrivit
art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 7 mai 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Doina Suliman