DECIZIE Nr. 11 din 8 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 23 mai 1994
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol pronuntarea asupra recursului formulat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 52 din 13 octombrie 1993.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 22 februarie 1994, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la
acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat
pronuntarea pentru 8 martie 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Judecatoria Timisoara, Popa
Bujor si Ghenciu Petre au fost trimisi in judecata pentru savarsirea
infractiunilor prevazute de art. 248, art. 289 si art. 291 din Codul penal,
referitoare la abuzul in serviciu contra intereselor obstesti, falsul
intelectual si uzul de fals.
In fata Judecatoriei Timisoara, inculpatul Popa Bujor a invocat
"exceptia de neconstitutionalitate a titlului IV din Codul penal".
Prin Decizia nr. 52 din 13 octombrie 1993, Curtea a admis exceptia de
neconstitutionalitate, constatand ca dispozitiile din Codul penal care
intereseaza avutul obstesc sunt abrogate partial potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie si, in consecinta, acestea urmeaza a se aplica numai cu privire
la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza
obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestei decizii, Ministerul Public a declarat recurs, aratand in
esenta:
1. Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate care privesc legi anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei;
2. Pe fond se apreciaza ca in mod gresit s-a dispus abrogarea partiala a
unor dispozitii din Codul penal referitoare la avutul obstesc. In sustinerea
acestui motiv se invoca, in esenta, urmatoarele argumente:
- limitarea bunurilor ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice
numai la cele prevazute in art. 135 alin. (4) este gresita, deoarece mai sunt
si alte bunuri stabilite prin legi sau urmeaza sa se stabileasca prin alte legi
si care, avand acelasi regim juridic, nu pot fi caracterizate ca facand parte
din proprietatea privata;
- Curtea poate sa hotarasca asupra neconstitutionalitatii legilor si nu sa
pronunte abrogarea, care este de competenta Parlamentului;
- Curtea, in decizia atacata, se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, ceea ce nu este justificat,
deoarece in acest fel judecata in alte spete devine inutila.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
- sustinute in sedinta publica din 22 februarie 1994, precum si dispozitiile
legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, ale
Legii nr. 47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs care vizeaza necompetenta Curtii Constitutionale de
a se pronunta asupra exceptiei invocate urmeaza a fi inlaturat ca nefondat. In
legatura cu acest motiv s-a statuat constant prin deciziile Curtii ca, daca
instanta de judecata nu a retinut ca un text legal este abrogat potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie, sesizand Curtea cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate, aceasta este obligata sa se pronunte in virtutea
dreptului constitutional al cetatenilor de a invoca neconstitutionalitatea unui
text pe care instanta intelege sa-l aplice. Competenta Curtii de a se pronunta
asupra legilor anterioare Constitutiei rezulta, fara echivoc, si din
dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 care, prin ipoteza, sunt
aplicabile exclusiv legilor anterioare Constitutiei.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care vizeaza solutia de fond
criticata sub aspectul constatarii abrogarii partiale a unor dispozitii din
Codul penal referitoare la avutul obstesc, nu este fondat. Justificarea acestui
motiv de recurs in sensul ca s-ar fi facut o limitare a bunurilor ce fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice numai la cele prevazute in art. 135
din Constitutie nu poate fi retinuta, deoarece este evident ca decizia atacata
nu se rezuma numai la bunurile enumerate de art. 135 alin. (4) din Constitutie,
ci se refera la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4), adica si "alte
bunuri stabilite prin lege".
Totodata, nu poate fi retinuta nici sustinerea conform careia Curtea nu
poate constata abrogarea unei legi anterioare Constitutiei. Potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie, aceste legi raman in vigoare in masura in care nu
contravin Constitutiei. Rezulta ca, prin natura sa, contrarietatea unei legi
anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia are drept consecinta abrogarea.
Cu alte cuvinte, neconstitutionalitatea este cauza abrogarii. In cazul legilor
anterioare Constitutiei, neconstitutionalitatea are un caracter specific,
intrucat cauza sa este posterioara legii, constand in schimbarea temeiului
legitimitatii sale constitutionale. In aceste conditii, controlul
constitutionalitatii unei legi preconstitutionale, care are ca rezultat
constatarea contrarietatii acesteia cu prevederile Constitutiei, nu duce la
declararea legii ca neconstitutionala - o lege putand fi apreciata numai in
functie de regimul constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata -, ci la
constatarea abrogarii, solutie ce constituie consecinta constitutionala
prevazuta de art. 150 alin. (1) a unei asemenea contrarietati.
In sfarsit, nu poate fi retinuta nici critica adusa deciziei de fond in
sensul ca se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1993 -
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie
1993 - in considerarea faptului ca astfel este inutila judecata in alte spete.
Potrivit art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, aceasta nu statueaza decat asupra problemelor de drept.
Spre a se evita solutii contradictorii, art. 26 din regulament permite
completului ce doreste sa se abata de la practica Curtii sa sesizeze plenul
spre a se pronunta asupra interpretarii ce urmeaza a fi data in viitor. Decizia
plenului este obligatorie doar pentru completele de judecata, astfel incat prin
aceasta decizie nu se solutioneaza o exceptie de neconstitutionalitate
concreta. De aceea, ea nu are drept consecinta inutilitatea judecarii
exceptiilor de neconstitutionalitate, in cadrul carora s-ar putea ridica noi
probleme si noi interpretari posibile care ar putea determina reluarea
procedurii necesare in vederea asigurarii consecventei practicii
constitutionale.
Desi motivele invocate de Ministerul Public sunt nefondate, recursul
urmeaza totusi sa fie admis si Decizia Curtii Constitutionale nr. 52 din 13
octombrie 1993 modificata, deoarece, in fond, Curtea nu s-a pronuntat asupra
dispozitiilor din Codul penal pentru care inculpatul a fost trimis in judecata,
ci s-a referit la "dispozitiile din Codul penal care intereseaza avutul
obstesc".
Potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde
judecarea cauzei, astfel incat deciziile pronuntate in solutionarea exceptiilor
trebuie sa se refere numai la dispozitiile legale de care depinde solutionarea
cauzei in care s-a invocat aceasta. Rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate
putea viza numai art. 248, art. 289 si art. 291 din Codul penal, pentru care
inculpatii au fost trimisi in judecata. In fata Judecatoriei Timisoara s-a
invocat "exceptia de neconstitutionalitate a titlului IV din Codul
penal". Nici una dintre dispozitiile pentru care inculpatii au fost
trimisi in judecata nu fac parte din acest titlu, art. 248 fiind inclus in
titlu VI, iar art. 289 si art. 291 in titlu VII. Curtea constata insa, in ce
priveste art. 248 din Codul penal, ca intre ipotezele avute in vedere de text
se afla si aceea care se refera la faptul ca s-a cauzat "o paguba avutului
obstesc". Decizia de fond nr. 52/1993 nu s-a pronuntat insa cu privire la
art. 248, ci a avut in vedere toate dispozitiile din Codul penal care
intereseaza avutul obstesc, ceea ce nu este in concordanta cu prevederile art.
23 din Legea nr. 47/1992 care obliga Curtea sa se pronunte numai asupra
dispozitiilor de care depinde judecarea cauzei. Asa fiind, admitind recursul,
Curtea, in temeiul art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, urmeaza sa se
pronunte in fond asupra constitutionalitatii art. 248 din Codul penal. In acest
sens, Curtea constata ca interpretarea constitutionalitatii dispozitiilor din
Codul penal referitoare la avutul obstesc a facut obiectul Deciziei Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1/1993. Prin aceasta decizie s-a statuat ca
dispozitiile din Codul penal referitoare la infractiunile contra avutului
obstesc sunt abrogate partial, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
urmand sa se aplice in continuare numai pentru bunurile proprietate publica
prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie. In consecinta, Curtea retine
ca este intemeiata exceptia de neconstitutionalitate a art. 248 din Codul penal
in ce priveste ipoteza care se refera la faptul ca s-a cauzat "o paguba
avutului obstesc" si urmeaza sa o admita in sensul interpretarii date prin
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1993.
Cu referire la art. 289 si art. 291 din Codul penal, care au constituit si
ele temei de trimitere in judecata, Curtea constata ca, in privinta lor,
partile n-au inteles sa invoce exceptia de neconstitutionalitate, intreaga lor
motivare referindu-se la infractiunile contra avutului obstesc cu care aceste
dispozitii nu au nici o legatura.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si
art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c.), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul si modifica Decizia Curtii Constitutionale nr. 52 din 13
octombrie 1993, in urmatorul sens:
Admite exceptia de neconstitutionalitate cu privire la art. 248 din Codul
penal si constata ca dispozitiile sale referitoare la paguba adusa avutului
obstesc sunt partial abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4)
din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 8 martie 1994.
Prezenta decizie se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu